בפסח 2012 (סוף מרץ תחילת אפריל) יצאנו כל המשפחה - זוג + שלושה ילדים בגילאים 13,14,18 לשבועיים בצפון פינלנד - לפלנד.

יום 1

טסנו לעיירה קמי kemi בשלוש טיסות - עד להלסינקי עם חברת air Baltic עם קונקשן קצרצר בריגה ומהלסינקי לקמי עם חברת fin air. הטיסות היו מתוזמנות טוב ודייקו בזמנים. בקמי לקחנו רכב שהזמנו מהארץ דרך חברת scandicar בשדה אין דלפק שלהם אבל לפי השעה שהזמננו חיכה לנו נציג עם הרכב. ישננו במלון comulus בעיר, מלון נחמד במרכז העיר. קמי היא עיר תעשייתית ככה שאין הרבה מה לעשות שם, אבל יש ים קפוא ובשביל ההתחלה זה הספיק, החוויה ללכת לטייל על ים קפוא זה לא משהו שפוגשים בארץ. אכלנו במסעדה פינית טובה על החוף ולאחר מכן ביקרנו בטירת הקרח הסמוכה. הפינים מאוד מאוד נחמדים, שהגענו לטירת הקרח זה היה שעה לפני הסגירה והתלבטנו אם להכנס אז הקופאית בכניסה הכניסה אותנו בחינם. ישבנו ושתינו תה חם עם עוגה על דרגשי קרח והחלקנו על מגלשות קרח עם אבובים. בטירה יש גם מלון שאפשר לישון בו באווירה קרירה משהו.

יום 2
נסענו מקמי לגן החיות בrenua בערך 120 ק״מ. גן החיות ייחודי מכיוון שכל השבילים מלאים בקרח דחוס. בכניסה כל ילד לוקח מזחלת פלסטיק וכל ירידה קטנה הוא עושה בגלישה. רואים כל מני חיות קוטב קטנות וגם דובים ונמרים , די מגניב. בסוף יש גם מדורה ומקום לצלות נקניקיות שקונים בסופר.
משם נסענו לרובניימי שם שכרנו דירה על גדת הנהר במקום שנקרא saarituvat. הדירה מקסימה עם מטבח ענק ומצוייד, סלון ושלושה חדרי שינה, חדר עם אח לחימום וסאונה. בסוף היום עשינו סאונה משפחתית כולל יציאה החוצה לשלג לכמה שניות, ולסיום בירה מול האח.

יום 3
רובניימי
נסענו לצפות בתחרות קפיצות סקי פינית וביקור במוזיאון הארטיקום. המוזיאון מעניין עם המון מידע. לא לפספס את תצוגת אורות הצפון ויש שקופיות נחמדות פעם או פעמיים ביום באודיטוריום.

יום 4
נסענו למפלים הקפואים שנמצאים כ100 ק״מ מזרחית לרובניימי. מאוד פשוט להגיע למפלים שנמצאים מאוד קרוב לכביש 81 שיוצא מרובניימי מזרחה והדרך אליהם משולטת. מחנים בחנייה של המפלים והולכים במורד ההר בנוף יפיפה של שלג ויער עד לואדי ומהצד השני מתגלים המפלים שקפאו באוויר באמצע הזרימה. אפשר גם לטפס למפלים למעלה. שהגענו היו שם כמה מקומיים עם ציוד לטיפוס הרים שטיפסו על המפלים וירדו אותם עם סנפלינג. מומלץ להתלבש חם עם מכנסיים שלא נרטבות. בדרך חזרה ירד עלינו שלג וזה היה כיף גדול.
אם רוצים וקמים מוקדם, אפשר לשלב ולעשות את הגן חיות ברנואה יחד עם המפלים ביום אחד.
יש חברות שמציעות חוויית טיפוס על המפלים (ממה ששמענו יש עוד אתרים פחות ידועים שאפשר לטפס עליהם באזור) זאת חוויה אתגרית וכנראה לא פשוטה גופנית-לחובבי הג׳אנר.

יום 5
לואסטו
נסענו בבוקר לכפר של סנטה קלאוס. מעין כפר תיירותי עם מלא חנויות למזכרות יקרות ולא מאוד נחוצות. אירוע נחמד זה לפגוש כביכול את סנטה במקום שהוא גר. עולים במדרגות ועושים מסלול מעגלי עם שעון ענק וכל מני חזיונות קוטב ואז בחדר למעלה פוגשים את כבודו יושב על כסא. יושבים לידו, מקשקשים איתו קצת ואז מצטלמים למזכרת וקונים את התמונה ביציאה ב-25 יורו (אם רוצים). הכניסה לכל המתחם היא בחינם, הפעילויות - סיבוב עם איילים שמזכירים חמורים, או אופנועי שלג קטנים עולים כסף.
מכאן המשכנו ללואסטו, עיירת סקי חביבה. התאכסנו בבקתה במלון לואסטו-טאנטורי (נקרא בעבר סקנדיק אבל נמכר). הבקתה שקיבלנו (801) נמצאת 100 מטר מאתר הסקי, קומפקטית ומצויידת היטב - מטבחון, סאונה, מתקן לייבוש בגדים אח עצים ו-wi-fi בקתתי. אחר הצהריים השתעשענו עם מגלשות שלג שאפשר לקחת חופשי מהמלון ואפינו פיצה ודג סלמון בתוך נייר כסף בתנור מאולתר שבנינו בתוך האח של הבקתה.

ימים 6-7
סקי
הלכנו כל המשפחה ללמוד לעשות סקי. למשפחה כמו שלנו (5 נפשות) העלות לשעה וחצי לימוד סקי בלואסטו הייתה כ 440 יורו (כולל ציוד ליום שלם). מסתבר שליד לואסטו, במרחק של 24 ק״מ יש אתר סקי נוסף בשם pyha (מבטאים פוויה) עם מחירים שפויים בהרבה, שילמנו שם 225 יורו לכל המשפחה, כולל ציוד לזמן הלימוד. היה נהדר. ביום השביעי עשינו יום שלם סקי בלואסטו.
מידע
אתר הסקי בלואסטו luosto -
7 מסלולים באורך כולל של 7 ק״מ.
יש גם הרבה םמסלולי קרוס קאנטרי
אתר הסקי בפוויה pyha -
14 מסלולי גלישה באורך כולל של 14 ק״מ.
ליד האתר יש שמורת טבע גדולה שם ניתן לעשות סקי חופשי - לא סלול, לא מעובד, ללא מגע יד אדם. מטפסים לבד וגולשים במסדרונות שלג עצומים. יש אנשים שבאים מקצה העולם רק בשביל זה.

יום 8
סריסלקה
סריסלקה היא כפר נופש די גדול שנמצא כ-160 ק״מ צפונית ללואסטו. בכפר הרבה מאוד אפשרויות לטיולי אופנועי שלג, השכרת אופנועי שלג לטיול עצמאי, טיולי כלבים, השכרת ציוד לסקי קרוס-קאנטרי וגם יש מסלולים לסקי רגיל או סנובורד. במקום גם הצע גדול מאוד של מסעדות ופאבים. אנחנו נמצאים בדיוק בפסחא כך שהכפר מלא עד אפס מקום ממש.
השכרת דירות בסריסלקה בתקופה זאת של הפסח היא תמיד לשבוע - ראשון עד ראשון. אם מעוניינים בתקופה קצרה יותר אז צריך להתפשר על אחד מבתי המלון.
יום 9
אופנועי שלג וספא

התחלנו את היום בהשכרת אופנועי שלג זוגיים לשלוש שעות מחברת השכרה שממוקמת בתחנת דלק. מקבלים ביגוד מתאים לקור ונוסעים עצמאית במסלולים שמיועדים לאופנועים - יש מפות ושילוט מסודר. האופנועים חזקים מאוד ומפתחים מהירויות גבוהות. שלוש שעות זה מספיק בהחלט.
אפשר לבחור גם טיול מאורגן עם אופנועים ואז מדריך אוסף אותכם בשיירה. במקרה זה התשלום הוא לאדם ולא לאופנוע.
אחר הצהריים נסענו לסאונה פינית בקילופא (kiilopaa) שנמצאת כ- 10 ק״מ דרומית לסריסלקה. יש שם סאונה רגילה, חשמלית וסאונת עשן שמופעלת באמצעים מסורתיים עם מדורה ופחמים שנותנת לך להרגיש כיצד מרגיש דג במעשנת.
לב העניין הוא בריכת מיים קפואים בתוך הקרח שנכנסים אליה ישר אחרי הסאונה.
כולנו,כולל הילדים ערכנו מספר סבבים של סאונה ולאחריה טבילה. התחושה לאחר מכן מאוד טובה וחוויה בלתי נשכחת.
טיפים וההערות
1. לאופנועי השלג נדרש רשיון נהיגה רגיל.
2. יש אגרה על המסלולים 9 יורו, אצלנו זה נכלל במחיר ההשכרה.
3. בדקו את שעות ההשכרה, בתחנת דלק הם פתוחים עד שעה 21:00 ככה שניתן לעשות טיול יפה מאוד בערב.
4. תזמינו את האופנועים יום מראש.
5. לספא בקילופא יש ימים ושעות פתיחה ספציפיים. צריך לבדוק לפני שמגיעים.
6. מסביב לקילופא יש גם מלון שיוצאים ממנו הרבה מסלולי סקי קרוס קאנטרי. שווה לבדוק ללון שם במקום בסריסלקה.

יום 10
סקי קרוס קאנטרי כל היום

נחמד, קומבינציה של סקטים עם סקי
יותר מאמץ מסקי אלפיני רגיל.

יום 11
nellim.
 נלים מקום קטן שנמצא 40 ק״מ צפון מזרח לעיירה איבלו ivalo. בנלים גרים כ-150 אנשים והוא נמצא על שפת אגם גדול אינרי. באגם מאות איים שקשה להבחין בהם מכיוון שהכל קפוא.
הגענו בצהריים למלון היחידי (מסתבר שהוא גם בית העסק היחידי בעיירה) וקיבלנו דירה מאובזרת ונחמדה עם חדר הורים, מטבח מאובזר וסלון. הבעיה שכדי לקנות אוכל צריך לנסוע עד איבלו בדרך כורכר מושלגת. לקחנו מהמלום ציוד דייג בקרח. אחת המדריכות לימדה אותנו איך עושים חור בקרח ואיך דגים עם חכה קטנה. עשינו המון חורים כי הבן הגדול ראה בזה פעילות ספורטיבית ראוייה. בכל חור עמדנו כמה דקות עם חכה ולא תפסנו כלום.. בינתיים גם החלקנו על מזחלות מגיבעה סמוכה ומזחלות של המלון. אחרי שעתיים התחיל להתקרר וחזרנו למלון.

יום 12
 מזחלות כלבים ומחנה אורות הצפון
בבוקר נרשמנו לטיול מזחלות כלבים מחווה שנמצאת במלון. כל מזחלת היא לשני אנשים, אחד נוהג ואחד יושב במזחלת. למזחלת קשורים בין 4 ל-6 כלבים, תלוי במשקל של המזחלת.
נראה שהכלבים רק רוצים לרוץ ולהוציא אנרגיה ואנחנו רק עוצרים אותם. הירידה לאגם היתה קצת מהירה ולקח זמן להבין איך לשלוט בכלבים, אחד התיירים שהיה בחבורה נפל מהמזחלת והכלבים שלו רצו חופשיים עד שנעצרו ליד המוביל. אחרי כמה דקות התרגלנו לקצב, הכלבים רצים בקצב שלהם, מאוד מתואמים, בכל עצירה הם בולעים קצת שלג. מדי פעם כל החבורה עוצרת לצרכים וממשיכה הלאה. החוויה מעניינת ולא שגרתית. יש תחרות באזור של כמה חוות כלבים אפשר גם בתחום הזה להשיג הנחות למשפחה של כ-100 יורו. עם זאת הטיפול ותחזוקת הכלבים והחווה נראה מאוד יקרה שטיול של שעתיים וחצי עולה כ-100 יורו למשתתף.

בלילה שוב יצאנו לצוד את אורות הצפון. היה לילה בהיר וקר מאוד. בשעה 2:30 בלילה, בטמפרטורה של 20 מעלת מתחת לאפס ראינו אותם. פסים ירוקים שצובעים את השמיים לכמה שניות בכמה כיוונים. היה קצר ומהיר אבל ראינו את האורות רגע לפני תחילת החזרה הביתה :)
ימים 13-14

הלסינקי
טסנו בצהריים מאיבלו להלסינקי. הגענו למלון סקנדיק גראנד מרינה. מלון יפה שממוקם קרוב למרכז העיר. העיר אירופאית ומלאה במרכזי קניות וביחוד סביב אפריל יש מבצעי סוף עונה מרשימים.

יום למחרת שטנו למבצר סאומנלינה. לוקחים אוטובוס מים מהעיר למבצר 5 יורו למבוגר 2.5 לילד. מקום נחמד, מוזיאון אחד והרבה הליכה מסביב למים. היה די מעייף.

ביקרנו בכנסיית הסלע, מקום מעניין, לא דומה לקתדרלות הגדולות. כל הכנסיה חצובה בבור גדול בהר ומקורה בכיפה גדולה. במקום אווירה נעימה ואקוסטיקה מרשימה.
סיכום

היה טיול מהנה מאוד. משך הזמן אפשר לנו לבצע התאמות במעלה הדרך (כמו יומיים סקי שלא תוכננו במקור).

אפשר היה לחסוך טיסות ולהגיע עם חברת airbaltic ישירות לרובניימי מריגה ולוותר על הלסינקי. יש שמועות שהחברה גם תגיע בטיסה ישירה לאיבלו וזאת יכולה להיות אופציה.

מזג האוויר היה נהדר ,לא קר מדי ועדיין הכל מכוסה שלג (גם מדי פעם ירד עלינו שלג). אם זאת, ככל שהתקדם הטיול הרגשנו בהתחממות ובאתרים רבים הורגשה אווירית סוף עונה. כדאי לבדוק לפני שיוצאים.

הנסיעה בכבישים נוחה, הדרכים פשוטות ומשולטות ואין בעיה להגיע לכל מקום גם בלי תכנות ניווט.

ביגוד - הצטיידנו מהארץ בבגדים תרמיים ומכנס סקי לכל אחד. זה הוכיח עצמו כנכון. יש אפשרות להשלים ציוד במחירי סוף עונה .

עלויות - טיול של שבועיים עלה לנו כ-2000 יורו לאחד.