לאחר חיפוש באינטרנט, ולאחר תמונות יפות במיוחד שראינו, ולאור המלצה של קרוב משפחה, החלטנו לתכנן טיול לנורבגיה.
היו כמה דברים שהדאיגו אותנו בהתחלה :
1- היוקר של המדינה.
2- שטחים גדולים ודרכים ארוכות הרריות ומפותלות, זמן נסיעה ארוך מדי. יש לקחת את זה בחשבון בעת ביצוע התכנון.
3- טיול שמצריך המון השקעה יחסית לאור המעבר היומי מאזור לאזור.

אך בכל זאת, החלטנו להתגבר על כל זה, להתאמץ וללכת על זה, כי היינו סבורים - וצדקנו בזה - שנורווגיה שווה כל שקל (או קרון)

מידע כללי על נורווגיה :
1-טבע נטו : נורבגיה היא מדינה של טבע, מה שתרצו, הרים ירוקים, הרים מושלגים וקרחונים, אגמים, מפלים, שדות ירוקים... ו - פיורדים.
2- שמש שוקעת בשעה 11 כמעט!!.. אפילו אחרי שקיעת השמש עדיין אין חושך..דבר שצריך לקחת בחשבון בעתת תכנון הטיול.. (אין צורך להגיע מוקדם למקומות הלינה, כי לרוב אין מכ לעשות).
3-מדינה שקטה, אין הרבה אנשים (למעט הערים המרכזיים כמו ברגן ואוסלו) כל כמה קילומטרים אתה רואה כמה בתים פה ושמה, ולפעמים את נוסע יותר מחצי שעה ולא רואה אדם אחד.
4- ארץ הפיורדים: מה שמייחד את נורבגיה זה כמות הפיורדים שנמצאים במדינה. השינויים הגיאולוגיים במשך מיליוני שנים (הפשרת הקרחונים היבשתיים) גרמה להיווצרותם של עמקים בתוך היבשה שמולאו על ידי מי הים האטלנטי.. הפיורד הגדול ביותר בנורבגיה זה סונפיורד Sognefjord (כ 200 ק״מ).
5- האנשים בנורווגיה מאוד נחמדים ואוהבים לעזור, מחייכים לאחרים.. שקטים יחסית, לא צועקים ולא עושים רעש, דבר שאיננו רגילים אליו באזור שלנו.

תכנון הטיול :
————-
התחלתי לתכנן לפני חמשה חודשים מהטיול, לקרוא כמה מאמרים וטיפים, ובהיעזרות בדוד שלי שביקר שם, עשיתי תכנון כללי לטיול, הזמנתי כרטיסי טיסה (חברת Finnair) והזמנתי חדרים בבתי מלון בהתאם לתוכנית שעשיתי (אחד מהם היה בבקתת עץ שמבחינתי היתה אחת החוויות המדהימות שעשיתי שם), והזמנתי כמובן רכב (לא מתאר לעצמי שמישהו יבצע טיול לא מאורגן בנורווגיה בלי רכב ) .. המשכתי לקרוא ולבדוק דברים נוספים מדי פעם במשך שלושה חודשים.

התוכנית שלי הייתה 8 לילות 9 ימים, כך שמגיעים לברגן, עושים מעגל וחוזרים לברגן.

מחירים בנורווגיה
——————-
קודם כל, לגבי עניין יוקר המחייה שהדאיג אותנו, אפשר להסתדר עם זה, אך אפשר לגיד שהמחירים - מה שקשור למוצרי מזון בעיקר- גבוהים מהארץ ב כ 30%-40%.. להלן דוגמאות :
1- קפה אספרסו ( 25-35קרון - כ 15 ש״ח).
2- בקבוק מים קטן (22 קרון- כ 10 ש״ח).
3- קופסת סיגריות מלבורו (120 קרון- כ 55 ש״ח).
4- מנה סבירה במסעדה בינונית (250-300 קרון - כ 140 ש״ח למנה).
5- קורסונים ועוגות קטנות בסופר מרקט ( כ 15-20 קרון - כ 9 ש״ח), במסעדות כמובן יקר יותר.
6- דלק (כ 16 קרון לליטר, כ 7 ש״ח).
7- ממוצע עלייה למעבורת עם הרכב (150 קרון - כ 70 ש״ח, יש לשים לב שהמעבורת של Hellesylt-Geiranger יקרה במיוחד, כ 850 קרון ! - כ 400 ש״ח, מאחר ומדובר במעבורת שהינה בעצמה אטרקציה, עוברים בין הרים ומפלים מיוחדים..).. לדעתי המעבורת הנ״ל שווה, אך בכל זאת מי שאינו מעוניין יכול לוותר עליה ולהגיע לגיירינגר דרך כביש 15 ואחרכך כביש 63.
8- לינה במלון דירוג 4 כוכבים - כ 500 ש״ח ללילה (עדיף להזמין מוקדם כמובן).

לסיכום, לגבי מוצרי מזון המחירים גבוהים מהארץ, לגבי אטרקציות, לינה ודלק לא נראה לי שיש הבדל משמעותי.

נהיגה בנורווגיה
——————
לגבי הכבישים והדרכים המפותלות, נכון שאין כבישים מהירים בנורווגיה, גם בין הערים המרכזיים אתה צריך לנסוע בכבישים צרים יחסית ומפותלים (כשממוצע המהירות זה 60-80 ק״מ בשעה) אך בכל זאת הנהיגה אינה קשה, רק לנהוג בזהירות .. הנהיגה בכבישים של נורווגיה הינה חוויה בשל עצמה, אתה נוהג בכבישים יפים בין הרים גבוהים וירוקים, מהם יורדים מפלים ולידך אגמים ופיורדים...
כמובן בדרכים מסוימים כמו Eagles road (ørnesvengen) ודרך הטרולים יש צורך בזהירות וריכוז גבוה יותר.
לגבי כבישים מסוימים, יש אגרות שצריך לשלם, אתה לא משלם עם הכניסה לכביש, אלא חברת הדלק מחייבית אותך אחר כך בהתאם למספר הכבישים המהירים שעברת בהם. יש אפשרות לשלם על זה מראש .. לבדוק עם חברת ההשכרה.

תשלומים והמרת כספים
—————————
לגבי תשלומים והמרת כספים.. רוב החנויות והמקומות מאפשרות תשלום בויזה בינלאומית, מסופרמרקטים, תחנות דלק, אטרקציות וכו׳..
במידה ומעדיפים לשלם במזומן, לדאוג להמיר כסף בערים הגדולים (אוסלו, ברגן, אוליסונד ..) , בכפרים וערים קטנים לא תמצאו מקומות להמרת כספים).
בברגן יש מקום מצויין להמרת כספים בשם Ria Money Transfer & Currency Exchange ליד שוק הדייגים. אפשר להמיר גם בבנקים כמו Forex Bank, לשים לב שמקומות הנ״ל סוגרים בשמונה בערב. ביום ראשון כמובן סגורים.

פירוט התוכנית
——————
2 לילות ברגן
1 לילה בעיירה סונדאל Sogndal (על קצה Sognefjord)
1 לילה בעיירה Olden
1 לילה בעיירה Geiranger
1 לילה בעיר היפה אוליסונד Alesund
1 לילה ליד Nordfjord
1 לילה בברגן
חזרה לארץ
סה״כ - 8 לילות 9 ימים.

הגענו לברגן Bergen, ישנו שתי לילות (אטרקציות מרכזיות, שוק הדייגים fish market, שמה אפשר לאכול דגים ופירות ים טריים, אפילו בשר לוויתן !, לעלות כמובן ברכבת הררית בשם Floibnen, במידה ומזג האוויר לא טוב אז לא לעלות, לא תראו שום דבר, אם טוב אז יש נוף מדהים שמשקיף על כל ברגן, אפשר גם לבקר במוזיאונים רבים, כמו המוזיאון הימי והמוזיאון של ברגן)
אפשר לחנות את הרכב במספר חניונים בברגן. חניון מומלץ במרכז ברגן זה Bygarsjen (כ 24 קרון לשעה, ומקסימום 150 קרון).
ליד החניון יש קניון גדול שאפשר שמה לאכול (יש בורגרקינג) ולקנות מוצרי מזון וסים אינטרנט וכו ..
 ולידם נמצאת תחנת האוטובוס המרכזית והרכבת הקלה.. (מי שמעוניין להשתמש בתחבורה ציבורית בברגן, האוטובסים הינם לחברת Skyss, ויש את הרכבת הקלה, כיוון אחד זה 37 קרונים, אפשר לקנות כרטיס ליום שלם ב כ - 95 קרון ליום שלם או לשבוע ... מי שקונה ברגןקארד Bergen Card (כרטיס שמעניק כניסה לרוב המוזיאונים ולשימוש בתחבורה ציבורית בחינם, ולהנחות אחרות

Figure 1- ברגן

למידע עבור תחבורה ציבורית, להלן האתר בו תמצאו כל המידע :
 למידע ורכישת כרטיס ברגן :

למידע בגין המעבורות ולוחות זמנים (למרות שברוב התחנות כל רבע שעה חצי שעה יש מעבורת) :

• - - Floibnen- ברגן Figure 2

ביום השלישי בטיול, יצאנו מברגן נסיעה של כ 4.5 שעות (לא כולל הפסקות). אתרים מומלצים להפסקות :
1- מפל Tvindefossen לפניה העיירה Voss (מפל יפה ומיוחד).
2- העיירה Voss (יש אפשרות להסתובב בעיירה ולהשכיר אופניים .)
3- העיירה גונדבאנגן Gundvangen : עיירה קטנה ליד הפיורד כשממוקמת בין הרים גבוהים מהם יורדים מפלים מכל הצדדים (מומלץ)

Figure 3- גונדבאנגן

4- העיירה Flam (מבטאים את זה ״פלום״) : אפשר לעלות ברכבת הררית שעוברת בין נופים הרהיבים ומגיעה למפל נהדר בסוף (הרכבת יקרה, כ 400 קרון לאדם, ויש מחלוקת בין התיירים עבורה)

הגענו בשעה שש לעיירה סונדאל, נחנו קצת ויצאנו להסתובב קצת בעיירה.

Figure 4- ליד אחד הפיורדים

Figure 5- בדרך

• ביום הרביעי עלינו לכייון אולדן Olden (כשעתיים וחצי נסיעה), תחנות ואטרקציות באמצע :
    1- Glacier museum Fjaerland : מוזיאון הקרחונים בעיירה פיירלאנד, מדובר במוזיאון מדהים שעורך תצוגה מדהימה על הקרחונים בנורווגיה, על אופי היווצרותם, ומידע נרחב אחר כולל תמונות והקרנת סרט (ממליץ מאוד, 120 קרון לאדם)
    2- קרחון בויאברין Boyabreen : כעשר דקות מיציאה מפיירלאנד, הקרחון נמצא לידך, אפשר לחנות את הרכב וללכת ברגל לקחת תמונות (כ 300 מטר הליכה, יפה ושווה ביקור)
    3- קרחון בריקסדל Briksdal : אפשר לעלות לקרחון הזה בטרקטרונים או עלייה ברגל, ממנו יורד מפל (לא כמו שהיה פעם כפי שהבנתי מהאנשים שמה) אך כמובן שווה ביקור.

הגענו לאולדן, ומה לגיד לכם על אולדן, החוויה הכי יפה שעשיתי בנורבגיה, ישנו בבקתת עץ על חוף אגם מהמם, נוץ ציורי מכל הכיוונים, עולם אחר בכל מובן המילה..

Figure 6- פיירלאנד

Figure 7- בדרך מפיירלאנד אולדן

Figure 8- אולדן

ביום החמישי, נסענו צפונה לגיירנגר Geiranger, בדרך עברנו על Loen ו Stryn, ומשם לכיוון המעבורת המדהימה Hellyselt-Geiranger כשמדובר במעבורת (יוצאת כל שעה כמעט) ומשך הנסיעה במעבורת זה 65 דקות (עלות לשניים עם רכב 865 קרון), יקרה כן, שווה לדעתי כן.. אתה עובר בין הרים ומפלים הכי יפים בנורבגיה לרבות מפל שבע האחיות ומפל המחזר, עד שמגיעים לעיירה המדהימה גיירנגר).
 גיירנגר הינה עיירה יפה הממוקמת על גבעה בין הרים ועל קצה פיורד (נוף ציורי ונחשב לאחד ואולי הכי יפה בנורבגיה)

• - גיירנגרFigure 9

ביום הששי נסענו צפונה לכיוון העיירה Valldal המפורסמת בגידול תות שדה, כאשר מגיעים אליה ממעבורת Eidsal-valldal כ 20 דקות מגיירנגר.
 מוואלדאל המשכנו לכיוון דרך הטרולים Trollsteigen, מדובר בדרך הררית ומפותלת עם עלייה חדה יחסית, כשלצדך במשך הנהיגה את רואה מפלים יורדים מכל כיוון (הדרך היא אחת האטרקציות המפורסמות בנורבגיה) ..

• - לפני דרך הטרוליםFigure 10

הערות :
1- לא לפחד, יש אנשים שמסדירים את התנועה בדרך, רק לנסוע לאט לאט בזהירות.
2- דרך הטרולים הינה בצורה הפוכה לכיוון המפה (הכוונה שמי שמגיע מדרום - כמוני- יורד ולא עולה)
3- לפני ההגעה לדרך הטרולים יש מפל יפה בעל זרימה חזקה, שמה אפשר לעשות הפסקה.

לאחר דרך הטרולים מגיעים לעיירה אנדלסנס Andalsnes.
 אנחנו נסענו ישירות לעיירה אוליסונד Alesund, מדובר בעיירה על הים האטלנטי, קצת דומה לברגן אך קטנה יותר ואולי מקסימה יותר, אטרקציות מומלצות באליסונד :
1- אזור ה Art Noeveau : העיירה נשרפה בשנת 1904, ולאחר מכן נבנתה מחדש, הבניינים החדשים נבנו בסגנון אומנות יפה נקרא הנובו Noeveau, מומלץ לעשות סיור באזור ולשתות קפה באחת המסעדות.
2- תצפית אקסלא Aksla viewpoint : עולים 408 מדרגות עד שמגיעם לנוף משקיף על כל אוליסונד והים האטלנטי (מייגע אך מומלץ, ובמיוחד בזמן שקיעת השמש)

• - אוליסונדFigure 11

ביום השביעי נסענו דרומה לכיוון נורד פיורד Nordfjord ישנה בבית ממלון באזור סביב לפיורד, מזג האוויר השתנה, היה גשם וערפל, אך האווירה לא אבדה קסם.

• - בעיירה קטנה ליד נורדפיורדFigure 12

ביום שאחריו המשכנו דרומה לכיוון ברגן, הגענו לברגן, הסתובבנו במרכז העיר, אכלנו דגים בשוק הדייגים, קנינו מתנות למשפחה וחזרנו לבית מלון.

בית המלון שלנו בברגן Quality hotel Edward Grieg קרוב מאוד לשדה תעופה של ברגן Flesland Airpot..(מומלץ)

הנסיעה לנורבגיה הייתה חוויה מדהימה שלא אשכח בחיי.
 אני כותב המאמר הזה משדה תעופה של הילסנקי בפינלנד, ממתין לטיסה לתל אביב, ומקווה שמה שכתבתי ימצא חן בעיניכם, ויעזור לכם בטיול שלכם לנורווגיה במידה והחלטתם ..