נופש בברלין - תחבורה ציבורית בבירת גרמניה

התחבורה הציבורית של ברלין נחשבת לאיכותית ויעילה. היא פועלת בתדירות גבוהה במשך היום והלילה, ומרושתת בתחנות רבות ובאמצעי תחבורה שונים, כמו: חשמליות, אוטובוסים ורכבות תחתיות ועיליות. הנה כל המידע הדרוש על תחבורה בברלין
יואב ספיר
|
תמונה ראשית עבור: נופש בברלין - תחבורה ציבורית בבירת גרמניה
© לירון בונאנו-שטרן

אמצעי התחבורה השונים בברלין

1. הרכבת המהירה (Schnellbahn או בקיצור S-Bahn) - בניגוד לכל שאר אמצעי התחבורה שיפורטו בהמשך, הקווים של הרכבת המהירה מחברים, עקרונית, את העיר ברלין עם ערים ומקומות ישוב סמוכים לברלין, אשר נמצאים במדינת המחוז ברנדנבורג, המקיפה את העיר מכל עבריה (יוצא מן הכלל הוא קו הרכבת הטבעתית שנוסע כולו בתוך ברלין - ראו בהמשך).

לכן, היא מופעלת על ידי חברת בת של חברת הרכבות הלאומית (Deutsche Bahn) וניכרת בצבעי הקטשופ והחרדל (אדום / צהוב) של קרונותיה. רוב קווי הרכבת המהירה חוצים את ברלין בכיוון מזרח-מערב ומשרתים את ציבור הנוסעים בעורק התחבורה החשוב ביותר של העיר. בדרך כלל היא נוסעת מעל פני הקרקע, אולם כמה מסילות (בכיוון צפון-דרום) נמצאות גם מתחת לפני הקרקע. אף על פי כן, לא מדובר ברכבת התחתית, שעליה נדבר מיד. את ברלין חוצות גם רכבות אזוריות של חברת דויטשה באן, המגיעות ליעדים רחוקים יותר מן הרכבת המהירה ועוצרות רק בתחנות הראשיות. לכן הן מהירות יותר מן הרכבת המהירה, גם בנסיעה בתוך ברלין, ללא תוספת תשלום. רכבות אלה צבועות באדום (בלבד). אתר האינטרנט של הרכבת המהירה: www.s-bahn-berlin.de

2. הרכבת התחתית (Untergrundbahn או בקיצור U-Bahn) - מופעלת על ידי חברת התחבורה של ברלין (BVG) וניכרת בצבע הצהוב־בהיר, שמאפיין את כל אמצעי התחבורה של BVG. היא נקראת רכבת תחתית, למרות שחלק מן המסילות נמצא דווקא מעל פני הקרקע. בניגוד לרכבת המהירה, נוסעת הרכבת התחתית, כמו שאר אמצעי התבורה שמפעילה BVG, אך ורק בתוך השטח של ברלין. אתר האינטרנט: www.bvg.de

3. אוטובוסים - מופעלים על ידי BVG. קווי האוטובוס הראשיים, שנוסעים בדרך כלל בתדירות גבוהה יותר, נקראים MetroBus ומצויינים באות M לפני המספר (למשל: M48). הם פועלים בעיקר בחלק המערבי של העיר, שבו פורקו מסילות הרכבת הקלה לאחר המלחמה (כמה קווי מטרו־בוס ממשיכים גם לתחנות במזרח העיר). עם זאת, גם בין קווי האוטובוס הרגילים, שמצויינים במספר בלבד, ישנם קווים חשובים, בעיקר לתיירים (למשל: 100, 200), שעוברים בין כל האטרקציות הכי חשובות של העיר, בעלות של נסיעה רגילה.

4. חשמליות (Straßenbahnen) - מופעלות גם כן על ידי BVG ופועלות באזורי מזרח ברלין לשעבר. כמו עם האוטובוסים במערב העיר, גם כאן הקווים הראשיים מצויינים באות M (קיצור של MetroTram), בעוד שאר הקווים מצויינים במספר בלבד. ההבדל בינם לבין המטרו-בוסים במערב העיר טמון במספר: המספרים הנמוכים (למשל: M4) שמורים לחשמליות במזרח העיר, בעוד המספרים הגבוהים (M19 ומעלה) שמורים למטרו-בוסים במערב. כך גם בקווים הפחות החשובים: המספרים הנמוכים (12-68) שמורים לחשמליות מזרח, בעוד המספרים הגבוהים יותר (מאה ומעלה) משמשים את קווי האוטובוסים במערב.

5. מעבורות: BVG מפעילה, ללא תוספת תשלום, גם מעבורות השטות על גבי האגמים הגדולים, כך שניתן להגיע מגדה אחת לאחרת מבלי להקיף את האגם. מאחר והאגמים נמצאים יחסית בשולי העיר, סביר להניח שלא תזקקו לשירותי המעבורות. עם זאת, זה יכול להיות רעיון נחמד לטיול בימי הקיץ. כאשר האגמים קופאים בחורף, המעבורות אינן שטות.

תחנת הרכבת החדשה של ברלין. צילום: עמית להב

כרטיסי הנסיעה (Fahrscheine) ואזורי העיר

למרות שאמצעי התחבורה מופעלים על ידי חברות שונות, הכרטיסים שתקנו בברלין מונפקים על ידי איגוד התחבורה ברלין־ברנדנבורג (Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg) ולכן הם טובים לכל אמצעי התחבורה הציבורית, כלומר מותר להחליף אמצעי תחבורה באופן חופשי, כמה פעמים שרוצים, כל עוד הכרטיס בתוקף. זהו עיקרון הפוך ממה שנהוג, למשל, בפריז לדוגמה.

תוקף הכרטיסים מוגבל מבחינת האיזור ומבחינת הזמן. מבחינה איזורית, ברלין מחולקת לשניים, איזור A ואיזור B, כמפורט להלן:

איזור A הוא האזור שאותו מקיפה הרכבת הטבעתית (Ringbahn) הנוסעת סביב השכונות המרכזיות. כלומר, כל תחנות הרכבת, האוטובוסים והחשמליות שנמצאות בתוך הטבעת - כולל תחנות הטבעת עצמה - הן באיזור A, שניתן לכנותו “מרכז ברלין”.

לעומת זאת, איזור B הוא כל השטח האחר באזור ברלין. כלומר, כל התחנות שנמצאות מחוץ לטבעת, אבל בתוך ברלין, הן באיזור B, אשר מקיף למעשה את איזור A (כך שאפשר לומר שאיזור B הוא איזור הפרברים).

נוסף על כך, קיים גם איזור C. איזור זה מקיף את איזור B. איזור C כולל את תחנות הרכבת המהירה, אשר נמצאות במדינת המחוז ברנדנבורג (למשל העיר פוטסדאם). כלומר, איזור C אינו נמצא בברלין. שדה־התעופה שנפלד (Schönefeld), שבו נוחתות רוב הטיסות מישראל, נמצא במדינת המחוז ברנדנבורג ועל כן הוא באיזור C.

מפה גדולה, ברורה ועדכנית תמצאו באתר של חברת BVG. כדי לחסוך לכם חיפושים, אני מעתיק לכאן את הקישור שיוביל אתכם ישירות למפה. לחיצה עליו תפתח במחשבכם את הקובץ העדכני: www.bvg.de/index.php/de

ניתן לקנות רק כרטיסים המשלבים שניים או שלושה מן האיזורים: B+C ,A+B או A+B+C. למעט מקרים חריגים, תזקקו רק לכרטיסים מסוג A+B, המכסים את ברלין כולה. דוגמה למקרה חריג היא ביקור בפוטסדאם או נסיעה משדה התעופה שנפלד ובחזרה, אשר מצריכה כרטיס ABC או כרטיס־המשך (Anschlussfahrschein - עולה 1.70 אירו), בצירוף עם כרטיס AB בתוקף.

מבחינת הזמן קיימות מספר אפשרויות, החשובות מביניהן מפורטות להלן. שימו לב: כמעט תמיד יהיה עליכם להחתים את הכרטיסים שתקנו במתקנים המיועדים לכך. היום והשעה שיוחתמו על הכרטיס מציינים את תחילת התוקף. היתרון: אפשר לקנות כרטיסים מראש ולהחתים אותם רק כשצריך. החסרון: אם לא החתמתם את הכרטיס, אתם מסתכנים בקנס בגובה 50 אירו.

כרטיסי נסיעה מיוחדים לתיירים וכרטיסים רגילים

אפשר לחלק את הכרטיסים לשתי קטגוריות עיקריות: כרטיסים מיוחדים לתיירים וכרטיסים רגילים (כל המחירים נכונים למרץ 2017). כרטיסים מיוחדים לתיירים מוצעים במחירים יקרים יותר מהכרטיסים הרגילים, אך כוללים הטבות נוספות:

1. כרטיס תיירים CityTourCard: בנוסף לשימוש החופשי בתחבורה הציבורית, תוכלו לקבל הנחות של עד 50% באטרקציות החשובות בברלין. את הכרטיס ניתן לקנות לפי שעות/ימים ולפי אזורים (AB או ABC), כמפורט להלן:

  • 48 שעות: 16.40 אירו (AB בלבד)
  • 72 שעות: 23.70 אירו (AB בלבד)
  • חמישה ימים: 33.70 אירו (AB בלבד)

פרטים נוספים על כרטיס CityTourCard וההנחות הכלולות בו תמצאו באתר הבא: www.citytourcard.com

2. כרטיס ההנחות Berlin WelcomeCard, כולל הנחות לאטרקציות רבות ונסיעה חופשית באמצעי התחבורה בעיר:

  • 48 שעות: 19.90 אירו: אזור AB (מרכז ברלין), 21.90 אירו: כולל גם את אזור C ופוטסדאם.
  • 72 שעות: 27.90 אירו: אזור AB (מרכז ברלין), 29.90 אירו: כולל גם את אזור C ופוטסדאם.
  • 5 ימים: 36.5 אירו: אזור AB (מרכז ברלין), 41 אירו: כולל גם את אזור C ופוטסדאם.

3. כרטיס התיירים החדש Berlin Welcome Card all Inclusive: עיקרון זהה לזה של CityTourCard, אבל הכרטיס מאפשר כניסה חינם ל-30 אטרקציות שונות ברחבי העיר. הכרטיס אמנם יקר יותר, אבל יכול לחסוך לכם עד 40 אירו לפחות, בדמי הכניסה לאטרקציות ובנסיעה חופשית בכל אמצעי התחבורה השונים.

  • 48 שעות – 95 אירו, כולל אטרקציות ונסיעה חופשית בכל אמצעי החבורה (ABC)
  • 72 שעות – 109 אירו כולל אטרקציות ונסיעה חופשית בכל אמצעי החבורה (ABC)
  • ארבעה ימים – 129 אירו כולל אטרקציות ונסיעה חופשית בכל אמצעי החבורה (ABC)

פרטים נוספים על כרטיסי WelcomeCard השונים, וההנחות הכלולות בהם תמצאו באתרים הבאים: www.visitberlin.de או www.turbopass.com.

4. כדאי לדעת: כל אחד משני הכרטיסים (CityTourCard ו-WelcomeCard) ניתן לרכישה גם בגירסה נוספת, כאשר הוא כולל כניסה חופשית לחמשת המוזיאונים המפורסמים באי המוזיאונים (Museumsinsel). אפשרות זו מוצעת רק עבור 72 שעות: מאחר וכרטיס כניסה רגיל לאחד מחמשת המוזיאונים עולה שמונה עד עשרה אירו (תלוי במוזיאון), הכרטיסים המורחבים לאי־המוזיאונים עשויים בהחלט להשתלם: WelcomeCard Museumsinsel לאיזורי AB במחיר של 34 אירו, לאזורי ABC תמורת 44 אירו.

5. שימו לב: כרטיסי התיירים לאיזורי ABC כוללים, כתוספת מיוחדת, גם את האפשרות לקחת עד שלושה ילדים (עד גיל 14) בליווי המבוגר, בעל הכרטיס.

כרטיסים רגילים: כרטיסים אלה טובים לנסיעה בתחבורה הציבורית בלבד ולא כוללים הנחות למקומות אחרים (כאן אתמקד בכרטיסי הנסיעה הרלוונטיים לתיירים המגיעים לשהות קצרה):

1. כרטיס למרחק קצר (Kurzstrecke): תקף לשלוש תחנות ברכבת המהירה/התחתית או לשש תחנות אוטובוס/חשמלית. מותר להחליף אמצעי תחבורה רק בנסיעה ברכבות (לא באוטובוס או בחשמלית). עלות: 1.70 אירו.

2. כרטיס חד פעמי (Einzelfahrschein): ניתן לקנות עבור האיזורים BC ,AB או ABC, אבל סביר להניח שתזקקו לכרטיס הפשוט AB, שמכסה את כל ברלין ועולה 2.80 אירו; העלות לצירוף ABC היא 3.10 אירו. שימו לב: הכרטיס תקף לשעתיים ובכיוון אחד בלבד (אסור לנסוע הלוך ושוב, גם אם טרם חלפו שעתיים). ניתן לקנות גם חבילה של ארבעה כרטיסים חד פעמיים במחיר מוזל של 8.40 אירו ולהשתמש בהם לפי הצורך (האפשרות קיימת עבור צירוף האיזורים AB בלבד).

3. כרטיס יומי (Tageskarte): תקף באותו היום ועד שלוש לפנות בוקר ביום המחרת, כלומר לא צריך לקנות כרטיס נוסף גם אם חוזרים הביתה לאחר חצות. מחירי כרטיס יומי (AB): המחיר 7 אירו. בתוספת אזור C: המחיר 7 אירו.

4. כרטיס יומי לקבוצה קטנה (Kleingruppenkarte): עם כרטיס יומי כזה יכולים לנסוע עד חמישה אנשים. היתרון: הוא עולה רק 19 (עבור הצירוף AB) או 21.00 (עבור הצירוף ABC), כלומר מדובר בחיסכון משמעותי. החסרון: על הקבוצה לנסוע ביחד במשך היום, כלומר יש צורך בכרטיסים נוספים, אם הקבוצה מתפצלת.״

5. כרטיס שבועי (Sieben-Tage-Karte): תקף למשך שבעה ימים ומסתיים בחצות הלילה של היום השביעי. כרטיס AB: המחיר 30 אירו. בתוספת אזור C: המחיר 35 אירו.

את כל הכרטיסים מותר להעביר לאנשים אחרים, כלומר מי שמשתמש בכרטיס לא חייב להיות מי שקנה את הכרטיס. לכרטיס השבועי יש יתרון נוסף: בימים שני עד שישי מהשעה 20:00 - ובימי שבת, ראשון וחגים במשך כל היום - ניתן לקחת נוסע מבוגר נוסף, ללא תוספת מחיר.

היכן אפשר לקנות את הכרטיסים?

בתחנות הרכבת הגדולות תמצאו עמדות מאויישות. בתחנות הרגילות קיימות מכונות לממכר כרטיסים וכך גם בחשמליות. כמעט את כל הכרטיסים הרגילים אפשר לקנות גם באוטובוס, אצל הנהג. את הכרטיסים המיוחדים לתיירים אפשר לרכוש גם בשלל מלונות בברלין.

שימו לב (זה חשוב ולכן אני חוזר על כך), שבדרך כלל תקבלו את הכרטיסים כאשר הם עדיין לא בתוקף - עליכם להחתים את הכרטיס במכונות המיועדות לכך (על הרציפים, באוטובוסים וכיו״ב). החותמת כוללת את התאריך והשעה ואמנם, רק מרגע ההחתמה, לאחר שנרשמו על הכרטיס התאריך והשעה, הוא נכנס לתוקף. בכמה מקומות (למשל, בקניה מנהג האוטובוס) תקבלו את הכרטיס, כאשר הוא כולל כבר את התאריך והשעה.

מה עושות ציפורי הלילה?

בלילות סוף השבוע, קווי הרכבת התחתית (U-Bahn של חברת BVG) פועלים בתדירות של רבע שעה עד חצי שעה. בשעות הלילה (1:00 - 4:30 לערך) של ימי אמצע השבוע מוחלפות הרכבות התחתיות על ידי אוטובוסים, שנוסעים כמעט באותו מסלול, אבל על הכביש, כמובן. אוטובוסים אלה מסומנים באות N בצירוף מספר הרכבת התחתית (למשל: N3 עבור הקו של U3).

נוסף על כך, מפעילה BVG קווי לילה מיוחדים (בלי קשר למסלולי הרכבת התחתית), המסומנים גם כן באות N ונושאים מספר דו-ספרתי (למשל: N42). קווים אלה פועלים כל לילה, כלומר הן באמצע השבוע והן בסוף השבוע. בעמדות המאוישות (בתחנות הרכבת הגדולות) תוכלו לקבל מפה של קווי התחבורה בשעות הלילה.

כפי שהוסבר לעיל, התחבורה הציבורית בברלין מופעלת לא רק על ידי BVG, אלא גם על ידי Deutsche Bahn, שאחראית לקווי הרכבת המהירה (S-Bahn). בניגוד ל-BVG, השירות של Deutsche Bahn אינו כל כך מוצלח, בין השאר גם בתחום הלילי: קווי הרכבת המהירה, שאחראים לעורקי התחבורה הראשיים בברלין, לא פועלים כלל בשעות הלילה (1:00 עד 4:30 לערך), גם לא בלילות סוף השבוע. זהו אחד ההבדלים החשובים בין שתי חברות התחבורה הציבורית בברלין.

אפשר גם במונית

על פי חוק, מציעות המוניות בברלין תעריף מיוחד בגובה 5 אירו בלבד עבור נסיעות למרחק קצר (Kurzstrecke) של שני קילומטרים. זהו פתרון זול לזוג הרוצה לחזור למלון אחרי ביקור באופרה. תופתעו לגלות כמה ארוכים הם אותם שני קילומטרים כשנוסעים אותם בלב העיר.


אך שימו לב: תעריף זה אפשרי רק כאשר אתם לוקחים מונית ברחוב. בהזמנה טלפונית או כאשר המונית מחכה בתחנת המוניות, אין אפשרות לקבל את התעריף הזה. יתרה מזאת, עליכם לומר לנהג בתחילת הנסיעה שהינכם מעוניינים בתעריף Kurzstrecke. אם נסיעתכם התארכה אל מעבר לשני קילומטרים, יתאים המונה את החישוב בעצמו, כך שבכל מקרה לא תשלמו יותר ממה שהייתם משלמים אם לא הייתם מבקשים את התעריף לטווח קצר.

מונית ממרכז העיר (אזור רובע מיטה) לשדה התעופה טגל או שונפלד, תעלה לרוב 25 אירו, ומומלץ להזמין אותה באמצעות דלפק הקבלה בבית המלון

הכותב הוא יואב ספיר, חוקר ומדריך טיולים מורשה בברלין, אתר: www.sapir-berlin.com

יעדי הכתבה

סגור
×