הצד הצרפתי של הפירנאים

נסיעה קצרה בנופים ירוקים ודרכים פתלתלות מביאה אל הצד הצרפתי של הפירנאים ובו כפרים קטנים, שמורות טבע יפות ועוד...
תמי בר סלע
תמונה ראשית עבור: הצד הצרפתי של הפירנאים
Depositphotos/Photogearch ©

סן ברטנרד, קוטרה, גברני

מסלול נסיעה יפהפה עובר מעמק אראן (ספרד), דרך מעברי ההרים הפתלתלים, שמכונים "הקולים"-Col de Peyresourde, Col de Aspin,Col de Tourmalet. כך מגיעים אל הצד הצרפתי של הפירנאים. הנסיעה מדהימה, מפלי מים אינסופיים לאן שלא תפנה את המבט, יער ירוק ירוק, וכפרים קטנים טובלים בנוף המופלא. מעבר הגבול בין צרפת לספרד אינו מורגש כיום, זה קו שמסומן על המפה, ותו לא.

כדאי לעצור בעיירות קסומות וקטנטנות כמו Arreau, Sant Bertrand de Comminges
 בהן אפשר לשוטט בכיף. בסן ברטרנד , על הגבעה שחולשת מעל הכפר, מצויה עיירה עתיקה כולה מוקפת חומה, העיירה קטנה מאוד, חיים בה רק כמאתיים תושבים, אבל מה שמקסים כאן הוא הנוף,סמטאות מרוצפות אבן ממאות עברו, חנויות קטנות מדיפות ריח ישן, והקתדרלה המפוארת ומלאת ההדר בטבור העיירה. אפשר בקלות להתבלבל ולחשוב שלפתע נמצאים במאה אחרת לגמרי, ונוף העמק שנפרש ממרומי העיירה המבוצרת הזו מהמם. מסעדות קטנות בעלות ניחוח צרפתי כפרי מוסיפות לחוויתיות של המקום.

בטבור העיירונת, הקתדרלה הנהדרת, הכניסה בתשלום. וכדי להגיע למסעדה מופלאה במיוחד- לכו מהכניסה לעיירה עד הקתדרלה. מול הכניסה לקתדרלה, רדו ימינה אל סמטה קטנה ומפותלת. מיד תבחינו בשלט שמכוון אל המסעדה של Chez Simone. המסעדה כולה עשויה עץ, בסגנון בקתות הציידים הישנות. תוכלו ליהנות מארוחה מעולה בכלום כסף, שירות ואירוח כיד המלך, מידי בעלת המסעדה החביבה שגם גרה במקום. אפשר לשבת בגינה המטופחת בחוץ, להנות מהנוף, או בפנים, מוקפים בראשי איילים, מפות משובצות והמון זרי פרחי בר...הבחירה קשה.. והמטעמים- לפי כל כללי הטקס של המטבח הצרפתי המעולה, אבל בלי סנוביזם ופרטנזיות מיותרות... המחיר מצחיק.
מידע נוסף ניתן לקבל ממשרד התיירות:
טלפון:0561954444
פקס:0561954495

מכאן אפשר להמשיך ולטייל בטבע המשגע של הפירנאים הצרפתיים, שנגלה במיטבו בשמורות של פונט דה אספן Pont de Espan שסמוכה לעיירת הנופש קוטרה Cauterets , ובקרקס הקרחוני של גברני Gavarnie.
גברני, עיירה קטנה וציורית סמוכה לפירנאים. ויקטור הוגו כתב עליה :
..."גברני- נס! חלום! יצירת אמנות זו, שיוצריה אינם ידועים, שחתימת ידם נעלמה ...
ארמונות, כיפות, מקדשים, מבני קבר-הינכם לא כלום ביחס לקולוסיאום בלתי ייאמן זה של כאוס!...
כאן הכל כביר מימדים, נשגב, משתק: סלעים אלה גורמים אפילו ליעלים, שמתריסות בפני כל סכנה, לקחת צעד אחד אחורה: הארמון פורש את נדבכיו במדרגות, והעין מטפסת וסופרת, והם מתרוממים השמימה , ומלבינים יותר ויותר..."
 (ויקטור הוגו, Dieu, 1891)

סמוך לעיירה הקטנה נמצא אחד מפלאי הטבע הנהדרים שאופיינים לאזור זה- הקרקס הקרחוני של גברני.

הקרקס הקרחוני- Cirque de Gavarnie הוא בעצם כעין אמפיתיאטרון שיצר הטבע. כשמגיעים אל העיירה יש שילוט שמוביל אל תחילת מסלול ההליכה אל הקרקס הקרחוני. מסלול ההליכה אינו קשה, וניתן גם לשכור חמורים ולרכב עליהם לאורך המסלול. ההליכה אורכת כשעתיים לכל כיוון, ומלווה צמחיה נהדרת, נחל קטן ולבסוף- הקרקס עצמו, מפלי מים מרשימים ונוף משגע. בקצה המסלול יש מסעדה קטנה שמשקיפה על הנוף, ואין טוב מלשבת שם ולנוח לרגלי ההרים.
מידע נוסף ניתן לקבל במשרד התיירות:
OFFICE DE TOURISME
65120 GAVARNIE
טלפון:0562924910
 פקס:0562924100

שמורת פונט דה אספן

קוטרה-Cauterets כפר קטן ומדהים בפירנאים, בלב נוף אלפיני, המון ירוק בעיניים ושמורה מקסימה, שיפה לטייל בה בכל עונות השנה. בחורף- אתר הסקי המעולה נפתח, יש בתי מלון וכל שירותי התיירות בעיירה, ובקיץ- מגיעים לכאן חובבי השלווה, שמחפשים מסלולים מאתגרים וחוויתיים בהרים הירוקים. כשתגיעו אל קוטרה, המשיכו אל השמורה פונט דה אספן, כשמונה קילומטרים מהכפר, ויש שילוט מעולה. בדרך, המון מפלים מקסימים שלצידם מסלולי הליכה מסומנים ומסעדות קטנות וחמודות. כשתגיעו אל שערי השמורה עצמה תוכלו לבחור בהליכה רגלית, במעלה השבילים הנוחים, בינות אינספור מפלים, עצי אשוח ואורן ואווירה של שלווה תהומית. השמורה כולה משולטת, עם מפות שמקלות על ההתמצאות, והמרחבים בה מרשימים. אפשרות שניה היא לעלות ברכבל (הקופות בפתח השמורה), ולאחריו להמשיך להעפיל בטלסיז` (רכבל מושב פתוח), ולהגיע עד אגם גוב. האגם הענק הזה יפהפה, אפשר לטייל סביבו, או סתם לנוח על גדותיו. בפתח השמורה, וגם ליד האגם יש מסעדות מעולות, לא יקרות, ובהחלט כיף לשבת על מרק חם ולחם ביום סגרירי, או על בירה קרה בקיץ...שימו לב, כבר בחודש ספטמבר הטמפרטורות יורדות כאן, וצריך להצטייד בנעלי הליכה סגורות, ולבוש חם.
מידע נוסף ניתן לקבל במשרד התיירות:
Office de tourisme de Cauterets
כתובת:
65110 Cauterets
טלפון:0562925027

נקודת המוצא לטיולים אלה בצד הצרפתי של הפירנאים היא העיירה לורד Lourdes. יש מקומות לינה קטנים וביתיים בכפרים והעיירות שבדרך, אך אם רוצים לזכות בחוויה תרבותית מיוחדת שווה להגיע אל לורד. תופעה אמיתית מחכה לכל חובבי התרבות והמראות יוצאי דופן שביניכם בלורד- עיירה קטנה, שכל כולה מתפרנסת וחיה סביב תופעת עליה לרגל המונית. כל יום נמצאים כאן עשרות אלפי עולי רגל מרחבי העולם, כולם נחושים בדעתם להגיע אל הקומפלקס הקדוש שבלב לורד, ולהשתתף בתהלוכה הגדולה שנערכת כל ערב, משעה 21:00.

הסיפור של לורד מתחיל לפני מאה וחמישים שנה, כאשר נערה מקומית בשם ברנדט, חזתה במריה הקדושה, הלוא היא המדונה אמו של ישו, במערה קטנה ונידחת בשיפולי העיר. ברנדט נחשבה בתחילה למשוגעת, אבל כאשר המשיכו לפקוד אותה חזיונותיה היא הפכה לנזירה, ואחרי מותה אף הוכרזה רשמית כקדושה. סביב אותה מערה, בה התגלתה לה המדונה לראשונה, נבנתה בסיליקה, שהפכה במהלך השנים לקומפלקס רחב ידיים ובו כנסיית ענק ומרכז לימוד וגם מעין טהרה קדוש, שמימיו אמורים לרפא כל.

לכאן מובאים נכים, בעלי מום למיניהם, והמוני מאמינים, גם כיום במאה העשרים ואחת. יש טקסים סביב השעון, אבל הריטואל המרשים מכל היא התהלוכה שמתקיימת כל ערב, במעמדם של אלפי צליינים, כולם מחזיקים נרות דולרים בידיהם, שרים, ומתפללים. התהלוכה מתקימת בקומפלקס הקדוש, אותו תמצאו בקלות, ושווה להגיע לפני 21:00 כדי לתפוס מקום עם תצפית טובה על המתרחש. תוך כדי התהלוכה, שימו לב לחפצי הערך שלכם... למרות קדושת המקום והמעמד יש כאן כייסים בשפע...לורד קרובה אל שמורות הטבע של הפירנאים הצרפתיים, לכן שווה לעבור בה, למרות שמעבר לתופעת הצליינות אין מה לחפש בה...בתי המלון והאכסניות בלורד מאוד פשוטים, ויש המונים שכאלה. כולם ברמה של שלושה כוכבים, יש רק מלון אחד בעיירה שרמתו ארבעה כוכבים, והוא היחיד בו יש גם מזגן.