פריז - מסלול יום בין האתרים המפורסמים

אם יש לכם רק יום אחד בפריז, כדאי להדפיס ולקחת את מסלול המומלץ הזה, ליום בעיר האורות. מתחילים את היום במגדל אייפל המפורסם וממשיכים לסייר בין האתרים המפורסמים של העיר, הנחשבת ליפה בעולם. Bon Voyage!
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: פריז - מסלול יום בין האתרים המפורסמים
Depositphoto/Encrier

מגדל אייפל, הנוטרדם ומרכז פומפידו

הסמל של צרפת בכלל ופריז בפרט הינו מגדל אייפל. אותו מגדל שכונה בראשית ימיו - המפלצת, וכיום זהו אחד האתרים המתויירים ביותר בעיר. המגדל נכלל בין 700 המועמדים לשער הכניסה לתערוכה העולמית שנערכה בפריז בשנת 1889. המגדל שגובהו 300 מטר היה עד שנת 1931 המבנה הגבוה בעולם. המגדל משמש כאתר התצפית המרכזי על פריז. ישנן שלוש קומות מהן ניתן לתצפת. בקומה הראשונה ישנו מופע של 20 דקות המספר את תולדות המגדל. (Champs de Mars. מטרו - Bir Hakeim, קווי האוטובוסים - 42, 69 , 72, 82 ,87 ,91 עד לשדרות מארס. שעות הפתיחה: יולי אוגוסט משעה 09:00 עד חצות (כניסה אחרונה ב-23:00), שאר ימות השנה משעה 09:30 עד 23:00 (כניסה אחרונה ב- 22:30, אתר: www.tour-eiffel.fr). העלייה כרוכה בתשלום.

לאחר הירידה ממגדל אייפל, מומלץ לנסוע במטרו (או לצעוד ברגל לאורך הסיין) לעבר כפר גאלי - לוטציה, אשר שכן על איל דה לה סיטה (Ile de la Cite). כיום עומדת במקום במלוא תפארתה קתדרלת הנוטרדם (Pl. du Pravis Notre Dame). הכנסייה המפורסמת בעולם. הקתרלה נבנתה במשך כמאתיים שנה (1163 - 1345) והיא ניצבת על אותה פיסת קרקע בה עמד מקדש גאלו רומי - בזיליקה נוצרית וכנסיה רומנסקית. בשנת 1239 הפקיד בה המלך לואי ה- 9 את "כתר הקוצים" שלפי המסורת הנוצרית הונח על ראשו של ישו כשהובל לצליבה. טקסים ממלכתיים חשובים, כהכתרת מלכים ונישואין נערכו בה לאורך השנים. בתקופת המהפכה הצרפתית "ערפו" את ראשיהם של הפסלים בחזית ושמעל השערים (מלכי יהודה וישראל) וכל הפעמונים הותכו. כדאי לדעת כי הקתדרלה שימשה רקע ליצירתו של ויקטור הוגו משנת 1831 - "הגיבן מנוטרדם". בעקבות השריפה שהתחוללה בקתדרלה באפריל 2019, לא ניתן לבקר עוד במקום לאורך זמן, עד לשיקומה בעתיד. רק להתרשם מהמבנה מבחוץ. (אתר: www.notredamedeparis.fr. מטרו - Cite, קווי האוטובוסים - 21,38,85,96 לסיטה).

בכיכר פארווי, אשר לפני הכנסייה, נמצאת לוחית ארד המציינת את נקודת האפס אשר ממנה נמדדים כל המרחקים היבשתיים בצרפת.

מהנוטרדם חוצים את Pont d`Arcole ומגיעים לבנין עירית פריז הוטל דה ויל (Hotel de Ville) שנמצא ב- 4 Pl. de Hotel de Ville , המשמש מקום מושבו של הממשל העירוני ובו נערכות קבלות פנים רשמיות. (סיורים נערכים רק לקבוצות ויש לתאם זאת מראש). מבניין העירייה פונים שמאלה לרחוב ריבולי (Rue Rivoli) וימינה ל- Rue du Renard ומגיעים למרכז פומפידו ומרכז הקניות והבילויים לה האל (Les Halles and Pompidou Center). המרכז הינו מוזיאון לאמנות מודרנית. ייחודו של המקום בקונסטרוקציה המיוחדת והמודרנית. ברחבה הקדמית לא לפספס את מזרקת סטרוינסקי המיוחדת. ברחבה נערכים מופעי רחוב שונים. במרכז לה האל ששימש בעבר כשוק פירות וירקות נמצאים בכפיפה אחת בתי קולנוע, חנויות ומסעדות - מקום טוב למנוחה לפני שממשיכים הלאה (אתר אינטרנט של מרכז פומפידו: www.centrepompidou.fr, לה האל: www.forumdeshalles.com).

הקונסיירזר'י, הלובר וכיכר קונקורד

ממרכז לה האל פונים חזרה ל- Boulv. De Sebastopol, וימינה לכיוון הסיין תוך צעידה לאורך הגדה על Quai de la Megissrie ותצפית לעבר הקונסיירז'רי (Conciergerie), ה"מבצר" אשר בו הוחזקו האצילים וביניהם מרי אנטואנט בזמן המהפכה הצרפתית לפני הוצאתם להורג בגיליוטינה. כיום המקום בחלקו מוזיאון. פה משנה הרחוב את שמו ל- Quai du Louvre, כדאי להעיף מבט לעבר הפינה הירוקה של אי הסיטה וכיכר "יורש העצר" (Place Dauphine). במשך שנים היה קצה זה של האי אזור ביצתי, שנשטף על ידי מי הנהר, עד שתוכננה הכיכר בצורת משולש עם שורת בתים אחידה שמעט מאוד נשאר ממנה, ו"הגשר החדש" (Pont Neuf), שעל אף שמו זהו הגשר העתיק ביותר בפריז. בימים עברו היה הגשר עמוס רוכלים, שחקנים, נוכלים ועוד. כיום נשקף ממנו נוף מיוחד לשני הכיוונים.

בהמשך הדרך נמצא הלובר (Louvre), הארמון הגדול בצרפת, המשמש כיום כאחד המוזיאונים הגדולים בעולם ובו אכסניה לאחד מאוספי האמנות והעתיקות המרשימים ביותר בעולם. המוזיאון פתוח בימים רביעי עד שני משעה 09:00 עד 18:00 (ביום רביעי עד 22:00). הכרטיסים תקפים ליום שלם ומאפשרים יציאה וכניסה ללא הגבלה. הכניסה הראשית למוזיאון היא דרך "הפירמידה" (חצר נפולאון), אפשר להיכנס גם מכיוון רחוב ריבולי ( מתחם הקרוסל). סיורים מודרכים נערכים כל יום, משך סיור ממוצע שעה וחצי - מומלץ לקחת את סיור המציג את היצירות העיקריות של המוזיאון (אתר: www.louvre.fr).

המוזיאון מחולק לשלושה אגפים, ברוב הגלריות קבועים לוחות הסבר שכוללים תרגומים לחמש שפות ומתארים את היצירות וההקשר הכללי: אגף סולי - ההיסטוריה של הלובר, הלובר בימי הביניים, עתיקות מצרים ואוסף בייסטגי. אגף דנון - עתיקות יוון, עתיקות אטרוסקיות, עתיקות מהתקופה הרומית והנוצרית הקדומה, גלריית אפולו, פיסול איטלקי, הפיסול באסכולות הצפוניות, פיסול איטלקי, ציור צרפתי מהמאה ה- 19 וציור ספרדי. אגף רישלייה - ציור באסכולות הצפוניות, ציור צרפתי מהמאות ה-14 עד ה-17, חפצי אמנות מימי הביניים, פיסול צרפתי, עתיקות המזרח הקדום, אמנות איסלאמית ותערוכות מיוחדות.

מהלובר ההמשך יהיה לגני טיולרי (Tuileries), אותם גני ארמון בהם טיילה משפחת המלוכה הצרפתית עד תקופת המהפכה הצרפתית. בגנים המתוכננים להפליא ישנן פינות חמד למנוחה, מזרקות יפות ומוזיאון האורנז`רי. הגנים מובילים לאחת הכיכרות היפות בפריז - כיכר קונקורד (Place de la Concorde) ובה האובליסק המצרי, שנתרם על ידי מוחמד עלי בשנת 1829 מהריסות מקדש לוקסור במצרים. הכיכר מרשימה מאד מכל בחינה; עיצוב, גודל ומראה אלגנטי. כדי להשלים את מראה הכיכר הוסיפו לה שתי מזרקות שעוצבו בהשראת כיכר סן פטרוס ברומא. נושא המזרקה הצפונית הוא שייט נהרות ונושא המזרקה הדרומית שיט ימי. שמונה פסלים מייצגים שמונה ערים צרפתיות שנבחרו לעמוד בראש המעמדים. כן נמצאים בכיכר פסלי סוסי מארלי.

כנסיית מדלן, שדרות האליזה וגבעת המונמרטר

מכיכר הקונקורד (לפני ההמשך לשדרות האליזה) כדאי להעיף מבט ימינה לעבר כנסיית המדלן (La Madeleine), שנמצאת ב- Pl. de la Madeleine (במפגש השדרות עם העורק המוביל לקונקורד, מטרו לתחנת Madeleine, אתר: www.eglise-lamadeleine.com). הכנסיה פתוחה כל יום משעה 09:00 עד 19:00. מאחוריה נמצאת אחת המעדניות המפורסמות - פושון. אם תפנו את מבט שמאלה, תראו את בית האסיפה הלאומית ("הכנסת" הצרפתית / הפרלמנט), הבנוי להפליא באותו סגנון כמדלן. כדאי לצעוד לעבר הסין Pont de la Concorde לתצפית לעבר גשר אלכסנדר - אחד הגשרים היפים על הסיין. חזרה לכיכר הקונקורד והמשך לשדרות האליזה.

שדרות האליזה החלו את דרכן בשנת 1667 כשאדריכל הנוף אנדרה לה נוטרה (Andre le Notre) החליט להרחיב את הנוף עבור המלוכה מעבר לגני הטיולרי על ידי יצירת שדרת עצים. "דרך הניצחון" כפי שהצרפתים מכנים את השדרות, התפתחה מאז שנת 1840 כפי שמכירים אותה היום. בחלקה השני נמצאות חנויות מותגים, נציגויות של חברות התעופה, בתי קפה ועוד. בשדרות נערכים מצעדים ופה ניצב גם ארמון האליזה (משכנו של נשיא צרפת). ישיבה למשך כשעה באחד מבתי הקפה הפזורים היא חוויה בפני עצמה. השדרות מובילות אל סמל נוסף של צרפת בכלל ופריז בפרט - שער הניצחון (l`Arc de Triomphe) שנמצא ב- Pl. Charles de Gaulle, (הידוע בכינוי כיכר "הכוכב" - אטואל). השער מתאר את ניצחונותיו של נפולאון בונפרטה ומנציח את החייל האלמוני הקבור תחת השער. השער תוכנן על ידי שאלגרן והוא עצום ממדים - 50 מטר גובהו ו-45 מטרים רוחבו. בתבליטים שפונים לשאנז אליזה רואים מצד ימין את המארסייז, יציאת המתנדבים לקרב בשנת 1792. מהכיכר יוצאות 12 שדרות שעוצבו על ידי הברון אוסמן.

בשעות הערב המוקדמות כדאי להגיע לגבעת המונמרטר (Montmartre) ועליה כנסיית הסקרה קר ("הלב הקדוש", מטרו -Abbesses, Anvers, Barbes Rochechouart, Chateau Roge, Lamarck-Caulaincourt, אוטובוסים- 30,54,80,85, אתר: www.sacre-coeur-montmartre.com). שמו של המקום נגזר בחלקו מהמקדש הרומי שניצב בראש גבעה זו והוקדש לאל מרקורי, או מארס, ובחלקו מאגדה המספרת שהגבעה הוקדשה לקדוש המעונים המקומיים, סן דני (דיוניסוס הקדוש) הבישוף הראשון של לוטציה ואחרים. לפי המסורת הם הובאו לכאן וראשיהם נערפו וסן דני הלך כשראשו הערוף בידו. בסוף המאה ה-19 הפכה הגבעה למקום משכנה המועדף של הבוהמה הפריזאית. כיכר טרטר הפשוטה והיפה הומה בתי קפה, מסעדות וגלריות אומנות. הכנסיה נבנתה לאחר מלחמת צרפת - פרוסיה, שהיתה הרת אסון לצרפת. גובה הכיפה 80 מטר וכוונת עיצובה היתה להדגיש את מסירותה של צרפת ללבו הקדוש של ישו. באותו מקום נמצא אזור הזימה - פיגאל.

שייט על הסיין, כיכר ונדום והרובע הלטיני

מכאן יש אפשרות לצאת לשייט על הסיין, עורק התחבורה והחיים של העיר. רציף ספינות השייט נמצא ליד גשר אלמה (Pont d`Alma). השייט יוצא כל חצי שעה עד לשעה 23:30. הנהר זורם לאורך שני קילומטרים בתחומי העיר ומעליו 33 גשרים, היפה שביניהם - גשר אלכסנדר המוזהב. השייט מלווה בהסברים על אתריה המרכזיים של העיר היושבים על הנהר. לפני היציאה לשייט כשכבר מתחיל להחשיך (אפשר גם לאחריו), כדאי לצעוד מגשר אלמה על Av. De New York, לתצפית לעבר מגדל אייפל ממתחם הטרוקדרו וארמון שאיו (אפשר גם לנסוע במטרו לתחנת Trocadero).

אפשרות נוספת לבילוי ערב היא לצעוד מכיכר הקונקורד דרך כנסיית המדלן על Boulv. De la Medeleine (המחליף שם ל- Blvd. Des Capucines ) לפנות שמאלה ל- Rue Scribe ולהגיע לבית האופרה הישן, (החזית שנמצאת ב- Pl. de l`Opera Av. de l`Opera מובילה ישירות ללובר) ששימש השראה לציורי דגה ו"פאנטום האופרה". מכיכר האופרה פונים ל- Rue de la Paix ומגיעים לאחת הכיכרות היוקרתיות בפריז - כיכר ונדום (Place Vendome), שהינה תמצית הפאר של המאה ה- 17, ובה מלון ריץ המפואר וחנויות כ"קרטייה". העמוד במרכז הכיכר, עשוי ארד שהותך מתותחי הקרב באוסטרליץ, שנערך בשנת 1805. העמוד מקושט בסצינות צבאיות כחיקוי לעמוד טריאנוס אשר ברומא. על ראש העמוד פסלו של נפולאון כקיסר, אשר הוחלף מספר פעמים.

אפשרות שלישית לבילוי ערב: הרובע הלטיני. את הרובע חוצות שדרות סן ז`רמן התוססות. ברובע זה נמצאת אוניברסיטת הסורבון, שנתנה לרובע את שמו (השפה המדוברת והנלמדת היתה לטינית), ונמצא גם הפנתאון, בו קבורים גדולי האומה הצרפתית (מטרו לתחנות Jussiru, Cardinal Lemoine, או באוטובוס שמספרו 84, אתר: www.pantheonparis.com). הקריפטה פתוחה בחודשים אפריל עד ספטמבר כל יום משעה 09:30 עד 18:30, בחודשים אוקטובר עד מרץ משעה 10:00 עד 18:00, כניסה בתשלום. ברובע יש אין ספור בתי קפה ססגוניים, בהם נעים לספוג את אווירת המקום.