12 יום נהדרים בעמק הלואר, ברטן ונורמנדי

בחודש מאי השנה, רעייתי ואנוכי טיילנו שנים עשר יום בצרפת. לאחר פריז, פרובנס ואלזס לורן, בהם ביקרנו בעבר, היעד הפעם היה משולש וכלל את עמק הלואר, בריטני ונורמנדי. המועד בתחילת חודש מאי. מזג האויר היה קריר עם מעט גשם שלמזלנו ירד בעיקר בקטעי הנסיעה, בהחלט זמן ראוי לטיול מעין זה.

הטיול תוכנן בעזרת ספרו של זאב יפת על צרפת, "מדריך משליין של צרפת", חומרים מהאינטרנט ואטלס דרכים של משליין. הכוכבים המוענקים לאתרים בפוסט, לפי דרוג משליין. נסענו ברכב שכור מחברת שלמה סיקסט. מקומות הלינה הוזמנו מראש, מאתרים כגון Booking.com, Gîtes de France ו - Airbnb. חלק מהמגורים היו בתי מלון וחלקם B&B, בהתאם לאזור.

היום הראשון 2.5

נחתנו בנמל התעופה שרל דה גול והגענו ברכבת ובמטרו למלון Hôtel Le 123 Sébastopol במרכז פריס, לשהייה של יום אחד (215 יורו ליום לזוג כולל ארוחת בוקר). זמן הנסיעה כ 45 ד' , כמעט כמו רכב פרטי או מונית והמחיר נמוך בהרבה. המלון ממוקם ברובע הראשון, לא רחוק ממרכז פומפידו וליד תחנת המטרו, מעולה. המלון עצמו מומלץ ביותר, חדרים מרווחים, שירות מצוין , ארוחת בוקר טובה מאוד, והמחיר יחסית למלונות בירת צרפת, סביר בהחלט. מכיוון שביקרנו פעמים רבות בפריז, הקדשנו לה כחצי יום בלבד שהוקדש ברובו לביקור (המי יודע ככמה) בגולת הכותרת של מוזיאוני פריס, הלא הוא מוזיאון ד'אורסיי. פריס משופעת מוזיאונים מצוינים, אך לדעתנו הוא הטוב שבכולם, מכיוון שהוא מתמקד ב"תור הזהב" של האמנות הצרפתית, התקופה האימפרסיוניסטית (1848 – 1915) והוא מכיל את העבודות המפורסמות ביותר של תקופה זו. הספקנו עוד לטייל ברחובות הראשיים של העיר הנפלאה עד מאוחר בערב.

היום השני 3.5

בבוקר אספנו את הרכב ממרכז פריז ונסענו דרומה כ 92 ק"מ ל CHARTRES***. עיר קטנה יפהפייה (*** כוכבים מדריך משליין). במרכזה עובר נחל האורו ומסביבה מבנים עתיקים וגשרים ציוריים. בשרטרה נמצאת אחת הקתדרלות היפות ביותר בצרפת. שני חלקיה, החיצוני והפנימי מרשימים ביותר, משופעים בויטראז'ים ופסלים נהדרים ויש הרבה מה לראות. הקדשנו לה כשלוש שעות. עם הגיענו, עלינו ועל רכבת תיירים פנימית, שתמורת סכום לא גבוה עוברת בכל המקומות המעניינים בעיר. בסדר, אך בשום אופן לא מחליף את הטיול הרגלי, בו אפשר להתרשם בניחותא מכל אתר ואתר בעיר יפה זו. לקראת ערב נסענו כ 130 ק"מ (שעה וחצי) למקום הלינה שהוזמן מראש, צימר בשם LE CLOS DES NOELS ב Vineuil, במיקום נוח לביקור בטירות עמק הלואר. שהינו בצימר זה יומיים (81 יורו ליום לזוג כולל ארוחת בוקר). החדר ממוקם בבית עתיק בן מאות שנים, מוקף בחומה ומסביבו גן נהדר. החדר עצמו מרווח ונוח, אך ארוחת הבוקר קמצנית ובעלת הבית אוסרת לאכול בחדר. אין קומקום.

היום השלישי 4.5

הוקדש לחלק מטירות בעמק הלואר. התחלנו ב Chambord***, הגדולה בטירות עמק הלואר. הטירה הענקית הלבנה מרשימה ביותר. מוקפת בגנים ירוקים ענקיים ועצים מטופחים, משופעת במגדלים וצריחים נהדרים ועוד ועוד. פנים הטירה די ריק אך גרמי המדרגות המפותלים לגגות ולצריחים למיניהם ראויים בהחלט לביקור. מטירת שאמבור נסענו כ 18 ק"מ לטירת Cheverny*** הסמוכה. טירת שברני אינה גדולה במיוחד וממבט כללי אפילו צנועה. אולם הרושם מטעה. החזית הלבנה והסימטרית מעוטרת בסמלי מלכות ומעליה גגות נהדרים מכל הסוגים בצבע שחור. הטירה מוקפת במדשאות וגנים רחבי ידיים. פנים הטירה מהמם, מעין מוזיאון לכל דבר. ריהוט תקופתי מעוטר מכל הסוגים, תצוגה של כלי נגינה וכלי נשק, תקרות דקורטיביות עם מיטב הקישוטים וכתוספת, מעין תערוכה מודרנית של אבני לגו המתארים דמויות מהקולנוע הצרפתי, כלבם של בני בסקרוויל מאת קונאן דויל ועוד. התחנה הבא לקראת סוף היום הייתה העיירה **BLOIS, המרוחקת 16 ק"מ משברני. בלואה היא עיירה ימי ביניימית טיפוסית עם רחובות צרים ובתים עתיקים ובמרכזה הטירה המפורסמת***. הטירה חמורת סבר בחזיתה וחלקה הפנימי נראה כמוזיאון. החלק המפורסם ביותר הם חדריה של קתרין דה מדיצ'י שהתגוררה בטירה. שווה ביקור. עם רדת החשיכה חזרנו לחדרנו למנוחה אחרי היום העמוס.

היום הרביעי 5.5

בבוקר המשכנו את הטיול בעמק הלואר, כאשר היעד הראשון היה טירת Chenonceau*** מרחק של כ 45 ק"מ ממקום הלינה הקודם. הטירה נמצאת בלב יער ועל מנת להגיע אליה יש לצעוד ממגרש החניה כמה מאות מטרים. המבנה המרשים בן השלוש קומות, בצבע לבן ומוקף תעלות מים. פנים הארמון מפואר מאוד, במרכזו אולם נשפים ענק והמקום כולו מכיל תמונות עתיקות וריהוט מרשים שהתאים לאצילים שהתגוררו בו. הטירה – ארמון שוכנת על כעין אי מוקף מים והכניסה דרך גשר. מסביבו גנים נהדרים והכל מתואם ומסודר, מלא פרחים מכל הסוגים, ערוגות ססגוניות וחורשות מטופחות. אני מציע למבקרים לצפות בטירה מכיוונים שונים של הגנים והנחל, בהחלט חוויה מרשימה. נפרדנו בצער מהטירה היפהפייה ונהגנו בניחותא כ 58 ק"מ לאורך נהר הלואר לטירה הבאה, טירת VILLANDRY***. ייחודה של טירה זו הם הגנים הנפלאים המקיפים אותה. הם בנויים על שלושה מפלסים, כאשר במפלס העליון אגמון מלאכותי ובמימיו שטים בשלווה ברבורים, ברווזים ושאר עופות מים. טיילנו למעלה משעה מבלי להיכנס לטירה עצמה, שהיא מהגדולות בעמק הלואר. מווילנדרי נסענו מרחק קצר של כ 3 ק"מ לעוד אחת מפנינות החמד של האזור, טירת Azay Le Rideau*** . זו טירה קטנה יחסית אך בולטת ביופייה. פנים הטירה מפואר ולמרות הריהוט המשוחזר, אפשר בהחלט לדמיין איך נראו החיים שם לפני מאות שנים. גרם המדרגות המוביל לאולם המרכזי נהדר ובמקום גם מטבח גדול עם כל כלי התקופה, ממש מתחשק לטעום מה שבושל שם.

חובה להקיף את הטירה, המוקפת גן נהדר בלב הנחל. מכל כיוון היא נראית אחרת והמראה מזכיר טירה דמיונית מהאגדות. נפלא. לנו ב B&B בשם La Récré בכפר Restigné , בלב אזור כפרי ירוק ומרענן. במקום ברכת שחיה, החדר רחב ידיים וכולל הכול, ארוחת בוקר טובה, מקום ראוי לסיום

היום. (84 יורו ליום לזוג כולל ארוחת בוקר).

היום החמישי 6.5

התחלנו את היום בנסיעה של 80 ק"מ (כשעה) ל ANGERS*** , עיר בת כ 200,000 על גדות הנהר מאן ( MAINE ). העיר העתיקה יפה מאוד והקדשנו לביקור של יום שלם. התחלנו בקתדרלת סן מוריס, שהוקמה לראשונה בשנת 470 לספירה כאשר הבניין הנוכחי מהמאה ה 12 לספירה. הקתדרלה מרשימה מבחוץ ומבפנים וכדאי לשים לב לוויטרז'ים בני 800 שנה, לעוגב הענק ולתחריטי העץ הנפלאים הצמודים לקירות הפנימיים, למושבי המקהלה וכו'. העיר העתיקה משופעת ברחובות ימי ביניימים עתיקים, בתים יפים בני מאות שנים וכנסיות מרשימות. שיא הביקור באנז'ר היא הטירה משנת 1238 שנבנתה כשלושים מטר מעל פני הנהר. היא מוקפת בחומה הנשקפת לנהר ובה 17 מגדלים. הטירה עצמה מוקפת בגנים נהדרים ובה נמצא במבנה מיוחד שטיח אחרית הימים (האפוקליפסה)*** באורך של כ 168 מ' וברוחב 5 מ' שנארג בין השנים 1375 – 1380. השטיח הנהדר המכיל 76 תמונות מחזון אחרית הימים של יוחנן הקדוש, נחשב כשטיח הקיים העתיק בעולם. ציורי המפלצות, הדרקונים בעלי הראשים הרבים וכמובן האבירים המחסלים אותם, פנטסטיים. לצפות במוצג זה היה שווה את כל הטיול. מאנז'ר נסענו כחצי שעה בדרכים כפריות צרות למקום הלינה הבא שלנו,LA PETITE BOIRE ב Mûrs-Érigné. מה שהיה אמור להיות חדר עם שירותים הפך למיני דירה עם מטבח, מקרר ועוד פינוקים, נהדר (75 יורו ליום לזוג כולל ארוחת בוקר).

היום השישי 7.5

עם בוקר עזבנו את עמק הלואר הנהדר ונסענו כ 100 ק"מ (1.40 ש') לעיר Nantes***, תחנתנו הראשונה בחבל ברטן. נאנט היא הגדולה בערי ברטן ומונה קרוב לחצי מיליון תושבים. שני האתרים המעניינים בה הם טירת דוכסי ברטן וקתדרלת סנט פייר. הטירה נמצאת בלב העיר, מוקפת מדשאות ומסביבה חומות עתיקות, על שפת תעלות ההגנה המלאות מים. מכיוון שכבר נקעה נפשנו מטירות, הסתפקנו בהקפת החומות והצצה לטירה עצמה מבחוץ ולגנים. משם הגענו לאחר הליכה קצרה לקתדרלת סנט פייר, בלב העיר העתיקה. בניית הקתדרלה החלה בשנת 1434 הסתיימה בשנת 1893. היא מרשימה מבחוץ ומבפנים וגולת הכותרת בה היא קברו של דוכס ברטן פרנסואה השני משנת 1502. הקבר נחשב לאחת מיצירות המופת של הרנסנאס, בנוי משיש לבן עם עשרות מלאכים ושאר מיני כלי קודש והכל מואר באור נגוהות המשתקף מהוויטראז'ים היפים על הכותל מעל.

טיילנו בעיר עוד כשעתיים ברחובות העתיקים והצרים ששמרו את צביונם במשך מאות שנים, בכיכרות רחבות, שדרות ארוכות ובהן עצים מלאי פרחים אדומים, מוזיאון האומנויות היפות . מוזיאון ז'ול ורן, שנולד בעיר ועוד.

עם סיום הביקור נסענו כ 113 ק"מ (כשעה וחצי ) ל Vannes**, עיר קטנה בת כ 45,000 תושבים ליד חוף האוקיינוס האטלנטי. החלק העתיק בוואן מוקף בחומה והוא מרשים מאוד. בתוכו רחובות עתיקים משופעים בבתים צבעוניים בני מאות שנים, קתדרלת סן פייר מהמאה השלוש עשרה וכיכר סן פייר היפה לידה, מדרחוב סן סלומון ובתיו העתיקים היפים, חנויות מכל הסוגים המשתלבות היטב ברחובות העתיקים, בקיצור, חזרנו לזמנים העתיקים עם הלבוש המודרני. מקום ראוי מאוד לביקור של מספר שעות.

את היום סיימנו במקום הלינה הנהדר שהזמנו ב AirBnd הנקרא ppartement 2 pièces 42 hosted by Astrid וכשמו כן הוא, קיבלנו בפרברי וואן דירה נהדרת בת שני חדרים, מטבח מצויד היטב, גן קטן צמוד אליה, נוחות מרבית במחיר מגוחך (75 יורו ליום לזוג כולל ארוחת בוקר).

היום השביעי 8.5

מוואן המשכנו עוד כ 110 ק"מ ל **Quimper, עיר כנסייתית קטנה הבנויה על דלתה בין שני נהרות. נעים לטייל בעיר העתיקה השמורה להפליא, בין היפות ביותר בטיול זה. מהליכה נעימה לאורך הטיילת על הנהר הרחב, הגענו לחלק העתיק המאופיין (איך לא) בבתים עתיקים בני שתי קומות עם גמלונים צבועים לבן כחול ולבן אדום. הסמטאות צרות ומרוצפות באבנים חלקות, הרבה מדרחובים וכמובן קתדרלת סן קורנטן, הנמצאת בכיכר הנושאת אותו שם. החלק החיצוני של הכנסייה, הבנויה בסגנון גותי אפור, משדר עוצמה קודרת. שני מגדליה גבוהים ומחודדים ובבסיסם עוד הרבה מגדלים קטנים. פנים הכנסייה משופע בפסלים, קפלות, קברים עתיקים ובעיקר ויטראז'ים מדהימים בני מאות שנים. מסביב לכנסייה גן יפהפה וממנו אפשר לעלות על חומות העיר ולהשקיף על הנהר והסביבה.

לאחר כל כך הרבה רצף אורבני מימי הביניים, המשכנו מקוימפר אל חופי האוקיינוס האטלנטי. נסענו ל Pointe Du Raz***, חוף פראי וסלעי, מגדלור ופסל לבן גדול של אם המלחים שספינתם נטרפה. הצוקים והמים הסוערים ביניהם מהווים מראה יפה ופראי של החוף. על מנת להגיע אליו ממגרש החניה יש ללכת למעלה מחצי שעה אל החוף ועל המצוק מעל המים. אנחנו עשינו זאת בגשם שוטף, אך היה שווה. משם נסענו כ 70 ק"מ בדרך מפותלת לאורך הים אל מקום הלינה שלנו, B&B בשם Chambres Chambres du Bout du Monde ב Landévennec . המקום נהדר, חדר ענק בבית מודרני מוקף גן ענק, שכלל הכול (70 יורו ליום לזוג כולל ארוחת בוקר). בעלי בית חביבים, בהחלט ראוי.

היום השמיני 9.5

חלקו הראשון הוקדש לביקור בדינאן**, עיר קטנה בת 15,000 ליד הנהר ראנס, המרוחקת כ 240 ק"מ מנקודת היציאה שלנו. חלקה העתיק נחשב כשמור ביותר מערי ברטן. אחרי כ 10 ק"מ מתחילת הדרך, הגענו לגשר הכבלים Terenez שארכו כ 515 מ' והנמתח בגובה 40 מ' מעל מצר ים. המראה מדהים וראוי לעצירה וצילום.

דינאן עצמה נהדרת. העיר הנמצאת בגובה 30 מ' מעל הנהר מוקפת חומה עם מגדלים ושערים ססגוניים, טירה מהמאה ה 12, כיכרות רחבות ידיים וכמובן בזיליקה מפוארת. הרחובות צרים ומרוצפים באבנים עגולות חלקות ובהם בתים צבעוניים בני מאות שנים המחושקים בקורות עץ ובעלי גגות משולשים חדים. בחלק זה נמצא גם גן גדול המשקיף על הנהר והנמל. מצאנו בעיר העתיקה שוק מקורה, כיכר ענקית עם שוק ענק ובמרכזה פסל עתיק, טיילת לאורך הנהר, המון מסעדות, קרפריות וגלידריות, מגדל עתיק בגובה כ 40 מ'. הכל שזור באווירה של ימי הביניים, מעוטרת בבתי אוכל וחנויות מודרניות לחלוטין, כלפי פנים ולא פוגעים באופי הרחובות.

עזבנו בצער רב את דינאן ונסענו לסן מלו*** המרוחקת כ 35 ק"מ מדינאן. סן מלו, גם היא עיר קטנה הממוקמת במפגש הנהר ראנס עם תעלת לה מאנש, נחשבת לאחת האטרקציות התיירותיות המפורסמות ביותר בצרפת. היא נחרבה ברובה במלחמת העולם השנייה, מלבד החומה ושוחזרה מחדש. לדעתנו, החלק היפה בה הוא החומה והטיול עליה מהנה ומאפשר תצפיות על הנמל, חוף הים, מפרצים ואיים מצד אחד ומראות העיר העתיקה מהצד השני. הנמל ראוי בהחלט לביקור, בעיקר בספינות העתיקות העוגנות בו. העיר העתיקה נאה אך ממוסחרת מאוד ומעט מאכזבת.

לקראת ערב חזרנו לדינאן ולנו ב LE POISSON IVRE, בית הארחה מעל מסעדה, על גדות הנהר. סביבת המקום מרשימה, על מזח הנהר, מעליו גשר עתיק ורחוב עתיק יפה המוליך אותנו אל לב העיר העתיקה. המיקום נפלא אך החדר הרבה פחות. הרבה מדרגות לחדר, לא מתאים למבוגרים. החניה ברחוב, לא תמיד יש מקום ויש לשלם כרטיס חניה. ארוחת בוקר מינימלית. החדר סביר אך מוזנח. ברזים מתפרקים. בקיצור, יש כנראה מקומות טובים יותר (80 יורו ליום לזוג כולל ארוחת בוקר).

היום התשיעי 10.5

עם בוקר נהגנו כ 58 ק"מ צפון מזרחה, לאחד האתרים המפורסמים בברטן, הלא הוא מונט סן מישל***. מונט סן מישל הוא מבנה ענק הבנוי על צוק על חוף הים, כאשר בעת הגאות המים העולים הופכים את הצוק למעין אי קטנטן. על האי הוקמו החל מהמאה ה 11 מבני מגורים ובמרכזם מנזר סן מישל. הגענו למגרשי החניה הגדולים במרחק כמה מאות מטרים מהמנזר ומשם הוסענו בשאטל עד קרבת מקום. כבר מתחנת הירידה מהאוטובוס, במרחק כ 200 מ' מפתח האתר,תופס את עיננו המבנה הענקי ובראשו מגדל מחודד. הרושם עצום. למרגלות המנזר, לפני הכניסה, תפסנו "על הדרך" שורה של מכוניות אוסטין בנות 80 – 90 שנה, השייכות למועדון חובבים הולנדי שהגיע גם לכאן. המבנה מוקף חומה שזורה במגדלים ומעליה צפינו בבתים העתיקים ובמנזר הממוקמים במעלה ההר. אנו ממליצים לטייל על חוף הים עליו ממוקמים החומות, המראה סוראליסטי. נכנסנו דרך השער המסורג, שער טירה לכל דבר ועניין. העיירה הקטנה בנויה מרחובות צרים מאוד (שכרגיל חנויות רבות מוטמעות בהם) ומסביבם בתים עתיקים, מעברים לחומות ומדרגות תלולות למנזר עצמו. במקום הרבה נקודות תצפית לים מסביב, השזור איים קטנים והרבה שחפים שזמרתם מוסיפה נופף למקום מופלא זה. אחרי שיטוטים וטיפוסים רבים, חזרנו לתחתית ההר ועזבנו בעצב רב את מונט סן מישל, מהנקודות היפות ביותר בטיולנו זה. לקראת שעות אחרי הצהרים חזרנו למכונית ולאחר עצירה בחנות סמוכה בה הצטיידנו במיטב העוגיות והמאפים המצוינים של האזור, נסענו כשעה וחצי (134 ק"מ) ל - Angoville44 , B&B בכפר Angoville-au-Plain, נקודת הפתיחה שלנו לטיול בחופי הנחיתה בנורמנדי. מקום הלינה הכפרי בהחלט טוב, חוץ ממיקום החדר בקומה השנייה, בעייתי למתקשים (65 יורו ליום לזוג כולל ארוחת בוקר). בעלת הבית אדיבה ונתנה לנו מידע רב על הטיול בחופי הנחיתה. ארוחת הבוקר מצוינת.

היום העשירי 11.5

היום העשירי במסע הוקדש לחופי הנחיתה בנורמנדי. הרבה נכתב על כך אך צריך להבהיר. מלבד המשמעות ההיסטורית בעלת החשיבות העליונה של האזור, מי שרוצה להתבונן בחופים האותנטיים (ללא תוספות מאוחרות יותר) של החופים, יראה חופי ים רגילים ולא מרשימים במיוחד. הנופך ההיסטורי התווסף ע"י בנית מוזיאונים, אנדרטאות וכמובן בתי קברות ענקיים לנופלים במערכה שנקברו במקום.

אנו בחרנו לבקר בשני מקומות. חוף יוטה (Utah beach) וחוף אומהה (Omaha ). חוף יוטה נמצא כרבע שעה נסיעה ממקום בו לנו. הנחיתה שם הייתה קלה יחסית ומספר האבדות פחות מ -200. ליד החוף הוקמו מספר נקודות זיכרון, מוזיאון, אנדרטאות, כלי נשק טנקים, ונחתות שהשתתפו במבצע. שביל צר מוליך לחוף עצמו, שמלבד חול אין בו דבר המעיד על מה שהתרחש בו באותה תקופה.

מחוף יוטה נסענו כ – 50 ק"מ לחוף אומהה. בחוף זה נערכו קרבות עקובים מדם בעת הנחיתה ומספר הקורבנות משני הצדדים הגיע לאלפים רבים. גם כאן החוף רגיל אולם בהמשכו מצוק גבוה לכל אורכו ואשר הווה מכשול טבעי לפולשים וכיבושו עלה בדמים רבים. על המישור שבקצה הצוקים, הוקם אתר הנצחה אמריקאי גדול ובמרכזו בית קברות ענקי לחללי הפלישה והקרבות שלאחריה. על מדשאות ענקיות מסודרים בשורות ישרות אלפי צלבים ומעט מגיני דוד לבנים, סה"כ 9387 קברים, ועל כל מצבה נכתבו פרטי הנופל. במרכז בית העלמין תורן ענק ועליו מתנוסס הדגל האמריקאי. ליד שורות הצלבים רחבה גדולה, במרכזה פסל ומבנה עגול על עמודים. על הקירות הפנימיים מפות המתארות את מהלכי הקרב של הפלישה. ליד הכניסה נמצא מרכז מבקרים וברכה מלבנית ושדרה המוליכה לתוך יער הצלבים, הכל בתוך דשא מטופח ושורות עצים גזומים כבמסדר צבאי. הליכה קצרה מהמדשאות מביאה אותנו לקצה העליון של הצוקים המדושאים ומתחתיהם חוף הים, שקט ונקי מכל סימן למה שהתרחש שם לפני עשרות שנים.

לאחר מראה רב הוד זה, ויתרנו על אתרים נוספים המנציחים את הפלישה והמשכנו לבאיה Bayeux**, עיר קטנה בת 15,000 תושבים ובמרכזה נהר Aure החוצה את העיר. חנינו לא רחוק מקתדרלת נוטרה דם של באיה ומכאן התחלנו את הסיור במקום מקסים זה . במרכז כמובן הקתדרלה, שנבנתה במאות ה 11 – 13 והיא ענקית ומרשימה. החזית האפור הבנויה בסגנון גותי מלא קשתות מעוטרות והכל מקרין כובד ראש ואפילו מדכא במקצת. לקתדרלה עמוד מרכזי דמוי בצל ושני עמודים צדיים מחודדים. פנים הקתדרלה מעוטר בפסלי שיש לבנים, עוגבים ענקיים וויטראז'ים יפהפיים בני מאות שנים.

מהקתדרלה המשכנו לשיא הביקור העיר – שטיח הקיר של באיה***, הנמצא במבנה מהמאה

ה - 18. לצד הרחוב העתיק המוליך לשטיח זורם נחל ועל הקיר גלגל עץ ענק המסתובב לאטו. שטיח הקיר הוא למעשה בד פשתן לבן ועליו רקומים ציורים, באורך כשבעים מ' וברוחב כחצי מטר ומוצג באולם ענק. על השטיח, שכנראה נוצר באנגליה מיד לאחר כיבודה בידי וויליאם הכובש בשנת 1066, רקומות 58 סצנות מזמן הכיבוש הכוללות מאות דמויות אדם, בעלי חיים, כלי שיט ובנינים. התמונות מראות בבירור אפיזודות מזמן הכיבוש, חיי החצר של וויליאם, כלי השיט וכלי הנשק של הכובשים ועוד. זהו מסמך היסטורי מרתק המראה כיצד נראו החיים אז. מלבד שתי אטרקציות אלה, ראוי לבקר בעיר העתיקה השזורה סמטאות עתיקות ובתים ציוריים וכמובן אין להחמיץ את כיכר דה גול הרחבה ומרכזה פסלו של הנשיא הצרפתי. דה גול הגיע לבאיה ב 14 ביני 1944, כשבוע לאחר הפלישה ושם נשא את נאומו הראשון בצרפת המשוחררת.

התחנה האחרונה ביום זה הייתה העיירה אונפלר Honfleur, המרוחקת כ 90 ק"מ מבאיה. באונפלר כ 8000 תושבים והיא שוכנת בשפך נהר הסיין והים הצפוני. העיירה קטנטונת ויפהפייה. הרובע העתיק משופע בסמטאות צרות, בתי עץ צבעוניים ומבני אבן עתיקים. במרכז הרובע כנסיית עץ נושנה ובתוכה ויטראז'ים מדהימים ולידו מגדל פעמונים עשוי מעץ. משם עברנו לנמל העתיק, שבו עוגנות סירות דיג ויאכטות וגם הוא מוקף בבתים עתיקים יפים. לדעתנו אפשר לטייל בעיירה כשעתיים ויותר, לצלם ולספוג את המראות של הבתים הנושנים, הנמל היפהפה והסמטאות הצרות ולא יותר מדי ממוסחרות.

הערב ירד ונסענו כ 48 ק"מ למקום הלינה הבא שלנו Chambres d'Hôtes La Ferme du Bout de la Ville הנמצא ב Criquebeuf-en-Caux. הבית נמצא בחוות חיות באזור כפרי. החדר, בעליית גג מרווחת, מעולה ויש בו הכול (80 יורו ליום לזוג כולל ארוחת בוקר). בעלי הבית נחמדים ושמחים לסייע. ארוחת בוקר מצוינת.

היום האחד עשרה 12.5

היום שהוא למעשה האחרון לפני הטיסה, התחיל באחת מאתרי הנוף המרשימים ביותר במסע, צוקי אטרטה. 22 ד' של נהיגה על כביש צר הביאה אותנו לעיירה בת 1600 התושבים, הנהנים ממספר גדול בהרבה של תיירים הבאים לצפות בצוקים המפורסמים, שהעלו את אטרטה על המפה. אנו בחרנו לטפס על Falaise d'aval***, המפורסם יותר מבין שני הצוקים שעל חוף הים. עלינו במדרגות הרבות ובשביל מחוף הים אל מעלה הצוק. המראה מדהים. משביל לאורך המצוק והגשרים שעליו צפינו במראה נפלא של הסלעים הענקיים, הצוק הנגדי וסלעי ענק הבולטים מהים. עם תום הירידה הגענו לחוף עצמו וצפינו בצוקים מלמטה למעלה. המסע ארך כשעה וחצי והצילומים נשארו כמובן לנצח נצחים…

מצורי אטרטה שמנו פעמנו (מכוניתנו) לרואן Rouen*** ,אחת הערים היפות ביותר בצרפת. ברואן

כ 120,000 תושבים (ועוד כ 400,000 בסביבתה). מחוסר זמן (יש להקדיש לה הרבה יותר) התמקדנו בשני אתרים מרכזיים, קתדרלת נוטרדם והמוזיאון לאמנויות יפות.

התחלנו במוזיאון, הנחשב לאחד החשובים בצרפת***. החלק הקדם אימפרסיוניסטי מעניין, אך לא מצאנו שם את הגדולים ביותר, מלבד וולסקז, ורובנס ואחרים ביצירות משניות. לעומת זאת, החלק האימפרסיוניסטי מרשים ביותר. בין הבולטים שתמונותיהם מוצגות היו אלברט סיסלי, קמיל פיזרו, קלוד מונה, אוגוסט רנואר ואחרים, במיטב יצירותיהם. מומלץ מאוד לחובבי אומנות. מהמוזיאון צעדנו לעבר האתר המפורסם השני, קתדרלת נוטרדאם. הקתדרלה ענקית וגובה המגדל 151 מ' ובזמנו הייתה המבנה הגבוה ביותר בעולם. החזית הגותית יפהפייה, כולה עיטורים ופסלים, ממש מוזיאון בפני עצמו. פנים הכנסייה מפואר וגולת הכותרת שבו היא קברו המרשים של ריצ'רד לב הארי, מלך אנגליה וקבר נוסף של שני קרדינלים, הכל בפאר והדר לפי מסורת התקופה. בדרכנו לקתדרלה עברנו על פני מדרחוב הפעמון שבתחילתו שער מפואר ועליו שעון זהב ענק מעוטר ומקושט, תאווה לעיניים.

שוטטנו בסמטאות עתיקות נהדרות ולא החמצנו את כיכר השוק הישן, בו הועלתה על מוקד ז'אן דארק, הלוחמת העשויה ללא חת שלחמה באנגלים. יכולנו להסתובב עוד זמן רב ברואן אך השעון החל להציק ונסענו למקום הלינה האחרון שלנו בטיול זה, Le Havre de Bennecourt בעיירה Bennecourt, המרוחקת כ 70 ק"מ מרואן, לכיוון נמל התעופה שרל דה גול.

בעל המקום מסייע, מאיר פנים ומסביר היטב על הסביבה, אולם החדר אינו גדול, יש לטפס במדרגות תלולות על מנת להגיע אליו וארוחת הבוקר מינימליסטית. המחיר לזוג וארוחת בוקר 87 יורו.

היום השנים עשר 13.9

עם שחר התחלנו בנסיעה לכיוון נמל התעופה דה גול המרוחק מבנקורט כ 87 ק"מ. התנסינו בחוויה לא נעימה עקב פקקי הבוקר בדרך לשדה ושילוט לא ברור לכיוון החזרת הרכב השכור. הגענו ממש בדקה התשעים וניצלנו בעור שיננו מהחמצת הטיסה. אבל כאמור, נושענו ואפשר לסכם טיול מהנה למקומות נהדרים. אין ספק שנהיה שם שוב, להשלים את החסר.

הערות והצעות

1. כאשר מזמינים חדר דרך אתר באינטרנט, רצוי מאוד לא רק להסתכל על הציון, שהוא בדרך כלל מוטה כלפי מעלה, אלא לקרוא את חוות הדעת המפורטות ואז נקבל תמונת מצב הרבה יותר מדויקת. מלבד בפריז, העדפנו צימרים ודירות על פני מלונות. לא פחות ולעתים יותר נוח, המחיר נמוך בהרבה ובעיקר זו דרך מצוינת להכיר את תושבי המקום ולקבל עצות מה יש לראות באזור (ולא מופיע בספרים)

2. דמי הכניסה לטירות יקרים ויש לקחת זאת בחשבון כאשר יש הרבה (מאוד) טירות. הכל מופיע ברשת ואפשר לראות ולהחליט.

3. כבישי צרפת מרושתים במצלמות מהירות, חטפנו שני דו"חות מהירות, על לא יותר מ 10 קמ"ש מעל המותר. להיזהר!

4. הצע האתרים לביקור עצום. אין ספק שהחמצנו לא מעט, אך קשה להימנע מכך. הכנה טובה עשויה לצמצם במעט את הנזק.

5. יש להתייחס למועד הטיול, בחודש מאי. מזג האוויר היה קריר, לא יותר מדי גשם וצפיפות קטנה. בעונה "החמה", תרתי משמע, המחירים גבוהים יותר ועקב מזג האוויר החם, רצוי למצוא מקומות אירוח עם מיזוג אוויר. פחות שכיח בצרפת וכמובן יותר יקר. לשיקולכם.

6. אנו ממליצים לשכור רכב בארץ ולא בחו”ל, כי במקרה של בעיות, שצצות לא מעט, לא תמיד יש עם מי לדבר.

המעוניין בפרטים נוספים מוזמן לכתוב ל MORYEH@HOTUFI.NET ואענה בשמחה.