איסלנד הינה יעד חלומי לאוהבי הטבע ולמי שלא נרתע מנסיעה של כ 250 ק"מ ליום. טבע מהמם, טיולי הליכה קצרים וטרקים ארוכים יותר, טיולי 4X4. טיול לא זול ובהשוואה לאירופה. מדינה עם תשתיות טובות אבל עם שירותים דלים בשל מיעוט האוכלוסיה שבה. אחד הטיולים היותר מוצלחים ומיוחדים שעשיתי. תודה מיוחדת לבין זוגי שחפר בחומר, הצליב מסלולים והכין תכנית נסיעה לפרטי פרטים.

בערב NEW YEAR, לפני כ 20 שנה ביקרתי ברקיאיוויק, בירת איסלנד, לנופשון של 3 ימים, ומאז אני רוצה לחזור לשם בקיץ. איסלנד בחורף קסומה, היה מיוחד לצאת מהמלון ב 0800 בבוקר בחושך, כמו באמצע הלילה, לראות את אורות הצפון, לקבל מסג' בלגונה הכחולה במים מינרליים חמים ושלג שיורד מעל. באיסלנד של החורף, השמש כמעט ולא נראית, זורחת ב 1000 ושוקעת ב 1400. ב NEW YEAR מותר לכל אחד לירות זיקוקי דינור. בשבוע והם מוציאים כסף רב ויורים זיקוקין כל השבוע.

מדוע לא חזרתי עד עכשיו? הקיץ מתחיל באמצע יוני ונמשך עד סוף אוגוסט. מזג האוויר 10C-12C ביום ורוח ו 40% ימי גשם. עם השנים אני רואה יתרון לטייל במקומות קרים. טמפרטורות גבוהות אופות לי את המוח. עונת התיירות קצרה ולכן גם צריך לתכנן 8 חדשים מראש, כי אחרת אין רכבים ואין בתי מלון.

האיסלנדים מאוד סתגלנים. לחיות במדינה שבה בחורף כמעט לא זורחת השמש ובקיץ כמעט אין חושך. גשום ביותר. בחורף שלג, רוחות בכל עונות השנה ואיום של הרי געש. כמות התושבים קטנה כך שהשירותים בהתאם. יש יותר כבשים מאנשים. השטח באיסלנד הוא 5 פעמים גדול מישראל ויש בה 360000 תושבים כש 140000 מהם גרים ברקיאוויק. בערים קטנות יש 500-200 תושבים והרבה פעמים בית פה ובית שם. שירותים בהתאם: רפואי, מוסך, בתי ספר ועוד. איסלנד יושבת על תפר בין הלוחות הטקטוניים של 3 יבשות ויש בה אוסף מרוכז של תופעות טבע גיאותרמיות, הרי געש, לגונות ומעיינות מים מינרליים, קרחונים ועוד ומה גם שהנוף הפראי חשוף ולא מאוכלס. מזג האוויר משתנה מיום ליום ומשעה לשעה ויש ימים שלא ניתן לטייל גם בעונה המומלצת.

הקורונה יצרה מצב חדש שבו איסלנד ביוני 2021 יעד בטוח יחסית, אין צורך להתחכך עם הרבה אנשים, הם מקבלים רק מחוסנים וביוני בזמן משחקי היורו ותחילת העונה כמעט ולא היו תיירים. יכולנו לתכנן את הטיול שבועיים קודם, להזמין טיסות, בתי מלון, אטרקציות. הזדמנות שלא תחזור. כבר עכשיו כמעט ואין רכבים להמשך הקיץ ובתי המלון מלאים. מסתבר שבכל אירופה שיחרורו רכבים ויש חוסר רב. מה שמתבטא במחירים ומלאי. המצב השתנה לאחר שאיסלנד ויתרה על בדיקה קורונה בכניסה והפכה להיות מדינה אדומה.

בתי המלון היו כולם ברמה טובה. 3* אבל די חדשים, בדר"כ ניתן לקבל במלון ארוחת ערב טובה וארוחת בוקר שיש בה ירקות, יוגורט לא ממותק. רשת מומלצת *fosshotel 4 ן Icelandeir.

הנופים משתנים ואם ראיתי תופעות טבע שונות בטיולים שונים, כאן זה מרוכז. אפשר בבוקר לטייל בין קירות של סלעי בזלת, אח"כ גייזר וזרמים גאותרמיים, אח"כ מפל מדהים ולקנח במכתש. הכל באותו היום.

Google Maps היה לעזר רב ובכל מקום אפשר היה לראות איזה אטרקציות נמצאות במסלול וכמה ניקוד כל אטרקציה קיבלה. וכך הוספנו למסלול עוד כמה עצירות חביבות. גם מסעדות ובתי קפה נעזרנו בגוגל. מאחר וטיילנו בתקופה שלא היו הרבה תיירים (תחילת העונה, קורונה ומשחקי גביע היורו) חלק מהמקומות לא עבדו (גוגל עזר) אבל בחלק מהמסעדות התפריט היה מוקטן ואיכזב. Google לא תמיד מדייק במיקום והיעד לפעמים נמצא 100 מטר מהמקום האמיתי. נהנינו מכך שיש מעט תנועה בכבישים ותהינו גם איך זה שכמעט אין משאיות. (איך הם משנעים סחורה ואוכל)? בחלק מהמקומות המכוניות חלודות ואנחנו מנחשים שלהגיע למוסך זה סיפור יקר מבחינת זמן ולינה. ראינו לא מעט רכבים עם גלגלים ענקיים ואומרים שזה משמש אותם לסופר...

ברוב המקרים אין לי מושג איפה הייתי כי שמות המקומות ארוכים. אני לפחות רואה את כמות האותיות ולא מתחילה אפילו לקרוא. Kirkjubæjarklaustrim. מזל שהרוב הגדול מדבר אנגלית. לרוב האתרים צירפתי לינק אז תלחצו למידע נוסף.

באוכלוסיה של 360,000 איש, 40 מאומתים זה כמעט סיבה לסגר. בשקלול לישראל זה מקביל ל 1200 מאובחנים ביום וההגבלות משתנות כל הזמן. הם חיים מתיירות אז מעדיפים לאפשר לתיירים להגיע. כשאנחנו היינו לא הייתה חובת מסיכות וגם לא ראינו נותני שירותים עם מסיכות.

טיפים

לינקים שימושיים:

https://www.iceland.co.il/ - תכנית טיול ומידע על כל איזור. אפשר לתכנן את הטיול כולו עם ANOTHER ISLAND. מתכננים ומזמינים עבורכם את הכל.

https://vedur.is/ - מידע את מזג האוויר באיסלנד. אין מה לבדוק יותר מיומיים מראש אבל המגמה חשובה.

http://www.road.is/ - מידע על כבישים. מתעדכן כל הזמן. איזה חסומים, כמה תנועה יש על כל כביש, ודרכו גם אפשר להגיע למזג האוויר.

https://www.covid.is/english - יש להירשם בהלוך לבדיקת קורונה ולהראות את ה ברקוד בטיסת הקונקשן (אם רלוונטי). בחזור להזמין בדיקה ולשלם עליה.

בנוסף, להרשם יום לפני החזרה לארץ באתר משרד הבריאות וגם להזמין בדיקת קורונה בשדה התעופה כשנוחתים. (אם רלוונטי).

חברת השכרת רכב איסלנדית מומלצת BlueCarRental. רצוי להזמין גם אינטרנט וביטול השתתפות עצמית או לקנות בארץ ראוטר מודם סלולרי שמתחבר לרשת הטלפון הסלולרי.

Parka - אפליקציית חניה ברקיואויק ולפעמים אפשר לשלם איתה אטרקציות בסביבה.

ספר מומלץ בעיברית איסלנד של Lonley Planet

עונת הטיולים - רשמית 15 ביוני עד אמצע ספטמבר. בשבוע טרם הגעתנו, שנחשב לעונת התיירות, היה שלג ואי אפשר היה לטייל. אנחנו הגענו למזלנו ב 25.6 בלילה ומזג האוויר היה בשבוע הראשון שמש ובהיר ברוב הזמן ובסוף מעונן, מטפטף וקר. ביוני וספטמבר יש פחות מטיילים וניתן להשיג רכבים ובתי מלון אבל הסכנה היא שמזג האוויר יכול להיות מושלג ורוח. בסוף ספטמבר ניתן לפעמים לראות את אורות הצפון. בשנה רגילה צריך להזמין רכב הרבה זמן מראש.

רכב - מאחר ויש מעט מאוד תושבים, יש שירותים שלא השגנו בטיולנו קצר. המרחקים בין הישובים גדולים אז אם אתם נכנסים לשטח, לא כדאי להתקע, ולא כדאי לעשות דברים בפעם ראשונה. גרר יכול להיות מאוד יקר. כדאי לציית לשלטי המהירות. עוצרים על מהירות או מצלמים ושולחים דו"ח. המהירות המותרת היא 90 ובערים 50 ויש מקומות שצריך לסע 30. כדאי להקפיד. גם על בידוד. קנס תנועה יכול להיות 400$ ויותר. קנס על הפרת בידוד 2000$. בכביש 1, וגם בכבישים אחרים שנסענו בהם לא היה צורך ברכב 4X4, לא נכנסנו לשטח וגם לא חצינו נהרות. במסלול שעשינו גם נסעו גם מכוניות קטנות. אנחנו שכרנו מ BLUECARRENTAL חברה איסלנדית RAV4 שנחשבת למומלצת כדי שיהיה נח . שכרנו אינטרנט שהיה פשוט מעולה (ביחד עם הרכב). ביטוח השתתפות עצמית לא מכסה נזקי רוח ונזקי עשן. כשיש רוח יש להחזיק את הדלת שלא תעוף. כאמור כדאי להקפיד על המהירות. הנסיעה יחסית קלה. כמעט ואין משאיות. אין שוליים אבל יש מפרצים ושולחנות פקניק בכל מקום. לשים לב אם יש כמה מכוניות שעצרו אז כנראה שכדאי גם לעצור ולראות את מה שהם רואים.

חניה - לשלם בפארקים על חניה ואם נוסעים במנהרה לכיוון אקויירי בכביש 1. תשלום רפורט מזכה בהנחה אם משלמים במקום.

דלק - להצטייד בדלק ולא לחכות עד הרגע האחרון. אין תחנות דלק בכל מקום.

כסף - אין צורך במזומן את הכל אפשר לשלם באשראי. לפעמים שירותים לא ניתן אז אפשר לבקש בקופה שיפתחו או יתנו לכם באשראי 200 ISK. ברוב המקומות לא מקבלים אמריקן אקספרס אבל מקבלים Google Pay.

טיפים - אין.

לטיול קצר של שבוע-שבועיים, גרים באוטו ובמזוודה. כל לילה עוברים מקום. גם אם חשבתם שאתם שוהים 2 לילות במלון וניתן יהיה לכבס אז הם לא נותנים שירותי כביסה וגם אין לונדרומט. תביאו מהבית את כל מה שאתם רוצים. במידת הצורך להביא כובע רחצה, שרוכי נעליים רזרביים, גומייה לשיער, כפתור רזרבי למכנסיים, מסכת לילה (יש אור בכל השעות ולא לסמוך על הוילונות), קיט תפירה וכל הקוסמטיקה (אסור להעלות לטיסה מוצרים מעל 100 מ"ל וחפצים חדים), שקיות זבל לאוטו. לי נגמר הבושם והצלחתי להשיג רק אחרי כמה ימים ובמאמץ רב. בתי מרקחת פתוחים 10-18 והיו מעט במסלול. אין מקרר במלון אז אין מה להביא קרחון ורצוי תכשיטי זהב שלא ישחירו במים החמים. באגם MYVTAN יש זבובונים מעצבנים. אפשר לקנות רשתות לכיסוי הראש. יש בתחנת הדלק אבל אם יש לכם ממי לקחת אז תקחו. אני ריכזתי את כל מה שאני צריכה ללילה בשקית כדי לא לחפש את המטען ודברים קטנים אחרים כל ערב. במלון היה חם בחדר אז דבר ראשון פתחנו חלון והפשטנו את הציפה.

מזג האוויר משתנה מנקודה לנקודה. היינו ביער 26C בשמש ולבשנו חולצה קצרה ובאותו היום במפל, 3 שעות נסיעה משם היינו עטופים בסווטשרט, יוניקלו, מעיל גשם קל, כפפות, כובע וצעיף. ואפילו במקום אחד הלכנו שני מסלולים לכיוון הקרחון ולכיוון המפל. בכיוון הקרחון הייתי עטופה ובכיוון השני היה לי חם עם חולצה קצרה וכובע. לא פעם החלפתי מכנסיים או חולצה בחניה. כשאנחנו טיילנו לא היינו זקוקים לבגדים תרמיים או לציוד סקי אבל בשבוע לפני שהגענו היה שלג, 5C ורוחות.

איזה ביגוד להביא? להביא כמה חולצות קצרות, ומלתחה שמתאימה למזג אוויר קר וחם. נעליים עם חסינות מים עם סוליה לטיולים, (לי יש נעלי הליכה לא גבוהות), יוניקלו, סווטשרט, כובע, צאוורון או צעיף, בגד ים, כובע חם וכובע לשמש, כפפות. בנוסף אפשר גם מכנס רוח, מעיל רוח, סט בגדים טרמיים, מעיל סקי, מכנסי סקי, זוג נעליים נוסף שיכול להיות נעלי ספורט, סנדלים או קפקפים שאפשר להרטיב, נעליים או סנדלים למלון, בגד אחד או שניים למלון שאחד מהם יכול להיות שמלה שתשמש גם עבור המרחצאות. בגדים לבנים לכל הטיול. מגבת אין צורך כי ניתן להשכיר וחבל על הסחיבה. בשל אופי הטיול כדאי להביא תיק נוסף לבאוטו ולשים בו את הציוד שלא צריכים כרגע. במזוודה אם יש הרבה דברים קשה למצוא יד ורגל. אם אתם נוסעים בטיול מאורגן, תיק נוסף לאוטובוס לכל מזג אוויר. לבדוק את מזג האוויר ממש לפני היציאה ולשנות בהתאם.

בתי מלון: אנחנו ישננו במלונות בדרגת תיירות 3-4*. ארוחת הבוקר סטנדרטית בכל המקומות מגישים יוגורט לא ממותק, ירקות, פירות, חביתה/ביצה, לחם לבן ומלא, נקניק, גבינה, גרנולה/קורנפלקס, ריבה ועוד. למעט מקום אחד לא היה נוף שנשקף מהחדר, וגם שם לא תומחר החדר אחרת כך שלא ניתן היה לבחור דווקא את החדר הזה. בתי המלון- נקיים, פונקציונליים, לא גדולים, אין בקבוקונים בחדר הרחצה אלא מיכלים גדולים, אין כובע רחצה, אין מקרר בחדר, בדר"כ יש מסעדה טובה במלון ובדר"כ יש קומקום או מכונת קפה בחדר. לא תמיד יש אופציות נוספות לארוחת הערב ואם כן אז במלון אחר. העובדים בדר"כ זרים החתומים לכמה שנים. אפשר לאכול בחלק מהמקומות פיצה והמבורגר. אין TAKEAWAY ברוב המקומות. מחיר בתי המלון, דומה לאירופה כ 200$ לזוג, הטיסות היום זולות, ארוחת ערב עולה כ 100$ לזוג. אפשר כמובן לישון במקומות זולים יותר ולחיות מסנדווצ'ים או מאוכל מהסופר. הרבה תיירים נוסעים בקרוואן, אבל צריך להזמין מראש את הקרוואן וגם להזמין את מקום הלינה שישנים בו. הקמפינגים הם שטח דשא, לפעמים עם מקלחות. אין שולחנות פיקניק. אסור לישון בצורה לא מסודרת. במידה ואתם מגיעים בימים גשומים וקרים זה יכול להיות לא כיף.

אוכל: איסלנד משופעת בכבשים, דגים, מאכלי ים, וגם המבורגר ופיצות. האוכל מגיע בדר"כ לא מוקרם או חריף. כמעט תמיד אפשר לבקש מהשף שיכין סלט למנה ראשונה או ישנה משהו במנה. הם דוברי אנגלית וכדאי לשאול איך המנה עשויה כדי לא להיות מופתעים. בין הארוחות אכלנו הרבה יוגורטים ופירות וגם מרק או סנדוויץ, עוגה או חטיף שכמעט תמיד ניתן להשיג במרכזי התיירות או בתחנות העצירה. מהבית הבאנו אגוזים, סוכריות, שוקולד מריר וציידנית כי בימים החמים השוקולד נמס. את הכל אפשר לקנות באיסלנד אבל חבל לבזבז את הזמן ולא תמיד יש סופרמקרט זמין. על הקינוחים והגלידה אפשר לותר. לא טעמנו שום דבר באמת שווה. בכל בתי המלון שהיינו היתה אפשרות להכין קפה/תה ללא חלב.

אטרקציות: שצריך להזמין מראש: בגלל מזג תנאי מזג אוויר משתנים, אם יש אפשרות אז להזמין פעמיים את אותה האטרקציה בזמנים שונים או במקומות שונים. אם רוצים להזמין שייט, רכב היברידי טיסה מעל הר הגעש או מעל הגליישרים, טיול לפאפינים ובריכות חמות אז כדאי להזמין. את הכל אפשר לבטל עד 24 שעות מראש. אם אתם מזמינים לא מהספק ישירות, כדאי לוודא שניתן לבטל. אטרקציות שלא ניתן לבצע בגלל מזג אוויר, יבוטלו והכסף יוחזר.

האם להתחיל את הטיול מהדרום או מהצפון? אנחנו בחרנו להתחיל מהדרום בגלל הבידוד. אם התשובה מגיעה מאוחר אפשר לנסוע ישר ללינה הראשונה. מרחק של כשעתיים ואז לעשות את מעגל הזהב בסוף. אם מתחילים מהצפון המרחקים גדולים ואי אפשר לחזור לזה בסוף הטיול אז מפספסים.

מה היינו משנים במסלול?

לא היינו ישנים שני לילות במייטבאן. האגם איננו עירוני והזבובונים לא נחמדים. היינו עושים את הטיול ונוסעים לישון באקואריירי או ממשיכים להוסביק. מאחר והיה לנו מזג אוויר טוב לא היינו צריכים את הפאוזה שהייתה אמורה לתת קצת דרגת חופש.

היינו עושים בדיקת קורונה באקואריירי 48 שעות מראש או מגיעים לריאקייויק 24 שעות ולא לוקחים ספייר מיותר. היינו עולים לחצי האי סאטמור ולנים צפונה יותר שם ניתן לראות ציפורים ובעלי חיים.

מעיינות חמים יש בכל מקום. אנחנו הלכנו ל-3 ושילמנו לא מעט עבור התענוג (כפול מהתושבים). לא נכנסנו לבריכות ציבוריות. אפשר היה ללכת למעיינות פתוחים ללא עלות והיה מעניין ללכת לפחות לאחד כזה.

לא לקחנו בשום מקום זודיאק וגם לא התאמצנו לחפש פאפינים. אפשר היה להתאמץ קצת יותר בעניין הפאפינים כי היו מקומות שהם שם ואם היינו בודקים היינו רואים אותם.

הר הגעש התפספס לנו. הזמננו טיסה אבל מזג האוויר לא היה איתנו. הראות לא היתה טובה ביומיים האחרונים וגם אם היינו נוסעים ביום האחרון או מסתכלים מהמטוס בטיסה זה כנראה לא היה עוזר. יש אנשים שהצליחו לראות את הר הגעש מהמטוס.

מה צריך להזמין עבור הטיול?

בלי זה אי אפשר - טיסות ורכב, לבדוק מצב קורונה ולהבין שהכל נזיל. מחר משהו אחר...

ואז לתכנן את המסלול ולהזמין לינות (הזמננו ב Booking.com).

הזמנת אטרקציות. תלוי בכמות התיירים. כדאי להזמין. אפשר לבטל 24 שעות מראש.

רכב אמפיבי, הלגונה הכחולה ומרחצאות שונות (שווה להגיע ליותר מאחת אפשר להזמין אפילו קצת לפני כמסתדר לכם). טיסה או הליקופטר מעל הר הגעש Geldingadalsgos, הטיסה יוצאת משדה התעופה של ריאקייויק. אפשר כמובן לקשט את הטיול בעוד אטרקציות לשיט לויתנים, פאפינים בשיט או בטרקטור, בחתולי שלג, טיפוס לתוך הר געש, מערת קרח, טיול 4X4 ועוד.

תכנית הטיול

יום 1 לינה בשדה התעופה במלון AURORA HOTEL

נחתנו בפרנקפורט ועד שהמרינו היה חושך ואז כל הטיסה לוותה אותנו השקיעה. כשהגענו לאיסלנד השמש שקעה אבל עדיין היה אור.

לינה בשדה התעופה, נחיתה בחצות. מלון ממוקם נפלא. 300 מטר מהטרמינל וליד השכרת הרכב. ארוחת בוקר טובה הניתנת מ 430AM. לקחנו אותו גם בלילה האחרון.

הטיסה מפרנקפורט לריאקוויק היתה מדהימה. המרנו בחושך והשקיעה ליוותה אותנו כמעט עד שנחתתנו. להזמין לטיסה הזאת אם היא בשעות הערב מקום ליד החלון. התמונה הראשונה בסדר כרונולוגי לפני השניה.

יום 2 לינה ב stracta hotel, hella

שכירת רכב, (ניתן לעשות בזמן הבידוד) ומשם למעגל הזהב. פארק Thingvellir היתה הנקודה הראשונה. שהיה הפרלמנט בתקופת 930-1798 אחרה"ס ואתר הוצאה להורג. מרשים ביותר. נא לשלם חניה.

geysir'strokkur גייזר מרשים ביותר מתפרץ כל כמה דקות 30 מטר גובה. בכניסה בית קפה וחנות. נחלי גופרית חמים מתוך האדמה.

מפלי Gullfoss המרשימים שניתן להיכנס ממש קרוב למפל אבל צריך להצטייד במעיל ומכנסי רוח.

מכתש Kerid Crater

אפשר גם את מפלי פוקסי FAXI ו SKALHOLT שאנחנו לא הספקנו.

ארוחת ערב במלון.

יום 3 לינה ב Klauster Hotel, Kirkjubæjarklaustrim

שמישהו רק יגיד לי איך אומרים את שם העיירה הזאת?? אגב יש שם 500 תושבים.

מפל Seljalandsfoss

הר הגעש שהתפרץ ב 2010 וגרם לחסימה והתמוטטות גשר וחסם את כביש 1 ושיתק את הטיסות מעל אירופה לכמה שבועות Eyjafjallajokull.

מפל Skagafoss שיש רסס של מים ואפשר להתקרב אליו.

solheimajokull קרחון עם אפר שחור בעקבות התפרצות הר הגעש Eyjafjallajokull

פארק dyrholaey

שדות התורמוסים בצידי הכבישים שהאיסלנדים שתלו במכוון על מנת להשתלט על הסחף וזה הפך להיות בעייתי מבחינתם. לנו לא היתה בעיה. התורמוסים יפהפיים.

עצרנו בעיירה בשם VIK בדרך. חביבה אבל לא לצפות ליותר מדי. בכל זאת עיירה של 750 אנשים. קפה ממומלץ SKOOL BEANS שנמצא בתוך אוטובוס.

יום 4 לינה ב Adventure Hotel Hof

ככה נראה המלון שלנו ב Kirkjubæjarklaustrim. מה שמפתיע זה שאין בחדרים בכלל התייחסות לנוף וזה נכון כמעט לכל בתי המלון ששהינו בהם. בבוקר טיילנו בעיירה Kirkjubæjarklaustrim שבה לננו.

באיסלנד יש הרבה אגדות של שדים ומכשפות.

מפל האחיות ,נוף מרהיב ביופיו למי שמטפס במדרגות עד למעלה,מומלץ בחום.

נקיק Fjadrargljufur המרהיב ביופיו.

campsite ליד הנקיק. שימו לב שאני עם מעיל והיא עם כתפיות

כל כך מסודר. הכל משולט ומוסבר אפילו בנקיק שאין אתר רשמי

בדרך הראות מצויינת ורואים את לגונת הקרחונים. Glacier Lagoon, עצרנו ב ingolfshofdi שמשם אפשר לצאת עם זודיאק לקרחונים.

כביש 1, ברקע לגונת הקרחונים

פארק skaftafell יש שני מסלולים קלים S1 ו S2 מרכז מבקרים. S1 לכיוון הקרחון, S2 לכיוון המפל. ב S1 קר וצריך כפפות ומעיל, S2 בשמש וזה טיפוס. שניהם מומלצים. יש מרכז מבקרים ומסעדה וגם עגלה של המבורגר ו FISH & CHEAPS.

מסלול S1 לקרחון

מסלול S2 היה למפל

הספקנו להגיע לקפה Cafe Vatnajokull עם חדר של צילומים מרהיבים מאיסלנד. קפה נחמד מאוד. קרוב ל Glacier Lagoon.

בית הקפה
פאפנים בתמונה בחדר מתוך בית הקפה

המלון Adventure Hotel Hof היה אמור להיות עם מסעדה אבל היא הייתה סגורה. בדיעבד היינו יכולים לישון ב Fosshotel Glacier Lagoon Restaurant ולאכול שם עוד 10 ק"מ 7 ד ולעצור בקפה ותחנת הדלק.

יום 5 לינה ב Hofn-Hotel, Hofn

עצרנו במפל חמוד Grofarlaekjarfoss והמשכנו לקרחון

Ingolfshofdi מכאן יוצאים סיורי זודיאק לראות את שברי הקרחונים.

Jokutsarlon Glacier Lagoon שטנו ברכב ההיברדי ומאוד נהנינו. ניתן להצטרף לטיול זודיאק. הזודיאק נוסע מהר יותר ומגיע רחוק יותר. ביום קר זה לא נעים. אנחנו הזמנו יום קודם את הרכב אבל בעונה ממומלץ להזמין יותר זמן מראש. אפשר אפילו להזמין בשעות שונות ואפשר גם לבטל. בזודיאק רואים יותר מושבות של אריות ים. ברכב האמפיבי רואים יותר קרחונים והאריות ים מציצים מהמים.

חוף היהלומים שנמצא בצד השני של הכביש

משם נסענו לאכול במקום במוזיאון The Thorbergur center. למוזיאון לא נכנסנו אבל המבנה מעניין. מהחלון צפינו בפרות ואכלנו במסעדה.

המשכנו לכפר הויקינגים ליד Hofn. בקפה ניתן לקנות כרטיסים לבקר בפארק. הפארק לא משולט. יש ציפורים במצוק, כפר ויקנגי משוחזר שהסריטו בו סרט ובשעות מסויימות יש השתקפות של ההרים לתוך המים.

לפחות כשאנחנו היינו זה לא היה מאלף. נחמד אבל לא חובה. ביציאה משם פגשנו סוסים

הסוסים מגזע איסלנדי וידודתיים

הגענו ל Hofn וטיילנו לאורח החוף. לא מצאנו שם בתי קפה. יישוב של 500 איש. יש בית מרקחת שפתוח 10-18 וגם סופרמרקט 9-19. עיירה חביבה. רצינו לעבור דרך מעיינות חמים Hoffell Hot Tube הקרובים לHOFN.

המלון שלנו Hofn-Hotel, Hofn היה קופלקס של כמה בניינים קטנים. יש בו מסעדה נחמדה וכמה בתים של 2 קומות. אם יש רוח זה בעייתי לעבור מצד לצד. אכלנו ב kaffi Hornid המקום היה מלא, אווירה של בר ובכל מקרה התפריט שלהם הצטמצם מהמבחר שהיה באינטרנט. התאכזבנו.

הטמפרטורה 12C אני במעיל אבל הילדה במגלשות עם בגד ים.

יום 5 לינה בGistihusio Lake Hotel ,Egilsstadir

נפרדנו מהדרום והמשכנו לפיורדים במזרח. במפרץ הברבורים שבו לא הספקנו לעצור כי פספסנו את מפרץ החניה שלו. בהמשך פספסנו פחות כי היינו עירנים לכמה מכוניות שעצרו. בדר"כ זו נקודת צילום או אתר.

המשכנו לעיירה Djupivogur. אפשר מכאן לעשות שייט לפאפינים. חיפשנו את Havari Farm אבל הקפה שלו היה סגור.

Breiddasvik כפר דייגים והמשכנו לטייל ולהינות מהנופים הקסומים.

המשכנו לפארק האבנים של PETRA שיש בו גינה יפה, אוסף אבנים גדול שאספה בעלת המקום לפני שהיה כביש 1 ולכן הכל מהאיזור. פגשנו אותה אבל היא דיברה רק איסלנדית. בית הקפה במקום לא היה פעיל.

עברנו דרך עיירה Faskrudsfjordur והמשכנו ל Egilsstaðir שהינה עיר נופש בת 2500 נפש. הכי גדולה שפגשנו עד כה. היו אפילו מסעדות, בתי קפה וסופרים וכמה תחנות דלק. המשכנו ישר ל VOK TUBS הראשון שבו ביקרנו. היינו צריכים להזמין מקום מראש כי הפעילות הזאת מועדפת על האיסלנדים והמקום לא עם תכולה רבה. הם מגיעים אחרי יום העבודה. חיכינו 15 דקות לקפה.

Egilsstaðir

Egilsstaðir מחדרנו אפשר היה לצפות במפרץ ובחוף של המלון. סוף סוף חדר עם נוף. המסעדה במלון גם היתה מוצלחת. עיר נופש של כ 3500 תושבים ושם גם אפשר להיצטייד במה שרוצים, בית מרקחת, סופרמרקט.

יום 6 לינה ב Icelandair Myvatn

טיילנו בהרים ליד Egilsstaðir מפל Hengifoss טיול הליכה של 2 ק"מ

העיירה Seydisfjordur שאניות נוסעים עוצרות בה ונחשבת לעיירה הכי יפה באיסלנד. הדרך מהממת והכביש עולה מעל גובה הקרחון.

העיירה לא איכזבה

חזרנו ל Egilsstaðir והמשכנו ליער שהינו שמורה. רוב שטחי איסלנד לא מיוערים כי כשהגיעו הויקינגים הם השתמשו בעצים. היער הזה הוא בין היחידים שנשמר Selskogur לחנות ליד תחנת הדלק ביער והגלידה. שם אפשר לקבל מפה שגם נמצאת בלינק. השבילים מסומנים מתחנת הדלק. אנחנו לקחנו את השביל בתכלת שיורד למים. וגם אכלנו גלידה. היה 26C.

תחנת הדלק והגלידה

משם המשכנו ל Rajukandi Waterfalls שהיו נחמדים אבל לא מאוד מרשימים.

ומשם למפלי Dettifoss. כשעה וחצי נסיעה. מפלים מאוד מרשימים. הכניסה למפל באוטו כ 15 ק"מ. ואז שביל הליכה מסודר של כ 1.5 ק"מ. הכביש נסלל חדש. הטמפרטורה היתה 12C בצל. היה קר. ליד המפלים צריך מעיל גשם ואם רוצים להתקרב למפל אז אפילו מכנסי רוח או סקי. אפשר ללכת ימינה ושמאלה. שני הצדדים שווים.

הגענו ל MYVTAN ונסענו ישר למסעדה שהיתה לא כל כך מוצלחת במלון בצד השני של האגם. ציפינו לאגם עם בתי קפה ונופש אבל הדבר הראשון שקנינו בבוקר היה רשתות לראש בגלל הזבובונים הרבים שסביב האגם. האגם אגב נקרא על שם הזבובונים.

אגם MYTVAN

המלון היה אחד מהטובים שהיו לנו. לא אכלנו במלון בערב כי היתה שם מסעדה של שף עם תפריט לפי מה שהשף מבשל. קבוצת ישראלים בטיול מאורגן שאכלה במלון לא במסעדת השף היתה מרוצה. כיוונו לכבס במלון כי הוא היה ל 2 לילות ובאמצע הדרך. אמרו שיש מקום באיזור שניתן למסור כביסה Daddi's Pizza אבל הוא נפתח רק ב 1200. אז ויתרנו. השתמשנו במחמם המגבות שלהם ובכל מקרה לא היינו באמת צריכים. נגמרו לנו החולצות הקצרות אבל הסתבר שהיינו צריכים רק לעוד יומיים. אח"כ הפך להיות למעונן וקר. המלון היה במיקום טוב ליד תחנת הדלק והחנות.

המלון חדש ובעיצוב מודרני. כמו ברוב בתי המלון חם בקיץ. בגלל הזבובים חששנו לפתוח את החלון אבל מסתבר שלא נכנסו זבובים דרך החלון.

יום 7 לינה ב Icelandair Hotel Myvatn

פתחנו את הבוקר בקניה של רשתות בחנות של תחנת הדלק. המשכנו משם לראות תופעות גיאותרמיות במזרח. הגענו ל Leirhnjúkur , ול Havrir . ב Leirhnjúkur שביל הליכה המוביל לבריכה שמבעבעת מהאדמה. ויש כמה מסלולי הליכה נוספים. ב Hevrir אפשר להסתובב בין איזורי הגופרית. הנעליים מתלכלכות בגופרית אבל זה ממש רק הסוליה. אני הסתובבתי עד סנדלים עם סוליה כמעט חלקה. אם לא רוצים ללכלך את הסוליות אפשר לצפות מהמרפסת. את הנעליים מבקשים במלון לא להכניס.

תחנת הכח הראשונה באיסלנד. אפשר גם לקבל סיור מודרך בתחנה. Krafla Power Station

משם המשכנו לארוחת צהריים בחווה. אני ממליצה לאכול בו הוא חוות Vogafjós Farm Resort . הם מכינים לחם גיאוטרמי שנאפה בתנור גופרית-והוא טעים כמו עוגה- גבינות וגם כבש בבישול ארוך ודג טרוט במחבת, סלט עם גבינה שהם מכינים. את הדגים והבשר המעושן פחות אהבנו. בכל מקום כמעט ניתן לבקש סלט נוסף בתוספת תשלום. אכלנו שם גם בצהריים וגם בערב.

המשכנו ל Jokulsargljufur פארק בזלתי שבו מסתובבים לפי האגדה שידונים. ויש בו מסעדה חביבה שצופה אל האגם. אפשר להסתובב בשבילים. הסימון לא כל כך טוב אז הלכנו לאיבוד והלכנו יותר ממה שהתכוונו.

המשכנו ל ליער ולתצפית dettifoss על האגם, עם מסלול הליכה חביב.

לבסוף קינחנו במעיינות החמים Myvtan Natural Bath.

יום 8 לינה ב Icelandair Hotel Ikeyreri

עצרנו לראות ברבורים באגם מייבטאן

והמשכנו למפלי godafoss. עצרנו לקפה בצד המערבי ולא המשכנו לצד המזרחי של המפלים.

עקפנו את המנהרה מצפון דרך כביש 84 כדי לראות נוף.

הגענו Akuyeri לגן הבוטני ומשם נסענו לחפש דברים שחסרו לנו. מצאתי שם גם בושם מעולה. העדפנו לא להיכנס לקניון. בעיר Akuyeri הרמזורים האדומים הם בצורת לב.

נכנסנו למרכז העיר, חנינו ליד האגם מדרום למידרחוב ומשם המשכנו, למדרחוב ולקפה Coffe Ilmur על הגבעה. בקפה בקומה השנייה לפעמים מגישים בופה.

המשכנו למוזיאון האומנות החביב בקצה המדירחוב בו DJ השמיע מוזיקה והיו מעט דוכנים. המוזיאון לא גדול וחביב ביותר.

המשכנו ליער kjarnaskogur שהוא חמדת טבע עם אפשרויות לפיקניק ומתקנים.

אחר הצהריים הספקנו עוד להגיע למלון, לנוח ולטייל בעיר העתיקה. היה קר וגם לא כל כך מרשים. ושוב הרגשנו בחסרון בתי קפה.

ליד המלון שלנו היה פארק גדול עם מגלשות מים שאפשר להתרחץ בו.

מהמלון באקואיירי לא היינו מרוצים. כדי להגיע למלון יש צורך לטפס בגבעה ועל אף המרחק הקצר נאלצנו לקחת את האוטו. השירותים והמקלחת היו פתוחים מאחורי המיטה, האסלה והכיור בצד אחד של החדר והמקלחת בצד השני. . היה רעש מהרחוב.

זה היה ערב שבת והיו הופעות. אכלנו במידרחוב באיזה שהוא קפה/בר והסתבר שבמרתף היתה הופעה ולכן הבר היה ריק. נפרדנו מהשמש שעוד הציצה מעט ביום הבא אבל כבר היה קר וסגרירי. אפשר לראות את רשימת ההופעות באינטרנט או בלוח מודעות שהיה ליד מוזיאון האומנות. ההופעות הן בדר"כ ביום שבת.

יום 9 לינה ב Fransiskus Hotel Stykkisholmi

יצאנו לדרך ל Snæfellsnes Peninsula . לא ידענו מה תהיה איכות הדרך כי בשלב מסויים היינו צריכים לעזוב את כביש 1. אבל רצינו להגיע ל Stykkisholmi ולטייל שם לפני ארוחת הערב וללא עצירות הדרך ארוכה 353 ק"מ. ערפל כבד ליווה אותנו מידי פעם. הטמפרטורות גם התחילו לרדת ולצערנו לא ניתן היה לראות את הנוף כמעט בכלל.

ביקרנו במוזיאון בתי העץ glaumbar שהינו מוזיאון של בית חווה מ 900 לספירה ובו ניתן לראות את הבתים מהתקופה ההיא. במוזיאון אפשר לקבל פרוספקט בעברית. במקום יש גם קפה ושירותים. אנחנו המשכנו לתחנה הבאה כדי לאכול צהריים.

עצרנו לארוחת צהריים ב Blönduós ב R&B שהיה מעולה. המשכנו ל Staður לתדלוק ועצירה, ואז בכביש 54 ל Búðardalur בדרך הקצרה בדרך עפר כביש 59 ל Stykkisholmi. אפשר היה לסע בדרך סלולה אבל הדרך היתה ארוכה יותר ב 15 דקות.

הגענו ל Stykkisholmi בשעה 1800. עלינו למגדלור וראינו את הנמל. יש בעיירה יש גם בית קפה ומסעדות. העדפנו לאכול ארוחת ערב ב Fosshotel כי במסעדה הממומלצת ניתן היה לאכול רק מאכלי ים. ההליכה מהמלון שלנו למלון השני היתה קצרה אבל היה ממש קר.

החדר הכי מגניב במלון עם כנסיה ונזירות. קצת הזוי. קיבלנו חדר הפונה לים עם חלון גדול. אפשר היה להתמסטל מהנוף.

יום 10 לינה ב Eyja Guldsmeden Hotel

בדרך לשם פגשנו שחפים. והמשכנו לטייל בעיירה grundarfjorour. המשכנו לעוד עיירה קטנה olafsvik.

בדרך פגשנו שחפים רבים.

drtiviks חוף מדהים אבל כדי לראות אותו יש להמשיך ממש עד אחרי הגבעה שמסתירה את הנוף המרהיב.

את הקרחון Snaefellsjokull במרכז הפנינסולה לא יכולנו לראות בגלל הערפל. ביום טוב אפשר לראות את הקרחון וגם לקחת טיול עם חתולי שלג אליו. הסיור יוצא מ Arnarstapi.

לקראת הצהריים הגענו ל Hellnar שם מצאנו קפה חמוד Fkprijisod Cafe שיושב על קו המים וצופה אל המפרץ. כדי למצוא את הקפה צריך להתחיל ללכת על השביל ואז רואים את הקפה מצד ימין. משם יש מסלול הליכה נחמד של 2.5 ק"מ לכל כיוון . אם אתם עייפים אז כדאי לשבת בקפה ואז לסע ל Arnarstapi ולחזור עד שמגיעים ל Arnarstapi Cliff Viewpoint שהינו החלק היפה של המסלול שבו יש הרבה ציפורים. גם Arnarstapi יש מסעדות אבל רק בתחנת הדלק וזה הרבה פחות מיוחד.

ומתחנת הדלק של Arnarstapi המשכנו לחוף Ytri Tunga שם ניתן לראות אריות ים ממש מקרוב. מהחניה צריך ללכת לכיוון הים בשביל המוביל ימינה.

הגענו לריאקיאויק דרך מנהרה (לא צריך לשלם) במזג אוויר ערפילי שהמשיך עד שעזבנו. לאחר ההגעה למלון. נחנו ויצאנו לטייל במידרחוב ולאכול. על אף שהיה יום שבת הרחוב היה ריק ומעט מאוד מקומות פתוחים. בבר אחד שידרו את משחקי הגביע והבר השני היה די ריק. העדפנו את הבר השקט. כשהלכנו לשירותים הסתבר שיש במרתף הופעה.

יום 11 לינה ב Eyja Guldsmeden Hotel

ביקרנו בבמרכז העיר שנית, נכנסנו לכנסיה והמשכנו לרחוב האומנים ולמידרחוב.

אהבנו את הצילומים של Iurie Belegurschi וגם כמה מהכלים שהיו בגלריות.

המשכנו לבניין לבניין האופרה ולפארק Tjörnin בו הצלחנו לצלם את הברבורים שראינו במקומות נוספים באיסלנד. כדאי לחצות את הגשר לצד השני ובתוך המבנה יש תצוגה של מפה תלת ממדית של איסלנד. עצרנו לקפה ברשת TE & COFFI שמזכירה קצת את Arcaffe שלנו.

חזרנו לאוטו ומשם לעוד סניף של Te & Coffi שנמצא מול מוזיאון האומנות הפתוח ארבר שנמצא בסמוך ולא רחוק משם הגן הבוטני.

בערב לאחר ארוחת ערב ב Javargrillied שמומלץ להזמין בה מקום עוד הספקנו לבקר בנמל.

יום 12 לינה בשדה התעופה במלון AURORA HOTEL

מאחר ולא היה ברור אם אפשר לטוס מעל הר הגעש בגלל מזג האוויר וקפלויק נמצאת 40 דקות מהעיר, הסתכלנו על השמים והחלטנו שהסיכוי שנטוס הוא אפסי. נסענו למגדלור Gardur Old Light House בנקודה הכי דרום מערבית באי שהיתה אכזבה כי ריח הגופרית הבריח אותנו וגם המסעדה היתה סגורה.

לאחר מכן נסענו למפגש הלוחות הטקטוניים של 3 היבשות Bridge America - Europe.

נסענו גם ל לראות את הגפרית שפורצת ממעבה האדמה ב Svartsengi Geothermal Power Plant

אפשר היה גם לסייר ב BIOEFFECT Greenhouse שם אפשר לראות איך מפיקים מוצרי קוסמטיקה מהמינרלים.

עצרנו לאכול Suðurnesjabær בעיירה Stafnes Hardfiskur והתאכזבנו. מאחר והיה לנו זמן החלטנו לנסות את מזלינו במסעדה נוספת Hja Hollu. איזה הבדל.

המשכנו ללגונה הכחולה לרחצה, פינוק, מסכות וארוחת ערב במסעדה שצופה אל עבר הלגונה. הלגונה אגב נוצרה בעקבות תחנת חשמל כשמים מינרליים פרצו ממעבה האדמה. הסתבר שהמים האלה טובים ומרפאים. הלגונה עברה למקום חדש והפכה אטרקציה לתיירים בשל קירבתה לריקאיוויק ולשדה התעופה.

החזרנו את הרכב וחזרנו למלון שנמצא 300 מטר מהכניסה לטרמינל וליד השכרת הרכב. תם טיולינו. החזרה לארץ לוותה בלא מעט פרוצדורות. חזרנו מותשים, ומרוצים.