קודם תודה לכל הכותבים בעיקר לאלו שנתנו לי להבין שאפשר גם לבד.אז בזכותכם יצאנו ללפלנד באופן עצמאי.זוג באמצע שנות החמישים.
 יצאנו ב26 לפברואר לשבוע.מזג האויר כבר קצת יותר נעים,היום יחסית ארוך מתחיל בסביבות שבע שבע וחצי ובסביבות שש פלוס מחשיך.

הערות כלליות ואח"כ פירוט לפי ימים.

טיסה-

קשה למצוא טיסה ישירה לרובניימי לאנשים פרטיים כי בד"כ הן סגורות לקבוצות. כדאי לבדוק בחברות שונות שמוציאות טיולים מאורגנים לפעמים הם נשארים עם כרטיסים שלא הצליחו למכור.
 הזמנו כרטיסים לרובניימי דרך הלסינקי. את הטיסה הזמנו כחודש וחצי לפני הנסיעה .כשבועיים וחצי לפני הנסיעה תוך כדי שיטוט אקראי באינטרנט בעלי מצא טיסה ישירה לרובניימי דרך חברת גוליבר. הם נשארו עם ארבעה מקומות פנויים והציעו אותם לקהל הרחב. כמובן שהוא מייד הזמין ושילמנו את עלות ביטול הכרטיסים שהיו לנו.אני בטוחה שרבים לא יעשו זאת אבל כל אחד ושיקוליו.אז למי שיש אומץ לחכות עד הרגע האחרון לטיסה הישירה אפשר.

לינה-

הזמנתי דרך בוקינג דירה במרכז העיר מה שאח"כ הוכיח את עצמו כשווה ביותר.הדירה הייתה במרחק חמש דקות הליכה ממרכז העיר ומהחברה דרכה הזמנתי את הפעילויות.
את המפתח לדירה אוספים ממשרדי ההשכרה והם פתוחים עד חמש .אם באים בשעות אחרות זה כרוך בתשלום לכן, מכיוון שנחתנו בשמונה וחצי בערב ועל מנת שגם לא נתחיל בלילה לחפש את המשרד הזמנתי את הלילה הראשון במלון arctic light - שווה ביותר
במקרה תפסנו את השאטל האחרון מהשדה .לצאת מהטרמינל ולשאול איפה השאטלים לא כולם יודעים.אם אין כבר שאטל אז מונית.
במלון גם איפסנו לנו למחרת את המזוודות ללא תשלום עד שבאנו אחה”צ לאסוף אותן.

בכל אופן הדירה-Kotimaailma apartments--הדירה הייתה במרחק חמש דקות הליכה ממרכז העיר ומהחברה דרכה הזמנתי את הפעילות ברחוב Rovakatu .בפינת הרחוב ממש לפני הפניה לבניין יש סופרמרקט קטן.הזמנתי דירה עם סאונה ,אם כבר....דירת שני חדרים בבניין שקט.הדירה נקייה מרווחת,נוחה,המטבח מאובזר באופן סביר יש תנור מיקרו קומקום מכונת קפה כיריים חשמליים.יש מכונת כביסה .מרפסת קטנה.חדר השינה די קטן והמיטות לא משהו ,אבל ללינה של כמה לילות אפשר להסתדר.בתוך חדר המקלחת היתה הסאונה שעובדת יופי.חבל שהמקלחון נסגר ע"י וילון . בפינת הרחוב ממש לפני הפניה לבניין יש סופרמרקט קטן.מאוד נוח
 האזהרות לגבי ההתנהלות בדירה כל כך מרובות (הקלסר מחכה בדירה) והאיומים בקנסות על כל חריגה לא ממש מרגיעים אבל בסה"כ הדירה שווה.

הזמנת פעילויות-

לפי ההמלצות בבלוגים הזמנתי קודם מהארץ את השיט בשוברת הקרח סאמפו ישירות באתר שלהם.שיט וגם ביקור בארמון הקרח בקמי.נכון לפברואר 2017 זה עלה 480 יורו לאדם כולל הסעה מרובניימי וחזרה. יש שתי נקודות איסוף ברובניימי.מתאמים במיילים את כל הפרטים.

שאר הפעילויות הוזמנו דרך חברתLapland welcome .בחרתי בחברה זו כי הם מוציאים בכל יום את כל הפעילויות ,בעוד שבחברה אחרת שבדקתי הפעילויות היו מוגבלות לימים ספציפים. מהארץ כשלשה שבועות לפני הטיסה הזמנתי שני ימי פעילות : יום שכלל רכיבה על אופנועי שלג אל חוות האסקים וחוות איילים ויום לטיול אל המפל הקפוא בקורואומה .החלטתי לחכות עם שאר הימים ולראות מה יתאים לנו כשנגיע. על הפעילויות ארחיב בהמשך. לדעתי ניתן להזמין את הפעילויות גם כשמגיעים.
התמזל מזלנו ובכל הפעילויות היה לנו מדריך כמעט פרטי.היינו עם עוד זוג או לבד!!
מראש ויתרנו על הביקור בכפר של סנטה ובגן החיות .יש אנשים שנהנו בכפר של סנטה.גן החיות מיותר.
 את הזוהר הצפוני לא יצא לנו לראות האמת שלא ממש התאמצנו כי הסיכוי היה נמוך.מי שנוסע עצמאית יכול להזמין את הפעילות דרך אחת החברות.חלק מהאנשים שנסעו איתנו בטיסה כן הצליחו לראות.

התמודדות עם הקור-

יש באתר המון המלצות וצריך פשוט לפעול לפיהן אוסיף מה שאני חויתי. הגענו לשבוע סביר בין מינוס עשר למינוס שלוש ביום, כך שמה שלבשנו אולי לא יתאים לימים יותר קרים .שלושה ימים ירד שלג והיה מעונן ורק בשבת השמש יצאה אבל לא להתבלבל קררר בעיקר בבוקר. אם משתמשים בסרבלים שהחברה מספקת אין בעיה.לא לוותר על הסרבלים בשום פעילות.גם כשסתם מסתובבים בעיר.גם אם יורד שלג לא מרגישים מתחת לסרבל. אני החלפתי למגפיים שלי (כי ההליכה במגפים שהם מספקים לא ממש נוחה) בשיטוטים בעיר ובהפלגה על שוברת הקרח.לדעתי אין צורך בקניית נעלים מיוחדות השלג יבש ואם גורבים כמה זוגות גרביים לא קר ברגליים.
מספר השכבות שלובשים תלוי בסוג הפעילות שעושים באותו היום וברגישות של כל אחד לקור.
 לקחתי מהארץ סט טרמי ,גרביים טרמיות כובע ,כפפות וחמצוואר לי ולבעלי.הוא שלא סובל מקור לבש מתחת לסרבל חולצה טרמית לא מהעבות, מכנסי בד רגילים שלו וזוג גרביים טרמיות שעליהן גרב את גרבי הצמר שמקבלים.אצלי כל ההתלבשות הייתה טקס...לבשתי טייטס דקים שלי(אפשר גם גרביון של 70 דנייר או של 40),על זה טייטס טרמיים וביום שהיינו על אופנועי השלג גם מכנסי פוטר.מכיוון שלא ממש אהבתי את החולצה הטרמית לבשתי גופיה ללא שרוול,חולצת טריקו עם שרוול ארוך ושני פליזים דקים(מיקרו פליזים).מתחת לסרבל זה הספיק.לאחר שביום הראשון קצת קפאו לי הרגליים גרבתי גרבי ספורט קצרות עליהן שני זוגות גרביים טרמיות דקות(שלי היו של chic זול ומספיק). את הטרמיות האמיתיות השארתי במזוודה.על זה את גרבי הצמר שמקבלים והיה ליממש בסדר.כובע וכפפות חובה מחמם צוואר תלוי בקור ובפעילות.השתמשנו בו רק ביום הראשון אבל כדאי שיהיה בתיק.

קניות
 מטעמי כשרות לא אכלנו במסעדות אז אין לי מושג אם יקר.גם לא הספקנו לשתות קפה בשום מקום. חלק מהפירות והירקות יקרים .לא בדקתי מוצרים בסיסיים אחרים (לא שאני יודעת את המחירים בארץ.....)ממה שזכור לי קרטון חלב של ליטר עולה מ 1.30 יורו.

יש שני מרכזי קניות בעיר .הקטן sampokesus שיש בו מעט מאוד חנויות והוא ברחוב rovakatu .השני גדול יותר ברחוב koskikatu ממש מול מלון סקאנדיק. שווה להסתובב אפשר למצוא מציאות –כשהיינו הייתה מכירה-אבל לא לצפות לאופנה עילית או בוטיקים.
כולם המליצו על השוקולד של פייזר טעמתי ולא התלהבתי אבל קניתי ,בסופר לא בחנות מיוחדת, שיהיה למתנות..
 מזכרות- אותם מזכרות בכל החנויות בעיר, לא משנה איפה קונים.

ניידות
לפי ההמלצות בבלוגים לא שכרנו רכב.מי ששוהה במרכז העיר ומזמין את הפעילויות דרך חברה לא צריך רכב.גם לא כ"כ פשוט לנהוג בשלג ובקרח.במרכז העיר הכל במרחק הליכה .עצם ההליכה ברחובות היא חוויה בפני עצמה.
 החזרה לשדה התעופה נעשתה במונית-25 יורו.

ועכשיו בקצרה הטיול לפי ימים.

יום 1-יום ראשון נחיתה ברובניימי בשמונה וחצי בערב.כל תהליך הבידוק היה די מהיר למרות שהמטוס היה מלא.שאטל למלון התארגנות ולילה טוב.

יום 2- יום שני -ארוחת בוקר,הפקדת המזוודות בשמירה במלון.התלבשנו כמו שהמליצו ויצאנו למשרד של חברת Lapland welcome. הגענו בתשע וחצי קיבלנו ציוד ובעשר יצאנו עם המדריך שלנו ג'ורג' לפעילות.בגלל שבמקור היתה לנו טיסה ביום אחר ולא היה נראה שיהיו לנו מספיק ימים לכל הפעילויות(שבת באמצע ואנחנו שומרי שבת)הזמנתי פעילות אחת שכוללת שלוש-נהיגה באופנועי שלג אל חוות האיילים ואח"כ נהיגה אל חוות ההאסקים. בד"כ עושים כל אחת מהפעילויות ביום נפרד.לאחר סיבוב נסיון בנהיגה על אופנועי שלג יצאנו לדרך.ברטרוספקטיבה זה היה לנו נכון.קיבלנו טעימה מספיקה מכל פעילות .זה היום בו צריך להתלבש הכי חם .
חלק מהפעילות כולל הפסקת צהריים בה מדליקים מדורה קטנה ומכינים לכם נקניקיות על האש עם שתיה חמה .זה חוזר על עצמו בכל פעילות.מכיוון שנשארנו לבד עם המדריך ואנחנו לא אוכלים נקניקיות לא ממש כשרות ויתרנו על כל התענוג והסירחון ורק שתינו שתיה חמה ואכלנו מה שהבאנו באמצע היער בתוך כל הלבן המדהים שמסביב.
 חזרנו לרובניימי בסביבות ארבע.נשארנו עם הסרבל והמגפיים .לקחנו את המזוודות מהמלון והלכנו לקבל את המפתח לדירה.

הערה חשובה-אם אתם עושים הזמנה דרך בוקינג ועורכים בה שינויים חשוב לוודא ישירות עם המקום שהזמנתם שהשינוי נקלט.כבר פעם שנייה קורה לנו שהשינוי לא נקלט למרות שקיבלנו אישור שכן.

יום 3- יום שלישי המפלים הקפואים בקורואומה.הגענו בחמישה לעשר למשרדים של חברת לפלנד וולקם ו.....ג'ורג' כבר חיכה לנו.הזמנתי ליום רביעי פעילות .צורף אלינו זוג ישראלים כך שהיה ממש נחמד ומפתיע.יצאנו לנסיעה של כשעה וחצי עד למפלים.
הערת ביניים- הזוג שנסענו איתו סיפרו שהם שכרו רכב ונסעו ביום ראשון למפלים באופן עצמאי אבל נתקעו בדרך בשלג ולא הגיעו.מסתבר שבחורף יש רק כביש אחד פתוח למפלים ובגוגל מפות לא מציינים זאת.
מכיוון שהיו עוד קבוצות במקום ג'ורג' שמתמחה במפלים לקח אותנו דרך היער במסלול שהיה ריק מאנשים.כשהגענו למפל הגדול בעלי והזוג שהתלווה אלינו עלו עם ג'ורג' המדריך עד למפל עצמו.אני נשארתי להשקיף. הדרך למעלה קצת חלקה אבל אפשרית.ו בחזור את חלקה הגדול עושים בישיבה. לא המשכנו למפלים היותר קטנים .כמובן שהייתה הפסקת צהריים עם מדורה וכו' .הפעם ג'ורג' דאג לנו לפנקייק צמחוניים של תרד ובטטות.
 את היופי של המקום והקושי לעלות את הדרך חזרה כבר תיארו אחרים.אבל לא להיבהל אם עולים לאט את הדרך חזרה זה לא נורא.היו המון אנשים מבוגרים שעשו זאת.לא נזקקנו למקלות הליכה וגם לא לדורבנות לנעליים אולי בגלל שירדנו בדרך אחרת.חזרנו בסביבות ארבע וחצי.

יום 4-יום רביעי-הליכה ביער בנעלי שלג.לא לוותר.בחרתי בפעילות זו בלית ברירה כי כל השאר נראו לי מיותרות ואת הרוב עשינו ביום הראשון.זה היה אחד הימים הכי מהנים ויפים!
 הגענו למשרד בעשר בבוקר כשבחוץ מעונן ומושלג ותנחשו את מי פגשנו?הוא היה המדריך שלנו גם ביום זה והפעם היינו לבד לגמרי.נסענו מרחק קצר והגענו ליער.נעלנו את נעלי השלג והתחלנו לצעוד כאשר שלג מתחת לרגלינו ומעל ראשינו.כל היום ירד שלג אבל בגלל הסרבל זה לא ממש הפריע.עשינו טיול של כשלוש שעות ולדברי ג'ורג' הספקנו את המסלול השלם כי הלכנו יחסית מהר לקבוצות שבאות ובעצם מגיעות עד לנקודת "המנגל" וחוזרות כמו שבאו.בגלל שהיינו לבד עשינו מסלול ארוך יותר במקומות של שלג בתולי עמוק .פשוט מהמם.ם

יום 5 –יום חמישי- בוקר מעונן ומושלג. ארמון הקרח בקמי ושוברת הקרח סאמפו.כפי שכתבתי הזמנתי ישירות באתר שלהם.שוב בחרתי בשתי אטרקציות באותו היום כי הן סמוכות אחת לשניה.הפלגנו בהפלגה של 12 בצהריים.יצאנו מרובניימי במיניבוס בתשע וחצי .שעה וחצי נסיעה עד ארמון הקרח.חמוד לא התלהבתי יותר מידי אבל צריך לסמן וי.נותנים שעה להסתובב ואז ממשיכים כמה דקות נסיעה לשוברת הקרח.לא לשכוח את ההזמנה או דרכון.ההפלגה יוצאת באחת ונמשכת 4 שעות.הזמן עובר די מהר.כל הסיור מאוד מסחרי אבל באנו לראות את הקרח נשבר ואכן מחזה מלהיב.מי שרוצה להיות בחוץ הרבה זמן ולראות את השלג נבקע חשוב לבוא באותו יום עם הסרבל (אני התעצלתי ולכן לא יכולתי להיות בחוץ הרבה כי היה מאוד קר ומושלג).כמובן שירדנו למים הקפואים.אפשר גם בלי.זה טוב לתמונות....חזרנו לרובניימי בסביבות שש וחצי.

יום שישי-קמנו ליום שמשי שלקראת צהריים הפך מעונן ומושלג.קודם החזרנו את הציוד לחברה. החלטנו לא לעשות שום אטרקציה אלא לבלות את היום בעיר בנחת. מה גם שאת כל הפעילויות שרצינו עשינו. טיילנו בבוקר קצת בעיר .אני ביליתי חצי מהיום בקניון ובעלי חזר לדירה לעבוד קצת במחשב.שנינו נהנינו. בחמש וחצי נכנסה שבת וזהו.

יום 6-שבת- קמנו ליום שמשי בהיר וקרר אבל יחסית לא היה נורא רק מינוס שש. התכנון המקורי היה לקנות כרטיסים מראש למוזיאון הארקטיקום אבל חברה שחזרה בדיוק אמרה בלשון עדינה שזה לא ממש חובה אז ויתרתי. יצאנו לכיוון מוזיאון כי אמרו שהמבנה שלו מרשים.התרשמנו מעט.ופשוט המשכנו לשוטט.הלכנו לכיוון הנהר ובסוף יצא שעשינו טיול מאוד יפה.חצינו את הנהר מכיוון מרכז העיר לצידו השני .הנהר קפוא לגמרי.אנשים נוסעים עליו עם אופני שלג,עושים סקי וסתם מטיילים.בצד השני היו שבילי הליכה ופשוט טיילנו בשלג ועל הנהר הקפוא עד שהגענו לגשר נוסף וחצינו חזרה לכיוון מרכז העיר לדירה.
 בשמונה וחצי בערב הזמנו מונית לשדה התעופה .טיסה ב11 ובשש בבוקר היינו בבית.עייפים אך מאוד מאוד מרוצים.