איסלנד לתרמילאים - כל מה שצריך לדעת רגע לפני הטיול

איסלנד היפהפייה היא אמנם נחלתם של מטיילים שהפרוטה מצויה בכיסם, אך כדאי לדעת - שהיא גם יכולה להיות גן עדן לתרמילאים! אז איך מתניידים בזול? מהם התנאים לקמפינג? ואיפה הטרק השווה ביותר במדינה? כל התשובות - בכתבה הבאה!
עדי שילדן - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: איסלנד לתרמילאים - כל מה שצריך לדעת רגע לפני הטיול
© מיקי קרמזין

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-4/11/2020

• הכניסה לאיסלנד אפשרית כיום לתושבי האיחוד האירופי בלבד ועוד מספר מצומצם של מדינות, לא כולל ישראל.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלו, הברים סגורים.
  • מוזיאונים, בריכות שחייה ומועדוני לילה סגורים.
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום, בשובם לארץ
לוגו וירוס קורונה
גולשים יקרים, אנו עושים כמיטב יכולתנו להציג כאן את המידע העדכני ביותר האפשרי. כיוון שהמצב משתנה באופן תכוף, המידע המוצג כאן הוא להתרשמות בלבד ואינו מחייב. לקבלת מידע מחייב על מצב ומגבלות הקורונה ביעד הנסיעה שלכם, יש לפנות אל חברת התעופה/חברת הנסיעות או רשויות המדינה ביעד הנסיעה שלכם. תודה!

איסלנד היא גן עדן לחובבי הטבע. יש בה קרחונים, פיורדים, גייזרים, צוקים, אגמים והרבה מסלולי טיול מאתגרים. בעזרת תחבורה ציבורית וטיולים מקומיים מאורגנים אפשר ל"חרוש" אותה היטב, לצאת לטרקים ברמות קושי שונות ולהכיר לעומק את הפנינה של צפון אירופה.

איסלנד, ארץ הקרח והאש, שמש לילית בקיץ, אורות הצפון, מדבריות לבה, הרי געש, קרחונים, פיורדים, האוקיינוס הצפון אטלנטי, מפגש של לוחות טקטוניים, מעיינות חמים, גייזרים, אגמים, סיפורי הסאגות ובעיקר, מקום נדיר בעולמנו, שבו נשתמרה התמימות בבני האדם.

באיסלנד ניתן לטייל במספר אופנים, שהם בעיקרון שילוב של תקציב, זמן, כושר ובעיקר רצון. אפשר לטייל ברכב שכור, באמצעות תחבורה ציבורית וגם בטרמפים.

הכי חשוב: מתי להגיע ולכמה זמן?

באיסלנד יש ארבע עונות: סתיו, חורף, אביב וקיץ, אך למרות השוני בין עונה לעונה שבא לידי ביטוי בטמפרטורה, כמות ימי הגשם, אורך היום ועוד, מזג האוויר יכול להשתנות במהירות ובקיצוניות בכל רגע נתון. לכן, גם אם אתם מטיילים בקיץ יש להיערך מבחינת ציוד טיולים במחשבה שתחוו גם ימי חורף של גשם, רוחות ואפילו שלג.

על אף מיקומה הצפוני של איסלנד, יותר חם שם מהצפוי מכמה סיבות: זרמי אוויר חמים המגיעים לאזור מדרום-מערב וגעשיות יוצאת-דופן שנוצרת משילוב בין שני מרכיבים, האחד, האי יושב על חיבור בין שני לוחות טקטוניים, הלוח האירו-אסייתי והלוח הצפון-אמריקאי אשר מתרחקים זה מזה, המרכיב האחר הוא שאיסלנד יושבת על מה שנקרא “נקודה חמה” (Hot Spot), מקום על מעטפת כדור הארץ שהטמפרטורה הקבועה בו היא משמעותית חמה יותר.

העונה האידיאלית לטיול היא הקיץ, מתחילת יולי עד סוף אוגוסט. מזג האוויר נעים עם טמפרטורה ממוצעת של כ-12 מעלות צלזיוס וימים חמים עם 25 מעלות צלזיוס, יש יחסית מעט ימים גשומים, השמש חגה בשמיים מרבית היום מה שמאפשר ימים ארוכים של טיול, והשלג שמכסה את מרבית המדינה בחורף כבר נמס והכבישים פתוחים לתנועה גם במרכז האי.

מי שיבחר להגיע דווקא בחורף ייהנה מתיירות חורף מפותחת באיסלנד, הכוללת מגוון אטרקציות הקשורות לשלג ולאורות הצפון, רק קחו בחשבון שהחשכה שולטת והימים קצרים, כאשר היום הקצר ביותר הוא בדצמבר ונמשך כחמש שעות בלבד.

אורך הטיול הוא נגזרת של מה שנקרא 'השילוש הקידוש' – רצון, ממון וסגנון. בעקרון, אני ממליצה על:

• טיול עם רכב פרטי – מינימום עשרה ימים
  • טיול עם רכב שטח – מינימום שבועיים
  • טיול באוטובוסים – מינימום שלושה שבועות
  • טיול בטרמפים – מינימום חמישה שבועות

איך לתכנן את המסלול

יש הרבה אפשרויות כיצד לבנות את המסלול באיסלנד, והן תלויות ביעדים אליהם תרצו להגיע, כאשר היעדים במרכז איסלנד הם אלו שהכי ישפיעו על בניית המסלול, משום שלחלקם ניתן להגיע מכל מיני כיוונים באמצעות כבישי השטח של מרכז המדינה. אם המסלול יהיה בעקבות אתרים הקרובים לכביש 1, הכביש הטבעתי שמקיף את האי, ההמלצה שלי היא לנסוע עם כיוון השעון (מערב-צפון-מזרח-דרום), כאשר הסיבה העיקרית היא לשמור את דרום היפהפה לסוף המסלול.

גולת הכותרת של איסלנד היא בעיני טרק לנדמנלאוגר (Landmannalaugar), הטרק היפה ביותר באיסלנד ואחד היפים בעולם, ומומלץ לשמור אותו לסוף, בשביל שהטיול רק ילך וישתפר עם הזמן. עם זאת, זה טרק מאוד פופולארי ואם אתם מתכננים לישון בבקתות אז התאריכים הפנויים בבקתות הם שיקבעו לכם מתי תעשו את הטרק.

מרגע שבניתם מסלול כללי, שווה להזמין מקום מראש לטיולים ואטרקציות פופולאריות בדרככם, כמו כן, מי שלא ישן בקמפינג, כדאי להזמין מקומות לינה מראש, בעיקר אם מגיעים לזמן קצר. לאוהבי המוזיקה והאמנות, שווה לבדוק איזה פסטיבלים ואירועי תרבות יש באיסלנד במהלך הטיול כך שתוכלו לשלב את זה. מרבית האירועים המגניבים מתרחשים בעיר הבירה רייקיאוויק.

חשוב לדעת, שמלבד כל מסלולי הטיול המומלצים והמוכרים שתמצאו בכתבות האלו, באתרי האינטרנט ובספרי הטיולים, יש הרבה מסלולים נוספים. כל מה שצריך לעשות הוא לקנות מפה של מסלולי טיול בכל אזור אליו תגיעו ואתם חופשיים לבנות טיול ייחודי משלכם.

ציוד

מכיוון שמזג האוויר עשוי להשתנות מקצה לקצה, מומלץ להגיע עם ציוד טוב ומגוון: מעיל ומכנס גשם, נעלי הרים חסינות למים, ביגוד תרמי, בגדי טיולים קצרים ומנדפים, כובע מחמם, כפפות, אוהל שלוש או ארבע עונות, מזרון שטח שמבודד טוב, שק-שינה מחמם, כיסוי גשם לתיק, סנדלים לחציית נהרות, משקפי שמש, בגד ים, מגבת שמתייבשת מהר וכובע לשמש.

טיפים ללינה בקמפינג

אם אתם מתכננים לישון בהוסטלים, מלונות ובתי הארחה בשיא עונת התיירות – מומלץ ביותר להזמין מקומות מראש. הקוראים התרמילאים שביניכם, צאו לטיול עם אוהל ושק שינה טובים, כלומר אוהל שלוש או ארבע עונות ושק"ש שמתאים לטמפרטורות נמוכות.

אתרי הקמפינג באיסלנד מאוד מסודרים ויש סביב ה-200 אתרי קמפינג רשומים, כך שסביר להניח שתמצאו אתר קמפינג בקלות כמעט בכל מקום שתגיעו אליו. המחירים נעים בין חינם (מתחם פשוט, לעיתים גם ללא מקלחות) ועד כ-80 ₪ ללילה לאדם לקמפינג מושקע. למשל לילה בקמפינג בתוך רייקיאוויק עולה 2,200 קרונות לאדם (75 ₪). כשמגיעים לאזור הדרום שימוש במקלחות בקמפינג הוא לרוב בתשלום נוסף, ותכלס במקרה כזה עדיף ללכת לבריכה הציבורית בעיירה שם תוכלו ליהנות גם מבריכה, ג'קוזי ומקלחת חמה ללא הגבלת זמן, וכנראה שבאותו מחיר של מקלחת זריזה בקמפינג.

כרטיס קמפינג (Camping Card) – ניתן לרכוש כרטיס קמפינג שמאפשר כניסה לאתרי קמפינג מסוימים ברחבי איסלנד בתקופת הקיץ. קונים אותו פיזית בסניפי דואר, סופרמרקטים מסוימים ובמספר מרכזי מידע. לאתר אינטרנט: www.campingcard.is

כללי הקמת אוהלים במקומות מיושבים וחופשי בטבע (Wild Camping) – האיסלנדיים מאוד ברורים ביחס לחוקי הקמת אוהלים ברחבי המדינה, שימו לב שהחוקים שונים אם אתם מטיילים עם רכב או בלי. זה הולך ככה:

במרכז איסלנד מותר להקים אוהל חופשי בטבע מלבד תחום הפארק הלאומי ואטנאיוקוטל (Vatnajökull National Park) ולאורך טרק לאוגאווגור (טרק לנדמנלאוגר), שם אפשר להקים אוהלים רק לצד בקתות הרים.

מי שמטייל במרכז המדינה בקרוואנים או בכל סוג של רכב ורוצה להקים אוהל בטבע חופשי צריך תמיד לבקש רשות מבעלי האדמה (ולכו תדעו במי מדובר).

בתחום שני הפארקים הלאומיים הנוספים גם כן אסור להקים אוהלים חופשי: הפארק הלאומי ת'ינגווליר (Þingvellir National Park) והפארק הלאומי סנייפלסיוקוטל (Snæfellsjökull National Park), בהם מותר להקים אוהלים רק במקומות המיועדים לכך שהם בדרך-כלל ליד בקתות הרים.
 במקום מיושב שאין בו אתר קמפינג מסודר, מותר להקים עד שלושה אוהלים בשטח פתוח שאינו פרטי וללילה אחד בלבד. עבור תרמילאים ללא רכב בלבד. אם אתם מעוניינים להקים אוהל בשטח פרטי או ליד מבנה, בקשו את הסכמת בעלי המקום להקים אוהל ללילה אחד. אם ברצונכם להישאר יותר ימים צריך לבקש שוב את הסכמת הבעלים.

עלויות

איסלנד ידעה בעשור האחרון עליות וירידות כלכליות, כאשר השיא היה המשבר הכלכלי הגדול של שנת 2008, אך מאז, הכלכלה הספיקה להשתקם, המחירים עלו בהתאם, ואיסלנד נחשבת למדינה יחסית יקרה. ההוצאות המשמעותיות בטיול הן השכרת רכב, תחבורה ציבורית, לינה שלא באוהל, מסעדות ואטרקציות (כגון שייט לווייתנים, טיולי קרחון וטיולים מודרכים למיניהם).

המטבע הוא קרונה איסלנדית (Ikr) ונכון לאוגוסט 2017: 1,000 קרונות שוות ערך ל-35 ₪. בהרבה מקומות אפשר לשלם בכרטיסי אשראי, אבל תמיד כדאי שיהיה עליכם גם מזומן. הטיול הזול ביותר שתוכלו לעשות יכלול שינה באוהל (חינם עד 80 ₪ ללילה), בישול עצמי (כ-50 ₪ לשלוש ארוחות ביום) וטרמפים (חינם).

הגעה מ/אל שדה התעופה קפלאוויק (Keflavik)

Strætó – תחבורה ציבורית רגילה, קו מספר 55 עושה את המסלול בין שדה התעופה לתחנת האוטובוסים המרכזית ברייקיאוויק (BSÍ), יוצא כל שעה/שעתיים, ואינו פעיל בלילה, 60-75 דקות נסיעה, המחיר הוא 1,760 קרונות (60 ₪). בימי שבת וראשון מסלול הקו משתנה והוא מגיע רק עד לפיורדור (Fjörður), שם צריך להחליף לקו 1 הממשיך לרייקיאוויק. אתר אינטרנט: www.straeto.is

Flybus – חברת האוטובוסים Reykjavik Excursions מפעילה שאטל בשם Flybus משדה התעופה לתחנת האוטובוסים המרכזית ברייקיאוויק (BSI), למבחר מלונות ולקמפינג. האוטובוס יוצא 35-40 דקות לאחר כל נחיתה, הנסיעה אורכת 45 דקות והמחיר הוא 2,500-3,000 קרונות (85-100 ₪). אתר אינטרנט: www.re.is

Airport Express – שאטל של חברת האוטובוסים Gray Line Iceland, משדה התעופה לתחנת האוטובוסים המרכזית של החברה (Gray Line Bus Terminal) בכתובת Holtavegi 10, או למלון שלכם בתוספת תשלום. האוטובוס יוצא 35-45 דקות לאחר כל נחיתה, הנסיעה אורכת 45 דקות והמחיר הוא 2,400-2,900 קרונות (85-100 ₪). פעם ביום יוצא אוטובוס מהשדה לאקוריירי ובכיוון ההפוך. אתר אינטרנט: www.airportexpress.is

אוטובוסים

באיסלנד יש מספר חברות אוטובוסים המציעות 'חבילות נסיעה' מגוונות, נסיעות מיוחדות לעונת הקיץ ליעדים תיירותיים, כרטיסי Hop On – Hop Off, וכמו כן, גם קווים רגילים הפועלים באופן תדיר. הנה החברות המרכזיות:

Strætó – חברת האוטובוסים הציבורית אשר מפעילה קווים ברייקיאוויק רבתי על בסיס שנתי, ומרייקיאוויק ליעדים שנמצאים במערב, צפון ודרום איסלנד, החברה לא מגיעה ליעדים במזרח ובמרכז איסלנד. נסיעה עירונית בתוך רייקיאוויק עולה 440 קרונות (15 ₪). אתר אינטרנט: www.straeto.is

Trex – חברה המתמחה בטיולי יום בדרום איסלנד, טיולים בעקבות הזוהר הצפוני בחורף, ומוציאה אוטובוסים יומיים בעונת הקיץ ללנדמנלאוגר (Landmannalaugar) ות'ורסמורק (Þórsmörk) בשביל היוצאים לטרק לאוגאווגור (Laugavegur). אתר אינטרנט: www.trex.is

Sba-norðurleið – מפעילים קווים מחוץ לכביש הטבעת וכמו כן טיולים מאורגנים של יום ומעלה למגוון אתרים תיירותיים, ביניהם גם יעדים עם נסיעות שטח למרכז המדינה כמו אסקיה (Askja). האוטובוסים יוצאים מרייקיאוויק, אקוריירי (Akureyri) ומיוואטן (Mývatn). אתר אינטרנט: www.sba.is/en

Reykjavik Excursions – החברה מוציאה טיולי יום מגוונים ליעדים בדרום ובמרכז איסלנד, טיולי אקסטרים על קרחונים, טיולים עירוניים ברייקיאוויק וגם מפעילה את Flybus, שירות אוטובוסים משדה התעופה לרייקיאוויק. לחברה יש שירות בשם Iceland On Your Own, שמאפשר קנייה של פאס נסיעה לפי אזורים, החל מ-14,000 קרונות (480 ₪) ועד 65,000 קרונות (2,220 ₪). אתר אינטרנט: www.re.is

Sterna Travel – חברה המציעה טיולי יום, אטרקציות אקסטרים, וגם שירות הנקרא Iceland By Bus המאפשר לקנות פאס לפי אזור ולעלות ולרדת איפה שתרצו, מה שנקרא Hop On-Hop Off. מתאים לתרמילאים שלא מעוניינים לשכור רכב. המחירים משתנים לפי אזור הפאס, החל מ-12,500 קרונות (430 ₪) ועד 59,900 קרונות (2,050 ₪), אשר כולל סיבוב מלא על כביש 1 והסעה אל לנדמנלאוגר וחזור מת'ורסמורק. אתר אינטרנט: www.sternatravel.com, www.icelandbybus.is

טרמפים

אני חוויתי את איסלנד כמקום מאוד בטוח לטרמפיסטים. האוכלוסייה המקומית אדיבה בצורה יוצאת דופן, ואכן, למרות שעצרו גם הרבה תיירים, בעיקר מקומיים הם שעצרו. הטרמפים לא רק מוזילים את הטיול בצורה משמעותית, אלא גם הופכים את כל הטיול לחוויה ייחודית ומקומית יותר. אמנם ברוב הפעמים לא חיכיתי אפילו חצי שעה, אבל כדאי להיאזר בסבלנות, לזכור שיש תמיד סיכוי לחכות בגשם ולדעת שלהגיע למרכז המדינה בטרמפים זה לא עניין טריוויאלי בכלל. כמו כן, אין טעם לנסות לתפוס טרמפים מתוך רייקייאוויק, ועדיף לקחת אוטובוס על מנת לצאת מהעיר.

על מנת להעלות את סיכויי ההצלחה שלכם לתפוס טרמפים, עמדו על כביש שבלאו הכי כל מי שנוסע בו יגיע ליעד שלכם ותהיו בולטים במיקום (פיצול דרכים זה תמיד נוח, כי המכוניות בכל מקרה מאטות) ובלבוש (כיסוי גשם לתיק בצבע מזעזע וצועק עזר לי לא פעם, בעיקר בימי ערפל וגשם). הכבישים באיסלנד ממש צרים וברוב המקרים אין באמת שוליים נוחים לעמוד בהם, אז תשמרו על עצמכם.

בטיחות

איסלנד היא מדינה מאוד בטוחה עם אחוזי פשיעה מאוד נמוכים. המרחבים שיש להיזהר בהם הם מרחבי הטבע, ולא המרחבים האנושיים. מספר החירום באיסלנד הוא: 112.

סימון שבילים – שימו לב כי לא כל המסלולים מסומנים, ובררו את כל המידע הדרוש לכם לפני היציאה לדרך, בהרבה מקרים חשוב לצאת למסלול עם מפה טופוגראפית.

טיול לבד – אם אתם מטיילים לבד, יש סיכוי שתמצאו את עצמכם מטיילים לחלוטין לבד (ורק כבשים מסביב), כך שמומלץ תמיד לספר למישהו על תכניות המסלול שלכם ולהודיע לו כאשר סיימתם את המסלול בבטחה.

חציית נהרות – בעת חציית נהרות (והכוונה לנהרות של ממש, לא נחלים שניתן לחצות בקלות), חובה לחצות יחד עם מספר אנשים בשורה כתף אל כתף כשפניכם לכיוון הגדה השנייה, משלבים זרועות על מנת שמישהו לא יסחף בזרם, בקצוות השרשרת ממקמים את האנשים החזקים בחבורה, והולכים יחד בקו ישר מגדה לגדה. חובה לשים את תיקי הגב ללא קשירה (לפתוח את כל הרצועות), עם סנדלים בשביל שאח"כ תלכו את המשך המסלול עם נעליים יבשות, אפילו לפעמים כדאי לשם החצייה להחליף למכנסיים קצרים שיירטבו לגמרי בשביל לחזור אחרי החצייה למכנסיים ארוכים ויבשים.

ציוד טיול – לכל טיול, גם אם מדובר בטיול יום קצר, יש לצאת עם ציוד לגשם ובגדים חמים, שינויי מזג-האוויר עשויים להיות מהירים ולא צפויים.

קרחונים ושלג – בואו נגיד שזה לא בדיוק מרחב ההישרדות המוכר לנו הישראלים, אז אם בא לכם לעשות טיול על קרחון, פשוט צאו כחלק מקבוצה מודרכת עם כל הציוד המתאים. למידע נוסף על טיול בטוח באיסלנד, התרעות, וחילוץ והצלה, היכנסו לאתר: www.safetravel.is

טיפים נוספים

אורות הצפון – גם בשולי הקיץ יש הזדמנויות לראות את אורות הצפון אם התנאים מאפשרים זאת, ככה שאם אתם מטורפים לעניין שווה להתעדכן על תחזית אורות הצפון (Aurora Borealis) ולקפוץ על כל הזדמנות לראות את הפלא השמימי הזה. יש כל מיני אפליקציות או אתרי אינטרנט שמספקים לכם התראות בזמן אמת ברגע שיש אפשרות לראות את אורות הצפון, שווה להירשם!

מפגש הלוחות הטקטוניים – איסלנד היא אחד המקומות היחידים בעולם שניתן לראות ולהגיע למקום מפגש בין לוחות, במקרה הזה הלוח האירו-אסייתי והלוח הצפון-אמריקאי אשר מתרחקים זה מזה. הלוחות חוצים את איסלנד במעין קו אלכסוני מדרום-מערב לצפון-מזרח.

יש כמה מקומות מומלצים לראות את תופעת הטבע המדהימה הזו, כאשר המקום המפורסם ביותר הוא הפארק הלאומי ת'ינגווליר (Þingvellir National Park), שם תוכלו ללכת בשביל מסודר בין שני הלוחות המיתמרים מהצדדים, לבקר במרכז המבקרים אינפורמטיבי (כניסה חופשית) ואפילו לצלול ולהגיע לחיבור הלוחות שחוצה את האגם שבפארק. אתר אינטרנט: www.thingvellir.is

מקום נוסף ומרתק לא פחות הוא בחלק הצפון-מזרחי של קרחון ואטניוקול (Vatnajökull), הקרחון הגדול ביותר במדינה.

רשת הסופרמרקטים בונוס – לחבר'ה שמבשלים בעצמם, חשוב להכיר את רשת בונוס (Bónus) שהיא רשת המזון הזולה ביותר באיסלנד. סניפי הרשת פזורים ברחבי המדינה בעיקר בערים הגדולות, כפי שמפורט בלינק הזה: www.bonus.is/find-your-store

צפו בנופיה המרהיבים של המדינה הקסומה:

אז איפה מטיילים בעצם?

אפשר לחלק את הטיול באיסלנד, בקווים כלליים – לשני חלקים, ותוכלו לקרוא עליהם בהרחבה בכתבות הבאות:

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-4/11/2020

• חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלו, הברים סגורים.
  • מוזיאונים, בריכות שחייה ומועדוני לילה סגורים.