יומן טיול ברזיל: ריו אהובתי .

כאמור ליהיא ,בתי הקטנה ,ונבחרת הנשים בכדור שער זכו בכרטיס הכניסה היוקרתי מאוד של אולימפיאדת ריו 2016 בתחרות העולמית שהיתה בסיאול 2015 . האולימפיאדה הפראלימפית החלה ב9/16 בריו,וברור היה שאנחנו מצטרפים לחוויה . המשלחת הישראלית יצאה לדרכה ב30/8/16 ,לאחר טקס פרידה מרשים בנתב"ג יניב ואני יצאנו לפנות בוקר לכוון ריו דה ג'אנרו לאחר טיסה של קרוב ל20 שעות כולל קונקשין פרזיאי נחתנו בריו .לראות את ריו מהאוויר היתה חוויהה מרגשת עבורי .

על קצה המזלג על ריו :

ככל שהתכוננתי אליה כ8 חודשים לפני הטיסה , קראתי התענינתי באתרים ,
 מה שלמדתי :

ריו דה ז'ניירו, או בקיצור ריו, שוכנת באזור הדרום-מזרחי של ברזיל, על שפת האוקיינוס האטלנטי.

• בריו מתגוררים כ7 מיליון תושבים, מה שהופך אותה לעיר השישית בגודלה באמריקה.

• ריו דה ז'ניירו היא לא העיר הגדולה בברזיל, אלא דווקא סאו פאולו.

• ריו דה ז'ניירו היתה בירת ברזיל בין השנים 1960-1763, עד שברזיליה זכתה בבכורה. אבל כולם שומרים לה את הבכורה .

פירוש השם שלה: הנהר של ינואר בפורטגזית,כי כשגילה אותה ג'ספרהדה למוס במפרץ גואנברהב1.1.1502 הוא היה בטוח שזה שזה שפך נהר גדול ולכן קיבלה העיר את השם “הנהר של ינואר

• תושבי ריו מכנים אותה "העיר המופלאה" בשל יופיה הטבעי, הכולל צוקים מיוערים העולים בתלילות לגבהים של מאות מטרים, איים טרופיים, חופים לבנים, ומפרצים רחבים.
התושבים נקראים קריוקה
הם אוהבי ספורט ולא רק כדורגל , שבילי אופנים מסודרים ,מסלולי ריצה לאורך הטיילת.
 באמת שכלום לא מכין אותך לעיר היפיפיה והמיוחדת הזו ,בין גבעות והרים מפרצים וים כחול ,היא נראית כמו תכשיט מדהים ונוצץ בלילה בעקר ,

היא לא רק כדורגל וחופים יפים יש בה את היופי והכעור , יש בה עוני ועושר ,יש בה פשע ואהבת האדם, מיכלול מיוחד של חיים ושמחה ועצב .
 בפורומים שונים ששאלתי כמה זמן כדאי להיות בריו אמרו לי מספיק 3/5 ימים , אבל זה לא מספיק , גם חודש לא מספיק בכדי לספוג את האווירה המיוחדת הזו שבה .
 ריו היא עיר ענקית , פשוט ענקית. היא שוכנת במדינת ריו דה ג'אנרו בברזיל מחולקת לשכונות רבות , מכילה כ8 מיליון תושבים , היא מחולקת לחלק צפוני Zona Norte ולחלק הדרומי Zona Sul, בחלק הדרומי נמצאים החופים היפים של העיר , קופהקבאנה, איפנמה לבלון . וכמובן רובע הסנטרו , החלק העתיק יותר של העיר מרכז העסקים והכלכלה ,מרכז תרבות מקומי שווקים מרכזי אומנות ומשלב חדש וישן בנינים בנויים לגובה רב ובנינים עתיקים המזכירים את תחילתה של העיר ,למעשה הסנטרו היה תחילתה של ריו בשנת 1576עי המתישבים הפורטוגלים ומשם התרחבה והתרחבה מעבר לגבעות היפות והירוקות המקיפות אותה .
סנטרו , שכונת סנטה טרזה ומדרגות לאפה :
אנחנו נחתנו ישר לסנטרו , לילה ראשון היה במלון מוטה אלגרה, Hotel Monte Alegre , שוכן ממש בלב הבלאגן הסואן ,מלון 3 כוכבים .
כתובת :Rua Riachuelo, 213 - Lapa, Centro, Rio de Janeiro, CEP 20230-011, Brazil
 יצא לנו לזוג חדר לילה כ170 שח לילה כולל ארוחת בוקר סבירה .מאחר והגענו ממש מוקדם בבוקר ,הם הסכימו לעשות לנו צק אין כמחווה, כנראה בגלל שנראנו מחוסלים אחרי שעות טיסה ארוכות . התרעננות קלה ויצאנו לתייר ברחובות הסנטרו המדהימים .

הסתובבנו ברחובות בעיר בהתרשמות ראשונה , בתי קפה קטנים וישנים מאוד, אנשים ליום עבודה
הגענו למדרגות לאפה Arcos da Lapa, או מדרגות סלרון חוויה אומנותית שחוצה שתי שכונות גם את שכונת סנטה תרזה וגם שכונת לאפה .מי שיזם את הרעיון האומנותי הזה היה אומן בשם חורחה סלרון אומן צילאניי ששיפץ את המדרגות המובילות לביתו על ידי פסיפסים בצבעי כחול, ירוק וצהוב צבעי הדגל הברזילאי כאות הוקרה לעם הבריזליאי .ומה שהחל כיוזמה הפך לסוג של שגעון .כיום יש 2000 פסיפסים ואריחים מכל העולם ופגשנו גם אומנית יהודיה שהביאה מהארץ פספיסים עם המילה שלום

עלינו את כל ה215 מדרגות ,כאשר מכל קטע מדרגי יש נקודת נוף על העיר , וכן נקודת מבט לתוככי ביתיי האנשים המתגוררים בשכונה שמברכים בחביבות אופיינית לברזילאים בחיוך ושלום . בסוף המדרגות חיכה לנו ג'וספינו עם בירה קפואה ונוף מדהים של מגדלים ופאבלות
משם המשכנו במעלה שכונת סנטה תרזה ,שכונת יוקרה בריו והסתובבנו בן הבתים והוילות כשמעלנו על חוטי החשמל מסתובבים חופשי קופים.
מכל פינה יש תצפית על בתי השכונה והעיר .
במהלך השיטוטים הגענו לפארק פארקו דה רואינס , אליו הגענו ממש במקרה על הדרך .
נמצא על גבעה בשכונת מגורים ומשקיף על כל הרובע , יש שם מבנה ישן ומוזיאון יפיפה לאומנות . אין עליו מידע ברשת בעברית כאמור במקרה הגענו אליו .
ציון דרך חובה . Parque das Ruina כתובת :
R. Murtinho Nobre, 169 - Santa Teresa, Rio de Janeiro - RJ, 20241-050
 יש שם מבנה הנראה כביכול נטוש אבל שוחזר בחלקו ,גן עדן לצלמים שבנינו .

טיילנו גם בפארק היפיפיה והשלו הזה

מקום שווה לבקר !!

משם המשכנו וירדנו (חתיכת ירידה תלולה ) לכוון מרכז העיר או הסנטרו בחפוש אחרי מסעדה להשביע את רעבוננו ההולך וגובר . יש בריו מסעדות “אכול כפי יכולתך” עבור תשלום של 50 ריאל כ60 שח לאדם אפשר לאכול לשבוע , מצאנו מסעדה כזו הסמל המסחרי שלה זה תרנגול ,אבל יש בה מכל טוב הברזילאי בשרים עופות תבשילים וכו .
משם המשכנו לעורק העיר העמוסה ,
 הגענו לקתדרלה העירונית בריו , מבנה מיוחד דמוי חרוט ,בהתחלה לא הבנתי שזו כנסיה בגלל המבנה המיוחד שלה וגם אין צלב ככל הכנסיות הרגילות, הצלב משתלב על התקרה עם וירטראזים מדהימים .בלילה היא מוארת בצבע סגול נאון מה שמיחד את המבנה היפיפה והמיוחד הזה
 משם המשכנו לכיכר פולראינו ,עורק תוסס חיים , בכיכר מסתובבים גם כל מיני כייסים ויש לשים לב לחפצים האישים , לא רחוק משם היה יריד יד 2 כאילו ,כל מיני ענתיקות מוזרות ,ריקודי סמבה בשילוב כל מכל , כאמור הם ססגונים ומכל פינה בקעו צלילים ,ומוכרי אומנות

כאמור זו היתה תקופת האולימפיאדה והאווירה בריו היתה אווירה בינלאומית,ודגלי ישראל היתנופנפו בגאון , בהחלט כייף לראות את הדגל שלנו . חלק מהתושבים המקומים מכירים את ישראל וחלקם חייכו אלינו “בסבבה” ויאללה יאללה ושלום :)

הסנטרו מהווה חלק מיוחד בחיי הלילה ומייחד אתת השכונה הזו משכונות אחרות בריו . ברחובות הסנטרו רוקדים סמבה הבארים מלאים במבלים המקום סואן עד לשעות הלילה הקטנות , כולל שיכורים ואנשים מוזרים שקופצים פתאום מהפח .

קופהקבאנה איפנמה ישו והרבה סוכר :
 לאחר ביקור באמזונס(יומן טיול נוסף https://www.lametayel.co.il/%D7%91%D7%A8%D7%96%D7%99%D7%9C+%D7%90%D7%A8%D7%A5+%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%AA+%D7%99%D7%A4%D7%94+%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%9F+%D7%98%D7%99%D7%95%D7%9C++%D7%9E%D7%A0%D7%90%D7%95%D7%A1+%D7%95%D7%90%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%A0%D7%A1 )
חזרנו לריו למשחק הראשון ,והחלטנו להתפנק לאחר 5 ימים באמזונס, במלון טוב בקופקבאנה מה יש עוד להוסיף על הרובע המדהים הזה והשונה כל כך מהסנטרו ? רבות נכתב על קופהקבאנה ,על רצועת החוף היפיפיה שלה,על הברים לאורך הטיילת ,על כדורגל החופים על החתיכות והאנשים היפים ,על רחובתיה ומרצפות שהן הסמל המסחרי שלה , על חנויות היוקרה והמסעדות , מדהים סוער ויפה .
 לנו במלון בקופקבאנהה סול ,כתובת

Rua Santa Clara, 141, Copacabana, Rio de Janeiro, CEP 22041011, Brazil , מלון יחסית יקר אבל מיקום מעולה . כ500 מ מהחוף סמוך למסעדות רבות .
 ריו ,וקופקבאנה בעקר היתה מאובטחת בכוחות בטחון רבים שהיו פרושים בכל צומת ופינה בעיר ,לכן היתה הרגשה של בטיחות דבר לא הכי אופיני לעיר .

הקומפלקס האולימפי שכן בשכונה בשם ברה טה טיוזקה בצד הצפוני של העיר ,על חורבותיה של פאבלה ענקית שנהרסה למטרה הזו , ושם נבנו הכפר והארק האולימפי , מרחק נסיעה מקובפקבאנה כשעה וחצי במקרה הטוב , המרחקים בעיר הם עצומים למי שרגיל להגיע מעיר לעיר ב10 דקות במרכז הארץ , המרחקים בין צדדי העיר הם קרוב לשעתים בשעות העמוסות , דליה ויוסי הציעו לשכור רכב דבר שחסך לנו זמן רב בהבנת הסדרי התחבורה , ועם הוויאז שלעיתים “התברבר לנו” הגענו לרוב בזמנים נכונים .
 המשחק הראשון היה נגד יפן והתרגשות היתה גדולה , כי זה למעשה היתה גולת הכותרת של כל הטיול הזה , ללולא הבנות ספק אם היינו מגיעים לברזיל . הקהל הישראלי היה משולהב ושמח לקראת המשחק הראשון .

הענף כדור שער והבנות האלופות שלנו יצאו בנצחון ראשון ויחיד ,יוסי רקד מתרגשות בצעד תימני ברחבי הפארק , ויצאנו למסע אחר שלנו ,גבול ברזיל ארגנטינה האיגאוסו (פוסט אחר )
 הפארק האולימפי

בין לבין טיילנו בערים סמוכות (בן שעתיים עד ארבע שעות נסיעה ) ובאתרים בריו

ניטורי :

עיר סמוכה לריו מרחק שעתים נסיעה ,מקבילה לריו ,ולא מתוירת כמעט עי תיירים , יש בה חופים כמו טאיפו מדהימים ביופי פראי ולא מיושב , מאחר והיינו בחודש ספטמבר שזה למעשה חורף “ישראלי” בברזיל החופים היו ריקים , אבל אם בא לכם על חופים יפיפים ולראות את ריו ממול סעו לניטרוי אפשר להגיע כמובן ברכב שכור או במקביל יש מעבורת או אוטובוס , שונה מריו ומיוחדת יותר

בוזיוס
 עיירת קיט לעשירי ריו ,מרובת חופים יפיפים עם מרכז עתיק ומדרחוב מדהים גילתה אתתהעיירה הזו ברזיט ברדו בשנות ה 50 ויש טיילת על שמה , אכלנו את האוכל הכי טעים בכל הטיול הזה

בן הקורקבדו להר הסוכר עובר נוף מדהים ובצדק הן נקראות “בית חורשת לתמונות “ כי אי אפשר להפסיק לצלם . שלבנו את הביקור לשעת שקיעה בקורקבדו ,ובהר הסוכר בשעות היום

הקורקבדו :

פסל ישו נראה מכל פינה בעיר הזו ,מרשים בגודלו והנוף ,, אוואו על הנוף , אנחנו עלינו לקראת ערב והשקיעה על ריו אחת באמת מפלאי עולם בנוסף לישו הגואל והשומר על העיר

בהר הסוכר

הנוף על המפרץ

יער דה טיוזקה והגן הבוטני
אנחנו בארץ רגילים לריאה ירוקה ,כאן פארק שם איזה חורשה ,גם באירופה במקומות בהם בקרתי ,בקרתי ביערות ששוכנים בסמוך לערים ,ואולי רק בוינה יש שמורת יער אורבנית גדולה
אבל בריו יש יער ,פשוט יער אורבני ענק שמשתרע על 3200 ק ולדעתי הוא הגדול בעולם! נמצא בלב העיר ריו דה ג'אנרו וניתן להגיע אליו במרחק דקות נסיעה ממרכז העיר וכמעט מכל חלקי העיר. יש בו אלפי סוגים של צומחים פרחים ועצים וחיים שנמצא רק ביער האטלנטי. כולל המון פינות חמד עם מפלים מהממים ומצפים על כל העיר ריו דה ז'נירו ומסלולי הליכה
דליה ויוסי ניסו לטפס על גבעה קטנה .
 מסלולי ספורט והליכה ,בדרכנו ראינו בעליה קשה במיוחד רוכבי אופנים מיוזעים מהמאמץ בדרך התלולה , קבוצת גמלאים הולכים עם מקלות הליכה יש חלקים ביער בהם שומרים סוגרים את הכניסה בשעת שקיעה ,לכן אם רוצים לטייל בשבילים סבוכים יותר כדאי להגיע בשעות הבוקר , כי לקראת השעה שלש , חלקם נסגרים .

מכל פינה יש תצפית מדהימה על העיר

לאחר חודש בארץ היפיפה הזו והמיוחדת הזו ,על אנשיה על התרבות שלה ,ועדיין בהכרה לא מספיק הזמן לבקר בה , לכמות התמונות שצלמתי לכמות המידע שצברתי , התאהבתי בה בעקר בריו אהובתי .