עפתי לתרמילאים

בחזרה לתאילנד- ביקור בצ`אנג מאי

נפלאותיה של צ`אנג מאי- מקדשים, קורס בישול וקורס מסאג` מסורתי, ביקור במפעל לשימשיות ורכיבה על פילים- מה עוד צריך?
תמריק
תמונה ראשית עבור: בחזרה לתאילנד- ביקור בצ`אנג מאי
© איתמר ברק

ברכבת לצ'אנג מאי

בתאריך ה- 7.1, לאחר בוקר של שהייה במלון בהאנוי, וצפייה בסרט וידאו מהבית שהתגלה על אחת הקלטות, בו מתועדת מעיין בהופעות שונות בבית הספר ובמקהלה העירונית, וקטע מחג סוכות האחרון בקיבוצנו "תמוז", שהוציאו מכולנו אנחות געגועים, טסנו חזרה לתאילנד משדה התעופה החדש והריק של האנוי. בידינו היו כבר כרטיסי רכבת: מחלקה שניה ממוזגת Sleeper לצא`נג מאי אותם רכשנו לפני הטיול בוייטנאם.

לא ידענו שלרכבת הלילה יש תחנה בשדה התעופה, ולכן עם הנחיתה נסענו לתחנת הרכבת המרכזית בבנגקוק, ומשם יצאנו ברכבת הלילה. בתחנת הרכבת השארנו שני תרמילים בשמירת חפצים והזמנו דרך סוכנות תיירים בתחנה לינה בגסט האוס, Jakawan קצת מחוץ לעיר העתיקה בצ`אנג מאי. אנחנו משתדלים לארגן לעצמנו מקומות לינה מראש, דבר שמקל על אי הודאות בהגעה למקום חדש.

הנסיעה ברכבת היתה מהנה. הילדים התרגשו מהעובדה שהמושבים הופכים למיטות, כולל מצעים נקיים וכרית, וישנו היטב. אוכל הבאנו איתנו ולא השתמשנו בשירותי המסעדה של הרכבת. אמרו לנו שאין מה לחפש בצ`אנג מאי ליותר מיומיים-שלושה, אך החוויה שלנו היתה שונה. בילינו שם שבוע ויכולנו להישאר יותר. העיר עצמה וסביבתה מציעים מגוון של פעילויות המתאימות גם לילדים.

צ`אנג מאי הינה עיר מאוד רגועה ונעימה, מותאמת לתיירים, יש בה הרבה גסט האוסים ומסעדות קטנות, היא קרובה לטבע, ועם זאת ניתן למצוא בה מרכזי קניות (באחד מהם, ראינו את הסרט "שר הטבעות"), ובכל פינה ניתן למצוא אינטרנט. יוצאים ממנה סיורים רבים למשולש הזהב, לשבט ארוכות הצוואר, ללאוס ועוד. אנחנו העדפנו להישאר בעיר וסביבתה הקרובה ולא להיטלטל שעות ברכב (כמו בטיול בצפון וייטנאם). בששת הימים בעיר בילינו בצורה רגועה: ארוחת בוקר בגסט האוס, טיולים קצרים ופעילויות לילדים.

ביקרנו בכמה מקדשים בצ`אנג מאי. באחד מהם, שיחררו הילדים ציפורים קטנות מתוך כלוב קש קטן, כאות למזל. נסענו גם למקדש הנמצא על הר מחוץ לעיר, אליו יש לטפס כ-300 מדרגות (שוב חוזר מוטיב המדרגות בטיול), ישנה גם אפשרות לעלות ולרדת ברכבל.

מהמקדש ניתן להשקיף על העיר כולה כשהראות טובה. בדרך חזרה עצרנו בגן החיות. הביקור בו לא היה מוצלח ביותר, מכיוון שהגענו ב"יום הילד" המקומי, וגן החיות היה צפוף ביותר (It was a zoo). אמנם, ביום הזה ילדים נכנסו חינם, הכניסה למבוגרים עלה ב-50%ל-30 באט (כשלושה ש"ח).

ביום השני יצאנו לטיול יום מאורגן שכלל רכיבה על פילים, ביקור בשני כפרים של שבטים מהאזור, הליכה למפל, ושיט ברפסודת במבוק. בסיומו השלמנו שימוש בשמונה כלי תעבורה שונים בשלושה ימים: מונית, מטוס, טוקטוק, רכבת, ג`יפ, טנדר, פיל ורפסודה, דבר שריגש מאוד את הילדים. הטיול היה מהנה, אבל כמו שקרה לנו עד עכשיו, גם כשאנחנו יוצאים בטיול מאורגן, אנחנו נשארים נבדלים משאר התיירים, בגלל היותנו משפחה, מעין קבוצה סגורה, עצמאית.

בטיול זה היינו בכלי רכב נפרד. הנהג, שכמובן ידע קצת עברית ("אל המעין, בא גדי גדי קטן") שעשע את הילדים שביקשו ללמוד שיר בתאילנדית וגם לימדו אותו שיר בעברית (אם תתקלו בנהג שיודע לשיר את הפרסומת "כמה, כמה, כמה, 50 מיליון" תדעו מי לימד אותו).

צ`אנג מאי מפורסמת בשימשיות הנייר המצוירות ותגלי עץ עדינים. בוקר אחד בעזרת נהג מקומי, סיירנו במספר מפעלים, והתפעלנו מהתהליך הידני של יצור השמשה על כל שלביה, מהפיכת פקעות המשי לבדים ומתמונות תלת-ממידיות שמגולפות בעץ ביד אומן.
 לגבי הסיור במפעל שמשיות, אין לנו המלצה על מפעל ספציפי, אך מה שרצוי זה לבקש לראות את המפעל עצמו, ולא את החנויות. הסיורים המאורגנים והרבה מנהגי המוניות לוקחים את התיירים לחנויות מאוד גדולות ומסודרות ולא למפעלים.

בחזרה לבנגקוק

במהלך השהות בצ`אנג מאי, עשינו (שחר ובראין) קורס בישול תאילנדי בן יום (ניתן להשתתף בקורסים ארוכים יותר). למדנו על עשבים מקומיים, סוגים שונים של אורז ופירות, ובישלנו שמונה מנות שונות. שחר כיום יודעת להבדיל בדרגות החריפות של הפלפלים לפי צבעם וגודלם ("האדומים הקטנים הכי חריפים"). זו היתה חוויה מאוד מעשירה וטעימה. באותו זמן, השתתפנו (אוריה, מעין ודנה) בקורס ללימוד מסאג` תאילנדי מסורתי. המורה שזכתה לעיסוי מאוריה התפעלה מהכשרון שלו, ואמרה שיחזור לארץ יוכל להתפרנס מזה. כיום אנחנו מסוגלים להעניק מסאג` מסורתי בן שעה.

הלכנו גם פעמיים ל-Night Bazaar, שוק תיירים ססגונים והומה, שמציע מגוון רחב של מזכרות, בגדים, אוכל ועוד. בשוק, למדו הילדים להתמקח בהצלחה (ביחס ליכולת המיקוח שלנו). היינו חוזרים לשוק פעם שלישית, אלמלא הגשם השוטף (כמותו אנחנו לא מכירים בארץ) שירד בערב האחרון לשהותנו בעיר (באותו ערב נפלה לשחר שין). עבור אוריה האטרקציה הגדולה ביותר היתה קיר טיפוס בגובה 15 מטר בשוק הלילה עליו טיפס שלוש פעמים (הכרטיס מקנה טיפוס חופשי במשך יום שלם).

השבוע בצ`אנג מאי היה רגוע ואם זאת מלא בחוויות. בסופו שבנו ברכבת לילה שיוצאת ב-16:30 ומגיעה ב-5:30 לבנגקוק הרועשת (כרטיסים לרכבת המאוחרת והנוחה יותר, לא ניתן היה להשיג בהתרעה קצרה של ארבעה ימים לקבוצה של חמישה איש). בשעה חמש וחצי בבוקר הגענו לבנגקוק ולקחנו מונית לגסט האוס שהומלץ ע"י מטיילת שפגשנו בצ`אנג מאי.

לצערנו הוא היה מלא, ולכן שכרנו חדר במלון סמוך למרות שהיה קצת מעבר לתקציב שהקצבנו לעצמנו (קצת קשה להיגרר עם ארבעה תרמילים ושלושה ילדים עייפים בשעה כה מוקדמת בבוקר בחיפוש אחר גסט האוס זול יותר). זה היה הדבר הנכון לעשות, מכיוון שאת רוב הזמן בימים בבנגקוק הקדיש בראין לפתרון בעיית המחשב (המחשב הנישא הישן שלקחנו איתנו ניזוק קשות באחת הנסיעות). הבריכה ומקומו של המלון לידי מרכז הקניות הגדול Siam Center עזרה להעביר את הזמן עם הילדים.

לסיכום תאילנד ניתן לומר שזוהי ארץ נוחה מאוד לתיירים, גם לילדים. היא עשירה בתרבות ויופי, אפשר לערוך כאן קניות של כל דבר, לאכול אוכל טעים, לטייל בטבע או להתפנק, והכל יחסית ברמה גבוהה ובזול. אך תמיד ליוותה אותנו התחושה שסביב כל הפינוקים יש הרבה אנשים שחיים חיי עוני וניצול, שלא לדבר על הגברים המערבים, שנראים פשוט בכל מקום, מלווים ע"י נערות תאילנדיות שנשכרו בכדי להנעים את זמנם.

מהילדים:

אוריה: הקורס מסאג` בתאילנד היה נהדר. למדנו לעשות מסאג` תאי של שעה. זה היה נחמד מאוד, למרות שהמסאג` שקיבלנו באיים היה שונה לגמרי.

מעין: בינתיים אני נהנית. הייתי בתאילנד בהמון מקדשים. וכשהייתי בצפון תאילנד הלכתי לקורס מסאג` ועוד דברים מעניינים. למשל ראיתי איך מכינים שמשיות ומניפות מנייר וגם ראיתי איך מציירים עליהם. כשהייתי בוייטנאם היה מאוד יפה ומעניין. ראיתי מופע בובות על המים וגם קרקס. אחרי וייטנאם חזרנו לתאילנד והייתי בצפון תאילנד. בתאילנד קנינו דיסקמן, ועכשיו אני תקועה עם שני דיסקים שהבאנו מהארץ לכל הטיול.