טיול בת מצווה כפול לתאומות שלנו. הבקשה שלהן היתה ניו יורק. במקור הטיול תוכנן לפסח 2021 ואז חשבנו לשלב את ניו יורק בטיול לפלורידה ולקריבים. בשל הקורונה הטיול נדחה לחגי תשרי. עונת ההוריקנים. מה שהוביל לשינוי מסלול הטיול לפארקים אהובים יותר במערב (גליישר, ילוסטון, גרנד טיטון, ארצ'ס ועוד). היה מושלם!

מי אנחנו? זוג + שלושה מתבגרים (16, 12, 12), חובבי טיולים רגליים, טבע אך גם ערים גדולות. הטיול הזה היה שילוב מושלם של שתי ערים גדולות, הרבה טבע מגוון (מקרחונים ועד מדבריות), אטרקציות שונות והרבה ביחד משפחתי.

כל מקום שכתוב בכחול זהו לינק לאתר. אציין כי לא כתבתי חוות דעת על כל אחד ממקומות הלינה כיוון שבטיול זה לשמחתי כל מקומות הלינה היו מוצלחים מאד ואני יכולה להמליץ על כל אחד ואחד מהם.

מקורות מידע עיקריים לטיול זה: שני ספרי הזום אין של נטע דגני שכיסו לי בדיוק את הפארקים בהם ביקרנו, האתר של דוידי קליר, אתר של משפחת ה Earth Trekkers שהם חובבי טיולים וטבע ואני מאד מאד אוהבת את הבלוגים שלהם וכמובן גם בלוגים שונים באתר למטייל.

7.9.21 - היום הראשון: ניו יורק – מרכז מנהטן

נחתנו בניו יורק בשעת בוקר מוקדמת לאחר טיסה לא פשוטה עם אמריקן איירליינס (בעיה במערכת המיזוג, או שהיה קפוא או שהיה לוהט) + לא מעט כיסי אוויר בשילוב עם ילדה מקיאה. איך נאמר לא להיט. לקחנו מונית אל המלון שהזמנו:  Hilton Garden Inn . לשמחתנו הרבה על אף השעה המוקדמת החדרים היו מוכנים ויכולנו להתקלח, להתרענן ובעיקר לאפשר לילדה התשושה לנוח. המלון קצת מיושן אך נקי ודי שקט ובעיקר ממוקם מעולה. סמוך לרחוב 35 בו מצויות הרבה מהרשתות המובילות, קרוב לאמפייר סטייט בילדינג ולטיימס סקוור וכן יש תחנת מטרו ממש בכניסה למלון.

את היום הראשון בילינו בלהכיר לילדים את מרכז מנהטן. השדרה החמישית, טיימס סקוור וכו'. קצת קניות ובעיקר התחושה הזו של חו"ל וחופש שכ"כ התגעגענו אליה בשנתיים האחרונות.

לאחר מנוחת אחה"צ קצרה במלון יצאנו לתצפית שקיעה ממרכז רוקפלר. רבות התלבטנו באיזה תצפית לבחור כאשר ההתלבטות המרכזית היתה בין התצפית החדשה של ה Edge ובין התצפית ממרכז רוקפלר (בתצפית ממרכז הסחר העולמי החדש היינו לפני מספר שנים) בסוף בין השאר בשל פחד גבהים של בן הזוג החלטנו על התצפית ממרכז רוקפלר. אז אני לא יודעת להשוות אבל התצפית הנבחרת היתה יפה ומרשימה. לא משנה באיזה תצפית תבחרו, אני מאד ממליצה להגיע לתצפית לקראת שקיעה. בשל תקלות בדרך אנחנו הגענו ממש בשקיעה. היה מרהיב אבל טוב היה אם היינו מקדימים מעט. בכל אופן קו הרקיע של מנהטן טובל בצבעי שקיעה ואז אורות העיר שנדלקים הוא מחזה יפה שלא רואים בהרבה ערים.

Top of the Rock Viewpoint - Rockfeler Center

8.9.21 – היום השני: ניו יורק – סוהו, טיילת ההיי ליין ושייט שקיעה

היום מוזמן לנו סיור אומנות רחוב ב SOHO עם מדריכה ישראלית שחיה בניו יורק. את הבוקר התחלנו בארוחת בוקר במסעדת Sadelle's המצויה לא רחוק מנקודת המפגש  לסיור. היתה ארוחה טובה כאשר כוכב הארוחה עבור הילדים היה טוסטים מחלה 😊. את הסיור הזמנתי עוד מהארץ. את מיה ידיד הבעלים של Chelsea Gallery Tour אני מכירה ממספר סיורים בגלריות של צ'לסי. הפעם בגלל הילדים ולאחר התיעצות עם מיה החלטתי לבחור בסיור אומנות רחוב בסוהו, איטליה הקטנה ושכונת לוליטה. מכיוון שהעלות לסיור פרטי זהה כמעט לסיור קבוצתי העדפתי לתאם סיור פרטי בזמן המתאים לנו. את הסיור העבירה נועה. נועה שפעה ידע והפעילה את הילדים במהלך הסיור. בסיור למדנו גם על ההסטוריה של השכונה והיה מעניין. חשוב לדעת שהחלק הראשון של הסיור בסוהו כולל עבודות אומנות שאינן ציורי רחוב ורק החלק השני באיטליה הקטנה ולוליטה כולל את ציורי הרחוב הצבעוניים שכולנו אוהבים. בחופש הגדול ערכנו סיור גרפיטי בתל אביב והבנות ציינו שאהבו אותו יותר. לדעתי בגלל שכלל אומנות שהיא יותר ברורה להן. לסיכום – יתכן שהייתי צריכה לבחור בסיור גלריות ולבקש ממיה להתאים אותו גם לילדים אבל גם הסיור שבחרנו היה נחמד מאד. הילדים ציינו שזו ניו יורק אחרת מהניו יורק של יום האתמול.

לאחר הסיור הסתובבנו עוד קצת ברחובות SOHO  ומשם לקחנו מטרו לשוק צ'לסי במטרה ללכת את טיילת ההיי ליין. בתחילת הטיילת יש תצפית נחמדה על הפארק החדש בשם ליטל איילנד שהוקם על כלונסאות מיוחדות כאי מלאכותי על ההדסון. יפה לראות העיר כל הזמן מתחדשת. הלכנו על הטיילת, הגענו עד לווסל (שסגור כעת), ראינו את תצפית ה Edge שעליה החלטנו לוותר והמשכנו עד למלון למנוחה קצרה לפני השייט.

במקור תכננתי לעשות את השייט למחרת אך תחזית מזג האויר הראתה שחמישי עשוי להיות גשום אז הקדמנו. בשל הקורונה כמעט ואין תיירים בארה"ב. בפארקים הלאומיים יש הרבה עומס של תיירות פנים אבל ניו יורק הרבה פחות עמוסה מבדרך כלל ולכן כמעט ולא נדרשנו להזמין זמן רב מראש את הכניסות לאתרים. את שייט השקיעה עם חברת Circle Line (Harbor Light Cruise) עשיתי כבר פעמיים. היה לי ברור שהבנות יתלהבו מאד. השייט יוצא מרציף 83 שבקצה רחוב 43, שט על ההדסון עד לפסל החירות ומשם על האיסט ריבר עד לבנין האומות המאוחדות ואז חזרה. בהמשך השייט אורות העיר נדלקים והמחזה מרהיב. יש גם הסברים מעניינים אך הבעיה שלא מכל מקום ניתן לשמוע אותם ואני הייתי עסוקה בלרוץ עם הבנות שרצו לצלם בין הסיפונים השונים. מזל ששי הקשיב להסברים וידע לספר לנו למשל ששני קרני הליזר הכחולים שיוצאים מדרום מנהטן ומופנים אל השמיים הם מיצג לרגל 20 שנה לנפילת התאומים...

השייט הסתיים בתשע ומרבית המסעדות נסגרות בין תשע לעשר כך שמצאנו את עצמנו מסיימים את הערב ב Joe's Pizza.

9.9.21 היום השלישי: ניו יורק - מוזיאון הריגול וטיול אופניים בסנטרל פארק

את הבוקר התחלנו בארוחת בוקר מסעדת Friedman's - ארוחת הבוקר הכי טובה שאכלנו בטיול. יש לציין כי מסעדה זו היתה המקום הראשון שביקשו לראות את תעודות ההתחסנות שלנו. מרגע זה, בכל מסעדה / מוזיאון / הצגה ביקשו לראות את התעודות מלוות בדרכון. משם המשכנו למוזיאון הריגול שעל בן דודו בוושינגטון די.סי. היו המלצות טובות. המוזיאון מאד אינטראקטיבי ומעניין אך מגבלת השפה לילדים הקשתה קצת וגרעה מההנאה. המוזיאון נמצא בסמוך לכיכר קולומבוס שבכניסה לסנטרל פארק. על אף מזג האויר הסגרירי החלטנו לשכור אופניים. בשנים עברו היו הרבה חנוית אופניים שהשכרו למספר שעות ב $10- $15 דולר. לצערי לא מצאתי אותן. כנראה הקורונה חיסלה אותם. חברת ההשכרה שנמצאת ממש בכניסה לפארק עדיין קיימת אך הם גובים $15 לשעה. החלטנו לנסות את האופניים העירוניות שמפרסמות $15 ליום. הזהרו!! זהו ממש לא המחיר. בדיעבד היינו צריכים לקחת את האופניים בכניסה לפארק. הוא היה מוכן להשכיר לנו ב $15 לשעתיים ויתכן שהיה ניתן להתמקח אף יותר. בכל מקרה הקפנו את הפארק באופניים. היתרון הוא היכולת לגמוע מרחקים גדולים ולראות חלקים פחות מוכרים של הפארק. החסרון הוא שניתן לרכב רק בשביל האופניים ההקפי ולא ניתן לרכב בשבילים שחוצים את הפארק. ההמלצה שלי בהתאם לפעילות שעשיתי בעבר, במיוחד אם זהו יום שימשי, לשכור אופניים עם מנעול, לקחת מפה עם נקודות עניין בפארק ומידי פעם לעצור, לנעול את האופניים ולטייל גם בנקודות העניין. כאמור אנחנו היינו ביום גשום ולא היתה לנו דרך לנעול את האופניים אז רק רכבנו בשביל ההקפי בלבד.

10.9.21 היום הרביעי: ניו יורק - מוזיאון 9/11, וול סטריט, גשר ברוקלין ומופע של סטומפ

את הבוקר התחלנו בקפה אנג'לינה, ההוא מהרשת המפורסמת בפריז. זוועה. תתרחקו! משם המשכנו למוזיאון 9/11. האינטואיצה אמרה לי שמכיוון שנבקר במוזיאון סמוך לציון 20 שנה למאורע, עלול להיות עמוס. ואכן זהו המוזיאון היחיד שאליו הזמנתי כרטיסים מתוזמנים עוד מהארץ וכאשר עמדנו בתור לכניסה שמענו שכל הכרטיסים ליום זה נמכרו. עבורינו המבוגרים זה היה ביקור חוזר אבל היה לנו חשוב שגם הילדים יחשפו לסיפור ולמוזיאון המרשים. לדעתי אתר חובה בביקור בניו יורק. ניתן לשלב ביום זה את הביקור בתצפית בבניין הסחר העולמי החדש המצוי במתחם אבל כאמור מכיוון שביקרנו בו בעבר בחרנו הפעם בתצפית אחרת. לאחר הביקור במוזיאון המשכנו לאיזור וול סטריט והשור המפורסם ומשם לבטרי פארק. היה עוד מוקדם יחסית והחלטנו להמשיך לגשר ברוקלין. החלטנו לחצות עם התחתית לברוקלין ולחזור חזרה על הגשר ברגל עם הפנים למנהטן. בדרך לגשר ראינו שוב את אופני העיר והילדים ביקשו לקחת שוב. הסכמנו. בדיעבד הוצאה מאד יקרה בעבור החוויה. בעבר אגב אלו לא היו התעריפים של אופני העיר. שימו לב טוב טוב לתנאים לפני שאתם מחליטים להשתמש בשירות זה. פעילות כייפית אבל יקרה.

מאד רציתי לקחת את הילדים למופע בברודווי. לצערי בזמן השהות שלנו ברודווי רק החלה להפתח, וההפקות של מלך האריות ואלאדין עוד לא עלו. התלבטתי בין סטומפ לבלו מן גרופ. בסופו של דבר החלטתי על סטומפ. כמו כל דבר בניו יורק גם מופע הינו סיפור יקר ולרכישת כרטיסים מראש יש עמלה רצינית. מכיוון שראיתי כי יש הרבה מקומות פנויים באולם החלטתי להגיע ולרכוש בקופה בעת ההגעה. יש לציין כי באתר ראיתי שיש מחיר מיוחד לקבוצה של ארבעה אנשים אותו הקופאית לא הציעה לי ורק לאחר שהסבתי את תשומת ליבה, היא אישרה שאכן קיים מבצע כזה. כולנו מאד נהננו מהמופע.

11.9.21 היום החמישי: ניו יורק - מוזיאון ההסטוריה של הטבע וטיסה למונטנה

זהו היום האחרון שלנו בניו יורק. לבקשת הילדים חזרנו לארוחת בוקר במסעדת פרידמנ'ס. לאחר מכן המשכנו למוזיאון ההסטוריה של הטבע. המוזיאון ענק וכדאי לבחור במה מתמקדים. החלטנו להתחיל באולם הדינוזאורים שאכן היה מרשים. לצערי לא שמנו לב כי לאחר חנות המזכרות שממוקמת לאחר האולם הראשון התצוגה ממשיכה. השילוט במוזיאון לא מספיק טוב. משם המשכנו לאיזור התפתחות האדם המודרני שאותי תמיד מושך. הילדים טענו שראינו תצוגות דומות במוזיאונים אחרים... דגמנו את איזור החלל אבל הילדים כבר עייפו וגם אזל לנו הזמן. חזרנו למלון לאסוף את המזוודות ולקחנו מונית לשדה לקחת את טיסתנו לדנבר ומשם לקליספל - עיירה שנמצאת כחצי שעה מהכניסה המערבית לפארק גליישר. השדה קטן אך יעיל. תוך זמן קצר אספנו את המזוודות והרכב ששכרנו מחברת אלמו ונסענו 10 דק' לבקתה שלנו ב North Forty Resort. מכיוון שהיה כבר אחרי 23:00, מעטפה עם מפתח ומפת המתחם חיכתה לנו תלויה על דלת הלובי. שמחנו לגלות בקתה מקסימה ומרווחת. מומלץ!

12.9.21 היום השישי: טיול סוסים ופארק גליישר

התחלתי את הבוקר בהצטיידות נרחבת בסופר, כביסות והכנת ארוחת בוקר מפנקת בבקתה. בשעה 12:45 היה מוזמן לנו טיול סוסים. לאחר חווית טיול הסוסים הקסומה באיסלנד הבנות ביקשו לשלב טיול סוסים גם בטיול זה. את המקום בסיור הזמנתי עוד מהארץ מחברת Swan Mountain Outfitters שכן בניגוד לניו יורק הפארקים הלאומיים עמוסים הרבה יותר (ולראיה זה היה הסיור היחיד שהיה בו מקום ביום זה). כשפניתי לחברה שמוציאה את הסיור סוסים ביקשתי בפרוש המלצה על טיול בנוף פתוח. כל כך התאכזבתי כאשר התחוור לי שהם בחרו עבורינו טיול שכולו ביער (המסלול של west glacier). שעתיים משעממות ביותר. בנוסף, באיסלנד אפשרו לנו לדהור מעט בעוד שפה לא רק שלא ניתן היה לדהור היתה חובה לרכב בטור בדיוק באותו הסדר שנקבע מראש. בקיצור - חוויה יקרה (עלה כ $500 דולר לחמישתנו) ולא מהנה. לשמחתי הילדים נהנו יחסית אז ניחא.

לאחר שסיימנו את הטיול הרגשתי שהיום ממש בוזבז. החלטנו להכנס לפארק (רכשנו את המנוי השנתי בעלות של $80 שכן צפוי לנו ביקור ב 5 פארקים) ולטייל במסלול אל Avalanche Lake. מסלול של 7.4 ק"מ (הלוך חזור). אמנם נטע דגני כותבת בספרה 2.5-3.5 שעות אך היה לי ברור כי אנחנו מהירים יחסית. לקח לנו כשעתיים וחצי כולל כחצי שעה באגם. האגם עצמו מקסים. מלא השתקפויות וגם קצת צבעי שלכת. אין לי ספק שעד תחילת או אמצע אוגוסט בטח יש גם שלג בהרים מה שמעצים את המראות אפילו יותר. חזרנו לבקתה נהנים מצבעי השקיעה על אגם מקדונלד. לפני הכנת ארוחת הערב עוד קפצנו לג'קוזי של מתחם הבקתות. אין כמו טבילה במים חמים כשבחוץ קר... חזרנו, הכנו שניצלים ואורז וסיימנו את היום מרוצים.

Avalanche Lake - Glacier NP

13.9.21 היום השביעי: פארק גליישר

היום אנו נפרדים מהבקתה ועוברים לצד המזרחי של הפארק. במקור רציתי לישון בתוך הפארק באיזור שנקרא Many Glaciers אך לא היה ניתן להשיג מקום לינה. נאלצנו לישון בעיירה בשם Browning המרוחקת כשעה ממני גליישר. היום הוקדש לנסיעה בכביש המפורסם Going to the sun. מזג האוויר היה די טוב וכך גם הראות. המטרה היתה המסלול ל Hidden Lake שיוצא ממרכז המבקרים. מה רבה היתה אכזבתנו לגלות כי המסלול סגור בשל פעילות דובים.

Glacier NP
Going to the Sun Road - Glacier NP
The closed path to Hidden Lake - Glacier NP

האפשרות הנוספת (שאפילו קיבלה ציון גבוה יותר בספר של נטע דגני) היא לעשות חלק ממסלול ה Highline. המסלול יוצא ממש מעבר לכביש ממרכז המבקרים. אלא מה - בעוד שהראות בצד של מרכז המבקרים ומסלול Hidden lake מצויינת ממש מעבר לכביש המסלול שרוי בענן וערפל כבד מונע הן את הראות בשביל והן את הנופים. מעיון בספר של נטע חשבתי לטייל במסלול ל Saint Mary Falls & Virginia Falls אולם אישה שפגשתי בתור לשרותים המליצה לנו מאד לנסוע לאיזור של Two Medicine ולבחור מסלול שם. מכיוון שזה היה לא מאד רחוק מהמלון שלנו החלטנו לשמוע להצעתה. מעיון בספר של נטע החלטתי לבחור במסלול ל Aster Park Overlook.בנסיעה למסלול התחיל לפתע לרדת גשם אך מיד כשחנינו הגשם פסק והשמים התבהרו. המסלול עובר בין בריכות השתקפות קטנות (באחת מהן ראינו מעט מרחוק מוס), ליד מפל יפה ובסוף מגיע אל נקודת תצפית על שני האגמים. בדרך ליוו אותנו צבעי שלכת ובסך הכל זה היה מסלול חביב ביותר. סיימנו את המסלול ונסענו אל המלון שלנו בעיירה הנידחת בראונינג. אפשרויות ארוחת הערב בעיירה היו מוגבלות מאד ונאלצנו להסתפק בג'נק פוד במסעדת הקזינו שסמוכה למלון. לא נורא.

Two Medicine Lake
There is a moose out there
On the way to Aster Park Viewpoint

14.9.21 היום השמיני: טרק ל - Grinnell Glacier ונסיעה לעיירה Great Falls

לטיול הזה חיכיתי מאד. מדובר במסלול לא קל אולם ניתן לקצר אותו מעט ע"י שייט בשתי סירות שחוצות שני אגמים. את המקום בסירה הזמנתי עוד מהארץ ולמעשה מכיוון שה 14.9 הוא היום האחרון שהסירה עוד פועלת שינינו את התוכנית המקורית שהיתה להגיע לוושינגטון די סי מיד לאחר ניו יורק. בדיעבד שמחנו מאד על שינוי זה כיוון שנכון היה לפצל את הבילוי בערים הגדולות. הזמנתי את הסירה הראשונה של 08:30 בבוקר כי רק היא מבטיחה מקום בסירה חזרה. אם כך, השכמנו סביב שש ובשבע היינו כבר בדרכנו לפארק.

הגענו בזמן לאסוף את הכרטיסים ולהבטיח את מקומנו בסירות. השייט בסירות מפחית 2.7 ק"מ בכל כיוון כך שכל המסלול (הלוך חזור) הינו 11.6 ק"מ. הטמפרטורות בשעות הבוקר נמוכות והיה קר אבל עם תחילת ההליכה במסלול, שכולו בעליה, ועליית השמש מעל קו ההרים הטמפ' עולות והשכבות יורדות. רבים דיווחו על חיות רבות שנצפו במסלול ואנחנו קיוונו כמובן לפגוש חיות ובעיקר דב. בפועל ראינו רק עיזי הרים לבנות מרחוק אבל עם או בלי חיות המסלול מקסים. די מהר נגלה אגם גרינל עם צבע הטורקיז שלו והמפל שנשפך לתוכו. ככל שעולים בגובה רואים גם את האגמים ג'וזפין וסוויצקורנט עליהם שטנו מוקדם יותר, עוברים מפלון ונחלונים עד שמגיעים לנקודת הסיום באגם גרינל העליון ממנו רואים גם את גליישר גרינל ומעט קרחונים שצפים בו.

The Hike to Grinnell Glacier

לאחר הפסקת אוכל וצילומים התחלנו את הדרך חזרה. שי ותומר יצאו לפנינו. לקראת ההגעה למעגן הסירה ראיתי אותה מתקרבת מרחוק. לא האמנתי שנספיק אליה אבל בסוף החלטתי לרוץ ואכן הספקתי להגיע ולשמחתי התברר שיש לי ולבנות (שהגיעו כבר כמה דק' לפני) מקום. שי ותומר לא נראו באופק והנחתי שכבר הגיעו לסירה הקודמת. איזה מזל שהספקתי אחרת הם היו נאלצים לחכות לנו שעתיים. אמרתי לעצמי שהם בטח גולשים באינטרנט בלובי של המלון על כוס קפה ושוקו. כשהגענו למלון ראיתי אותם מחכים בסמוך למעגן. מסתבר שכיוון שזהו היום האחרון של העונה בזמן שאנחנו טיילנו המלון עשה צ'ק אאוט לאחרון האורחים ו... סגר את שעריו... אין לובי ואין קפה אבל כולנו הסכמנו שהמסלול יפה מאד וגם לא מאד קשה. הגענו לרכב והתחלנו בנסיעה אל היעד הבא שלנו. קצת לאחר הפניה לכביש הפארק אני צועקת לפתע: ד........ב........ שי עצר בחריקת בלמים ואנחנו מזהים באחו לא פחות מדובה ואז כשהיא התחילה לצעוד לכיווננו נראו עימה גם שלשה גורים!! איזה מחזה מדהים. לצערי צפינו בה לזמן קצר והיא נעלמה עם הגורים בשיחים. ראינו אותה לעוד רגע חטוף וזהו. היא כבר הסתתרה. חוויה מרגשת ומדהימה.

לאחר עוד נסיונות לראות את הדובים ולאתר אותם בשיחים ויתרנו והחלנו בנסיעה של שלוש שעות ל Great Falls למלון Spring Hills Suits. המטרה היתה להתקדם ולקצר את הנסיעה של יום המחרת אל פארק ילוסטון. הנסיעה משמימה לגמרי ושמחנו כשהיא הסתיימה. תוך כדי נסיעה בעיר הרכב התחיל לקרטע עד שבכניסה למסעדה שבחרנו שבק חיים. אין ספק שאם היה צריך לבחור תזמון לרכב מתקלקל זה היה התזמון הטוב ביותר. אנחנו בעיירה יחסית גדולה עם שדה תעופה וסניף של אלמו. למזלנו הם אמרו שבבוקר למחרת אמור להגיע מיני ואן דומה לזה שיש לנו ועד עשר הוא צפוי להיות מוכן. ניצלנו את הבוקר לכביסות וסביב 11 בבוקר יצאנו לכיוון ילוסטון.

15.9.21 היום התשיעי: Yellowstone hot springs & Mammoth Hot Springs

בטיולנו האחרון באיסלנד מאד אהבנו מעיינות חמים. בעיקר את אלו שבטבע או שנותנים תחושה אמיתית של טבע. לצערי האיזורים שניתן לטבול בהם בתוך פארק ילוסטון סגורים לרחצה בשל הקורונה. ניסיתי למצוא איזה תחליף באיזור. בשיטוטים שלי באינטרנט נתקלתי באתר של Yellowstone hot springs - מעיינות חמים בתשלום הנמצאים במרחק קצר מהכניסה הצפונית לילוסטון, ואשר נראו כמקום נעים לטבול בו. אכן המקום היה נעים, נקי מאד והכי קרוב שאני מצאתי לתחושת טבע. אני עדיין חושבת שהחוויה גדולה יותר בטבע, ואחה"צ או בערב כאשר מזג האוויר קריר יותר אבל זו היתה דרך נחמדה לשבור את הדרך. יצאנו מהמעינות מקולחים ורעננים סביב חמש אחה"צ ונסענו היישר ל Mammoth Hot Springs - היעד הראשון שלנו בתוך ילוסטון. מיד בכניסה לפארק ובסמוך למלון ב Mammoth פגשנו במספר אלקים - זכרים מרשימים ונקבות.

Yellowstone NP

חנינו במגרש של החניה של הטרסות התחתונות והחלנו בהליכה על גשרי העץ. בתום המסלול זיהיתי אלק שנעמד ממש על הטרסות. מחזה יפה. לאט לאט הגיע כל העדר ועשה תצוגת אופנה נחמדה ממש בסמוך למטיילים שצילמו בהתרגשות. השמש כבר שוקעת ולנו עוד יש נסיעה של שעה וחצי עד למקום הלינה שלנו בעיירה West Yellowstone. הילוסטון ידוע כפארק עמוס שעל מנת להשיג לינה בפארק עצמו יש להזמין כשנה מראש. ואכן לא הצלחנו למצוא מקום לינה בתוך הפארק. West Yellowstone היא האופציה הטובה והמרכזית ביותר מחוץ לפארק. ישנו ב Best Western Desert Inn.

Mammoth Hot Springs - Yellowstone NP

16.9.21 היום העשירי: פארק ילוסטון

התחלנו את הנסיעה לכיוון הפארק סביב תשע וחצי. הכניסה לפארק היתה מעט עמוסה אבל לא נורא. היעד הראשון שלנו נמצא במרחק כ - 45 דק' נסיעה - Norris Geyser Basin. אבל.... התנועה מזדחלת. בנקודה כלשהי אנו רואים ביזון ממש בצידי הדרך. נחמד לראות אבל אין ספק שהוא ממש מעכב את התנועה... מקווים שעכשיו התנועה תזרום יותר. זה קורה אבל חלקית. בסופו של דבר אנחנו מגיעים לאיזור הבריכות רק כדי לגלות שלמצוא חניה זה עניין מאתגר. בסיבוב השני מצליחים.... הילדים לא מאד מתלהבים מכל הפעילות הגיאותרמית הזאת. מבחינתנו זהו מתאבן ליום המחרת שיכלול הגעה לאיזור הגייזרים המפורסם של הפארק.

Yellowstone NP - Norris Geyser Basin

לאחר סיבוב בין הבריכות השונות חוזרים לרכב וממשיכים לכיוון Grand Canyon of Yellowstone. המקום זכור לי מביקורינו כאן לפני כעשרים שנה כמרשים ביותר ואכן אני לא מתאכזבת. בהתחלה אנו נוסעים בכביש הצפוני ועוצרים במספר תצפיות שמצריכות קצת הליכה שעיקרה ירידה ואז עליה חזרה לרכב. התצפית הראשונה שאנו עוצרים בה: Brink of lower falls - תצפית הנמצאת מעל המפלים התחתונים. רואים את העוצמה שלהם, את הקניון הצבעוני ואם השמש יוצאת מבין העננים גם קשת שיוצאת מהמפל. יפה!

Grand Canyon of Yellowstone

התצפית השניה - Red Rock Point - פה כבר מקבלים תצפית יפה אל המפלים התחתונים. התצפית האחרונה שעצרנו בה בכביש הצפוני היתה Inspiration point - היא תצפית פחות מרשימה אך בניגוד לשתיים הקודמות שכוללות הליכה בעליה בחזרה לרכב - היא לא דורשת מאמץ.

משם פנינו לכביש הדרומי ולתצפית על המפלים העליונים (פחות מרשימים בהרבה שכן אין את אפקט צבעי הקניון המרהיבים. מצד שני שאר התצפיות הן למפל התחתון אז זה גיוון) ולנקודה המפורסמת מכולן - Artist Point. אם אתם קצרים בזמן, לא רוצים / יכולים ללכת בעליה, נמצאים עם ילדים קטנים ואתם רוצים לבחור רק בתצפית אחת זוהי ללא ספק התצפית היפה ביותר והנגישה ביותר.

Artist Point

לאחר שמיצינו לחלוטין את איזור הקניון החלנו בנסיעה אל איזור Hayden Valley. אחד האיזורים המפורסמים לצפיה בחיות ובעיקר בעדרי ביזונים. משום מה, בזכרון שלי העמק היה אמור להיות מלא בחיות כגון אלקים / מוסים / אנטילופות וכמובן ביזונים. אז זהו שלא.... בסופו של דבר כן ראינו עדר ביזונים די גדול בעבר השני של הנהר, חנינו וירדנו לכיוון הנהר על מנת לראותם מקרוב ככל הניתן.

Hayden Valley

בביקור הקודם שלנו בילוסטון וגרנד טיטון ראינו כ 4-5 דובים וכמובן קיווינו לראות לפחות אחד. נסענו לכיוון Fisher Tower ושוחחנו עם הרינג'ר שם שאמר לנו שבהמשך הכביש במרחק של כעשרים דק' נסיעה נצפתה פעילות דובי גריזלי. הוא המליץ לנו לנסוע קצת לכיוון אגם ילוסטון ולחפש אלקים ולחזור מעט מאוחר יותר לכיוון שעת השקיעה. אז אכן נסענו לכיוון האגם ובדרך חזרה ראינו משפחת אלקים חמודה ואז המשכנו לכיוון המקום בו נצפו דובים אבל מזלנו לא שפר. מכיוון שיש לנו כשעה וחצי נסיעה למלון החלטנו לצאת חזרה. ושוב כמו בבוקר בכביש הגישה לכיוון הכניסה המערבית פקק תנועה גדול. בסופו של דבר הסתבר שנצפה שם דב אבל עד שהגענו למקום כבר היה חשוך והדב נעלם מעבר לגבעות... יש סיכוי שאם לא היינו נוסעים לחפש דובים בכביש הגישה המזרחי היינו רואים דב בכביש הגישה המערבי.... הכל עניין של מזל....

17.9.21 היום האחד עשר: איזור הגייזרים ומעבר לגראנד טיטון

היום יוקדש לאיזור הגייזרים הראשי. מבחינת המסלול היה הגיוני להתחיל באיזור התחתון ומשם לעבור לאמצעי ולעליון בו מצוי הגייזר המפורסם ביותר Old Faithful , אולם אנחנו היינו להוטים לראות כבר את ה"זקן הנאמן" ולכן נסענו ישירות דווקא לאיזור העליון והמרוחק. לפני היציאה הורדנו את האפליקציה של הפארק על מנת לראות את השעה בה הזקן הנאמן צפוי להתפרץ וגם את השעות של הגייזרים הנוספים. בפועל זה הראה רק את התזמון הקרוב ביותר שאליו לא היינו מספיקים להגיע ואז לא התעדכן שוב. בכל מקרה כאשר מגיעים למרכז המבקרים לוח השעות המעודכן מופיע שם. ראינו שיש לנו כחצי שעה לחכות. הזקן הנאמן קרוי כך כיוון שההתפרצויות שלו הן הצפויות ביותר. כל שעה וחצי בקרוב עם סטית תקן של 10 דק'. תפסנו מקום בספסלי הצפיה והמתנו... לאחר איחור אופנתי של 10 דק' מהזמן הצפוי, הזקן הנאמן לא איכזב ונתן את הופעתו.

Old Faithful - Upper Gayser Basin

לאחר מכן סיירנו בין הבריכות התרמיות והגייזרים הנוספים. היה רק גייזר אחד נוסף שהיה צפוי להתפרץ בזמן השהות שלנו במתחם אבל סטיית התקן של זמני ההתפרצות לגייזרים האחרים נעה בין חצי שעה לשעתיים כך שההמתנה עשויה להיות ארוכה ומאוכזבת ובטח לא מתאימה עם ילדים.

Upper Gayser Basin

סיימנו את הסיבוב ולאחר פיקניק קצר וגלידה המשכנו אל האגן המרכזי בו מצויה הבריכה הפריזמטית הצבעונית והמפורסמת. היו לא מעט רוחות ומתוך כך עשן שממש מיסך את הצבעים בבריכות של האגן המרכזי. אבל לא ויתרנו ונסענו למגרש החניה של מפלי Fairy על מנת להגיע לתצפית על הבריכה (ק"מ לכל כיוון) ואכן לשימחתנו המראות מהתצפית היו מהממים. הבריכה על כל צבעיה בכל הדרה.

Middle Gayser Basin
Middle Gayser Basin - Grand Prismatic Springs
Grand Prismatic Springs Viewpoint

ירדנו מהתצפית והחלטנו שראינו את שני השיאים של הפארק וניתן להמשיך לכיוון מקום הלינה הבא שלנו בפארק הצמוד. גראנד טיטון. צבעי השלכת יפים יפים ומוסיפים מאד למראה הפסטוראלי.

South Entrance Road - Yellowstone NP

לשמחתנו מצאנו מקום לינה בתוך הפארק ב Lake Jackson Lodge אך המחיר היה בהחלט לא זול.

18.9.21 היום השניים עשר: גראנד טיטון ונסיעה ל Flaming Gorge

התחלנו את הבוקר בארוחת בוקר ליד מרכז המבקרים שב Colter Bay. מכיוון שזמננו בפארק קצר ביותר ניגשתי למרכז המבקרים וביקשתי המלצה איך למצות את היום. הרנג'ר סימן דרכים שבהם יש סיכוי מוגבר לראות חיות וכן המליץ על אחד מתוך שני מסלולים. אופציה ראשונה היתה המסלול לאגמים Taggart & Bradley והאופציה השניה היא לקחת את שאטל הסירה באגם ג'ני ולבקר ב Hidden Falls, Inspiration point ואז ללכת קצת במסלול של Cascade Canyon (זוהי האופציה הכי פופולארית בפארק) את האופציה השניה שי ואני עשינו לפני כעשרים שנה בביקורנו הקודם בפארק ואף זכינו לראות בה דב מהעבר השני של הנהר. הנטיה שלי היתה לבחור באופציה הראשונה שבה אנו לא תלויים בשאטל של הסירה שכן הזמן שלנו קצר. סביב שלוש וחצי עלינו לעזוב את הפארק כי מצפות לנו עוד מעל ארבע שעות נסיעה ליעד הבא. כאשר חלפנו על פני הכניסה למרכז המבקרים באגם ג'ני כמות המכוניות שחנתה על הכביש המהיר הבהירה סופית כי הסיכוי למצוא מקום בסירה קלוש. בכל מקרה על פי המלצת הרנג'ר התחלנו את היום בנסיעה ל Oxbow overlook - תצפית מאד יפה על רכס הגראנד טיטון והנהר בשילוב עם צבעי השלכת.

Grand Teton NP

משם המשכנו לנסיעה בכביש המרכזי של הפארק אל עבר הכביש ל Signal Mountain כיוון שהרנג'ר אמר שיש סיכוי גבוה לצפיה בחיות. הכביש ארוך ומפותל ורק בסופו צפינו בשני פרטים ממשפחת האנטילופות (או משהו דומה). התצפית מקצה הדרך לא מאד מרשימה בעיניי ולכן אפשר לוותר. משם המשכנו אל עבר דרך הנוף הקצרה של אגם ג'ני אך מכיוון שהזמן כבר דוחק לא התעכבנו מידי והמשכנו אל המסלול הרגלי אל האגמים שהומלץ ע"י הרנג'ר.

Leigh Lake - Grand Teton NP

אנחנו הלכנו במסלול אל שני האגמים. אמנם 8 ק"מ אך המסלול לא קשה ולקח לנו כשלוש שעות כולל הפסקה די ארוכה ליד כל אחד מהאגמים. מסלול מעגלי בחלקו (צורת סוכריה על מקל). יפה ללכת אל מול רכס הרי הטיטון המרשימים ולהגיע אל אגמים גדולים וצלולים, וכל זאת על רקע צבעי השלכת. יש אפשרות להסתפק גם רק במסלול אל האגם הראשון (Taggart). גם כאן בחזרה יש אופציה מעגלית.

Taggart Lake Hike
Taggart Lake - Grand Teton NP
Bradley Lake - Grand Teton NP

בדיוק כשהגענו אל הרכב החל לרדת גשם שהלך והתגבר. מזל. יצאנו מהפארק אל עבר העיירה ג'קסון, חטפנו ארוחת ערב מוקדמת במק דונאלדס והמשכנו אל עבר היעד הבא שלנו, בקתה ב - Dutch John Resort הנמצא ב Flaming Gorge.

הביקור בפארק גראנד טיטון היה ביקור חטוף. אין ספק שעוד לילה היה מאפשר לנו לטייל יותר בנחת ואף להגיע למסלול הפופולארי של ה Cascade Canyon . אבל בכל טיול יש ויתורים.... בכל מקרה אם אתם מגיעים לילוסטון אל תוותרו על ביקור גם בגראנד טיטון.

19.9.21 היום השלושה עשר: שייט ב Flaming Gorge

Flaming Gorge הינו אגם מלאכותי שנוצר בעקבות סכר על נהר גרין. הוא מצוי בגבול שבין וויומינג ליוטה ובדיוק במחצית הדרך בין גראנד טיטון למואב. חפירות באינטרנט העלו כי באגם פעילות שתי מרינות: Lucerne - המצויה כשעה נסיעה מהסכר ומאיזור שבו לנו. מרינה זו משכירה סירות מרוץ וגם אבובים, בורדים, מגלשי סקי וכו' אך נמצאת באיזור הפחות יפה של האגם. ומרינת Cedar Springs הנמצאת בסמוך לסכר. כעשר דק' נסיעה מאיזור הלינה בפתחו של הקניון המרשים. מרינה זו משכירה מגוון סירות אך לא מאפשרת להשכיר אבובים, סקי וכו'. מאד רציתי לשחזר את החוויה הכייפית שהיתה לנו בטיול לפני שלוש שנים כאשר שכרנו סירה עם אבוב נגרר באגם פאוול ולכן התלהבתי לגלות כי האופציה קיימת גם בפלמינג גורג'. רק מעט לפני היציאה לטיול הכה בי כי פלמינג גורג' נמצא באיזור צפוני הרבה יותר ועל כן גם מזג האויר צפוי להיות קריר יותר לא כל שכן טמפ' המים... אבל קיוויתי לטוב...

מספר ימים לפני ההגעה לפלמינג גורג' התקשרתי למעגן לוצרן. הם אמרו לי שבשל תנאי מזג אויר לא יציבים בעונה זו הם לא לוקחים הזמנות מראש. התחזית הראתה שביום המתוכנן צפוי מזג אויר שמשי ונעים. הייתי אופטימית. בתשע בבוקר בדיוק התקשרתי למרינה רק כדי לגלות שבשל רוחות באיזור הם לא משכירים סירות ביום זה. הם אמרו שיתכן ובמרינה הסמוכה לסכר והמוגנת יותר כן משכירים. ואכן שמחתי לגלות שבסידר ספרינג משכירים סירות ונותרו שתיים. ביקשתי לשריין לנו סירה אולם נאמר לי כי ניתן לשריין רק בתשלום מראש ליום שלם. מכיוון שלא לגמרי היה לי ברור באיזה סירות מדובר, האיזור לא היה נראה הומה באנשים והאישה במרינה אמרה שנראה לה שיהיה בסדר לא הזמנתי. סיימנו את ארוחת הבוקר והגענו למרינה לאחר כשעה וחצי. האישה מהטלפון קידמה את פנינו והודיעה שנותרה להם סירה אחת. בזמן שהיא הראתה לנו את הסירה כבר הגיעה קבוצה נוספת של אנשים שאותם היא נאלצה לאכזב... רק המחשבה שעיכוב קטן נוסף והיינו מפספסים את ההזדמנות לשכור סירה ערערה אותי. מסקנה - פעילויות חשובות שניתנות לשריון תמיד עדיף לשריין. העמסנו את הצידנית לפיקניק על הסירה ויצאנו לדרך. המראות היו באמת מרהיבים. הניגוד בין המים הצלולים והכחולים לקירות הקניון האדומים מקסים. על אף שהיה קצת קריר (אני ושי היינו עם סווצרט רב הזמן) הבנות לא ויתרו על טבילה במים הקרירים. בילינו יום שלם ונינוח על האגם. חקרנו הסתעפויות ונהננו מהשלוה. שמחתי מאד שבחרתי להזמין שני לילות במקום שכן לאחר ימים מרובי נסיעות יש יום הפוגה.

Glaming Gorge
Flaming Gorge

חשוב לציין כי הורגש מאד שזהו סוף העונה. לא היה באיזור אף סופר. במקום הלינה שלנו היתה מעין מכולת עם מסעדה שהיתה פעילה רק עד שש. ארוחת הערב שלנו הסתכמה בפיצה. ממליצה להגיע לאיזור מצויידים שכן ניתן לבשל בבקתה.

20.9.21 היום הארבעה עשר: נסיעה למואב

לאחר השייט הכייפי באגם רציתי מאד להגיע גם לתצפית על הקניון מלמעלה. התצפית מצויה כעשרים דק' ממקום הלינה בנקודה הקרויה Red Canyon והמראות ממנה מרהיבים.

Flaming Gorge from Red Canyon Viewpoint

לאחר התצפית החלנו בנסיעה לכיוון מואב. בבדיקה שערכתי על המסלול ראיתי שניתן לשלב ביקור ב Dinosaur National Monument ולראות את קיר המאובנים הענק שמכיל אלפי עצמות של דינוזאורים וכן ציורי קיר עתיקים. מכיוון שלא נרשמה התלהבות מצד בני המשפחה לבקר במקום המשכנו ישירות בדרכנו למואב. הדרך בתחילה יפה מאד ואז פחות. קריאה בספר של נטע דגני העלתה כי כשעה ורבע לפני מואב ניתן להגיע אליה בשתי דרכים כאשר אחת מהן היא דרך נוף מומלצת (כביש 128). בחרנו כמובן בדרך הנוף ואכן זו היתה אחת הדרכים היפות שנסנו בהן בטיול. גם אם אתם מגיעים למואב ולא ממשיכים צפונה אני מאד ממליצה לנסוע אפילו בחלק מהדרך, לעצור לפיקניק על גדות נהר הקולורדו ולהנות מהמראות היפים של הדרך הזו.

128 Scenic Drive

הגענו לבית ששכרנו לארבעת הלילות הבאים במואב בשעות אחה"צ ומיד התחלנו לבשל ארוחת ערב ביתית. את הבית הזמנו באתר VRBO (אתר שיש לנו נסיון טוב איתו בשכירת בתים / דירות). הבית היה מרווח, מאובזר לגמרי (כולל טלויזיה בכל חדר, מכונת כביסה, מייבש ועוד), במתחם יש שתי בריכות (אחת מהן מחוממת חלקית) וג'קוזי. בקיצור מושלם!! יש לציין שאת מואב זכרנו מאד לטובה מהביקור שלנו לפני כ 14 שנה. עיירה שמשלבת גישה לטבע מדברי קסום ואטרקציות. מואב אכן לא אכזבה!

21.9.21 היום החמישה עשר: הפארק הלאומי קניונלנדס (Island in the sky) וטיול אומגות

לאחר ארוחת בוקר בייתית יצאנו סביב עשר לכיוון הפארק הלאומי ארצ'ס (מרחק 20 דק' נסיעה מהבית). כשהגענו לכניסה לפארק קידם את פנינו שלט שהפארק מלא ויש לחזור עוד 3-5 שעות. מיד שלפתי תוכנית חלופית ונסענו לפארק הלאומי קניונלנדס הנמצא מרחק של עוד כארבעים דק' נסיעה. הפארק הלאומי קניונלנדס מחולק לשלושה חלקים (Island in the sky, Needles, Maze) כאשר Island in the sky הוא הקרוב ביותר למואב. כאשר תכננתי את הימים במואב התלבטתי אם נקדיש זמן לחלק זה של הפארק או לNeedles המרוחק כשעה וחצי נסיעה ממואב, אך זכור לנו מאד לטובה מהביקור הקודם. המציאות החליטה עבורינו. כיוון שביום זה הזמנתי לנו טיול אומגות לקראת שקיעה שמתחיל בשעה 17:00 ממואב, לא היתה אפשרות להרחיק, ועל כן נסענו ל Island in the Sky שקרוב יותר וגם מסלולי ההליכה בו קצרים. גם בכניסה לפארק זה חיכה לנו פקק של כחצי שעה. לאחר הכניסה לפארק נסענו ישירות למסלול המומלץ ביותר המצוי בקצה הפארק - Grand View. מסלולון של 3.2 ק"מ הלוך חזור לתצפית פנורמית על הפארק.

Grand View - Island in the Sky
Grand view - Island in the Sky

ממסלול זה המשכנו למסלולון נוסף המצוי לא רחוק משם בשם White Rim Overlook. זהו מסלול קצר אף יותר (2.9 ק"מ הלוך חזור). יש פה מעט מטיילים והתצפית יפה מאד.

Way to White Rim Overlook
White Rim Overlook

מפה המשכנו לתצפית בשם Green River Overlook (לא חובה לדעתי) ולמסלולון לקשת Mesa (מומלץ).

Mesa Arch - Island in the Sky

השעה כבר שלוש וחצי ואנו צריכים לחזור למואב על מנת להגיע לטיול האומגות. אם יש זמן הייתי ממליצה לבקר גם ב Dead Horse state Park. לנו לא התאפשר.

את טיול האומגות הזמנתי יום קודם באתר החברה. מדובר במסלול של שעתיים וחצי שמתחיל בנסיעה של כעשר דק' ברכבי שטח קטנים לרמה שמעל מואב. מנקודה זו מתחיל רצף של 6 קטעי אומגה וגשר תלוי אחד.

הנוף שנשקף מהרמה עליה ממוקם מסלול האומגות יפה ביותר בעיקר בזמן השקיעה. המדריכים היו מקצועיים ואדיבים מאד וכולנו מאד נהננו. אין ספק שעבור הילדים זה היה אחד משיאי הטיול והאמת גם עבורי (שי לא הצטרף אלינו). העלות היא $120 לאדם. מומלץ בחום!

Zipline above Moab at Sunset

חזרנו לבית, הלכנו לטבול בג'קוזי שבמתחם הבתים וסיימנו בארוחת ערב ביתית.

22.9.21 היום השישה עשר: טיול סנפלינג: Rock of Ages

עוד בארץ בדקתי את האפשרויות השונות לטיול סנפלינג (באנגלית: Canyoneering)באיזור מואב והייתי בקשר עם חברת Moab Canyon Tours. מאד רציתי טיול במה שקרוי Slot Canyon שזהו קניון צר באבן החול אדומה. התכתבות עם החברה העלתה כי על מנת להגיע ל Slot Canyon צריך לנסוע רחוק יחסית בעוד שבאיזור מואב יש מספיק מסלולים יפים ומאתגרים. לאחר מספר התכתבויות ושיחת טלפון בחרתי במסלול Rock of Ages. מדובר במסלול של כ 9 ק"מ הכולל 3 מפלים ונמצא נסיעה של כמה דק' ממואב. המסלול די מאתגר ולא מתאים למי שלא מורגלים בטיולים. בתחילת המסלול יש עליה אך מכיוון שהיא כללה טיפוסים ומעברים מאתגרים היא היתה מהנה. כמו כן, חלק מהמקטעים בין מפלי הסנפלינג היו מאתגרים ודרשו כח ידיים. אבל הנוף היה מרהיב וכולנו נהננו מאד. מכיוון שציינו שאנו מישראל בחרו עבורינו מדריכה דוברת עברית בשם מרי שהיתה נחמדה מאד. מרי אספה אותנו מהבית בשעה שבע וחצי (על מנת להמנע כמה שניתן מהחום של שעות הצהריים) וסיימנו את המסלול בשעה 14:30.יש לציין שהפעילות הזו יקרה ביותר ($1,072 דולר לחמישתנו) אבל זו היתה פעילות מיוחדת מאד, טיילנו באזורים מרהיבים ולא מטויילים ומבחינתנו זה היה שווה את ההוצאה.

חזרנו הביתה, קפצנו לבריכה ונהננו מאחה"צ רגוע. בערב החלטנו ללכת למסעדה ולצערי זו היתה טעות. בחרנו במסעדת Sunset Grill חיכינו לשולחן ולאוכל זמן רב, המחיר היה יקר והאוכל לא טעים במיוחד. בקיצור נפילה.

23.9.21 היום השבעה עשר: הפארק הלאומי ארצ'ס

כלמידה מהיום הראשון קמנו בשעה שבע ובשעה שמונה כבר היינו בכניסה לפארק. עשינו עצירה באיזור "החלונות" והלכנו הן לקשת הכפולה והן למסלולון של החלונות.

Arches NP
Double Arch
The Windows - Arches NP

משם המשכנו היישר לקצה הפארק לאיזור של Devil Garden. ממגרש החניה יוצא מסלול למספר קשתות. למסלול יש מספר הסתעפויות ועל מנת לבחור במסלול המתאים לנו נעזרתי באתר של ה Earth Trekkers. אנחנו בחרנו במסלול ל Double O Arche כאשר רציתי לחזור במסלול המעגלי דרך ה Primitive trail. התאורים באתר קצת מרתיעים שכן נראה שהמסלול ה"פרימטיבי" לא מסומן טוב וקשה לעקוב אחרי השביל. לאחר שיצאנו למסלול ראינו מטייל שבדיוק סיים את המסלול הפרימיטיבי. משיחה עימו נראה שאין בעיה לעקוב אחר המסלול ולכן לאחר שהגענו לקשת הכפולה החלטנו לחזור דרך שביל זה (סה"כ 8 ק"מ שלקחו לנו כשלוש שעות). אכן אם שמים לב למערומים של האבנים שמסמנים את המסלול אין בעיה להשאר על השביל הנכון. כמו כן יש לא מעט מטיילים כולל אלו שהגיעו מולנו (לא מומלץ להתחיל בשביל זה אלא לחזור בו, שכן ההליכה במגמת עליה עשויה להיות מאתגרת למעבר בכמה נקודות). בכל מקרה המסלול יפה מאד ומומלץ ביותר.

Devil Garden - Arches NP
Double O Arch
Devil Garden

בצהרי היום נהיה חם בפארק גם בעונה זו. מכיוון שהבנות התעצלו לקום ונשארו לישון בבית, חזרנו הביתה, אכלנו, התקלחנו, נחנו וסביב 16:30 יצאנו שוב לפארק במטרה לעשות את המסלול המפורסם ל Delicate Arch. לפני המסלול נסענו לתצפית על איזור שנקרא Fiery Furnace. זהו איזור בפארק שניתן לטייל בו רק עם אישור מיוחד. לפני הקורונה הפארק היה מפעיל סיורים מודרכים ע"י רנג'ר ובביקורנו הקודם לפני כ 14 שנים אכן טיילנו באיזור יפה זה של הפארק. כאשר יחזרו הסיורים המודרכים באיזור, כדאי מאד לשקול לשלב סיור כזה בביקור בפארק.

Balanced Rock

האמת שלא זכרתי שהמסלול ל Delicate Arch הינו מסלול של כ 5 ק"מ (הלוך חזור) כאשר הדרך הלוך הינה בעליה. זכרתי משהו קליל יותר. התחלנו את הטיול מעט מאוחר (מוטיב חוזר אצלי - לא מצליחה לתזמן נכון הגעה לזמן שקיעה). בכל מקרה על אף שהדרך אל הקשת אינה מרשימה במיוחד, הקשת עצמה, גודלה והמיקום שלה מרשימים מאד ולא כדאי לוותר על ביקור בקשת שמהווה את סמל המכונית של מדינת יוטה.

Delicate Arch - Arches NP

זהו, נפרדים מפארק ארצ'ס ומאיזור מואב. מחר אנו מחזירים את הרכב וטסים ל Washington DC שהיא התחנה האחרונה במסלולנו.

אין ספק שמואב היתה סיום הולם לחלק של הטבע בטיול. הופתעתי מחדש עד כמה אני אוהבת את המדבר הזה והאמת אם זה היה תלוי בי כנראה הייתי מוכנה לבלות כאן לפחות עוד יום. למי שמגיע למואב מדרום או ממשיך דרומה לכיוון אגם פאוול מומלץ ביותר לעצור גם בפארק ה Needles ולעשות את המסלול ל Chesler Park עד ל Viewpoint. אנחנו עשינו את המסלול בביקור הקודם והוא זכור לנו מאד לטובה. כפי שציינתי הפארק מרוחק רק כשעה וחצי נסיעה ממואב כך שבהחלט ניתן לשלב אותו גם כיום טיול ממואב. בכניסה לפארק הנידלס יש סלע מפורסם עם ציורי קיר מרהיבים שקרוי: Newspaper Rock - לא לפספס.

24.9.21 היום השמונה עשר: טיסה לוושינגטון DC

טסנו מהשדה הסמוך למואב. השדה כל כך קטן שהטיפ העיקרי שלי אליכם הוא לא להגיע יותר משעה לפני הזמן. קונקשן בדנוור ולפנות ערב הגעה לוושינגטון DC למלון Lombardy המצוי לא רחוק מהבית הלבן ובקצה שכונת ג'ורגטאון.

25.9.21 היום התשעה עשר: נסיעה על קורקינט בין המוניומנטים בשדרת ה Mall

היום מתחיל בבדיקות קורונה לפני החזרה לארץ. קיבלנו המלצה על רשת Curative שלה עמדות בדיקת קורונה ברחבי ארה"ב המתבצעות בחינם. יש צורך לקבוע תור ולרשום את כל הנבדקים מראש דרך האתר שלהם. לדעתי אם היינו מנסים לקבוע מוקדם יותר היינו מוצאים תחנה קרובה יותר לאיזור המלון אולם כיוון שהזמנו רק יום קודם בערב האופציה שלנו היתה עמדה הנמצאת רבע שעה נסיעה בתחתית מהמלון והסלוט הראשון היה ב 11:00 בבוקר. שימו לב שאתה מבצע לעצמך את הבדיקה לפי הוראות שניתן לצפות בהן בסרטון קצר (פשוט מאד). החשש היחיד שלנו היה ששינו את זמני התשובות לעד 72 שעות (במקום 48). בפועל קיבלנו את כל התשובות למייל לאחר כ 30 שעות.

לאחר שסיימנו את מבצע הבדיקות לקחנו רכבת תחתית לגבעת הקפיטול ומשם החלנו ללכת על שדרת המול. ברחבי העיר פזורים קורקינטים להשכרה דרך אפליקציה. שכנה שהיתה בטיול בעיר עם ילדיה בקיץ המליצה לי לשכור קורקינטים. ואכן די מהר שכרנו קורקינטים, תחילה לילדים ואחר כך לעצמנו. ההתלהבות שלהם היתה גדולה .ממליצה מאד להתקין על כל הטלפונים אפליקציות של מגוון חברות (Bird, Lime, Helbiz) שכן לא ניתן לשכור מאותו טלפון יותר מקורקינט אחד של אותה חברה. הגענו לאנדרטת וושינגטון, לבית הלבן ולאנדרטת לינקולן). ההליכה בשדרה נעימה ונינוחה אבל גם מעייפת וכך לפנות ערב הגענו למלון עייפים והחלטנו לאכול במסעדה מול המלון ולוותר על שוטטות בשכונת ג'ורגטאון.

The Capitol - Washington D.C
The White House
Washington Monument

26.9.21 היום העשרים: פארק רכבות הרים: Six Flags America

היום שלו הילדים ציפו הגיע... מכיוון ששי ואני לא ממש חובבי רכבות הרים, הצעתי לשי שהוא ישאר לבלות בעיר ואני אקח את הילדים לפארק בעצמי. שי בחר ללכת ל National Museum of American History והוא אמר שהמוזיאון גדול ובהחלט יש חלקים מעניינים. אנחנו לקחנו אובר לפארק (כ - 40 דק' נסיעה). בספטמבר הפארק פתוח רק בסופי שבוע. בסופ"ש שאנחנו היינו החלו חגיגות Halloween. הפארק נפתח ב 12:00 בצהריים ונסגר בתשע בערב. לפארק הספציפי הזה יש חלק של פארק מים אך הוא כבר סגור בעונה זו. ללא הפארק מים זהו פארק לא מאד גדול אך עדיין הוא כולל 6 רכבות הרים (אחת היתה מושבתת) ועוד מספר מתקני אקסטרים אחרים (יש גם אזורים עם מתקנים לקטנים יותר אך הילדים שלי בילו רק במתקני האקסטרים). מחיר הכניסה הבסיסי הוא כ $40. ניתן לשדרג את הכרטיס על מנת לקצר את התורים ויש שתי רמות שידרוג. קיצור זמן בכ 60% וקיצור זמן בכ 90%. האופציה הראשונה עולה כ $65 דולר נוספים. יקר מאד! מכיוון שוושינגטון נראתה לי ממש לא עמוסה החלטתי שנגיע לפארק ואם יהיה צורך לשדרג לילדים את הכרטיס אז אשדרג שם. החלטה נכונה! הפארק היה ריק! הילדים יכלו לעלות על המתקנים כמה פעמים שרצו מבלי לחכות כמעט באף תור. האווירה בפארק היתה מאד נעימה. המזג אויר היה מושלם ואפילו שיחקנו בשני ביתנים ויצאנו עם דובי ועוד בובה. יצאנו מהפארק עם הסגירה. לקחנו אובר חזרה והגענו למלון עייפים אך מרוצים.

26.9.21 היום העשרים ואחד: קצת קניות, רכבת ל JFK וטיסה לישראל

היום האחרון של הטיול הגיע. הזמנו מקום ברכבת של 16:00 ל Penn Station במנהטן ממנה נמשיך בתחתית ל JFK. הבנות ביקשו להשלים קצת קניות ותומר העדיף ללכת למוזיאון. סיכמנו ששי יקח את הבנות לקניות ואני אקח את תומר למוזיאון החלל (הוא מצוי בשיפוצים והייתי סקפטית עד כמה הוא מרשים בימים אלו אבל לא היה לי רעיון טוב יותר שכן למוזיאון השואה למשל לא היו כרטיסים). בבוקר שחר לא הרגישה טוב (מה קורה לשחר וטיסות?!). החלטנו ששי ישאר איתה במלון ואני לקחתי את אור ותומר ל Tanger outlet המצוי כעשרים דק' נסיעה מוושינגטון. מכיוון שאנו לא קניינים גדולים לא יצאנו ברכוש רב בכלל. פגשנו את שחר ושי בתחנת הרכבת Union ועלינו (ממש ברגע האחרון) על הרכבת לניו יורק. שימו לב כי אם מספר הרציף לא מופיע בטלויזיה יש לשאול. אנחנו כמעט פספסנו את הרכבת. בכל מקרה הנסיעה היתה נינוחה מאד ותוך 3.5 שעות הגענו לניו יורק ולאחר עוד כשעה ל JFK. בשעה 22:00 המסעדות בשדה התעופה נסגרות ומצאנו את עצמנו עולים לטיסה די רעבים. הטיסה יצאה באחור של כמעט שעתיים אבל הגיעה לארץ באחור של 25 דק' בלבד. הטיסה חזור עברה בשלום. ללא הקאות או בעיות אחרות.

זהו הסתיים לו עוד טיול. אין ספק שטיול בימי קורונה מוערך אפילו יותר. תחושת הניתוק והנורמאליות היתה נפלאה. ביקשתי מהילדים לדרג את האטרקציות, אז נכון שה Six Flags והאומגות קיבלו מקום ראשון אבל הם אמרו שאין באמת צורך לדרג כי הכל היה כיף. כיף ויש לציין גם יקר...

אם יש לכם שאלות או שאתם רוצים להתיעץ כתבו לי ואשמח לסייע!