עם הבנות בבנגקוק

מעבר להיותה של תאילנד גן עדן שופע חופים תכולים ושקיעות, יש לה גם הרבה להציע בגזרת הפעילויות לכל המשפחה. כתבינו מסיירים במוזיאון המדע המרתק, משתעשעים בלונה פארק של בנגקוק, לומדים לבשל ועוברים חוויה בין תרבותית במקדש בודהיסטי מרשים. תאילנד בלי בגד ים.
משפחת שחר-קריצ'בסקי
תמונה ראשית עבור: עם הבנות בבנגקוק
© איתמר ברק

עם הילדות בבנגקוק

פורים הגיע. חגגנו אותו בשמחה רבה בבית חב"ד בבנקוק. נחמי, אשת הרב, הזמינה את הבנות לבחור תחפושות ואיפרה אותן נהדר. השמחה הייתה גדולה. כולן התקשטו והיו יפיפיות. קראנו את המגילה בבית הכנסת, הרעשנו ברעשנים, אכלנו אוזני המן וחגגנו כהלכה. למחרת, אבא היה ביום חופש ואנו הבנות הלכנו לפלנטריום (מבוגר 20 באט, ילד 10 באט) ולמוזיאון המדע (National Science Center For Education מבוגר 20 באט, ילד 10 באט). הביקור בפלנטריום היה מיותר, כי הכול בתאילנדית, כולל המצגת, כך שלא הבנו דבר ויצאנו באמצע.

מוזיאון המדע מעניין, הוא מורכב ממבנים שונים כשככל מבנה מוקדש לנושא אחר. יש מבנה של מיני אקווריום עם דגים שונים ומשונים. במבנה מס` 2 יש תצוגות מדע כייפיות שעוסקות בנושאים שונים כמו מהו מגנט? כוח הכבידה, חשמל וכו`, והכול בפינות ניסוי וחוויה. כמו כן יש תצוגה מעניינת על מוצא האדם מהקוף, שגררה אותנו לשיחות מדעיות ותיאולוגיות נרחבות בימים שאחרי... (כשטבע שאלה- "אבא, מי האבא של הפיל הראשון שהיה בעולם? ואם האדם נוצר מהקוף מי יצר את הקוף הראשון? ואם אלוהים יצר את הכול, אז מי יצר אותו? ואיך הוא נוצר? והאם יש מספר מעבר למספר גוגל?"...) במבנה מס` 5 שנמצא מעבר לכביש יש מספר קומות ובכל קומה מוצגים שונים. יש קומה של עולם החרקים, קומה עם משחקייה נהדרה לקטנים, קומה על שמירת הסביבה ועוד.

אחרי היום החינוכי רצינו יום שעשועים, אז לקחנו מונית ונסענו לעולם החלומות (Dream World ,350 באט במונית כיוון אחד). שילמנו כניסה 450 באט לאיש (כולל ילדים), קנינו צמר-גפן מתוק (יאאמייי) ונכסנו בשערי עולם החלומות, שהוא מין לונה פארק קטן ומהנה. ישבנו על ספסל האהבה, נסענו ברכבת, שטנו בסירת פדאלים באגם (עדן חתרה לבד כל הדרך), נסענו ברכבת הרים קטנה, נכנסו בשערי ממלכת האגדות וראינו את ביתו המקסים של הענק מ"ג`ק והאפון, בו הכול ענקי! טסנו בחלליות, אכלנו תירס וגלידה ועדן ואבא נסעו ברכבת הרים הפוכה וצרחו עם כל התאילנדים... הם נפלו בסירה ענקית לבריכת מים ועשו גל גדול.

טבע שמחה למצוא משחקייה כייפית לקטנים ומאוד נהנתה להתחבק עם דמויות גדולות של בובות בדמות שפן, דובי, בובה וכלב, שהסתובבו בפארק בין הילדים. עדן נהנתה מהאדרנלין במתקנים המפחידים והתגאתה על אומץ ליבה (היא לא ויתרה על שום מתקן!). הבנות היו שיכורות מהפארק ומאוד נהנו. לאורך כל היום הן קיפצו בהתרגשות ממתקן למתקן וחזרנו עייפים ומאושרים. למחרת קיבלנו מייל ממשפחת רפאלי (כתבי "למטייל") בו הם סיפרו לנו שהם בבנקוק במלון רמבוטרי הסמוך.

שמחנו ותאמנו פגישה, שהייתה כייפית וקבענו להיפגש שוב למחרת. היה כייף לחלוק חוויות מטיול משפחתי, עם מישהו שמבין על מה מדובר, להחליף טיפים, חוויות ורעיונות. הילדים שמחו להיפגש וגילינו המון דברים משותפים. הרפאלים המשיכו לקמבודיה (נשמח להיפגש בסין) ואנו קיבלנו את פני סבתא דורית בהתרגשות רבה. כאן המקום לספר מעט על אימי המדהימה! זו הפעם השלישית שמחלת הסרטן חוזרת אצלה. בכל פעם היא מתמודדת באומץ מעורר פליאה ובגבורה. היא אישה חזקה ונהדרת.

שבועיים אחרי שטסנו לטיול, התגלה שהסרטן חזר אליה בפעם השלישית ושהיא צריכה שוב כימותרפיה. היא החליטה לא לספר לנו עד שתרגיש שאנחנו נטועים היטב בטיול ולא נעשה "אחורה פנה" כל-כך מהר, והשביעה את כל המשפחה לשתוק. רק כחודשיים אחרי היא סיפרה לי, ביקשה שלא נחזור, והבטיחה שהיא מטופלת היטב ואם יהיו בעיות - תודיע.

התוכניות על טיול משותף קצר נגנזו בצער רב עקב חזרת המחלה והכימו`. לאחר כמה זמן הוחלט על הפסקה קצת יותר גדולה בין הכימותרפיות, שגרמו לתופעות לוואי לא קלות. אחי היקרים לחצו שהיא תיסע לחו"ל להתאוורר, והרופאה אישרה שאין בעיה לנסוע. וכך, אחרי השיחה ב"סקייפ" על הגעגועים המשותפים, היא החליטה לעשות הפסקה בכימו` (על אף התנגדות הרופאה הנהדרת שלה) ולבקר אותנו למשך שבועיים מאוששת ויותר חזקה. בילינו שבועיים שמחים ונהדרים ביחד, ששווים לא פחות מכל כימו`. לאחר פגישה מרגשת, חיבוקים ונשיקות, יצאנו להכיר לאמא את פלאי הקאווסן.

במשך יומיים טיילנו שתינו לבד בארמון המלך, וואט פו ומקדש השיש. נסענו ביחד לתצפית מדהימה ב-Baioke 2 הבניין הכי גבוהה בבנקוק, שהוא בעצם מלון עם 84 קומות (200 באט למבוגר, ילדים בחינם. המחיר כולל קפה או שתייה חריפה וסל פופקורן בבר בקומה העליונה). מומלץ להגיע שעה לפני השקיעה ולראות איך היום מתחלף...לצפות בשקיעה ולחזות בבנקוק המוארת בשלל האורות. בקומה מעל הבר יש מרפסת תצפית מסתובבת של 360 מעלות סביב הבניין- כייף! אחרי 3 ימים טסנו לצ`אנג-מאי (Chiang Mai) בה בילינו בנחת עד חזרתה של אימי ארצה וטיסתנו לסין.

ב-צ`אנג-מאי

בצ`אנג-מאי ישננו בגסט האוס מומלץ נעים, נקי עם חצר ירוקה ונעימה בשם Libra (רחוב 28 Moon Muang Rd. Soi 9) שנמצא ליד הגסט האוסS.K. המפורסם. בגסט האוס יש מגוון חדרים במגוון מחירים. חדר טריפל עם מזגן ב-650 באט בלי מזגן 550 באט. לקחנו 2 טוקטוקים (300 באט לשניהם ביחד) ונסענו ל"סיבוב מפעלים" מהנה. עברנו בין חנויות שמיצרים בהן שמשיות, דברי לק, תכשיטים, ובגדי משי.

ראינו את גלגל החיים של תולעי המשי וכיצד מייצרים מהפקעות משי. שמענו שיש פנדות נהדרות בגן החיות, אז מיהרנו לנסוע אליו. גם הפעם נסענו עם 2 טוקטוקים (400 באט לשניהם הלוך ושוב ושלוש בגן החיות) שהסיעו אותנו במשך הסיור בגן החיות הענקי וחסכו הליכה רבה בין התצוגות (כניסה 100 באט למבוגר, 50 לילד טוק טוק נכנס בחינם).

הכניסה לפנדות עולה 100 באט נוספים ושווים במיוחד! נהננו להיות זמן רב במתחם שלהם, לצפות בהם אוכלים, הולכים ,יושבים ומנמנמים. הפנדה- חייה מקסימה, אוהבת לנוח הרבה ולכן מומלץ להתאזר בסבלנות ולחכות להאכלתן. שווה גם להגיע לכלובי הקואלות החמודות. בערב הסתובבנו בשוק הלילה הנפלא של צ`אנג-מאי וכמובן שלא פסחנו על קניות נהדרות. בהמשך, אימי ואני בילינו בשוק ערב נוסף וכייפי להשלמת הקניות. ביקרנו בדוי סוטפ (Doi Sutep) הנהדר (סגרנו עם נהג הסונגטוי על מחיר של 400 באט הלוך ושוב, כשאימי יושבת בנוחות מקדימה. דמי כניסה- 30 באט למבוגר,ילדים בחינם. עליה ברכבל-20 באט הלוך ושוב).

המקדש מדהים ביופיו וכולנו נהנו להטיל מקלות מזל סינים. בעודנו הולכים במקדש, ראינו נזירה זקנה, לבושה לבן, עולה לאט במדרגות. היא הביטה בטבע, חייכה, פתחה את זרועותיה ובטבעיות גמורה נתנה לה חיבוק גדול וארוך מלא אהבה. למחרת שכרנו וואן לחצי יום (1600 באט כולל כניסה למופע הפילים ולסחלבים) ונסענו לחוות לראות מופע פילים. הבנות וסבתא רצו לראות גם מופע קופים,אז נסענו לראותו. כצפוי, הוא היה מיותר ולא נעים. משם המשכנו לחוות סחלבים יפים ופרפרים, רק שפרפרים כמעט ולא היו... בצ`אנג-מאי יש הרבה מקדשים יפים. נהננו לבקר במקדש Wat Chiang Man  וב- Wat Chedi Luang וכן בשני וואטים שנמצאים מחוץ לעיר- Wat U-Mong וואט עתיק ויפה, בן כ-800 שנה עם מחילות מדיטציה וצ`די נהדר,ו-Wat Suan Dok  בעל הצ`די המוזהב.

ארוחות אהבנו לאכול במסעדה, שבשכנות לגסט האוס שלנו בשם Grace ברחוב 27/5Moonmuang Rd. Soi 9  טלפון-053-418161 או 083-1523805 .כל המנות במסעדה מצויינות ומאוד טעימות. הם מייצרים גלידות נהדרות! (ללא חלב וביצים) ויוגורטים נהדרים בייתים. בנוסף, יש במסעדה חנות נהדרת של תבלינים ועוגיות ביתיות. המוצרים במסעדה אורגנים, ובקיצור- מקום נ-ה-ד-ר!!

בצ`אנג- מאי יש הרבה בתי-ספר לבישול. עדן ואני אוהבות לבשל ונהנות מהאוכל התאילנדי, ולכן רצינו ללמוד בישול תאילנדי. היה לי חשוב ללמוד במקום טוב, ולאחר תחקיר הגעתי למקום שמצא חן בעיני ושיתרונו הגדול הוא שניתן לעשות בו קורס אחר-צהריים ולבחור ללמוד 4 מנות, שאתה רוצה ללמוד לבשל! בשאר בתי-הספר יש בכל קורס יומי 6-7 מנות שונות, שמהן רק 2 טעימות לדעתנו. כך בחרנו יחד את המנות האהובות עלינו: פטאי, אורז מטוגן עם עוף וירקות, עוף חמוץ מתוק וכמובן- מרק קוקוס חריף ונהדר. ב-3 שעות הספקנו ללכת לשוק, ללמוד לבשל את המנות שהזמנו מראש, לאכול בהנאה ולקבל חוברת מקסימה של הרבה מתכונים תאילנדים נהדרים. לבית-הספר יש גם אתר ובו ניתן להתייעץ ולקבל מתכונים נוספים. נהנו מאוד. מומלץ בחום! שם בית-הספר Baan Thai והוא מומלץ גם בלונלי פלנט. טלפון-   - E-Mail 053-357339 Baanthai@Cookinthai.Com אתר הבית-Www.Cookinthai.Com .

קורס יומי עולה 800 באט ולומדים בו 6 מנות שונות בין השעות 9:20-16:00. קורס אחה"צ עולה 700 באט וניתן לבחור בו 4 מנות שרוצים ללמוד לבשל,בין השעות 17:00-20:30. בשני הקורסים הולכים לשוק וכן רכב של ביה"ס אוסף אותך מהגסט האוס שמתאכסנים בו. בימים הבאים התארגנו לקראת המעבר לסין וחזרתה של אימי לארץ. אימי מאוד נהנתה מהביקור הקסום בתאילנד, מהטעמים, המראות, האנשים ומהאפשרות להיפגש איתנו, וחזרה מאושרת ובכוחות מחודשים להמשך הטיפולים בארץ.

שמחנו מאוד להנות מסבתא חמה, אוהבת ומפנקת באמצע הטיול. הבנות נהנו מהרבה שעות סבתא, חיבוקים, נשיקות ועשו תורות מי תישן איתה בכל לילה... נפרדנו מסבתא דורית, ליווינו אותה לשדה התעופה בצ`אנג-מאי לטיסה לבנקוק, עם קונקשיין לארץ, ומעט אחר-כך טסנו בעצמנו לבנקוק, כדי להספיק לטיסת הבוקר המוקדמת מבנקוק לקונמינג שבסין. אנחנו מאוד מתרגשים לקראת המעבר לסין. סין הייתה חלום שלנו משך שנים רבות וכעת הגיע הזמן להגשים אותו. היא נראית לנו ארץ נפלאה! מקום להתאהב בו.

מפי הילדות

הפינה של עדן

ביום בו ביקרנו ב"עולם החלומות" אכלתי צמר גפן מתוק ("שערות סבתא"). היה שם גן מקסים בשם גן האהבה. היו בו כיסאות בצורת לבבות, וספסלים בצורת לבבות. היה גן שהיו בו בתים מהאגדות. לאחר מכן שטתי בתוך אגם יחד עם אבא בסירת שבלול עם פדאלים. אני דיוושתי כל הדרך. הייתי בבית רדוף שדים ורוחות-זה היה ממש מפחיד...ד...ד! הייתי עם אבא ברכבת הרים ממש מפחידה וצרחתי כמו לא יודעת מה! הייתי במתקן שבו יש סירה שעולה למעלה ונופלת בפתאומיות למטה לתוך הבריכה ועושה גל צ`ונאמי גדול! הכי התרגשתי ביום שבו קנינו לי ולטבע סרטי D.V.D חדשים.

בזמן שראינו את אחד הסרטים בגסט האוס אבא שרק לנו והבחנו בסבתא שבאה! שמחתי מאוד מאוד באותו היום. סבתא הביאה לי חבילה גדולה מהכיתה שלי והיו בה מתנות וממתקים ששלחו לי בני כיתתי. החבילה מאוד שימחה אותי! אהבתי את הפנדות בגן-החיות בצ`אנג-מאי. הן ממש מתוקות! ראינו אותן בפעולה-מה שנדיר מאוד אצל פנדות כי רוב הזמן הן ישנות.הלכתי עם אמא שלי לחוג בישול שבו למדנו להכין אוכל תאילנדי טעים מאוד! אפילו לי הכינו מנות. היה לי מאוד כייף. אכלנו בפיצריה מעולה בצ`אנג-מאי בשם La Villa .
הפינה של טבע

ב"עולם החלומות" נסעתי ברכבת של מכוניות- היה נורא כייף! טסתי בחלליות ונורא נהנתי. בפארק היו אנשים שהתחפשו לבובות- דובי פנדה,ארנב, זאב, פיל, פינגוין ונהנתי מאוד להתחבק איתן! היה לי נורא, נורא, נורא כייף כשסבתא באה לבקר אותנו ! (עכשיו, כשאנו כותבים את הכתבה, טבע אומרת שסבתא דורית הפכה ל"סבתא ציבורית", מעופפת, כי עכשיו כולם קוראים עליה). שמחתי לראות בגן החיות בצ`אנג- מאי את הפנדות והקואלות והפינגווינים ודג בצורת שטיח שעדן ואני קוראות לו " שטיח דג". בצ`אנג-מאי אכלנו במסעדה (המסעדה הצמחונית הנהדרת) "עוגי" טעים עם חלב סויה (יש שם כ-8 סוגים של דגני בוקר טעימים) ופנקייק נהדר עם מייפל- היחיד שמצאנו בכל המזרח. אני מאוד ממליצה עליה!