איך בחרנו והגענו לסלה רונדה?
לאחר מספר חופשות באתרים קטנים כמו ליביניו או מדונה די קמפיליו ואתר סקי בסנט אנטון, הגדול-קטן אשר באוסטריה, החלטנו (אב ובנו) ללכת על החבילה השלמה: מגה אתר, מחובר ומקושר, מבלי כמעט להוריד את המגלשיים (אב) / בורד (בן). הבחירה נפלה על סקי בסלה רונדה (Sella Ronda), אתר בעל 500 ק"מ של מסלולים מחוברים ישירות, מתוך 1,200 ק"מ של מרחב ה-Dolomiti Super Ski. יצאנו לשם בחודש ינואר 2012, בטיסה עם אליטליה לוורונה דרך רומא.
חורף 2011-2012 לבטח ייזכר כאחד החורפים המושלגים בהיסטוריה של הרי האלפים וכמויות השלג שנמדדו שם בחודש ינואר שברו כמעט כל שיא. אבל הדולומיטים זה סיפור אחר - בזמן שהאלפים "חטפו", קיבלו הדולומיטים שאריות בלבד וחששותינו מפעם קיבלו תוקף (מזל שירד שלג שהצטבר ל-15 ס"מ, בלילה לפני שהגענו). מצב השלג בזמן החופשה שלנו היה 50 ס"מ בעמק 60 ס"מ בהר. אגב, חודש ינואר הוא שיא החורף מבחינת ממוצע הטמפרטורות ואכן היה לנו קר ביותר, על כן קחו זאת בחשבון, אם אתם יוצאים לשם בתקופה זו והצטיידו בהתאם.
ציר ורונה-צפונה, שבאזור אתרי הסקי של דרום-מערב אוסטריה או צפון מזרח איטליה, ידוע כציר לא עמוס בימי שבת, בדרך כלל, לעומת אחיו הגדול, הוא ציר מינכן-דרומה. השנה לא היו טיסות ישירות לוורונה (רק דרך רומא) וייתכן שהיה עדיף לטוס דרך מינכן ולהיתקע קצת בפקקים. יחד עם זאת, אנו זכינו לנסיעה רצופה וללא הפסקה, מוורונה לאורטיזי (Ortisei), על כביש האגרה A22 (יציאה במחלף לכיוון Val Gardena). הדרך הובילה אותנו בתוך שעתיים לאורטיזי.
על העיירה אורטיזי ובית הדירות
את בית הדירות La Planta שבאורטיזי בחרנו בהמלצת חברי פורום סקי של אתר "שלג". המקום מנוהל בידי איירין ומציע כל מה שבית דירות צנוע צריך: חדר סקי, חניה צמודה ואוזן קשבת. החדר שלנו היה עם מטבח קטן ומאובזר (חוץ ממיקרוגל), מיטה זוגית אחת, מקלחון, טלוויזיה בלווין ומרפסת. ממוקם די קרוב למרכז אורטיזי (5 דקות הליכה) ודקת הליכה מתחנת הסקי באס. אתר אינטרנט: www.laplanta.it.
לאחר הגעתנו לאורטיזי, ביצענו גיחה קטנה לסופר המקומי, אחד משניים במרכז העיירה: Despar (המוני יותר) ו-Conrad (מסודר). למחפשי קונדיטוריה-מאפייה ללחם-קרואסונים לשעות הבוקר המוקדמות, תהיה בעיה משום שרוב נפתחות רק ב-8:00-8:30, בסמוך לשעת תחילת עבודות המעליות. אחת מהן (זו שליד לשכת התיירות) נפתחת עוד קודם.
כידוע, אתרי דרום-טירול שבצפון איטליה הם בעלי אופי "אוסטרי" יותר ושונים בכך משאר אתרי סקי איטליה. השפה המדוברת היא לדינו, מעורבת עם איטלקית וגרמנית. הרצון ללון בעיירה אורטיזי נבע בעיקר מכך שהיא המרכזית (מבחינת חשיבות), הגדולה בעמק וגם בעלת אופי מיוחד יותר משל אחיותיה המזרחיות יותר סלבה גרדנה וסנטה כריסטינה. הכביש הראשי בעמק אינו עובר בתוך העיירה, בניגוד לסלבה גרדנה ועוד מספר עיירות בעמקים האחרים, וגם זה משחק תפקיד. הרחוב הראשי של אורטיזי כולל גם מדרחוב קצר, עם מספר חנויות (די יקרות), מסעדות ובתי קפה. אך אליה וקוץ בה, למי שאינו מגיע ברכב, מומלץ יותר ללון בסלבה גרדנה - הגישה לסלה רונדה בגלישה אורכת למעלה משעה והעליה עד לתחנת רכבל ה-Seceda איטית וארוכה: שלושה גרמי מדרגות נעות, מסוע נתב"גי ורק אז אפשר לעלות על הגונדולה של Seceda. מפסגת ה- Seceda יורדים בגלישה לכיוון סנטה כריסטינה. בהמשך, בעזרת רכבת תחתית, מגיעים לרכבל המקשר לסלה רונדה.
ולמטרה שלשמה התכנסנו - גלישה באתר
אנו קנינו את הסקי פס Dolomiti Super Ski, ל-6 ימים במחיר 212 יורו. סקי פאס זה מאפשר גלישה בכל המרחב וניתן לקנותו בתחנת ה-Seceda שבעיירה וגם במשרד במרכז העיירה. אגב, מומלץ לשמור את הסקי פס גם לאחר החופשה. תוכלו להזין מספרו ולקבל מידע מעניין על נתוני הגלישה שלכם. אתר אינטרנט: www.dolomitisuperski.com.
בהתאם למה שנכתב קודם בדבר כמויות השלג באתר, חברת Dolomiti Super Ski השקיעה הון עתק במערכת תותחי שלג, שיש האומרים שמייצרים שלג יותר טוב מאלוהים. לעניות דעתי, אין תחליף לשלג טבעי וזה ניכר בימים המאוחרים של החופשה, בהם היה שלג קשה ובחלקים מסויימים קרחי, על אף עבודה מאומצת של התותחים. במהלך חופשה בסלה רונדה מתנסים בכל אמצעי התחבורה האפשריים לשינוע גולשים: מדרגות נעות, מסועים, רכבת תחתית, גונדולות וגם כרכרות סוסים. על סנובורדיסטים להתרחק ולהימנע משימוש במסלולים כחולים. אלא אם כן אין ברירה. ככלל, היחס סקי / סנובורד היה מהגבוהים שנתקלתי בהם. כמעט ולא הבחנתי בגולשי סנובורד.
רכס הסלה רונדה (או בעברית "סלע רונדה"...) מוקף בארבעה עמקי גלישה עיקריים, המחוברים ישירות ומאפשרים להקיף את ה"סלע" במסלול עם כיוון השעון (כתום) ונגד כיוון השעון (ירוק). הדבר מהווה אטרקציה מרכזית ולפיכך עמוס בגולשים, בתחילת ובסוף יום. אני חושב שמספיק להשקיע בביצוע ההקפה יום אחד בלבד ולא יותר. בשאר הימים עדיף להתרכז במתחם גלישה ספציפי. קטעי הקישור המרכזיים יכולים להיות עמוסים ולא תמיד המסלולים ב"הקפה" מעניינים. הניווט באתר קל ופשוט ומתבצע על פי שילוט, המורה על יעד הגלישה ולכן, לפי דעתי, אין צורך להוציא מפה ולהתעכב על שימוש במספר המסלול. על כן גם בהמלצות שלי להלן, מספר המסלול אינו כתוב. להלן המלצות מסלולים מארבעת העמקים:
- ואל גרדנה (Val Gardena): לצד חלקים מאתגרים בוואל גרדנה, כגון Ciampinoi ב-Selva וססלונג (Saslong, מסלול תחרויות ה-FIS) בסנטה כריסטינה, האתר בהחלט מתאים למתחילים, עם מסלולים כחולים רחבים ולעיתים אף בלתי משופעים: אלפ דו סוסי (שאינו מקושר) ומונטה פאנה. מסלולים מומלצים: המסלולים היוצאים מפסגת ה-Ciampinoi לסנטה כריסטינה (ססלונג) ולסלבה גרדנה והמסלול שיורד מפסגת ה-Seceda לאורטיזי (10.5 ק"מ).
- אלטה באדיה (Alta Badia): ההיכרות הראשונה עם האזור הייתה ביום השני, עם הקפת הסלה רונדה במסלול הכתום (עם כיוון השעון), שמומלץ יותר לגולשים מתקדמים מאשר המסלול הירוק ולכן רק אותו ניסינו. האזור מרובה במסלולים כחולים, אך בהחלט שווה ביקור ובכלל ההרגשה היא שככל שמתרחקים מוואל גרדנה, הנוף פראי ובתולי יותר ורמת המסחריות יורדת. המסלול שיורד מפאסו גרדנה עד לקולפוסקו (Colfosco) היה אחד ה-מסלולים של החופשה - מסלול ארוך מאוד, על צלע ה"סלע", עם נוף מרהיב. לאחר קולפוסקו, מגיעים לקורבארה (Corvara), שלפי דעתי היא נקודת יציאה מומלצת ומרכזית מאוד, מבחינת גלישה וקרבה לאטרקציות ואתרים נוספים: Marmolada, Lagazuoi , 5 Torri , Kronplatz - Plan de Corones וקצת יותר רחוק לקורטינה ד'אמפצו (Cortina d'Ampezzo). מסלולים מומלצים: מרמולדה עד לרכבל, חזרה לפאסו פדון; מסלול מפורטה וסקובו לאראבה.
- ואל די פאסה (Val di Fassa): במתחם הזה רק עברנו בהקפת ה"סלע", מסלול מומלץ וזכור לטובה הוא זה שיורד מראש מעלית Lezuo ל-Pian Frataces, חלק ממנו בין העצים.
מתחמים נוספים:
- Lagazuoi , 5 Torri: מכונה World War Tour. המסלול הנ"ל כולל ביקור ב-Cinque Torri: חמישה צריחי/עמודי/מגדלי סלע, ששימשו חיץ באזור הקרבות בין איטליה לאוסטרו-הונגריה, בימי מלחמת העולם הראשונה וגם ב"עמק הנעלם", שכשמו כן הוא. לחצו למפה. נקודת ההתחלה היא, כאמור, ב-Armentarola. לשם ניתן להגיע ברכב או בגלישה, תלוי בפוטנציאל זמן השהות באזור. משם, יש לקחת מונית או אוטובוס, בעלות של 5 יורו לפאסו פאלצארגו (Passo Falzarego). מנקודה זו אפשר להחליט לאן פונים: ל- Lagazuoi (העמק הנעלם) או ל- Cinque Torri. אין צורך לעלות לפסגת Lagazuoi על מנת להתחיל את מסלול Cinque Torri, הדבר אפשרי אך המסלול מהפסגה חזרה ל-Passo Falzarego (ימינה בפיצול השבילים שבפסגת Lagazuoi ) לא מטופל דיו ובקטעים מסוימים הופך לשביל (ייתכן כיוון שלא היה מספיק שלג).
מסלולים מומלצים: המסלול היורד מ--Cinque Torri ומסלול העמק הנעלם.
- Kronplatz - Plan de Corones: ההימור שהתברר כמשתלם. ביום הגלישה האחרון הוחלט לשנות אווירה ולנסוע שעה צפונה (דרך A22 -; יציאה ב- Bressanone) ל-Kronplatz - Plan de Corones שלמרגלותיו שוכנת העיירה ברוניקו (Brunico). האתר מציג לראווה תשתית מעליות מהטובות שנתקלתי, כשרוב המעליות בו סגורות (יתרון וחיסרון) ועולות לפסגה אחת (Concordia 2000). בעמק הזה עוברת הרכבת האזורית של Trentino - Alto Adige ואף עוצרת בתחנה עליה, ממנה יוצאת מעלית לפסגה ב-Perca .באתר ניתן לגלוש עד פיקולין (Piculin), במסלול שחור בעל 72% שיפוע (רק 6% פחות מה"חרקירי"), אבל הוא לא ממש מומלץ (מניסיון). משם אף יש אוטובוס לאלטה באדיה וכך נתפר עוד תפר במתחם האינסופי הזה.
סקי באס ושימוש ברכב
ביום היחידי שהשתמשנו בסקי באס הוא התגלה כלא יעיל, מה גם שהיה כרוך בתשלום נוסף. ובהקשר זה: ללנים באורטיזי ובכלל במתחם ה-Dolomiti Super Ski בעל אופי הסקי-ספארי, מומלץ מאוד לבוא עם רכב על מנת לנצל את הפוטנציאל שלו, לגלות אזורים שלא הכרתם ולא הייתם יכולים להגיע אליהם בלי רכב. כל יום בחרנו נקודת התחלה שונה לגלישה.
להלן משכי הנסיעה, כפי שלקחו בפועל לפי זמן (הכבישים מפותלים והרריים כך ש-GPS לא יודע להגיד במדויק כמה זמן תיקח הנסיעה):
- אורטיזי לסלבה גרדנה - 10 דקות. דרך קלה ונוחה, שכמו שכבר אמרתי עוברת בתוך סלבה -; יש להיזהר לא לדרוס (הרבה) גולשים שחוצים את הכביש. ניתן לחנות בעלות יורו לשעה, מול מעלית קוסטאבלה (Costabella), קצת אחרי החניה של המעלית ל-Ciampinoi (קרדיט למ.א).
- אורטיזי לפלאן דה גרבלה (Plan de Gralba) - מרחק 20 דקות. חניה בתשלום 5 יורו ליום.
- אורטיזי לפאסו גרדנה - חצי שעה. אפשרות שגם נוסתה היא לחנות במעבר הנ"ל. החניה חופשית ממש בתחילת המסלול שיורד לאלטה באדיה. החסרונות הם: דרך קשה, שיכולה להיות מכוסה בקרח (וגם הייתה מכוסה), משך ההגעה ובכך שמסיימים את היום בעליה במעלית ולא בגלישה (פסיכולוגי).
- אורטיזי לקורבארה - 45 דקות.
- אורטיזי ל-Armetnterola - שעה. נקודת ההתחלה של מסלול העמק הנעלם וחמשת המגדלים. כידוע, ניתן להגיע לשם גם בגלישה, אבל אנחנו בחרנו להגיע לשם ברכב ולנצל את כל מה שיש לאזור להציע.
- אורטיזי לקרונפלאץ (Kronplatz) - מרחק שעה נסיעה. אתר נוסף שנוסה במתחם ה-Dolomiti Super Ski, מספיק ליום אחד.
בעת הזמנת הרכב השכור, כדאי לבקש צמיגי חורף ושרשראות שלג, אף על פי שהחוק באיטליה לא מחייב זאת (בניגוד לאוסטריה). באחד הימים הצטבר קרח רב על הכביש ולא יכולנו להמשיך -; דבר שהיה מתאפשר עם צמיגי חורף. כמו כן, עדיף לנסות לשים את שרשראות השלג קודם לשימוש, כדי שלא תופתעו בזמן אמת.
מסעדות ואפרה סקי
בהמלצת בעלת הבית שלנו, בחרנו ללכת ל-Mauriz Keller, במדרחוב הראשי, מספר פעמים. זוהי מסעדה מעולה, עם אוכל פשוט וטוב. מבחינת בילויים ליליים -; החנויות נסגרות מוקדם ולמעט בר אפרה-סקי אחד ברכבל של Alpe di Siusi אין היצע מספק.
כמה זה עלה?
עלויות לשניים בארגון עצמאי:
- טיסה: 660 יורו. לפני הטיסה יש לבדוק בחברת התעופה האם יש תשלום נוסף על הטסת ציוד סקי, בנוסף למטען הרגיל. אליטליה גבו מאיתנו סכום גבוה במיוחד, שלא אפרטו כאן, במידה כזו שהפך את כל העסק של הטסת הציוד ללא משתלם בעליל.
- ציוד: 250 יורו (כולל העלות הנוספת להטסת ציוד סקי).
- רכב: 300 יורו.
- לינה: 400 יורו.
- סקי פס: 420 יורו.
סך הכל, טיסה + רכב + לינה + סקי פס + ציוד: 2,030 יורו לשניים, לא כולל עלויות אוכל נוספות.
לתחילת הכתבה
מידע נוסף על סקי בסלה רונדה שיעניין אותך: