המשך של פיסקה יא׳ - נושא ההתניידות

מבקש להוסיף כאן בנושא ההתניידות העירונית. במקרה שלנו בעיקר פורטו , וכן ליסבון , ונגיעה קצרה ב מדירה!

במסגרת ההכנות לטיול , הזמנתי מראש לינה ב פורטו , והייתי בקשר (דרך ווטסאפ) עם המנהל (היה לנו שם אפרטמנט). התייעצתי איתו לגבי נושאים שונים הקשורים לפורטוגל , וספציפית לגבי פורטו. בנושא ההתניידות העירונית אמר לי כי יש ב פורטוגל UBER ( בערים הגדולות וכמובן בפורטו) , אך טען כי יש אפליקציה נוספת בה הוא משתמש : BOLT . הטרדתי בארץ גם את בולט (יש לנו גם אובר על הטלפון). השתמשנו בעיקר ב בולט ב פורטו , וכן בליסבון. בולט ב פורטו - נסיעות קצרות 3/4 אירו , אל//מ השדה 11/13 אירו . בליסבון נסיעות בינונייות 7/8 אירו , כמו כן אל השדה סביב 7/8 אירו - היינו באיזור מרכזי מאד בליסבון. ב מאדירה יש רק בולט (אין אובר) . שם השדה די רחוק מן העיר המרכזית Funchal (בה היה לנו אפרטמנט ממש במרכז , כולל ארוחת בוקר). במדירה בולט אל השדה (לא השתמשנו ב בולט אלא רק עבור השדה , אל האטרקציות לקחו והחזירו אותנו מן המלון חברות הטיולים) . בולט אל מ/ השדה כ 20 אירו (בשדה שאלתי מונית , לשם סקרנות על העלות למרכז העיר פונשאל - נעניתי : לפי מונה כ 35 אירו , בפרשנות שלי - יגיע ל 40). ביום האחרון שלנו במדירה היתה לנו טיסה אל ליסבון הממריאה ב 7 בבוקר! כלומר צריך לצאת אל השדה ב 4.30 בבוקר! חששנו כי לא נצליח להשיג BOLT בשעה כה מוקדמת , ועל כן הזמנו מונית דרך הקבלה של המלון. שאלתי בקבלה מה תהיה העלות ? ענה לי : לפי מונה , כ 37/38 אירו. הגיעה המונית ב 4.30 בבוקר , נסיעה של קרוב ל חצי שעה - מה הראה המונה - 45אירו! מה יש להגיד : מחירים ישראליים!).

באי Pico היינו זקוקים להעברה מן המלון (די קרוב אל נמל המעבורות) אל הנמל לצורך הפלגה עם המעבורת. המלון הזמין לנו מונית (באיים הקטנים אין אובר/בולט - יש מעט מאד מוניות ) , גבה מאיתנו 5 אירו ( אולי 2.5 דקות נסיעה). בעזיבה היינו צריכים להגיע אל שדה התעופה של פיקו ( לא נמל המעבורת) , נסיעה יותר ארוכה כ 10/12 דקות - אותו נהג גבה מאיתנו 18 אירו. נסיעה ביום בשעה נורמלית. היו לנו גם נסיעות ב אוטובוסים מ פורטו , אפרט יותר מאוחר , נסיעות של מספר 3/4 שעות כ - 20 אירו לאדם לכיוון .

פיסקה יב׳ - עכשיו כבר ניתן להגיע , בשעה טובה , אל מסלול הטיול עצמו. חלק גדול מן המסלול כבר הוזכר/נרמז ב פיסקאות המרובות הקודמות (אשתדל על כן שלא לחזור עליהן). אציין כאן את מקומות הביקור לפי סדר הטיול.

נחתנו כאמור ב פורטו בשעת אחה״צ בטיסה מאיסטנבול (לאחר קונקשיין קצר שם מהארץ , ל טורקיש איירליינס יש טיסה ישירה אל פורטו - לא דרך ליסבון - לבד מן הטיסה שלהם איסטנבול>>ליסבון). רכשנו סים מקומי של וודאפון (בהמלצת מנהל האפרטמנט של פורטו). רכשנו סים אחד תקף ל 30 ימים עם 10gb של דאטה , וכן 500 דקות שיחה מקומיות וכמספר הזה s.m.s , וכן כ 30 דקות שיחה בינלאומיות (אותן כלל לא ניצלנו - מתאים לדעתי לשיחות לצרכי חירום). מכיוון שהיו לנו 31 ימים בטיול (ולא 30 ) ,ולא רצינו להיות ללא קשר זמין ביום האחרון בליסבון - בדיקות קורונה והגעה לטיסה ארצה , כעבור מספר ימים רכשנו סים נוסף של וודאפון באותם תנאים אשר ענה על הבעייה. לקראת סוף הטיול באחד משדות התעופה רציתי לבדוק כמה ניצלנו מן הסים. היה דוכן וודאפון ובדקו לנו והתברר כי לאחר 3 שבועות של טיול השתמשנו ב 2.5 gb של דאטה (כלומר נותרו לנו 7.5gb ) וכן השתמשנו ב 100 דקות שיחה (נותרו 400 ) ומעט ס.מ.ס. (בשיחות בינלאומיות לא השתמשנו , למען ההבהרה בדקנו רק באחד משני הטלפונים שלנו)

המלון שלנו / אפרטמנט ב פורטו היה ברחוב מאד מרכזי Santa Catarina ל 8 לילות. ביום שלמחרת יצאנו אל תחנת האוטובוסים המרכזית בפורטו ( יש 3 תחנות מרכזיות לאוטובוסים בפורטו , הבירורים נעשו מלכתחילה עם בעל המלון בפורטו ). הזמנו בולט אל המלון , נסיעה קצרה אל תחנת האוטובוסים , ונסיעה Guarda (כפי שהוזכר בפיסקה קודמת - הנקודה היהודית). חזרה ביום למחרת בערב. ביום השלישי , קצת להתאושש מן הטיסה ומן האוטובוסים , נשארנו בפורטו וביקרנו בחלק היהודי (גם הוזכר). ביום שלאחריו , שוב נסיעה (עוד יותר ארוכה) - יציאה מהמלון ב 5.30 בבוקר , בולט אל תחנת אוטובוסים אחרת , ומשם נסיעה בת קרוב ל 4 שעות אל Santiago de Compostela הנמצאת צפונית ל פורטו - כבר בספרד/ מעבר גבול בינלאומי , חששתי קצת אולי בדיקות קורונה , אך לא היו כל בעיות. חזרנו מ סאנטיאגו דה קומפוסטלה גם כן באוטובוס בערך בשעת חצות אל המלון בפורטו - יום ממש ארוך! סנטיאגו דה קומפוסטלה הינה יעד מאד מפורסם בעולם הנוצרי - יש עלייה לרגל Pilgrimage מיעדים רבים בספרד וממקומות אחרים באירופה אל הקאתדרלה של סאנטיאגו Camino del Santiago , בה לפי המסורת הנוצרית קבור יעקב הקדוש ( אחיו של ישו). המיסה המרכזית בקתדרלה נערכת ב 12 בצהריים (השעה בספרד 1 שעה קדימה לעומת פורטוגל , ואגב הסים הפורטוגלי לא עבד מרגע חציית הגבול). הצלחנו להגיע בזמן אל המיסה ולהיכנס אל הקתדראלה - תור ענק!

חזרנו אל פורטו והיו לנו עוד 3 ימי טיול. החלטנו כי לא נצא מפורטו . יום אחד לקחנו Free walk tour סיור רגלי בן מספר שעות במרכז פורטו עם מדריכה (יצרתי איתה קשר דרך ווטסאפ ועזרה לנו עם אטרקציות אחרות בפורטו וגם עזרה בליסבון ) Tamara טלפון / ווטסאפ 351910741565+ (נדמה לי שהיא עם המטריות הצהובות) . באותו יום גם עשינו שייט על הנהר של פורטו - 6 גשרים! מאד יפה , יש הרבה חברות 15 אירו (לבדוק). ביומיים הנוספים ערכנו טיולים עם קרונית רכבת עתיקה וכן נסיעה באוטובוס עד החופים של פורטו על יד האוקיינוס. וביום אחר נסענו עם האוטובוס התיירותי Hop on Hop off , ישנם שני מסלולים : אחד ב פורטו , השני יוצא גם אל מעבר לנהר - עיר בשם אחר, עם מיכלי ענק לאחסון היין המפורסם של פורטו. היינו בפורטו גם במופע Fado (שוב , לפי המלצת מנהל המלון) , וגם אכלנו את המאכל המסורתי של פורטו Francesinha (לבדוק איות). במרכז העיר יש רחוב Flores עם חנויות מעניינות , ביניהן חנות רק לסרדינים קופסאות מאד צבעוניות.

אל טרסירה טסנו עם RyanAir , טיסה של שעתיים וחצי (באיים האזוריים הפרש 1 שעה מוקדם יותר מאשר ב mainland ). שם היה לנו רכב , נעזרנו גם בקבלה של המלון לצורך בחירת אטרקציות. האיים האזוריים הינם וולקניים . ב טרסירה יש מערה וולקנית ייחודית בה ההתפרצות הוולקנית היתה אנכית : מלמטה למעלה , שונה ממערות וולקניות אחרות בהן הלאבה פרצה לנו דרך במסלול אופקי מן ההתפרצות לכיוון הים. היינו 3 לילות ב טרסירה .אכלנו גם את המנה המסורתית של Rerceira הנקראת ALCATRA סיר חימר עמוק עם בשר יין וירקות בישול איטי.

מטרסירה טסנו (טיסה קצרה מאד עם Sata ) אל האי Sao Jorge . בו היינו (כאמור לעיל) יום וחצי , שכרנו רכב וביקרנו באטרקציות השונות של האי, ביניהן ה Faja ( יש באי סאו ג׳ורג׳ כמה עשרות של Faja לאורך החופים ) הסלעים הוולקניים לאורך החוף עוברים בלייה ויוצרים לפניהם מעין משטח/שולחן אופקי .

מן האי סאו ג׳ורג׳ עברנו במעבורת אל Pico. שם היינו 4 לילות , עם 3 טיולים מאורגנים מטעם TripixAzores (לבדוק, גוגל). טיול אחד ב Faial (עברנו במעבורת הלוך/חזור -חצי שעה כל כיוון - חיכה לנו רכב עם מדריך מעולה לטיול (2 נוסעים) אסף אותנו מן המעבורת בבוקר - 8.30 והחזיר אותנו אל המעבורת אחה״צ ב 5.00 בערך. מתכונת הטיול של טריםיקסאזורס הינה שבצהריים עומרים לארוחה דשנה במסעדה (כך היה גן בשני הטיולים אשר ערכנו עימם ב אי Pico). מזג האוויר באיים האזוריים היה מעונן וירדו די הרבה גשמים , קצת הפריע , בייחוד ב Sao Jorge , אך גם ב טרסירה/פאיאל/פיקו/Sao Miguel. האיים כולם וולקניים ויש מערות לאבה. האי Pico מפורסם בגפנים שלו אשר שתולים בתלמים המפולסים ידנית בין אדמת/סלעי הלאבה. היינו גם בסיור יקבים - עם טעימות של זנים שונים של יין. היינות של פיקו מיוצאים , לטענתם, ברחבי פורטוגל וגם מפורסמים בעולם.

מן האי Pico טסנו (Sata) , הפעם בשעה נורמלית -בצהריים - אל האי הגדול ב אזוריים Sao Miguel. שם שכרנו מכונית מעולה - ג׳יפ - בחברה מעולה MagicIslands ( הוזכרה לעיל) . היינו 6 לילות במלון מפואר 5 כוכבים בעיר השנייה בגודלה Ribeira Grande. במלון היונ2 בריכות שחייה , אחת מהן מקורה ומחוממת , וכן סאונה יבשה - ניצלנו אותן בכל אחד מן הערבים בהם שהינו במלון. האי Sao Miguel אף הוא כאמור וולקני, היא הגדול בין האזוריים - כבר נראה יותר דומה לעיר. יש תצפיות מרהיבות באי על התפרצויות וולקניות על יד החופים , יש פרחים יפים , מערות לאבה גם מגדלים שם אננס בחממות - לגמרי מפתיע! במרכז האי ( פחות או יותר) יש איזור וולקאני בעיר/עיירה Furnas . בשטח העיר רואים מעשנות Fumaroles עם מיים מבעבעים ועם ריחות גופרית ומינרלים אחרים. יש גם מרחצאות חמים (ממקור וולקאני , ברור ) במרכז העיר , מקום מאד נקי ומטופח (בעלות פרטית) וניתן להתרחץ שם , יש מספר בריכות קטנות , יש גם מפלים קטנים בתוך המתחם , אך הכניסה מוגבלת ל שעה וחצי. לא ניתן להתחכם משום שמנפיק ים כרטיס עם דלת הנפתחת דרך הברקוד אשר על הכרטיס. יש גם כמובן תאים להחלפה (מגבות לא מספקים , יש להביא מן המלון ) .אם מאחרים ( מעבר לשעה וחצי) , לטענתם (לא בדקתי) הם ידרשו כרטיס נוסף! האתר ממש במרכז העיר , יש חנייה קטנה , והמקום פתוח עד הלילה. לא רחוק מן המרכז , האיזור הינו הררי , יש מתחם - אף הוא עם אדמה וולקנית - בו מכינים / מחממים בתוך בור באדמה סירים עם מאכל מקומי טיפוסי Cozido , בסירים יש בשר תפוחי אדמה ומעט ירקות המוכנסים אל הסירים ומתבשלים במשך שעות ארוכות. אכלתי פעם אחת , וזה אכן היה פעם אחת יותר מדי. לא רחוק משם יש פארק גדול עם מעיינות/אגם וולקאני : Parque Terra Nostra. במרכז הפארק יש אגם גדול (עם אי במרכזו) אליו נשפכים מים וולקניים עם מינרלים. האגם (לא עמוק) בצבע צהוב עקב המינרלים. הצבע הצהוב נדבק אל הגוף ואל בגד הים. כאן השהייה אינה מוגבלת בזמן , אך הפארק נסגר בשעה 4.30 אחה״צ. היינו גם שם (ביום אחר של הטיול, היה לנו מספיק זמן 5.5 ימי טיול). העלות כאן מעט יותר גבוהה מאשר במרחצאות הפרטיים במרכז העיירה, אך אין לחץ של זמן. יש גם מקומות להחלפת בגדים , כמו כן יש על יד האגם בריכות קטנות חמות אף הן - Jaccuzi , הפעם עם מים נקיים , ניתן להתנקות מן הצבע הצהוב אשר דבק בגוף ובבגד הים.

מן האי Sao Miguel טסנו אל האי Madeira. מדירה כבר לא שייך לאיים האזוריים (גם השעון שם כמו בפורטוגל mainland ). במדירה היינו גם כן 6 לילות. מדירה הינו אי השעשועים של פורטוגל! מוצף , אבל מוצף בתיירים! משהו בסגנון של אילת. היינו בעיר הבירה Funchal , במלון אפרטמנטס ממש במרכז העיר , כולל ארוחת בוקר , על יד מרכז קניות ענק La Vie. לא ראינו צורך לשכור רכב , משום שיש מספר חברות מקומיות המארגנות טיולים לאיסורים שונים של האי והם אוספים/מחזירים את המטיילים מן המלון. לקחנו , דרך הקבלה במלון שהזמין עבורנו, מספר טיולים מאורגנים לאיזורים שונים , וכן לערב פולקלור עם ארוחה דשנה הופעות שירים/ריקודים! כמו כן ירדנו רגלית אל מרכז העיר/העיר העתיקה/הנמל (המלון שלנו היה בטווח הליכה קצרה מאד מן המרכז , ראינו שם הופעות בערב, וכן בעיר העתיקה ראינו את הדלתות הצבעוניות ( נצבעו לאחר השיטפון הגדול אשר אירע לפני כעשור).כמו כן עשינו את האטרקציה הביזארית Funchal Toboggan של עגלות/מרכבות העשויות עץ המסתחררות בירידות התלולות של פונשאל ומונהגות/מאיטות מהירות בידי שני גברים חסונים מאחור. עלות האטרקציה 30 אירו לזוג. אך יש גם להגיע - עלייה תלולה / או רכבל אל נקודת ההתחלה , וגם לרדת מנקודת הסיום / אוטובוס אל מרכז העיר בחזרה. בשקלול העלויות הנלוות העדפנו לקחת מונית אשר העלתה אותנו אל נקודת ההתחלה , חיכתה לנו בנקודת הסיום והחזירה אותנו אל מרכז העיר (גבו 40 אירו , מצאנו שהיה כדאי בהתחשב בעלויות הרכבל הלוך ואוטובוס חזור לזוג). על יד המלון שלנו היה כאמור שופיגמול גדול , רכשנו שתייה לחדר , וכן היתה שם מסעדה בשירות עצמי עם אוכל מבושל (לפי משקל) , וגם מרק - רואים בדיוק מה אוכלים , היינו שם מספר פעמים.

ממדירה טסנו (טיסת בוקר מאד מוקדמת - המריאה ב 7 בבוקר, טיסה שהזמנו ב Sata אך הופעלה על ידי Tap ) אל ליסבון ל 2 לילות אחרונים של הטיול, לפני החזרה ארצה. כידוע בעידן הקורונה יש לבצע בדיקת PCR טרם הטיסה. העדפנו לבצע את הבדיקה בעיר הבירה (ליסבון) משום שהאפשרויות בה לבדיקה הינן רבות יותר. מצאנו מעבדה CEDOC בליסבון בעלות בדיקה 69 אירו לאחד - הזמנה online ותשלום בהגעה ( היה גם מעט זול יותר דרך הצלב האדום , אך לא הצלחנו לזמן תור online. זו עדיין עלות יחסית זולה - פגשנו זוג ישראלים במדירה -הם באו רק למדירה- וסיפרו לנו כי הם הזמינו בדיקה במדירה בעלות 115 אירו לאחד ). הגענו אל שדה התעופה בליסבון בבוקר , העדפנו לנוח מעט בשדה ולהתאושש מן הטיסה (התעוררנו לפני 4 בבוקר) לאכול משהו ולנסוע ישירות - BOLT - אל הבדיקה , סביב 12 בצהריים , עם המזוודות. מן הבדיקה לקחנו שוב בולט ( 4/5 אירו ) אל המלון/אפרטמנט שהיה ממש במרכז ליסבון Baixa בחלק השטוח על יד שתי הכיכרות המרכזיות ( Rossio ו Comércio , לבדוק איות ) בצמוד למדרחוב Augusta . אחה״צ הסתובבנו במרכז - אגב ליסבון באמצע נובמבר בערב מאד קר! תוצאת בדיקת הקורונה הגיעה כבר בערב.למחרת הזמנו מראש שוב Free Walking Tour הפעם עם המדריך הישראלי המפורסם בליסבון אריק זרה ( בעל האתר Lisbon Star ) טלפון/ווטסאפ 351910955161+ . ערכנו איתו סיור ב Belem איזור שטוח (בניגוד לגבעות של ליסבון) אשר מייצג את תקופת הפאר - הקולוניאלית של פורטוגל. לאחר הסיור לקחנו שוב BOLT ולפי ההמלצה של אריק זרה (וגם ההמלצה של המדריכה שלנו ב פורטו - עימה שמרתי על קשר) נסענו אל רובע Alfama הגבוה ומשם ירדנו רגלית ( יש גם מעלית עלייה/ירידה )דרך בסימטאות הציוריות עם האומנים Artisanat אל עבר מרכז העיר בה היה המלון שלנו.בערב הסתובבנו במדרחוב , מסעדת דגים.למחרת בבוקר סביב 10 (קר מאד מוקדם יותר ) יצאנו מן המלון והסתובבנו שוב בכיכרות המרכזיות , הלכנו אל שפת הנהר , ראינו מרחוק את גשר הענק , וחזרנו אל המלון לקראת 1. בצהריים BOLT אל שדה התעופה ( 7/8 אירו) לקראת הטיסה שלנו עם Turkish Airlines (דרך איסטנבול עם קונקשיין של שעה וחמש דקות ) אשר אמורה להמריא ב 4.30 אחה״צ.

אי אפשר להשלים את תיאור הטיול בלי לגעת בנקודה מאד שולית , ממש לא חשובה - המחיר

ובכן : יש מספר (לא גדול ) של חברות ישראליות המוציאות טיולים מאורגנים אל האיים האזוריים ( זה היה ה BenchMark ) נקודת הייחוס שלי למהלך הטיול ו לעלויות. הטיולים המאורגנים מן הארץ יוצאים ל 9/10 לילות (מקסימום 11 לילות , אם בכלל ) אל האיים האזוריים. חלקן כוללות יום טיול בליסבון באותה מסגרת של זמן. עלות הטיול ב מאורגנים נעה בין 3200 אירו לאדם ועד קרוב ל 3800 אירו (נדמה לי - החברה הגאוגרפית ). כלומר , בתרגום לזוג מטיילים : בין 6400 ל 7600 לזוג וזה , אני מזכיר עבור 11 לילות ( אם לא 10 לילות). עלות הטיול המאורגן לא כוללת את כל הארוחות (יש להוסיף) שתייה , נשנושים , מזכרות - והכי חשוב , כמעט שכחתי , טיפ למדריך!

( העלויות הנוספות - בדיקות קורונה וכן ביטוח הנסיעות הן כמובן נוספות על התשלום לחברת הטיולים המאורגנים )

בדקתי היטב היטב את כל העלויות שלנו : בדקתי את חשבון הבנק בכדי לוודא - תשלום בכרטיסי אשראי חיוב ב אירו + תשלום בכרטיסי אשראי חיוב בדולר ( למשל כרטיס טיסה , למשל ביטוח הנסיעות כולל ביטול השתתפות עצמית לרכב עם חישוב שווה הערך שלו באירו) + תשלום במזומן באירו , והתוצאות כדלהלן :

ובכן העלויות הנוספות של הטיול שלנו ( אלו אשר אינן נכללות בתשלום לחברת הטיולים המאורגנים ) עמדו על כ 650 אירו , קצת פחות, בשים לב לכך שהרוב המכריע של ההוצאה נובע מן הביטוח - 31 יום בניגוד לטיול המאורגן 11 ימים.

ואילו ההוצאה עבור הטיול עצמו , כולל כל המרכיבים - גם אלו אשר אינם נכללים בתשלום לחברת הטיולים המאורגנים עמדו על : 6500 אירו לזוג . שוב : טיול מאורגן לזוג מינימום 6500 אירו / 7600 אירו עבור 10/11 לילות בעוד אשר הטיול שלנו ל 31 לילות ( כולל הכל ) 6500 אירו לזוג. כל מילה מיותרת!