סיפור דרך זה נכתב לאחר טיול משפחתי בן שבועיים ביולי 2018 לשפרוואלד במזרח גרמניה, סקסוניה השוויצרית, פראג דרזדן וברלין ולאחר שראיתי שכמעט ולא קיים מידע רלוונטי על האיזור.

הרכב משפחתי: זוג הורים, ילדה בת 8, ילד בן 3 ותינוק בן חצי שנה.

הבחירה במסלול זה נבעה ממספר שיקולים:

1. טיסה קצרה ככל הניתן עקב גילאי הילדים
  2. טיסה זולה למקרה שאחד הילדים יהיה חולה בדקה ה-90 ונאלץ לבטל (כבר קרה בעבר...)
  3. סופי שבוע באזורים עם קהילה יהודית/מסעדות כשרות (אנחנו שומרי שבת וכשרות)
  4. שילוב בין ערים גדולות עם אטרקציות לילדים לטיולים בטבע למבוגרים שעדיין מוצ'ילרים בנשמתם...
  5. איזור לא עמוס ומפוצץ בתיירים גם ב High Season

את הטיול התחלנו בשפרוואלד שזו שמורת טבע ענקית במזרח גרמניה. טסנו עם חברת ריינאייר לפוזנן (פולין) במחיר של 290 יורו לכולנו. פוזנן רחוקה שעתיים וחצי נסיעה ברכב מהשמורה (אפשר לנחות בברלין שקרובה בשעה יותר מפוזנן אבל העלות הייתה פי 3 והרכב היה הרבה הרבה יותר יקר- לשיקולכם). אספנו את הרכב השכור (אוקטביה סטיישן חדש) ונסענו לדירה הראשונה בכפר ליד העיר COTTBUS . הדירה הייתה בתוך חוות לימוד לרכיבה על סוסים עם חצר משותפת לחווה, כך שאפשר להעביר שם יום שלם ברכיבה והאכלה של הסוסים. למחרת יצאנו לשיט בנהר ה- SPREE . רוב התיירים באיזור יוצאים לשייט מלובן. בהמלצת המארח שלנו, נסענו למלון בשם Waldhotel Eiche שבכפר BURG ,יש קיוסק מאחורי המלון שבו משכירים קאנו ומקבלים מפה של האיזור לשיט עצמאי. (למי שרוצה שיט ע”י מקומי בסירות גדולות יותר אפשר לנסוע ללובן או לובנאו). לאחר השיט נסענו ללובן להסתובב בעיירה. בגדול, עיירה יפה ומאוד מתויירת. אפשר לעשות פיקניק ע”י הנהר ולהסתובב במדרחוב הראשי.

למחרת אחרי האכלה של הסוסים וקניות בסופר המקומי של אוכל, נסענו לפראג (שעתיים וחצי). על פראג אין לי יותר מדי מה לכתוב (יש מספיק מידע ברשת). רק אל תשכחו לקנות בתחנת הדלק הראשונה כשאתם עוברים לצ'כיה מדבקה לנסיעה בכביש המהיר, אחרת תקבלו קנס גבוה. בפראג שכרנו דירה ברובע היהודי בעיר העתיקה (עם חניה לרכב!) כל הדברים המעניינים במרחק הליכה, לדעתי, אין מה לעשות בפראג עם ילדים יותר מ-3 ימים גג. עיר מאוד יפה אבל מתויירת לעייפה.

ביום ראשון אחה”צ יצאנו לכיוון סקסוניה השוויצרית. שכרנו דירה בעיר שנקראת פירנה אבל האיזור הטוב ביותר להתמקם בו הוא באד שנדאו (לא מצאנו שם דירה פנויה עם מטבח וחניה).

ביום שני נסענו לשמורת בסטאי, שמורה יפה ועתיקה עם נוף יפה לכיוון נהר האלבה. הכניסה בחינם והחניה בתשלום. יש 2 חניות רחוקה וקרובה. כדאי לנסות את מזלכם בחניה הקרובה יותר ורק אם אין מקום לנסוע לרחוקה. יש כרכרה שמובילה לתוך השמורה (הליכה קצרה לדעתי כדאי לוותר).

הטיול בשמורה לא ארוך במיוחד, יש גשר עתיק ויפה ואח”כ מספר מסלולים בהמשך.

לאחר הסיבוב בשמורה נסענו למבצר קוניגשטיין (Festung Königstein) . הגענו שעתיים וחצי לפני הסגירה ובדיעבד כדאי להקדיש יותר זמן (כשהגרמנים כותבים סגירה ב-18, כבר רבע שעה לפני אין נפש חיה). המבצר גדול ומרשים עם הרבה מה לראות ולעשות. אפשר ורצוי אם אתם עם ילדים לעלות במעלית ישירות למבצר ולחסוך עליה מפרכת במדרגות. יש חנות מזכרות נחמדה שאפשר לקנות לילדים ציוד אבירים (קסדה ושיריון חרבות וכו'). יש פארק חבלים קרוב אבל כבר היה מאוחר.

למחרת ביום שלישי היה לנו יום גשום, לאחר התבאסות קצרה מהמזג אוויר מצאנו בדרזדן (20 דק' נסיעה) מוזיאון נחמד שמתאים גם לילדים. המוזיאון נקרא מוזיאון ההיגיינה ויש בו אגף שלם למוזיאון ילדים ותערוכות מתחלפות. אחרי המוזיאון נסענו כמו כל הישראלים לפריימרק בדרזדן. בגדול לא מבין את ההתלהבות, מחירים זולים אבל איכות של שוק. קנינו קצת בגדים לילדים והעברנו את שאר היום הגשום במשחקייה של פליימוביל שהייתה בקניון.

ברביעי בבוקר התחזית הייתה שירד גשם לפרקים, החלטנו שאנחנו מנסים את מזלנו ונסענו לקניון אדמונד בשמורת הרנסקו בצד הצ'כי של סקסוניה. השמורה עצמה מאוד יפה ולא כדאי לפספס. יש הליכה של חצי שעה עד שמגיעים לנהר. משלמים בדוכן 8 יורו למשפחה ויוצאים לשייט של 20 דק' עם מדריך צ'כי שמסביר על השמורה (בצ'כית כמובן). אחרי השייט מגיעים לצד השני ומשם יש הרבה מסלולים בהמשך עד שמגיעים לאוטובוס/רכבת תיירים שמחזירים לרכב (אפשר גם לעשות מסלול מעגלי ארוך יותר- לא לילדים קטנים). הגשם התחזק ולכן החלטנו לקחת שייט חזרה כמו שבאנו ע”מ לקצר את הזמן בגשם. חזרנו לאוטו רטובים ומרוצים ונסענו לבאד שנדאו.

בבאד שנדאו עלינו על המעלית ההיסטורית, נוף יפה מלמעלה, יש פינת חי קטנה של חתולי בר, אפשר לטייל באיזור ואז לרדת בחזרה לרכב. רצינו לקחת את החשמלית העתיקה בבאד שנדאו אבל היה כבר מאוחר אז החלטנו לוותר.

נסענו משם למעיינות החמים בבאד שנדאו (Toskana Therme)- לא לוותר. חוויה מדהימה במיוחד ביום גשום. משלמים בכניסה לפי שעה כאשר אחה”צ יש happy hour של שעה נוספת חינם. הבריכות מקורות וחמות ואפשר לראות את הגשם יורד בחוץ. יש בריכה חיצונית מול נוף מדהים ויש בריכת מלח עם מוזיקה מרגיעה בתוך המים. כיף לסיים שם יום של הליכה וגב תפוס מסחיבת ילדים עייפים...

בחמישי בבוקר אחרי התארגנות וארוחת בוקר נסענו לברלין (שעתיים וחצי).

גם על ברלין אין לי יותר מדי מה להוסיף (יש המון מידע ברשת) יש הרבה מה לעשות עם ילדים, פארק ענק ויפה במרכז העיר, תהנו ותשמרו על עצמכם ואל תבזבזו זמן על קניות :)

טיפים כלליים:

1. בגרמניה במיוחד באיזורים הכפריים (שפרוואלד וסקסוניה) יש מלא מצלמות מהירות. גם באיזורים שהמהירות המותרת היא 30. מניסיון, סעו כל הזמן עם WAZE. יש להם התראה על מצלמות מהירות. זה אמנם יאכל לכם מהחבילת גלישה בניגוד ל google maps , אבל שווה כל שקל בחיסכון של הדוחות.
  2. בשפרוואלד וגם בסקסוניה רוב התיירים הם תיירי פנים ולכן המקומיים כמעט ולא מדברים אנגלית. כדאי להעזר ב google translate
  3. ממליץ לכם לבדוק תחזית מזג אוויר בבוקר של כל יום. התחזית כל הזמן משתנה. יום גשום בערב הופך למעונן בבוקר אז תהיו עם היד על הדופק וצאו מצויידים בכל יום עם מעילי גשם ומטריות.
  4. למי שנוסע עם ילדים קטנים, ממליץ על הקונספט של AIRBNB ודומיו. אפשר למצוא דירות במיקומים יפים עם גינה ומשחקים לילדים. הילדים לא מצטופפים בחדר של מלון ואפשר לבשל במטבח של הדירה בסוף היום ולהחנות את הרכב בכניסה לדירה. ברוב הדירות ניתן לבטל 24 שעות לפני ההגעה בחינם.
  5. לגבי השכרת רכב, תוודאו שיש אישור למעבר בין מדינות ולא לשכוח לקנות מדבקה לכבישי אגרה בצ'כיה, בפולין משלמים בירידה מהכביש ובגרמניה זה בחינם.
  6. תכננו כל יום בכיף ובנחת. במיוחד אם אתם עם ילדים קטנים, אל תרוצו ממקום למקום. נסו לשלב בכל יום הליכה אבל גם מנוחה לילדים במקומות שהם אוהבים (בריכות/פארק חבלים וכו'). תזכרו שבאתם ליהנות ולא לסמן V על מקומות. את הנסיעות הארוכות (פראג-סקסוניה/ברלין-פוזנן) כדאי לעשות בערב/לילה כדי שתרוויחו יום מלא וגם כדי שהילדים יוכלו לישון באוטו.