• מבוא:

כמידי שנה בחגי תשרי אנחנו מחליטים על יעד מאתגר ורחוק לטיול השנתי שלנו, הפעם החלטנו על דרום קוריאה להחלטה זו היו מס' סיבות:

1. המדינה הצטיירה לנו כיעד מרתק שמשלב ישן ומסורת מול חדשנות וקידמה.
  2. יש תשתית נאותה שמאפשרת טיול עצמאי בתנאים סבירים.
  3. מסגרת הזמן שעמדה לרשותנו יכלה להספיק למינימום של היכרות עם מרבית המקומות המומלצים.
  4. מזג האוויר בתקופה זו מתאים לטיול במדינה זו.

כשנערכנו לתכנון הטיול, התברר לנו שיש הרבה סוגיות שנצטרך לפענח עקב מיעוט המידע הקיים לגבי תכנון טיול עצמאי למדינה זו. החומרים העיקרים בהם נעזרנו היו באינטרנט וברשתות החברתיות, ספרים ומידע אחר היו דלים תרתי משמע, הן בכמות והן באיכות.

עמדו לרשותנו 25 ימים בהם רצינו להספיק כמובן כמה שניתן, המדינה אינה גדולה במיוחד, התחבורה הציבורית בה מתקדמת ונוחה הן בערים והן בין הערים וההתלבטות הראשונה שלנו הייתה אמצעי התחבורה הבין עירוני שיתאים לדרישות הנוחות שלנו. (בטיולנו בסין לא עמדה בפנינו האופציה הזו מפני שבסין לא ניתן לנהוג אלא עם רישיון נהיגה שהוצא בסין בלבד), אחרי התלבטות החלטנו לתכנן את הטיול עם רכב שנשכיר וילווה אותנו בין הערים הגדולות (לא בסיאול, ולא בבוסאן).

מסלול הטיול שלנו התחיל בסיאול היינו שם 3 ימים ומשם לקחנו רכב לכיוון מזרח לעיר sokcho עם יעדים בדרך אליה, ממנה דרומה 8 ימים עד ההגעה לבוסאן, שם החזרנו את הרכב טיילנו בעיר 4 ימים וטסנו לאי ג'וג'ו, שכרנו שם רכב ל-3 ימים וחזרנו בטיסה לסיאול להשלמות עד לסיום הטיול והחזרה לארץ.

אנו שכרנו את הרכבים מראש באמצעות אתרי האינטרנט,

הנהיגה בדרום קוריאה אינה בעייתית, צריך כמובן להסתגל לכללים הנהוגים שם ולסימונים הרבים שיש על הכביש, הכבישים נפלאים, ברמת תחזוקה מצוינת, יש הרבה אזהרות לגבי מצלמות מהירות בדרך (איני יודע אם אכן בפועל הן קיימות ומתפקדות), אנחנו סגרנו מראש על תוכנית גלישה הכוללת את אפליקצית וויז, אולם קיבלנו בשתי ההשכרות שלנו, רכבים עם G.P.S (ללא תוספת תשלום) והשתמשנו בעיקר בו עם גיבוי של וויז, בניגוד למה שקראנו והוזהרנו, אין שום בעיה להכניס נתוני מיקום באנגלית ואין צורך בשום אלטרנטיבות הזויות אחרות כגון מספרי טלפון של היעדים וכו' השילוט בדרכים כולל גם את השפה האנגלית.

יש לא מעט כבישי אגרה בדרום קוריאה, המחירים אינם יקרים, מניסיון שצברנו, רצוי לבדוק אם יש לכם ברכב השכור הסדר תשלום לאגרה, ( high pass) אנחנו הבנו את זה רק אחרי ימים רבים בהם התלבטנו לגבי בחירת נתיב הכניסה לכביש ותשלום האגרה, עד שאחת הקופאיות בכביש האגרה, הראתה לנו שבראי הרכב יש התקן שמאפשר לנו להיכנס בלי שובר תשלום והרכב מזוהה (תשלום האגרה מן הסתם יגיע מחברת ההשכרה בעתיד).

•  הטיול המלצות ומסקנות

טסנו בחב' אירופלוט עם קונקשן במוסקבה, יצאנו מישראל בשעה 14:30 לטיסה של כ-4 שעות הגענו לשדה התעופה וחיכינו לטיסת ההמשך, ידענו מניסיוננו שפתיחת השער והעליה למטוס מתחילה כ-40 דקות לפני שעת ההמראה.

מסתבר שמה שאנחנו ידענו, באירופלוט התעלמו, והצלחנו לאחר את טיסת ההמשך.

שימו לב – אזהרה ראשונה בחב' אירופלוט לא מזהירים אותך, לא מחפשים אותך ולא מעניין אותם שהמזוודות שלך כבר במטוסאם ניתן לגרום לך שתאחר לטיסת ההמשך הם יעשו כל שניתן שהסיכוי הזה יתממש. הם מקצרים את זמן הבורדינג בשער ל-20 דקות וסוגרים!!! לא מעניין אותם שהגעת דקה אחרי, ויש עוד חצי שעה עד ההמראה.

אם אתם שואלים את עצמכם איך מעלים 300 נוסעים ב-20 דקות, אז התשובה היא שבפועל הם פותחים 10 דקות לפני ומתחילים להעלות נוסעים ובכל מקרה הם סוגרים מוקדם ונשארים עם חיוך על הפנים למראה אלו שאיחרו להגיע.

נשלחנו כלאחר כבוד לסדר לעצמנו טיסה חדשה, למזלנו הטיסה הייתה למחרת ב-08:00 ולנו זה עלה בקנס של 300$ לזוג. בסיור שלנו בבית הנתיבות גילינו תאי שינה אך גם מלון שלא הצריך אותנו לצאת ולעשות ציק אין מחדש, הגענו למחרת לטיסה בזמן ואחרי כ-9 שעות נחתנו בשדה התעופה הגדול והמפואר של סיאול - Incheon International Airport

היות והגענו בלילה לפי שעון סיאול (פער של 6 שעות) לקחנו מונית ישירות למלון במחיר של כ- 60,000 וואן קוריאני (בערך 180 ₪) יש מטרו/רכבת משדה התעופה אינצ'ון אולם לא בשעה זו ואנחנו אחרי התלאות והטיסה הארוכה שעברנו רק רצינו להגיע למלון בהקדם האפשרי.

משהו על התחבורה הציבורית בעיר סיאול: לסיאול יש מערך מרשים של רכבת תחתית – מטרו, יש בה קוים רבים, ובמקום שיש מטרו ברמה כזו, אני ממליץ לראות באמצעי זה כברירת המחדל בהתניידות בעיר, עוד לפני שהגעתי למדינה הורדתי לנייד אפליקציות שיסיעו לי לתכנן את ההגעה ממקום למקום.

אני השתמשתי בעיקר באפליקציה: Seoul subway Metro map and route planner

ראיתי במקומות אחרים אפליקציות טובות יותר, אבל גם זו מאפשרת לתכנן הגעה ממקום למקום במטרו, רכשתי בחנות נוחות כרטיסים נטענים לתחבורה הציבורית T Money – יש הוזלה מסוימת במחיר כרטיס נסיעה שמשולם באמצעות כרטיס זה, מכניסים אותו בכניסה וביציאה והוא טוב ומתאים גם לאוטובוסים.

יש במטרו ובאוטובוסים מחוון אלקטרוני שמורה על שם היעד הן בקוריאנית והן באנגלית, התחנות רחבות גדולות ומשוכללות, לא בכל מקום יש מדרגות נעות אבל בכל מקום שחיפשתי, מצאתי מעלית למי שמתכנן להשתמש באמצעי זה עם מטען.

המוניות בסיאול זולות יחסית וגם זו דרך טובה להשלים מרחקים, יש מוניות בצבע שחור שהן מעט יותר מפוארות ויקרות, ויש את המוניות האחרות, רצוי לתת לנהג את שם היעד רשום על פתק בקוריאנית, רובם אינם יודעים כלל אנגלית.

התארגנו במלון ולמחרת אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לתור את סיאול

----------------------------------------------------------------------------------------------

28.9.2019 היום הראשון – המפגש עם סיאול

היעד הראשון אליו הגענו היה ארמון Gyeongbokgung המכונה הארמון הצפוני שנבנה בשנת 1395 ועבר מהפכים ושחזורים, הארמון ממוקם בשטח עצום שכולל אגמים, גנים ומבנים, חשוב מאד להגיע לכאן אבל אל תצפו לארמונות בנוסח אירופה, אין שם פאר מנקר עיניים, הסתובבנו שם כשעה, התרשמנו שהקוריאנים אוהבים ללכת במקומות הללו בתלבושת מסורתית, זה מוסיף אוירה מיוחדת למקום, (ישנם מקומות שהכניסה בתלבושת מסורתית בחינם(

הכניסה עולה כסף, אנחנו היינו פטורים מתשלום עקב מעמדנו כסניור מעל גיל 65, בכלל במרבית האתרים הממשלתיים בסיאול לא שילמנו דמי כניסה עקב כך, במקומות אחרים בדרום קוריאה במקרה הטוב קיבלנו הנחה מסוימת ובמקרים אחרים הסבירו לנו שההתייחסות היא רק לאזרח סניור קוריאני.

יצאנו מהארמון לכיוון שדרת גואנגוואמון (Gwanghwamun) והשער הדרומי, השער בנוי משלושה שערים מקושתים; שער המרכז שימש את המלך ואילו השניים האחרים שימשו את יורש העצר ופקידי המלוכה.

צעדנו בשדרה המלאה באנשים, איני יודע מה הייתה הסיבה להתקהלויות הרבות שראינו שם, זה נראה כמו קרנבל בחירות ואנחנו צועדים שם כשפנינו לכיוון נחל צ'אונגיצ'און (Cheonggyecheon), נחל באורך של כ-6 ק"מ שעבודות השיקום שלו הסתיימו בשנת 2005, אפשר ללכת לאורכו מעל או בתוכו, יש שם מסלול הליכה נעים הכולל מזרקות, מקומות ישיבה קישוטי קיר וקישוטים תלויים, יש מעל הנחל 22 גשרים והוא מהווה מקום מפגש להרבה תושבים ובני נוער.

קרוב לכניסה לאזור הנחל מצאנו מרכז מידע לתייר ושם הצטיידנו בהרבה מפות וחומרים גם להמשך הסיור בסיאול וגם להמשך הטיול בדרום קוריאה.

הלכנו מעט לאורכו וחזרנו לשדרה המרכזית שפנינו הפעם לכיוון כיכר סיאול ובניין העיריה, בניין העיריה החדש צמוד לבניין הישן, זהו מבנה חדשני מזכוכית לטעמי זר לאווירה, משתלב יותר עם גורדי השחקים שמסביבו ופחות עם הבניין הישן הצמוד לו, במקום היה טקס גדול ומרשים של הצבא עם הרבה מוזמנים מקושטי אותות מלחמה, תזמורת ונאומים, אנחנו סטינו מעט מהכיכר לבניין העיריה החדש לראות את הקירות המכוסים בצמחיה, מראה מרשים ומעניין של רשת מיכלים דמויי מרזב שבתוכם צומחת צמחיה שמכסה קירות רבים.

משם הלכנו לצידה השני של הכיכר כדי להיכנס ל-ארמון Deoksugung המכונה הארמון הקטן.

מיקומו של הארמון הזה והגן באחד המקומות הסואנים ביותר בסיאול, ליד הכיכר המרכזית ובסמוך לגורדי שחקים שמסביבו, מקנה לו אווירה מיוחדת של ניתוק וריחוק מההמון וההמולה, הכניסה למתחם עולה כסף, לנו בשל מעמדנו כסניור הכניסה בחינם, יש שם גנים ומבנים, הכול כאמור כשגורדי השחקים מסביב משקיפים עלינו, טיילנו במקום והתיישבנו לנוח בבית קפה הנמצא שם.

יצאנו מהארמון בשעות בין הערביים בדרכנו לאזור Myeong-Dong, באזור יש כנסיה ושוק ערב מומלץ, הגענו לכנסייה בשעת תפילה ולכן נאלצנו להציץ פנימה מבחוץ, הכנסייה/קתדרלה שייכת לכנסיה הרומית קתולית ומשמשת כמקום משכנו של הארכיבישוף של סיאול.

משם ירדנו במורד הרחוב ונטמענו בשוק הערב של Myeong-Dong שכולל עשרות חנויות ודוכנים, כמובן קוסמטיקה וביגוד גם של מותגים בינלאומיים לצד דוכני אוכל וסדקית שיש בכל שוק, השוק משתרע על רחובות רבים באזור, זה היה מפגשנו הראשון עם שוק בקוריאה, ועזבנו אותו רק אחרי שמיצינו והבנו למה לצפות ואיך הוא מתקשר לצרכים ולעניין שלנו.

סיימנו את היום בנסיעה במטרו למלון שנמצא מעבר לנהר באזור הפחות סואן ומרכזי של העיר.

כמה הערות שעלו ביומנו הראשון בסיאול:

• הכניסות לכל האתרים זולות למדי לא יותר מכמה עשרות שקלים בלבד, כאמור גיל סניור מקנה כניסה חינם.
  • בסיאול יש הקפדה רבה על הפרדת אשפה, ראינו זאת במקומות רבים אך מנגד ואולי כפועל יוצא מכך אין הרבה פחים ברחובות ובגנים, לא קשה למצוא שיירי אשפה מונחים על ספסלים ובכל מקום אפשרי בהיעדר פחי אשפה.

29.9.2019 היום השני בסיאול – נסיעה לאזור הגבול עם צפון קוריאה

הגבול עם צפון קוריאה הוא אטרקציה הנמצאת ברשימת סיורי החובה בסיאול, את הסיור שם לא ניתן לבצע באופן עצמאי אלא בסיור מאורגן המוזמן מראש, ניתן לעשות זאת גם באמצעות בתי המלון או סוכנויות ברחבי העיר, אנחנו מאורגנים ולא אוהבי אלתורים של הרגע האחרון, הזמנו את הסיור באינטרנט, זמן רב טרם נסיעתנו.

את ההזמנה בצענו דרך ובאמצעות אתר חב' Viator , ישנן חברות שונות והרכבי מסלול שונים ובהתאם גם המחירים..

אנחנו הסתפקנו בסיור הבסיסי של חצי יום בלי ארוחת צהריים, שכלל את תחנת הרכבת, הפארק, הגשר, תצפית דורה והמנהרה.

הסיור אינו קשה פיסית פרט להליכה בתוך המנהרה שכללה ירידה חדה (ואחר כך בהתאם עלייה חזרה) של כ-350 מ' והליכה נוספת בהמשך, כפופה ובמבוך צר וחשוך מעט, הדורש כובעי בטיחות אותם מקבלים בכניסה.

בהתאם לסיכום המוקדם, אספו אותנו בבוקר מהמלון, ואחרי הסיור בצהריים, ירדנו בכיכר סיאול ליד בניין העיריה.

המדריכה דוברת אנגלית שוטפת (ילידת קנדה), הכול התנהל בלוח זמנים מדויק כפי שהובטח, בדרך חזרה עצרנו ליד מוזיאון/חנות לממכר מוצרים מצמח ה "ג'ינסנג", הקוריאנים (ולא רק הם) מייחסים לו סגולות ריפוי וחיזוק הגוף, וכמו בכל אתר דומה, מקבלים הסבר על הפקתו ונכנסים לחנות כדי לרכוש את מוצריו במחירים מופקעים...אנחנו ויתרנו בנימוס.

כמה טיפים לסיור הגבול (הנקרא: DMZ - Korean Demilitarized Zone )

• חובה להצטייד בדרכון, יתכן שתדרשו להציגו במהלך הסיור.
  • הכניסה לאזור המפורז מותרת רק במסגרת טיול מאורגן.
  • יש להקפיד על לבוש צנוע ובשום אופן לא בגדים דמויי-מדים.
  • ישנם מקומות האסורים לצילום זה לא המקום להתחכם ולנסות בהיחבא.
  • יש חברות רבות ומתכוני סיור שונים, תגדירו לעצמכם מה אתם מעוניינים לראות, תבדקו מחירים ותזמינו מראש באינטרנט, קל, פשוט ואמין.

כשירדנו מההסעה בסמוך לארמון הקטן מיודענו מאמש, התחיל טקס חילופי המשמרות, הטקס מתקיים מחוץ לשערי הארמון לצהלתם ושמחתם של הצופים והמזדמנים, ונמשך כחצי שעה. לאחר הטקס נכנסנו שוב לגנים של הארמון כדי לחוש את האווירה המיוחדת שם בצל גורדי השחקים מסביב, עשינו שם הפסקת קפה בניחותא ויצאנו להמשך טיולנו בעיר.

היעד הבא שלנו היה רובע האמנים Insadong חשבנו לראות שם גלריות וסטודיו אמנים, היו שם כמה חנויות למכירת מזכרות, כמובן דוכני אוכל, לא הרבה מעבר לכך.

להגעה ליעד הבא שלנו נזקקנו לעזרת המטרו, מקדש ג'ונגמיו (Jongmyo) מקדש קונפוציאני עתיק שמשמר את מסורת הטקסים שלו מהמאה ה-14 אתר מורשת של אונסק"ו.

לפי המידע שהיה לנו הוא היה אמור להיסגר בשעה 18:00 אבל בשעה 17:00 כשהגענו אליו, כבר לא ניתן היה להיכנס, ציינו לעצמנו שבסיבוב הבא של ביקורנו בעיר נגיע גם לשם.

עלינו למטרו ליעד הבא שלנו I'Park Mall אחד מהקניונים המומלצים בעיר (למי שמחפש בילוי שכזה), תחנת המטרו עוצרת ממש בקניון, הסתובבנו קצת, חיפשנו מעיל מסוים אבל מהר הבנו שמשם לא תבוא ישועתנו וחבל על הזמן, יצאנו ממנו והלכנו רגלית מרחק לא רב לכיוון שוק האלקטרוניקה, לא ידענו האם מדובר בקניון או שוק, בדיעבד אנחנו יודעים עתה שלא רחוק מהקניון אכן יש שוק אלקטרוניקה הכולל הרבה חנויות זולות לחשמל ואלקטרוניקה ובמרחק לא רב משם גם קניון אלקטרוניקה גדול, אליו נגיע בסיור השני שנעשה בסיאול לפני סיום הטיול. הסתובבנו שם, בדקנו, התרשמנו וחזרנו למטרו כשפנינו חזרה למלון.

30.9.2019 היום השלישי – לוקחים רכב ויוצאים מסיאול

היום הזה התחיל מעט עקום, במתכונת הטיול כשלנו (ולא רק), תקלות הן מוצר שכיח וצריך לצפות לכך ולהיערך בהתאם (בעיקר היערכות נפשית) ואחרי התקלה בקונקשיין במוסקבה הגיע היום הזה שהתחיל בכך שמנעול הקומבינציה שבמזוודה התקלקל, המשיך בזה שלא מצאנו את הסמטה שבה ממוקמת סוכנות אוויס וכשהגענו לשם התברר ששכחתי להביא מהמלון את רישיון הנהיגה הבינלאומי שלי. כמובן שהתגברנו לבסוף על הכול (וכי הייתה לנו ברירה אחרת?) וחזרנו עם הרכב למלון כדי לאסוף את המזוודות ולצאת לדרך.

סיימנו את הימים הראשונים בסיאול, נחזור אליה כאמור בסוף הטיול להשלמות, עתה פנינו מזרחה.

היעד הראשון שלנו נמצא במרחק של כ-72 ק"מ מזרחית לסיאול - garden of morning calm, גן צמחים הכולל גשרים ואגמים, מפלים ואלפי צמחים מסוגים שונים.

הגן הוקם ע"י הפרופ' האן סן קיונג שביקש להפיץ את הגירסה הקוריאנית ליופי וגנים, הוא נפתח לקהל הרחב בשנת 1996 והוא מאכלס כ- 5,000 מינים של צמחים, חלקם נדירים.

כשנכנסנו לפארק המראות הראשונים לא העידו על היופי החבוי בו, הלכנו בלי כיוון ברור, טיפסנו ירדנו והתקדמנו למרכז הגן הגדול הזה, ככל שהתקדמנו התגלו לנו המראות היפים של הגן, ההשקעה הגדולה והטיפוח המקפיד בכל פינה בו, המצלמה קלטה את שילובי הצבעים והמראות והעין לא שבעה מלראות. אכן המקום המתאים למנוחה ורגיעה של בוקר אחרי התקלות שהיו לנו, בכל פעם שחשבנו שמיצינו את הגן והדרך מחכה לנו, נחשף בפנינו מראה חדש ומקסים וכך המשכנו והגענו עד קצה הגן.

יצאנו מהגן אחרי כשעתים כשפנינו ל-כפר הצרפתי Petite France המרוחק כ-24 ק"מ מ"הגן של בוקר רגוע" כבר בכניסה לגביו אפשר לאמץ מימד חדש למושג כפר ציורי, אין בכפר דבר שמזכיר את דרום קוריאה, מתכנניו ביקשו לבנות כפר בסגנון צרפתי המורכב ממוזיאון, בתי מלאכה, מסעדה, בית קפה ובית הארחה, לאורך ביקורנו התלבטנו אם בכלל גרים בו.

יש בכפר 16 בניינים שבהם 23 תחנות העוסקות בנושאים שונים הקשורים בצרפת, הבתים כולם צבעוניים והנסיך הקטן מהספר של אנטואן דה סנט אקזופרי מלווה אותנו בכל פינה יחד עם פרחים, ציורים, בובות, כוכבים ותצפית על אגם Cheongpyeong

יש בכפר הרבה בתים פתוחים חלקם בתים משוחזרים של אנשים צרפתים, כולל הריהוט שהיה להם, הכלים והבגדים.

מחיר הכניסה לכפר: 10,000 וואן קוריאני, סניור: 8,000 וואן קוריאני.

מעל מיליון מבקרים בשנה באים לראות את הכפר המיוחד הזה וכשמטיילים בו מרגישים שאתה חלק מהאגדה של המקום, יש בכפר גם בית הארחה למי שמעונין להישאר שם ללינת לילה.

24 ק"מ נוספים משם מביאים אותנו לאי נמי (Nami), האי נמי הוקם כתוצאה מבניית סכר Cheongpyeong. , זהו אי בצורת ירח, ועליו קברו של הגנרל נמי, שהוביל ניצחון גדול נגד המורדים בשנה ה -13 של המלך השביעי בשושלת ז'וזון, המלך סג'ו.

האי בגודל של כ- 550 אלף מ"ר והוא כולל עצים רבים, שבילים מטופחים, חורשות, פארק שעשועים, מזרקות מוזיאון פסלים מדהים, בתי גידול לעופות ובעלי חיים וכמובן הרבה מסעדות, מקום נפלא להסתובב ולהתנתק מהמולת העיר.

ניתן להגיע אליו באמצעות מעבורת היוצאת כל 20 דקות לערך או באמצעות אומגה היוצאת ממגדל ליד החניה ומגיעה למרכז האי.

טיפ: לאלו המתעתדים להגיע לאי ברכב בעזרת תוכנת ניווט, יש לרשום כיעדpark Namiseom

ולא Nami.

מחיר הכניסה לאדם: 13,000 וואן קוריאני כולל נסיעה הלוך וחזור במעבורת (לשמור את הכרטיס לחזרה)

אחרי שהינו במקום כשעתיים, חזרנו במעבורת חזרה, לקחנו את הרכב ונסענו לעיר chuncheonזה היעד הסופי שלנו ביום זה, שם הזמנו מלון ומשם נצא למחרת.

1.10.2019 היום הרביעי - ממשיכים מזרחה

בבוקר קמנו ליום חדש בשולי העיר chuncheon החלטנו לסייר באזור המלון שלפי המפה ממוקם בסביבת אגם, טיילנו מעט באזור, בשטח מטופח שניכר ששימש בשעות אלו לספורטאי העיר, ראינו שם לוח מודעות גדול עם מפת האזור והבנו שאנחנו נמצאים לא רחוק משני מפלים שצוינו במפה, החלטנו לסטות מעט מהתוכנית המקורית ולנסוע לאחד מהם, בחרנו במפל הנקרא: Gugok falls, החניה אליו עלתה 2,000 וואן, הכניסה עולה 1,600 וואן ואני כזוג סניורים נכנסנו ללא תשלום.

ההליכה מהחניה למפל בערך 25 דקות שלא נגמרות, בעליה שמסתימת במדרגות באזור מיוער ויפה, המפל גבוה ומרשים, קצת פחות בעונה זו אחרי הקיץ.

ביציאה מהמפל הצטיידנו במנה יפה של עוף מטוגן שמצאנו בחנות קטנה, התכנון היה להגיע למפל נוסף שהיה בדרך לפני היעד הסופי להיום - העיר sokchoאבל התרשמנו שזה לא התקופה הטובה לראות פה מפלים בשיא תפארתם והחלטנו לשים פעמינו ישירות לכיוון sokcho, לפנינו כ-130 ק"מ ובחרנו הפעם להתנסות בנסיעה בכביש האגרה המהיר, יש הרבה כבישי אגרה בדרום קוריאה ולפעמים יש הכרח לנסוע בהם גם עם ההעדפה הבסיסית שלנו היא לנסוע בכבישים קטנים בלב הכפרים והאוכלוסייה המקומית.

יש כמה נתיבים לכניסה לכביש האגרה, הנתיב הכחול המסומן על הכביש הוא נתיב כניסה לרכבים עם מנוי, בשלב הזה עוד לא ידעתי באיזה קטגוריה אנחנו נמצאים, לא היה שם קופאי ולא ראינו מקום להוצאת כרטיס, הרכב לפנינו נסע מבלי לעצור ואנחנו אחריו.

הגענו למלון, חדר גדול, מטבחון בדיוק מתאים לנו עם המזון שהצטיידנו בו,.

העיר sokcho יושבת על חוף הים בחלק הצפון מזרחי של המדינה, היא מהווה יעד מבוקש למטיילים בעיקר בגלל קרבתה לשמורת הטבע סאורקסאן (Seoraksan)היפה והמפורסמת בשמורות הטבע של קוריאה, אנחנו תכננו מראש שהייה של יומיים במקום, מחר נצא לשמורה ונחזור שוב למלון ב- sokcho.

2.10.2019 היום החמישי - שמורת הטבע סאורקסאן (Seoraksan)

התעוררנו לבוקר סגרירי, גם תחזית מזג האוויר וגם השמים העידו על כך שכנראה מחכה לנו יום מטריות רגלי בשמורת הטבע Seoraksan.

שמורת הטבע נמצא בצפון מזרח המדינה ומושכת אליה המוני חובבי טבע וטרקים, יש בה מגוון של כל מה שניתן לצפות, לראות ולחוות, הרים מיוערים, צוקי סלעים מזדקרים, מקדשים, נחלים, מפלים, צמחים ובעלי חיים, השמורה מטופחת ומושקעת כמו כל אתרי הטבע במדינה.

הפארק הוכרז במדינה כפארק לאומי בשנת 1965 ואונסק"ו הגדירה אותו כשמורה ביוספרית בשנת 1982.

שטח השמורה 163.6 קמ"ר, יש בשמורה רכבל שייקח אתכם לפסגת הר Gwongeumseong ולמבצר הנמצא שם, מומלץ בתנאי מזג אוויר המאפשרים תצפית על האזור, ניתן לרכוש כרטיסים רק באתר ומחיר כרטיס למבוגר – 10,000 וואן קוריאני.

אנחנו הגענו אליה בחודש אוקטובר, תחילתו של הסתיו עם המראות המיוחדים האופייניים לעונה זו, השלכת בפתח והעצים משנים את צבעיהם לגווני אדום.

יש תחבורה ציבורית והסדרי טיולים רבים היוצאים לשמורה הן מהעיר sokchoואף מסיאול, אנו כאמור מטיילים עם רכב, שמנו במערכת הניווט Seoraksan ויצאנו לדרך.

נסענו בערך 10 ק"מ מהמלון והגענו למגרש חניה גדול שמימין היה גשר אבל זהו, לא הר ולא שמורת טבע, שאלנו מישהו שהיה שם והוא אמר לנו להמשיך בדרך עוד כ-3 ק"מ והוא צדק! אחרי 3 ק"מ ראינו מגרשי חניה גדולים עם הרבה מכוניות ואוטובוסים כיאה למקום מבוקש ואטרקטיבי כזה. הכווינו אותנו למגרש צדדי, מחיר החניה 5,000 וואן ומשם צעדנו לכניסה ולקופת הכרטיסים, מחיר כניסה – 3,500 וואן, סניור פטור מתשלום אבל פה לראשונה נתקלנו במושג "סניור קוריאני", רק הם פטורים מתשלום, המושג הזה ליווה אותנו בהמשך כמעט בכל אתר בטיולנו במדינה.

יש הרבה שילוט בפארק ואין מקום לטעויות, השבילים מושקעים מאד, שירותים כרגיל בשפע מקומות ישיבה למנוחה והרבה מאד מבקרים, רובם כמובן מבני המקום אבל גם לא מעט תיירים ראינו שם.

צריך להחליט לאן ממשיכים ואיזה מסלול בוחרים, יש לקחת בחשבון את זמן ההגעה לקצה המסלול והחזרה ממנו מפני שישנם מסלולים שמצריכים מעל 10 שעות הליכה, אנחנו נערכנו לזה עוד בשלב התכנון המוקדם בבית, ובחרנו שני מסלולים שונים באופיים שמתאימים ללוח הזמנים שלנו, ולאתגר שהיינו מוכנים לקחת על עצמנו, עם זאת ניגשנו למרכז המבקרים שיש בכניסה והתייעצנו עימם הן לגבי הבחירה שלנו והן לגבי התנאים בשטח לאור מזג האוויר.

בהתאם למה ש קראנו ותכננו ולמה ששמענו במרכז המבקרים, החלטנו על תוכנית היום בשמורה.

בשלב הראשון טיילנו בשמורה כדי לעשות קצת היכרות עם הסביבה והאווירה, הגענו למקדש Sinheungsa  מהמאה ה-7 ולידו פסל הברונזה הגדול של בודהה בגובה 4.6 מ', הפסל מיצג את הכמיהה לאיחוד בין שתי הקוריאות והוא נקרא גם "בודהה האיחוד הגדול", משם המשכנו לכיוון היעד הראשון שלנו בטיול מהנה בשמורה המטופחת, הגענו לגשר מעל נחל שוצף ולפי השילוט עליו הבנו מה הכיוון להמשך דרכנו לפי התכנון, - מקדש Heundeulbawi.

10 דקות משם והגענו למקדש הראשון (לא היעד שלנו), מבנים רבים, פסלים, לא משהו שצריך להתעכב בו מידי, הרבה מאלו שצעדנו עמנו עד כאן, נפרדו מאתנו פה וחזרו לכניסה, אנחנו המשכנו הלאה, מפה למעשה מתחיל למעשה המסלול שלנו, חלקו ביער בשבילים מסודרים, חלקו בדילוגים על הסלעים, יש מדרגות ויש גשרים, הדרך עולה בשיפוע, בערך כ-2 ק"מ, הלכנו כשעה והגענו ליעד- מקדש Heundeulbawi נמצא בתוך מערה בסלע, האזור מסביבו מסולע, יש שם אטרקציה של סלע שנראה כמו עומד ליפול על שביל ההליכה ויש מנהג שכל מי שמגיע לשם מצטלם בניסיון לדחוף אותו. היינו שם כרבע שעה והתחלנו לחזור במסלול משופע מטה חזרה למרכז השמורה וליעד הבא.

מזג האוויר מעט טורדני, לא גשם זלעפות, אבל גשם שמחייב מטרייה ורוחות שמחייבות לקפל אותה. הגענו למרכז השמורה והחלטנו להיכנס לאחת המסעדות במקום ללגום משהו, לחכות שהגשם ייפסק ולהמשיך הלאה.

היעד הבא היה סדרה של 3 מפלים שהרחוק מבניהם נקרא: Towangseong falls

הדרך כולה עד למפל השלישי בערך 2.6 ק"מ, עד למפל הראשון הדרך די סלולה ומסודרת וקלה יחסית, המפל הראשון מורכב למעשה מכמה מפלים שאותם פוגשים לאורך הדרך וזה גם עלול ליצור את האשליה שאחרי כמה הסתעפויות שלו סיימת את המסלול כולו, אבל היות והמסלול ממשיך וגם השילוט מצביע על כך, אז ממשיכים ומהר מבינים את הטעות. המרחק בין המפל הראשון לשני אינו רב כחצי ק"מ בלבד אבל הוא כבר לא בשביל הליכה מישורי אלא שילוב של שביל, מדרגות, גשרים וסלעים. אנו צועדים בתוך קניון מרהיב שמשני צידיו מזדקרים צוקי סלע אדירים ומעל מידי פעם הגשם ממשיך לטפטף.

המפל השני מפל גבוה להערכתי בלי למדוד, משהו כמו 70 מ' גדול ומרשים, הוא נופל לבריכה יפה ובהחלט מצדיק את ההליכה אליו.

ממש לפני הבריכה ע"פ השילוט ימינה, יש את הפניה לכיוון המפל השלישי לפי מה שקראנו הוא הגדול והמרשים, מהגדולים באסיה, הדרך אליו היא במדרגות בלבד, כ-400 מדרגות לפי שקראנו בטיפים, הגענו עד כאן, נמשיך הלאה למרות מזג האוויר ולמרות השעה המתאחרת התחלנו לעלות ועלינו ועלינו והתחושה שלי עוד בעליה שיש פה טעות ומס' המדרגות גדול בהרבה מ-400, אבל המשכנו עם הפסקות לחמצן כשעה עלינו עד שהגענו למעלה ומה רבה הייתה הפתעתינו שמפל לא ראינו שם, גם לא משהו שדומה למפל, הסתכלנו סביב, למעלה ולמטה וכלום, גם רעש של מפל לא היה....תעלומה!

בדרך חזרה החלטתי לספור את המדרגות כדי לוודא מה היה אחוז הסטיה מהמידע שלנו, ספרתי עד לתחילת העלייה אליו.....911 מדרגות למעלה מכפול ממה שחשבנו.

השעה לא משחקת לטובתנו וצריך למהר כדי לסיים את המסלול הזה בשעות האור, לפנינו עוד כשעת הליכה חזרה עד למרכז השמורה, צריך ללכת בזהירות כי הסלעים חלקים מהגשם.

לחניה ולאוטו הגענו קרוב לשעה 18:00, סה"כ היינו בפארק משעה 10 בבוקר כ- 8 שעות ועכשיו רטובים אך מרוצים, פנינו חזרה למלון בעיר sokcho.

3.10.2019 היום השישי - נפרדים מהצפון ויורדים דרומה

קמנו בבוקר לעוד יום גשום, הצלחנו לייבש מעט את הבגדים מהטיול אמש, ולפני שעזבנו את העיר sokcho נסענו להשלים מס' יעדים שרצינו לראות בה.

נסענו לחפש את "שוק התיירים והדגים" כך זה נקרא, דגים ומיני חיות ים (אף פעם לא הבנתי איך חיות הים הפכו בשפה הקולינרית ל"פירות ים") היו שם בשפע, תיירים לא מצאנו, כמו במרבית השווקים פה המיועדים לאוכלוסייה המקומית, אפשר למצוא את כל מה שיש בים ואת הכול הם אוכלים, זה מדהים להסתובב במקום כזה והעין אינה שבעה גם לאסטניסט כמוני שלא מתקרב עם הפה לדברים הללו.

מהשוק נסענו לאגם Yeongnangho Lake אגם לא מרשים במיוחד, יש בו טיילת ופעילויות ספורט אבל במזג האוויר ששרר באותה עת, לא היה פיתוי מיוחד לצאת מהרכב וליהנות ממנו.

היעד האחרון שרצינו להגיע אליו לפני שניפרד מהעיר, היה Abai Villageלפי מה שקראנו מדובר בכפר פליטים שנמלטו לפה מצפון קוריאה, החנינו את הרכב מתחת לגשר שיש על הכביש הסמוך ומשמש גם לחניה וגם כמוזיאון חי עם תמונות ומוצגים הקשורות להגעת הפליטים לכאן. טיילנו בכפר, לא התרשמנו במיוחד ממה שיש שם ולא היינו שותפים לסופרלטיבים שקראנו עליו, יש שם דוכני מזון רבים, סמטאות צרות, נמל דייגים קטן ותו לא, נראה שהרצון לשמר אותו אותנטי לחלוטין, הותיר כפר עלוב למדי.

נפרדנו מ sokcho-כשפנינו דרומה לעיר אנדונג, לפי תוכנת הניווט המרחק לעיר הוא כ-150 ק"מ וניתן לבחור נסיעה בכביש 7 לאורך החוף או בכביש האגרה המהיר, סה"כ מחכה לנו בין 4.5 – 6 שעות נסיעה, בחרנו להתחיל בכביש החוף כביש 7 ולהחליט בהמשך הדרך לפי קצב ההתקדמות.

נסענו כשעה וחצי והגענו לחסימה בכביש, לא הבנו מדוע ועל מה, אבל ראינו שכל המכוניות שנסעו עימנו באותו כיוון ביצעו פניית פרסה וחזרו כלעומת שבאו, הפעם החלטנו לא לקחת סיכונים מיותרים ולעלות על הכביש המהיר, כיוונו את תוכנת הניווט וחזרנו כ-12 ק"מ עד שהתחברנו לכביש המהיר.

לאנדונג (Andong) הגענו בסביבות השעה 7 בערב, לקח קצת זמן עד שמצאנו את המלון שממוקם בתוך סמטה צרה, אבל יש לו חניה פרטית והוא ממוקם ממש במרכז קרוב לכל מה שתכננו לראות בעיר.

יצאנו מהמלון לתור את סביבתנו, מצאנו לא רחוק משם סופרמרקט גדול משהו די נדיר במדינה, קנינו כמה פריטים וחזרנו למלון שם נהיה יומיים כדי להשתתף באופן פסיבי בפסטיבל המסכות של אנדונג המתקיים מדי שנה למשך 10 ימים, החל מיום השישי האחרון של חודש ספטמבר.

4.10.2019 היום השביעי - אנדונג

אנדונג אינה מציעה מבחר גדול של אטרקציות לתיירים, זו עיר שניכר בה השילוב בין קידמה למסורת, יש בה מס' אתרים שראוי לבקר בהם אבל הסיבה העיקרית שהחלטנו להתרגע שם יומיים, היה העיתוי המושלם שיצא לנו למפגש עם פסטיבל המסיכות.

מסכות משקפות מאפייני תרבות באמצעות סגנונות וצורות שונות. ריקוד המסכות הוא חלק מהותי ועתיק מהתרבות הקוריאנית, ולכל אזור ברחבי הארץ נושא, סגנון ותחפושת משלו. ריקודים אלה מהווים חלק חשוב במורשת התרבותית של קוריאה.

היוזמה להקמת הפסטיבל התחילה בשנת 1997, על רקע סיפור אגדה עתיק, אז הפסטיבל התקיים יומיים, עם הזמן והביקוש, הפסטיבל התארך ל-10 ימים בחודש אוקטובר.

זהו פסטיבל המסכות הבינלאומי הגדול בעולם עם הרבה הופעות, מסכות, מוזיקה, ריקודים ואוכל, בפסטיבל מופיעות להקות מפורסמות של רקדני מסכות קוריאניות. אמנים זרים ממדינות זרות מצטרפים לריקודי מסכות, מופעי פנטומימה ומופעי מריונטה.

התחלנו את היום אחרי ארוחת הבוקר, יצאנו להליכה רגלית במטרה לטייל בעיר באווירה המיוחדת שהייתה בה עם אלפי האורחים שהגיעו בתאריכים אלו כדי לראות את הפסטיבל.

הלכנו לכיוון מרכז המידע לתיירים (Tourist Information Center) ותכננו גם להגיע לשוק החדש, כך מכונה שוק Sinsijang כל זאת עד לשעות הצהריים ואז להגיע לאזור הפסטיבל.

בדרכנו למרכז לתיירים עברנו דרך שוק צבעוני ויפה, לא נכנסנו למבנה אבל הכנסנו לזיכרון שכדאי להגיע אליו, במרכז לתיירים קיבלנו מפות ומידע ומשם חזרנו לכיוון השוק שראינו, בדיעבד ולאחר שבדקנו במפה, התברר לנו שזה השוק החדש שחיפשנו, רובו מקורה ואת חלקו הקטן הלא מקורה ראינו בדרכנו למרכז המידע.

נכנסנו לשוק המקורה, שוק גדול הכולל בעיקר אוכל, ירקות בשר וכל מה שיש בשוק אוכל, הלכנו בשדרה המרכזית שלו, צילמנו וגם קנינו מעט ירקות וכשסיימנו את השדרה המרכזית ויצאנו, התברר לנו שאנחנו ממש בפתח המלון, ניצלנו את הקרבה הזו כדי לעשות הפסקת אוכל ולהתארגן לקראת ההליכה לכיוון הנהר שם מתקיים הפסטיבל.

בעזרת המידע שקיבלנו ידענו איפה מרכז הפסטיבל ולשם יצאנו מהמלון אחרי ההפסקה שעשינו. כל שהתקרבנו לאזור הפסטיבל, מצאנו עצמנו הולכים בצוותא עם ערב רב של אנשים, בני נוער ומשפחות עם ילדים, חלקם עם מסיכות, כולם בדרך לבמה המרכזית.

בסמוך לבמה המרכזית התחילה שורה ארוכה של דוכנים, הכול היה שם, צעצועים, סדקית, ממתקים וכמובן אוכל, עשרות דוכנים לאורך של כחצי ק"מ והמון רב כשברקע מוסיקה וקריאות ברמקולים מהבמה המרכזית.

הגענו לבמה המרכזית, בכל פעם נכנסים לרחבה רקדנים מחופשים ממדינות שונות כשעל הבמה יושבים מכובדים מאותה מדינה, רציתי למצוא זוויות צילום טובות והחלטתי להיות חלק מהמכובדים ולעלות לבמה, המשתתפים מהמדינות השונות רוקדים ברחבה, מחלקים מטוב ארצם בעיקר מזון, האווירה היא של פסטיבל צבעוני ורועש, המוני בני אדם יושבים ומריעים להם ובאולמות ליד ישנם מופעים, חלקם חינם וחלקם בתשלום סימלי. היינו שם כ-3 שעות והחלטנו לעשות הפסקה קצרה ולרדת לגדת הנהר הסמוך,

סמוך לנהר ישנם מגרשי חניה רבים עבור באי הפסטיבל ושם ראינו שדה מקסים עם פריחה סגולה דומה ללבנדר רק גובהה יותר, פסטורלי ורומנטי שמשך לשם זוגות רבים לצילומים.

הסתובבנו מעט ליד הנהר וכשהחשיכה ירדה חזרנו לשטח הפסטיבל כדי לחצות אותו בדרך למלון, שוב עברנו בנתיב הדוכנים, הפעם קנינו לנו עוף מסתובב לארוחת ערב עם הירקות שקנינו קודם לכן בשוק החדש.

מחר נעשה השלמות באנדונג ונצא מהעיר להמשך הטיול.

5.10.2019 היום השמיני – מאנדונג מערבה

יצאנו בבוקר מהמלון כשפנינו מערבה אבל לפני שעזבנו את העיר, נסענו לגשר העץ Wolyeonggyo Bridge הנחשב כגשר העץ הגדול במדינה אורכו 388 מ', הוא נפתח בשנת 2003, במרכז הגשר יש ביתן (Woryeongjeong Pavilion.) כשבאים לפה בלילה אפשר גם להתרשם מהתאורה שלו, אנחנו צעדנו עליו לכל אורכו וראינו שבצידו השני יש אזור מטופח, פנינו שמאלה כדי לראות את הצמחייה והבריכה שהייתה שם ואז התגלה לנו כפר משומר של בתי אנוק, (Andong Folk Village) מאין מוזיאון פתוח של בתים, כלי עבודה, עמודי טוטם וריהוט, סיירנו במקום בסקרנות רבה וחזרנו לחנייה ולרכב כדי להמשיך ליעד הבא.

כ-15 ק"מ מערבית לאנדונג הגענו לכפר העממי האהו Hahoe Folk Village אתר מורשת עולמית של אונסקו.

אחרי שהחנינו את הרכב, ירדנו לכיוון קופת הכרטיסים, רכשנו שני כרטיסי כניסה לכפר (מחיר 5,000 וואן למבוגר) והמשכנו לתחנת האוטובוס - השאטל הפנימי, שם הראנו את הכרטיסים ועלינו לאוטובוס לנסיעה של כ-3 דקות נסיעה, ירדנו מהאוטובוס, הלכנו כ-200 מ' לכניסה לכפר, בדרך ישנם דוכני השכרה לרכב חשמלי או אופניים לאלו שמעדיפים סיור רכוב בכפר.

הכפר בן 600 שנה, שוכן על עיקול נהר נאקדונג, ומכאן שמו, מעבר לנהר יש צוק גבוה (Buyongdae Cliff) ממנו אפשר לראות את הכפר ואליו ניתן להגיע בסירות.

הרבה מאד בתים בכפר השתמרו במצב טוב וגם כיום גרות בכפר משפחות, ניתן לבקר בכמה מהבתים ולראות את אורח החיים המסורתיים שהשתמרו, בתי האצולה בכפר עשויים אבן, נתמכים בקורות עץ ומכוסים רעפים, בתיהם של פשוטי העם עשויים בוץ ובעלי גגות קש.

במרכז הכפר יש עץ משאלות בן 600 שנה שבין ענפיו קשורים פתקים רבים, כדי להגיע אליו צריך ללכת בשביל המרכזי של הכפר ולפנות ימינה לסמטה עם שילוט אבן בשם Samsindong

בסוף השביל המרכזי ליד הנהר, פנינו ימינה והגענו לפתח הכפר מהדרך לאורך העיקול של הנהר.

חזרנו עם האוטובוס שאטל חזרה למרכז ליד מגרשי החניה, יש שם מוזיאון מסיכות שהכניסה אליו כלולה בכרטיס שקנינו, מומלץ מאד!! יש שם מסיכות מכל העולם ופסלים, שתי קומות, מאד מטופח ומקצועי, כאמור מומלץ.

סיימנו בכפר ונסענו משם כ-130 ק"מ לשמורת הטבע Songnisan national park ולמקדש Beopjusa הנמצא שם.

כמו בכל אתר בדרום קוריאה גם כאן יש מגרש חניה מסודר המחיר 4,000 וואן, הולכים ממגרש החניה כ-7 דקות מגיעים לכניסה למקדש ולקופת הכרטיסים, מחיר כרטיס כניס, 4,000 וואן למבוגר (אין הנחה לסניור).

אחרי כ - 20 דקות הליכה מהכניסה מגיעים לאזור מקדש Beopjusa , 60 מבנים יש בשטח המקדש, במאה ה-11 חיו בהם כ-3,000 נזירים, המקדש הוקם בשנת 553 לספירה ופירוש שמו " המקום בו שוכנת תורתו של בודהה".

אחרי ההרס שעשו בו היפנים, הוא נבנה מחדש בשנת 1624, יש במקום הרבה נכסי מורשת תרבותית, יש בו פגודת עץ של 5 קומות, הגבוהה במדינה ופסל של בודהה מוזהב בגובה 33 מ' במשקל 150 טון. המראה הפסטורלי שם מושלם, הרים מיוערים סביב ומקדש מטופח.

פגשנו שם נזיר ששמח לפטפט עם אורח זר והתפעל שהזר מגיע מארץ הקודש, הוא אפילו הזמין אותנו לארוחת ערב במקום, אנחנו הסתפקנו בשתי סוכריות שקיבלנו ממנו ונפרדנו לשלום.

נשארנו שם עד שהערב ירד, ושמנו פעמינו חזרה לרכב, מחכה לנו עוד נסיעה של כ-50 ק"מ לעיר Daejeonהיעד הבא שלנו, שם מחכה לנו מלון לשנת הלילה.

6.10.2019 היום התשיעי –מ-Daejeon ל- Jeonju

קמנו בבוקר, נראה היה שמזג האוויר העיר לנו פנים, ארוחת הבוקר קצת פחות, החלטנו לכוון את תוכנת הניווט שלנו ל-Yurim parkפרק ציבורי מטופח ויפה שנבנה ליד גשר, קצת מעורר קנאה לראות את הטיפוח שם, פסלי צמחים, אלפי עציצים, שבילים מטופחים ספסלי מנוחה והכול חופשי למען הציבור.

העיר Daejeon אחת משש ערי המטרופולין במדינה,. אוכלוסייתה נאמדת בכ-1.7 מיליון נפש העיר החמישית בגודלה בדרום קוריאה עיר טכנולוגית הכוללת אוניברסיטאות ועיר מדע עם כ- 200 מכוני מחקר.

אחרי שהצטיידנו במצרכים בסופרמרקט גדול השייך לרשת שמלווה אותנו בטיול – Home plus, נסענו ליעד הבא המתוכנן Dedun Mountain מרחק של כ-34 ק"מ.

הגענו לשם, הופתענו שאנחנו לא כל כך לבד, לא חשבנו שהמקום כל כך שוקק ומבוקש, שילמנו לחניה 2,000 וואן, אחרי סוכת הקופאי פנינו שמאלה וחנינו על משטח מתכת גדול בקומה שניה מעל חניון אוטובוסים ושוק מקורה.

יוצאים מהחניה לכביש הראשי שמשני צדיו הרבה דוכנים של אוכל כמובן ועוד, מה שמעיד על הפופולריות והתנועה של מבקרים באתר.

עולים במעלה הכביש כ-300 מ', מאגפים את מבנה המלון ממול מימין לו ומגיעים לרכבל, המחיר 11,500 וואן לאדם, עולים לקומה האחרונה וממתינים לרכבל.

האמת שהיה לנו מעט מידע על האתר, התרשמנו מהתמונות וממעט התיאורים שלו שמדובר באתר טבע הכולל מצוקים, יער וגשר אדום גדול, בתמונות נראה מרשים, במציאות הרבה יותר.

הרכבל נוסע כ-7 דקות בגובה רב מעל יער, אפשר לראות בתוך היער שבילי הליכה ואנשים מטיילים, בעיקר בדרך הירידה חזור. כשהגענו לתחנה הרכבל למעלה טיפסנו 30 מדרגות למרפסת תצפית יפה על הנוף ממנו באנו.

מהתצפית עולים 183 מדרגות מתכת כדי להגיע לגשר שמחבר בין שני מצוקים, הגשר נקרא Geumgang Suspension והוא פרוס בגובה 81 מ', הנוף מסביב פסטורלי ומדהים בשילוב צבעי אדום צהוב של השלכת.

אחרי שחצינו על הגשר המשכנו לטפס והגענו לנקודה שבה החלטנו שמיצינו את המקום, אפשר היה לראות משם עוד שבילים ומדרגות שהמשיכו, לחובבי הטיפוס היה גם מקום שבו עשו סנפלינג, פגשנו שם זוג ישראלים שגם הם מטיילים במדינה עם רכב, החלפנו חוויות והצעות, להמשך הדרך, ירדנו איתם לרכב על משטח המתכת ונפרדנו שם כשאנו בדרכנו למלון שמחכה לנו בעיר Jeonju.

7.10.2019 היום העשירי –מ- Jeonju ל-Daegu

קמנו ליום סגרירי בעיר Jeonju, אבל לנו היו תוכניות לגבי העיר והחלטנו שמעט גשם שיורד לפרקים לא ישבש לנו אותן.

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לכיוון Jeonju Hanok Village, הכפר המסורתי הנמצא בעיר, המיקום של המלון במרכז המדרחוב אפשר לנו להגיע לשם ברגל בזמן קצר, 10 דקות הליכה והגענו ל- Pungnam Gateשהיה בעבר השער הדרומי לעיר העתיקה, השער נבנה בשנת 1768 ואחרי שנהרס, שוחזר בשנת 1978. הוא נמצא על רחבה יפה ומטופחת, בצומת אליה הגענו, השער והרחבה היו מימין והיעד שלנו – הכפר המסורתי היה משמאל לשם פנינו, בדרך ראינו את הקתדרלה (Jeondong Cathedral ) שהוקמה כמקדש רומאי-ביזנטי, בין 1908 ל -1914, היא עשויה לבנים אפורות אדומות, ונחשבת לאחת הכנסיות הקתוליות היפות בדרום קוריאה.

אנחנו כבר ממש בפתח העיר העתיקה – הכפר המסורתי המשומר, הרבה מטיילים שם לבשו את התלבושת המסורתית שלהם בהם גם צעירים רבים שניכר שהיו גאים בתלבושת, הכפר שונה מכל אלו שראינו לפני כן, הוא אינו מוזיאון שימור, אלא אזור חי ותוסס, מלא מבקרים, הרבה חנויות יפות ומושקעות, בתים וסמטאות חלקם אוטנטיים, חלקם משופצים וחלקם נבנו בסגנון העתיק, ממש מרנין ומזמין להסתובב שם.

כשסיימנו בידיעה שיש לנו עוד יעדים ליום זה, עשינו דרכנו חזרה לרכב בחניית המלון, בדרך הגענו לשוק בצידי הכביש הראשי, הצטיידנו במיני ירקות ויצאנו עם הרכב שפנינו ליעד הבא המתוכנן - Maisan Tapsa Temple‏‏‏‏.

46 ק"מ נסיעה הגענו לחנייה, השארנו לשומר 2,000 וואן והתחלנו ללכת לכיוון הכניסה, כ-100 מ' מהחניה הגענו לקופה והשארנו שם עוד 3,000 וואן כרטיס כניסה למבוגר והמשכנו ללכת, רוב הדרך בשיפוע בכיוון עליה, הולכים ביער, מטריות ומעילי גשם הם הלבוש הנפוץ פה עתה, הלכנו כ-40 דקות, להערכתי קרוב ל-2 ק"מ עד שנכנסנו לשטח המקדש.

מקדש Maisan Tapsa Temple מפורסם בזכות 80 פגודות האבן שנמצאות בשטחו, רובן בצורת חרוט, מורכבות מאבנים המונחות זו על גבי זו, למרות שהן נבנו לפני למעלה ממאה שנה, ולמרות פגעי מזג האוויר במקום, הן מעולם לא קרסו.

באביב יש במקום פסטיבל פריחת הדובדבן אולם אנו היינו שם בסתיו בעונת השלכת הצבעונית ביערות.

לפנינו עוד כ-120 ק"מ ליעד הבא, מקדש האינסה ושמורת הטבע גייסאן ((Haeinsa Temple

בכניסה לחניה גבו מאיתנו עבור החניה, הכניסה והמוזיאון הנמצא שם, סה"כ שילמנו 10,000 וואן קוריאני ונכנסנו עם הרכב, עלינו ועלינו עד שהגענו למקום והבנו שאנו לא בכיוון, אחרי ששאלנו הבנו שעברנו בדרך את הפניה, חזרנו מעט ופנינו (מהכניסה, הפנייה היא ימינה, יש שם שלט חום שרשום עליו מוזיאון) הגענו לרחבה עם דוכנים והבנו שזה המקום, מפה מתחילים ללכת כרגיל כמו בכל מקדש הנמצא בתחומי שמורת טבע, בדיעבד ראינו שהרכב שהיה איתנו וחיפש גם כן, שאל בשפתם וקיבל הסבר איך להגיע עם הרכב עד למקדש, לנו נתנו הסבר איך ללכת מהמקום שהגענו אליו.

לאחר שהחנינו את הרכב ליד הדוכנים, עלינו במדרגות לרחבה העליונה (זהירות במדרגות, הן גבוהות ומסותתות בגסות), ברחבה העליונה מימין נמצא המוזיאון, תעברו את המוזיאון ותאגפו אותו משמאל מכאן תלכו עם השילוט כ-900 מ' עד שתגיעו למקדש.

ההליכה בטבע מדהימה, אסור להחמיץ את החוויה הזו, יש יער, יש צמחיה עבותה, יש מים וגשרים, יש שבילים, חוויה של טבע במלוא עוצמתו והדרו.

בנית המקדש החלה בשנת 802 לספירה, הוא שופץ וחודש מס' פעמים וב-1995- הוא הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.

המקדש משמש כבית לאוסף הכתבים החשוב ביותר בבודהיזם הקוריאני הטריפיטאקה קוריאנה, 81,350 לוחות עץ עליהם כתובה הדהרמה- עיקרי האמונה מנהגים וכללים שונים של הבודהיזם. כתיבתם החלה במאה ה-13 והסתיימה אחרי 86 שנים, בשנת 1398 הועברו לוחות העץ למיקומם הנוכחי במקדש האינסה.

המבנה העיקרי הוא חדרי האחסון של הטריפיטאקה קוריאנה, והם נמצאים במפלס מוגבה בהשוואה לאולם הראשי ולשלושים המבנים האחרים של המקדש. חדרי האחסון פזורים על פני ארבעה בניינים שנבנו בצורת מלבן.

יצאנו משם אחרי החשכה, חזרנו את הדרך מהמקדש לחניה ומשם 25 ק"מ לעיר Daegu שם מחכה לנו המלון שהזמנו.

8.10.2019 היום האחד עשר – מ- Daegu ל- Gyeongju

היעד שלנו היום היא העיר ג'יאנג'ג'ו Gyeongjuהנמצאת במרחק של כ-66 ק"מולפני שנצא אליה החלטנו לסייר מעט בעיר דגוDaegu.

דגו היא העיר הרביעית בגודלה בקוריאה, זו עיר מטרופולין שכוללת 7 מחוזות, מבחינתנו היא לא הייתה יותר מיעד שינה בדרך ל-ג'יאנג'ג'ו, אולם במזג האוויר האביבי שקיבל את פנינו בבוקר זה, החלטנו לבקר באחד הפארקים הגדולים שיש בה, כבר הכרנו את תרבות הפארקים המטופחת במדינה, ופארק אפסן (apsan park) אליו תכננו להגיע הוא אחד מהיפים בהם טיילנו.

הפארק שוכן בעמק שבין 3 הרים גבוהים שההר אפסן הוא אחד מהם, שטחו של הפארק 1,653 קמ"ר, יש בו שבילי הליכה רבים שכל אחד מהם מוביל לאחד מההרים סביבו, יש בו רכבל המוביל למצפה כוכבים על ההר, יש בו מוזיאון שהוקם בשנת 1979 ומוקדש למלחמת קוריאה – "מוזיאון הקרב על נהר נקדונג" . פארק מושקע ומטופח, מזג אוויר נפלא מה עוד צריך בבוקרו של יום חדש?

בכניסה היה שער עם מחסום, התקרבנו והמחסום התרומם, נכנסנו פנימה עם הרכב והתחלנו לנסוע בפארק כשפנינו למעלה עד שהגענו למקדש, הסתובבנו וחזרנו למטה, עצרנו ליד הרכבל, יש שם ליד, חדר כושר פתוח והרבה מבוגרים השתמשו במתקנים שבו, טיילנו ליד הנחל והגשר באווירה פסטורלית, החנינו את הרכב להפסקת קפה באווירה הקסומה והמשכנו למוזיאון המלחמה, הכניסה אליו אינה עולה כסף והמוצגים בו עוסקים במאורעות המלחמה בין שתי הקוריאות, יצאנו מהמוזיאון ונפרדנו מהפארק.

פנינו כאמור לעיר Gyeongju בירתה הקדומה של קוריאה, הגענו אליה בשעות הצהריים, התארגנו במלון ויצאנו לטייל בעיר, על המפה באייפד היו לנו אתרים רבים שרצינו לראות בעיר הזו ותכננו להיות בה יומיים.

גיונגג'ו הייתה בירת הממלכה העתיקה של שילה ששלטה בכשני שליש מחצי האי הקוריאני במשך כ-אלף שנים (בשנים 57 לפני הספירה - 935 לספירה).

יש בעיר אתרים היסטוריים רבים ומעניינים, רובם קיבלו הכרה של מורשת עולמית מארגון אונסק"ו. האתרים משומרים להפליא, העיר מכונה "מוזיאון ללא קירות" והתיירות בה היא מנוע עיקרי להתפתחותה הכלכלית, כ-8 מיליון מבקרים מגיעים אליה מידי שנה.

יצאנו מהמלון שממוקם בכביש הכניסה המרכזי לעיר כשהיעד הראשון שלנו הוא: Tumuli Park או בשמו האחר - Daereungwonמחיר הכניסה – 3,000 וואן למבוגר. יש לפארק כניסות ממזרח ומצפון.

המראה הראשון שבולט לעין בפארק, הן תלוליות הדשא שמפוזרות בו, אלו קברים של מלכי שילה ששלטו במדינה ממקום מושבם בקואנג'ו, הפארק מאד מטופח עם שבילי הליכה מסודרים שמובילים לקופת כרטיסים נוספת למי שמעוניין להיכנס לקבר היחיד הפתוח בו - daereungwon tomb, (קבר הסוסים השמימי), הקבר נחפר ונפתח לציבור בשנת 1973 ונמצאו בו כ-12,000 חפצים, במחיר הכרטיס שקנינו נכנסנו לראות את הקבר בתוך תלולית הדשא, אין הרבה דברים שהשאירו שם ממה שמצאו, יש הסבר איך בנו את הקברים הללו.

המשכנו בפארק היפה וחצינו אותו לכניסה השנייה שם היה מתחם גדול של חנויות וזו למעשה הכניסה העיקרית לפארק.

מצד שמאל במרחק של כ-150 מ' ראינו התקהלות של אנשים בגן גדול, הרבה בלונים ועפיפונים והחלטנו להצטרף לחגיגה, התברר לנו שזה גן נוסף שבמרכזו ניצב מצפה הכוכבים שהיה יעד בתכנון בטיול שלנו.

מצפה הכוכבים Cheomseongdae (פירושו בשפה המקומית - מגדל מביט בכוכבים), זהו מבנה בצורת חרוט הבנוי מ-362 אבנים, המצפה האסטרונומי העתיק ביותר ששרד באסיה ואולי אפילו בעולם, הוא נבנה במאה ה -7 בתקופת ממלכת שילה.

לפי הרשום על קופת הכרטיסים בכניסה לגן, מחיר כניסה 500 וואן, אולם המבנה היה ריק מאדם ואנו כמו כולם נכנסנו חופשי, טיילנו בגן היפה עם מאות מקומיים, כשמיצינו את הגן שמנו פעמינו ליעד הבא (הכול קרוב והליכה רגלית בין האתרים ממש מתבקשת) - בריכת אנאפג'י (Anapji Pond), שגם הוא שריד היסטורי מתקופת ממלכת שילההליכה של פחות מקילומטר מובילה לכניסה הראשית לאתר, לפי כמות הדוכנים והאנשים בכניסה, ברור שמדובר באתר מבוקש.

בריכת אנאפג'י כפי שהאתר נקרא כוללת מבנים של ארמון ובריכה, זהו למעשה הארמון המשני ששימש את נסיך הכתר בתקופת ממלכת שילה, השם בריכת אנאפג'י הוא שם מאוחר שניתן לאתר אולם גילוי שבר חרס עם השם “Wolji” ( בריכה עם השתקפות הירח) בשנות ה-80 של המאה הקודמת, הוביל לשמו האמיתי של האתר ושמו שונה.

האתר יפה ומרשים אנחנו הגענו לשם בדמדומי הערב, יש שם 3 מבנים באחד מהם יש תצוגה של כל המתחם בעת העתיקה, יש שם יער, אגם והרבה מאד תאורה מרשימה, אנחנו נכנסנו למבנים והלכנו בשביל ביער המואר מסביב לאגם, בהחלט מקום מרשים וכך כנראה גם חשבו מאות האנשים שהיו שם איתנו.

משם הלכנו לאורך חומת פארק טומולי, חזרה למלון וסיימנו את יומנו הראשון בעיר Gyeongju.

9.10.2019 היום השנים עשר – Gyeongju והסביבה

בערב שעבר החלטנו לעשות שינוי בתוכנית הטיול שלנו, היעד המתוכנן הבא אמור היה להיות העיר אולסן, במחשבה נוספת החלטנו לוותר אליה ולהגיע ישירות לבוסאן, דהיינו, להוסיף יום לבוסאן ע"ח אולסן, ביטלנו מלון, הזמנו מלון, היום ומחר נסגור את כל היעדים שתכננו עד בוסאן.

את היום התחלנו במתחם תיירות ושעשועים הנקרא: Bomun Tourist complex

המתחם בשטח 20 קמ"ר ונוצר ליד אגם Bomunho Lake כ-10 ק"מ ממזרח לעיר, יש במתחם, מלונות, אתר גולף, קניונים, מתקני שעשועים וכל מה שמכוון להגברת התיירות לעיר, האזור הזכיר לי את העיר אילת, רק שאינו משמש למגורי קבע אלא כאתר תיירות, טיילנו על הטיילת סביב האגם ועזבנו את המקום, נסענו 8 ק"מ ליעד הבא, והגענו ל-Bulguksa Temple – מקדש בודהיסטי שנבנה בתקופת ממלכת שילה ושייך למסדר ג'וגיה, ממסדרי הבודהיזם הקוריאני, המקדש קיבל הכרה כאתר מורשת עולמית מאונסק"ו. (יחד עם מערת seokguram אליה נגיע במהלך היום)

מחיר כניסה למבוגר 5,000 וואן, מהכניסה ועד למקדש כ-200 מ' הליכה ביער, מגיעים למבנה הפעמון וימינה מהמבנה ממשיכים למקדש, עוברים מחצר לחצר, ממבנה למבנה, המקום יפה ומטופח, יש לו היסטוריה ואוצרות לאומיים שהופכים אותו לאחת מיצירות המופת של האומנות הבודהיסטית של אותה תקופה, באתר המקדש ישנן שתי פגודות והרבה מבני אבן, חלקם מקוריים וחלקם משוחזרים ומשופצים. אני מניח שלחובבי היסטורית הבודהיזם הקוריאני המקדש מהווה אתר חשוב ומשמעותי על כלל שבעת האוצרות הלאומיים הנמצאים בו, עבורנו זה היה עוד מקדש במקום יפה.

מהמקדש נסענו למערת seokguram ששוכנת 6 ק"מ ממקדש בולגוקסה, גם עליה הכריז ארגון אונסק"ו בשנת 1995 כאתר מורשת עולמית.

מחיר כניסה לאתר – 5,000 וואן, הדרך הלוך לקחה 7 דקות מעט בירידה, הדרך חזור 9 דקות מעט בעליה.

המערה נבנתה בין השנים 751 ל- 774 לספירה, היא נמצאת על הר הגרניט Tohamsan חלקה של המערה בנוי בתוך ההר וחלקה מקורה מבחוץ, פסל בודהה מוזהב ניצב מאחורי קיר זכוכית, גובהו 3.5 מ' והוא יושב על כס הלוטוס ברגליים שלובות, חל איסור לצלם במערה.

יעד נוסף שרצינו להגיע אליו היההר נאמסאן (Namsan Mountain)הר בודהיסטי קדוש עם אלמנטים רבים כמו פגודות, פסלים ומקדשים, תוכנות הניווט שהיו לנו לא כל כך הבינו מה אנחנו רוצים והציעו לנו כאלטרנטיבה, הר בעל שם דומה בסיאול., החלטנו לוותר ולחזור למלון שלנו ב-Gyeongju

בדרך עברנו ליד גן גדול ומרהיב עם מבנה מרכזי גדול ויפה, ניגשנו לכניסה לראות במה מדובר, ראינו שזה ארמון בשם Tong il Jeon palace, מקריאת אבן הזיכרון הנמצאת שם הבנו שהארמון נבנה ב-1977 כזכר לאיחוד הגדול של 3 ממלכות חצי האי קוריאה בהנהגת ממלכת שילה, האיחוד נעשה בשנת 660 עם ממלכת Baegje ובשנת 668 עם ממלכת Goguryeo וכך כהגדרתם, נפתח תור הזהב לממלכה המאוחדת בקוריאה.

חזרנו למלון ב-Gyeongju, מחר מחכה לנו נסיעה לבוסאן, היעד הבא שלנו בטיול.

10.10.2019 היום השלושה עשר –מ-Gyeongju ל-Busan

יצאנו בבוקר מ- Gyeongju בדרכנו לעיר בוסאן, תכנו בדרך להגיע למס' אתרים חלקם לא היו בתכנון הראשוני כשחשבנו שהיעד הוא אולסן.

היעד הראשון היה tongdosa temple, כ-35 ק"מ מ- Gyeongju.

מקדש טונגדוסה נוסד לראשונה בשנת 643 כדי לשכן את השרידים הקדושים של הבודהא ההיסטורי (עצם מגולגולתו, חלוקו וקערת הקבצנות שלו) הנזיר ג'ג'אנג נסע למקדש יוניז'יסי שבסין, שם השיג את השרידים, מקדש טונגדוסה הוא אחד משלושת מקדשי האוצר הקוריאניים.

מגרש החניה סמוך ממש לאתר, המבנה הראשון מול מגרש החניה היה המוזיאון, בכניסה השאירו לנו ארון עם כפכפים רמז לכך שמבקשים להיכנס בלי נעליים, ואנחנו לתומנו חשבנו שרק במקדשים דורשים זאת.

בקומה הראשונה הייתה תצוגה של כלים ופסלים, הקומה השנייה במוזיאון הייתה סגורה, יצאנו משם והתחלנו ללכת בשביל המוביל למקדש, השטח הוא עצום, נחל זורם לצדנו ואני צועדים ונכנסים לשטח המקדש.

ליד המוזיאון יש שטח גדול עליו מוצבות מצבות סטופה המכבדות נזירים ששהו ומתו במקדש, מספרן הרב של המצבות הללו יכול להעיד עד כמה המקדש עתיק.

התלבטנו כשחשבנו על ביקור במקדש נוסף האם זה נחוץ אחרי כל כך הרבה מקדשים שהיינו בהם בטיול הזה, התשובה היא – מומלץ! מעבר לחשיבותו הרבה בקרב מאמיני הבודהיזם הקוריאני, המקום בהחלט מיוחד, גדול ומטופח, עם אווירה מיוחדת, הרבה צמחיה ומבנים יפים.

בחלק המרוחק יותר של המקדש, מצד שמאל יש ירידה במדרגות לחדר האוכל, ירדנו לראות את המקום והוזמנו כלאחר כבוד להשתתף בסעודה, החדר אוכל עצום המטבח גדול ומשוכלל וכל הזמן יש מי שמבשל ומי שאוכל, האוכל פשוט וטעים בעיקר ירקות מבושלים ומרק. יושבים ליד שולחנות עם כסאות נוחים (לא על הרצפה כמו שראינו במקומות אחרים), לוקחים כלים, ממלאים אוכל מסירים גדולים, אוכלים והולכים לנקות את הכלים ולהשאירם במקומם, הכול מסודר וברור וחיש קל אתה מרגיש שהשתלבת בסביבה.

יצאנו מהמקדש ליעד הבא שלנו, כ-35 ק"מ לכיוון העיר בוסאן והגענו למקדש Beomeosa, גם הוא ממוקם בלב החורש, החניה קרובה למקדש, הכניסה לא עולה כסף, החניה עולה 3,000 וואן.

המקדש בן 1,300 שנה, אין הרבה מה לראות בו שלא ראינו כבר, אולם נקודת התצפית הגבוהה משקיפה ממנו על הגגות השחורים ועל המבנים המיוחדים שבו.

הקדשנו למקום מס' דקות ונסענו ליעד הבא ............מקדש, כן, שוב! אבל הפעם לא בגלל מה שיש לראות בו אלא ובעיקר בגלל מיקומו, כמעט בכל תמונה של מקדש בדרום קוריאה, תעלה תמונה של מקדש Haedong Yonggungsa Temple בשל מיקומו המדהים על צוק בקו החוף אל מול האוקיינוס.

החנייה עולה 3,000 ואן, הכניסה אליו אינה עולה כסף, ההליכה אליו כולל ירידה של 135 מדרגות לכיוון המצוק והים. לפני שמגיעים אליו, חובה לסור שמאלה לנקודות התצפית על המקדש, המצוקים והים, זו נקודת התצפית המשקפת את הסיבה העיקרית להגעה לכאן.

בשטח המקדש עצמו יש פסל בודהא גדול שיושב ועוד אחד ששוכב, יש מרפסת ושם יש פסל נוסף, המקום בהחלט יפה ומטופח, באים לכאן המונים, ובשטח הקטן יחסית נוצרת תחושה של צפיפות.

עזבנו את המקדש בשעת בין הערבים כשפנינו לבוסאן למלון שהזמנו, כ-12 ק"מ לפנינו וסיימנו את היום.

11.10.2019 היום הארבע עשר –Busan

בוסאן, לעיתים נקראת גם פוסאן (Pusan) עניין של הגייה, העיר השנייה בגודלה אחרי סיאול, עיר הנמל הגדולה ביותר (הנמל החמישי בעולם) ממוקמת בדרום מזרח המדינה, אוכלוסייתה מונה מעל 3.5 מיליון נפש.

העיר מפותחת, תעשייתית, בעלת מרכזי מסחר גדולים, שווקים, גנים ושפע אטרקציות למבקרים בה, זו עיר תוססת שיש בה שילוב מרתק של קידמה ומסורת, היא מוקפת הרים ושני נהרות, נקדונג וסויונג.

כדי לחבר בין חלקי העיר השונים בנו בעיר הרבה גשרים וביניהם הגשר הענק והמרשים Gwangandaegyo Bridge, אורכו מעל 7 ק"מ יש בו שתי קומות כשכל קומה מובילה לכיוון נגדי. וזו רק דוגמה אחת לתהליכי הפיתוח המואץ שעברו ועוברים על העיר וניכרים בכל פינה בה.

יש בעיר שפע של חופים מטופחים בהם מתקיימים אירועים רבים, שני החופים הפופולריים הם Haeundae ,Gwangan

אנחנו תכננו 3 ימים בעיר אבל השינוי שעשינו בתוכנית הביא לנו יום נוסף בבוסאן, יום עם רכב, אי לכך החלטנו למצות את היעדים הרחוקים מהעיר לפני שנצטרך להחזיר את הרכב, על מנת לא לבזבז זמן בהגעה אליהם באמצעות תחבורה ציבורית מורכבת.

היעד הראשון שהתכוננו אליו היה פרק המשקיף על הים Oryukdo Skywalkפארק שנמצא בין גורדי השחקים לא רחוק מהאזור שבו היינו – חוף Haeundae.

כשהגענו לאזור והחנינו את הרכב, לא ראינו אפשרות שבין גורדי השחקים הללו יהיה פארק גדול ומומלץ ושאלנו בחור צעיר למיקומו של הפארק, זו לא הפעם הראשונה שזה קרה לנו בדרום קוריאה, בחור לבבי שלא הסתפק בהסבר סתמי והלך אתנו עד למקום.

הפארק כמובן מטופח ומושקע כפי שהדרום קוריאנים יודעים לעשות, שבילים מסודרים, מרפסות תצפית ומדרגות דק רבות, ומעל הכול – מרפסת תצפית מזכוכית אליה נגיע מאוחר יותר, והכול חופשי ובחינם.

עלינו למעלה להשקיף על הנוף והים, ועל הגן היפה שבנו בפארק, משם ירדנו לכיוון המרכז הקטן שהיה שם וממנו יש שביל המוליך למרפסת הזכוכית הבנויה בצורת פרסה מעל המצוקים.

כאמור הכול חופשי בחינם, עולים למרפסת, מקבלים בד לציפוי הנעליים כדי לא להזיק לזכוכית ונכנסים למרפסת הבולטת מעבר למצוק.

אחרי המרפסת חזרנו למרכז המסחרי, ראינו שם שלט מידע לתייר ((Tourist information, המקום היה בשיפוץ אבל חיפוש נוסף במבנה הביא למציאת המיקום החלופי, לקחנו משם מפות, התייעצנו עם הגברת הנחמדה, הסבלנית דוברת האנגלית שהייתה שם, סימנו לעצמנו על המפות את היעדים, כולל יעדים מומלצים שלא היו בתוכניותנו ויצאנו ליעד הבא.

UN Memorial Cemetery – בית הקברות הבינלאומי של חיילי האו"ם שהשתתפו במלחמת קוריאה. במקום יש כ-2,300 חללים בני 11 אומות, כולם לחמו במסגרת כוחות האו"ם שפעלו לצידה של קוריאה הדרומית במלחמה בין השנים 1950-1953.

הכניסה חופשית, גם החניה בחוץ חופשית אם כי כשהיינו שם היה מי שכיוון את התנועה במגרש החניה הצפוף.

המקום מאד מטופח ומושקע, לכל אומה יש חלקת קברים משלה, גננים מטפחים שם בכל פינה וניכרת ההערכה של תושבי המדינה לאלו שבאו וסייעו להם במלחמה ההיא.

יש במקום מוזיאון עם תמונות, מדליות והסברים בכמה שפות, יש שם אולם הקרנה עם סרט במספר שפות. היינו שם כ-40 דקות, חזרנו לרכב כדי להמשיך בתוכנית.

Amnam Park – היו לנו שני מסלולים כאלו בבוסאןמסלולים מובנים מעל מצוקים ליד הים, שניהם היו מושקעים מאד, לשניהם היה נוף מדהים עם רקע של התנפצות הגלים על המצוקים מתחתינו, לשניהם כניסה חופשית ולשניהם הגענו במקרה, האחד בעזרת היועצת מהתצפית הקודמת, השני היה סמוך ליעד אחר אליו התכוונו להגיע. Amnam Park אליו הגענו עתה, היה הראשון.

זהו כאמור מסלול הליכה מושקע הכולל מדרגות, תצפיות, גשרים, רעש הגלים המתנפצים מתחתינו על הסלעים, חלקם בצבע אדום וחלקם בגון צהוב לבן.

אנחנו הגענו אליו אחרי שתוכנת הניווט הביאה אותנו להר הסמוך, משם למעשה יוצא/מגיע רכבל שהנקודה הנגדית שלו איפשהו בעיר, כשעלינו להר, ראינו מלמעלה את המסלול ומגרש החניה, והבנו שהירידה החדה מההר תביא אותנו היישר ליעד.

נכנסנו בלי שדרשו תשלום (ביציאה שילמנו 2,400 וואן), לא היו שם רכבים רבים, היו שם דייגים רבים, החנינו את הרכב והתחלנו לצעוד על המסלול בתחילה חשבנו שנלך עד הפינה ונחזור, אחרי הפינה הלכנו לפינה הבאה וכך המשכנו מפינה לפינה עד שהגענו כמעט לסוף הדרך, קבוצה עם שני רכבים יכולה להשאיר רכב אחד בקצה השני ולחזור משם, אנחנו כאמור היינו צריכים לחזור לרכב במקום שהשארנו אותו, אורך המסלול המלא - 1.2 ק"מ לנו זה לקח בהליכה איטית כ-40 דקות בהלוך ו-30 דקות בחזור.

חזרנו לרכב ונסענו כ-5 ק"מ ליעד האחרון שלנו ליום זה Gamcheon Culture Village

הכפר הפולקלור והתרבות גמצ'און הוקם בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים, בשנות ה-50 הגיעו אליו פליטי מלחמת קוריאה והצפיפות והעוני גדלו, החלטה לשיפוץ הכפר וגיוס הכספים לכך, הובילו גם לשיתוף פעולה עם אמנים מקומיים, הכפר נולד מחדש וכעת הוא מושך אליו תיירים מכל העולם. מלבד תיירים, הכפר מאכלס גם קהילה של אמנים מקומיים ובינלאומיים

הבתים הצבעוניים שנבנו בצורה של גרם מדרגות על רגליו של הר חוף, זוכים לכינוי "מאצ'ו פיצ'ו מבוסאן. סמטאות רבות מעוטרות בציורי קיר ופסלים שיצרו התושבים.

תחנת המטרו הקרובה לכפר היא תחנת Toseong קו 1.

אנחנו הגענו עם הרכב ומהר הבנו שהנהיגה בכפר כמעט בלתי אפשרית, הכבישים תלולים מאד וצרים, טיול רכוב בכפר הוא סכנה של ממש ולכן בהזדמנות הראשונה שמצאנו חניה, עזבנו את הרכב ויצאנו לטיל רגלית, אין הרבה מה לראות בכפר, אפשר להתרשם מהמראה הייחודי שלו מכמה מרפסות תצפית שיש במקום, הכביש התלול הוא מסלול ההליכה, אנחנו הסתובבנו, התרשמנו ועזבנו לפנות ערב בדרך חזרה למלון שלנו שליד המדרחוב השוקק הניצב לחוף Haeundae.

12.10.2019 היום החמישה עשר – Busan

בבוקר נפרדנו מהרכב שליווה אותנו ב-12 הימים האחרונים והמשכנו את הטיול בעיר בוסאן

משהו על התחבורה הציבורית בבוסאן – ההעדפה שלנו תמיד היא לנסיעה במטרו היכן שיש אופציה כזו, יותר מהיר ויותר פשוט להתמצאות, בבוסאן יש מטרו מצוין שנותן מענה לחלק ניכר מאתרי העיר באמצעות 5 קוים. כדאי לרכוש את כרטיס ה-T-money, אנו השתמשנו בכרטיס שרכשנו בסיאול שנותן מענה גם כאן, מטעינים אותו בחנויות נוחות רבות, צריך להכניס אותו בכניסה וביציאה.

רצוי ומומלץ להשתמש באפליקציה כדי לתכנן את הנסיעה, הכרוז במטרו מכריז על התחנה הקרובה בקוריאנית ובאנגלית, ניתן להיעזר גם בשילוט אלקטרוני ליד הדלתות.

למי שמתכנן לנסוע במטרו עם מזוודה או מטען כבד, חשוב שיידע שישנן הרבה תחנות שהירידה/עליה בהן היא באמצעות מדרגות (לא מדרגות נעות), אנחנו תכננו אופציה כזו, בדקנו היטב את האפשרות וגילינו שבכל תחנה יש מעלית לכל הקומות ואפילו יותר מאחת, ללא קשר אם יש או אין מדרגות נעות.

בבוסאן יש גם אוטובוס תיירים, שמגיע לכל האטרקציות בעיר, ניתן לעלות ולרדת ממנו בכל תחנה ללא הגבלה, פתרון טוב למי שרוצה להספיק הרבה בזמן קצר, מחיר ליום נסיעה באוטובוס כזה 12 דולר.

מוניות בבוסאן הן גם אופציה אבל..... יש הרבה פקקי תנועה ועומס בכבישים, הנהגים אינן יודעים אנגלית וצריך להיעזר בשם היעד בשפה המקומית והאופציה הזו יקרה יותר מכל האלטרנטיבות, למי שבוחר בה עדיף שיעשה זאת במונית שאינה בצבע השחור, אלו מוניות מפוארות יותר ומאיליו גם יקרות יותר.

היעד הראשון שלנו ליום הזה היה – שוק Jagalchiשוק הדגים העצום בבוסאןאיך אמר מי שאמר, שוק הדגים הזה דבר מרשים אך רק לבעלי קיבה חזקה., הגענו לאזור במטרו והתחלנו ללכת לכיוון שחשבנו שהשוק נמצא בו, כבר בדרך אפשר לראות שהאווירה היא אווירת שוק, הרבה רוכלים ודוכנים בצדי דרכים, לבסוף הגענו למבנה, מדובר במבנה עצום בעל שתי קומות, בקומה הראשונה מאות דוכנים (נדמה לי לפי המספור הקיים שם שיש 354 דוכנים) עם כל ייצור ים אפשרי, חלקם באקווריומים גדולים וחלקם על הדוכן, ראינו הרבה שווקים מסוג זה, שוק זה אינו שונה אבל מרשים מעצם גודלו. בקומה השנייה יש בעיקר דוכני אוכל, קשה קצת לקרוא לזה מסעדות, אדם מתיישב שם ליד הדוכן ומקבל מכל טוב הארץ, מה שיש להם בעיתוי זה, או את מה שהוא עצמו קנה למטה., בהמשך בקומה השנייה יש דוכנים לתבלינים וכל מיני סדקית כמו בשוק רגיל.

יצאנו מהשוק והיעד הוא קניון Lotte Department Store הנמצא בסמוך, קניון בדרך כלל אינו יעד בשבילנו, אבל בקניון הזה יש תצפית של 360 מעלות על העיר מהקומה ה-13 בו.

נכנסנו אליו, Mall כמו כלMall בגדים, תיקים, אביזרים, אוכל וכו', אבל אנחנו בדרך לתצפית, אנחנו לא מתעכבים שם ומחפשים מאיפה עולים, הפתרון שמצאנו היה המדרגות הנעות כי מעלית ישירה לשם לא מצאנו, לא התרשמנו שיש יותר מ-5,6 קומות בבניין אבל עלינו ועלינו והגענו לקומה ה-13 לתצפית, רוח חזקה קידמה את פנינו אבל את התצפית סובב קיר זכוכית שממתן את הרוח מסביב.

התצפית לא מאכזבת ואכן כ"תיירים וותיקים" אנחנו מנסים להבין מהו כל אתר שאנו רואים, לא רואים את כל העיר גם מפני שהיא גדולה וגם מפני שהרים חוצים אותה ולא מאפשרים ראות ישירה, את הגשר הגדול למשל לא ראינו משם.

כשירדנו ראינו שעל הקניון יש גם גן יפה – שרלוט גרדן.

מקניון Lotte הלכנו למדרחוב הנמצא מעבר לצומת הגדולה שבפתח הכניסה הראשית לקניון היעד שלנו היה פארק יונגונגסן (Yongdusan Park)על גבעה שם בגובה 120 מ'ניצב מגדל תצפית, מהדרך שממנה באנו (מכיוון הקניון), העלייה לגבעה נמצאת במדרחוב בצד ימין, יש שם שער ומדרגות נעות שעולות עד לגבעה ב-9 מקטעים.

כשהגענו לשם הבנו מאיפה הגיעה המוסיקה הקצבית ששמענו למטה, הייתה שם חגיגה של אקרובטים, היו שם הרבה אנשים, מחיר העלייה לראש המגדל – 8,000 וואן, אנחנו ויתרנו על העלייה לשם כי דמדומי הערב שירדו, לא אפשרו ראות טובה, הגן מטופח והעליה אליו חופשית.

אחרי שירדנו מהפארק, המשכנו ללכת במדרחוב הצבעוני העמוס והרועש, הגענו להתכנסות שנראתה כמו אסיפת בחירות, כששאלנו לפשר ההתקהלות, הסבירו לנו שמדובר בחגיגה לזכר הפלתו של דיקטטור בשם פאק צ'ונגהי לפני 40 שנה.

משם המשכנו לתחנת המטרו הקרובה ונסענו למלון.

13.10.2019 היום השישה עשר – Busan

אמש רכשנו כרטיסים לאקווריום באמצעות אפליקציה למכירת כרטיסים, האקווריום נמצא במרחק הליכה קצר מבית המלון שלנו והחלטנו להתחיל את היום בביקור בו.

האקווריום נמצא על קו החוף, מבנה גדול ומרשים, היינו בו כשעה וחצי ועזבנו באכזבה, יש בו יותר גימיקים ואורות שאינם מצדיקים את מחיר הכניסה הגבוה, המוזיאון מתאים יותר לילדים ורחוק מהסופרלטיבים שקשרו לו.

חזרנו למלון, לקחנו את התיקים ויצאנו לכיוון המטרו כשהיעד הוא פארק איגידה (Igidae Park) היום יום ראשון והתנועה בכבישים דלילה, ירדנו בתחנת המטרו הקרובה ביותר לפארק אבל ידענו שהמרחק מהתחנה אליו גדול ואין תחבורה אחרת פרט למונית ולכן החלטנו בשלב זה לצעוד בחדווה ולהתקדם עם המפה באייפד, המרחק הוא 2.3 ק"מ, עוברים גשר גדול ונכנסים לחצי אי, ממשיכים עד שמגיעים לנקודת התצפית על צוק שמשקיף על הגשר הגדול.

לתומנו חשבנו שנגיע לנקודת התצפית ונחזור משם למטרו להמשך, אולם ראינו אנשים שיורדים לתצפית מנקודה גבוהה ליד מבנה זכוכית גבוה, החלטנו לעלות לשם ולשפר את נקודת המבט, משם המשכנו בשביל ונכנסנו למסלול הליכה מדהים על המצוקים מעל הים, מאד מזכיר את Amnam Park, כשפרטתי את הטיול בו ב-11.10.19 כתבתי שהיו שני מסלולים דומים, פארק איגידה היה השני, גם הוא מסלול מטופח ומושקע, גשרים ומסלולי דק מעל המצוקים, נוף מדהים, ניכר היה שהקוריאנים השקיעו רבות גם כאן כדי ליצור אתר נפלא והכול חופשי.

הים היה סוער והמעבר מעליו, היה מרשים, אורך המסלול 1.2 ק"מ, ואינו כרוך במאמץ פיסי מיוחד.

סיימנו את המסלול וחזרנו ברגל חזרה לתחנת המטרו, משם הסענו לשוק גוקג'ה(Gukje) - .

שוק עצום וגדול, משתרע על פני מס' רחובות וסמטאות, לפי מה שקראנו, יש בו אזורים לפי מוצר, דהיינו כל רחוב מוקדש לתחום אחר, לא התרשמנו שזה כך, היה בו הכול מכל וכל וכמובן אוכל הסתובבנו בו עד שהגענו למדרחוב שהיינו בו אמש ליד קניון Lotte Department Store

למדרחוב נכנסנו במקום שאמש לא הגענו אליו, המשכנו במדרחוב הצבעוני והעליז הזה שבכל זמן יש בו חגיגה, מוסיקה והמוני בני אדם, מהמדרחוב המשכנו לרחוב המקביל לתחנת המטרו ומשם למלון. היום אורזים ומחר עוזבים.

14.10.2019 היום השבעה עשר Busan - Jeju Island

אחרי ארוחת הבוקר חזרנו לחדר כדי לסיים את האריזה לקראת העזיבה והטיסה לאי ג'וג'ו, הטיסה שלנו מתוכננת לשעה 17:05, אחרי בדיקות שעשינו, החלטנו שהדרך הטובה מבחינתנו להגיע לשדה התעופה תהיה לקחת את השאטל שעוצר בקרבת המלון, בדקנו בלוח הזמנים והחלטנו להתכוונן אליו לשעה 14:27.

עד למועד ההתארגנות לעזיבה, החלטנו לטייל לאיDONGBAEKSEOM ISLAND הנמצא על חוף Haeundae- בסמוך למלון.

האי נקרא כך למרות שהוא למעשה חצי אי, בעבר הוא היה אי שהתחבר ליבשת, באי יש כמה אטרקציות: אנדרטה עליה כתוב שירו של המלומד צ'וי צ'י-וון, פסל בת הים, בית APEC הוא מציע גם תצפית נוף לקו החוף של בוסאן לכיוון Mipo, , גשרGwangangdaegyo, והאי Oryukdo.

בדרך לשם בסמוך לאקווריום ראינו תחנת מידע לתייר שלא ידענו עליה, הליכה של כ-300 מ' מהמדרחוב ימינה על הטיילת במקביל לחוף הים, ומגיעים לאי. פונים שמאלה בסמוך למלון, לשביל מצוקים מעל הים בדומה לשבילים שהכרנו, דרך עשויה מדק, מטופחת ומושקעת, גשר מתכת, תצפיות לנוף ומגדלור אליו מגיעים אחרי כ-500 מ' הליכה על המצוק.

ההמשך בשבילים מסודרים שמקיפים את האי, עם השביל הגענו לבניין מטופח ויפה בשם: The Apec memorial, נכנסנו אליו הסתובבנו בו וניסינו להבין מה היה כאן שהצדיק את הקמת המבנה.

ראינו שהמילה Apec היא ראשי תיבות של Asia-Pacific Economic Cooperation (שיתוף פעולה כלכלי באסיה-פסיפיק), והבית נבנה לאירוח כנס 21 מנהיגי הארגון בחודש נובמבר שנת 2005 .

המשכנו ללכת בשביל המוביל לצידו השני של האי והגענו למזלג דרכים, בחרנו בדרך הימנית שטיפסה לגבעה שם היה מקדש והתקיים בו טכס, מלווה במוסיקה וכיבוד, עם מכובדים ואורחים בלבוש מסורתי, זו הייתה חוויה מיוחדת בשבילנו, הוזמנו להיכנס לרחבה כלאחר כבוד, קיבלנו שי, שמענו מוסיקה וטעמנו מהכיבוד שחולק שם.

נפרדנו מהחוגגים והמשכנו להקיף את האי הפסטוראלי הזה שלא מתגוררים בו, ויצאנו ממנו לכיוון המלון, בדרך ראינו ברחבה שלפני האקווריום, הרבה דוכנים סגורים משמע שמתקיים פה שוק, אולי היום יום ב' הוא סגור ואולי הוא יפתח בשעות מאוחרות יותר.

בשעה האמורה התייצבנו בתחנה וחיכינו לשאטל לשדה התעופה, הוא הגיע בדיוק בזמן, שילמנו 7,000 וואן כל אחד, ואחרי 67 דקות, היינו בשדה התעופה,

בשדה התעופה ירדנו בטעות בטרמינל לטיסות הבינלאומיות במקום בטרמינל לטיסות פנים, למזלנו המרחק ביניהם כ-150 מ' בלבד,

עוד טיפ חשוב שכדאי לדעת, בטיסות הבינלאומיות ניתן לקחת מזוודה של כ-23 ק"ג לכל נוסע ולהעלות למטוס בנוסף תיק אישי במידה ובמשקל נתון. בטיסה פנימית מותר לקחת כ-15 ק"ג בלבד מלבד התיק האישי. על כל חריגה יש תשלום לפי משקלה. רצוי לסדר את המזוודות והתיקים כך שלא יהיו חריגות משקל (על אף שלנו לקחו סכום זעום של 2,000 וואן לכל ק"ג חריגה).

אנחנו הזמנו את הטיסה מבוסאן לאי ג'וג'ו זמן רב לפני, באינטרנט, ושילמנו עבור שני כרטיסי הטיסה, כ-72$.

שעה טיסה והגענו לאי ג'וג'ו, המזוודות הגיעו במהרה ואנחנו בדרך לתחנה השכרת הרכב, יצאנו משער 5 בטרמינל, חצינו את הכביש פנינו ימינה וחיפשנו את האוטובוס שמוביל לחברת ההשכרה. התחנה נמצאת בעיר ג'וג'ו ולא בשדה התעופה, התרשמתי שהשדה הקטן אינו יכול להכיל את חברות השכרת הרכב וכולן נמצאות בעיר, מי קרובה יותר ומי מרוחקת יותר, ולכולן יש שאטל המביא אליהן.

רבע שעה נסיעה, הגענו לתחנת ההשכרה, לקחנו את הרכב, שוב עם G.P.S שמנו כיעד את המלון והגענו אליו בלי כל בעיה, אחרי שעשינו ציק אין במלון והתארגנו, הלכנו לטייל ברחוב המרכזי בעיר לא רחוק מהמלון, צבעוני ורועש, עברנו לאורכו וחזרנו למלון לסיום היום.

ועוד טיפ חשוב להשכרת הרכב – בלי רישיון נהיגה בינלאומי לא ניתן להשכיר רכב בדרום קוריאה, פעם כששכחתי אותו הם הסתפקו בצילום שהיה לי בטלפון אבל הרישיון הוא תנאי לקבלת הרכב.

15.10.2019 היום השמונה עשר האי ג'וג'ו, מסלול מזרחי

האי ג'וג'ו הוא תוצר של התפרצות הר געש, כל הסלעים בו הם התוצר של ההתפרצות הוולקנית הזו הגרניט, הבזלת והטוף.

התפרצות הר הגעש הותירה בו תצורות טבע ייחודיות ונופים מרשימים, יש בו יערות רבים, מפלי מים. מישורים והרים נישאים, מאות זני צמחים ומערות לבה. הודות לייחודיותו הוא הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו ובנובמבר 2011 הוכרז כאחד משבעת פלאי עולם בתחרות עולמית בהצבעת מיליוני גולשים באינטרנט.

זהו האי הגדול בדרום קוריאה וגודלו 1845 קמ"ר, אורכו כ-70 ק"מ ורוחבו כ-30 ק"מ, גרים בו למעלה מחצי מיליון תושבים.

האי ג'וג'ו הוא אתר חובה לאלו המבקרים בדרום קוריאה, וניתן לטייל בו הן בתחבורה הציבורית והן ברכב מושכר, אנחנו בחרנו לעשות זאת ברכב שכור שלקחנו כאמור בשדה התעופה כשהגענו לאי.

חילקנו את האתרים שתכננו לראות באי, למסלול מזרחי ומסלול מערבי, למסלול המזרחי יצאנו מהעיר ג'וג'ו ובסופו הגענו לעיר הדרומית Seogwipo את המסלול המערבי התחלנו מהעיר Seogwipo ובסופו חזרנו לעיר הבירה ג'וג'ו.

אחרי שסיימנו את ארוחת הבוקר, עשינו ציק האוט במלון, איליו עוד נחזור, ויצאנו לדרך למסלול המזרחי. היעד הראשון שלנו נמצא במרחק 28 ק"מ מהעיר ג'וג'ו - Manjanggul Cave

מערת לבה היא תופעה מרתקת שנוצרת כתוצאה מזרימת מסה גדולה של לבה מתחת לפני האדמה, מערת הלבה Manjanggul Cave היא ככול הידוע הגדולה בעולם, אורכה 7.2 ק"מ אולם רק כקילומטר מתוכה פתוח לקהל.

ישנם במערה תוצרים של הלבה כמו תצורות על דפנות המערה, נטיפי לבה, עמודי אבן מפוסלים כגון צב האבן.

ניתן לראות במערה שהיא למעשה מורכבת משתי מערות זו על גבי זו כשהמערה אליה נכנסים היא המערה התחתונה.

הכניסה עולה 5,000 וואן, שעות הפתיחה מ-9 עד 18:00 , המערה סגורה בכל יום רביעי הראשון בכל חודש.

יצאנו מהמערה אחרי כשעה כשפנינו ליעד הבא - Seongsan Sunrise Peakכ-25 ק"ממשם.

המקום הוא למעשה אי ויש צורך לעבור גשר גדול כדי להגיע אליו, התמונות שראינו היו מבטיחות, מאין לוע עגול של הר געש, מגרש החניה עצום וגדול ומעיד על הביקוש הרב שיש למקום, למעשה המקום הזה הוא שהוביל את האי כולו לזכייה בתואר אחד משבעת פלאי תבל.

עלינו ממגרש החניה והגענו לקופת הכרטיסים, 5,000 וואן לאדם (כל יום שני הראשון בכל חודש האתר סגור), עדיין לא היה לנו ברור לאן מתקדמים ואיפה רואים מה.

אחרי קופת הכרטיסים ממשיכים בשביל 50 מ' ומגיעים לכרטיסן ועכשיו שימו לב:

אם עוברים את מבנה הכרטיסן משמאל, לא משלמים, הכניסה חינם, שם מגיעים לתצפית על הים ולנשים הצוללות הקשישות שלבושות בחליפת גומי ומשקפת וצוללות בים ללא מיכל חמצן כדי לשלות את כל טוב הים: צדפות, דיונונים, אצות ים ושאר מיני פירות הים.

מעט צוללות נשארו והן כבר הפכו לאטרקציה תיירותית, יש שם שילוט שמכוון לאזור שלהם, (ניתן לרדת אליהם או לראותן מלמעלה) יש גם מידע על השעות שהן יורדות למים.

אם עוברים את מבנה הכרטיסן מימין, או אז חייבים בכרטיס (אותו קנינו בלי לדעת את המידע הזה), הכרטיס מקנה למעשה את האפשרות לעלות במעלה ההר עד לפסגת ה- Seongsan Sunrise ולהשקיף על הנוף מפסגת ההר ועל תופעת הטבע המדהימה, ההר הזה הוא שלקח מים המלח את התואר "פלא תבל".

לנו לא הייתה אפשרות הבחירה כי קנינו כבר כרטיסים ועל כן נכנסנו מצד ימין של המבנה כשפנינו למעלה. מגיעים למזלג, מצידו הימני יורדים מלמעלה ואנו לצידו השמאלי עולים, זה מתחיל בעליה ומגיע למדרגות, הכול בנוי למשעי כמו שהקוריאנים יודעים לעשות, עולים ועולים עם הרבה מבקרים, בערך כחצי שעה עליה כשבדרך יש הרבה מקומות תצפית וכשאנו היינו גם קיבלנו כבונוס רוח חזקה ומזג אויר סגרירי. אחרי 620 מדרגות (ספרתי) מגיעים לפסגה ומבינים למה שילמנו ולמה התאמצנו. מכתש ענק בקוטר של 600 מ' בגובה של 90 מ', יחד עם הסלעים המשוננים סביבו הוא נראה כמו כתר. השמועות אומרות שהזריחה פה מושלמת אבל אנחנו לא זכינו לכך.

הסתובבנו למעלה התבוננו מתצפית הנוף היפה הזו ופנינו לרדת, הירידה מכיוון אחר, 20 דקות והיינו למטה, הלכנו לכיוון התצפית השנייה (החינמית) כשבדרך ראינו את מיקומן של הנשים הצוללות, היינו אמנם קרובים לשעה שהם צריכות לצאת, אך עקב מזג האוויר הסוער, ידענו שלא נראה אותן בפעולה.

עזבנו את האתר, חזרנו לרכב, עשינו הפסקת קפה והמשכנו הלאה במסלול המזרחי שלנו,

היעד הבא - Seongeup Folk Village  כפר מסורתי עם בתי בזלת וגגות קש כדוגמת הכפרים שראינו כבר בטיול זה. בכפר גרים עדין אנשים אבל רובו שופץ ככפר תיירות עם שבילי הליכה מסודרים, פסלי אבן רבים, שילוט ותצוגות, באות אליו קבוצות מבקרים כדי לראות ולשמוע על התרבות שהשתמרה כאן שמייצגת את התרבות הייחודית של תושבי האי ג'וג'ו.

התלבטנו בדיון פתוח עם תוכנת הניווט לגבי מיקום הכניסה לכפר שמוקף חומה ולבסוף הגענו למגרש חניה גדול והבנו שזה כנראה המקום, כשהתחלנו לסייר שם, הבנו שזה למעשה מרכז מבקרים שנמצא מחוץ לכפר, היו שם חנויות רבות שמציגות כלים, פסלים, בגדים ומוצגים תוצרת עצמית, הסתובבנו שם עד שראינו את שער הכניסה ממנו נכנסנו וסיירנו בכפר.

בהחלט מומלץ להגיע לשם, הכניסה חופשית, המקום מטופח ושמור, מעניין היה לראות את מבנה הבתים מאבני הטוף וגגות הקש, את החצרות והמוצגים, השילוב בין כפר חי שמתגוררות בו משפחות למרכז תצוגה תרבותי מסורתי, היה בהחלט מוצלח בכפר הזה.

השעון כבר רמז לנו שהיום הסתיים ואנו לפני נסיעה של כ-30 ק"מ למלון בעיר Seogwipo שם הזמנו את המלון השני שלנו באי.

16.10.2019 היום התשעה עשר האי ג'וג'ו, מסלול מערבי

יצאנו בבוקר ליעד הראשון שלנו שנמצא במרחק של 1.5 ק"מ מהמלון - מפל Jeongbang  עוצרים בכביש הראשי ויורדים רגלית למסלול הליכה קצר הכולל מרפסות תצפית מגיעים עד לסלעים הקרובים למפל.

המפל בגובה 23 מ' ברוחב של כ-8 מ' (תלוי בכמות המשקעים), הוא המפל היחיד באסיה הנופל ישירות לאוקיאנוס ונחשב לאטרקציה מרכזית באי.

מהמפל המשכנו ל- Yakcheonsa Templeמקדש בודהיסטי עליו נאמר שהוא הגדול במזרח.

נסענו כ-15 ק"מ והגענו לאתר, המקדש והמבנים יושבים על שטח של 122,000 מ"ר, הוא אינו מקדש עתיק, בנייתו הסתיימה ב-1981, המקדש המרכזי שלו בגובה של 30 מ' והאולם המרכזי בגודל של מעל 3,300 מ"ר, מבנה מרשים שהביא אותי לחלוץ נעליים לראשונה כדי להיכנס למקדש והאולם הגדול שלו. בכניסה אפשר לקנות אורז ולשים לפני בודהה.

מאחורי המקדש יש שביל עליה ליער למערה שבתוכה יש פסלי בודהה.

עזבנו את המקדש ונסענו מרחק קצר כדי לראות עוד תוצר של התפרצות הרי הגעש באי – Jusangjeollidae מדובר בצוק בגובה של כ-20 מ' שממוקם על שפת האוקיינוס, המצוק נוצר כשלבה מהר Hallasan התפרצה לים, עמודי המצוק שנותרו, בצורת משושים דומים למשושים שרואים אצלנו בבריכת המשושים בגולן, הדרך לתצפית מושקעת ויפה, הכניסה עולה 2,000 וואן, יש מגרש חניה מרווח שמשלמים עבורו ביציאה, גם 2,000 וואן.

כ-3 ק"מ משם היה היעד הבא שלנו - Cheonjeyeon Fallsאטרקציה מרשימה שכוללת הליכה בתוך חורש ל-3 מפלים שונים, הכניסה עולה 2,500 וואן המפל הראשון - בריכת משושים מקומית, יורדים כ-90 מדרגות למפל הראשון, המראה של הבריכה עם המפל ומשושי הבזלת הוא בהחלט מרשים על אף שבעונה זו לא היו הרבה מים במפל, משם צעדנו למפל הבא, 270 מ' הליכה + ירידה של 100 מדרגות שמובילות למפל השני גם הוא מרשים, נופל מתוך החורש, רחב מקודמו ויש בו יותר מים ועכשיו למפל השלישי, עולים את המדרגות שירדנו הולכים מעט ומגיעים לרחבה מרכזית מחוץ לחורש וליד גשר ברזל גדול ומפוסל (אליו נגיע מאוחר יותר) ישנה הדרך למפל השלישי, 350 מ' הליכה הכוללת 277 מדרגות עולות ויורדות ומגיעים למפל קטן שוצף ומרשים, לא גבוה, לא רחב אבל נמצא במקום יפה בלב בחורש, מצדיק את המאמץ למי שלא הספיקו לו שני המפלים הקודמים. עלינו חזרה לרחבה מהמפל ופנינו לגשר הגדול, מכוניות לא עוברות בו אבל הוא מוביל מהאתר לחלק השני של העיר מעל נהר, בגדה השנייה בולט מבנה זכוכית שסקרן אותנו, שאלנו מדריך מקומי לפשר המבנה והתברר שמדובר בגן בוטני, אנחנו חובבי גנים בוטניים החלטנו לחצות את הגשר, מעברו השני יש קופת כרטיסים לאתר המפלים, הסברנו לה שאנו יוצאים לזמן קצר אך נחזור שוב לכניסה זו.

הלכנו מעט ימינה לגן הבוטני, מחיר כניסה לאדם – 10,000 וואן, לנו כסניור עלה 8,000 לאדם, נכנסנו פנימה שפנינו למבנה הזכוכית המרכזי, יש בו מס' אולמות גדולים מזכוכית, בכל אולם סוג אחר של צמחים מכל העולם, המקום מדהים, מטופח, יפה ומושקע, שווה כל וואן למי שאוהב ומתעניין בצמחיה מיוחדת, יש שם גם מעלית לקומה העליונה במגדל, משם נשקף הנוף של הסביבה, סיימנו אחרי כשעה וחצי, חזרנו לאתר המפלים, חצינו את הגשר והלכנו לכיוון מגרש החניה והרכב.

החלטנו לעשות הפסקת קפה לפני שניסע משם, לא היה קשה למצוא באתר המפלים פינה יפה ושקטה, ישבנו שם כחצי שעה לפני שיצאנו ליעד הבא שלנו.

ראיתי באינטרנט המלצה להגיע לגן מיוחד בשם Spirited Garden, ההמלצה הגיעה בדיוק בזמן בשבילנו כי מיקומו בדרכנו לעיר ג'וג'ו, ולשם נסענו אחרי אתר המפלים.

נסענו 17 ק"מ והגענו לגן, מחיר הכניסה 12,000 וואן, יחסית יקר למחירי הכניסה במדינה, הגן אכן מדהים ומיוחד, גן יפני מעוצב, הרבה מאד צמחים ננסיים צמחי בונסאי, חלקם בני מאות שנים, פסלים מגולפים מסלעים וולקניים, מפלים, בריכות גשרי אבן, בהחלט אוירה רגועה התואמת לשמו של הגן, אין הרבה מידע על הגן הזה אבל מאד מומלץ להגיע אליו, הגן נמצא בין מוזיאון התה ל-Hallim Park ומבחינתנו כאמור בדרך למלון בעיר ג'וג'ו.

במרחק קצר מהגן בדרכנו אליו ראינו שלט Glass Castle, עתה חזרנו לבדוק במה מדובר, השעה הייתה 18:00 והמקום כבר נסגר למבקרים אבל אנחנו התרשמנו שמדובר במוזיאון זכוכית, בדקנו וגילינו שהמוזיאון נפתח ב -2008 ויש בו מתקנים חדישים הקשורים לאומנות הזכוכית, אולם תצוגה, סטודיו עם כבשן, חדר ניפוח זכוכית וחדר לעיבוד זכוכית. המוזיאון מנסה לקדם את אומנות הזכוכית באי, אבל כאמור אנחנו איחרנו להגיע ולא יכולנו להתרשם מביקור בו.

עוד כ- 50 ק"מ נסיעה והגענו למלון שהיינו בו אחרי ההגעה לאי, מחר נסתובב קצת בעיר הבירה ג'וג'ו לפני שנטוס מכאן חזרה לסיאול.

17.10.2019 היום העשרים העיר ג'וג'ו והחזרה לסיאול.

הטיסה שלנו הערב בשעה 18:40, תכננו לעשות היום כמה השלמות לפני הטיסה ולפנות ערב להחזיר את הרכב לסוכנות ההשכרה ומשם לשדה התעופה לטיסה לסיאול.

ארזנו את המזוודות באופן שיקטין למינימום את החריגה במשקל, ביצענו צ'יק האוט במלון ויצאנו ליעד הראשון שלנו – פארק האבן Stone Park הפארק נמצא מחוץ לתחומי העיר במרחק של כ-20 ק"מ מהמלון, התנועה בעיר ג'וג'ו צפופה ודחוסה בכל שעות היום, נראה שעומס התנועה גדול על התשתית של העיר והנסיעה בה לוקחת זמן רב.

הגענו לפארק, יש בו כמה וכמה מגרשי חניה, המגרש הקרוב לכניסה מיועד אך ורק לנכים, כשבאנו בבוקר, היו בחניה מכוניות מעטות בלבד, חנינו ונכנסנו.

מחיר הכניסה לפארק – 5,000 וואן לאדם, לסניור הכניסה חופשית.

הפארק הוא למעשה מוזיאון גיאולוגי פתוח הכולל כפר מסורתי הבנוי מאבנים וולקניות, פסלים רבים, כלים לשימושים השונים כולם מהאבן המקומית השחורה והמחוררת, את כל המצאי בפארק אספו ממקומות שונים באי, הינו שם למעלה משעה ויצאנו כשפנינו ליעד הבא.

לא רחוק מפארק האבן יש עוד אתר גיאולוגי תוצר של הרי געש - Sangum buri הגענו אמנם אליו אבל היה שם עומס מפתיע לשעה זו של מבקרים, מגרש החניה היה מלא ובקופה היה תור גדול, אנחנו שהיינו מוגבלים היום בזמן, החלטנו לוותר על האתר הזה כדי להגיע חזרה לעיר, לשוק גדול ומומלץ הפתוח בכל 5 ימים ובמקרה גם היום - jeju traditional five day market

השוק שוק מקורה שנמצא קרוב מאד לשדה התעופה וקרוב לסוכנות הרכב שם צריך להחזיר את הרכב השכור שלנו, מקום מתאים לסיים את הביקור באי ג'וג'ו.

בעזרת תוכנת הניווט הצלחנו להתגבר על עומס התנועה מסביב לשוק ולהגיע למגרש החניה הסמוך לכניסה, יש גם מגרש חניה נוסף מובנה על קומות ליד הכניסה, מצאנו מקום ונכנסנו לשוק, כולו מקורה ועצום, יש בו כל מה שניתן לחשוב שיש בשוק, מאוכל ודברי מטבח ועד בגדים, משחקים ואביזרים שונים, הכול מכול וכול, מאות דוכנים ומאות מבקרים וקונים, זה לא שוק לתיירים ועל כן המחירים שם נמוכים למדי.

לפי מה שקראתי המנהג להקים שוק שפועל פעם בחמישה ימים נולד לפני שנים רבות והוא מקובל באי בשווקים מסורתיים נוספים, השווקים סובבים את האי בכל יום במקום אחר, זו הייתה דרך לחשוף את תושבי האי למבחר המצרכים הייחודי של כל שוק וגם דרך להעביר מידע ממקום למקום.

אחרי שהסתובבנו, התפעלנו וקנינו, חזרנו לרכב כדי לעשות הפסקת קפה לפני שניסע להחזיר אותו, ואז כשהתכוונו לצאת ולנעול את הרכב, ראינו שיש לנו תקלה במצבר או במנגנון הנעילה וההדלקה של הרכב, כל ניסיונותינו להתגבר על התקלה עלו בתוהו ונאלצנו להזעיק את אנשי סוכנות הרכב, לקח כשעה וחצי של לחץ מפאת לוח הזמנים הצפוף שלנו, עד שהצלחנו להביא את האיש לרכב ואכן, בעיית מצבר, פשוט אבל מלחיץ, טוב שלקחנו זמן עודף וטוב שהיינו קרובים לסוכנות כי אחרת העניין היה מסתבך ומלחיץ יותר.

הרכב נדלק ואנחנו נסענו והגענו לסוכנות הרכב, החזרנו את הרכב במהירות ונסענו בעזרתם לשדה התעופה לטיסה לסיאול.

שדה התעופה של ג'וג'ו קטן מאד יחסית לכמות האנשים שעוברים בו, הוא צפוף ורועש, יש בו מעט מאד מקומות ישיבה בהחלט לא אופייני לשירות הקוריאני בוודאי לא בהשוואה לשדה התעופה הגדול והחדיש בסיאול – אינצ'ון, הנחשב לאחד משדות התעופה הגדולים והמשוכללים בעולם.

הטיסה לסיאול נחתה בשדה התעופה המשני – Gimpo המטרו בשדה זה הוא המטרו המגיע למלון כך שזו הייתה עבורנו הדרך הקלה והמהירה ביותר להגיע מהשדה למלון, היו לנו כבר כרטיסים טעונים ידענו שבכל תחנה יש גם מעלית למקרה שאין מדרגות נעות.

נחתנו בשעה 19:50 בשדה התעופה, בשעה 22:00 כבר היינו במלון.

18.10.2019 היום העשרים ואחד - החזרה לסיאול.

את המפגש המחודש שלנו עם סיאול החלטנו להתחיל בשוק האלקטרוניקה, היינו שם בסיבוב הקודם לפנות ערב, מרבית החנויות היו סגורות ואני הרגשתי שלא מיציתי את הביקור שם. מעבר לכך ידענו שיש באזור גם קניון אלקטרוניקה גדול ורצינו להגיע גם לשם.

נסענו במטרו לתחנת I Park mallמשם הלכנו לשוק, הפעם הוא היה פתוח ושוקק, יש בו את כל הדברים הקשורים בחשמל ואלקטרוניקה, עשרות חנויות לאורך הרחוב, אני הצטיידתי בשני מטענים ומשם המשכנו לחפש את הקניון, אין שילוט ברור לכיוונו, וגם לא ראינו בניין גבוה שמתאים לתיאור שקראנו, התבוננו בשילוטים החומים ובמה שהראה לנו האייפד והמשכנו ללכת עד שהגענו לבניין וזה השם שהוביל אליו - ET Land Electronics Yongsan, הוא נמצא בכתובת: 16-21 Wonhyoro 1(il)-dong, Yongsan-gu, Seoul, אכן 8 קומות של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, חנויות רבות, מבחר עצום אבל המחירים אינם מציאה.

יצאנו משם כשהיעד הוא רובע Myeong-dongרובע קניות הומה שעמוס במותגי אופנה בינלאומיים, חנויות כלבו יוקרתיות וחנויות קוסמטיקה מקומיות, בדרך לשם התעכבנו בכיכר העיריה המוכר לנו, בכל זמן שתגיעו לשם תכלו לראות פעילות כלשהיא שמתרחשת שם, בפעם הקודמת היה זה כנס צבאי גדול עם במה, תזמורת ונאומים, הפעם זה היה דוכנים שכולם עסקו בתחומי החירום: מכבי אש, עזרה ראשונה וכו', בהמשך התקיים שם מופע שירה ותיפוף, נשארנו שם כחצי שעה והמשכנו רגלית ליעד.

הייחודיות של השוק העצום הזה - Myeong-dong מעבר לגודלו הוא בכך שנמכרים בו גם מותגים של מעצבים, ויש בו סניפים של רשתות ידועות, השוק מורכב משני רחובות מרכזיים שנפגשים ומסמטאות רבות היוצאות מהרחובות הללו, שטח הרובע כ-990 דונם והצפיפות בו גדולה, יש בו הרבה בגדים, קוסמטיקה, נעליים ואביזרי אופנה, יש כמובן אוכל ויש גם מדריכי תיירים שכל תפקידם לסייע למי שצריך עזרה.

כדי להגיע לרובע ולשוק, קחו את המטרו בקו מס' 4 , רדובתחנתMyeongdong, וצאו ביציאה 6,7.

בסמוך לשוק התפתח שוק נוסף מתחת לאדמה shoping ground Myeong-dong.

לא רחוק משם יש שוק נוסף מומלץ שוק Namdaemun, הגענו גם אליו אבל השעה הייתה מאוחרת ומרבית החנויות והדוכנים היו סגורים, אם יתאפשר, נגיע לשם מחר, היום האחרון שלנו בעיר ובמדינה.

19.10.2019 היום העשרים ושנים – יום אחרון בסיאול

את היום האחרון שלנו בעיר התחלנו במקדש Jongmyo ביום הראשון שלנו בסיאול ניסינו להגיע אליו ואיחרנו, הפעם הגענו בזמן.

מקדש Jongmyo הוא מקדש קונפוציאני עתיק שהטקסים המתקיימים בו אוטנטיים מהמאה ה-14, טקס האזכרה, שנקרא ג'ונגמיו ג'ריה, נחשב כטקס העתיק ביותר בעולם, והוא מתקיים מידי שנה ביום הראשון של חודש מאי, טקס זה קיבל את ההכרה של אונסקו כמורשת עולמית.

ביום השבת ניתן להיכנס למקדש בלי תשלום, ביום שלישי סגור, במקום מתקיימים סיורים מודרכים בשפות אנגלית, יפנית וסינית.

פרט פיקנטי: מבוגר בלבוש Hanbok(הלבוש הקוריאני המסורתי), פטור מתשלום דמי כניסה.

היעד הבא שלנו היה ארמון Changdeokgung המכונה הארמון המזרחי, 500 מ' מהמקדש בו היינו, הלכנו לאורך החומה, חצינו את הכביש הראשי ונטמענו בין מאות המבקרים שזרמו למתחם.

עמדנו בתור לקופת הכרטיסים, המחיר לאדם: 3,000 וואן, לסניור מעל גיל 64 הכניסה חינם.

יש בארמון 3 חלקים מרכזים, לנו התתבר שהתשלום ששילמנו הוא לחלק הציבורי בלבד, זה המקום שאיליו נכנסנו, כ-100 מ' מהכניסה משמאל ברחבה שהייתה שם התקיים טקס, כנראה מדובר בטקס סיום קורס כתיבה בשפה הסינית, עשרות נבחנים רוכנים על הקרקע וכותבים על מגילה גדולה, ביניהם מסתובבים המשגיחים ומסביב קהל הסקרנים.

המשכנו ללכת בחלק הציבורי עוד 250 מ' והגענו לקופת כרטיסים נוספת, לא כל כך הבנו על מה ולמה אבל ממילה פה ושם הבנו שכאן רוכשים כרטיסים לאזור מבני המגורים וכרטיסים לגן הסודי, היות והבנו רק חלק מהדברים, ביקשנו וקיבלנו כרטיסים למבני המגורים בלבד (עולה 1,000 וואן ולנו ללא תשלום כמובן), ירדנו למבני המגורים, הסתובבנו קצת וחזרנו לקופת הכרטיסים (אזור מבני המגורים די מיותר במכלול הסיור בארמון וניתן לוותר עליו).

כשחזרנו לקופה ראינו שיש שם גם כרטיסים לגן הסודי, המחיר 5,000 וואן כניסה לגן, אין הנחות על המחיר, והכניסה רק בקבוצות ובשעות מסוימות עם מדריך, הכניסה הקרובה לגן הייתה מתוכנת לשעה 14:00 ואנו עשרים דקות לפני מחכים עם עוד אנשים לפני השער.

הקדימו לנו את הכניסה ונכנסנו לגן בלי מדריך, הגן הוא למעשה גולת הכותרת של הארמון, הולכים ביער מטופח, יש בו הרבה מבנים ביניהם מבנה הספרייה, יש שם בריכות מים, פסלים, הגן משתרע על שטח של כ-200 דונם, הוא הוקם ב-1459 ושופץ ושוחזר במאה ה-17, זה לא הגן המפואר ביותר שאפשר לראות במדינה, גם לא בעיר אבל הוא בהחלט שווה כניסה.

סיימנו גם עם הגן ולמעשה הדרך הובילה אותנו לכניסה האחורית של הארמון, היעד הבא אינו רחוק במיוחד – הכפר Bukchon, כפר מסורתי שממוקם בין גורדי השחקים של סיאול, אוסף של בתי האנוק (Hanok) .

מהארמון הולכים עד הכביש הראשי, פונים ימינה ובהמשך מימין רואים את הכניסה לרחוב ולכפר, אנחנו זיהינו את המקום לפי אלפי האנשים שהיו בו, צפיפות דוחסת, הבתים שהשתמרו שונים ממה שראינו עד כה, וכולם הפכו לבתי מסחר, חנויות , מעדניות ומסעדות,, לא כל כך הבנתי מה הביקוש הגדול שהוביל לכאן כל כך הרבה אנשים, אולי גם הם כמונו עזבו את הארמון והגיעו לכאן.

הלכנו בכביש הראשי, מידי פעם סטינו לצדדים כדי לראות בית מסורתי מעניין, זה כבר הפך לדבר שולי בהמולה שהייתה שם, בהמשך מצאנו לעצמנו בית קפה וישבנו שם על המרפסת היפה, משקיפים על המוני האדם הנמצאים ברחוב.

הגענו לקצה הכביש ופנינו לכיוון שוק Namdaemun השוק שבערב בקודם הגענו אליו בשלהי יומו, בדרך עברנו במה שקרוי או היה פעם – רובע האומנים, עברנו פה גם בימינו הראשונים בעיר, יש שם מדרחוב, חנויות ודוכנים ופה ושם אפשר לראות דברים מקורים ויפים שמזכירים קצת שנשארו מעט אומנים פה.

הליכה ארוכה ברחבי סיאול הביאה אותנו לבסוף ל- שוק Namdaemun.

השוק הזה נפתח בשנת 1964, זהו השוק המסורתי הגדול ביותר בדרום קוריאה עם חנויות ודוכנים שמוכרים הכול, הלבשה, הנעלה וכל מה שאפשר ויש לו ביקוש כ-17,000 מוצרים כולל מוצרי יבוא, המחירים אינם גבוהים והחנויות באזור זה מתפקדות גם כשווקים סיטונאיים חלקם מוכרים מוצרים המיוצרים ע"י בעלי החנויות.

יש בשוק כ-10,000 חנויות, קמעונאים, ספקים וסיטונאים בהחלט מרשים להסתובב שם גם אם לא מתכוונים לרכוש דבר.

עם השוק הזה סיימנו את יומנו וטיולנו בעיר, הגענו למטרו ונסענו למלון להתארגן ליום העזיבה שלנו מחר.

סיכום

חצי האי הקוריאני מתחלק בין שתי מדינות עוינות, צפון ודרום קוריאה, כל הניסיונות להביא לרגיעה ושלום ביניהן נכשל ובין ניצני הבנה וסימפטיה, יש גם הפגנת עוינות בעיקר של הצפון כלפי הדרום.

על אף שאוכלוסיית שתי המדינות הומוגנית מבחינה אתנית יש הבדלים רבים ביניהן, הבדלים שנוצרו מאז הפסקת הכיבוש היפני בתום מלחמת העולם השנייה, וההשפעה שהייתה למעצמות המנצחות, ברה"מ על צפון קוריאה, ארה"ב על דרום קוריאה.

כיום הפערים הגדולים הלכו והתרחבו וניכרים בעיקר בתחום הכלכלי, בעוד שצפון קוריאה מדינה קומוניסטית דיקטטורית סגורה, תלויה בכלכלתה במדינות השכנות, יש בה עוני רב, מחסור בחשמל ומים, וההכנסה הממוצעת לנפש היא מהנמוכות בעולם,

דרום קוריאה נמנית עם הכלכלות המפותחות והמתועשות בעולם ומדורגת במקום ה-13 מבחינת התוצר הלאומי הגולמי וזאת על אף שאחרי חלוקת האי בין המדינות, נותר רוב האזור המתועש בתחומי המדינה הצפונית.

שורה של רפורמות כלכליות הביאו את המדינה לרצף מרשים של צמיחה והשתלבות בכלכלה העולמית המודרנית בתחומים התעשייה וההיי טק.

למבקר בדרום קוריאה קשה להאמין שעד לפני כ-ששה עשורים, המדינה הייתה מדינה נחשלת והתבססה בכלכלתה על חקלאות, תעשיה זעירה ודיג ונסמכה על סיוע כלכלי בינלאומי.

דרום קוריאה למודת ניסיון מר מתקופת הכיבוש היפני מקפידה לתת דגש שווה למסורת ולחדשנות, לעבר ולקידמה, יש דגש מתמיד לשימור המורשת והתרבות, ניתן לראות זאת במפעלי שימור מסורת הבינוי והחיים בכפרים העתיקים, במאכלים, בביגוד האוטנטי, במוזיאונים הרבים אליהם מגיעים המוני ילדים ובני נוער, השילוב הזה בין קידמה מהירה וטכנולוגיה מתקדמת לשימור העבר והמסורת מודגש במדינה בכל מקום, בכל אתר ובכל טקס.

ההתרשמות שלנו מהמפגש עם הצפון קוריאנים, שהם אנשים אדיבים וחביבים, לא מהססים להירתם ולעזור כשרואים תייר מתלבט, זה אינו נדיר לראות מקומי המתלווה לתייר כדי להראות לו את יעד החיפוש ולא מסתפק בהסבר פשטני, מה עוד שרובם אינם שולטים בשפה האנגלית.

אנחנו שבחרנו לטייל במדינה באמצעות רכב, גילינו כבישים מטופחים, בכל מקום ולכל אתר, הקוריאנים אינם נרתעים לבנות תשתיות מרשימות ויקרות, כך ניתן לראות גשרים ארוכים, מושקעים ומרשימים בערים ומחוצה להם, מגרשי חניה רחבים, שירותים בכל מקום, נקיים ומטופחים, הרבה מאד גנים מושקעים ויפים עבור ולמען האזרחים.

האתרים שלהם מושקעים ברמה מדהימה, שבילי הליכה מטופחים, גשרים, מדרגות, פיתוח סביבתי רב, בהרבה מקומות בעיקר באתרי הטבע, כל זה ללא תשלום, במקומות אחרים בתשלום נמוך.

ההרים תופסים כ-70% משטח המדינה ויחד עם היערות הרבים, יש במדינה פינות חמד רבות, יערות, אגמים, שבילי הליכה בטבע ושילוב נפלא של טבע ותרבות, חלק גדול מהמקדשים בדרום קוריאה נמצאים בתוככי שמורת טבע מוקפים בהרים וליד נחלי מים. היות והם לא מעוניינים לפגוע בטבע, מקימים מגרשי חניה רחוקים מהאתרים והמקדשים מה שמצריך הליכה רגלית ארוכה אליהם.

ישנם אתרי טבע ומבנים רבים שההגעה אליהם ככרוכה בעליה במדרגות רבות, היו ימים שספרנו מאות מדרגות שעלינו ואלו לא היו ימים נדירים.

לאלו שהאוכל הקוריאני זר להם ואינו ערב לחיכם (כמוני), יש הרבה מאד רשתות מערביות, הן פרוסות ברחבי המדינה ובעזרת תוכנת הניווט ניתן להגיע אליהם בקלות, אין הרבה רשתות סופרמרקט מערביות, אנחנו בטיול ננעלנו על כמה מהן (כגון: Home Plus) ואצלן קנינו את כל מה שהיינו זקוקים לו להישרדותנו האישית.

אמנם כאמור אין הרבה חומרים והדרכה לתכנון טיול לדרום קוריאה אבל באמצעות האינטרנט, הרשתות החברתיות ומעט המידע הקיים, ניתן לתכנן טיול מוצלח, צריך רק לבחור את העונה המתאימה, התקציב, שיטת ההתניידות, המקומות המועדפים והזמן העומד לרשותנו, ולצאת לדרך, דרום קוריאה אינה מדינה יקרה והיחס בין טיב החוויות והאטרקציות שבה לתקציב הנדרש להגיע אליהם, בהחלט מצדיק את הטיול.