למה סלה רונדה?

לאחר שבשנה שעברה התחממנו בחופשה ראשונה בבנסקו -; בולגריה, החלטנו השנה, אני וחברי נחשון, לעלות רמה אל אתר מקצועי במערב אירופה. מבחינתי, ארגון עצמי זה שם המשחק - לתפור לעצמך משהו, בדיוק כרצונך, בתקציב שלך ובהתאמה מושלמת. בנוסף, אנחנו שני חברים דתיים, ככה שהעדפנו לא לשהות שם בשבת, אלא לנסוע מראשון עד שישי (ארבעה ימי גלישה) וזה דבר שקשה להשיג בחופשה מאורגנת. עבודת המחקר מתחילה בתחילת נובמבר, בפורום סקי של למטייל, כמובן... בדיווחי הגולשים באתר צד את עיני אתר הסלה רונדה/סלבה גרדנה באיטליה, עם מחמאות רבות ואני מחליט לרדת לעומק בבירור עליו.

האתר ממוקם בצפון מזרח איטליה, לא רחוק מגבול אוסטריה, ברכס הרי הדולומיטים. רוב האתר אינו גבוה במיוחד -; עיירות בגובה 1,100-1,500 ומסלולים שרובם בין 1,800 ל-2,400, ככה שלא סובלים שם יותר מדי מקור. באתר יש כיסוי מצוין של תותחי שלג, שמבטיח עונה ארוכה (מסוף נובמבר עד אמצע אפריל).

העונה מחולקת לשלושה, מבחינת רמות המחירים -; הן בסקי פס והן בדירות ובמלונות, כשבפברואר וסביב תחילת השנה האזרחית זוהי התקופה היקרה ביותר. נסענו באמצע ינואר, כשהשלג גבוה, אך המחירים נמוכים. קונים את ה-Dolomiti Super Skipass, בחנויות שבמרכז העיירות ובחלק מהמלונות הגדולים. הסקי פס מקנה גישה ל-1,200 ק"מ של מסלולים, שמתוכם 500 ק"מ של מסלולים מחוברים - מספיק בהחלט לשבוע גלישה. הלהיט של האתר הוא מסלול הסלה רונדה - מסלול טבעתי, באורך כולל של כ-40 ק"מ (מסלולים ומעליות), המקשר את 500 הק"מ ומאפשר מעבר נוח למרחבי גלישה אחרים. את המסלול ניתן לעשות בשני כיוונים, עם ונגד כיוון השעון. השילוט במהלכו ברור מאוד - צבע כתום לכיוון השעון וירוק נגד כיוון השעון.

בשבוע בו היינו זכינו למזג אוויר מעולה -; שמש נעימה ושמיים בהירים, עם טמפרטורות באזור ה-5 מעלות. אומרים שככה זה ברוב העונה, אז תוכלו לקוות שזה יהיה ככה גם אצלכם. היו הרבה גולשים מסביב, אבל תורים ממש לא! רוב הרכבלים הם בני 4-6 מקומות, כך שכמעט ולא המתנו יותר מדקה בכל פעם, למעט העליה למרמולדה (Marmolada) וללאגאזוי (Lagazui), בהם המתנו כעשרים דקות (העליה לשם בקרון אחד-עולה-אחד-יורד).

  • מידע נוסף על מזג אויר, מחירים באתר ועוד, ניתן למצוא באתר האינטרנט של סלה רונדה: www.dolomitisuperski.com.

לתחילת הכתבה

דרכי הגעה לאתר

שדות התעופה הקרובים לאתר הם: ורונה (180 ק"מ), ברשיה (230 ק"מ), מינכן (330 ק"מ) ומילאנו (350 ק"מ). לאחר חיפושים ארוכים של טיסות, לשדות תעופה קרובים, שהסתיימו בלי מציאה גדולה, הגענו לאל-על שטסה למילאנו על בסיס יומי. כשנפתחו המבצעים לחורף, בערך בסוף נובמבר, המחיר היה 400$ לכרטיס. מחיר טיסה מראשון עד שישי הוא פי שניים, אבל ב"אל-על ספונטני" הם משחררים את זה במחיר שפוי, שבועיים-שלושה לפני כן, אם יש מקום בטיסות. חיכינו וציפינו ובסוף נפתח מבצע מראשון עד שישי. מיהרנו להזמין (במחיר 379$). למי שטס לשבוע, אני ממליץ להזמין מוקדם, שכן מהר מאוד הטיסות הנחשקות נתפסות והמחירים עולים.

הנסיעה ממילאנו לאתר אורכת כ-4 שעות, 350 ק"מ, 310 מתוכם על אוטוסטרדות מהירות ונוחות (€18 לכל צד). הדרך פשוטה ועם מפה קשה להתבלבל. אנחנו היינו עם GPS, אז בכלל היו לנו חיים קלים, מומלץ. אם אתם מקבלים רכב דיזל, מומלץ ואף חובה לקנות בתחנת דלק תוסף, אשר מונע מהסולר שבמיכל מלקפוא (סולר עלול לקפוא בטמפ' קרובה ל-0, בנזין בהרבה פחות).
לתחילת הכתבה

מגורים באתר

למרגלות המסלולים שוכנות לא מעט עיירות בעמקים שונים. המפורסמים שבהם-; ואל גארדנה, על עיירותיו המרכזיות: סלבה, סנט כריסטינה ואורטיזי, ו-ואל די פאסה עם קמפטילו וקאנציי (Canazei). החלטנו להשתכן בואל גרדנה, בגלל מרחבי הגלישה המעניינים שבו וגם כי הוא הכי קרוב לאוטוסטרדה (הנסיעה בהרים, אחרי דרך ארוכה משדה התעופה היא מתישה, במיוחד בלילה). חיפשנו דירה דרך אתר, המרכז את התיירות בוואל גרדנה (שולחים תאריכים ומקבלים בחזרה הצעות רבות בדוא"ל). מצאנו דירה נהדרת בשם Cesa Vedla, בעיירה Bulla - כ-10 דקות נסיעה מאורטיזי. דירה מאובזרת להפליא, במחיר 50 יורו ללילה לזוג, עם תוספת 10 יורו לאדם שלישי.

לתחילת הכתבה

המנה העיקרית - הגלישה!

החלטנו לפתוח את היום הראשון בחימום באלפ דה סוסי. זהו מרחב גלישה בפני עצמו, אליו עולים בגונדולה מהרחוב הראשי של אורטיזי (חניה בסמוך, 5 יורו ליום). כמה שבמפה המרחב נראה קטן, בפועל הוא הספיק לנו לרוב היום הראשון והיה מהנה ביותר! הרגשתי כמו ילד בלונה פארק, רואה רכבל מרחוק-רחוק, רץ (גולש...) כדי להשיג אותו וממשיך הלאה... המרחב מומלץ למתלמדים, יש בו מסלולים כחולים ואדומים, מסלול Self Timer, סללום חביב ובכלל, מאוד נחמד שם. ההמלצה שלי לגבי אלפ דה סוסי היא כזו: אל תייגעו את עצמכם במפות, פשוט הרימו מבט ותגלשו לרכבל הבא. אין שם איפה ללכת לאיבוד. בסוף היום מתחילים לעקוב אחרי השילוט לאורטיזי ומגיעים בחזרה בקלות.

 אם לאחר כמה שעות אתם מרגישים כי מיציתם, ניתן לסיים את היום בגלישה במסלול הסשדה
 (Secede), כך עשינו אנו. הסשדה הוא מתחם אחר, אליו יוצאים מגונדולה אחרת באורטיזי. בסביבות השעה שתיים בצהריים, התחלנו לגלוש בעקבות השילוט לעיירה (שילוט ברור ליד כל רכבל ופיצול מסלולים). ירדנו בגונדולה שהעלתה אותנו, בחזרה לאורטיזי (אין מסלול שיורד מאלפ דה סוסי לעיירה). ניווטנו עם רכבנו בין סמטאות אורטיזי (גם פה השילוט ברור), אל הסשדה. עולים בגונדולה ואחר כך מחליפים לקרון (אחד-עולה-אחד-יורד). בסופו של דבר, מטפסים עד לגובה של 2,500 מ' וגולשים חזרה ל-1,200 מ', במסלול אחד אדום ומפותל, שאורכו 10 וחצי ק"מ! חוויה מהנה ביותר ומאתגרת.

את היום השני התחלנו במפגש אמיתי עם אתר סלה רונדה, על גודלו העצום ונופיו המשגעים. החלטנו ללכת על מסלול הסלה רונדה הירוק. מתחילים בחניון, כ-150 מ' אחרי הצ'ימפנוי מצד ימין. החניה היא בעלות של 4 יורו ליום, במקום 9 באזור צ'ימפנוי - ובסוף היום המסלול עובר 2 מטר (לא יותר!) מהרכב - מומלץ! משם, עולים ברכבל מושבים, המקביל לצ'ימפנוי, ומשם מתחיל הסלה רונדה הירוק. המסלול מאוד נחמד ויתרונו ביחס לכתום - שמש זורחת עליך בכל שעות הבוקר. בסך הכל, אין בו מסלולים קשים וכולם כחולים-אדומים. גלשנו בקצב מאוד רגוע וסיימנו את ההקפה אחרי כ-6 שעות. בסוף היום גלשנו באזור סלבה, במסלול הססלונג, התלול והמאתגר. שימו לב, שבמסלול האחרון יורדים במסלול, שלוקח אתכם לרכב (במפה מזהים אותו בקלות, הוא מגיע לסלבה בעיקוף קטן), אחרת תצטרכו ללכת ברגל מצ'ימפנוי.

ביום השלישי החלטנו לעשות את הסלה רונדה הכתום (המורכב ממסלולים יותר תלולים מסלה רונדה הירוק) ולשלב את המרמולדה - קרחון בגובה 3,200 מ', עם תצפית מדהימה ומסלול ארוך ומאתגר, היורד ממנו. ההתחלה היא בעיירה סלבה, מול רכבל צ'ימפנוי (עולים על גשר להולכי רגל). ניתן לחנות בחניון של יום האתמול ולגלוש את הדרך עד להתחלה (150 מ'), במסלול כמעט מישורי. אפשר לוותר על זה, תמורת 5 יורו בחניה... גלשנו עד לנקודה בה סוטים מן המסלול הכתום: בעיירה Arabba יש גונדולה של הסלה רונדה הכתום. עולים עליה ועל מנת להגיע למרמולדה, יש לרדת בתחנת הביניים שלה. משם, עוקבים אחרי השילוט הברור, בגלישה נחמדה ונסיעה בכמה רכבלים, עד לקרון שיעלה אתכם לפסגת המרמולדה. המתנו בתור, ובסוף נדחסנו, כ-70 איש, לקרון. מלמעלה יש תצפית מדהימה על כל האזור וקור מקפיא של מינוס 13 מעלות, ביום שמש בהיר ונקי מכל ענן. ההמלצה היא להגיע לפה רק ביום בהיר. הירידה ארוכה ומאתגרת, עם קטעים תלולים יותר ופחות, עד שמגיעים מעט לפני הנקודה בה עלינו לקרון, לרכבל עם השילוט ל- Arabba. ממשיכים לעקוב אחרי השילוט הזה, עד שמגיעים לאותה תחנת ביניים בגונדולה, בה נפרדנו מהמסלול הכתום. חוזרים אליו וממשיכים איתו עד סוף היום. שימו לב לזמנים, זהו יום לא קצר (כ-7 שעות).

עבור היום הרביעי והאחרון, תיכננו מסלול ארוך ומאתגר, שדורש את כל היום ממש - מ-8:30 עד 16:45: סשדה, סלה רונדה ירוק, עלייה ללאגאזוי וירידה לעמק הנעלם. מתחילים את היום בחניון שלרגלי הסשדה באורטיזי, בו היינו ביום הראשון. מעפילים לפסגה ויורדים במסלול המהודק ושטוף השמש של תחילת היום, בשילוט לכיוון סנט כריסטינה. מגיעים אל רכבת תחתית, שתיקח אותנו אל הצד השני של העיירה. עולים בגונדולה ואחריה רכבל, שמעלים אותנו אל הססלונג (לנקודה אליה מגיע רכבל צ'ימפנוי). עד לפה לקח לנו כשעה ורבע, כך שמי שחושב שהזמן יהיה לחוץ לו, יכול להתחיל מפה.

מכאן, אנחנו נמצאים על מסלול הסלה רונדה, הירוק והאהוב. גלשנו איתו עד לפיצול המתוכנן, במקום שנקרא Passo Compolongo, שם עולים ברכבל ומשם עוקבים אחרי השילוט Armentarola/Lagazui. ארמנטרולה היא עיירה, שכאשר מגיעים אליה, ניתן לעלות על מונית שירות, בעלות 5 יורו, שתיקח אתכם בכרבע שעה נסיעה אל הקרון שלרגלי הלאגאזוי. ממתינים בתור ועולים לפסגה. הנוף מלמעלה מדהים. יורדים במסלול, ארוך וכיפי מאוד, שבמהלכו ניתן לראות תופעה מעניינת - מפלי מים קפואים. לאחר הגלישה הארוכה, מגיעים לקטע מעט מישורי, בו יש סוסים אליהם קשורים 60 גולשים בשתי שורות של חבלים, שיוליכו אתכם לעיירה, בעלות 2 יורו. הנסיעה איתם נחמדה, אורכת 3-4 דקות. מי שרוצה להתנסות ב-Cross Country ולחזק את שרירי הידיים, יכול לוותר על זה, אם כי זה נראה מעט מאמץ.

מהעיירה עולים ב-T-Bar קצר וגולשים לעבר גונדולה, שתיקח אתכם ללב המתחם הנקרא Alta Badia. משם, עוקבים אחרי השילוט לעיירה Corvara וחוזרים אל המסלול הירוק, מעט אחרי המקום שבו עזבנו אותו. ממשיכים איתו בדרך המוכרת מהיום השני, עד לסלבה. כשמגיעים לעיירה חוצים את הכביש ועולים בגונדולה צ'ימפנוי. יורדים במסלול הססלונג (אופציה לאדום ואופציה לשחור) אל הרכבת התחתית שבסנט כריסטינה. חוצים את העיירה ועולים בגונדולה אל Col Raiser ובעוד רכבל אל פסגת הסשדה. יורדים במסלול הארוך והמהנה של היום הראשון, לכיוון אורטיזי, ומסיימים בתחושת ניצחון!

לתחילת הכתבה

עלויות ומסקנות

עלויות החופשה ליחיד:

  • טיסה - 250 יורו.
  • סקי פס -; 144.
  • השכרת ציוד -; 71.
  • דירה ל-5 לילות -; 125.
  • רכב, דלק, אגרות וחניה -; 180.
  • עלות בסך הכל - 770 יורו ליחיד.

בחלוקה לשני חברים (עם חבר נוסף שיתחלק בדירה וברכב היה יכול להיות זול אף יותר), החיסכון היה בארבעה ימי סקי במקום שישה בדרך כלל; באוכל - שהסתדרנו בעצמנו והבאנו איתנו ברובו; בדירה הזולה ובטיסה הלא יקרה. ניתן, כמובן, להוסיף פינוקים רבים, עליהם ויתרנו עליהם ועדיין נראה לי שיכול לצאת מחיר שווה לכל כיס. הייתה חוויה מהנה ביותר, האתר מאוד מומלץ מבחינת מסלולים, במיוחד לגולשים מתחילים ובינוניים, וכמובן בזכות הנופים המיוחדים.

לתחילת הכתבה

הכותב הוא משתתף פעיל בפורום הסקי של אתר למטייל.

דיווח זה משתתף בתחרות דיווחי סקי לשנת 2010 ומתמודד על הפרס הראשון:
 חופשת סקי חינם באתר Passo Tonale! 
פרטים נוספים באתר התחרות >>