אוסטריה וגרמניה - שבועיים עם ילדים

סביבות עמק טירול והיער השחור הם אזורים מצויינים לטיול משפחתי. מעבר לנוף יש גם לא מעט אטרקציות שישמחו את הילדים: מכרות מלח, מגלשות אלפיניות, פארקי שעשועים. הצטרפו לטיול זה, המשלב ביקור בערים היפות וסיורי טבע בתוך יערות קסומים ולחופי אגמים.
משה צורי
תמונה ראשית עבור: אוסטריה וגרמניה - שבועיים עם ילדים
Depositphotos/Photogearch ©

ימים 1 - 2 - מינכן, אגם קימזי, וורפן, הליין

יום 1
 יצאנו לטיול בעמק טירול וביער השחור, יומיים יורופ-פארק וחצי יום שווייץ (רק מפלי הריין). היינו 5 מבוגרים ו- 5 ילדים בגילאים 10-16. הטיול התקיים בין התאריכים 10-24.7.2007. נחיתה במינכן (מומלץ). לוקחים את הרכב בשדה, מכוונים את ה- Gps, חובה ומומלץ מהארץ, ונוסעים לכיוון זלצבורג (Salzburg), באוסטריה. יוצאים מנמל התעופה שמאלה לרמזור וברמזור שוב שמאלה. לאחר 4 ק"מ עולים על האוטוואן, כביש מס` 92 לכיוון מינכן וזלצבורג. ממשיכים על פי השילוט לזלצבורג, משם לכביש 9 ול- 99 ולבסוף כביש 8A עד -; יציאה מס` 106. (נסיעה של 40 ק"מ).

חשוב מאד: לרכוש בתחנת הדלק מדבקה לאוטוסטראדות של אוסטריה, לפי מספר ימים. המחיר - 8.5 יורו לשמונה ימים או 120 יורו אם תופסים אותך על האוטוסטראדה בלי המדבקה, לא ניתן לשלם בכניסה לאוטוסטראדה. בירידה מהכביש ביציאה 106 לכיוון העיר Prien (בהמשך) יש תחנת דלק ובה ניתן לקנות מדבקה.

אי הגברים קימזי (Chiemsee) (מומלץ יותר ליום הראשון): בגלל שירד גשם לא עשינו את אי הגברים וחבל, כי לא חזרנו לשם יותר אבל מומלץ למעוניינים שייט לאי ומשם ברגל לטירת לודוויג המטורף. האטרקציה כאן היא האיים: אי הגברים או אי האדונים, עם הארמון המרהיב של לודויג השני, ואי הנשים, עם התלבושות המסורתיות של התושבים. אפשר לנסוע ברכבת זהירה ולבצע שייט. מאחורי הטירה קיים גן בדומה לגני וורסאי עם מזרקות.

• הגעה: יציאה מס` 106. נכנסים לעיר Prien am chiemsee ונוסעים עד לחוף של אגם קימזי עד החניה.
  • כתובת: Felden 10 D-83233 Bernau a. Chiemsee
  • טלפון: 49-0-8051-96555
  • טלפון: 49-0-51688-7080
  • שייט לאי הגברים: כ- 7 יורו למבוגר
  • אתר אינטרנט: www.chiemsee.de
  • סיור מאורגן בטירת לודוויג: 5.5 יורו וילד עד גיל 18 חינם. המחיר כולל גם ביקור במוזיאון. סה"כ עלות סיור ושייט: כ- 30 - 40 יורו.

אגם המלכים: גם לא עשינו כי היה כבר מאוחר ועדיין מעונן, אבל היתה המלצה מאתר "למטייל". אגם Konigssee הוא מאוד מומלץ (במיוחד ליום הראשון) ונמצא ליד העיירה Berchtesgaden.

• הגעה: מכביש 8 עד יציאה 115 ועוברים לכביש מס` (E641) דרומה ובהמשך לכביש מס` 20 עד- Berchtesgaden (מפה de P-16).
  • כתובת: 83471 Schonau am Konigssee Frg. Germany (להקליד ב- Gps)
  • טלפון: 00-49-08652-1760

לאחר אחד מהמסלולים נחזור לאוטוסטראדה 8-A לכיוון זלצבורג וימינה לכביש A-10 לוורפן
(Werfen). (מפה 3 Y-10). לנו ארבעה לילות אצל: Herbert & Maria Groiss Jos.

בוורפן יש Tourist Information שם ניתן וכדאי לקנות את הכרטיס של זלצבורג לאנד בעלות של 97 יורו למשפחה בת חמש נפשות, אשר מקנה הנחות וכניסות חינם לאתרים שונים בזלצבורג וסביב לה. שווה. וורפן היא מקום מומלץ ללינה ומשמשת נקודת מוצא לכל האזורים מסביב.

יום 2
מערת הקרח בוורפן: זו אחת ממערות הקרח הגדולות בעולם הפתוחות למבקרים ובה רואים פסלים שפיסל הטבע. הטמפ` בתוך המערה קרובה ל- 0 מעלות והביקור בה הוא בעזרת סיור מודרך בלבד שנמשך 70 דקות. המערה נמצאת 5 דקות נסיעה מהצימר וכדאי להיות שם כבר בשעה 08:30 מכיוון שאם מגיעים מוקדם, מחנים את הרכב ממש קרוב לשער. מאוחר יותר צריך לחנות למטה ולעלות הרבה ברגל עד ק"מ מהכניסה. גם ככה יש הליכה לא קצרה שהיא בעלייה. מהעיירה נוסעים כ- 2 ק"מ למערת הקרח, חונים בגובה 1000 מ`, משם עולים ברגל כרבע שעה ואז נוסעים ברכבל כ- 3 דקות. לאחר מכן יש הליכה נוספת של 20 דקות עד פתח המערה הנמצאת בגובה של 1641 מ` (חובה להצטייד בלבוש חם). בסיור עולים 700 מדרגות אבל הוא קליל מאוד.

לאחר הסיור ניתן לאכול צהריים במסעדה הנמצאת בפתח המערה -; שניצלים מעולים. לא אכלנו שם כי היה עדיין בוקר אבל הצטיידנו בטרמוס מים חמים והבאנו מהארץ אבקת מרק ושקדי מרק וזה היה מעולה.

• מחיר: קרונית + מערה -; 56 יורו ל-5 נפשות.
  • כתובת: Ice - cave management: Eisriesenwelt GmbH,
     Getreidegasse 21, A-5020 Salzburg FN 40066x, Landesgericht Salzburg (ניתן גם למצוא את הכתובת ב- Gps בנקודות עניין).
  • שעות פתיחה: 09:00-16:30
  • טלפון: 43-0662/842690
  • אתר אינטרנט: www.eisriesenwelt.at

משם המשכנו להליין (Hallein), למכרה מלח בשם דורנברג (Durenberg). הטיול מתאים למזג אוויר סגרירי (Map 1 X-9). הטיול כולל ירידה בשתי מגלשות, אחת קצרה ואחת ארוכה יותר -; במהלך הביקור יש שייט במעבורת תת קרקעית והליכה קצרה ברגל. אורך הטיול שעה וחצי. מומלץ לקחת נעליים טובות, מקבלים ביגוד מתאים ללבישה מעל הבגדים, מוסרים את כל החפצים המיותרים ועומדים בתור ארוך עד לירידה למכרה.

• הגעה: כביש A10 יציאה ב- Hallein. בכיכר לקחת נתיב ימני לכיוון זלצבורג, ברמזור השני על הגשר פנו ימינה , ובכיכר הבא שמאלה, עוברים על גשר נוסף, ממשיכים בנתיב ימיני בכיוון זלצבורג, פונים ימינה לכביש העולה על הר ל- "באד דנברג" ונוסעים כקילומטר וחצי וימינה למגרש חניה (יש שילוט חום המעיד על מיקומו) אי אפשר לפספס את הדרך.
  • שעות פתיחה: 17:00 -; 09:00

מגלשות הרים: סמוך למכרה המלח יש את המגלשות האלפיניות הארוכות ביותר באוסטריה. יש שילוט ברור להגעה בסיבוב לפני העלייה למכרה המלח עצמו. ניתן לשלב בכרטיס אחד עם המכרה. אלו מגלשות מסוג שונה, על מסלול מתכתי כשהנסיעה היא על מסלול ממש -; לא חופשי כמו המגלשות הרגילות. הן מהירות יותר ובטוחות יותר כי המושבים יושבים על מסילות ואי אפשר להתעופף מהם. את המגלשות לא עשינו כי היה גשום אבל במהלך הטיול יש הרבה הזדמנויות למגלשות אלפיניות ואנחנו עשינו פעמיים, שזה מעל ומעבר. משם חזרנו לצימר שלנו בוורפן.

שעות פתיחה: שלישי 13:00 -; 17:00, שישי-שבת, ראשון- 17:00 -; 10:00. ימי גשם וימי שני סגור.

יום 3: הלבורן, זלצבורג, גולינג

נסיעה לטירת הלבורן (ארמון עם מזרקות ופעלולי מים) ולארמון הלבורן (Hellbrunn) - המבנה של הארמון סתמי אבל הגנים יפים ובמיוחד המזרקות משעשעות ומפתיעות. גן עם מזרקות מים היוצרות באווירה היתולית פעלולים מדהימים ומשחקי מים. זהו טיול הפתעות עם עשרות מוקדים הקשורים במשחקי מים, פרי דמיונו העשיר והיוצא דופן של הארכיבישוף מרקוס סיטיקוס שבנה את הארמון. נקודת השיא - תיאטרון מכאני בן 256 דמויות הפועלות בלחץ מים. בסיום הביקור ניתן לבקר בחנות מפעל של מוצרטקוגל בעיר Grodig ליד Anif.

• הגעה: (נוסעים עפ"י השילוט ממרכז העיר לעיר Anif) . (Map 3 X-9). קו 25 עולה לטירה.
  • שעות פתיחה: 7:00-12:45 ו 13:30 -; 16:45 כתובת: רח` Hauptstraya 14.
  • טלפון: 43-0-662-8203-72-0
  • עלות: 23 יורו לכל המשפחה.

משם נסענו לזלצבורג למסלול של חצי יום, על פי הספר "פספורט לאוסטריה" (עמ` 42-52 מסלולים 1 ו- 3). בנוסף, ניתן לשוט באגם. העיר העתיקה מקסימה ומשגעת. שווה שיטוט של מספר שעות. המון רחובות צרים, כיכרות, פסלים, בתי-קפה ומופעי רחוב. נורא צבעוני וכיפי. בכניסה לעיר העתיקה יש שוק של פירות וירקות. בהמשך כיכרות עם בניינים עתיקים, ביניהן כיכר מוצרט בה פסלו, הרבה סמטאות עם חנויות לתיירים, ומסעדות טובות. משם חזרנו לצימר שלנו, אבל בדרך עצרנו בגולינג (Golling), עיירה מדהימה עם מדרחוב קטן של חנויות יפות והלכנו למפלים.

המפלים נמצאים ממש קרוב לכביש הראשי בתוך העיירה. זהו טיול רגלי מלבב ולא קשה של כ- 30 דקות בטבע נעים, גשרוני עץ, שווה. בדיעבד, המפל הזה היה הכי מרשים.

• הגעה: (מפה 1 -; Y-10) לנוסעים מזלצבורג דרומה (כ 35 ק"מ), מהעיירה גולינג יש שילוט ברור המפנה מערבה לכוון המפלים. נוסעים בין בתים פזורים, כאילו לשום מקום, אבל מגיעים למפל מרהיב!
  • עלות: 1.80 יורו לאדם, למחזיקי כרטיס זלצבורג - חינם ואחרי השעה 16:00 גם חינם.

יום 4 - סנט וולפגנג, באד אישגל, הלשטאט, אבטנאו

יום שישי הוא יום קצר ולכן ביום זה נצא מוקדם יותר מהרגיל (ארבעה אתרים וזהו, מחר עוזבים) נסענו ל- St. Wolfgang (מפה- 1 Z-9). השם המלא: Sant Wolfgang im salzkammergut - מומלץ מאוד, במיוחד כשיוצאים מוורפן צפונה על כביש 159. כ- 15 ק"מ, לאחר מכן עולים על כביש 162. הדרך היא מעבר הרים מקסים וכביש יפה ביותר, מעבר חינם עם המדבקה של האוטוסטראדה או עם הכרטיס של זלצבורג לאנד. תתחילו עם St. Wolfgang, כי היא שורפת הרבה זמן בגלל העלייה עם רכבת הקיטור וזה שווה.

טיפ: זוהי עיירה חמודה לחופו של אגם למרגלות הר שאפברג. יש בה 3000 תושבים ליד אגם, מאד תיירותית ועמוסה בבתי מלון, מסעדות וחנויות. רצוי לטייל ברחוב Markt ולהמשיך לאגם, שם נמצאת כנסיית הצליינים שנבנתה במאה ה-15. סביב האגם יש המון ספסלים עם נוף ממש מהמם! למעוניינים, חוויה היא להשכיר סירה לשעה שעתיים באגם. כל יום מומלץ לקנח ברחצה באחד האגמים חוויה בלתי נשכחת. מרכז הכפר שוכן על שפת האגם ובקצהו מזח לידו עוגנות ספינות טיולים. ליד המעגן של הסירות הגדולות מצויה התחנה ממנה עלינו על הרכבת לתחנה האחרונה. עלייה של 40 דקות לפסגת ההר ממנו ניתן להשקיף על הנוף המדהים של כל אגמי האזור - לא להחמיץ.

כדאי לקנות כרטיס הלוך וחזור. כל שעה עגולה יש רכבת, ואיך שמגיעים דבר ראשון ניגשים לקופות להזמין מקום לחזרה. זמן הסתובבות למעלה כשעה וזה מספיק אם לא רוצים לשבת במסעדה ולאכול או לשתות קפה. למעלה יש רק שני בתי מלון, מסעדה או שתיים ובעיקר נוף. מכיוון שזה השפיץ של ההר, כדאי לעלות עוד כ- 100 מ` ברגל כדי לראות את הנוף גם לצד השני של הרכס.

אתר אינטרנט: www.oberoesterreich.at

משם המשכנו לעיירה באד אישגל (Bad Ischl), דרך המעבר ההררי היפה Potschenhohe. לאחר ביקור בעיירה חוזרים לכביש 145 דרומה דרך כביש 166 להלשטאט (Hallstatt) שעל שפת אגם הנושא את אותו שם. זו עיירה מדהימה הנחשבת ל"דובדבן שבקצפת" (Map 1 Aa-10). הדרך קסומה ואסור לוותר, הגישה לעיירה היא דרך מנהרה שניתן לעצור באזורים מסוימים בתוכה ולהשקיף על האגם. בעיירה כדאי לבקר בבית הגולגולות, ניתן לעשות סיור באגם הקסום, לטייל בסמטאות העיירה ואפשר לבקר במכרה מלח, אבל אין צורך בעוד מכרה מלח, הכול אותו דבר.

משם נסיעה לאבטנאו (Abtenau) (מפה- 1 z-10). במידה ולא ונשאר זמן אז כדאי לשלב את העיירה למחרת מפני שהיא מאוד קרובה לוורפן וחבל לפספס את האטרקציות שבה ואת מגלשות ההרים החדישות ביותר באוסטריה (בניגוד למגלשות שליד מכרה המלח Durenberg שמאוד קריר בהן, פה המקום פחות קריר). ניתן להבחין במגלשות הצהובות במורד ההר כבר בכניסה לעיירה. מגלשות ההרים נהדרות, חוויה לילדים וניתן לעשות גלישה אחת לכולם במסגרת הכרטיס. אבטנאו עצמה היא עיירה נחמדה מאד, יש בה מדרחוב קטן וגם האזור עצמו פסטורלי, ירוק ופורח. ליד האתר של המגלשות יש בריכת שחייה עם מגלשות מים, חינם עם הכרטיס של זלצבורג לנד ומומלץ בחום לתפוס מנוחה לשעתיים, יום של כיף ומנוחה.

• כתובת: Karkogel. Der bewegte Berg Abtenauer Bergbahnen 5411 Abtenau Austria
  • שעות פתיחה: פתוח כל יום משעה 09:00 -; 19:00

יום 5 - סנט יוהאן פונגאו, מריה אלם, מפלי קרימל, זיפלד

בעצב עזבנו את וורפן ועלינו על כביש מהיר מס` A-10 דרומה ועל כביש 159 ו- 311 לעיר סנט יוהאן פונגאו (St. Johann pongau), שנמצאת במרחק של 20 דקות נסיעה (מפה: 3 Y-11). זו עיירה יפה עם חנויות, שכדאי לטייל בה שעה וחצי ומשם להמשיך על פי השילוט לקניון המקסים Lichtensteinklaam. מדובר בנהר שחתר בסלע ויצר מראות מדהימים של מפלים ושם רואים את הכוח העצום של המים.

• שעות פתיחה: 08:00 -; 18:00
  • כתובת: Ing.-Ludwig-Pech-Str. 1 A5600 St. Johann/pg.
  • טלפונים: 43-06412-8572, 43-06412-6036
  • אתר אינטרנט: www.liechtensteinklamm.at

משם חזרנו לכביש 311 והמשכנו עד לעיירה מריה אלם (Maria Alm), (מפה 3 W-11), עיירה נחמדה ושקטה, לא יותר מזה. רחוב אחד עם הרבה בתי מלון קטנים ומדרחוב שהיה כמעט ריק מאדם, כנראה בגלל יום שבת. אכלנו שם צהרים במסעדה איטלקית, לא היה משהו אחר, המבחר דל.

מפלי קרימל (Krimml Wasserfalle) - המפלים הגבוהים באירופה, שנופלים מגובה 380 מ` בשלושה שלבים. מקור המים הוא מהפשרת שלגים מהקרחונים. לאורך השביל מרפסות תצפיות על המפלים. המקום הוא ענק ומצריך הרבה זמן, היינו רק במפלים למטה מחוסר זמן.

• הגעה: מפה 3 S-12 - נסיעה של 75 ק"מ למפלים על כביש 311 ולאחר מכן כביש 165
  • כתובת: 5743 Krimml Nr.47
  • טלפון: 43-6564-7212
  • אתר אינטרנט: www.wasserfaelle-krimml.at

מעבר גלרוס (Gerlospass) (מפה: 3 R-12) -ממשיכים עם כביש 165, אחד הכבישים המדהימים באוסטריה. בדרך עצרנו ב- Wattens (מפה: 3 O-12) בחנות של -; Kristallwetten Swarovski, עשרים ק"מ לפני אינסברוק. מומלץ בחום לערוך ביקור בעולם הקריסטל Swarovski, מקום קסום ומרהיב ובו סרטים, מוצגים ואפקטים הקשורים בזכוכית, קריסטלים, מראות וכמובן חנות ענקית ומדהימה, ממש מוזיאון לקריסטל.

• כתובת: Kristallweltenstrasse 1 A 6112 Wattens, Austria
  • טלפון: 43-0-5224-51080

בסיום הביקור, ולאחר שבזבזנו כסף בחנות (כל ילד בחר לו משהו מהחנות) המשכנו הלאה. עברנו את אינסברוק, פנינו ימינה, טיפסנו על רכס גבוה והגענו לזיפלד (Seefeld). זו עיירה מדהימה ושקטה ובה הרבה בתי מלון ופנסיונים. אנחנו התארחנו במשך ארבעה לילות בפנסיון מעולה ומאוד מומלץ. בערב היינו מזמינים לחמניות ובבוקר היינו מתעוררים מהריח כשהן היו חמות ותלויות על הדלת. מהמלון נשקף נוף משגע על עמק טירול ולידו יש אגם במרחק הליכה, שם עשינו פיקניק כל אחה"צ וקינחנו ברחצה באגם.

בקומת המרתף של הפנסיון יש מכולת קטנה והמפתח של החדר פותח גם את דלת המכולת, היינו לוקחים מצרכים ורושמים על מחברת שמיועדת לשם כך, ולפני העזיבה שילמנו על הכול. התלהבנו מהרעיון, כך שהיינו קונים מצרכים ללא צורך וללא הפסקה. כמו כן, במרכז העיירה ישנו אגם נוסף גדול שבמרכזו צפה רפסודה וילדים שוחים אליה. בחוף האגם יש מזח ארוך שממנו קופצים למים הקפואים של האגם. צמוד לאגם לא חסכו כלל: בריכת שחיה, שירותים, מקלחות, מסעדה והכל מסודר ונקי ולא להאמין, הכניסה חינם והחניה חופשית. מדהים. שוב, מקום משגע והמלון לא יקר ומומלץ.

• שם המלון: "Apart Hotel -; Garni Olympia" (***), Familie Rohner
  • כתובת: Albrecht-Durer-Str. 7 6100 Seefeld -; Mosern
  • טלפון: 43-5442-62527
  • פלאפון: 00-43-664-9268-989, 00-43-5212-4741, 00-43-5442-62086
  • אתר אינטרנט: www.olympia-seefeld.at

יום 6: פארק המים אלפמארה, גרמיש

Bad Tölz - ביקור בפארק מים "Alpamare" אשר בגרמניה (Map 3 O-9), נסיעה של 40 דקות מזיפלד. זהו פארק מים חמים, חלקו מקורה, עם מתקנים ומגלשות אטרקטיביות ביותר וספא למבוגרים. חובה לילדים. שווה ביקור. ניתן ואף מומלץ להכניס אוכל ושתייה, האוכל במקום בסיסי ואינו זול.

• כתובת: Alpabob GmbH & Co KG Ludwigstrasse 14 83646 Bad Tölz
  • טלפון: 0-80-4150-9999
  • שעות פתיחה: 09:00-22:00
  • אתר אינטרנט: www.alpamare.de

בדרך חזרה מ-bad Tolz לזיפלד, עצרנו לשעתיים ב- Garmisch-Partenkchn בגרמניה (Map de M-17), עיירה הידועה בציורי הקיר המרהיבים על קירות הבתים.

ימים 7 - 9 - לאוטש, אינסברוק, אימסט, ג`רזנס, קונסטנץ, שפהאוזן

יום 7
 נסיעה ללאוטש (Leutasch) (מפה 3 L-11) - מסלול מעל קניון טבעי, שחלקו הליכה בגשרונים וחלקו הליכה ביער. הליכה קלה ונוף מקסים, קיימים מספר מסלולים, מומלץ מסלול 1.9 ק"מ (שעתיים).

לאחר מכן נשאר לנו יותר מחצי יום לשוטטות באינסברוק, עיר יפה המוקפת בהרי האלפים מכל הכיוונים. מומלץ לערוך תצפית על העיר ממרפסת רכבל הונגרבורג שבהרים ולסייר במרכז העיר: המדרחוב, גג הזהב ומגדל העיר. אינסברוק מציעה למבקר בה שילוב מושלם של תרבות, היסטוריה, סביבה טבעית שאין שני לה ונוף מעורר ההשתאות של האלפים בטירול. זו עיר בת 800 שנה, עם רובע עתיק יפהפה ומומלץ לבקר בה במשך חצי יום ו/או בערב. זו העיר הכי יפה שראינו בטיול. יש בה הרבה בתי קפה ובארים אופנתיים, זו עיר אוניברסיטאית שנשארת ערה מאוחר. המדרחוב הראשי הוא Herzog-Friedrich והרחוב הראשי - Maria-Theresien.

בסמטאות העיר יש הרבה חנויות מזכרות ובתים המקושטים באיורים מתקופות שונות. במרכז העיר נמצא גג הזהב, לידו ארמון הופבורג ומוזיאון טירול לאמנות עממית. ניתן לשמוע קונצרטים בפארק הסמוך לעיר העתיקה המקסימה והמומלצת. במדרחוב Hofgasse יש בתים עתיקים ומצוירים, בוטיקים ודוכני מכירה וגם הרבה רחובות קטנים וציוריים. האזור מאד צבעוני, כמו למשל סמטת Stiftgasse אשר חוצה אותה מדרחוב Riesengasse, שבו בוטיקים ובתי קפה קטנים. במס` 6 במדרחוב נמצא בית התה היחיד בעיר ושמו - Alte Teestube, (עוגות וכריכים). מדרחוב זה מגיע עד למדרחוב הראשי Herzog-Friedrich

יום 8
 נסיעה לאימסט (Imst) (מפה 3 J-12) - מגלשות הרים בטירול - Alpine Coaster. מסלול של 3.5 ק"מ, שעובר בחלקו בתוך יער (חוויה מומלצת ביותר).

• כתובת: (Alpine Coaster Imst) Hoch Imst 19 Imst A6460
  • טלפון- 43-0-5412-66322
  • אתר אינטרנט: www.alpine-coaster.at

משם נסיעה לג`רזנס (Jerzens) (מפה 3 J-13) ושם עליה ברכבל Hochzeiger. העלייה ברכבל מתבצעת ב- 2 חלקים. הראשון -; קרונית סגורה והשני -; מושב פתוח. על העלייה במושב הפתוח ניתן לוותר מאחר שבפסגה הגבוהה מאוד קר ונושבת בה רוח חזקה. אמנם הנוף יפה, אך כאמור - ניתן לוותר. מהתחנה אליה מגיעה הקרונית הסגורה ירדנו למטה ברגל. הליכה נעימה של כשעתיים ביער, בשדות, עם נוף ואוויר נפלאים. הנוף מהמקום פשוט מהמם. כשחזרנו למטה, ישבנו בבית קפה עם שולחנות עץ ארוכים ושתינו קפה עם שטרודל תפוחים. אחרים שתו בירה טובה.

• כתובת: Hochzeiger Bergbahnen Pitztal GesmbH & Co KG A-6474 Jerzens / Pitztal / Tirol
  • טלפון: 43-541487000
  • אתר אינטרנט: www.hochzeiger.com

יום 9
 עוזבים את זיפלד בעצב ונוסעים לקונסטנץ (Konstanz) (מפה: de H-16). ביקרנו בעיר העתיקה, בטיילת לאורך האגם ובפסל אימפריה. יש כלבו שנחשב זול במדרחוב וול-וולף בסמוך למזרקה. זוהי עיר חמודה ביותר, כיף להסתובב ולערוך בה קניות, שכן מחירי החנויות זולים בה יחסית לערים אחרות. הרחובות בעיר העתיקה מלאים פסלים ומזרקות וכן חנויות נהדרות, בקיץ יש מופעי רחוב, גלידות, מאפיות וכל טוב. על שפת האגם, במקום עגינת הספינות היוצאות לשייט עומד פסל מסתובב של אישה העומדת כמאזניים ואוחזת שני יצורים בידיה. פסל זה מהווה את סמל העיר.

הגעה: עולים על כביש A12 עד Feldkirch ומשם עוברים לכביש - A14 עד יציאה מס` 29. יורדים לכביש הצהוב ועוברים את הגבול לשוויץ, לעלות מיד על כביש מס` 13 ולנסוע עליו עד קונסטנץ.

משם נסענו למפלי הריין בשפהאוזן (Schaffhausen) (מפה: de G-16). עלינו לכביש מס` 13 עד מפלי הריין (Rheinfall). במעבר הגבול עם שווייץ יבקשו מכם לקנות מדבקה לאוטוסטראדות או כבישי אגרה של שווייץ וזה למינימום ל- 30 יום ויקר. פשוט תגידו שאתם באים רק למפלים ולא עולים על כבישי אגרה. ב- GPS הכנסו להגדרות ושנו ל-"לא כבישי אגרה". המרחק לא רב, כך שאין צורך בכבישים מהירים. אחרי מפלי הריין נוסעים צפונה לכיוון פרייבורג (Freiburg) להתמקמות בראסט (Rust). לנו בצימר אצל: Sonja Moog Gastehaus, הצימר בסדר נקי ונמצא במרחק הליכה ברגל לפארק.

הגעה: משפהאוזן עולים על כביש מס` 4, אחר כך ל-27, משם שמאלה ל- 31 ולהתחבר לכביש מס` 5 עד יציאה מס` 57B ושמאלה לראסט, שם גם ממוקם "יורופ-פארק".

• כתובת הצימר: Sonja Moog Elzstrasse 5 , 77977 Rust Deutschland
  • טלפון: 49-0-7822-7107
  • אתר אינטרנט: www.elzblick.de

ימים 10- 14 - פארק אירופה, אגם טיטסי, פורטוונגן, מינכן

יום 10
פארק אירופה (Europa Park) - שיא השיאים של הטיול! כדאי להקדיש למקום יומיים (השתייה יקרה, להביא שתייה מבחוץ). תפס אותנו גשם חזק באמצע, אבל זה לא היה נורא כי הוא הפסיק אחרי חצי שעה והבילוי המשיך כאילו כלום.

יום 11
אגם טיטסי (Titisee) (מפה de F-16) - אגם יפהפה, מלא מסעדות ובתי קפה עם עוגת היער השחור ה מ ק ו ר י ת, שלמעשה הומצאה ביער השחור ומומלצת פה. משם נסענו לפורטוונגן אים שואו (Furtwangen im Schw), עיירה שבה יש את חור המכשפה. הגענו לשם בזכות ה- GPS. הדרך הייתה יפה מאוד והמסעדה מעולה.

Hexenlochmuehle - חור המכשפה (Map F-15). חור המכשפה הוא לא חור ולא מכשפה, אלא תחנת שאיבה עם גלגל ומסעדה וגם מסלול טבע יפה בתוך יער (נחמד להליכה).

• כתובת: Hexenlochstrasse 13+14 D78120 Furtwangen-Neukirch
  • טלפון: 49-7723-7322
  • אתר אינטרנט: www.hexenlochmuehle.de

העיירה היא מרכז להכנת שעוני הקוקייה והיא נחשבת למקום הולדתם של השעונים בגרמניה. יש בה עשרות חנויות ודוכנים וכיכר השוק הגדולה ביותר באירופה. ביציאה ממנה, ב- Schonach, יש שעון קוקייה ענקי שניתן להיכנס לתוכו (בית שהוא שעון קוקייה). ב- Triberg im Schwarzwald יש את מוזיאון שעוניי הקוקייה והאוסף ההיסטורי הגדול ביותר של השעונים בגרמניה.

יום 12
 עשינו שינוי בתוכנית כי הילדים רצו יום נוסף בפארק אירופה. אם היינו יודעים היינו קונים כרטיסים ליומיים מראש, שזה יותר זול. אז המבוגרים נסעו לפרייבורג לטייל בעיירה המדהימה הזאת, והילדים, עם ליווי של מבוגר כמובן, ליום נוסף לפארק אירופה שהיה שווה (להם).

יום 13
עוזבים בעצב את ראסט ונוסעים למינכן דרך Metzingen (מפה: de H-14). זו עיירה לקניות זולות, אבל היה סגור כי יום ראשון. מאוכזבים המשכנו למינכן ללינה בת שני לילות במלון הולידיי אין אקספרס מינכן (בחירה טובה). אני ממליץ להזמין מקום במלון דרך מרכז ההזמנות הבין לאומי של הולידיי אין, זה יותר זול - טלפון מהארץ ללא קידומת- 180-945-3777.

בערב נסענו להסתובב בעיר, ומכיוון שזה היה יום ראשון אז היה חניה בשפע ובחינם. למחרת שרפנו שם את כל היום.

• כתובת: Otto-Litienthal-Ring 6 Feldkirchen-ort, 85622 Germany
  • טלפון: 49-899-44-640
  • אתר אינטרנט: www.ichotelsgroup.com

יום 14
 (מפה de N-15). מהמלון נסענו עם הרכב נסיעה של 2 דקות לתחנת הרכבת, חניה חינם, ומשם לקחנו את המטרו אל תוך העיר. את הטיול בעיר מומלץ לפתוח בתחנת הרכבת המרכזית לכיוון מזרח ברחוב Bayerstrasse, אשר מוביל לכיכר קארל (Karlsplatz), אחת הכיכרות המפורסמות בעיר הנקראת Stachus. סביב הכיכר והמזרקה מתחילה חגיגת חנויות, בתי כלבו ובתי קפה. בקצה המזרחי של הכיכר נמצא שער העיר העתיקה - Karlstor, שער מהמאה ה-14, שדרכו ניתן להיכנס אל מדרחוב יפה ברחוב Neuhauser ובהמשכו הופך ל- Kaufinger. זהו אחד המדרחובים היפים בגרמניה ובו מופעי רחוב, בתי קפה, בירה, בתי כלבו, חנויות יוקרה, בוטיקים ועוד. כיכר מריאן (Marien platz - ע"ש מריה הקדושה), המהווה למעשה את לב העיר העתיקה והמרכז ההיסטורי של מינכן שבו, שוכנת בצד שמאל של בית העירייה החדש, המפורסם ב "משחקי הפעמונים" (Glockenspiel) הנערכים במרפסתו בשעות 11:00-17:00.

יום 15
נסיעה לשדה התעופה Flughafen Franz Josef Strauss והביתה בשמחה.

טיפים

1. יש לקחת מהארץ אפוד זוהר שחובה להחזיק ברכב באירופה במיוחד באוסטריה, ושאינו מסופק עם הרכב.
2. חייבים לקחת מהארץ GPS. שווה כל מחיר וכל הטיול היה בזכותו. ה- GPS שלא תמיד מקבלים עם הרכב, הוא בגרמנית וקשה לתפעול.
3. ציוד נוסף מומלץ: תרמוס (חובה), תיק-צידנית מתקפלת, טבליות אידוי לדחיית יתושים חשמלי - Spira.
4. מעביר לחשמל של אירופה ומעביר לרב שקעים (אם רוצים להטעין טלפון, מצלמה וכו`).
5. חגורת בטן לכסף.
6. חובה לקנות מדבקת אגרה לכבישים המהירים של אוסטריה שמדביקים על שמשת הרכב. המחיר - 7.5 יורו ל- 10 ימים או קנס של 120 יורו (למי שנתפס).
7. מעילי גשם מניילון לפארקים ומטריות.
8. מפות: המפות שמצוינות בתוכנית הם: אוסטריה: שלוש מפות בחבילה של כל אוסטריה: Osterreich Blatt 3 1:250,000 freytag & berndt
מפה של גרמניה: Hallwag International Germany Sout 1:500,000
9. כל העיירות ששמם מתחיל ב- St. הכוונה ל- Sankt לדוגמא: Sankt Johann = St. Johann
 10. האותיות בצורה שדומה ל- B, הכוונה ל- SS.