לונדון - מסלול טיול לאורך התמזה

נהר התמזה של לונדון הוא העורק הראשי של העיר, העובר דרך כמעט כל האטרקציות המוכרות של לונדון. אם אתם רוצים ליהנות מכמה שיותר, תכננו לכם מסלול טיול לאורך הנהר, כזה שיכלול את כל אותם מקומות שאסור לפספס.
כרמית פרופר ליבני
תמונה ראשית עבור: לונדון - מסלול טיול לאורך התמזה
Depositphoto/Bloodua

עדכון סטטוס קורונה נכון ל 14/06/2021

• ישראלים יכולים להכנס לאנגליה ללא בידוד.
  • נדרשת בדיקת קורונה שלילית מה-72 השעות האחרונות.
  • יש למלא טרם הגעתכם לאנגליה את הטופס הבא.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • יש למלא הצהרת בריאות בכניסה למדינה.
  • התחבורה הציבורית פועלת בצורה מצומצמת.
  • המסעדות פתוחות תחת הגבלות.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

ביקור בגלגל הענק והמצפה התת ימי

מאז היווסדה של לונדון, נהר התמזה היה עורק החיים המרכזי של העיר למסחר ותחבורה וגיבור מרכזי בספרים ובשירים רבים. הנהר, כיום, הוא לא רק אמצעי תחבורה, אלא גם מקום ריכוז לאינספור אטרקציות בלונדון, שיכולים למלא מספר ימי טיול, לא רק בלונדון עצמה, אלא גם מחוצה לה. בכתבה הבאה אתרכז בעיקר באתרים לאורך הגדה הדרומית של הנהר בלונדון.

המסלול מתחיל מתחנת Embankment, שם תוכלו לחצות את הגשר לכיוון ה-London Eye או לעבור דרך Westminster Bridge ולהרוויח מראה מקסים של בניין הפרלמנט והביג בן. ה-London Eye הוא הגלגל הענק, שנבנה לכבוד חגיגות המילניום ומופעל על ידי בריטיש איירוויס ונחשב לאתר התיירות (בתשלום) הפופולרי ביותר באנגליה כיום. מדובר, אומנם, באטרקציה תירותית לא זולה, אבל בהחלט מומלצת. כדאי להימנע מהתורים שבמקום על ידי הזמנת כרטיסים מראש באתר האינטרנט. את העליה לגלגל מקדים סרט קצר בארבעה מימדים, שמהווה חוייה בפני עצמה. איזור הגלגל כולו שוקק חיים, יש שם גינת משחקים קטנה לילדים והמון הופעות רחוב. לצד הגלגל נמצא האקווריום הענק של לונדון, Sea World, מצפה תת ימי, שכולל המון זנים של יצורים ימיים, כולל כרישים ואפילו "פינת ליטוף" לדגים ולחיות אחרות. המקום אטרקטיבי בעיקר למשפחות, ולדעתי, מי שמגיע ללא ילדים, יכול לוותר על הביקור.

מבט מהגלגל

ממשיכים למגדל לונדון, עיריית לונדון ומוזיאון העיצוב

מאיזור הגלגל ניתן לקחת שייט ל-Tower of London או עד לגריניץ'. מסלול מומלץ בעיני הוא לקחת את השייט ל-Tower ואז לטייל רגלית בין האתרים, שנמצאים משתי גדות הנהר בכיוון חזור. שימו לב לקחת את השייט המודרך, ההסברים של המדריך על האתרים לאורך הגדה מאירי עיניים.

Tower of London - מצודה היסטורית, אשר נבנתה על ידי ויליאם הכובש בשנת 1080. המקום נודע בעיקר כבית הכלא אשר שירת את המלכים לכלוא את מתנגדיהם, בדרך כלל לפני הוצאתם להורג. בין ה"דייריים" המפורסמים: אן בולן, תומאס מור וגאי פוקס. כל המתחם החיצוני מאד יפה ונעים להסתובב בו וכמובן שיש אפשרות לסיור בפנים (17 פאונד למבוגר), סיור שכולל מספר תערוכות קבועות כמו תכשיטי הכתר, סיור עם חיילי המשמר וביקור בחלקים נרחבים מהמבנה. באיזור יש גם ריכוז של מסעדות, בעיקר מזון מהיר כמו Wagamama ו-KFC. אחרי סיור במקום בפנים ו/או בחוץ אפשר להמשיך לכיוון הגשר המפורסם, שיש רבים שקוראים לו בטעות גשר לונדון, אבל למעשה מדובר ב-Tower Bridge. אם יתמזל מזלכם תוכלו לראות אותו נפתח, כאשר עוברת במקום ספינה גבוהה (www.towerbridge.org.uk). אנחנו נעצרנו פעם אחת ממש על הגשר כאשר התכוונו לחצות, המחסום הורד וחיכינו עד שהגשר יתרומם ואז יחזור למקומו. יש אפשרות גם לבקר בתוך הגשר ב-Tower Bridge Exhibition, לעלות למעלה למקום ששמש כמעבר הולכי הרגל ולראות בתערוכה כיצד הוא פועל ועל ההיסטוריה שלו -; נחמד אבל לא הכרחי.

אחרי שחציתם לגדה הנגדית אתם נמצאים ברחבה, שכוללת את בניין עיריית לונדון (City Hall). המבנה המודרני, בעל הצורה המיוחדת, נבנה כידידותי לסביבה באיזור מסחרי, הכולל משרדים נוספים, חנויות ומסעדות ונקרא - More London. שתי מסעדות מומלצות נמצאות באיזור הזה: Dim t מסעדת נודלס ודים סאם, ידידותית לילדים ועם נוף מקסים בקומה השנייה ו-Gaucho -; מסעדת בשרים מעולה! בקרבת מקום נמצא גם מוזיאון העיצוב (Design Museum), מוזיאון קטן, אשר מכסה נושאים, הקשורים לעיצוב כגון אופנה, עיצוב מוצר, אדריכלות ועוד. בניגוד למוזיאונים רבים בלונדון, הכניסה למוזיאון זה היא בתשלום (8.5 פאונד למבוגר). אם תמשיכו מערבה תראו בנהר, ליד הגדה, את אוניית המלחמה בלפסט (HMS Belfast), אשר משמשת כמוזיאון וניתן לסייר על הסיפונים השונים שלה (לא מומלץ לנועלי נעלי עקב), להתרשם מפעילות הצי במלחמה ולנסות לדמיין כיצד חיו מאות אנשי צוות על הספינה.

בהמשך לתיאטרון הגלוב, לטייט מודרן ולשווקים

בהמשך המסלול תוכלו להגיע אל התיאטרון המשוחזר של שייקספיר, הלא הוא ה-Globe theatre. במקום רצות הצגות מכתבי שייקספיר וישנה תערוכה. כרטיסים בישיבה צריך להזמין די זמן מראש, אבל אפשר לראות הצגות בחצר בעמידה במחיר של 5 פאונד לכרטיס. כיוון שאיזור הבמה הוא תחת כיפת השמיים ההצגות רצות רק בין אפריל לאוקטובר. מוזיאון נוסף, שנמצא בקרבת מקום, הוא הטייט מודרן, אחד המוזיאונים הנחשבים ביותר לאומנות מודרנית. המוזיאון ידידותי למשפחות ויש בו איזור אינטראקטיבי, שמאפשר לילדים ומבוגרים להתנסות בחוית האומנות. הכניסה חינם.

לאחר המוזיאון תוכלו לחצות, על גשר המילניום, לגדה השנייה ולהגיע לקתדרלת סנט פול. הקתדרלה נבנתה במאה ה-17, ויש עדויות לפעילות דתית במקום עוד מהמאה הראשונה לספירה. המבנה מרשים מבפנים ומבחוץ ואפשר לראות שם את הקברים של גנרל נלסון, סר כריסטופר רן ושל ווילינגטון, לטפס לראש הכיפה ולבקר בגלריית הלחישות. יש אפשרות לקחת סיורים מודרכים, שמתקיימים מספר פעמים ביום בתוספת תשלום. עוד עובדה היסטורית מעניינת - במקום זה התחתנו דיאנה וצארלס.

אטרקציות נוספות בקרבת מקום:
London Dungeon - מרתף האימים של לונדון (יש באיזור עוד כמה "חיקויים" של המוזיאון המקורי), הנמצא ממש ליד תחנת הרכבת London Bridge. המוזיאון משלב דמויות שעווה ושחזורים של תקופות ואירועים אפלים מההיסטוריה של לונדון (ג'ק המרטש, ימי הביניים, השריפה הגדולה) עם צוות שחקנים, אשר ממחיז ומסביר את הנושאים. לא מומלץ לילדיים קטנים (מודה שגם אותי זה קצת הבהיל בהתחלה), אבל כיף גדול לבני נוער ומבוגרים. כניסה למבוגר תעלה 23 פאונד. אפשר לקנות כרטיסים משולבים עם אטרקציות אחרות או להשתמש בקופוני 1+1. בכל מקרה, רכישת כרטיסית מראש באתר האינטרנט של המקום תהיה זולה יותר.

Borough Market - חובה לכל חובבי השווקים. מדובר בשוק אוכל, שפועל בימים חמישי-שבת. דוכני הבשרים והירקות, המאפים והגבינות הם חגיגה לעיניים ולחך באווירה מקסימה.

כפי שהזכרתי, ניתן להגיע בשייט על התמזה עד לגריניץ', שמהווה אתר תיירות מומלץ בפני עצמו. בנוסף, יש עוד המון אתרים מחוץ ללונדון לאורך הנהר, כדוגמת Henley-on-Thames -; עיירה ציורית ומקסימה, אשר ידועה בזכות הרגטה שלה שמוזכרת גם בספר "שלושה בסירה אחת" וגם קשורה לספר הילדים המקסים "הרוח בערבי הנחל".

רוצה לקרוא עוד על טיול בלונדון? הנה כמה קישורים נוספים שיעניינו אותך:

עדכון סטטוס קורונה נכון ל 14/06/2021

• ישראלים יכולים להכנס לאנגליה ללא בידוד.
  • נדרשת בדיקת קורונה שלילית מה-72 השעות האחרונות.
  • יש למלא טרם הגעתכם לאנגליה את הטופס הבא.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • יש למלא הצהרת בריאות בכניסה למדינה.
  • התחבורה הציבורית פועלת בצורה מצומצמת.
  • המסעדות פתוחות תחת הגבלות.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות.