מסלול טיול תלת יומי באיסטנבול

בשלושה ימים באיסטנבול, טורקיה, ניתן לראות ולחוות לא מעט מניחוחותיה של העיר. לפניכם 3 מסלולים שונים ל- 3 ימים מלאים. לקרוא, להדפיס ולצאת לדרך
נטע
תמונה ראשית עבור: מסלול טיול תלת יומי באיסטנבול
© Shutterstock/Turkey Photo

עדכון סטטוס קורונה נכון ל- 08/05/2021

• טורקיה פתחה את גבולותיה לתיירות נכנסת, פרט לגבול המשותף עם אירן
  • שימו לב – מדינת ישראל החליטה כי כל החוזרים במטורקיה, מחוייבים בבידוד, גם מחוסנים ומחלימים.
  • אזרחים ישראלים יכולים להיכנס לטורקיה, ללא צורך בבידוד ביעד, אך מחוייבם להראות תוצאה שלילית
    מה-72 שעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי
  • התחבורה הציבורית פועלת בצורה מצומצמת
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים למשלוחים ולטייק אווי בלבד.
  • רק עסקים חיוניים פתוחים.
  • יש עוצר לילי בין השעות 19:00-05:00 ובסופש החל מ21:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות.
לוגו וירוס קורונה

הקדמה

מוגשת כאן הצעה לבילוי של 3 ימים באיסטנבול. בסופה מוצעים גם מסלולים וימי טיול נוספים, למען אלו שכבר היו, ראו, רוצים לגוון, או סתם מחליטים להחליף מסלול זה באחר. כל המסלולים המוגשים כאן הם בגדר הצעה בלבד. זכרו כי ההצעה נכתבה מתוך נסיון להתמקד באתרים מרכזיים, אך גם מתוך ידיעה כי אי אפשר להספיק הכל... לשם הנוחות, המסלולים מחולקים לשלושה פרקי זמן לאורך היום: בוקר, אחר הצהרים וערב. החלוקה עשויה להקל על התכנון, וכן מאפשרת "לשחק" עם התכנית - למשל להחליף בין אחר צהרים אחד למשנהו, בהתאם למזג האויר, גורמי העניין והמאוויים שלכם. זכרו כי תמיד יש לבדוק את הימים ושעות הפתיחה של האתרים, מאחר שהתכנית המוצעת כאן אינה צמודה לימי השבוע (שימו לב במיוחד לימים ראשון, שני שלישי, בהם בדרך כלל חלים ימי השבתון השבועיים של האתרים השונים).

מסלול ראשון

בוקר
 נתחיל את הביקור ברובע Sultanahmet בארמון טופקאפי (Topkapı Sarayı, שמשמעו - ארמון "שער התותח", כשמו של אחד משערי הארמון שלצדו עמדו תותחים ענקיים). זהו אחד מאתרי הביקור הפופולריים ביותר בטורקיה, המושך אלפים רבים מדי שנה לראות את החצרות, הבתים, הארמונות והמוזיאונים שבתחומו.

הארמון נבנה בהוראתו של הסולטאן מחמט השני, הידוע בכינויו "מחמט פתיח`" - כובש העיר איסטנבול. בנייתו החלה לאחר כיבוש העיר על ידי העות`מאנים, בשנת 1453. הסולטאן עצמו עבר להתגורר במתחם בשנת 1465, ויורשיו הסולטאנים התגוררו בארמון עד 1853, אז עבר הסולטאן עבדאלמג`יט הראשון לגור בארמון הדולמבהצ`ה. משך מאות השנים הללו היווה הארמון מרכז רוחני ומנהלי לאימפריה העצומה. עד ראשית המאה ה-20 שמש הארמון למגורי נשים, ומ-1924 מהווה המתחם כולו מוזיאון.

הארמון כולל מבנים שונים הנמצאים בארבע חצרות ענק הקשורות זו לזו ויוצרות קומפלקס גדול ומוקף חומה שהיה כאמור למשכן הסולטאנים מאז המאה ה- 15 עד הקמת ארמון הדולמבחצ`ה במאה ה- 19. אין כאן מבנה אחד מונומנטלי, אלא אוסף של מבנים נמוכים, המקיפים את החצרות. המבנים בכל אחת מהחצרות נועדו לשרת את ענייני האימפריה וצרכי הסולטאן ובני משפחתו, ולמעשה היוו עיר בתוך עיר.

החצר הראשונה נראית כפארק רחב ידיים. בעבר היתה חצר זו פתוחה לקהל, ונערכו בה טקסים ואירועים. בצידה השמאלי של החצר נמצאת כנסיית Hagia Eirene. כנסיה זו שניה בחשיבותה רק להאיה סופיה, והיא מהכנסיות הביזנטיות היפות והשמורות בעיר. האיה אירנה לא הפכה למסגד בתקופה העות`מאנית, אך היתה בשימושים שונים בתקופות שונות. כיום אין אפשרות כניסה, אף שבעבר שמש המבנה כמוזיאון. שער הכניסה ומשרד הכרטיסים נמצאים בשער שהפריד בין החצר הראשונה לחצר השניה. מיד בכניסה מימין ניתן לראות דגם של הארמון.

בחצר השניה תמצאו מימין מספר דלתות המוליכות למטבחי הארמון - מטבחים שהאכילו מדי יום את אלפי יושבי הארמון. כיום מוצגת בהם תצוגת כלי חרסינה, בעיקר מסין ומהמזרח הרחוק, וכלי זכוכית, שניתנו כמתנות לסולטאנים. בחצר זו נמצאו בעבר גם אורוות הסוסים של הסולטאן. בנוסף נמצאים בחצר זו גם הדיוואן - אולם המועצה האימפריאלית, האוצר והכניסה להארם (Harem) - הרמון הנשים. הסיור בהארם אפשרי בקבוצה מודרכת ובתשלום בלבד. החצר השלישית היתה אזור פרטי ושמור עבור הסולטאן ומשמשיו הקרובים בלבד. בחצר נמצאים חדר קבלת הקהל, ספריית המוזיאון, חדר המילה - בו נימולו נסיכי האימפריה, אולם שבו מוצגות תלבושות אימפריאליות, אוסף ציורים ומיניאטורות, אוצר הארמון ובו היהלום המפורסם ואולם של שרידים מקודשים. החצר הרביעית עשויה גן, שבו גידלו זני צבעונים שיובאו מפרס. מלבד מרפסת נוף יפה ניצבים בחצר בית בגדד, בית סופא ובית מג`ידיה, כל אחד מהם נבנה עבור סולטאן אחר ומסעדה יוקרתית עם נוף.

ביקור מקיף עשוי לארוך יום שלם (מהבוקר עד אחר הצהריים). קחו בחשבון, בהתאם לנטיות לבכם, לפחות 3 שעות לביקור (ולמתעניינים - 5-7 שעות).
 כתובת: רובע סולטאן אחמט. שעות פתיחה: פתוח מדי יום, פרט ליום שלישי, בין השעות 09:30 - 16:30. הכניסה להרמון הנשים בתשלום נפרד וכוללת סיור מודרך, היוצא כל שעה עגולה בין 09:30-15:30. הכניסה לאוצר בתשלום נפרד. שלטים עם הסברים באנגלית תלויים בכניסה לכל חצר ולכל מבנה. מדריכי טיולים ממתינים ליד שער הכניסה למוזיאון, והמעוניינים יכולים לשכור את שירותיהם בתשלום.

• כתובת: Cankurtaran, 34122 Fatih

לפני שער הטופקאפי ניצבת אחת המזרקות המרשימות בעיר- המזרקה של אחמט ה-3 (Ш. Sultan Ahmet Çeşmesi). המזרקה, מבנה גדול בסגנון רוקוקו, נבנתה על ידי הסולטאן ב-1728, והיא בעלת עיטורים עשירים ומכוסה גגונים מרשימים. לאחר הביקור בטופקאפי, ניתן להמשיך את היום באחד מהאתרים הסמוכים - כנסיית האיה סופיה, המסגד הכחול ואחרים. קחו בחשבון שבחירה בהמשך שכזה הופכת את היום לעמוס ביקורים במבנים. על כן מומלץ להקדיש את מחציתו השניה של היום לחלק אחר בעל אופי שונה ומרענן של העיר, ולחזור לאתרים אלו בימים הבאים.

אחרי הצהריים
 מטופקאפי נלך לאורך רחוב דיווניולו (Divanyolu), רחוב שוקק חיים ובו מסעדות, בתי קפה, דוכנים לממכר גלידה, ערמונים, סימיט (בייגלה) ותירס, קבריהם של שלושה סולטנים, ספרייה ועמוד מחושק (אשר הוקם על ידי קונסטנטינוס לציון חנוכת העיר "רומי החדשה" בשנת 330 לספירה). נרד מן הרחוב אל
הבזאר הגדול, הלא הוא השוק המקורה, אליו ניתן להגיע גם דרך כיכר ביאזיט ושוק הספרים. בהתאם לכוחותיכם ולזמן העומד לרשותכם, תוכלו לסיים את הפרק הזה של היום בשוק המקורה, או להמשיך ולרדת ממנו לכיוון אמינונו, תוך ביקור בשוק התבלינים.

הבאזאר הוקם על ידי מחמט השני בשנת 1453. מומלץ פשוט להסתובב ולהתרשם מהמבנה המקורה, מהגודל, הבניה, הריחות, הצבעים והאנשים. מרכז הבזאר הוא כיום מרכז לממכר שטיחים ועתיקות. בצדו האחד מזרקת שיש ומנגד שער הכניסה הראשון ועליו סמל הביזנטים, שער זה יובילנו לאזור הזהב והכסף. הבאזאר מחולק ל"גילדות" - עתיקות ושטיחים, עור וביגוד, זהב וכסף, בדים, מזכרות, ציוד לבית. בכל מקום אפשר למצוא מסעדות עממיות ובתי קפה.

שקיעה ממגדל גלאטה ושיטוט ברחוב איסתיקלל:
 אם סיימתם את שיטוט אחר הצהריים באמינונו - אפשר לחצות את גשר גלאטה, ולטפס במעלה הגבעה למגדל גלאטה. הטיפוס ייקח כרבע שעה. המעוניינים לחסוך לעצמם את הטיפוס יכולים להיעזר בשרותי ה
טונל - רכבת תחתית בת שתי תחנות בלבד, המחברת בתלילות בין גשר גלאטה שבקראקוי (Karaköy) לכיכר הטונל שבסמוך לקצהו הדרומי של מדרחוב איסתיקלל.

מהכיכר, הטונל תוביל אתכם הליכה קצרה במורד Galip Dede Caddesi, שבסופה פניה ימינה, אל מגדל גלאטה. המגדל בן 62 המטרים, בולט לעין בקו הרקיע של איסטנבול. המגדל, שנבנה ב-1348 כנקודה הגבוהה ביותר במושבה הגנואזית של גלאטה, שימש בתחילה להגנה, ולאחר מכן הוסב למגדל פיקוח מפני שרפות. הוא שב ונבנה מספר פעמים, והיום משמש כמגדל תצפית. העליה לתצפית בתשלום. מומלץ לכוון את הגעתכם לשעת השקיעה, אז אפשר להבין מדוע קבלה קרן הזהב את שמה...

התצפית מן המגדל מאפשרת לקבל מושג, ממעוף הציפור, על המראה והמבנה של העיר - ועל כן היא מתאימה ליום הביקור הראשון, כנקודת התמצאות והתמקמות מרחבית. לאחר התצפית אפשר לסיים את היום העמוס באחת ממגוון אפשרויות הבילוי שמציע רחוב איסתיקלל, שנחשב יחד עם כיכר טקסים ללב המודרני של העיר על אין ספור המסעדות ומועדוני הלילה שבו. תוכלו לצאת לטיול ערב נעים במדרחוב, קניות, ארוחת ערב באחת מהמסעדות הרבות, משחק שש-בש או הופעה של מוזיקה טורקית חיה באחד מבתי הקפה שבסמטאות היוצאות מהרחוב, ועוד.

מסלול שני

בוקר
כנסיית האיה סופיה (Hagia Sophia או Ayasofya) - כנסיית "החכמה הקדושה", הנמצאת ברובע סולטאן אחמט, בסמוך לטופקאפי ולמסגד הכחול, נחשבה בעבר לאחת מאטרקציות החובה של איסטנבול.
 זהו מבנה אדיר ממדים ומרשים מאד. במאה ה- 4 נחנכה הכנסייה הראשונה שהוקמה באתר זה. כנסיה זו נהרסה בשרפות. מבנה הכנסייה הנוכחית מיוחס לימיו של יוסטיאנוס קיסר במאה השישית, בה הייתה איסטנבול, אז קונסטנטינופול, בירת האימפריה הביזנטית.

במאה ה- 15 העות`מאנים הפכו אותה למסגד על ידי הוספת המינארטים והמזרקות וב-1934, הוכרז המבנה כמוזיאון. אולם בחודש יולי 2020, קבע בית המשפט העליון כי הכנסייה תחזור לשמש כמסגד לכל דבר. המוזיאון עצמו סגור בשלב זה ומדי פעם מתקיימות כאן תפילות המוניות. החתולה גלי דרך אגב, שהיתה אחת האטרקציות החמודות של כנסיית איה סופיה, זכתה להישאר במתחם, גם לאחר השינוי.

מעבר לגן ציבורי יפה נמצא המסגד הכחול, הלא הוא מסגד סולטאן אחמט, שעל שמו נקרא הרובע כולו. לפני הביקור בו כדאי להציץ בחנות הממשלתית למכירת שטיחים הנמצאת במקום שהיה בעבר חמאם (Haseki Hürem Hamamı). חמאם זה, הידוע גם בשם "החמאם של רוקסלנה" נבנה במאה ה-16 למען אשתו של סולטאן סולימאן. החנות נמצאת ממזרח לגן, בין כנסיית האיה סופיה למסגד הכחול.

מסגד סולטאן אחמט - המסגד הכחול (Sultanahmet Camii):
זהו המסגד היחיד בעיר בעל ששה מינארטים. בעבר עמדו במקום ארמונות ביזנטיים. במאה ה- 17 נבנה המסגד על מנת להאפיל על האיה סופיה. המבנה מרשים מבחוץ ומבפנים - 260 חלונות דרכם נכנס האור ופוגע ביותר מ- 20 אלף אריחי איזניק שצבעם הכחול והברק שלהם נותנים למסגד את שמו.

המסגד פתוח כל יום, סגור בעת התפילות. הכניסה חופשית. חשוב לזכור להיכנס בלבוש הולם (בגדים קצרים אסורים לנשים ולגברים), כיסוי ראש לנשים, ולחלוץ נעליים בכניסה (אפשר לשאתן ביד או לשימן במדפים המיועדים לכך באחורי אולם המסגד). מומלץ להביא עמכם מטפחות או פריטי לבוש צנועים מראש, אף שבכניסה למסגד תוכלו לקבל כאלו בהשאלה.

מהמסגד הכחול צאו לרחבת ההיפודרום (ישנו שער מחצר המסגד). בשלב זה אנו חוזרים אחורה בזמן לתקופות הרומית והביזנטית. ההיפודרום הוקם במאה השניה על ידי הקיסר ספטימוס סוורוס. המקום הורחב של ידי הקיסר קונסטנטין ונבנה להכיל 100 אלף איש. כיום זהו גן ציבורי עם שרידים לעבר המפואר. צורת הגן והמבנים סביב שמרו פחות או יותר על התכנית המקורית של ההיפודרום. במרכז עמדו אובליסקים ועמודים ממצרים העתיקה. כיום נותר אחד, שהובא על ידי הקיסר תיאודוסיוס בסוף המאה ה- 4 ועליו הרוגליפים המנציחים מסע מלחמה מצרי מהמאה ה- 16 לפני הספירה.

לידו ניצב העמוד הספירלי, שהיה בעבר בעל שלושה ראשי נחשים שנעקרו לאורך השנים. מעריכים שהובא מדלפי והוא מתוארך לשנת 479 לפני הספירה. שריד נוסף לזמנים עתיקים הוא עמוד קונסטנטינוס - עמוד בן 32 מטרים המכוסה לוחות ברונזה מעוטרים, שופץ על ידי קונסטנטין ה-7 במאה ה-10. אתר נוסף בהיפודרום היא המזרקה שהגיש הקיסר הגרמני וילהלם השני לסולטן עבד אל חמיט השני במתנה כאשר הגיע לביקור רשמי בעיר בסוף המאה ה-19. אפשר לשלב ביקור במוזיאון לאמנות טורקית ואסלאמית, הנמצא בהיפודרום מול המסגד הכחול.

בסמוך להאיה סופיה, ב- Yerebatan Caddesi נמצא ירבטאן סאראי (Yerebatan Sarayı) - מאגר מים תת קרקעי. מאגר המים העצום נבנה בשנת 532. שביל הליכה מוביל בינות ל- 336 עמודים המחזיקים את המאגר - הנדסה ביזנטית בשיאה (אף שהעמודים נלקחו מאתרים אחרים ומשמשים כאן בבניה משנית. הוכחה לכך הם ראשי המדוזה בבסיס שניים מהעמודים. הם מהופכים, ובעבר היו ודאי שקועים תחת המים, מה שממחיש את היותם ממוחזרים מאתרי בניה אחרים). העמודים מוארים באורות עמומים היוצרים יחד עם מוזיקת הרקע אווירה מיוחדת. פתוח כל יום משעה 09:30 עד 17:00. הכניסה בתשלום.

• כתובת: Yerebatan Cad. 13. הכניסה נמצאת בקצה הקרוב להאיה סופיה של שדרת ירבטן, בצד השמאלי כאשר עומדים עם הגב לכנסיה.
  • אתר אינטרנט: yerebatansarnici.com/

אחר הצהרים
 דרך נעימה להעביר אחר צהרים מענג ומרענן היא כניסה לאחד החמאמים הפזורים בעיר. תרבות החמאמים - בתי המרחץ - השתרשה בטורקיה לפני מאות שנים, עוד בתקופה הביזנטית. היום פועלים בעיר חמאמים שכונתיים פשוטים וזולים, בעיקר בשכונות עניות, לצד חמאמים עות`מאניים גדולים ומרשימים, שנבנו לפני מאות שנים. פרט לרחצה מציעים החמאמים טיפולים שונים כמסאז` וקרצוף. המחירים משתנים על פי חבילת הטיפולים. רחצה בלבד עולה כ-10-15 דולר. לפניכם כמה חמאמים לבחירה:

חמאם צ`מברליטש (Çemberlitaş Hamamı) הוא חמאם היסטורי, שנבנה על ידי מימאר סינאן במאה ה-16. החמאם נמצא סמוך לשוק המקורה ב- Vezirhan Caddesi מספר 8 (מתפצל מרחוב דיוואניולו), מול תחנת החשמלית Çemberlitaş.

חמאם צ`אאלאולו( Çağaloğlu) - נבנה במאה ה-18, מציעה מגוון טיפולים פרט לרחצה, מומלץ. נמצא בעיר העתיקה ב- Profesor Kazım Gürkan Caddesi, מספר 34 (הרחוב הוא המשכו של Yerebatan Caddesi).

חמאם צ`וקורג`ומה (Çukurcuma Hamamı) - נמצא ב- Çukurcuma Caddesi מספר 57.

חמאם טאריהי פארק (Tarihi Park Hamamı) - נמצא בסולטאנאחמט, ברחוב Doktor Emin Paşa Sokak, מספר 10, היוצא מדיוואניולו. זהו חמאם היסטורי קטן ולא תיירותי.

חמאם גלאטהסאראי (Galatasaray Hamamı) נמצא ברחוב טוראנג`י באשי (Turanci Başı), היוצא מאיסתיקלל. זהו חמאם מודרני יותר ויקר יחסית.

ערב
את הערב ניתן להעביר בשיטוט ובארוחה טובה ברובע אורטקוי (Ortaköy), שמשמעו - "הכפר האמצעי", רמז לכך שהשכונה, שמחוברת היום אל העיר, היתה בעבר כפר באמצע הדרך, לגדות הבוספורוס. כיום זהו רובע תוסס שיושב על המים, עם סמטאות צרות וציוריות, בתי קפה ומסעדות שוקקים, גלריות לאמנות ומלאכות יד וכלים מתוצרת איזניק.

פרט לגלריות ובתי מלאכה קטנים המנקדים את הסמטאות, ופעילים בכל ימות השבוע, מומלץ לכוון את הביקור לימי ראשון, אז מבוקר עד ערב מתקיים שוק אמנויות ושוק פשפשים, המציעים אמנות שימושית לצד חפצי נוי ותמונות. על שפת המים תמצאו טיילת רחבת ידיים עם עצים מצלים. בערבים, ובמיוחד בערבי קיץ ובסופי שבוע, הסמטאות הסמוכות לקו המים הומות אדם. המסעדות ובתי הקפה רבים ומגוונים: מאכלי דגים ופרות ים ואוכל טורקי מסורתי. על קו המים ישנן מסעדות המציעות ישיבה על מרפסת עליונה, ובסמטאות אפשר להעביר ערב נפלא בארוחה, ישובים על אבני המרצפת, לאור נרות.

למגיעים בשעות היום או שעות בין ערביים מומלץ להתרשם מאתרי הרובע, וביניהם מסגד אורטקוי (Büyük Mecidiye Camii), שנבנה במאה ה-19 על מבנה כנסיה, ניצב על גדת המיצר. הוא מרשים מחוץ ומפנים, ומומלץ לטפס לקומתו העליונה, אז רואים את מי המיצר בחלונותיו. במרחק הליכה של מספר דקות, בסמטת מועלם נאג`י (Muallim Naci sokok, מספר 40) העולה מן המסגד שוכן בית הכנסת "עץ החיים".
בית הכנסת נבנה במאה ה-17, ובשנת 1941 ניזוק קשות בשרפה.
 הכניסה לבית הכנסת בתיאום מראש.

מסלול שלישי

התחילו את היום בביקור ברובע אמינונו Eminönü בסיור
טרם ביקרתם בו. אזור השוק הוא כולו שוק פתוח, בו תוכלו למצוא הכל, החל באוכל ותבלינים, עבור בממתקים והמשך בשרוכי נעל, אריזות מתנה, מכשירים לגלגול עלי גפן... בקיצור - הכל.

מומלץ אם כן לשוטט גם בסמטאות שמחוץ לשוק. כל סמטא מוקדשת לממכר פריטים מאותה "משפחה", וכך תוכלו למצוא סמטה של כלי מתכת, דברי עץ, אריזות יומולדת וכו`. אחת האפשרויות לשיטוט היא לפנות מהשוק המצרי מערבה ברחוב Hasırcılar Caddesi, והלאה דרומה ברחוב Uzunçarşi Caddesi (רחוב "השוק הארוך"), בהמשך פנו מערבה ברחוב Ismetiye Caddesi ואח"כ ל- Sami Onar Caddesi. בפינת Hasircilar ו- Uzuncarsi נמצאת הכניסה למסגד Rüstem Pasa Camii שבו מומלץ לבקר. זהו אחד המסגדים היפים בעיר, עשוי אריחים מגוונים ויפהפיים. המסגד נבנה על ידי מימר סינאן, הארכיטקט האגדי מן המאה ה-16, בימיהם של הסולטאן סולימאן קאנוני ("המפואר") והוזיר הגדול רוסטם פאשא, שעל שמו הוא קרוי.

מכאן מומלץ לצעוד דרך סמטאות השוק הבלתי נגמר לכיוון מערב, לעבר מתחם הסולימאניה.

מסגד הסולימאניה (Sülemaniye Camii) הוא הגדול שבעבודותיו של מימאר סינאן. העבודה עליו החלה ב-1550 ונמשכה 7 שנים תמימות. כיום זהו אחד המרשימים, ויש האומרים כי הוא המרשים ביותר, בין מסגדי העיר. הכניסה למסגד היא דרך חצר רחבת ידיים. למסגד שני זוגות מינארטים, וביחד ארבעה, שאמורים לסמל את היותו של הסולטאן סולימאן הסולטאן הרביעי לשלוט מהעיר איסטנבול.

מימאר סינאן, מתכנן ובונה המסגד, שאף חי במתחם שנים רבות, קבור מחוץ למסגד, וקברו נושק מבחוץ לפינה הצפון מערבית של חצר המסגד. פרט לקברו של סינאן, במתחם שסביב לחצר המסגד מבנים נוספים שמומלץ לבקר בהם. מבנה האימרט (imaret) שימש כמטבח, שהאכיל את אנשי הדת ותלמידיהם, הבנאים ואנשי התחזוקה שחיו במתחם, וכן נזקקים מן הרחובות הסמוכים, שנקבצו ובאו לאכול.

בהמשך - סולימאניה קולייה (Sülemaniye Külliye) - חצר מוקפת מבנה רבוע, ששימש כמכללה (ומכאן מקור המלה Külliye). במתחם גם מבנים ששימשו כמדרסות (medrese), כלומר בתי ספר. החצרות מוצלות על ידי עצי ענק, מזרקות במרכזן, ובשתיים מהן פועלים היום בית קפה ומסעדה. באחת המדרסות יושבת ספרית הסולימאניה, המכילה למעלה מ-100 אלף כתבי יד וספרים.

קברו של סולטאן סולימאן, אשתו רוקסלנה ובני משפחה וסולטאנים נוספים, נמצא ממזרח למסגד, בחלקת קבר מטופחת.

למי שכוחו עוד במותניו, נמליץ על כמה אפשרויות לסיום חלק זה של היום:

ניתן ללכת ממתחם הסולימאניה לכיוון מרכז הרובע העתיק. תוכלו לבחור להמשיך מכאן לרחבת מסגד ביאזיט, על הכיכר היפהפיה שבה, להתבונן בשער אוניברסיטת איסטנבול שבצפונה, ומכאן לשוק הספרים, ומי שעוד לא שבע יכול להתחבר מכאן אל הבזאר הגדול. ניתן להמשיך ללכת מערבה, לכיוון רובע פתיח`. זהו רובע שמרני, של אנשים קשי יום ברובם, מסבירי פנים ומזמינים. ביקור ברובע יכול לכלול גם ביקור במסגד פתיח`. בימי רביעי מתקיים כאן שוק שכונתי ססגוני, יפהפה וזול. חוויה!

באם בחרתם באופציה זו, תוכלו להמשיך ולשוטט כאן גם אחר הצהריים. מומלץ להגיע גם למסגד זיירק (Zeyrek). זהו מסגד הנמצא ממערב לשדרת אתאתורכ (Atatürk Bulevarü). (אם אתם הולכים ברגל ממתחם הסולימאניה, זיירק נמצא לפני שכונת פתיח`, על דרככם). המסגד אינו פעיל היום כבית תפילה, אך בסמוך לו, בגן שהיה פעם חלק מן המתחם של המסגד, פועלת מסעדה. המסעדה יושבת על מרפסת תצפית מדהימה, ומי שחשקה נפשו בתמונות טובות של הסולימאניה, זהו המקום לצלמן. עם קצת מזל, אולי תזכו לפגוש את האדם שמחזיק את מפתחות המסגד, אז תוכלו להיכנס לתוכו ולהתרשם מן השרידים.

אחר הצהריים
 לאחר ארוחה ומנוחה - נצא להפלגה על הבוספורוס. את ההפלגה נתחיל מן המעגן באמינונו. מומלץ להתעדכן מראש בזמני ההפלגה או להצטייד בלוח זמנים
. קחו הפלגה היוצאת אל רומלי היסארי (Rümeli Hüsarü, מצודת רומלי). במהלך השיט לאורך המיצרים, ניתן להנות מן הנוף הנפלא והאוויר הפתוח. מה רואים בדרך? גדות המיצרים מנוקדות וילות ובתי עשירים, ישנים וחדשים, ארמונות כדוגמת הדולמה בהצה, היושבים על שפת המים, וככל שמתרחקים מנקודת המוצא, הולך האופק ונפתח, והגבעות מוריקות.

באם אתם רעבים בעת הגיעכם לרומלי היסארי, ישנן מסעדות לאורך קו המים.

מצודת רומלי נבנתה בשנת 1542 על ידי הסולטאן מחמט פתיח` (פתיח` - "הכובש"), כחלק מן ההכנות שעשה לקראת המצור על העיר. בניית המצודה ארכה כ-4 חודשים בלבד, ולאחר כיבוש העיר, המקום הפך לכלא ומגורי חיילים. בצד האסיאתי של המיצרים נבנתה מצודה מקבילה, Anadolu Hüsarü, שאת שרידיה ניתן לראות מן הצד האירופי. המצודה המרשימה טובלת בירוק ומשמשת כנקודת תצפית נאה.

במצודה שלושה מגדלים עצומים, המחוברים ביניהם בחומת אבן, שעובייה מגיע עד 15 מטרים. כל אחד ממגדליה של המצודה נבנה על ידי אחד השרים הבכירים של הסולטאן, והתחרות העזה ביניהם, מי יגמור את הבניה ראשון, היא אחד ההסברים לבניה המהירה.

בעת המצור, שמשו מצודות אנאדולו והיסארי לסגירת המיצרים, וכך קטעו את נתיבי האספקה לעיר. כיום ניתן לטפס אל המגדלים ולהלך על החומות, הנוף הנשקף הוא מדהים. בקיץ מתקיימים כאן קונצרטים של מוזיקה טורקית באמפיתאטרון הקטן שבשטח המצודה. הכניסה מ-Yahya Kemal Cad.

למוותרים על שייט, ניתן להגיע גם ברגל, במונית או באוטובוס. באוטובוס- קו 25E מאמינונו, או קו 59RH מכיכר טקסים. האוטובוס מאמינונו נוסע לאורך גדת הבוספורוס. ניתן לרדת בפרבר הציורי בבק (Bebek), וללכת את הק"מ הנותר ברגל, לאורך הטיילת. אם אתם כבר בבבק - אל תוותרו על גלידה טובה באחת מהגלידריות של המרכז הקטן. הקו מכיכר טקסים מגיע אל מעל המצודה, בצפון שכונת Etiler, ובסמוך לאוניברסיטת בואזיצ`י (Boğaziçi). יורדים מן התחנה האחרונה של האוטובוס. יש כאן פארק נעים.

מי שבחרו בדרך זו, יכולים לרדת אל המצודה באחת משתי דרכים: או לרדת באחד הכבישים המובילים מטה מן התחנה האחרונה של האוטובוס, או לחזור כ-500 מטרים דרומה, לאורך הרחוב, ולהיכנס בשער Etiler של האוניברסיטה. בתוך האוניברסיטה יש דרך קסומה המובילה למטה: מיד בכניסה יש לבחור בזרוע של המזלג הימני, ומכאן להמשיך לרדת, עד הגיעכם למטה. הירידה התלולה נעשית בשביל מפותל עם מדרגות. הנוף הנשקף בירידה הוא עוצר נשימה. אם יש לכם זמן, מומלץ לעבור דרך הככר המרכזית של האוניברסיטה היפהפיה הזו. בהגיעכם למטה פנו שמאלה (צפונה), ולכו עוד כקילומטר, עד למצודה.

ערב
 הצעת הערב היא הליכה לאורך טיילת הבוספורוס, וארוחה באחת המסעדות שעל קו המים. מי שאינם מעוניינים ללכת, יוכלו לקחת מונית. מי שביקרו אחר הצהריים במצודת רומלי, יכולים ללכת מבבק לארנבוטקוי (Arnavutköy, "כפרם של האלבנים"). ההליכה אורכת כשעה, על שפת המים. בשעת דמדומים זוהי חוויה מיוחדת. במהלך ההליכה חולפים על פני השכונות היפות שעל המים, ואפשר לראות ולחוות את הפעילות שלאורך הטיילת - דייגים מתכוננים לדיג הערב, משפחות היוצאות בקיץ לארוחת ערב על שפת הים, רצים ועושי כושר, סירות ואוניות החולפות במימי המפרץ, ועוד.

ארנבוטקוי, למרות פירוש שמו, היה בעבר מקום מושבם של יהודים ויוונים. מרבית השכונה בנויה בתי עץ, חלקם עברו תהליכי שימור. בארנבוטקוי תוכלו למצוא מסעדות דגים רבות, בהן מוצג השלל היומי הטרי בחלונות ראווה, ותוכלו לבחור מה ברצונכם לאכול. הישיבה בחלקן היא ממש בסמוך למים (על המים ממש עובר הכביש). רוב המסעדות כאן הם בסיווג מחירים בינוני ומעלה. נוסף על המסעדות, יש כאן בתי קפה ומועדונים המנגנים מוזיקה חיה ומגישים מזטים, פירות ים ובירה. בתיאבון ולחיים!

עדכון סטטוס קורונה נכון ל- 08/05/2021

• טורקיה פתחה את גבולותיה לתיירות נכנסת, פרט לגבול המשותף עם אירן
    מה-72 שעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי
  • התחבורה הציבורית פועלת בצורה מצומצמת
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים למשלוחים ולטייק אווי בלבד.
  • רק עסקים חיוניים פתוחים.
  • יש עוצר לילי בין השעות 19:00-05:00 ובסופש החל מ21:00.