על מנת להקל, ולאפשר את השימוש במסלולים המתוארים לתיירים המתאכסנים בבתי מלון שונים בעיר, החלטתי להתחיל את כל המסלולים מאותו המקום - כיכר וואצלב. כמובן שכל אחד יכול להתחיל לסיים, להרכיב ולפרק את המסלולים על פי מיקומו היחסי בעיר.

עם זאת, היות וביום ההגעה, בדרך כלל, נותר לנו רק חצי יום אז אחרי ההתמקמות במלון, כדאי ללכת למקומות החורגים מן המסלולים המפורטים:

גבעת פטרין - Petrin Hill – נמצאת בגדה הדרומית של הנהר. זה המקום לתצפית מיוחדת על פראג היפה. בראש הגבעה ניצב מגדל התצפית Rozhledna, הדגם המוקטן של מגדל אייפל, בגובה 64 מ', שנבנה בסוף המאה ה-19.

הביקור בפטרין מומלץ במיוחד בימים של מזג אוויר טוב, ובחודשי האביב והקיץ, אז הפריחה בגינת הוורדים בשיאה, ואפשר לשוטט שם כמה שעות. אל ראש הגבעה תוכלו לטפס ברגל – 299 מדרגות, או באמצעות קרונית הפוניקולר, שתיקח אתכם במהירות לפסגה (בגובה 318 מטר). אל תחנת ממוקם הפוניקולר אפשר להגיע בטראם 22 או 23 לתחנת Ujezd. והתחנה עצמה נמצאת ברחוב Ujezd ליד תחנת החשמלית ברובע מאלה סטרנה, והנסיעה בו כלולה בכרטיס הנסיעה היומי בתחבורה הציבורית בעיר. על הגבעה ניצב מבוך מראות משעשע (בעיקר לילדים), שם תוכלו ללכת לאיבוד. הכניסה אליו ואל מגדל התצפית היא בתשלום, לעומת זאת הכניסה למתחם הגבעה לגן הוורדים – בחינם.

לא רחוק, כ – 1.5 ק"מ דרומית לגבעת פטרין נמצא Manifesto Market Anděl – שוק אוכל פתוחהפועל כל יום בין השעות 11:00 ו – 22:00ומשלב מבחר דוכני מזון ואירועים מוסיקליים. מקום מתאים לארוחת צהרים באחד הדוכנים כאשר אין עומס כי בערב המקום עמוס.

לקראת הערב, אפשר לקחת שיט על נהר הוולטבה החוצה את פראג. זהו הנהר הארוך ביותר בצ'כיה. השיט שיוצא ממספר נקודות, עובר לאורך הנהר ומאפשר להכיר את האתרים המרכזיים בסביבה. יתלווה אליכם מדריך שייתן לכם הסברים במהלך השיט, ובגלל שהוא די קצר ונמשך רק 45 דקות, זה ישאיר אתכם עם טעם של עוד. השיט כולל משקה קר וכיבוד קל.

אם אתם מעוניינים לחוות את הוולטאבה והאתרים סביבו בצורה אחרת ומקיפה יותר, יש אפשרות לקחת שיט של שעתיים, הכולל ארוחת צהרים. במהלך השיט תראו את האתרים המרכזיים של העיר מנהר הוולטאבה ותהנו(?) גם מן הארוחה.

מסלול מספר 1 – הגדה הדרום-מזרחית של נהר הוולטבה

העיר החדשה - Nové Mesto והעיר העתיקה - Staré Mesto

אורך המסלול כ – 6 ק"מ, כשעה וחצי נטו של הליכה

התחלנו כאמור ב :

כיכר וואצלב - Vaclavske Namesti - כיכר מרכזית, שמהווה מקום פופולארי לקניות ובילוי בקרב תושבי פראג. מהווה את ליבה של העיר החדשה בפראג. הכיכר, שהחלה את דרכה במאה ה-14 כשוק סוסים, היוותה במהלך השנים מקום לכינוס הפגנות. בין היתר, שימשה להפגנה שהביאה ב-1989 ל"מהפיכת הקטיפה", שבמסגרתה הופל השלטון הקומוניסטי במדינה.

זו בעצם שדרה ענקית, המסתיימת במוזיאון הלאומי של צ'כיה - Narodni Muzeum, זהו המוזיאון הגדול ביותר בצ'כיה שנחנך בסוף המאה ה - 19. בניין גדול ומרשים ובתוכו תצוגה ענקית ומרתקת של פוחלצים, מאובנים ושלדים של בעלי חיים שונים, וכן פסלי ברונזה, אבנים מיוחדות ויצירות אמנות, הקשורות לעברה של צ'כיה ולאמניה הגדולים ביותר. כדאי לדעת, שהכניסה למוזיאון בכל יום שני ראשון של החודש היא בחינם ובכל יום שלישי הראשון של החודש, המוזיאון סגור.

במרכז הכיכר ניצב פסלו של וצלאב הקדוש - Sv. Vaclav, מלך צ'כי מהמאה ה - 10. לאורך השדרה, שפע של חנויות ורשתות, מסעדות מזון מהיר ופשוט כייף להסתובב באזור.

ב-16 בינואר 1969 במחאה על הפלישה הסובייטית. סטודנט צ'כי בשם יאן פאלאך מת לאחר שהצית עצמו בכיכר. לזכרו הוקמה במקום אנדרטה. מאוחר יותר נקראה על שמו גם הכיכר על גדות הנהר, בחזית הרודולפיניום – אולם הקונצרטים ומושב התזמורת הפילהרמונית.

בצידה השני של הכיכר ברחוב Jungmannova , המקביל, נמצא ארמון אדריה עם השעון האסטרולוגי בתוך הלובי שלו, ומולו כנסיית גבירתנו שלפני השלגים - Kostel Panny Marie Snezne  - מנזר פרנציסקני עם גינה מטופחת.

מסעדה צ'כית אותנטית שווה ומומלצת, נמצאת לא רחוקה מהכיכר : U Vlčáka, הממוקמת ברחוב V Jámě 9, התפריט מגוון והשירות מהיר ואדיב.

מקצה הכיכר ממשיכים ברחוב ‪   :עד ל  Na Můstku

כיכר העיר העתיקה - Staromestské Námest  ומולנו נראה את בניין העירייה הישן. קירות המגדל תומכות בלוח עליו מוטבעת המילה Dukla - אזכור פשוט לאלפי החיילים הרוסים והצ'כים שנהרגו בקרב על העצמאות נגד הנאצים. צמוד לבניין נמצא :

השעון האסטרונומי - השעון, שנבנה במאה ה-15, הוא אחד מסמליה הבולטים של פראג. השעון פועל כבר יותר מ – 600 שנה.  יש אומרים כי 75% מחלקי השעון הם עדיין החלקים המקוריים. השעון מוקף בפסלים ודמויות שונות, כמו ארבע הדמויות שנעות בזמנים מסוימים. הם מייצגים את מה שהציבור הרחב ראה כמתועב בזמן יצירת השעון (1410) – חמדנות, יהירות, תאווה ומוות.

בחזית השעון מופיע לוח שנה, שאותו צייר אחד מהציירים הצ'כים הגדולים, יוזף מיינס, ומשתי דלתות עץ קטנות מציצות מדי שעה דמויותיהם של 12 השליחים של ישו. זהו מופע קצר, שמתקיים מדי שעה עגולה, ומושך אליו תיירים רבים. השעון האסטרונומי הורכב בידי המאסטר האנוש - Hanos שהאגדה מספרת כי מי ששכר אותו עיוור את עיניו בכדי שלא יוכל ליצור חיקוי לשעון.

מי שרוצה ליהנות מנוף המופע, מבלי להידחק בקהל, יכול גם לשבת להנאתו לקראת כל שעה עגולה באחד מבתי הקפה שממוקמים בנוחות מול המגדל העתיק. לדעתנו, מדובר בהערכת יתר של תהלוכה קצרה של 12 בובות הנצפית מבעד לשני החלונות הקטנים.

סיורים מאורגנים, בתשלום, בבניין העירייה יוצאים מדוכן הקבלה בכניסה ומי שיגיע לגג מגדל השעון יוכל ליהנות מנוף נפלא של העיר.

בית העירייה הישן - Staromestska radnice - נבנה לראשונה, ככל הנראה, כבר בשנת 1338. חלק מהבניין נהרס על ידי הנאצים לקראת סוף תקופת מלחמת העולם השנייה. כיום ניצב כאן מגדל אוריאל - Oriel tower הבנוי בסגנון ניאו-גותי. דלת הכניסה לבניין העירייה נבנתה בסוף המאה ה-15 וממנה נכנסים לאולם שעל קירותיו מוזאיקות. בקצה השמאלי של הבניין נמצא בית קוק - Cock House  מהמאה ה-19.

שעות פתיחה: בית העירייה : שלישי-ראשון : 9:00-18:00, שני : 11:00-18:00,

מגדל השעון : שלישי-ראשון : 9:00-21:00, שני : 11:00-21:00

במרכז הכיכר, ניצבת האנדרטה של יאן הוס, הלוחם הצ'כי שהועלה על המוקד בשנת 1415. הוס, היה מנהיג הרפורמציה הצ'כית שהתנגד לשחיתות הכנסייה ונחשב לגיבור לאומי אחרי מותו. המונומנט לזכרו, שנבנה בסגנון חדשני, הושלם ב-1915. מעברה השני של הכיכר, מתנשאים המגדלים הגותיים של כנסיית גבירתנו מטין - Chrám Matky Boží před Týnem - זו הכנסייה המרכזית של העיר עוד מאז המאה ה-14. גובהה המקסימלי של הכנסייה מגיע ל-80 מטרים והיא ללא ספק בין המרשימות בעולם. בנייתה של הכנסייה הנוכחית, שבעברה הייתה כנסייה רומנסקית, החלה במאה ה-14 בסגנון גותי, ורק במאה ה-15 הושלמה בנייתה, למעט המגדלים והגג. בנייתו של הגג הושלמה באמצע המאה ה-14 וכך גם בנייתו של המגדל הצפוני. בנייתו של המגדל הדרומי הושלמה רק בתחילת המאה ה-16. בסוף המאה ה-19 שופצה הכנסייה ובמהלך המאה ה-20 שוחזרה שוב. גם כיום ישנם אזורים בה שעדיין עוברים תהליך של שחזור. הכניסה לכנסיה, היא בתשלום. חוזרים חזרה למגדל השעון וממשיכים ישר לכיכר הקטנה - Male Namesti, שסובבת באר ישנה וסביבה שלל מבנים יפים. אחד מהבתים המעניינים ביותר הוא בית U Rotta, שבחזיתו ציורים יפהפיים שמתארים את ההתעוררות הצ'כית הלאומית במאה ה-19. בתוך המבנה נמצא סניף של הארד רוק קפה. מכאן כבר רואים את קצהו האחורי של בית העירייה החדש הפונה לכיכר מריאנסקה - Marianske Namesti, שבחזיתו מספר פסלים. אחד מהם – הימני, הוא פסלו של המהר"ל. ראוי לציין כי אם הפסל מייצג נכוחה את דמותו... הרי שהבחור היה מכוער למדי. בצידה השני של הכיכר, נמצא ה : קלמנטיניום - Clementinum - הקולג' הישועי הראשון בבוהמיה. מתחם היסטורי השני בגודלו אחרי מצודת פראג, המשתרע עד לגדות הנהר וגשר קארל. ובו, שוכנת כיום הספרייה הלאומית. מעניין לבחון את העיטורים הגרוטסקיים שעליו. מכאן נמשיך לכיוון הרובע היהודי בפראג שנמצא לא הרחק מכיכר העיר העתיקה אפשר לקנות במוזיאון היהודי כרטיס משולב, שכולל כניסה לכל האתרים החשובים ברובע : בתי הכנסת, אולם הזיכרון לזכר היהודים, שהומתו בשואה ובית הקברות היהודי. במוזיאון עצמו מוצג אוסף נדיר של אמנות יהודית, המעיד על המסורת העשירה וההיסטוריה הארוכה של היהודים באזור. שמו של הרובע היהודי Josefov ניתן לו על שמו של השליט יוזף השני, שהרפורמות שלו שיפרו את תנאי המחיה של היהודים בפראג. הרובע, שהוקם במאה ה-13, שוכן בין הגדה המערבית של נהר הוולטבה לבין כיכר העיר העתיקה וזהו האזור היחיד שבו הותר ליהודים להתגורר בעיר. עד היום קיימים כאן מבנים חשובים, בהם בית העירייה היהודי, בית ה"חברה קדישא" ארבעה בתי כנסת, אולם לזכרם של היהודים שהומתו בשואה, והמרשים ביותר הוא : בית הקברות היהודי העתיקU Stareho Hrbitova - זה בית הקברות היהודי העתיק ביותר בעולם. במקום כ – 12,000 מצבות כאשר המצבה העתיקה ביותר היא משנת 1439. בשל שטחו המצומצם, בית הקברות בנוי בשכבות, כך כאשר נגמר השטח הוא כוסה בשכבת עפר בה נקברו המתים "החדשים". המצבות של השכבות התחתונות, הועתקו אל פני השטח.  בבית הקברות הזה קבור המהר"ל, שדמותו נקשרה בסיפור "הגולם". כדאי לבקר גם בבית הכנסת הישן-חדש - Staranova Synagoga - שנבנה במאה ה- 13 בסגנון בארוקי. בית כנסת זה עדיין פעיל, הוא נחשב לבית הכנסת הפעיל העתיק ביותר באירופה. האגדה מספרת שכאן מונחים שרידיו של הגולם מפראג. כיום, הרובע היהודי, הוא אחד הרובעים היפים והמהודרים ביותר בפראג, עם חנויות יוקרתיות, ברים, בתי קפה ומסעדות שוות.

מסעדה צ'כית אותנטית שווה ברובע היהודי היא : Lokál Dlouhááá, הממוקמת ברחוב Dlouhá 33 המסעדה מעוצבת בסגנון קומוניסטי ונראית כמו חדר אוכל צבאי. התפריט מתעדכן מידי יום ומורכב ממוצרים מקומיים בלבד. כך שאם תרצו למשל "קוקה קולה", אז, אין! תיאלצו להסתפק בגרסה המקומית הדלוחה.

חוזרים לכיוון כיכר העיר העתיקה דרך רחוב Pařížská‏, חוצים את הכיכר ופונים שמאלה לרחוב Celetná וממשיכים לאורכו עד ל :

מגדל אבק השריפה - Prašná brána - נמצא בכיכר הרפובליקה, בצמוד לבית העירייה, ושימש בעבר כאחד מתוך שלושה עשר שערי הכניסה לעיר העתיקה. גובהו של המגדל הוא 65 מטרים וכשהוקם, במאה ה-15, נודע בשם "המגדל החדש", שכן הוא נבנה בהתאמה למגדל הגשר של העיר העתיקה, שהוקם במאה שלפני. במאה ה-17 הוחלף שמו ל"מגדל אבק השריפה", על שם אבק השריפה שנהגו לאחסן בו. המגדל פתוח למבקרים ומוצגת בו תערוכה, המתעדת את ההיסטוריה של המבנה.

שעות פתיחה: אפריל-ספטמבר : 10:00-22:00, אוקטובר-פברואר : 10:00-18:00, נובמבר-מרץ: 10:00-20:000.

הכניסה בתשלום.

מאחורי המגדל, נמצא :

בית העירייה - Obecní dům – בית העירייה המפואר הוא מבנה הארט נובו המרשים ביותר בפראג וטובי האמנים של צ'כיה נטלו חלק במלאכת עיצובו. זהו קומפלקס של אולמות קונצרטים, בתי קפה ומסעדות, שאירח תערוכות, ועידות, נשפים וקונצרטים רבים לאורך השנים. בבניין זה הוכרז על הקמת הרפובליקה הצ'כית בשנת 1918 ובו התקיימו ישיבות המפלגה הקומוניסטית. חזית הבניין מקושטת במוזאיקה צבעונית ומרשימה, העשויה ביד אומן והנקראת "הומאז' לפראג". ניתן לבקר בבניין במסגרת סיורים מאורגנים שיוצאים מהמקום.

שעות הסיורים: משתנות מדי יום, אפשר לבדוק ברשת.

אם מקיפים את בניין העירייה וחוצים את כיכר הרפובליקה Namaste Republiky , מגיעים לקניון פלדיום, הקניון המכיל למעלה מ – 200 בתי עסק שונים, נבנה בשנת 2007, והוא הגדול ביותר בפראג.

אפשרות שניה היא לפנות ימינה לרחוב Na Prikope אשר לאורכו ארמונות וחנויות יוקרה הרחוב מוביל בחזרה לכיכר וואצלב.

מסלול מספר 2 – הגדה הצפון-מערבית של נהר הוולטבה

רובע מאלה סטרנה

אורך המסלול כ – 7 ק"מ, כשעה וחצי נטו של הליכה

יוצאים כיכר ואצלב, בערך ממרכזה. לכיוון מערב, נכנסים ל : Arcade U Stýblů, פסאג' מלא חנויות, ויוצאים מעברו השני ישירות לגני המנזר הפרנציסקני פונים ימינה ומיד שמאלה, וחוצים את הגנים עד שמגיעים לרחוב  Jungmannova ופונים שמאלה ומיד  ימינה  לרחוב Charvátova ומגיעים אחרי הליכה קצרה ל :

פסל הראש המסתובב של פרנץ קפקא – הפסל השוקל 14 טון עשוי מתכתונוצר על ידי האומן דיוויד צ'רני בשנת 2014. הפסל מסתובב כל שעה עגולה למשך 15 דקות, פורס ומרכיב בכל פעם מחדש את תווי פניו של הסופר הצ'כי המפורסם. צמוד לרחבה בה מוצב הפסל, נמצא קניון קטן בשם : OC Quadrio, המכיל מגוון חנויות שוות וקומת אוכל מפנקת, בה ממוקמת בין השאר, מסעדת Vapiano, רשת מזון מהיר איטלקי מעולה.

חוצים את הקניון, פונים ימינה ברחוב Spálená  ובפינת רחוב Narodni, משמאל, נמצאת מסעדת Knedlin, מסעדה המגישה כופתאות מטוגנות במבחר צבעים ומילויים – מלוחים ומתוקים כאשר רוב תהליך היצור נעשה לעיני הקונים. שווה לדגום ולהמשיך הלאה.  ממשיכים ברחוב Spálená המשנה את שמו לרחוב Na Perštýně  וממשיכים לאורכו גם כאשר שמו מתחלף ל - Husova‏ עד לפניה שמאלה לרחוב Karlova. בפינת רחוב ליליובה, נפתח ב – 1717, בית הקפה הראשון בפראג. רחוב Karlova מסתיים ב : גשר קארל - Karluv Most -מדובר על גשר אבן עתיק יומין, שנבנה במאה ה - 13 במשך כ – 50 שנה. והיה הראשון שחיבר את שני חלקי העיר (היום יש 17 גשרים). רוחבו כעשרה מטרים, אורכו כ - 516 מטר, הוא נשען על 16 קשתות וחוצה את נהר הוולטאבה. את שמו קיבל באופן טבעי לאחר שנבנה על ידי שליט האימפריה הרומית הקדושה, קארל הרביעי. הגשר, תחום על ידי שני מגדלים עם צריחים יפים ובולטים, ומחבר בין העיר העתיקה לבין הרובע הקטן (מאלה סטרנה) - היפהפה והחדש יחסית ורובע המצודה המתנשא מעליו. כיום, זהו גשר להולכי רגל בלבד, ובכל שעות היום תוכלו למצוא עליו המון רב של אנשים, רוכלים, זוגות אוהבים ועוד. בעבר, הצעידה לאורך הגשר נעשתה תמורת תשלום כניסה וכיום מהווה גשר קארל מוקד משיכה לכמעט 20 מיליון תיירים המבקרים בעיר מדי שנה, אך הכניסה אליו חופשית. עם זאת העלייה למגדלים בתחילת הגשר ובסופו, הינה בתשלום. לאורך הגשר, ניצבים 30 העתקים של פסלי קדושים נוצרים וגיבורים מקומיים, רובם בנויים בסגנון הבארוק וייתכן שבשל כך, הפך גשר קארל למפורסם ביותר, למרות שבעיר עוד מספר גשרים, יפים לא פחות. מגשר קארל ניתן לראות את יופייה עוצר הנשימה של העיר, את המגדלים, הצריחים והכנסיות. זוהי נקודת תצפית ידועה ורבים עורכים תצפית בבוקר ובלילה ומצטלמים אל מול הנוף הקסום מבעד לגשר. תוכלו להשקיף מכאן אל מצודת פראג, קתדרלת ויטוס הקדוש, גבעת פטרין ועוד. במהלך היום והלילה מתרכזים, לאורך הגשר, אמנים רבים - בעיקר ציירים ומוזיקאים וכן רוכלים שונים, המוכרים מזכרות ותכשיטים בדוכנים לאורך הגשר ומציירים את העוברים ושבים בתשלום. לפני העלייה על הגשר עומד פסלו של קארל הרביעי, שעל שמו נקרא הגשר. בתחילת הגשר, מימין, ניצב פסל ישו מוקף כתובות בעברית. הפסל הזה, הראשון שהוצב כאן באמצע המאה ה-17, מומן על ידי יהודי אחד, שאולץ לתרום את הכספים להקמתו, לאחר שהואשם בביזוי הצלב כיוון שלא הסיר את כובעו בפניו. (יש גרסאות שונות לעניין כתובת ה"קדוש קדוש קדוש" בעברית המעטרת את הפסל). מעט אחרי אמצע הגשר, מימין, נמצא פסל הקדוש יאן נפומוק - Jan Nepomuk, עטור הכוכבים, הקדוש האהוב על תושבי פראג. נפומוק היה כומר בחצרו של ואצלב הרביעי, ועל פי האגדה פרץ בין השניים סכסוך (יש אומרים, מכיוון שהכומר לא הסכים לגלות למלך מה אמרה המלכה בווידוי). המלך ציווה לכבול אותו בשרשראות ולהשליכו לנהר. לאחר כחודש צפה גופתו שלמה וברה, ולכן ידעו הכל שנפומוק צדק. מתחת לפסל יש שני תבליטים, שאחד מהם מתאר את אקט ההשלכה (על אף שלפי התבליט, קרה הדבר בצד השני של הגשר). פסלו של יאן נפומוק מבריק, הודות למעריציו הרבים הנוגעים בפסל, ממש כמו בוהק הכוכבים שעל פי האגדה, התגלה במים במקום נפילתו. פסל זה, היה השני שהוצב על הגשר, כבר ב-1683. פסל מעשה ידיו של ברוקהוף – הקדושים וינסנט פרר - Sv. Vincent Ferrer ופרוקופיוס -  Sv. Procopius ובחלקו התחתון של הפסל דמותו של הרב המבוהל, המזועזע מהצלחתו של וינסנט הקדוש בהעברת יהודים לחיק הנצרות. ליד הפסל הזה הביטו למטה, על פסלו של האביר בּרוּנצוויק -  Bruncvik הדמות הנפלאה הזו מסמלת את ההגנה על זכויותיהם של אנשי פראג, והרבה אגדות נקשרו בה. אחריהם, ניצב פסל הקדוש ניקולאס מטוֹלטינו. הפסל הרביעי מימין, לפני הירידה מהגשר. פסל אבן בהיר, נחשב ליפה בפסלי הגשר. זו הקדושה לוּיטְגָרד Sv. Luitgarde , - נזירה עיוורת, שעל פי עדותה, ישו הופיע לפניה, והיא נגעה בפצעיו. ממול עומד פסלו של ויטוס הקדוש -  Sv. Vitah קארל הרביעי אהב מאוד את הקדוש הזה, וקרא על שמו גם את הכנסייה הגדולה שבמבצר. אחריו בא פסל המציג קבוצת קדושים, האוספים כסף לשחרור אסירים נוצרים, שעליהם שומר תורכי עם שפם ענק, חמוש בחרב (שבורה) ומחזיק שוט מאחורי גבו. הדמות הזו הפכה לסמל ומכנים אותה "התורכי מפראג", או "התורכי מגשר קארל". ועל אף שפרצופו ערמומי למדי, יש אימרה מקומית האומרת : "טיפש כמו התורכי מגשר קארל". את הפסל הזה הכין פרדיננד מכסימיליאן ברוקהוף, שתשעה משלושים הפסלים שעל הגשר הם מעשה ידיו. הפסל האחרון משמאל, הוא, פסלו של ואצלב הקדוש -  Sv. Vaclav. הפסלים הניצבים כיום על הגשר הם לא הפסלים המקוריים, אלא העתקים שלהם. הפסלים המקוריים נמצאים במוזיאון הלאומי של פראג. גם אם ביקרתם בגשר במהלך היום, מומלץ לבוא ולבקר בו גם בערב וליהנות מהתאורה הייחודית ומהנוף של העיר בחשכה. לא מומלץ לאכול במסעדות הקרובות לגשר, המחירים מאוד יקרים ותוכלו למצוא מקומות דומים, אך זולים יותר באזור מרוחק יותר.

שעות פעילות: כל שעות היממה. רוב הדוכנים פועלים רק בשעות היום.

כאשר חוצים את הגשר, נכנסים ל : רובע מאלה סטרנה - Malá Strana -פירוש שמו של הרובע הוא הרובע הקטן וכמו שהוא קטן – ככה הוא יפה. ההתיישבות באזור החלה בשנת 1257 ביוזמת המלך פר'מיסל אוטוקר, שהקים שוק של סוחרים בכיכר מאלה סטראנה של היום. בתקופת הבארוק והרנסנס עברו לגור ברובע קבוצה של אצילים, אשר הקימו שורה של ארמונות כגון ארמון שטרנברג, ארמון ואלדשטיין, ארמון ליכטנשטיין ועוד. בנוסף לאצולה המפוארת ברובע, גרו ברובע מטובי האמנים והמשוררים של העם הצ'כי, ביניהם קארל צ'אפק, יאן נרודה, בנדר'יך סמטנה ועוד. כל אלס הביאו לכך שהרובע הפך לאחד הרובעים העשירים והמפוארים ביותר בפראג (לא בכדי מושב הסנאט, הממשלה ושגרירויות רבות, שוכנים ברובע זה). לחובבי הארכיטקטורה הקלאסית של העיר, רובע זה הוא המקום הנכון. בירידה מהגשר ממשיכים ישר עד לרחוב Lázeňská ל :

כנסיית מריה הקדושה מתחת לשרשרת - Panny Marie Pod Retezem - זו הכנסייה העתיקה ביותר ברובע. לא ניתן להיכנס לתוך אולם התפילה, אולם ניתן לראות אותו מבעד לסורג המותקן במקום.

שעות פתיחה:  בחודשים מרץ-אוקטובר: 9:00-17:00, בנובמבר-ינואר בשעות 9:00-16:00, בפברואר 9:00-17:00

ממשיכים ברחוב המתעקל שמאלה לרחוב  Velkoprevorske Namesti ומגיעים אל :

הקיר של ג'ון לנון - קיר גרפיטי צבעוני, המוקדש לזכרו של ג'ון לנון ברחוב, המכוסה כולו בכתובות וציורים. פעם... כאשר צויר הקיר המקורי, אפשר היה להתרשם ממנו. היום הקיר הוא בליל של קשקושים שבינם לבין ג'ון לנון אין כל קשר. חוזרים חזרה לכיוון הכנסייה ופונים שמאלה לכיוון כיכר מלטה Maltézské nám‏. עד לרחוב Harantova פונים ימינה ובקצה הרחוב מתגלה מימין :

כנסיית מריה הקדושה של הניצחון - Church of Our Lady of Victory  ברחוב Karmelitská 9 . זוהי הכנסייה הבארוקית הראשונה, שנבנתה בעיר, והיא מפורסמת בשל פסל שעווה של ישו הילד, שעל פי האמונה הוא בעל כוחות מאגיים. ביציאה מהכנסייה פונים שמאלה וממשיכים ברחוב ברחוב Karmelitská ובסופו, מגיעים ל : Malostranske namesti, בה מתגלה : קתדרלת סנט ניקולאס - Chram sv. Mikulase (יש שלוש כנסיות בשם זה בפראג. זו הגדולה והמפוארת מבינן). עם הכיפה הירוקה היא המבנה הבולט באזור והיא חולשת על כיכר הרובע. תקרת הקתדרלה מעוטרת בפרסקאות יפים והסגנון הבארוקי ניכר בכל פינה בה. בחודשים אפריל-נובמבר מתקיימים בה קונצרטים מדי ערב (למעט ימי שלישי), במסגרתם נעשה שימוש בעוגב שעליו ניגן המלחין מוצרט, בתקופה שבה התגורר בפראג. ניתן לעלות ב – 217 המדרגות למגדל הצמוד אליה לשם תצפית על העיר. הכניסה לכנסיה ולמגדל הינם בתשלום. סביב הכיכר תמצאו מגוון מסעדות, ברים עתיקים, חנויות קטנות ושגרירויות זרות השוכנות בבתים עתיקים ויפים. בימי חמישי, מתקיים בכיכר שוק אוכל. פונים שמאלה לכיכר מאלוסטרנסקה - Malostranske namesti, ובקצה הכיכר, פונים ימינה לרחוב  Letenská מצד שמאל רואים את כנסיית תומאס הקדוש - Sv. Tomáše.ממשיכים ברחוב עד שרואים מצד שמאל את :

גני ואלדשטיין - Valdštejnská zahrada  - גינה זו היא אחת ממעוזי הבארוק המובהקים בפראג ומהווה חלק מארמון ולדשטיין, שנבנה בשנת 1623 בידי אחד האצילים העשירים והחזקים ביותר מבחינה פוליטית במאה ה-17 - אלברכט ואצלב ואלדשטיין. ואלדשטיין בנה את הטירה המפוארת כאשר היה בשיא כוחו ממרום תפקידו כגנרל הראשי של האימפריה הרומית הקדושה. לאחר סדרה של מלחמות, במסגרת מלחמת 30 השנים, הוא החליט להתחרות עם טירת פראג ולהקים בניין מפואר יותר. לעבודה זו הוא הביא אמנים, פסלים, גננים מכל קצוות אירופה ובזכות עבודה, שנמשכה כ-14 שנים, נבנה אחד מהארמונות המפוארים בכל צ'כיה. כיום הארמון משמש את הסנאט. בגינה, טווסים וברבורים, המתהלכים להם בחופשיות בין המבקרים במקום. בעלי חיים אלו, נחשבים לעובדי מדינה לכל דבר, לכן הפרלמנט הצ'כי דואג להזנתם ולבריאותם.  נפנה שמאלה מהכניסה לגינה לכיוון "הסאלה-טרנה", שהוא החלק הארכיטקטוני הבארוקי הבולט בגינה ובדרכנו לשם נראה שלל פסלים מהמיתולוגיה היוונית, אותם ואלדשטיין נהג לאסוף במלחמותיו. בקצה הגן נמצאת הסאלה-טרנה - מרפסת גדולה ומקורה שעל קירותיה ותקרתה, נוכל לראות פרסקאות מהמיתולוגיה היוונית על הר אולימפוס.  נפנה שמאלה וממול נראה את קיר הנטיפים, שנקרא גם הקיר המסתורי. הנטיפים נעשו כמובן באופן מלאכותי ואם תתבוננו היטב בין הנטיפים תוכלו לראות (אם ממש תתאמצו) כל מיני דמויות, כגון נחשים, שדים ומפלצות. מספרים שבחלק מסוים בקיר עצמו קיימת סדרה של מעברים סודיים. נחזור על עקבותינו ונלך לקצה השני של הגינה, אל המזרקה אשר בבריכה הגדולה, נצפה בדגים הענקיים השוחים במימיה ובטווסים המתהלכים סביבה. הגנים פתוחים – מאפריל עד אוקטובר, 10:00-16:00

בסיום הסיור יוצאים מהגנים, פונים שמאלה לרחוב Letenská ובצומת הראשונה פונים ימינה לרחוב U Luzickeho. ממשיכים לאורכו עד שמגיעים לאי תנועה מכוסה בעצים. מאחוריו, נמצא הרחוב הצר ביותר בפראג. כל כך צר שרק אדם אחד יכול לעבור בו ולכן הותקנו רמזורים בשני צדדיו על מנת להסדיר את התנועה. בפועל, הוא לא מוביל לשום מקום. מדובר בסך הכל במעבר צר בין שני בניינים, המוביל למסעדה...

חוזרים לרחוב הראשי וממשיכים עד לגשר קארל. עוברים במעבר שמתחת לגשר וממשיכים לכיוון פארק קמפה (Kampa), הנמצא על האי קמפה – אי מלאכותי שנוצר מחפירת תעלה מלאכותית – תעלת צ'רטובקה – Certovka Canal, שנועדה להעביר מים שיניעו את גלגלי הטחנות שנבנו לאורכה. היום נותרו במקום רק גלגלי המים של התחנות, העשויים עץ. אזור זה מכונה ה"ונציה של פראג" בשל תעלות המים הצרות והבתים הממוקמים מעליהן. על ההיסטוריה של האזור, תוכלו להעמיק בביקור במוזיאון קמפה, הממוקם בטחנת רוח מהמאה ה-14. מהפארק, ניתן גם לצפות על מערכת התעלות, הסכרים והמפלים שמסדירים את זרימת מי הנהר ותנועת האוניות עליו. הולכים לאורך הגדה עד גשר הליגיונרים - Most Legii וחוצים את הנהר ובירידה מן הגשר נראה מולנו את התיאטרון הלאומי – Narodni Divadlo. פונים ימינה והולכים לאורך הגדה ובצד ימין רואים אי ועליו חורשת עצי מגנוליה הפורחים באביב ובקיץ. מעט יותר קדימה בפינת הרחוב מול גשר Jirasek ניצב הבית הרוקד, שני מבנים צמודים שתוכננו על ידי הארכיטקט פרנק גרי ומכיוון שהם נראים כמו זוג רקדנים. מכנים אותם "ג'ינג'ר ופרד", כמחווה לזוג הרקדנים ג'ינג'ר רוג'רס ופרד אסטר. למי שיש זמן וכוח, ימשיך ברחוב Ressolva, הממשיך כרחוב Ječná ולאחר מכן Jugoslávská, עד לכיכר מירו - Náměstí Míru. שם ניצבת בזיליקת הקדושה לודמילה - Bazilika sv. Ludmily. מקיפים את הבזיליקה מימין ופונים לרחוב  Americká‏ הולכים לאורכו עד שהוא מתעקל שמאלה והופך להיות רחוב Koperníkova המביא אותנו ל :  Grébovka (Havlíčkovy sady) – פארק יפיפה המכיל בין השאר את ה : Grotta אתר מלאכותי המדמה נוף סלעי עם מערות, מעברים סמויים, טרסות, נטיפים, בריכת מים ומזרקה. ניתן לעלות בשבילי הפארק במעלה הגבעה ולהגיע למסעדה Altán Grebovka הממוקמת במבנה עץ מדהים מוקף גפנים וצופה על כל העיר. שווה להיכנס, לנוח לשתות משהו ולהמשיך.

מסלול מספר 3 – הגדה הצפון-מערבית של נהר הוולטבה

רובע המצודה - Hradcany

אורך המסלול כ – 2 ק"מ, נטו של הליכה

מצודת פראג - Pražský hrad - רשומה בספר גינס כמצודה העתיקה הגדולה בעולם, והקמתה החלה במאה ה- 9. לאורך ההיסטוריה היא עמדה בפלישות, שריפות ומלחמות ונבנתה מחדש כמה פעמים, דבר שמסביר את מגוון סגנונות הבנייה המרכיבים אותה.

כיום מהווה המצודה את מקום מושבו של נשיא צ'כיה. ברחבה, מול שער מטיאש, בכל שעה עגולה מתבצע טקס חילופי המשמר ובשעה 12:00 הם כוללים גם מצעד ותזמורת.

ניתן להגיע למצודה במספר דרכים :

א. חשמלית 22 או 23 לתחנת Malostranská. ממשיכים ישר במעלה הרחוב עד שרואים משמאל, אחרי הפארק,  גרם מדרגות אינסופי המגיע עד לשער המגדל השחור המכניס אותנו אל תוך הטירה. מכיוון שמדובר בקצה הפחות מעניין של הטירה, יש לעלות ברחוב התלול עד לחצר הראשית וממנה לחצר הכניסה של רוכשים את הכרטיסים לאתרים השונים. זו הדרך הקשה.

ב. ממשיכים בחשמלית עד לתחנת,Prazsky hrad  משם ברגל דרך גשר אבק השריפה, נכנסים לחצר הראשונה של המצודה. מימין נמצא שער מטיאש - Matyášova brána ומשמאל הכניסה לחצר הפנימית של המצודה.

ג.  ממשיכים בחשמלית עד תחנת Pohorolec. עולים ברחוב באותו השם המשנה את שמו  ל :  Loretánská ומגיע ל :

כיכר הרדצ'אני - Hradcanské námestí הכיכר מוקפת מבנים המשלבים בין סגנונות הבארוק והרנסאנס. בית הארכיבישוף - Arcibiskupský palác הוא ארמון שנבנה במקור בסגנון הרנסאנס, נבנה שנית בסגנון הבארוק ובמאה ה - 18 שופץ שוב, הפעם בסגנון הרוקוקו. המבנה שימש כמקום מושבו של הארכיבישוף של פראג. ארמון שוורצנברג - Schwarzenberg Palác הוא אחד ממבני הרנסאנס השמורים ביותר בפראג וקל לזהותו לפי העיטורים בשחור ולבן על קירותיו. ארמון שטרנברג - Šternberský Palác הממוקם מאחורי ארמון הארכיבישוף, בו מוצגת אמנות אירופאית מהתקופה הקלאסית ועד לסוף תקופת הבארוק. בין היתר, מוצגות כאן יצירות אמנות של האמנים גויה, רובנס ואל גרקו.

הכניסה לשטחים הפתוחים ולקתדרלת סנט ויטוס, חופשית. הכניסה לארמונות ולאתרים הסגורים, היא בתשלום. משרד הכרטיסים נמצא בחצר הכניסה וניתן לרכוש בו כרטיס בסיסי, הכולל רק את חלק מן האתרים או כרטיס מלא לכולם. תוקף הכרטיסים, מכל סוג, הוא ליומיים.יש הנחה של 50% לילדים ולאזרחים ותיקים. המבנה הראשון המתנשא לעינינו עם הכניסה לחצר המרכזית של הטירה הוא :

קתדרלת סנט ויטוס -St. Vitus Cathedral - זה המבנה הבולט ביותר במתחם המצודה בנייתם של הקתדרלה בעלת הסגנון הגותי ומגדל השעון נמשכה לסירוגין כ- 600 שנה והסתיימה רק בתחילת המאה ה- 20. בכניסה לקתדרלה, לא ניתן להתעלם מהפסלים והציורים הגותיים, חלונות הוויטראז' הענקיים והקירות המעוטרים באבני חן יקרות. קיים כאן אפילו אפילו חדר הכתרה נסתר המכיל את תכשיטי הכתר של הרפובליקה הצ'כית. בליבה של הקתדרלה נמצאת קפלת ואצלב הקדוש. הקפלה היא הבניין המקורי סביבו נבנתה המשך מאות שנים כל הקתדרלה. בקפלה, ניתן למצוא בה את הקבר המכיל את שרידי הפטרון הצ'כי האייקוני.

כאשר מקיפים את הקתדרלה,מגיעים לכניסה למגדל הדרומי הגדול של הקתדרלה  -  למי שלא מפחד מטיפוס מדרגות, מומלץ לטפס את 287 המדרגות לראש המגדל הדרומי הגדול של הקתדרלה. המגדל, שבנייתו החלב במאה ה – 15, נבנה בהמשכים במשך מאות השנים ולכן רואים בו עירוב סגנונות ככל שמגביהים להתבונן. במהלך הטיפוס בתוך המגדל ניתן לצפות בפעולת מנגנוני השעון המותקן בו. מי שצופה בשעון מבחוץ יגלה עובדה מוזרה... השעון מורכב למעשה משני תצוגות נפרדות כאשר בכל אחת, מחוג אחד בלבד. המחוג בלוח העליון מראה את השעה בעוד זה שבלוח התחתון, את הדקות. המגדל בגובה 100 מטר ידוע גם בפעמון האייקוני שלו הידוע בשם זיקמונד. פעמון זה, שהוא הגדול ביותר בצ'כיה, שוקל 9 טונות ודורש 6 אנשים כדי שיצלצלו בו - ארבעה לפעמון ושניים לענבל. מי שצלח את הטיפס יזכה לראות את כל פראג תחת כף ידו.

הארמון המלכותי הישן -  הוא היה המבנה הראשון שנבנה כבר בשנת 1135, מה שהופך אותו לאחד המבנים העתיקים ביותר ברובע הטירה ובין העתיקים באירופה, המבנה הזה שרד והשתמר היטב. כאן, ניתן למצוא קומפלקס של אולמות, מסדרונות ומבנים, כולם מעוצבים בסגנון  גותי והרנסנס המאפיין את האדריכלות של פראג. במקור הבניין הזה שימש את הנסיכות הצ'כיות במאה ה-12, בסופו של דבר הפך לארמון המלך מהמאה ה-13 עד המאה ה-16. החלק המרכזי של הארמון הוא אולם ולדיסלב - האולם הזה הוא גם החלק המרשים ביותר בכל המצודה, כך שאם אתם מגיעים ואין לכם הרבה זמן לחקור את הטירה, זה החלק שחובה לראות. האולם, שנבנה על ידי בנדיקט ריד בסוף המאה ה-15, הוא האולם הגדול ביותר בפראג של ימי הביניים, עם אלמנטים גותיים מאוחרים. המאפיין הבולט ביותר הוא התקרה המקומרת המצולעת עם חמש כיפות וחלונות רנסנס איטלקי. בחלל המרשים הזה התכנסו אנשי המלוכה לנשפים, משתה, מסיבות האצולה וארוחות חשובות. מהמאה ה-16, אולם ולדיסלב אירח את כל אירועי החצר הבוהמית, כולל טורנירים, נשפים וטקסי הכתרה. כיום, הוא עדיין מארח חגיגות שונות של העם הצ'כי, בעיקר עבור נשיא צ'כיה שמארח בו אישים חשובים מרחבי העולם, הנשיא מציין תאריכים החשובים בהיסטוריה הצ'כית ממש בתוך האולם הזה. אחת הדלתות באולם ולדיסלב מובילה למשרד לשעבר של הקנצלר הבוהמי. באירוע שהתרחש ממש בחלל זה, זרקו התושבים הפרוטסטנטיים של פראג את שני הנציגים ששלח הקיסר הקתולי פרדיננד השני, ואת מזכירם מהחלון. למזלם, הם נפלו על ערמות האשפה שהצטברו מתחת לחלונות, ושרדו. אבל אירוע זה הצית את "המרד הבוהמי" שהיווה את תחילה של מלחמת שלושים השנה. הביקור בטירה, בין אם בסיסי ובין אם מלא, דורש מספר שעות. בעיקר בסופי השבוע בהם מספר המבקרים גדול יותר. שעות פתיחה : מצודה: 6:00-22:00, מבנים 9:00-17:00   כאמור, עדיף לא לבקר במקום בסופי שבוע בשל כמות המבקרים והתורים הארוכים.

סמטת האלכימאים או סמטת הזהב - Zlatá Ulička  - הינה השריד האחרון לארכיטקטורה המיניאטורית של טירת פראג. היא הוקמה בסוף המאה ה – 16, לאחר בניית החומה הצפונית של טירת פראג,מלאה בבתי קוטג' קטנים וצבעוניים ששימשו בעבר למגורי השומרים של המלך רודולף השני.זו סמטה קטנה ודי צרה, שנחשבת לאחד הרחובות היפים ביותר בפראג. ניתן לשוטט לאורכה, בין חנויות ספרים, מזכרות ייחודיות, בתי קפה קטנים וגלריות מעניינות.

יש המספרים כי בזמן שלטונו של המלך רודולף השני, הסמטה שימשה כביתם של הגמדים והאלכימאים של העיר, למרות שלמעשה המציאות הייתה שונה לגמרי. המלך רודולף השני ציווה על מומחי אלכימיה ששוכנו במקום, להפיק עבורו זהב מעופרת. אולם, למרבה הפלא...הם לא הצליחו. למרות זאת, השם דבק בה - “סמטת האלכימאים”. מאה שנים מאוחר יותר, האלכימאים עזבו את העיר וצורפים ותכשיטנים תפסו את מקומם בבתים הקטנים הללו. הם שינו את המבנים במקצת, בכדי שיתאימו לצורכיהם ויתאימו למגורים. במאה ה-19 כבר הפך האזור למקום מוזנח בו התגוררה האוכלוסייה הדלה ביותר בעיר. באמצע המאה ה-20 החליטה עיריית פראג להוציא את דיירי המקום מבתיהם והסמטה שופצה ושוחזרה. סופרים, יוצרים ואנשי רוח רבים, בחרו לגור דווקא כאן, חלקם אף מפורסמים עד מאוד, כמו פרנץ קפקא וירוסלב זייפרט. למרות שהבתים נראים נפרדים, מסדרון ארוך, המשמש כיום כמוזיאון לתצוגה של כלי נשק תקופתיים, מחבר בין עליות הגג של הבתים ובעבר הוא שימש את צלפי הטירה. בית מספר 22 ברחוב היה בבעלותה של אחותו של פרנץ קפקא, הסופר המפורסם, והוא התגורר כאן בין השנים 1916-1917. יש הטוענים שמכאן הוא שאב את השראתו לסיפורו המאוחר יותר “הטירה”. בית מספר 20 בסמטה הוא אחת הדוגמאות הטובות יותר לאופי האזור במאה ה-16, בעוד שאת הממדים המקוריים של הבתים, ניתן לראות בבית מספר 13.
גרם המדרגות שבבית מספר 12 הסמוך, מספק גישה למרפסת הקטנה, שניצבת מול מגדל  Daliborka מגדל עגול זה, היה בעבר חלק ממערכת הביצורים ובתחתיתו היה בעבר בית כלא, שאסירו המפורסם ביותר היה האביר דליבור מ - Kozojedy שנכלא כאן בשנת 1498.

המגדל הלבן, בצידה השני של הסמטה, מסמן את סופה ושימש כמגדל השמירה של המצודה.

שעות פתיחה : נובמבר-מרץ: כל יום בין השעות 09:00-16:00. אפריל- אוקטובר: בין השעות 09:00-17:00.

לאחר שסיימנו את הביקור במצודה, חוזרים לכיכר הארדצ'ני, ממשיכים ברחוב  Loretánská‏ עד כיכר הלורטה - Loretánské nám.‏. פונים ימינה ומגיעים ל : ארמון  הלורטהPražská Loreta  - מקום זה, הוא המקום לאוהבי תכשיטים. מוזיאון קטן ונחבא אל הכלים, השוכן במרחק חמש דקות הליכה מחצר המצודה. הלורטה היא ארמון בארוקי קטן, מהמאה ה-17, עם חצר פנימית מרשימה, ובקומה השנייה, תחת שמירה קפדנית, מוצגים כמה מהתכשיטים המרשימים ביותר של מלכי פראג ושושלת בית הבסבורג. מוצג ייחודי הינו "השמש של פראג" – תשמיש קדושה מן המאה ה – 17 המשובץ באלפי יהלומים. בכנסייה, נמצא גם העתק הבית הקדוש שבו גרה מרים הבתולה. (הבית המקורי פורק בשלמותו בשנת 1291, על ידי משפחה איטלקית והועבר לעיירה לורטו באיטליה) הכניסה בתשלום ויש תוספת תשלום עבור האפשרות לצלם.

מחוץ למוזיאון, ניתן לעלות שוב על חשמלית מספר 22, ולעשות את הדרך בחזרה למרכז העיר. אפשר גם להמשיך ברחוב Loretanska עד ל : מנזר סטרהוב - Strahovsky klaster - נבנה במאה ה -12 ונשרף לחלוטין לאחר כ – 100 שנה ונבנה מחדש בסגנון גותי. במהלך מלחמת 30 השנה בזז הצבא השוודי את רוב תכולת המנזר. המנזר מוקף צמחיה יפיפייה ויש ממנו תצפית מדהימה על פראג. אחת האטרקציות המעניינות במנזר זו הספרייה העתיקה שנוסדה במאה ה – 18. זוהי ספריה אדירה בגודלה מצופה כולה בעץ אלון. הספרייה מכילה יותר משלושים אלף ספרים שחלקם בני כמה מאות שנים, סיור בספריה הגדולה והעוצמתית הזו, הינו חוויה מיוחדת. במקום קיימת גם מבשלת בירה שנמצאת ממש צמוד למנזר, הכניסה למבשלה היא בנפרד מהמנזר, בכל מקרה יש באזור של המנזר עוד אטרקציות רבות כך שניתן להעביר בו מספר שעות.