הערה / גילוי נאות:

בתוכן המסלול נעשה שימוש בתוכן הטיפים של המטיילים באתר. המלצות המטיילים באתר הועתקו כלשונם למסלול זה והקרדיט שלהם ורק שלהם בלבד. אני בסה'כ חיברתי למסלול שימצה את הזמן. המסלול ממצה אטרקציות מרכזיות בעיר.

יום 1

יום טיול בבטומי - ברגל

נתחיל בכיכר פיאצה

מומלץ להתחיל בקפה של בוקר בכיכר פיאצה, הכיכר המרכזית במרכז העיר ובה מגדל שעון גבוה. כיכר פיאצה (Piazza Square), ובה מלונות בוטיק, בתי קפה וארכיטקטורה ייחודית, הינה יעד שהמון מקומיים אוהבים להגיע אליו כדי לשתות או לאכול משהו טוב. כשתגיעו לפיאצה בטומי, ברחוב Vakhtang Gorgasali 22, בלב האזור העתיק של העיר, יימשך מבטכם אל מגדל השעון המרשים, המצלצל בכל חצי שעה. בעבר היה זה בית ספר רוסי, שנהרס לפני כשנתיים עד היסוד ועל שטחו נבנתה מחדש כיכר מרשימה, המשתלבת בטבעיות בנוף השכונה, נוף הבתים שנבנו במהלך המאה ה-19. במרכזה של הכיכר מוטבע פסיפס מרהיב של אומן איטלקי ובצידה נמצא אולם הקונצרטים של בטומי. ממול לאולם נמצאת קתדרלה רוסית מרשימה ששופצה לאחרונה.

בכיכר יש בתי קפה מודרניים, בתי מלון קטנים ורצפת הכיכר עשויה פסיפס ענק וצבעוני. מול הכיכר, ישנה כנסייה קטנה ומקסימה בשם  St. Nikola's Church   שנמצאת על רחוב Z. Gamsakhurdia, שבה תוכלו להתרשם מוויטראז'ים רבים ומהחיים התוססים בכנסייה, כולל טקסים ושירי מקהלה, לא רק בימי ראשון.

שיטוט באזור הוא דרך נפלאה לעמוד על קנקנה של העיר, המשלבת ישן עם חדש ומקפידה לשמור על צביונה הייחודי, גם במבנים שנבנו או שופצו לאחרונה. מלבד בתי הקפה בפיאצה, ישנן חנויות שונות ברחובות הסמוכים.

משם 6 דק' הליכה , 500 מ' ל :

מקור משקה השיכר הלאומי במגדל צ'אצ'ה

בסמוך למגדל האלפביתי ועלי ונינו נמצא אתר מרשים נוסף הנקרא מגדל צ'אצ'ה (Chacha Tower), שנבנה במקור על מנת שיכיל מזרקת צ'אצ'ה – מעין ברנדי שהינו משקה השיכר הלאומי, במקום כזו המלאה במים. האגדה מספרת שהצ'אצ'ה אכן זורם במשך 15 דקות רצופות, פעם בשבוע.

משם 6 דק' הליכה , 450 מ' ל  :

גן הנס

בקצה הטיילת, ליד המפרץ, נמצא Miracle Park, ובו שלל מבנים מעניינים ואטרקציות נחמדות, בהן:

פסל עלי ונינו

ליד גלגל הענק, תבחינו בשתי דמויות גדולות עשויות ברזל. זהו "פסל האהבה", ואם תגיעו בשעות הלילה, תוכלו לראותו מואר והדמויות יתקרבו ויתרחקו אחת מהשנייה במשך חצי שעה כל פעם. בהמשך הטיילת תראו את בניין האלף-בית הגיאורגי. הכתב הגיאורגי התפתח במאה ה-11 לספירה, מכיל 33 אותיות ומועמד להיות סממן תרבות מורשת עולמית של אונסק”ו.

פסל עלי ונינו (Statue of Ali and Nino) ממוקם במפרץ בטומי (Batumi Bay), פסל אהבה נצחית זה הינו ציון דרך איקוני בבטומי . האמנית הגיאורגית תמרה קבסיטאדזה פיסלה אותו; הדמויות בו נעות אחת לכיוון השנייה, מתמזגות ליחידה אחת ואז נפרדות ומתרחקות שוב מדי 10 דקות.

הרעיון לייצר את הפסל המופלא הגיע מספר בעל אותה הכותרת של הסופר קורבאן סעיד. הספר מספר על מערכת יחסים רומנטית בשנת 1918 בין המוסלמי-אזרבייג'ני עלי ובת-אצולה נוצרייה-גיאורגית מבאקו.

בהמשך הטיילת תגיעו לאזור הרחצה. שם תשימו לב כי בחוף אין חול אלא חלוקי נחל כמו בכנרת, רק אל תתבלבלו – מי הים מלוחים. על החוף יש בתי קפה ובעונת הרחצה תוכלו לשכור שמשיות וכיסאות שמש לנוחיותכם. אתם מוזמנים לבחור אם להישאר על חוף הים ולהירגע או שמא להמשיך עוד .

משם 6 דק' הליכה , 500 מ' ל :

גלגל ענק

בקצה הצפוני של הטיילת יש גלגל ענק וצבעוני (5 לארי), שייתן לכם נוף נחמד של הים ושל החלק הקרוב של העיר. הסיבוב הוא איטי (בערך רבע שעה) אז תוכלו להספיק ממש ליהנות מהנוף. באותו האזור יש גם פסלים סביבתיים גדולים, כמו מגדל גבוה המקושט באותיות גיאורגיות.

הגלגל הענק של העיר שהוא אמנם איטי למדי, אך מי שרוצה לחוות את הנוף מלמעלה, מוזמן.

צמוד איליו : להכיר את האלף-בית הגיאורגי במגדל האלפביתי

בטומי מלאה בגורדי שחקים, והמגדל האלפביתי (Alphabetic Tower) הינו דוגמא לכך. הוא מבטא את ייחודיות העם והאלף-בית הגיאורגי. המגדל הינו אתר עיקרי נוסף בעיר, הנמצא לא הרחק מפסל עלי ונינו. הוא נישא לגובה 130 מטרים, משלב עיצוב של סליל דנ"א ובו 33 אותיות האלף-בית הגיאורגיות, כאשר כל אות עשויה אלומיניום בגובה 4 מטרים. פיר המעלית מוביל לפסגת המבנה המספק נופים פנורמיים. עלות 15 לארי לעלייה לרום המגדל.

כתובת: Seaside Blvd, Batumi

נראה גם את: מגדל בטומי – הבניין הגבוה ביותר בעיר, ניצב בגובה 200 מטרים וצורתו המשונה תגרום לכם להסתכל עליו עוד ועוד, בעיקר בגלל שיש גלגל ענק שסוג של דבוק לו לחזית הבניין.

משם 15 דק' הליכה , 1.2 ק''מ  ל :

לעלות לגובה עם רכבל ארגו ולהתרשם מהנוף

רכבל ארגו (Argo Cable Car) נבנה ב-2012 ומאז הפך לפעילות חובה בבטומי . הרכבל לוקח אותך לדרך של 2.5 קילומטר בגובה מקסימלי של 252 מטרים. בסוף המסע, ישנה מרפסת תצפית וממנה נשקפים נופים מרהיבים של העיר. נסיעה ברכבל אורכה כרבע שעה.

בנוסף, ישנה כנסייה קטנה בסמוך לנקודת התצפית, ובית קפה בתחנה העליונה אם יתחשק לכם לנשנש משהו בזמן שתיהנו מהנופים המדהימים. בצידו השני של הרכבל יש מרכז מסחרי קטן, שיש בו בתי קפה, מסעדות ומרפסות נוף מהממות.

כתובת: Gogebashvili St, Batumi    שעות פעילות: כל ימות השבוע, 11:00-22:00

אפשר לחזור עם הרכבל או לבקש מבית הקפה במקום להזמין לכם מונית.

משם במונית –מחיר של 10עד 15 לארי

לפארק השישה במאי

במרכזו אגם מלאכותי קטן. יש פה מספר מקומות ישיבה וגם שבילי הליכה רבים וסירות במים. בקצה נמצא גן חיות קטן ובצד השני יש דולפינריום, עם מופעי דולפינים.

במרכז בטומי, ברחוב רוסטוולי (Rustaveli), עתיר המלונות, מקיף את אגם נורי (Nurie Lake) פארק השישה במאי (6 May Park) לציון יום ההפיכה באג'רה. הפארק שהוקם בשנת 1881, מושך אליו תיירים ומשפחות מקומיות, המגיעים אל פינת החי, הדולפינריום, האקווריום ופינות החמד הרבות המצויים בפארק, לצד פסלים ועצים מרשימים כברוש המקבל את פני הנכנסים בכניסה הראשית. מבנה אחר בפארק הוא הדולפינריום

שעות פתיחה: שלישי-ראשון: 10:00-18:00   טלפון: 995-422-221730+ מופע דולפינים - ביקור בדולפינריום (Dolphinarium) אחת מהאטרקציות הפופולריות ביותר בגיאורגיה.

משם נסיים בארוחת ערב:

שוק לאוכל ים - Seafood Market - מומלץ ביותר

השוק הזה נמצא מחוץ למרכז העיר אבל אם אתם אוהבים לאכול דגים, בהחלט כדאי לכם להגיע לכאן.

הביקור כאן, והאכילה, הוא חוויה שתזכרו לעוד הרבה זמן ונחשבת לאטרקציה בבטומי:

קודם כל אתם מסיירים בשוק ומתרשמים מהדגים הטריים, ולאחר מכן בוחרים דג. המוכרת מעבירה את הדג לניקוי, ואז כשהדג מוכן, אתם עוברים לאחת המסעדות במקום ובוחרים את צורת העשייה. לאחר מכן, המנה מוגשת אליכם מתובלת ברוטב שבחרתם לצד סלט או צ'יפס לבחירתכם. הדגים מאוד טעימים והמחירים ממש זולים –ללא ספק מקום אותנטי וחוויה מהנה. כתובת: Gogebashvili St 33  שעות פעילות: כל יום 10:00-21:00. יושבים על שפת הים.

יום 2

טיול מחוץ לבטומי

לקחת נהג- ניתן לסגור איתם מהארץ מסלולי טיול לכול יום (בוואטסאפ)

מסלול ליום כ- 25 דולר לאדם בקבוצה של 3 איש ומעלה. לטיול ארוך 30 דולר. הטיול כולל איסוף מהמלון משעה 09:30 בערך עד הערב.

ממליץ על:

תמי ודוד- מדריכים – דוברי עברית ואנגלית : 995596075151+   מגיעים עם ג'יפ מרצדס. מעל 4 איש מביאים מסחרית. בוואטסאפ לכתוב באנגלית. הם רק דוברים עברית. מייל : [email protected]

גיאורגי- דובר אנגלית: 995599033319+  מגיע עם רכב (ג'יפ מרצדס)

נסיעה 150 ק''מ , שעתיים ושלושים וחמש דק'

Martvili Canyon

קטע קניון יפה מאוד ומסודר היטב לתיירים, הליכה קלה מאפשרת צפייה ייחודית בזרימה של הנחל והטבע שסביבו ממרפסות שממוקמות מעל הטבע. השייט הקצר בסירה בתוך פנינת טבע מרהיבה ושקטה .

לראות מרחוק את המפלים. 15 לארי לצעידה. אם תיקחו גם שייט .תצטרכו להוסיף עוד 13 לארי.

הליכה קצרה ונוחה של כחצי שעה בנוף יפה. מי שרוצה לוקח סירה של 6 אנשים בעלות של 15 לארי לאדם. מאוד מומלץ. שטים בתוך קניון יפה, מים קרים ואם יש גשם אז נרטבים. מתאים גם למשפחות. מאוד רגוע לא לצפות לראפטינג סוער.

סיור כולל שיט בסירה במים רגועים, ומסלול הליכה בצידי הקניון בהם מפלי מים. השייט מתבצע בסירות שלא נוחות לישיבה ומאד צרות, כאשר שייט מקומי נמצא בקצה הסירה ,ושאר המבקרים שיושבים בסירה מתבקשים לחתור במשוטים.
בצידי מסלול ההליכה יש מעקה למתקשים בהליכה, כאשר חלקים מהמעקה חסרים.

המקום ממש מקסים. הביקור כולו אורך כשעה. שטים בסירה בקניון ולאחר מכן עושים ברגל הליכה קצרה על גשרים תלויים ורגילים. מקום מהפנט ביופיו.

מערת פרמתיאוס

מערת פרומתיאוס נמצאת 16 ק”מ צפונית לעיר קוטאיסי ליד הכפר Kumistavi וליד Skaltubo, היא התגלתה בשנת 1984. נמצאת בגובה 100 מ' מעל פני הים ויורדת לגובה 40 מטר.מערה ארוכה, כ-1.5 ק”מ של שביל במעבי האדמה, לאורך הדרך נטיפים מוארים בפנסים בצבעים שונים (נטיפים יפים יותר יש במערת הנטיפים בארץ) . בסופה של המערה ניתן לשוט בנחל תת קרקעי באורך של כמה מאוד מטרים בתוספת תשלום.ההדרכה במקום באנגלית,  80 לארי לזוג כולל שיט באגם התת קרקעי (25 לארי כניסה לאחד ו-15 לארי שיט לאחד).

הפארק המוסיקלי

פארק יפה וירוק ובו שבילים המובילים לזמרים ולהקות המפורסמים בעולם. מחולקים למתחמים. בכניסה לכול מתחם גלאי תנועה מזהה אתכם והמוסיקה של האומן מתנגנת. תנסו לזהות מי האומן טרם כניסתכם למתחם. פארק גדול. מספיק לשעתיים טיול. חניון מסודר.

משם לארוחת ערב במסעדה גיאורגית:

מסעדת Retro. מסעדה המתמחה בכול סוגי החצ'אפורי. ברחוב Gorgiladza 54/62 מסעדה מקומית מומלצת לחובבי הז'אנר.

יום 3

הגנים הבוטניים של בטומי-

אז נכון שכמעט בכל מקום בעולם יש גן בוטני, אבל זה של חבל אג'רה קסום במיוחד. תוכלו ליהנות מתשעה גנים שונים בהם מצויים צמחים מרחבי העולם, כמו ניו זילנד, דרום אמריקה והמזרח התיכון. בגנים תוכלו ליהנות מפינות חמד קטנות ליד הנחלים, צבעוניות מדהימה של פרחים ועצים ואיך לא – הנוף הטיפוסי – מצד אחד הרים מושלגים, מצד שני – ים. הגנים מתפרשים מהגבעות ועד קו המים והם כל כך גדולים שתוכלו להסתובב בהם כמה שעות טובות. אם יש לכם פחות זמן או שאתם אוהבים אטרקציות נוספות, הגן הבוטני (Batumi Botanical Garden) נמצא במרחק של כחצי שעה נסיעה מהעיר ומדובר באחד ממקומות החובה לכל מי שמגיע לבטומי. על פני שטח ענק משתרע לו גן בוטני גדול ומרהיב עם נוף לים השחור, שמחולק למספר מתחמים כמו: אזור ניו זילנד, הימלאיה, צפון אמריקה, מקסיקו, אוסטרליה, ים תיכוני ועוד.

בכל אחד מחלקי הגן תוכלו לראות את הצמחייה הטיפוסית לאותו מתחם, עצים עצומים לצד צמחי נוי, עץ בן 300 שנה ואפילו אזור של עצי במבוק, שיגרום לכם להרגיש ביפן. המלצה שלי – תעצרו לצד נקודות התצפית היפות ותכינו את המצלמה!

הגן הבוטני של בטומי (Batumi Botanical Garden) נמצא תשעה קילומטרים צפונית לעיר. הגן נמצא על הכף הירוקה, מצ'וונה קוטצ'חי (Mtsvane Kontsk) הצופה אל הים השחור. בין שבילי הגן תיהנו מפריחתם של תשעה זנים שונים, שמקורם באזורי האקלים הסובטרופי, ניו זילנד, דרום אמריקה, הימאליה, מקסיקו, הים התיכון, אוסטרליה ומזרח אסיה. בנוסף, תוכלו לבקר בקברו של פטר קרסנוב, שיזם את הקמת הגן והחל לעבוד בו בשנת 1880, זכה להיות נוכח בפתיחתו בשנת 1912 ומת בשנת 1914. הגנים הגדולים מחולקים לאזורים שונים שמציגים זנים מקומיים, טרופיים וגם מרחבי העולם. מי שנהנה מבוטניקה יוכל להקדיש לביקור במקום בקלות חצי יום לפחות, או בשביל לצמצם בזמנים – להשתמש באוטובוס החשמלי של הפארק (3 לארי). לצד הגנים יש חוף ים נחמד. הגן הבוטני בטומי  (Batumi Botanical Garden), שנוסד על ידי בוטנאי רוסי ונפתח בשנת 1912. זהו אחד מהגנים הבוטניים הגדולים ביותר בברית המועצות לשעבר, תקופה שבמהלכה הוא פותח והורחב. הגן מציע נופים מצוינים של מישור החוף יחד עם צמחיה ועולם חי יפיפיים.

כתובת: Mtsvane Kontskhi (Green Cape) Settlement מחיר כניסה: 15 לארי לכניסה , 30 לארי למדריך. שעות פעילות: כל ימות השבוע, 9:00-19:00

שמורת הטבע מטירלה - ירוק בעיניים

כבר הבנו שבחבל אג'רה יש הרבה יותר מטבע, ובכל זאת, אי אפשר בלי. אחת מארבע השמורות באג'רה שנקראת Matirala National Park ובתרגום חופשי – “עמק הדמעות”. אם אתם שואלים את עצמכם למה, זה לא בזכות היופי המדהים שקיים פה, אלא בגלל הלחות. למרות שהשמורה גבוהה יחסית, היא המקום הלח ביותר בגיאורגיה כולה ולא עוברים פה יומיים בלי גשם. גם לתל אביבים מורגלים, הלחות פה תורגש, אבל הטיול קליל והנוף מקסים, כך שבעיני לפחות, זה שווה את החום. פירוש המילה מטירלה בגיאורגית הוא "לבכות".

המסלול בשמורה מתחיל באמצעות מעבר לצד השני של הגדה דרך רכבל חבלים מיוחד. למעשה, נכנסים לתא עשוי עץ שיכולים להיות בו רק ארבעה אנשים בכל פעם, וילד מקומי מושך את החבל כדי להזיז את הרכבל. זה אולי נשמע מפחיד, אבל זה ממש נחמד וכיף ומרגיש בטוח.

משם מתחילים לטפס בהר (רגלית כמובן) דרך יער גשם, כאשר לאורך הדרך נופים מדהימים של צמחייה ירוקה בטירוף ומים זורמים. אפשר לרדת לשביל שמוריד לאגם נחמד ואז לחזור חזרה, להמשיך לעלות עד שמגיעים למפל יפהפה שזורם בעוצמה ואי אפשר להסיר את המבט ממנו. העצים והירוק שמקיפים מכל עבר הם בלתי נתפסים ופתאום כל הלחות, הגשם והבוץ הופכים לגמרי לשוליים.

המסלול הוא מעגלי ומהמפל יורדים חזרה במורד ההר, עד שמגיעים לגדת הנהר ועוברים עם הרכבל הידני חזרה. הילד עדיין שם. המסלול הוא באורך של כשבעה קילומטרים ברמת קושי בינונית (היו מבוגרים וילדים שעשו את המסלול) והוא לוקח בין שעתיים לשלוש שעות. בשמורה הקימו גם פארק חבלים אתגרי ואפילו תוכלו לעשות שם אומגות (בתשלום). העונה המומלצת לטיול בפארק היא בחודש אוגוסט והנסיעה מבטומי אורכת כשעה.

אחרי נסיעה של כחצי שעה בשביל ג'יפים, לרדת מהאוטו וללכת, כשמשמאל המון כוורות ומימין מדרגות עשויות צמיגים ושלט קטן המכוון למפלים. לצאת לטיול מעגלי של כמה שעות בשמורה. יוצאים לדרך בחציית נחל שוצף, כשתלויים מעליו על אומגה! האומגה בסגנון של בית על העץ. האזור יפייפה! ירוק בטירוף, מלא מים וציפורים מצייצות. שפיצי ההרים הוסיפו קו מתאר נהדר לכל היופי הזה. בשלוש שעות טיול אפשר לראות, מעבר לנופים הקסומים, גם בריכת מים קרירה (הגיאורגים קוראים לזה אגם) ומפלים חמודים. מסיימים את הטיול שוב במעבר הנחל, וחוזרים לאוטו . אפשר גם להשכיר טרקטורון עם מדריך שמוביל בשבילי השטח למשך שעה – עלות 150 לארי.

תוכלו לטייל בליווי מדריך שיעלה 40 לארי. אפשרי אבל לא מאוד נחוץ, הודות לעובדה שרוב השביל ברור ומסומן בשלטים קטנים. סביר להניח שהמדריך גם ככה לא ידע אנגלית כדי להעשיר את הידע שלכם על המקום. הכניסה לשמורה היא ללא עלות, אך ההגעה אליה תצריך מכם שכירת רכב או תפיסת טרמפים מהכביש הראשי. תוכלו גם לקחת מונית מבטומי שתעלה כ-150 לארי.

למי מכם שחווית הבית על העץ מעל המים לא מספיקה, תוכלו לעשות אומגה. לא כזו ארוכה כמו בתאילנד או דרום אמריקה אלא מקטעים קטנים לאורך המסלול שאותם תעשו על הכבל, במקום ברגל. תוספת של 15 לארי ושעה נוספת לזמן המסלול.

קפה דונה Dona Bakeshop & Café

בית הקפה המפורסם יותר בבטומי. עוגות מדהימות וטעימות במחירים מצחיקים. אפשר לשבת על שתייה חמה ועוגה. יש שלוקחים עוגות שלמות לארץ.

יום 4

טיול שלושת המפלים

הטיול מתחיל בשעה עשר בבוקר נמשך לאורך כל היום ומסתיים בסביבות שבע שמונה בערב ולעתים אף בעשר בלילה.

הטיול כולל את שלושת המפלים, מפל אהבה, מפל בירבטי מפל מקחונצטי וגם רואים איפה מתחברים שתי הנהרות, נהר צ'וחורי ונהר אדג'ריסצקאלי, שני צבעים .

נעשה אומגה מעל הנהר ונעלה על גשר תמרה הצר.

לאחר מכן נתארח אצל משפחה גיאורגית בכפר מקומי, שם נוכל לחוות את החיים בכפר . כמובן שנאכל, ולא מעט :דג פורל, צ'יפס, סלטים, עלי גפן, שעועית, חצ'פורי ואיך אפשר בלי הצ'צ'ה השתיה הגיאורגית. לאחר ששבענו נעבור לשבת במרפסת שם נוכל לצפות במופע ריקודי פולקלור גיאורגיים.ולקינוח נקבל תה או קפה.

מבצר גוניו-אספרוס

11 ק''מ מבאטומי ליד גבול טורקיה.. מי שמתעניין בארכיאולוגיה, יוכל לנסוע אל המבצר, שנבנה על ידי הרומאים עוד במאה הראשונה לספירה ושופץ בזמן השלטון העות'מאני. במקום תוכלו לראות אמת מים עתיקה, תערוכת חקלאות עם כלי חרס וזכוכית שנמצאו במקום ואף אוצר של תכשיטים מתקופות עתיקות. אחרי כל הטבע הזה הגיע הזמן להתחבר קצת להיסטוריה ולבקר באחד המבנים הקדומים ביותר בגיאורגיה. מבצר גוניו-אספרוס (Gonio-Asparos Fortress) נמצא במרחק 20 דקות נסיעה ממרכז העיר לכיוון הגבול הטורקי. המצודה הזו קיימת מהמאה הראשונה והייתה שייכת בהתחלה לאימפריה הרומית ואז לביזנטית, העות'מאנית ולחלק מהאימפריה הרוסית. כן, עברה לא מעט.

ישר כשנכנסים למבצר מרגישים שדורכים בפיסה היסטורית משמעותית, ועד היום אפשר לראות כאן שרידים עתיקים ולהתהלך בין הגנים המטופחים שהקימו במתחם.

כתובת: Left Bank of the River Chorokhi, Gonio

טלפון : 0595-352120 שעות פתיחה : 10:00-17:00 מחיר: 3 לארי לכניסה.

משם אפשר ל:

לבקש לחצות את הגבול במעבר ''סרפי'' לטורקיה לשופינג (להביא מראש דרכון) או להמשיך לשוק חופה.

שוק חופה

מה אפשר לרכוש בשוק? טיול הוא לא טיול בלי מינימום קניות.

הרי, בינינו, זה כמעט לא הגיוני לטייל בעיר בטומי שבגיאורגיה ולא להיכנס לבקר בשוק חופה המקסים עם הריחות, הצבעים והטעמים הכול כך מיוחדים של גיאורגיה.

אי אפשר שלא לקנות מזכרות צבעוניות וסחורות ייחודיות שונות שניתן למצוא רק בגרוזיה.

השוק חופה בבטומי הוא האופציה הטובה ביותר לקניות בעיר זו, במיוחד מכיוון שיש מבחר של בזארים טובים.

נכון, המחירים מתאימים, למשל, ניתן לקנות נעלי מותגים במחיר 120 לארי או טרניג מותגים שלם ב 100 לאר. השוק מחולק לדוכנים בצורת שתי וערב. פשוט צריך קצת לנהל משא ומתן. פתוח משעה 10:00 עד שעה 19:00. ניתן למדוד בחנויות.

משם לארוחת ערב במסעדה גיאורגית:

מסעדת Pirosmani  ברחוב Abashidze 36 . מאוד מומלץ לשבת בחדר פנימי פרטי.

יום 5

יום קניות:

שופינג - יש שני קניונים בעיר, מטרו מול (Metro Mall) וקניון בטומי (Batumi Mall). בראשון תוכלו למצוא יותר חנויות בגדים, נעליים וכדומה (אבל אל תצפו למותגים סטייל מנגו, זארה וחברותיהן). בקניון בטומי יש פחות אפשרויות, אבל יש סופרמרקט גדול וקולנוע. רחוב קניות מרכזי הוא Gamsakhurdia, עם חנויות אופנה מקומיות.

רחוב  Zurab Gorgiladze

הוא רחוב הקניות המרכזי והסואן של העיר, כאן תוכלו למצוא גם מסעדות גאורגיות רבות או להיכנס לאחת החנויות לחפש מזכרות

מטרו סיטי Metro City

קניון שנמצא מתחת למלון אופוריה ומכאן שמו – מטרו סיטי, כמו עיר מתחת לאדמה. גם כאן מדובר בקניון קטן שרוב המותגים שלו לא מפורסמים במיוחד, אבל כן תוכלו למצוא פה הפתעות כמו מתחם מזון מהיר (יש פה בורגר קינג) וחנות צעצועים שווה במיוחד.יש פה גם חנויות לכלי בית, משקפי שמש והמון חנויות בגדים.

Hopa Bazar

שוק מקורה שבנוי מסמטאות בהן המון דוכנים של הלבשה, הנעלה, מזון ועד חומרי בניין.יש בו גם שוק איכרים בו תוכלו לרכוש דבש, ריבות ועוד תוצרת חקלאית מגיאורגיה.כתובת: 32 Agmashenebeli St, Batumi 6000    שעות פעילות: כל יום למעט שני בה סגור 8:00-18:00.

BRAND HOUSE

חנות גדולה המציעה מבחר מותגים לגבר ולאישה במחירים זולים ומשתלמים במיוחד-

היא נמצאת במרכז העיר ויש בה מותגים רבים במחירים ממש משתלמים, בטח שמשווים את המחירים לארץ.תוכלו לקנות כאן לא מעט בגדים, תיקים והנעלה במחירים טובים ובאיכות מעולה.כתובת: 6000, Gorgiladze str 82, Batumiשעות פעילות: כל יום 10:00–22:00

חנות בגדים מותג תורכי : Defacto

נמצאת ברחוב rustaveli 19 וגם בקניון מטרו סיטי.

חנות בגדים Lc Waikiki

חנות ביגוד מגניבה שמזכירה את רשת פרימרק באירופה. יש חנות בקניון אופוריה וחנות גדולה יותר בעיר. פשוט לבקש מנהג מונית לקחת אתכם לחנות הגדולה בעיר.