הקדמה
השתדלתי בכתיבה לא להרבות במתן מידע, שכבר קיים ב”למטייל” אלא בעיקר להוסיף מידע שיועיל למי שמתכנן טיול עצמאי. (כשהקושי העיקרי היה לא להכביד עם כמות התמונות...). ההחלטה שלי (בן 63) ושל אשתי (בת 59) לטייל עצמאית בסין בלבטים לא מעטים, למרות היותנו בוגרי טיולים עצמאיים שכאלה בהודו וביפן. בדיעבד ניתן לומר, שלא היה מקום לחששות. כמו בכל טיול לא קצר המורכב ממס' יעדים, גם טיול בסין כרוך בלוגיסטיקה שאותה יש לארגן כמו: טיסות פנים, רכבות, ומאחר ואין אפשרות למערביים בסין לשכור רכב ולנהוג לבד – גם בארגון של מדריכים, נהגים והסעות. למי שלא נהנה כמוני מהשקעת הזמן הרב שיש להשקיע בהכנת הטיול מומלץ להיעזר בשרותי סוכנויות התיירות הישראליים שעל שתיים ישנן המלצות שחוזרות ב “למטייל” (מה שכמובן מייקר את העלות הכוללת של הטיול). אחד החששות שהיו לי, היה שהמודרניזציה כבשה את סין כך שכבר לא נוכל לראות את “סין האמיתית” סין עם המראות של פעם והתמונה הזו אחת מרבות כמוה מראה שזה לא כך.
אזורי הטיול – שנגחאי, חבל יונאן, שנגרילה בטיבט, אזור גווילין ויאנגשו וטרסות האורז של longji.
המועד – 17 יום בחודש אוקטובר במהלך חופשות החגים אצלנו.
מקורות מידע עיקריים – המדריך הממוקד בעברית של lonely planet, האתר בעברית travel china.co.il האתר באנגלית travel china guide שבו יש גם מנוע חיפוש המאפשר בהקשת שם היעד לקבל המון מידע נחוץ, קבוצת הפייסבוק “סין למטיילים”.
טיפים כלליים:
טיסות, רכבות ומלונות – הוזמנו באינטרנט. מהארץ בחב' Hainan הלוך טיסה ישירה לשנגחאי חזור טיסה ישירה מShenzhen . טיסות פנים הוזמנו באמצעות מנועי החיפוש Kayak ו-Skyscaner (מחירי טיסות הפנים דווקא ירדו ככל שהתקרב המועד) כל הטיסות יצאו בזמן והגיעו אף לפני הזמן. יחד עם זאת, לא מומלץ להמר על ההגעה בזמן של טיסה פנימית שתנחת בשדה התעופה ממנו אתם ממריאים מס' שעות לפני ההמראה חזרה לישראל. רכבות הוזמנו באתר Ctrip, קיימת מגבלה להזמין יותר מחודש וחצי חודשיים מראש, יש להמתין לקבלת אשור במייל להזמנה ויש לאסוף את הכרטיסים בתחנת הרכבת (אפשר לאסוף את כולם בפעם אחת). המלונות הוזמנו דרך Booking, agoda, Expedia לאחר שנקראו חוות דעת של מערביים.
הסעות/הדרכה – שישה ימים באזור יונאן היינו עם מדריך שגם נהג ברכב. טיפ חשוב - כשמסכמים עם מדריך למספר ימים יש לוודא את סוג הרכב שישמש אתכם. נסיעה אחת של 4 שעות ברכב סיני גרמה לנו להרגיש את ההבדל לעומת הטויוטה היילנד הנהדרת של המדריך ביונאן. בשאר האזורים כל סדורי ההסעות תואמו עם המלונות ורכבי הנהגים היו טובים.
המרת כסף – מטעמי זהירות יתר לקחתי מהארץ 2,000 יואן שנקנו בשער המרה גרוע. זה מיותר למי שנוחת בשנגחאי מאחר ובשדה התעופה יש שני מקומות לצ'אנג' בו המרנו דולרים בשער המרה טוב. המרנו כסף בהליך קצר גם במלון בשנגחאי וגם בבנק אוף צ'יינה בשנגרילה.
אינטרנט ותקשורת – למרות שגוגל ו-ווטסאפ לא פועלים בסין, לא מומלץ להתקין כמה אפליקציות של VPN על מנת להתחבר לויי פיי המקומי. כל הVPN שהתקנו (רובם בתשלום) לא עבדו בכלל או שעבדו חלקית. זמן ההתעסקות בנסיונות להתחבר היה רב ועוגמת הנפש מהכשלונות גדולה. בסין יש בכל מקום תקשורת סלולרית וחבילת הגלישה של סלקום עבדה מצויין. מומלץ להתקין בטלפון את האפליקצייה Wechat שהיא הווטסאפ הסיני דבר שיקל על התקשורת עם נותני שרות בסין כמו מדריכים, נהגים ובתי מלון.
המזרן – בהרבה מלונות הוא ממש קשה. אם קראתם חוות דעת עם תלונות על המזרן העדיפו לוותר על המלון הזה, אלא אם אתם מאלה שאוהבים לישון על הרצפה…
השפה – נכון שאין כמעט מי שמדבר אנגלית אבל לכל מי שפנינו הייתה נכונות רבה לסייע וטלפון עם אפלקציית תרגום (שטובה בהרבה מגוגל טרנסלייט) אליה הוא היה מקריא או כותב בסינית את התשובה לשאלתנו ומראה או משמיע לנו אותה באנגלית.
המדרגות – הרבה מאד מדרגות (מאות) שבהן כידוע לא רק יורדים...
הנחה לבני 60 ומעלה – בהרבה מקומות כרטיסים ל”קשישים” כמוני נמכרו בהנחה. הצגתי תמיד את רישיון הנהיגה הישראלי שלי שבו תמונה ותאריך לידה וזה הספיק.
דברים קטנים – נייר טואלט (שאין ברוב השירותים הציבוריים שדווקא הפתיעו לטובה) ו- Alco-gell, ואולי גם סכינים ומזלגות חד פעמיים, כי בהרבה מקומות ניתן לקבל חוץ מצ'ופסטיקס רק כף...
המסלול
ימים 1-3 שנגחאי. החלטנו להתחיל בשנגחאי בגלל החג הלאומי הסיני שחל בשבוע הראשון של אוקטובר. חשבנו שבעיר כזו יהיו פחות תיירים מאחר והרבה אנשי עסקים שמגיעים אליה בדר”כ ימנעו לעשות זאת בגלל החג. בדיעבד הסתבר כי כדאי להתחיל את הטיול במקום כזה בגלל הג'ט לג. 5 השעות שבו השעון בסין מקדים את ישראל זה נושא שלוקח מספר ימים להתרגל אליו (קשה להירדם בלילה וקשה להתעורר בבוקר) ולכן עדיף לעשות זאת ביעד שהלו”ז שלו הוא גמיש ותלוי רק בך. בשנגחאי לא נעזרנו במדריך והתניידנו באמצעות הרכבת התחתית המצוינת שבה יש שילוט וכריזה באנגלית וכמעט בכל תחנה יש מדרגות נעות ואו מעלית. (אפילו משדה התעופה Pudong למלון נסענו בתחתית עם המזוודות). מומלץ מאד להתקין את האפליקציה הנהדרת MetroMan המאפשרת את תכנון הנסיעה (ולא רק בתחתית של שנגחאי). לכל תחנת תחתית יש מס' יציאות לכן מומלץ לבדוק בגוגל מאפס לפני הנסיעה להיכן מגיעות היציאות הממוספרות של תחנת התחתית אליה נוסעים, או חילופין לחפש בתחנה את השילוט המכוון אל מס' היציאה וגם מציין שם הרחוב אליה היא מגיעה. ההחלטה באיזה אזור לחפש מלון בשנחאי הענקית איננה פשוטה. ההמלצה כמובן לבחור מלון בקרבה רגלית לתחנה של תחתית, אבל אני רוצה גם להמליץ על אזור “הזיכיון הצרפתי” או ליתר דיוק אזור Xintiandi שהוא אזור מטופח, יוקרתי עם שפע של מסעדות, בתי קפה וכמובן קניונים ענקיים. על הלינה שלנו במלון Langham הנהדר כתבתי טיפ בנפרד.
אתרים מומלצים: הBund כמובן, מגדל שנגחאי המתפתל (לפני השקיעה ואחריה), מקדש xiahai הבודהיסטי המרשים למי שמגיע למוזיאון הפליטים היהודים (ראו טיפ בנפרד), מוזיאון שנגחאי שבPeople Square למי שכמונו אוהב כלי פורצלן מדהימים, ריהוט סיני עתיק וציורים סיניים. אם הגעתם לשם בסוף השבוע אל תוותרו על “שוק הנישואין” הנמצא בתוך פארק העם בצד השני של הפיפל סקוור בו מניחים הורי הרווק/ה דף עם פרטי המועמד על מטרייה. בתמונה רק קטע קטנטן מתוך אחד השבילים שב”שוק”.
היום הרביעי – העיר Suzhou. עליה קראנו הרבה המלצות ועל עיירות המים שקרובות לשנחאי. בחרנו בשוזו בגלל הגנים היפים ותעלות המים שיש בה ואף החלטנו לישון שם לילה. האמת שדי התאכזבנו. קודם לא לקחנו בחשבון את המעבר החד משנגחאי המודרנית, היוקרתית לעיר סינית “פשוטה”. שוזו גם איננה “עיירת מים”, שני רחובות עם תעלות מים שראינו בה (אחד ביום ואחד בלילה) היו יפים אבל לא וואו. גן “הפקיד הצנוע” שהיה אמור להיות מוקד המשיכה העיקרי היה מוזנח למדי והבניינים העתיקים שבתוכו זקוקים מאד לתחזוקה ושיפוץ.
היום החמישי – טיסה לDali שבחבל יונאן. תחנת הרכבת Hongqiao שבשנחאי (אחת מתוך שלוש) אליה חזרנו משוזו צמודה לשדה התעופה עם אותו השם (להבדיל משדה התעופה Pudong בו נחתה הטיסה מישראל), מה שאיפשר מעבר רגלי. לאחר כ3.5 שעות טיסה נחתנו השדה התעופה של דאלי שם חיכה לנו הנהג שהמלון שלח. כעקרון מומלץ לדעתי לתאם עם בתי המלון שהם ישלחו נהג לאסוף אתכם, בגלל הקושי של נהגי המוניות למצוא אותם בתוך הסמטאות/הרחובות הרבים. לאחר כמעט שעה נסיעה הגענו אל המלון הקטן והמקסים Dali MuYun Inn שבתוך העיר העתיקה של דאלי שהיה נהדר ובו ישנו שני לילות.
היום השישי – את המסלול בששת הימים הבאים יוביל טאשי שהוא מדריך ונהג (ראו טיפ נפרד). את היום הקדשנו לאזור שהוא דרומית לדאלי. נסענו אל הכפר west lotus בו שוכן מיעוט מוסלמי ששלט בשיירות שנעו בחלק הזה של דרך התה והסוסים. שליטה כלכלית מביאה לעושר ולכן ביתו העתיק של הסוחר העשיר המקומי נראה בהתאם, גם המסגד הגדול הראה על גודלה ועושרה של האוכלוסייה המקומית.
לקראת ערב הגענו אל החלק העתיק והמדהים של lijiang . רק אז הבנו כמה נכונה הייתה ההחלטה ללון במקום זה שלושה לילות. זו עיר עתיקה ענקית עם שפע של רחובות צרים עם בתים עתיקים בני שתי קומות עם תעלות מים וגשרונים . כן היא מאד ממוסחרת ותיירותית אבל מאד נקיה ומטופחת ועם שפע של מסעדות, בתי קפה וברים ואנחנו הרי תיירים...המלון הבוטיקי הנהדר JunBo Boutique בו ישנו נמצא על שפת תעלת מים ברחוב הכי יפה בעיר והיה מצויין (ראו טיפ נפרד).
היום ה-10 – במלון המקסים בליג'יאנג הישארנו את המזוודות ומצוידים רק בטרולי ללינה של לילה אחד יצאנו צפונה. לאחר נסיעה של שעתיים כשפסגותיו המכוסות בשלג ראשון של הsnow mountain מלוות אותנו, הגענו אל ערוץ דילוג הנמר על מנת להיווכח שהמדרגות הרבות המצפות לכל מי שיורד (ועולה) מתחתית הערוץ לא מרתיעות עוד הרבה מאד תיירים סיניים. רק הירידה אל ערוץ היאנגצה הצר ועוצמת זרם המים השוצף מאפשרות לך לדמיין כיצד אולי יכול היה הנמר לדלג לצידו השני של הנהר
היום ה-12 – מאחר והטיסה שלנו הייתה רק בשעה שלוש יכולנו להקדיש את הבוקר לאתרים בתוך העיר העתיקה של ליג'יאנג, מה שהביא אותנו לאחת ההפתעות המדהימות של הטיול והוא בית האחוזה של משפחת מו Mushi Tusifu. מדובר בקובץ גדול של בניינים (משוחזרים) מרהיבים ביופיים כשגנים מקסימים מחברים ביניהם והמזכירים בעיצובם את ארמונות הקיסרים שבבייג'ינג
היום ה-13 – האזור של יאנגשו מתחלק בין אתרים שליד הנהר לי ואתרים שליד הנהר יולונג. בבוקר נסענו אל העיירה העתיקה Xingping (מבטאים שינגפינג) ולאחר הסתובבות ברחובותיה העתיקים ירדנו עם עוד הרבה תיירים סינים אל הסיור שלגדת נהר הלי. הפופולריות של המקום נובעת מהנוף המוטבע לדעת רבים על השטר של 20 יואן
הנהג חיכה לנו כמובן במעגן הסיום והחזיר אותנו לפנות ערב למלון. הכפר בו נמצא המלון אינו מציע פתרונות ראויים לאכילה במסעדות והסתובבות אחריה כך שתמורת 30 יואן (15ש”ח) לכיוון, המונית שהזמין עבורנו המלון הביאה אותנו אל מרכז יאנגשו אל West street המדרחוב המפורסם עם שפע החנויות והמסעדות.
היום ה-14 הוקדש לחלקו היותר דרומי של האזור. לא התחשק לנו לחזור על חוויית השייט וגם מההמלצה לשכור ולנהוג עצמאית בווספה חשמלית הנקראת סקוטר חששנו, כך ששוב מצוידים ברכב ונהג נסענו בתחילה אל הכפר הקטנטן Liugong old vilage על גדת נהר הלי שההמלצה להגיע אליו המופיע גם בלונלי פלאנט התבררה כבלתי מוצדקת ומשם אל מערת הנטיפים Silver Cave שהפתיע אותנו בגודלה וביופייה, אכן חלק מהמראות שבה לא דומים למערות נטיפים אחרות בהן היינו.
היום ה-15 - מאחר והטיול באזור הוא למעשה סוג של נופש ניצלנו את הבוקר לטיול טבע רגלי ומקסים אליו יצאנו מהמלון אל השביל הסלול שלאורכו של נהר היולונג מה שאיפשר שוב להינות מהנוף ולצלם בפעם האחרונה את תופעת הטבע המרשימה הזו
היום ה-16 - החל בערפל כבד שהתפוגג לאיטו וחשף בפנינו את המראה המרהיב של שדות האורז הצהובים שלמזלנו הרב עמדו להיקצר רק יומיים לאחר מכן. השביל המחבר בין שתי נקודות התצפית איפשר נקודות צילום מרהיבות
16 יום העיניים לא שבעו מלראות. היופי בסין זו השונות: בין הערים הצפופות והסואנות לטבע המרהיב והשקט בין המודרניות המהממת של גורדי השחקים בשנגחאי, הרכבות המהירות או הטכנולוגיה הדיגיטלית של רכישת הכרטיסים בתחתית לבין משאית ישנה שמקרטעת ברעש אדיר או התלת אופניים שעליו ערימה ענקית של חציר. אז אל תחמיצו!