הגיע זמננו לבקר בלונדון, כולם הפחידו אותנו שלונדון יקרה ואפורה. אז ככה, לונדון לא ממש יקרה אבל קצת אפורה. העיר מלאה באתרים ארכיטקטונים, מוזיאונים, אטרקציות וגם פארקים נהדרים. בקרנו בעיר בין 10.3 ל16.3 2016

הטיסות – כל טיסות הלואו קוסט ללונדון הציעו מחיר אטרקטיבי מאוד לצד אחד, אי לכך הזמנתי את הטיסה הלוך דרך מונרך איירלינס ואת הטיסה חזרה הזמנתי במחיר מגוחך דרך וויזאייר דרך ורשה. מי שלא נוסע עם מזוודות יכול לחסוך כסף רב, במקרה שלנו המזוודות עלו אף יותר מהכרטיס.

לינה – כרגיל בצעתי את ההזמנה דרך venere עם קופוני ההנחה הקבועים שלהם על סך 15%. את המלון בלונדון הזמנתי כחודשיים מראש לשישה לילות. מלון langorf. כשבוחרים את המלון חשוב מאוד שהוא יהיה קרוב למטרו וגם רצוי שלא יהיה רחוק מדי ממרכז לונדון. המלון שלנו ממוקם באיזור 2 קרוב לטיוב ולאוברגראונד, וגם קרוב להסעה הזולה של איזיבס שעליה אפרט בהמשך. המלון סיפק ארוחת בוקר טובה, וגם קבלנו ממנו מתאם לשקע החשמלי (הפינים שלהם מרובעים). wifi במלון היה טוב מאוד. החדר אפילו כולל אמבטיה.

מזג האוויר – לא ראינו טיפה אחת של גשם, אך לעיתים הייתה רוח טורדנית קרה שאנו לא רגילים אליה במחוזותינו. טמפרטורה ממוצעת 5 עד 14 מעלות. מעיל וכובע רצויים ולסובלים מקור גם כפפות.

תחבורה – לא ממש משתלם לקנות כרטיס לכל נסיעה, אלא אם כן אתם ממש נמצאים במרכז (אם כי יש כמה מרכזים) ולא בא לכם לטייל בכל רחבי העיר. המטרו הוא כלי התחבורה העיקרי, אך גם האוטובוסים מהווים תחליף ראוי. אנחנו השתמשנו בgoogle maps על מנת לקבל את הנתיבים הנוחים בכל שעה. שימו לב שתחנות האוטובוס מסומנות באותיות וכך קל לאתר אותן ולא להתבלבל בכיוון. על מנת שהאפליקציה תהיה יעילה כדאי לקנות חבילת גלישה אני השתמשתי בסים של חברת sim local שעבד מצויין.

מבצע חברת הרכבות 2for1 – מאוד משתלם לקנות כרטיס שמאפשר נסיעה חופשית בכל שעות היממה כולל שעות השיא ואם אתם מעוניינים להכנס למספר אטרקציות כדאי לכם גם לקנות טרוולקארד.

בראייה לאחור אנחנו כזוג נצלנו את הכרטיס בצורה אופטימלית, אך הכרטיס דורש הכנה מוקדמת. אנחנו קנינו כרטיס שבועי לאיזורים 1 ו2. עוד בארץ הצטיידנו בתמונות פספורט ובאתר של החברה והדפסנו אטרקציות רבות (ההדפסה אינה דורשת התחייבות כלשהי, אך היא הכרחית למימוש האטרקציות בלונדון). כשאתם באים לממש אטרקציה חובה שיהיה לכם כרטיס נסיעה בתוקף עם לוגו של חברת הרכבות וגם ואוצ'ר של האטרקציה – הם מקפידים על זה.

האתר לא ממש אינטואיטיבי ומצריך רישום (register) יש למלא שם ושם משפחה וגם שם משתמש וסיסמא. אין צורך למלא כתובת באנגליה לחצו (do you live outside of uk). יש למלא תחנת רכבת אני רשמתי את זו שליד המלון, אבל אפשר לבחור כל תחנה.

לאחר מכן מוסיפים אטרקציות באמצעות (add to my trip) כשמסיימים מקליקים על (manage my trip) וממלאים את מספר האנשים שרוצים להנות מהאטרקציה ואז מאשרים את באמצעות (confirm my trip) ומדפיסים.

מי שמנפיק את הכרטיס השבועי הם בדרך כלל חברות אוברגראונד ולא אנדרגראונד, רצוי להנפיק את הכרטיסים בדלפק אנושי. על הכרטיס חייב להתנוסס לוגו של חברת הרכבות.

יום 1 – 10.3.16 תל אביב לונדון (חמישי)

בשעות הערב יצאנו מתל אביב לכיוון לונדון. הטיסה (114 פאונד לזוג עם מזוודה 1) יצאה באיחור של 20 דקות ולקראת עשר בלילה הגענו לנמל לוטון.

לקראת 2230 עלינו על easybus במחיר מגוחך של פחות מפאונד. ככל שמזמינים יותר מוקדם המחיר יהיה זול יותר. החיוב שלי בכרטיס אשראי לאוטובוס הלוך חזור לזוג עמד על 23 ש”ח. לקו מלוטון יש מספר תחנות שבהם הוא עוצר לכן יש לשים לב שהמלון שלכם באיזור. יש להזמין אוטובוס לשעה ספציפית, ואם אחרתם או הקדמתם הם יכולים לעכב אותכם. במקרה שלנו התחנה הייתה עמוסה והם הוציאו כמה אוטובוסים. יש אפשרות גם לקנות כרטיס במקום על בסיס מקום פנוי או לנסוע ברכבת או כמובן להזמין מונית.

ב2330 הגענו למלון langorf (לשישה לילות לזוג 417 פאונד) שממוקם כמה דקות הליכה מתחנת finchley road.

יום 2 – 11.3 לונדון (שישי)

קמנו בשעת בוקר ויצאנו למשימה אתגרית, לקנות travelcard שבועי עם חותמת של חברת הרכבות. יש תחנת overground כחמש דקות הליכה מהמלון, אך לצערנו הפקיד לא יכל להנפיק לנו כרטיס והפנה אותנו לתחנה הבאה ושם קבלנו את הכרטיס השבועי (65 פאונד לזוג)

חזרנו למלון לארוחת הבוקר שמוגשת מ7:30. הארוחה עצמה מגוונת וכוללת מאפים מתוקים ומלוחים, גבינות, מעדנים, קוואקר, שתיה חמה וקרה ביצים ונקניקים. ארוחה טעימה וזהה לששת הימים הקרובים.

עוד בביתהדפסתי טבלה עם כל האתרים ושעות הפתיחה שלהם, וכל ערב החלטנו מה נעשה למחרת. כמובן שכל תכנית היא בסיס לשנויים.

הגענו למצודת לונדון קצת אחרי הפתיחה (22.5 פאונד 1+1). נסענו במטרו. google maps מציע מספר אלטרנטיבות. ברוב המקרים בחרנו לנסוע במטרו בגלל הנוחות, גם אם הדרך הייתה ארוכה יותר. זמינות הרכבות מדהימה כל דקה או שתיים ולאוטובוסים ממתינים עד 5 דקות.

המצודה מאוד נחמדה וכוללת מבנים הסטוריים רבים שלכל אחד מהם סיפור משלו. קבלנו מפה בכניסה והתחלנו לשוטט. חובה לבקר בthe crown jewels שמציגה את העושר וההיסטוריה של משפחת המלוכה. התצוגה מוגנת בכספת, ואסור לצלם שם והיא כוללת תכשיטים ופריטים של הכתר.

מקום מפורסם נוסף הוא המגדל הלבן בן כמה הקומות, שמכיל כלי נשק מהמאות האחרונות וגם פריטי לבוש של הלוחמים. בחצר מפוזרים תותחים ומקלעים עתיקים ופסלי חיות. ישנם מספר סיורים מודרכים, אחד יעודי לwhite tower והשני עובר בין כל המבנים מבחוץ.

בלי להרגיש בילינו שעתיים וחצי רגועות ומהנות בחצר המצודה ובין המבנים השונים והמשכנו לתחנה הבאה.

סוף סוף קבלנו את התחושה של לונדון, ראינו את הגשרים העצומים ואת גורדי השחקים. הזמנתי מקום מראש לתצפית החינמית בsky garden. חובה להזמין מקום מראש לשעה ספציפית. השעה שלנו הייתה 12:15 והגענו בדיוק בזמן לאחר צעידה של כעשר דקות. המקום קיבל המלצה חמה כתחליף למגדל הshard היקר. חיכינו כעשר דקות ועלינו במעלית לתצפית. המקום עצמו נחמד הגן יפה, ויש בית קפה במקום. התצפית היא של 360 מעלות וניתן לצלם חופשי (רק לא סלפי). המקום היה עמוס, השמיים אפוריים, אבל בכל זאת היה נחמד לקבל טעימה של לונדון מגבוה.

בשעה 13:00 התחלנו לצעוד לכיוון גשר לונדון קצת התברברנו ועברנו ליד המונומנט שנבנה לזכר השריפה של לונדון שפרצה 1666, יש אפשרות לטפס לראש המגדל, אבל כבר ראינו אותו מגבוה יותר בסקיי גארדן. התלבטנו אם לנסוע באוטובוס אבל בגלל הפקקים צעדנו ברגל.

קנינו כרטיסים לlondon bridge experience (מחיר 26 פאונד 1+1). לא היה בכלל תור והסיבוב הבא יצא ב14:00. שמנו את החפצים שלנו בשמירת חפצים – וזה לא מובן מאליו. השירותים מעוצבים בצורה מדהימה. לחוויה יש שני חלקים עיקריים וזו מעין הצגה בשיתוף הקהל עם שחקנים חיים. כל הסיור נעשה בצורה הומוריסטית וגרוטסקית ואלמנט הפחד הוא לאו דווקא דומיננטי. בחלק הראשון עוברים בין חדרים ומרתפים אפלים שמספרים על זוועות לונדון, החלק השני הוא מעין מבוך חשוך בין מיצגים רבים. חוויה נחמדה שאורכת כשעה, פחות מלהיבה ממה שציפיתי.

הלכנו לאכול ארוחת צהריים בborough market. מדובר בשוק אוכל עם המון דוכנים אופנתיים. עשינו לנו הפסקת צהריים נחמדה לפני שהמשכנו הלאה.

לקראת 1630 הגענו למוזיאון הבריטי במטרו. בימי שישי כל המוזיאונים פתוחים עד שעה מאוחרת. חובה לבקר במוזיאון. המבנה עצמו מאוד יפה מבפנים ומבחוץ. במוזיאון יש המוני פריטים כשלל של האימפריה הבריטית במסעות הכיבושים שלהם. יש קומות רבות מחולקות לפני נושאים. מלבד אבן הרוזטה יש עוד מוצגים מעניינים. קבלנו בכניסה מפה עם סימון של 20 המיצגים החשובים. כמובן שעל מנת לראות אותם יש לעבור כמעט את כל המוזיאון. במשך כשעתיים עברנו בין המוצגים החשובים הכוללים חרבות סמוראי מיפן, חרסינות מסין ועוד שלל מוצגים. אפשר לקחת סיורים חינמיים או בתשלום וגם לקנות מדריך קולי. הכניסה היא בחינם.

ב1830 נסענו לכיוון leicester square. זוהי כיכר תוססת עם הופעות ספונטניות שפזורים בה משרדי כרטיסים רבים שמוכרים כרטיסים להצגות. רוב התיאטראות גם מצויים באיזור. אספתי משם את הכרטיסים שקניתי להצגה ביום ראשון.

משם צעדנו רגלית לכיכר טרפלגר היפהפייה שמוארת במזרקות צבעוניות. הכיכר היפה ביותר בלונדון. בכיכר ניצב nelson column. בחזית הצפונית של הכיכר ניצב עוד מוזיאון מפורסם מאוד הגלריה הלאומית. למרות שעת הערב המוזיאון עדיין היה פתוח, ובמשך שעה קלה טיילנו בו. כמובן שרוב ההתקהלות הייתה סביב החמניות של ואן גוך. יש שם יצירות של כל הציירים הנחשבים כולל ליאונרדו, רמברדנט, רפאל, מונה ובוטיצ'לי.

יום 3 – 12.3 לונדון (שבת)

לאחר ארוחת בוקר רגועה נסענו לקתדרלת סנט פול (18 פאונד 2for1) המקום נפתח ב8:30 וב9:30 פותחים את הגלריות. אנחנו הגענו בתשע והמקום היה ריק כמעט לחלוטין. בכניסה מקבלים מפה ומדריך קולי באנגלית. ההסברים מאוד ממצים ומובילים למקומות המעניינים יותר. הקתדרלה מאוד מרשימה מבפנים ומבחוץ עם פסלים, ציורים, ויטראזים וקפלות. היא נבנתה על ידי כריסטופר רן. העלייה לגלריות כוללת כמה מאות מדרגות ונותנת אפשרות לתצפת על הקתדרלה מבפנים ומבחוץ. מותר לצלם רק בגלריות החיצוניות. לסיום ירדנו לקריפטה שם נמצאים קברים רבים כולל אלו של רן ונלסון וולינגטון.

רצינו מאוד להגיע לטקס חילופי המשמר ב11:30 (הטקס נערך אחת ליומיים שלא בעונת הקיץ). לקראת 11:00 יצאנו מהקתדרלה ולפעמים הדברים הכי לא צפויים הופכים למהנים ביותר. סגרו את חצר הקתדרלה ואת הכביש וצלמו סצנה מתוך סרט פעולה עם מכונית פעלולים.

לאחר מכן הלכנו למטרו הסמוך ונסענו לארמון בקינגהאם. עברנו דרך green park וצעדנו העקבות הנהר העצום של האנשים שהגיע לחזות בטקס. אלפי אנשים חזו בטקס ההמוני הכולל פרשים וחיילים עם נשקם. ממה שראינו הטקס נחמד, אורך כמה דקות בלבד, ואנחנו סימנו וי.

לאחר הטקס ישבנו בפארק סיינט ג'יימס הסמוך לקול הברבורים ששטים באגם המפורסם. חזינו גם בטקס הפרשים שנערך לא רחוק משם.

לאחר מכן הלכנו שוב לארמון שקצת התרוקן וצעדנו לעבר הביג בן הסמוך. אין ספק שזהו האיזור המתוייר ביותר בלונדון, הפרלמנט שבו ממוקם המגדל הוא מבנה מרשים ביותר. בימי שבת ניתן להכנס לסיורים מודרכים בפרלמנט עדיף בהזמנה מראש. אנחנו החלטנו לוותר על התענוג שישאר משהו לביקור הבא. דרך נוספת להכנס לפרלמנט היא באמצעות צפייה והשתתפות בדיונים השונים בימי חול.

גולת הכותרת של היום הייתה פתיחת גשר הטאואר. בשעה 14:30 הגענו לאיזור הטאואר, לאחר ארוחת צהריים במסעדה הודית התייצבנו בtower bridge exhibition (9 פאונד 1+1) בסביבות 15:30. התכונה הייתה רבה והמוני אנשים צבאו את האיזור. כאשר כלי שייט גבוה רוצה לחצות את התמזה, הוא יכול לבקש מראש לפתוח את הגשר בשבילו בהתראה של 24 שעות – כדאי להתעדכן באתר שלהם לגבי הזמנים. אנחנו בחרנו לראות את אירוע פתיחת הגשר מלמעלה. תצוגת גשר לונדון מצריכה טיפוס של לא מעט מדרגות (אפשר גם במעלית). מלמעלה יש רצפת זכוכית שדרכה ניתן לראות את הגשר, וישנה גם אינפורמציה על בניית הגשר ומידע על גשרים מפורסמים אחרים בעולם. כדאי לתזמן את הביקור במקום עם פתיחה של גשר במידה שמתאפשר.

בשעה 16:15 בדיוק עצרו את התנועה העמוסה למטה, הגשר נפתח, האונייה עברה ולאחר כמה דקות הכל חזר לקדמותו. לאחר מכן המשכנו את הסיור בחדר המנועים שנמצא למטה. בהחלט שווה ביקור לצפות ברוטורים הענקיים.

שמחים המשכנו לחווית הקניות של הערב ברחוב אוקספורד. התחלנו בסיור קטן בmarble arch ועברנו לשיטוט בחנויות בגדים. מהחנות של דיסני התלהבנו. הפרימארק שהיה מפוצץ לגמרי אכזב בגדול עם היצע ואיכות הבגדים.

יום 4 – 13.3 לונדון (ראשון)

החלטנו לעשות אתנחתא קלה מהעיר השוקקת ונסענו לעיירה גריניץ'. אחת החוויות היא דרך ההגעה לגריניץ'. בדרך הלוך שלבנו נסיעה במטרו ונסיעה בחשמלית ללא נהג. הנסיעה ארכה כשעה ולקראת עשר בבוקר הגענו.

תחילה הלכנו לכיוון הרציף וצפינו באוניה הענקית cutty sark מבחוץ. משם הלכנו לאיזור שלו וציורי. Old Royal Naval College. האיזור טבול במבנים ומדשאות כולל קפלה וגולת הכותרת היא painted hall שנחשבת ל”קפלה הסיסטינית” של לונדון, ובהחלט שווה ביקור.

משם המשכנו למוזיאון הימי המפורסם של גריניץ'. המוזיאון מציג שלל של דגמי ספינות ועזרים ימיים עם מחוות לאדמירלים המוכרים של בריטניה. המקום מתאים מאוד לילדים. אפשר גם לבקר בבית המלכה שנכון לכתיבת שורות אלו נמצא בשיפוצים ולא ניתן לבקר בו.

דרך פארק גריניץ' הירוק שהיה מלא בכלבים ומשפחות טפסנו למצפה האסטרונומי royal observatory

כמובן שאי אפשר שלא להצטלם עם שעון גריניץ' במצפה המלכותי, מלבד השעון יש מספר אטרקציות בתשלום. ניתן להכנס למצפה ואף לצפות במופעים בפלנטריום – אנו החלטנו ליהנות מהשמש החמימה מבחוץ. בשעה 13:00 הכדור האדום שבראש המגדל נופל, אבל עזבנו עוד קודם.

בצהריים הגענו לשוק גריניץ, היו מספר דוכני וינטג' אבל גולת הכותרת היא שוק האוכל שהכיל מנות מיוחדות בשריות וצמחוניות. המחירים לא הכי זולים אבל הטעמים מצויינים – בהחלט מומלץ.

החלטנו לחזור לעיר דרך התמזה בשייט. לשם כך לקחנו את האוטובוס הימי. ישנה הנחה למחזיק טרוולקארד (12 פאונד לזוג). השייט היה ארוך למדי כ45 דקות. ואחרי שראינו את כל סמלי העיר בגובה העיניים ומלמעלה, ראינו אותם גם מלמטה כולל גשר המילניום המפורסם.

מאחר והראות הייתה טובה לשם שינוי והשמיים כחולים החלטנו לעצור בלונדון איי ולראות מה מצב התור. למרות שהזהירו אותנו לא להתקרב לאתר בסוף שבוע התורים היו מינימלים כ15 דקות.

עלינו על הקפסולה (24 פאונד 1+1) איתנו היו עוד כ15 אנשים. הגלגל מטפס בצורה איטית ונינוחה, ונפרס מראה מרהיב של העיר בעיקר כשהראות טובה. המסע לוקח כ40-45 דקות אם כי לקראת הסוף מרגישים מיצוי. לאחר מכן יש סרט תלת מימד עלוב שחבל להרחיב עליו את הזמן.

נושא המזכרות קצת התחיל להציק בקושי ראינו דוכנים ועדיין לא בקרנו בשוק אמיתי. לאחר ארוחת צהריים מול הלונדון איי נסענו לcovent garden. גם זה לא ממש שוק, אבל מדובר באיזור ססגוני והומה ובהחלט מומלץ. לצד מופעי רחוב ישנם אנשים שמתחפשים לדמויות שונות – לה רמבלה בקטן. נקווה שמחר יהיה לנו יותר מזל עם הקניות.

הלכנו שבי אחרי המקום, הסוללה בטלפון נגמרה ויש לנו הצגה ב18:00. צעדנו לתיאטרון והגענו לתיאטרון כ20 דקות לפני ההצגה. stomp בambassador theater היא הצגה מצחיקה ומשעשעת בהם חבורה של אנשים מתופפים על כל דבר שזז – סטייל מיומנה. ההצגה מומלצת ביותר , ישבנו בשורה 7 במרכז. את הכרטיסים קנינו מראש דרך lsbo תמורת 50 פאונד לזוג. לגבי ההזמנה כברירת מחדל הם לא נותנים את הכסאות הכי טובים כשמרפרשים ניתן למצוא לפעמים כסאות טובים יותר. שלחתי להם מייל והם חזרו אלי בטלפון ונתנו לי להזמין את המושבים שרציתי. שווה לנסות…

לאחר המופע (קרוב לשעתיים בלי הפסקה) התחממנו עם שוקו חם באחד מהסטארבאקסים הרבים שפזורים ברחבי העיר.

יום 5 – 14.3 (שני)

בדרך כלל יש הרבה אקשן בהייד פארק בפינת הנואמים ביום ראשון, אנחנו בחרנו לבקר שם בבוקר יום שני. הפארק הענק היה שומם כמעט לחלוטין. בפארק יש נקודות ציון רבות, ויש גם אפשרות לשכור אופניים. אנחנו בחרנו לטייל רגלית בפארק ובגני קנסינגטון הסמוכים, בדרך לארמון קנסינגטון.

מספר נקודות ציון מפורסמות בפארק הן הגנים האיטלקיים היפהפיים, המונומנט הענק שויקטוריה בנתה לבעלה המנוח אלברט והמזרקה לזכר דיאנה. במרכז ישנו אגם רחב עם ברבורים וברווזים – פסטורליה מושלמת. ברחבי הפארק פזורים פסלים רבים וניתן להגיע אליו בקלות במטרו.

לאחר כשעה וחצי נינוחה ברחבי הפארק והגנים נכנסנו לארמון קנסינגטון (16 פאונד 1+1) החזית שלו מבחוץ אינה מרשימה ובעיקרון הארמון שימש בעבר את בני המלוכה לפני בקינגהאם בעיקר את המלך ויליאם והמלכה מרי, עם השנים הוא הפך למגורי בני המלוכה אך לא של המלך. גם בתקופה המודרנית התגררו ומתגוררים בו יורשי העצר. איפסנו את החפצים שלנו והתחלנו בסיור העצמאי.

המקום לא גדול במיוחד ומחולק לארבעה – מגורי המלך, מגורי המלכה, אגף שלם שמוקדש למלכתם האהובה ויקטוריה ואיזור שמוקדש לאופנתיות בבנות המלוכה דיאנה ומרגרט.

בכל איזור מוצגים פריטים המאופיינים לתקופה, חלק מהמוצגים הם שחזורים או העתקים, והעובדים במקום נכונים לעזור ולספר פרטים על התקופה ההיא.

משם המשכנו לקומפלקס הענק של מוזיאון הטבע ושל מוזיאון המדע. המקום היה הומה בתלמידים. התחלנו במוזיאון הטבע המוזיאון מחולק למספר חלקים לפי צבעים. כבר בכניסה יש שלד מפורסם ענק של דינוזאור. האיזור הכחול המתויר ביותר מכיל את תצוגת הדינוזאורים כולל בובה אקטיבית של טי רקס, יש דגם של לוויתן כחול בגודל אמיתי ודגמים של כל היונקים.

באיזור הירוק אל תפספסו את הכספת שמכילה אוצרות טבע ואבנים יקרות, בדרך לכספת תעברו דרך תצוגה של מינרלים. האיזור הכתום מוקדש לעולמו של דארווין ולחרקים, המבנה עצמו מרהיב, הבפנוכו קצת פחות.

גם בלי לבקר כמעט באיזור האדום שמוקדש לכדור הארץ, בילינו במקום כשעתיים מהנות לפי דעתי מוזיאון חובה.

מוזיאון המדע מכיל כ3 קומות, ולטעמי הוא פחות מרשים. החלק המרכזי במוזיאון ששוה צפייה הוא האולם הראשי שמכיל דגמים של רכבות, מכוניות ומטוסים. יש במקום קולנוע IMAX שלצערנו היה סגור באותו יום. עשינו סימולציה של טיסה (6 פאונד 1+1) בקומה השלישית. חוויה נחמדה לא יותר.

יש לנו עדיין חוב מזכרות לילדים, וגם הבטן מתחילה להציק לקראת 15:30 נסענו לשוק קמדן. השוק מלא בדוכני אוכל במחירים זולים, כל דוכן ישמח להציע טעימות. השוק עצמו הומה בדוכנים, המחירים בשוק היו הזולים ביותר שמצאנו. ובחנות מסויימת היה סייל ופשוט העמסנו מכל הבא ליד.

עכשיו כשהמשימה הקשה ביותר מאחורינו חזרנו עם השקיות למלון. תכננו ללכת באותו ערב להצגה מאמא מיה, אבל לא היו לנו כרטיסים. הכרטיסים למקומות טובות זוגיים במכירה מוקדמת היו באיזור 70 פאונד לכרטיס. החלטנו להמר ולנסוע ישירות לאולם.

הגענו כ20 דקות לפני ההצגה, ולשמחתנו היו מקומות מצויינים באולם במחיר של 50 פאונד לזוג, חטפנו אותם. לא ראיתי את הסרט אך הבנתי שהוא מבוסס על המחזמר. שירים יפים, אווירה מצויינת, מחזמר קליל אחלה של ערב. נכון שהשחקנים לא היו זוכים בכוכב נולד, אבל ההפקה מושקעת ביותר ומומלצת. המחזמר כולל ההפסקה נמשך קרוב לשעתיים וחצי

לאחר גיחה קלה לאחד מבתי הקפה חזרנו למלון.

יום 6 – 15.3 (שלישי)

את חצי היום הראשון בילינו בגני קיו הנפלאים (15 פאונד 1+1). הפעם לקחנו אוברגראונד שמגיע קרוב מאוד לגנים הבוטניים. kew garden נמצאים באיזור 3. שלמנו את ההפרש בתחנה מאחר והכרטיסים שלנו תקפים לאזורים 1-2

הגנים גדולים מאוד ושלווים, הגן עוד לא פרח לגמרי כשבקרנו ועדיין פזורים לאורכו ורוחבו עצים מיוחדים מסוגים שונים. ישנו גשר נחמד בין העצים (treetop) נוסף לכך יש מספר חממות לאורך האתר, אגמים וגשרים.

לאחר שלוש שעות בינות השבילים חזרנו לעיר ההומה. מקום מומלץ מאוד למי שרוצה לברוח לטבע, בעונת הקיץ ניתן להגיע בשייט.

כל ערב כשהייתי מכין את תכנית המחר הייתי מוודא שהאתרים הרלבנטיים פתוחים. במקרה יצא שמנזר ווסטמיניסטר (20 פאונד 1+1) היה סגור לכמה ימים, היום הוא נפתח. לקראת 14:30 נכנסנו למקום שהיה הומה למדי. מקבלים מדריך קולי בשפה האנגלית. westminster abbey הוא אחד המקומות החשובים ביותר בלונדון כל הלוויה יוצאת משם וכל חתונה מתחילה שם. המקום נראה כמו בית קברות מהלך עם כל המצבות והקברים. יש הסבר נרחב למדי על כל חדר, ובסך הכל השעה וחצי שם עברה די מהר.אסור לצלם בפנים.

ניתן לציין את פינת החייל האלמוני, פינת המשוררים וכמובן את כסא ההכתרה שמשמש מאות שנים בטקס ההכתרה.

בשעה 16:00 הגענו לבונקר התת קררקעי של צ'רצ'יל churchill war rooms שנמצא במרחק הליכה מהמנזר (17 פאונד 1+1). המקום היה שומם למדי. קבלנו מדריך קולי לשם שינוי בעברית!. הסיור הוא בין החדרים הרבים בבונקר שנשתמרו כמו שהם. ישנם חללים ציבוריים, חדרי קבינט, וחדרים פרטיים ששמשו את מקבלי ההחלטות כולל צ'רצ'יל. אין ספק שהאיש מרתק. במרכז הבונקר ישנו מוזיאון שמוקדש לחיי האיש ולפועלו לפני מלח”ע 2 עד למותו. המוזיאון אינפורמטיבי, הסיפור מעניין ואם סיפור מלח”ע ה2 מעניין אתכם – כדאי מאוד לבקר.

אם זה היה תלוי בי בטוח היינו נשארים יותר משעה וחצי…
 בהשפעת החוויה הלכנו למעון הרשמי של ראש הממשלה בדאונינג 10, טוב לא ממש נתנו להכנס לרחוב, אז צפינו מרחוק.

חזרנו לחדר במלון, השתעשענו ברעיון לנסות ללכת לעוד מחזמר, אך לבסוף נשארנו בחדר.

יום 7 – 16.3 לונדון ורשה (רביעי)

יומנו האחרון בלונדון לפני שאנחנו ממשיכים לורשה. לאחר ארוחת הבוקר עשינו צ'ק אאוט ואיפסנו את המזוודות. הביקורות על מוזיאון מדאם טוסו לא היו ברובן מחמיאות, הוא יקר הוא לא אוניברסלי… והאם ביקור בלונדון יכול להיות מושלם בלי מדאם טוסו? (34 פאונד 1+1). זהו הסניף הראשון והראשי של מדאם טוסו בעולם. החללטנו לבדוק.

המקום היה יחסית ריק, כאשר בקשנו לשמור חפצים דרשו מאיתנו סכומים שערורייתים לפי פריט ,אז ויתרנו. בובות השעווה מדהימות, והמוצגים שם מתחלפים לפי הרלבנטיות. ישנם שחקנים, זמרים, פוליטיקאים, ספורטאים ודמויות פיקטיביות מסרטים. כמובן שניתן להצטלם עם כל בובה.

לאחר מכן יורדים למרתף שבו יש מיצגי אימה מתקופות אלימות יותר של לונדון.

יש נסיעה קצרה של כמה דקות במונית שחורה בנבכי ההיסטוריה של לונדון.

לסיום יש סרט תלת מימד מצויין בשיתוף גיבורי על. יצאנו דרך תערוכה של מלחמת הכוכבים, שהאנגלים עפים אליה. אין ספק שהמחיר יקר, אבל 1+1 קצת מרכך את זה.

אם אתם עם ילדים או שלא בא לכם לשלם את המחיר המלא. תמיד ניתן להזמין כרטיסים אונליין לזמן ושעה ספציפיים או לקנות כרטיסים משולבים של מספר אטרקציות של merlin entertainment

לקראת הצהריים נסענו לשוק פורטובלו. דוכני אוכל וחנויות רבות פרוסות לאורך הרחוב. בקצה הרחוב אפשר לראות את הבתים המפורסמים הצבעוניים של נוטינג היל. לפי האתר שלהם כדאי להגיע בשישי או שבת

בילינו בשוק בקושי שעה ובעקבות החוויה הכיפית במדאם טוסו החלטנו לתת צ'אנס ללונדון דאנג'ן, בהנחה שלוח הזמנים יאפשר.

המקום היה ריק כמעט לגמרי, קנינו כרטיסים (29 פאונד 1+1) ובדיוק יצאנו עם קבוצה בסביבות 1430. החוויה היא על אותו עיקרון של חווית גשר לונדון שבה היינו ביום הראשון, מספרים לך סיפורי אימה גרוטסקים על לונדון בצורה הומוריסטים. גם כאן הקהל הוא חלק מההצגה בשיתוף שחקנים אמיתיים. בדאנג'ן נעשה דגש יותר גדול על תפאורה ואפקטים. יש מבוך מראות, אפילו קצת נרטבים ובסוף יש מתקן מעלית נחמד וקצרצר בין מיצגי אימה. לסיום מקבלים אסימון שניתן לקבל איתו שתייה חינם. חוויה סבירה שאורכת כשעה, מזל שהיה כלול ב1+1. מומלץ לבחור באחת החוויות ולא ללכת לשתיהן אלא אם אתם משוגעים לדבר.

אכלנו ארוחת צהריים בקניון שליד המלון. לקחנו את המזוודות ונפרדנו לשלום. הזמנתי את האוטובוס של 17:15 דרך איזיבס כמו בהלוך. האוטובוס הגיע ב10 דקות איחור. הנהג בדק את השעות בואוצ'ר והעלה אותנו לאוטובוס – תפסנו את המקומות האחרונים. לאחר כשעה וחצי של פקקים הגענו ללוטון.

לטיסה של וויזאייר לורשה הגענו עם שתי מזוודות -הטיסה עלתה 44 פאונד לזוג, מחיר בסיס של פחות מעשרה פאונד לאדם, המחיר כלל הסעה מהנמל למלון. בחצות נחתנו בפולין.

ב00:30 כשניסינו למצוא את ההסעה, הופיע אדם עם השלט שלנו. מסתבר שהיינו היחידים שהזמינו את ההסעה, וכך הייתה לנו הסעה פרטית למלון.למעשה מדובר בבית דירות. שלמנו 184 יורו לשלושה לילות.

הודעתי שנעשה צ'ק אין מאוחר, ווידאתי שיש קבלה24/7 , ואכן לא הייתה שום בעיה ואפילו שודדרגנו. החדר הוא בעצם דירה ענקית שכוללת הכל, חדר שינה, פינת אוכל, סלון מאובזר ואפילו מכונת כביסה. במרחק קרוב יש מטרו שלא השתמשנו בו, חשמליות ואוטובוסים. centrum והעיר העתיקה נמצאים במרחק עשר דקות הליכה כל אחד. אין ארוחת בוקר אבל מחירי האוכל בורשה זולים.

הנופש התחיל!

יום 8 – 17.3 ורשה (חמישי)

לורשה לא הייתה תוכנית מוגדרת רק קווים כלליים. החלטנו שלא מבקרים באתרי שואה, וקצת הרגשנו רע עם זה. מזג האוויר היה קריר כמו לונדון אבל פחות רוח. הטמפרטורות נעו בין 0 ל10 מעלות.

לאחר יקיצה מאוחרת צעדנו רגלית לכיוון העיר העתיקה. מביקורי הקודמים במזרח אירופה, ידעתי תמיד שיש המוני צ'נג'רים שמפוזרים וצריך רק לבחור. אולי הראייה של מדרדרת אבל פשוט היה קשה למצוא כאלו. בארץ המרתי 50 זלוטי שהספיקו לארוחת בוקר מאוחרת מצויינת באחד מבתי הקפה.

כשמצאתי מקום להמיר את הפאונדים שנשארו לי, המוכר הציע שער שנמוך ב30% מהשער היציג וניסה להתמקח איתי. גם בchange הבא חזר אותו סיפור וברחתי משם. המקום השלישי היה הגון, לא התמקח ונתן שער הגיוני, וכך המרנו את הפאונדים שנשארו מלונדון לכסף פולני.

את מסענו התחלנו ברחוב Krakowskie Przedmiescie, הרחובות מלאים בבזילקיות ובכנסיות ובמונומנטים. בקצה הרחוב נמצא הארמון המלכותי. בהמשך נמצאת כיכר השוק העתיקה עם פסל בת הים (שם המרנו כסף) בקרנו גם במדרגות האבן ובברביקן שהוא שער מרשים שמפריד בין העיר העתיקה מאוד לעיר העתיקה. במקום ישנם אומנים שמגלפים בעץ ומוכרים את מרכולתם.

לא קניתי סים או חבילת גלישה, אבל יש כל מיני hot spot שמאפשרות גלישה לזמן מוגבל. גיליתי שהhorror house נמצא במרחק הליכה וצעדנו לשם. הגענו בלי הזמנה מוקדמת שזה פחות מומלץ, אך הם פתחו לנו את “הבית”. בעיקרון החוויה מיועדת לקבוצות בין 2 ל8 משתתפים. אשתי בוגרת מרתפי האימה בלונדון שאלה כמה זה מפחיד מ1 עד 10 וקבלה את התשובה 10.

נכנסנו עם פנס קטן לחדר שלקוח מסרט אימה חשוך לחלוטין. במקום ישנם שלושה שחקנים אמיתיים מאופרים ולבושים בהתאם שנוגעים בך, וצורחים ומשתדלים להבעית אותך בכל דרך אפשרית. עליך לתפקד תחת לחץ ולמצוא מפתחות וקודים כדי לעבור בין הדלתות (זה לא חדר בריחה, הרמזים הם ברורים). בשנייה הראשונה בת הזוג רצתה לצאת, אך כדי לא להרוס לי היא שרדה 2-3 דקות עד שאמרה את מילת היציאה. לשמחתי הם אפשרו לי להמשיך לבד, ולאחר רבע שעה יצאתי מהחדרים שמח וטוב לב לאחר שעמדתי במשימה. החוויה מאוד מומלצת לטעמי ועולה 25 זלוטי לאדם.

משם המשכנו בחשמלית מס' 35 לקניון ארקדיה. יש אפשרות לקנות כרטיס יומי שמשתלם אם מבצעים ארבע נסיעות ומעלה או לקנות כרטיס יומי שתקף ל20 או 75 דקות. במקומות מרכזיים יש אוטומטים שמוכרים את הכרטיסים. קנינו כרטיס ל20 דקות (3.5 זלוטי) ונסענו לקניון. אם אתם לא יוצאים מורשה סביר שתצטרכו רק את איזור 1. אנו קנינו כרטיסים כשהיינו צריכים. צריך לזכור להחתים אותם כשעולים.

בקניונים בורשה שמענו הרבה את השפה העברית, יש חנויות יקרות ויש גם הרבה חנויות זולות. יש גם מתחם ענק של אוכל בכל הסוגים והצורות.

הזמנתי חדר בריחה לשעה 18:30 דרך גרופון (70 זלוטי) באיזור centrum. לכן נאלצנו לנטוש מוקדם את הקניון (עוד נחזור אליו להעמסה סופית). חדר בסגנון שרלוק הולמס עם המון מנעולים וחידות ברמה סבירה לאחר כ60 דקות הצלחנו לצאת החוצה. חובבי הז'אנר יכולים למצוא חדרים רבים במחירים זולים בהרבה מהמערב.

טיילנו קצת בקניון הגדול הסמוך של התחנה המרכזית וחזרנו ברגל לדירה שלנו.

יום 9 – 18.3 ורשה (שישי)

היום החלטנו לטייל בפארקים של ורשה. נסענו באוטובוס לפארק הגדול ביותר פארק המרחצאות המלכותיות – Łazienki Park. הכניסה לפארק רחב הידיים היא חינם. בפארק יש המון סנאים שמתחננים לקבל אוכל, לצד אנדרטאות ופסלים בפארק יש שם גם כמה אטרקציות בתשלום. יש אפשרות לקנות פס יומי ב40 זלוטי לאדם או לשלם לפי אתר.

קנינו פס יומי ומיד נכנסנו לתערוכת הפסלים ולתיאטרון (כניסה ללא פס 20). הפסלים שבחוץ מעניינים הרבה יותר, והגלריה כוללת רק את מה שבקומת הכניסה. כך שהתפלאנו לגלות שמה שראינו בכניסה זו התצוגה. אפשר פשוט להכנס פנימה ולאצת מיד, לא ממש הבנו על מה שלמנו…

משם המשכנו לארמון המרהיב על המים שבהחלט שווה כניסה. הארמון בנוי משתי קומות, בכניסה מקבלים אוזניות עם הדרכה באנגלית. ההדרכה מפורטת מאוד, וכמעט לא היו מבקרים במקום. רוב הארמון נהרס על ידי הנאצים כמו רוב ורשה, ומה שנותר זה לשחזר. הנוף שנשקף מכל חדר הוא פסטורלי ויפה, טווסים רבים משוטטים ברחבה שליד האגם (כניסה ללא פס 25 זלוטי). נבנה בשביל סטניסלב אוגוסט פוניאטובסקי.

הבית הלבן םתוח רק בקיץ אז המשכנו לMyślewicki Palace. אין הדרכה מפורטת כמו בארמון על המים, אבל מדובר בארמון קטן יותר ששימש את אנשי חצר המלוכה. הפגישה הראשונה בין הסינים לאמריקאים נערכה במתחם זה (כניסה ללא פס 10 זלוטי)

אכלנו ארוחת צהריים ונסענו באוטובוס למתחם של ארמון wilnaow. בימי חמישי הכניסה למתחם חינם. הגענו בתקופה שלפני הפריחה, טיילנו מחוץ לארמון ובאיזור הגנים. הארמון נבנה במאה ה17 למלך הפולני יאן סובייסקי.

הרוח כבר החלה ממש להציק הפעם קנינו את כרטיס הנסיעה הארוך בן 70 הדקות. מהפארק נסענו קודם כל למרכז העיר ומשם לקחנו את חשמלית 35 לקניון ארקדיה. לאחר כמה שעות של קניות חזרנו למלון. אין בעיה לשלם עם אשראי בקניון.

יום 10 ואחרון – 19.3 ורשה תל אביב(שבת)

במלון התירו לנו לבצע צ'ק אאוט ב12:30 במקום 11:00. בבוקר צעדנו לארמון התרבות והמדע שממוקם ממש ליד הדירה שלנו. את פנינו קיבל שלג קל שירד למשך מספר דקות. עלינו לתצפית במגדל המרשים (40 זלוטי לזוג), העליה נעשית במעלית ומאפשרת תצפית של 360 מעלות מגבוה על העיר. כל הפתחים מוגנים בסורגי ברזל וגם מזג האוויר היה אפרורי. בילינו שם כ20 דקות וירדנו חזרה.

חזרנו לאיזור העיר העתיקה למסעדה שמצאה חן בעינינו וב12:30 עשינו צ'ק אאוט. הנהג מההסעה הקודמת כבר חיכה לנו. בדיוטי פרי קבלנו החזר מס על הקניות בקניון ארקדיה, ובזבזנו את כל הכסף הפולני שנשאר בדיוטי פרי. הטיסה (140 יורו לזוג עם 2 מזוודות) יצאה בזמן ואפילו הקדמנו לנחות בארץ לקראת 20:00.

סיכום עלויות לזוג בשקלים:

3 טיסות והסעות משדה התעופה – 1500

6 לילות בלונדון – 2300

3 לילות בורשה – 800

נסיעות כולל טרוואלקארד בלונדון וורשה– 450 + 50

2 הצגות – 550

אטרקציות בלונדון וורשה - 1300 + 300

סה”כ כ7500 +2500 על קניות ואוכל…

על זה אומרים היה טיול 10 תרתי משמע...