חודש פברואר הוא חודש הקרנבלים . וגם לשוויצרים יש קרנבל. והם אפילו יודעים לחגוג ובגדול !

בשנה שעברה זוג חברים נסעו לקרנבל בבאזל ובברן -האח הקטן של פסטיבל באזל ונחשב לשלישי בגודלו , במקום השני הקרנבל בלוצרן שחל שבוע לפני , והראשון והגדול ביותר הקרנבל בבאזל . החברים חזרו נרגשים והמליצו בחום . אז עשינו העתק הדבק וכך נולד טיול מקסים ומיוחד .

הקרנבל בברן מתקיים בסוף השבוע שלפני זה שבבאזל ומאפשר ביקור ב 2 הקרנבלים בשבוע .

קצת מנהלה :

טיסות –איזיג'ט לבאזל – הוזמנו ביוני במחיר של 100$ לכרטיס . ללא מזוודה . 2 טרולי ותיקי גב הספיקו בהחלט .15.2-22.2.18 . שבוע.

השכרת רכב- באדג'ט – מהצד השוויצרי . כשהזמנתי נמסר לי שבתקופה זו חייבים צמיגי שלג ולכן רק כדאי להזמין מהצד השוויצרי למרות שהוא יקר יותר . בפועל גם בצד הצרפתי יש אפשרות לצמיגי שלג , אנו שכרנו רכב ל 3 הימים הראשונים ולאחר מכן החלטנו להמשיך ולהשכיר רכב לכל השבוע ונמסר לנו בצד הצרפתי שיש להם רק צמיגי שלג במלאי . אז יש . ועדיף לשלם פחות ולהשכיר בצד הצרפתי או לפחות לבקש הצעת מחיר משניהם ולהשוות .

צמיגי שלג אגב אינם שלשלאות שלג – אלו צמיגים מיוחדים המונעים החלקה בכביש מושלג .

לבוש חורפי – למי שחושש מהקור (כמוני) ולאור העובדה שבשנים האחרונות יצא לי לנסוע לאירופה בחורף החלטתי השנה להצטייד כנדרש במטרה שימשמש אותי בעתיד לטיולים שיבואו עלינו לטובה ראשית – רכשתי מגפיים של קולומביה – http://www.columbia.co.il/Products/1567081/%D7%9E%D7%92%D7%A4%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%93%D7%93%D7%99%D7%9D_%D7%9C%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D_Minx_Slip_On_Omni-Heat

יש סוגים שונים והן כולן נוחות ומחממות ומאוד מומלצות . לי עלו 320 ש”ח כולל משלוח ולדעתי ממש ממש שוות .

בהמשך – מכנס וחולצה טרמיים מאיכות טובה . וחולצת מיקרו פליז ופליז איכותי . מעיל יש .כמובן כפפות וכובע וזהו אני מוכנה . בכלל לא סבלתי מהקור ולא היה לי מסורבל emoji

מלונות :

ברן – מלון savoy bern

סנט לואיס – מלון דירות Adagio access – נמצא על הגבול עם שוויץ . באזל מעבר לפינה .

נתחיל לחגוג :

טיסה קלילה לבאזל נוחתת אחר הצהריים בשדה התעופה באזל- מולוז , השכרת רכב ומתחילים בנסיעה לכיוון ברן , מרחק של שעה ורבע . עוצרים בסופר בצד הצרפתי (לידל אהוביתנו באירופה ) , יען כי נכתב רבות על המחירים היקרים של הסופרים בשוויץ . בשעה 20:30 בערב מגיעים לברן , למלונות בברן אגב, או לרובם לפחות אין חניה חינם ,אלא חונים בחניון הציבורי , למלון יש הסדר עם חניון סמוך בעלות מוזלת של 15 פרנק משעה 17:00 – 9:00 בבוקר . עלות חניה ל יום שלם – 40 פרנק כ 200 ש”ח . לא זול . יש אפשרות לחניון חנה וסע בכניסה לעיר במחיר של 18 פרנק ליום .כתבתי מייל למלון וקבלתי במייל חוזר מפה של כל החניונים בברן .

כבר בדרך למלון שנמצא במרכז העיר העתיקה רואים חוגגים רבים ולהקות מנגנות למרות הגשם שיורד .

קצת על המלון : מלון מקסים ומאוד מומלץ , משופץ כחדש בעיצוב מודרני ונעים , חדר נוח מאוד , מצויד במכונת קפה וקומקום חשמלי , מקלחת גדולה . ארוחת בוקר קטנה אבל מספקת ומגוונת יחסית .צמוד אליו יש סופר ובו ניתן לרכוש מאפים וארוחות צהריים קלות . קרוב מאוד לתחנה המרכזית של העיר . מיקום מעולה . שירות מצוין . בקיצור אחלה !

בשעה 8 בערב מתחילה תהלוכה המסמלת את התעוררות הדב – סמלה של העיר ברן – ואת התחלת חגיגות הפאסנכט בעיר . הפאסנאכט בברן מתקיים לאורך יומיים מלאים בסוף השבוע – מערב יום חמישי עד שבת בערב . החגיגות מתחילות לרוב בצהריים ומגיעות לשיאן בשעות הערב המאוחרות , לאורך כל סוף השבוע ירד גשם טורדני , מה שלא הפריע כלל לחגיגה , הרחובות במרכז העיר מלאים באוהלים ודוכנים בהם בעיקר תראו ברים מאולתרים , דוכני מזון שכללו בעיקר נקניקיות (חזיר ) למינהן , וגם קצת תבשילים ומאפים . האווירה מאוד חגיגית , תחפושות מושקעות , כולם היו שמחים ומסבירי פנים , שמחו תמיד להצטלם , גם בתוספת חיבוק וצילום משותף . ניתן לתמונות לדבר :

יום שישי – היום השני של הפסטיבל הוא יומם של הילדים – מלווים בהוריהם הם מגיעים מחופשים לכיכר המרכזית , שם מגיעות לראשונה הלהקות שמנגנות בקרנבל ועולות בזו אחר זו לבמה . הלהקות מגוונות ומורכבות מנגנים צעירים מאוד ועד מבוגרים . כולם מנגנים בכשרון רב והשמחה גדולה .

משום שהתוכנית היום מתחילה בצהריים החלטנו לחקור קצת את הסביבה ולצאת מהעיר , לאחר התייעצות עם לשכת התיירות הסמוכה , ולאחר התלבטות בין העיר טון וסביבתה לבין העיירה גרוייר החלטנו לבקר בגרוייר , שם גם חברינו , אלו משנה שעברה , בקרו והמליצו .

העיירה גרוייר הייתה קצת שוממה אבל מרשימה ביופיה .

העיירה עצמה קומפקטית מאוד . מעין מדרחוב אחד קטן ובסופו טירה ממנה נשקף נוף מרשים ומושלג

בקרנו גם במפעל הגבינות או מוזיאון גרוייר בכניסה לעיירה – הכניסה בתשלום של 7 פרנק , למיטב זכרוני, וכולל מדריך כתוב בעברית ומדריך אודיו באנגלית . באמת מוזיאון חמוד מאוד , מקבלים הסבר על תהליך ייצור הגבינה מהשדה ועד האחסון הגבינה במרתף הגבינות מנקודת מבטה של ...שרי הפרה angry מאוד מומלץ לילדים או לילדים בנפשם . אנחנו אהבנו .

וגם פגשנו את אחותה השוויצרית של היידי בת ההרים :

לאחר הביקור בגרוייר הגיעה כבר שעת צהריים ומשום שרציתי להגיע בזמן לתחילת התהלוכה ב 14:00 וויתרנו על ביקור במפעל השוקולד של נסטלה .

כאמור החגיגות מתחילות בצהריים , מתכנסים בככר העיר העתיקה , כל להקה עולה בתורה מנגנת כמה שירים וממשיכה בצעדה ברחובות העיר תוך כדי נגינה . ברחובות הסמוכים תפגשו להקות קטנות יותר שמנגנות -כולם מחופשים בתחפושות מושקעות מאוד והשמחה רבה .

בערב לאחר מנוחה קצרה במלון אנו חוזרים לרחובות העיר – יש מספר במות או מוקדים בהן להקות מנגנות שירים מכרים יותר או פחות . שפע דוכנים , אלכוהול , אוכל , קונפטי ועוד . בחוץ יבש וקר , אבל באמת שממש ממש לא מרגישים את הקור .

מרשים לראות את ההשקעה של משפחות שלמות בתחפושות – פגשנו שם את היפה והחיה , כיפה אדומה והזאב , שילגיה ושבעת הגמדים ועוד ועוד . יש לציין גם איפור הפנים המרשים – כנראה מדובר בריסוס בצבע כי הדוגמאות היו מורכבות ומדויקות . תענוג !

מצרפת כמה תמונות וסליחה מראש על האיכות הנמוכה . כל התמונות צולמו מהטלפון פח שלי לאחר ששכחתי את המצלמה בבית

גם המסעדות מקושטות באווירת הקרנבל ומלאה בסועדים מחופשים :

שילגיה ושבעת הגמדים – בקשתי לצלם וכולם מיד התארגנו לתצלום משותף -שמו זקנים ועשו פוזה -חמודים surprise

החגיגות נמשכות עד לשעות הלילה הקטנות האלכוהול זורם , כולם רוקדים ונהנים ממוסיקה טובה .

היום הבא הוא יום שבת – היום הוא יומה של התהלוכה המרכזית והגשם לא מפסיק לרדת , זרזיף מעצבן ...התהלוכה הייתה אמורה להתחיל ב 2 בצהריים מתחילה בפועל בשעה 15:30 . התהלוכה מרשימה ובעצם מהווה מפגן של כל הלהקות שנגנו ביומיים האחרונים , משפחות המציגות את התחפושות ועוד . היה מקסים ומשעשע . לאחר התהלוכה החגיגות נמשכות בסגנון דומה ליום לפני , אנחנו כבר עייפים ורעבים , הולכים לתחנה המרכזית לנשנש משו – יש שם שפע של מסעדות – בוחרים מרק תאילנדי בטעם של מים עם מלח , ו”שווארמה “ בטעם לא ברור . אוכל לא היה הצד החזק של הטיול הזה .מתיישבים לאכול ומגיעה להקה ומתמקמת על מדרגות ומנגנת להנאת העוברים והשבים .

האמת ? ממש קונצרטים מושבחים היו שם , לכל להקה “גוון “ מוזיקלי משלה , יש מנצח שמוביל קצב ונותן טון , יש להקות שלא רק מנגנות אלא ממש מציגים כוראוגרפיה עם השירים. תענוג לאוזן וכיף גדול . ברור שהם נתנו פה שעות רבות של חזרות , זה נראה ממש מעייף ואינטנסיבי – יש להקות שנראה שהם מנגנים יומיים וחצי ברצף ומשמיעים שירים בלופ – אבל העייפות ממש לא ניכרת עליהם .

בדרך אגב , פה בניגוד ללהקות בבאזל שדיי נגנו מלודיות מנוטוניות ודיי דומות אחת לשניה , פה היה גיוון ועניין מוסיקלי רב יותר . אהבתי . ואפילו מאוד angry ועוד דבר – הקהל פה יותר מפרגן , ומשתתף בחגיגה ,רוקדים , מוחאים כפייים בהתלהבות , מאשר בבאזל שם הקהל (שהיה כמובן הרבה יותר צפוף והמוני ) – יותר צופה פאסיבי – ברמה של קצת אדישות לדעתי .ראבק – תמחאו כפיים , תפרגנו , תעודדו , משקיעים פה את הנשמה . בעלי טוען שההתלהבות שלי הביאה עליי מטחים רבים ובלתי פוסקים של קונפטי , או כלשונו “יש לך פרצוף קונפטי “ blush

בקיצור – כמו שהבנתם אהבנו יותר את הקרנבל בברן שהיה אינטימי יותר , פחות המוני וצפוף , הרגשנו חלק מהתושבים ולא תיירים .

יום ראשון – יום בהיר – נוסעים להר פילאטוס הסמוך ללוצרן לחוות קצת שלג ואוויר פסגות . על ההר מתקיים פאנסנאכצ'יק מקומי – תחרות מזחלות היתולית . מסלול מזחלות תוצרת בית -כל אחד כיד הדימיון והיצירתיות . היה קור מקפיא וערפל , שלא הפריע לאווירה הכללית המשעשעת , טעמנו פונדו גבינות ובירה מקומית , רקדנו וצחקנו ומאוד נהנו . בסיום המסלול התכנסו כל המשתתפים לחגיגה קטנה בשלג – עם נקניקיות במדורה , וכמובן איך אפשר בלי מלא אלכוהול . הילדים עלו וירדו במזחלות השלג ואנחנו תפסנו טרמפ ברכבל הקטן למעלה בחזרה לרכבל לתחנה האחרונה

הנוף מהרכבל בדרך לפסגת הפילאטוס

ממשיכים למעלה לפסגה בתוך ערפל מלא , ראות אפס לפתע אנו יוצאים מתוך העננים לשמש ושמים בהירים . מדהים !

למעלה יש בית קפה נחמד עם נוף פנורמי , מרפסת שמש ובית מלון . מאוד התלבטתי לאיזו פסגה לעלות – יונגפראו ,פירסט , גליישר 3000 שמחה שבחרנו את הפילאטוס . על לוצרן דלגנו כי רצינו להגיע לפנות ערב לבאזל או ליתר דיוק לסנט לואי -מחר ב 4 בבוקר מתחיל החלק השני של הטיול – הקרנבל של באזל .

מגיעים אחר הצהריים למלון הדירות בסנט לואי ,מחזירים את הרכב , יש לו שאטלים חינם משדה התעופה . (יותר מאוחר נחזור לקחת את הרכב שהשכרנו מהצד הצרפתי להמשך השבוע .)

בדרך לסנט לואי יצרנו קשר עם השכרת רכב בארץ והזמנו רכב לימים הבאים , לא היה רכב לכל הימים ונאלצנו להחזיר את הרכב ביום רביעי בערב כשבחמישי בבוקר הטיסה ארצה . חברינו לא המליצו לנו לשכור רכב בזמן השהות בצרפת אבל אנו רצינו לטייל קצת גם באיזור אלזס . בדיעבד היה עדיף לשכור רכב מראש לכל השבוע . בחברת ההשכרה (יורופקאר ) נמסר לנו שכל הרכבים שלהם בעונה זו עם צמיגי שלג , למרות שלא הזמנו וגם לא צריך בצד הצרפתי ( בניגוד לצד השוויצרי שם החוק מחייב בפברואר צמיגי שלג )

המלון – אדג'יו אקסס – מלון דירות חמוד ומודרני , ריהוט מינמלי , מיטה קטנה , אמבטיה ומטבחון קטן – התחושה שהמלון לא מפנק כמו זה שבשוויץ – מצד השני המטבחון היה יתרון בשבילנו כי ממש לא מצאנו את עצמנו במסעדות שם . בכלל – בבאזל – חוץ מנקניקיות שהיו שם לרוב לא היה ממש מה לאכול . בצרפת – יש המון בולנז'רי ופטיסיירי . מלא מלא מאפים מגרים ומושקעים , בגטים ומיני לחמים . אבל אוכל – אין . באמת שאין . יש המבורגר , ופיצה , ומסעדה סינית לא מפתה בכלל שהייתה כל הימים שהיינו שם שוממה , לא ממש אוכל בשבילנו , אנחנו פחות מתחברים למאפים אז עשינו קניה בסופר (חגיגה למי שאוהב גבינות מסריחות ) וכל בוקר קנינו לחם טרי וקרואסונים במאפיה ממול והכנו לנו ארוחת בוקר מפנקת . בדיעבד אולי הייתי מעדיפה לבחור במלון איביס או וילה k הכוללים ארוחת בוקר , כי למי יש כוח להתעסק עם קניות והכנת ארוחה בחופשה . חוץ מזה , יתרונו של המלון הוא שהוא צמוד לגבול עם באזל .

במשך כל ימי הפסטיבל כולל בלילה הראשון החל מהשעה 3 לפנות בוקר יש תחבורה ציבורית – אוטובוס כחול מהרחוב הראשי – תחנה ממש מול המלון – במחיר של 5.60 יורו לאדם הלוך ושוב הלוקח אותך ממש עד פתחו של הפסטיבל . מחיר הרכבות והחניה בבאזל יקר ולא שווה להכנס עם רכב . מניסיון .

טוב , על פסטיבל באזל נכתב בעבר ויש עליו כתבות לרוב המתארות היטב את הקרנבל הצבעוני והשמח הזה . שוב ניתן לתמונות לדבר

ביום שלישי – לאחר שקצת התעייפנו מכל החגיגות והקונפטי יצא לנו מהאוזניים ( תרתיי משמע ) וגם מאוד מקומות שהצנעה יפה להם ...הרגשנו שהעניין דיי חוזר על עצמו , החלטנו לטייל באלזס -אותה הכרנו מטיול עבר בעיר השחור באוגוסט 2013 .

תחילה נסענו לעיירה החמודה ריבווילה אותה זכרנו כתוססת ומרשימה והפעם הייתה שוממה ובלי דופק , חנויות רבות סגורות . סיבוב קצר , מעלים זכרונות מהטיול עם הילדים (פה הצטלמו מול הבאר , פה קנינו סיר חרס ) וממשיכים בנסיעה לכיוון שטרסבורג

את שטרסוברג לא הספקנו לבקר בטיול ליער השחור ונשארתי עם תחושת החמצה . חונים בחניון הסמוך לקתדרלה המקסימה . שטרסבורג מקסימה ממש , עיר מהממת , המרכז שלה קטן וחמוד ,

שוטטנו קצת בסמטאות , עשינו קצת שופינג -שיהיה . וחזרנו – כשבתכנון להגיע לספא נחמד . אממה – ראינו חנות של דקתלון בדרך לפה – ורצינו לבקר “רק קצת “ ...אה והיה גם סופר בגודל של קניון ממוצע ליד אז נכנסנו “רק קצת “ והנה כבר 7 והוויז לא מצליח לזהות את שם הספא ..מתברברים ..הוייז מראה שנגיע לספא רק בעוד שעה ...בעסה ..מי אשם ? אני ? בטח שבעלי בגללו נכנסתי לסופר הזה . הבחור חיפש שירותים וחזר נרגש “בואי תראי איזה סופר ענק” ...אני מתבאסת בקול והוא להגנתו “ אבל אמרתי לך להזדרז . למה את צריכה למשמשמש כל דבר ?! “ מיותר לציין שלא קנינו כלום blush

לא זוכרת את שמו של הסופר, תראו אותו בכל מקום – סופר ענק המפרש על קומה שלמה בגודל של קניון שיש הכל מהכל , כולל מאפיה או בולנז'רי -פטיסיירי שבה מאפים מכל המינים במחירים מצחיקים , פרלינים- ובית קפה צמוד , מחלקת גבינות, נקניקים , דגים , בגדים, נעלים, מזוודות , ועוד במחירים מאוד אטרקטיביים .

החלטנו שמחר בבוקר נבקר בספא וכך היה .

מרחק של כ 50 ד' נסיעה מסנט לואי נמצא הספא הזה ליד ריבווילה , מדובר בספא קטן , יוקרתי ומאוד נחמד , ובו גם בריכה עם מוזיקה מתחת למים לתחושת רוגע ושלווה מול הנוף של הכרמים וההרים המושלגים . מומלץ מאוד . בעיקר למבוגרים – לא פגשנו ילדים . יש לציין , שגם הויטה קלאסיקה בצד הגרמני בא בחשבון ונמצא כ 40 ד' נסיעה מסנט לואי – בקרנו בו בעבר הוא מיועד יותר למשפחות ונעדר נוף . אבל גם מומלץ וחמוד בהחלט .

שהינו שם 3 שעות מענגות וחזרנו לבאזל – היום התהלוכה המסכמת את הקרנבל והיא בעצם העתק של התהלוכה מיום שני – להקות של נגנים ועגלות הזורקות על העוברים והשבים קונפטי ומיני ירקות, פירות , סוכריות , ואפילו תחתונים היו שם emoji

שימו לב לסיכול הממוקד – מוט שבסופו סל עם קונפטי , ישר על הראש angry ימים אחר כך אתה מוצא קונפטי בכל מיני מקומות ..עד ישראל הוא הגיע אחרינו laugh

תם ונשלם טיול מקסים . היה נפלא .