סיפורו של פרנקנשטיין

סיפורו של ויקטור פרנקנשטיין, המדען שניסה ליצור בן אדם מלאכותי מחלקי גופות במעבדתו ושילם על כך מחיר כבד ביותר.
ניצן אינגבר
תמונה ראשית עבור: סיפורו של פרנקנשטיין
© איתמר ברק

בוראה של המפלצת

רוברט וולטון יצא למסע בניסיון להגשים חלום - להגיע לאזור הארקטי. במהלך המסע מצאו חברי הספינה שעליה היה רוברט וולטון איש עייף ונוטה למות שניסה לעבור בין הקרחונים על מזחלת כלבים. הם העלו אותו על הסיפון וטיפלו בו. לאחר שהחל האיש להחלים מההתקררות הקשה שפקדה אותו, ניסה רוברט שהיה אדם בודד למדי, להתקרב אליו ולשוחח עמו והשניים יצרו קשר מיד. היה זה איש אומלל וסגור, שסרב תחילה להיפתח אל ידידו החדש ולגולל בפניו את המאורעות שהביאו אותו לבדו לקוטב הצפוני. רוברט חש שלאיש יש סיפור אותו הוא מסתיר אבל הוא חיכה עד שהאיש, ויקטור פרנקנשטיין שמו, ירגיש נוח מספיק בשביל לחלוק אותו עמו. ואכן, לבסוף מחליט ויקטור לספר לרוברט את סיפורו:

לויקטור הייתה ילדות אידיאלית. הוא נולד למשפחה איטלקית מבוססת. שני הוריו היו אנשים אדיבים ואהובים, דוגמא חיה לטוב ליבם של המין האנושי. אביו, אלפונז, התחיל לדאוג לאמו, קרולין, כאשר אביה שהיה חבר קרוב שלו, נפטר. אלפונז שם אותה תחת השגחתו וחסותו, ועם השנים השניים התאהבו. הוא פרנס אותה ודאג לכל מחסורה - עד שהאישה הצעירה הרגישה צורך להחזיר מעט מהנדיבות שהפגין בעלה כלפיה אל אחרים שנזדקקו לה. היא החלה לבקר תכופות אצל המשפחות העניות שהתגוררו בסביבתם עד שיום אחד נתקלה במשפחה שהייתה להם בת מאומצת יפיפייה.

המשפחה המאמצת ניסתה לדאוג לילדה הצעירה, אליזבת לוונצה שמה, אך היות ובאו מרקע עני- היה זה נטל פיננסי כבד. קרולין התאהבה בילדה הצעירה כמעט מן הפעם הראשונה בה ראתה אותה, והחליטה לאמצה ולהכניסה אל משפחת פרנקנשטיין. אליזבת הייתה בערך בת גילו של ויקטור והפכה במהרה למרכז חייו, לשמחת הוריו שייחלו שהשניים יהיו קרובים כשם כאחים ואחיות יכולים להיות, ומאוחר יותר כבעל ואישה...

שנות ילדותו של ויקטור חלפו ביעף. שני אחים נוספים נולדו להוריו, וויליאם וארנסט, ובשלב זה מחליטים הוריו להפסיק לטייל בעולם והמשפחה קובעת את ביתה בג`נבה. כאן מבלים הילדים את מרבית שנות ילדותם. מבין חבריו של ויקטור בית הספר, החביב עליו מכל הוא הנרי קלרול, ההפך הגמור מויקטור- בעוד ויקטור פיתח חיבה עמוקה למדע, הנרי מצא עניין רק בתחום העסקי.

עברו השנים והגיע הזמן בו החליטו הוריו של ויקטור לשלוח אותו ללמוד הרחק מן הבית באוניברסיטה באינגולשטט Ingolstadt. לפני שמגיע הרגע בו עליו לעזוב את החממה המשפחתית, נפטרת אמו של ויקטור ועל ערש-הדווי שלה היא מביעה בפני ויקטור ואליזבת את רצונה העז שיתחתנו ופחות או יותר מחתנת אותם בו במקום. ויקטור יוצא לדרכו, עצוב להיפרד מאהוביו.

בינתיים בבית משפחת פרנקנשטיין ממשיכים החיים. אליזבת גדלה להיות אשה נדיבה כשני הוריה המאמצים, ובשלב מסוים היא אף פותחת את ביתם לנערה צעירה שסולקה מביתה על ידי אמה. ג`סטין, הנערה הצעירה משמשת כמשרתת בבית המשפחה, אך אליזבת, ארנסט ווויליאם אוהבים אותה כאחות.

בינתיים, אהבתו של ויקטור למדע הולכת וגדלה. הוא מטופח על ידי פרופסור וולדמן, שמפתח את שאיפתו להשיג תהילה בתחום הפיזיקה והכימיה. ויקטור מתחיל לבלות ימים ולילות במעבדה שבביתו שבגרמניה, הוא עוזב את לימודיו ועבודתו הופכת אובססיבית במיוחד, כשהוא מתחיל לפתח תיאוריה ליצירת בני-אדם. הוא שומר את עבודתו בחשאי, ומסתגר במעבדתו כשהוא מקדיש את כל זמנו לעבודתו. הוא מפסיק לבקר בביתו גם בחופשות, עד שלבסוף הוא מחליט לנסות ולבדוק את התיאוריה שלו ומחלקי גופות שהוא תופר ומחבר ביחד, הוא יוצר דמות אדם...

האדם שיצר, נראה בעיני ויקטור יותר כמפלצת מאשר כאדם, וברגע שהוא מבחין בתנועה של היצור - ויקטור מזועזע מתוצאות מעשיו, והוא נסוג לאחור ובורח מן המעבדה. באותו הלילה נעלם היצור מן המעבדה ואינו נראה בסביבה במשך זמן רב. בינתיים, הנרי מצטרף אל ויקטור באוניברסיטה והשניים לוקחים ביחד קורסים בשפות ובשירה. ויקטור אינו מעוניין לשוב ולעסוק במדע, ששלט על חייו במשך זמן כה רב, והרגשת בחילה עזה תוקפת אותו בכל פעם שהוא חושב על היצור שברא. שנתיים חולפות להם וויקטור מסיים את לימודיו ומצפה בכיליון עיניים לשוב הביתה. אז, חדשות נוראיות מגיעות אליו מן הבית - אחיו הצעיר וויליאם נרצח.

ויקטור חוזר במהירות לג`נבה כשבדרכו חזרה מתחיל לתקוף אותו פחד בלתי מוסבר. כשהוא מגיע לבית באותו הלילה, הוא מחליט לטייל בכפר בעיצומה של סופת ברקים ובעודו מתאבל על מות אחיו הוא מבחין לפתע בדמות גדולה ומעוותת במקצת - היצור שברא. מיד מבין ויקטור שהיה זה היצור שהרג את אחיו הצעיר.

הרוצח

משיחה עם משפחתו בבוקר שלמחרת למד ויקטור כי ג`סטין נאשמה ברצח היות והתמונה מן המשכית שוויליאם נהג לענוד נמצאה עליה בבוקר שלמחרת הרצח. על אף שויקטור יודע כי הנערה חפה מפשע, הוא אינו אומר דבר, היות והוא מפחד שאף אחד לא יאמין לסיפורו. המשפחה כולה, ואליזבת במיוחד שבורים כולם. הם מסרבים להאמין שהנערה הצעירה אותה לקחו לביתם, מסוגלת לבצע מעשה שכזה. הם מקווים שהצעירה תזוכה במשפט, אך לרוע המזל היא נאשמת ונידונה למוות והמשפחה כולה כואבת עתה אובדן כפול.

ימים לאחר מכן, באחד מסיוריו בהרים נתקל ויקטור ביצור שברא. היצור מספר לו על שעבר עליו בשנתיים שחלפו - הוא בילה כשנה בצפייה על משפחה קטנה שהתגוררה בקוטג` ולמד מהם את דרכי ההתנהגות האנושית. היצור רצה נואשות להיות חלק מן החברה האנושית, אך בכל פעם שניסה להתקרב ולנסות להשתייך הוא נדחה באלימות בשל מראהו החיצוני המבחיל. כאשר המשפחה בה צפה היצור במשך השנה הראשונה דחתה אותו, יצר נקמנות וזעם פרץ ממנו והוא החליט ללכת ולחפש את בוראו, היות וזה היה האדם היחידי בעולם שהיה חייב לו משהו.

באחד ממסעותיו פגש היצור את וויליאם ביער, וביודעו שהוא קרוב משפחה של בוראו הוא חנק אותו, חטף ממנו את המשכית וטמן את התמונה אצל ג`סטין. היצור מגנה את ויקטור על שיצר אותו למכתחילה ועל שנטש אותו לאחר מכן, ודורש ממנו ליצור לו בת-זוג, בכדי שתהיה לו חברה - וכך הוא יוכל לעזוב את המין האנושי לתמיד. לאחר התלבטות קשה מסכים ויקטור לדרישתו של היצור במטרה להציל את אהוביו.

הוא לוקח את הנרי, שאינו מודע לתוכניתו והשניים יוצאים ביחד לאנגליה, במטרה ללמוד שם טכניקות חדשות שיעזרו לו בביצוע המשימה. לאחר שהוא אוסף את המידע הדרוש לו, ויקטור נסוג לפינה שקטה בסקוטלנד כשהוא קובע להיפגש שוב עם הנרי לאחר שיסיים את עבודתו. ויקטור נמצא במחצית הדרך כשהוא מבין לפתע את גודל הזוועה שבמה שהוא עושה. לפני עיניו הבוחנות של היצור, הוא הורס את היצירה החדשה והיצור הזועם מבטיח לנקום ומאיים על ויקטור שיהרוס את חייו כשהם שחייו שלו נהרסו.

זמן מה לאחר מכן מגיע אל ויקטור מכתב בו הנרי חברו מציע כי השניים יפגשו בפרת` , אך כשויקטור מגיע הוא מוצא את היצור אוחז בגופתו המתה של הנרי והרשויות עוצרות אותו באשמת הרצח. ויקטור ההמום לוקה בקדחת קשה ממנה הוא אינו מחלים במשך חודשים, אביו מגיע להביאו בחזרה לביתו, ובינתיים הוא מזוכה מכל ההאשמות בעניין מותו של הנרי.

כשויקטור חוזר הביתה מתפנה כל המשפחה לעסוק בתכנון החתונה של ויקטור ואליזבת, ויקטור מוצא שוב תקווה לחייו - אך גם זו נמוגה כשבערב הכלולות רוצח היצור את אליזבת. כשאביו של ויקטור שומע את החדשות, הוא נופל למשכב ומת גם הוא.
ויקטור, שאיבד כמעט את כל היקר לו בחייו מחליט להקדיש את שארית חייו למרדף אחרי יציר כפיו... הבורא והנברא מעבירים את הזמן הבא במרדף זה אחר זה, עכשיו שניהם בודדים בעולם ויצר הנקמה הוא הדבר היחידי שמניע אותם בחיים.

בנקודה זו עוצר ויקטור את סיפורו ומסביר לוולטון כי הוא רדף אחרי היצור עד לקוטב הצפוני, כשהם מצאו אותו, נוטה למות והעלו אותו על סיפונם. הוא מספיק להזהיר את הקפטן מפני הסכנה שבסקרנות יתר ושאפתנות, ואז נופח את נשמתו. היצור מוצא את גופתו של בוראו בתאו בספינה. מתאבל ומביע חרטה על שהביא למותו של יוצרו, ומרגיש לפתע שהסיבה היחידה שנותרה לו לחיות, נעלמה אף היא. הוא משליך עצמו אל הים בכדי למות לבדו...

על הסיפור והמקום

פרנקנשטיין נולד למעשה ביום קיץ סוער וחשוך בשנת 1816, בביתו של המשורר לורד ביירון שבאגם ג`נבה. ארבעה חברים: לורד ביירון, רופאו האישי ג`ון פולידורי, מרי שלי ובעלה פרסי שלי בילו את הלילה כשהם מספרים זה לזה סיפורי שדים ורוחות גרמניים. לבסוף, החליט הלורד לאתגר את חבריו והטיל על כל אחד מהם לחבר סיפור אימה. זו הייתה ראשית דרכו של פרנקנשטיין שיצא לאור שנתיים לאחר מכן.

נשאלת השאלה מה קושר את טירת פרנקנשטיין לרומן המפורסם של הסופרת מרי שלי?
בשנת 1814 טיילו מרי שלי ומי שעתיד היה להיות בעלה, פרסי שלי, ברחבי גרמניה. הזוג סייר באזור Burgstasse במהלך שייט שעשו על נהר הריין, אז הבחינה הסופרת בטירה שהזדקרה מבין הכפרים הקטנים שסביבה.

נראה כי הסופרת הבחינה בטירה, וזו שימשה כשהשראה עבור סיפורה המפורסם. ניתן למצוא קווי דמיון רבים בין דמותו של ויקטור פרנקנשטיין ובין קונרד דיפל Konrad Dipple אלכימאי שנולד ב-10 באוגוסט 1673, בטירת פרנקנשטיין.

קונרד דיפל היה סטודנט באוניברסיטת גיסן Giessen, בעל מחשבה קיצונית. הוא עזב את האוניברסיטה והתחיל לטייל ברחבי המדינה כשהוא מרצה על תיאולוגיה ואסטרולוגיה. מאוחר יותר הוא איתר את טירת פרנקנשטיין שם נולד, והתמקם שם מתוך מחשבה שיש לו חלק בשושלת פרנקנשטיין, על אף שלא היו לו קשרי דם למשפחה זו. במהרה הוא נודע כ"דיפל האלכימאי", והיו שהאמינו שהוא העביר את זמנו בניסיון למצוא מרכיב כימי שיאריך את חייו של האדם. השמועות הרחיקו לכת עד לכדי האמונה שהוא נהג לאסוף חלקי גוף שהיו דרושים לו בשביל הנוסחה. על פי האמונה טען המדען שהשיקוי שלו מאפשר לאדם לחיות עד גיל 135, אך הוא עצמו מת עם שתייתו. בבוקר של ה-24 באפריל, 1734 נמצאה גופתו של דיפל...

נראה כי מרי שלי התבססה על דמותו של דיפל כאשר יצרה את ויקטור פרנקנשטיין שלה. לשניהם הייתה תשוקה לחיים, שניהם עזבו את לימודיהם באוניברסיטה והקדישו עצמם למחקר מסוכן ושניהם מתו מוות טרגי כתוצאה מתוצר מעשיהם.

מיקום: באזור דרמשטט Darmstadt, גרמניה.
 מכביש A5 דרום, יש לרדת ביציאה של Pfungstadt ולעקוב אחרי השילוט Burg Frankenstein בכביש B3.