דרום מזרח אסיה – הכי מעודכן

זה הטיול השלישי שלנו למשך של 3 חודשים , טיול עומק אינטנסיבי. הראשון כלל את אירופה והשני את מרכז אמריקה. לאחר ההחלטה לתור את דרום מזרח אסיה, קיימנו מפגש עם יועץ (אודי מאירי - תמיכה מבורכת אחריה ותוך כדי הטיול) סיכמנו את מסלול הטיול הקבוצתי, מקומות העניין ותהליך ההתקדמות בין הנקודות. הקבוצה מנתה לקראת יציאה 9 חבר'ה אשר באמצעות מפגשים חברתיים טרום המראה התגבשה לכדי קבוצה שההומוגניות שלה היתה בעיקר טווח הגילאים של חבריה ובהסכמה על המסלול. הגבלנו את מחיר הלינה ל'ראש' לכדי 20$ ללילה והערכנו כי עלויות המזון לא יחרגו מ 15$ ל'ראש' ליום. להערכתי עמדנו במגבלות אלו. את הטיסות הזמנו מראש, ללא אפשרות ביטול, כך שלוחות הזמנים היו 'קשיחים' וכך גם התנהל הטיול.

טיסות הוזמנו ע'י כלים ואפליקציות שונות skyscanner, edrems , לאחר זיהוי המחיר ה'זוכה', גלשנו לאתר חברת התעופה על מנת לנסות לקבל שם מחיר זול יותר לאותן טיסות מוגדרות. ('תרגיל' זה 'עבד' במספר מקרים ובאחרים – לא)

התוכנית היתה מאוד אינטנסיבית וכללה החלפה של מלון כל 2 לילות ולעיתים נדירות כל 3. כלומר בבוקר היינו נוסעים לנקודת העניין, מגיעים אחה'צ או לפני, ועיקר הסיור היה מתבצע למחרת.

מלונות הוזמנו ע'י כלים שונים דוגמאת Agoda . שהייתה הזולה ברוב המקרים וbooking גם כאן במספר מקרים קיבלתי מחירים טובים יותר באמצעות פנייה ישירה אל המלונות עצמם. את המלונות בחרנו לפי מקום, בסמיכות למרכז חיי הלילה מכיוון שהערכנו כי בסוף היום לאחר הסיור, נגיע למלון ונשחרר את הרכב.

מכיוון שהיינו קבוצה מכובדת עם תוכנית קשיחה ומגובשת בדרום הודו וכן במיאנמאר התקשרנו מראש עם נהג ורכב ששירת אותנו למשך ה'מסע' כולו במדינות הספציפיות.

מצ'ב קישור ל'מפת' הטיול ונקודות העניין. הצבעה על נקודות המסומנות במפה פותחת גישה לצילומים וטקסט לגבי הנקודות שנבחרו.

כמו'כ השתדלתי לפרט פרטי קשר לכל ספק שירותים שאני מציין. הקשר הישיר משמעותי לטובת שמירה על עלויות סבירות. במדינות המצוינות , להערכתי יש 'הרבה 'גוזרי' קופונים ואנשי ביניים, ממליץ על התקשרות ישירה עם אנשי הביצוע.

פרט נוסף, 'מסביב יהום הסער' - את הטיול ביצענו במהלך סערות רב מימדיות, החורף המבורך שעברה המדינה וסערת ה'קורונה' אשר הסתובבנו מסביבה במשך הטיול, וכן הבחירות ה"שלישיות" שנמנענו מהן. היו רגעים בהם שקלנו לשנות מקטעים אלו או אחרים מהמתוכנן אבל בסופו של דבר ביצענו את המתוכנן כמעט כלשונו.

ואחרון אחרון חביב, ההרכב שהשתתף בכל משך הטיול, עיקרו כלל את אישתי (נו אני חייב) , בנצי, ראומה ושמוליק, כן והיו גם כאלה שהצטרפו לחלק (צביקי ודריה ) וכאלה שברגע האחרון, מסיבות אובייקטיביות נמנע מהם – אני משוכנע כי הם יצטרפו ב"מסע" הבא.

דרום הודו

תקציר – מדינת ענק, ל'מכורים' בעיקר

מצאנו את ואיידיש הנהג בפורום ב'למטייל' וסיכמנו איתו תמורה של כ 2000$ למשך 23 ימים(רכב גדול). טיול שהתחיל בקוצ'ין והסתיים בבנגלור. הוא חיכה לנו בנחיתה, הסיע אותנו במשך התקופה כולה. ניתן לאמר כי בגדול נהנינו משירותו, יש להקפיד ולסכם איתו על המסלול, ולא פחות, לגרום לו לנהוג בדרכים הראשיות שחלקן כבישי אגרה. לקח לנו זמן מה להבין כי הוא נוסע בדרכים שאינן ראשיות על מנת לחסוך בעלויות האגרה כאשר למשך זמן הנסיעה אין בעיניו כל חשיבות. (חשוב לסכם זאת מראש), בחלק מהמקרים נהנינו מהתנועה בדרכים הצדדיות מכיוון שפגשנו חגיגות ופסטיבלים מקומיים שונים שהעשירו את הטיול.

לסיכום, הודו מתאימה בעיקר למכורים, הכבישים 'מחורבנים', המרחקים גדולים ועקב כך 'צפיפות נקודות העניין' נמוכה. בכל עיר מקדשים לאל(יל) המוביל ועוד כמה משניים. מי שממש מעוניין , כדאי שילמד את המיתולוגיה ההודית מראש ויתמקד בנושאים המעניינים אותו.

אם הייתי צריך ל'דוג' את הנקודות שאליהן הייתי חוזר בשנית אזי הייתי מסמן את חופי גואה, שלא ביקרתי Hampi, לא לוותר וחזרה לעולם ה'מערבי' -בנגלור. עיר נוספת ששווה ביקור, אבל נמצאת ב'צד' המזרחי של תת היבשת, בעיקר מכיוון שאינה 'הודית' - פונדיצ'רי והעיירה המעניינת אורוויל הסמוכה לה. (ממנה נוח יהיה להגיע לצ'נאי לטובת המראה החוצה). היינו בהרבה ערים נוספות (ראה מפה) אבל לא מצאתי לנכון לציין אותן במיוחד.

ואיידיש

מיאנמאר

תקציר – קסם של מקום, לכולם, את המדריכה Khin מצאנו ב'למטייל' ונהנינו מאוד מהליווי שלה במשך כשבועיים. אנגלית מצויינת, מטפלת בכל הלוגיסטיקה מסביב, מומלץ, לא לוותר, ארץ מעניינת וכל פיסת אינפורמציה מעשירה את הטיול משמעותית.

את מיאנמאר מצאנו מעניינת ואוטנטית כמעט בכל תחום.

מסלולי צעידה, עשינו בסביבות kyaing tong וכל מסלול כיסה הגעה לשבט מיוחד ממש נשיונל גיאוגרפיק. הערים באגאן ינגון, אגם אינלה, מנדליי – כ'א מיוחדת בפני עצמה כ'א שווה ביקור ולכל אחד היינו חוזרים שוב. אבל הכי הכי במיאנמאר – האנשים, הכי נחמדים, מתקשרים, מנומסים וידידותיים שנפגשנו, מיאנמאר – אסור לפספס, הפתעה גדולה. מיאנמאר בשונה מהודו ההידואיסטית, הינה בודהיסטית, לאחר שמבינים דקויות אלו מבחינים בהן ומתחילים ל'חיות' את הנזירים על צבעי גלימותיהם, טכסי ה'הכנסה' למנזר, המקדשים השונים, החתונות ואפילו הרכות, השלווה והאווירה הנינוחה שמקיפה את כולם.

הנהג מינג מינג (לא דובר אנגלית) נשלח אלינו ע'י Shay אשר מצאנו בלמטייל. (רכב גדול)

KHIN

SHAY

קמבודיה – 'לפנק לפנק לפנק'

מדינה ענייה, מאוד, אנחנו באנו לכאן לנוח ולקבל את התמורה הגבוהה ביותר עבור כספנו. את התקופה הראשונה בילינו, אין מילים אחרות בסיאם ריפ.

סיאם ריפ

האזור מפורסם מאוד ב'סצינת' המקדשים שהמפורסמים שבהם הינם אנקור וואט ואנקור טום.

רוב החבר'ה, גם אנחנו, בילינו בסיורים אלו יום אחד מתיש – וזה מספיק. (ניתן להתקשר עם מדריכים – בכל אחד מהמקדשים). על מנת שלא להיתקל בהמוני מבקרים כדאי להתחיל את סדר הסיורים – מוקדם בבוקר (זריחה) מהמקדש המרוחק ביותר אל הקרוב ביותר.

עיקר הכייף – העיר עצמה בדגש על סביבת מרכז חיי הלילה, pub street.

אי לכך, למרות מחירי התנועה המגוחכים, מיקום האכסניה – קריטי. אנחנו בחרנו במלון הממוקם מצויין במחיר מצחיק CHeathta. כמותו יש נוספים, בכל מקרה, אין להתפשר על המיקום ולטובת הכייף, לדעתי צריך גם לבחור במלון מפואר, כי, 'חיים רק פעם אחת' וזה המקום שיאפשר לכיס לממש זאת. בסיאם ריפ תעשו את המסאז'ים הכי טובים , תאכלו אוכל מגוון, טרי וטעים מכל סוג, ותיהנו מסצינת מועדונים לא מלחיצה , מוזיקה טובה, רחובות הומים וכייפיים תוך שאתם מוקפים בבחורות, בחורים ובחוריות לאין ספור, בקיצור מעין 'סדום' לייט ללא לחץ, למי שמחפש את זה וחיי בילוי עד לפנות בוקר למי שמחפש משהו אחר.

המקומיים מוגבלים הן ע'י שיטור והן ע'י בחירה עצמית, שלא להיכנס לאזורי התיור העיקריים.

ניתן לאמר כי האווירה נעימה, מצד אחד נינוחה צעירה ואנרגטית מצד שני, הכל טוב ובטוח.

את האוכל בחרנו לפי המלצות מהרשת, היו אכזבות אבל בסה'כ ניתן לאמר כי ב 10$ ליום ניתן לאכול מעולה ואם רוצים להתקמצן, אפשר בקלות להסתפק ב 5$. ניתן למצוא אוכל 'מערבי' מעולה (קצת יותר יקר) ומהזיכרון אני יכול לציין את 'בורגר גורמט' שבעליו צרפתי, ממש לידו קפה ועוגות ממזרח אירופה (סלובקיה), מעבר לפינה קפה ארוחות בוקר what else, של ספרדי שנשוי לויאטנמית ועוד. מרחק הליכה משם לא לוותר על גלידה מצויינת בשם, gelato cotton & candy..... אצל מקומית חמודה – שראלה.
 בעוונותי – יש לי מחשבות רבות ל"עשות " גם את החורף הבא בסיאם ריפ......מקום של כייף וקלילות.

פנום פן

אוטובוס לעיר הבירה, והכל ממשיך, כאילו שלא נפסק.

עיר בירה מרשימה פנום פן, שדרות רחבות, ארמונות ומוזיאונים. אתרי חובה הינם אתרי 'שדות הקטל', killing fields אשר מציגים את רצח העם שביצע משטר החמר רוז' בעמו שלו. אם מישהו רוצה הוכחה נוספת למה קומוניזם זה רע ולמה העולם הינו ציני ואינטרסנטי, אלו הם אתרי חובה. ביקור בארמון המלך המרשים עם מדריך מקומי 10$ לשעה בערך, מומלץ גם הוא. האוכל הינו אוכל רחוב, הכי טעים הכי טרי והכי זול.

מעבר לכך העדפתי את סיאם ריפ הקטנה והאינטימית ע'פ פנום פן, אבל שניהן הינן מקומות מעניינים שאסור לוותר. מקום שוויתרתי עליו מראש הינו סיהאנוקוויל בעיקר עקב היותו, יקר והצטייר באותה עת כאתר בנייה ענקי (נרכש ע"י הסינים) שהתאים פחות לציפיות שלנו.

משם לקחנו סירה מהירה וחצינו את הגבול לווייטנאם בשיט (6שעות) על נהר המקונג.

ויאטנאם

מדינה ענקית, יפהפייה, טבע מרשים ואנשים טובים. המדינה יקרה יותר מסביבתה אבל בפירוש שווה ביקור . אנחנו זיגזגנו מהדרום לצפון, ניתן לעשות זאת גם בכיוון הפוך. התחבורה, שירותי התיירות והתנועה מפותחים וקל להסתדר. האוכל דומה למקובל במדינות שכנות אם כי פחות מתובל.

המעבר על המקונג עד לסיייגון ארך 3 ימים ובדרך עברנו דרך עיירות דייגים, שווקים צפים ושאר אטרקציות תיירותיות מקובלות . סיור זה הזמנו עוד מהארץ ב authentic tours אשר ממוקמים בצפון אבל נתנו שירות מצויין לאורך כל הדרך גב' chu ann .

סייגון

עיר מעניינת, כמעט מערבית, עיקר מקומות הביקור (מעבר לרחובות, האנשים, האוכל והקניות ) סב מסביב למלחמה שהיתה להם עם הדרום וארה'ב. לב העיר הינו מספיק קטן על מנת להכילו רגלית במשך יום אחד. למי שזה מעניין אותו ניתן לבקר במנהרות קו צ'י ובמוזיאון המלחמה המציג בעיקר את זוועותיה. ניתן גם לקחת אוטובוס תיירים hop on-hop off ואח'כ ללכת ברגל במקומות שהגעתם בהם ואהבתם.

משם לקחנו אוטובוס לדאלאת (DALAT) ששם התחילה אחת מהחוויות המשמעותיות של ביקורנו בווייטנאם, טיול אופנועים שארך 4 לילות ו5 ימים – אסור לוותר.

את הטיול הוביל בחור חמד, צעיר, רב ידע ורצון להעבירו TIN-TIN , השיירה הכילה 3 אופנועים מהם 2 אוטומטיים לרכיבה עצמית, ורכב גדול, אופנוע אחד מוביל עם מדריך והרכב מאסף עם הציוד. הנתיב הוביל אל האזור המרוחק מהחוף, אזור נתיב הו צ'י מין הידוע, טבע פראי, כפרים ושבטי מיעוטים, שסיפקו לנו המון חוויות, רובן לא מתוכננות, אל תוותרו, חוויה מרתקת. (גם נתיב זה מסומן במפה שהוזכרה לעיל). כל התקהלות שראינו עצרנו ולא הצטערנו, אם זו היתה חתונה, מסיבה או כל אירוע אחר – הוזמנו להצטרף ולרקד......כייף גדול.

לגבי הרכיבה העצמית - הנהיגה, קלה, פשוטה, איטית, התנועה די דלילה ואין להירתע ממנה. האדיבות והסבלנות המובנית של המקומיים יעזרו לצלוח השתלבות ונהיגה ברחובות הסואנים ביותר. בלילות ישנו במלונות טובים שהוזמנו ע"י TIN-TIN והיוו חלק מהחבילה (כ-2000$ לחמישה ימים, אופנוע מוביל, רכב גדול לציוד ואנשים , מדריך + 2 אופנועים לנהיגה עצמית-כולל מזון לכל התקופה) בסוף היום , לפנות ערב הגענו מותשים אכלנו, נחנו והמשכנו למחרת. את המסלול סיימנו ב hoi an עיר תיירותית לעילא ועילא, לא לוותר עליה.

הוי אן, hoi an

אם יש מקום שנראה כלקוח מהאגדות, זה המקום. עיר תיירותית מוכוונת תיירים שנראית לקוחה מאגדות סיניות /מזרחיות. בלילות הרחובות מלאים בעששיות סיניות צבעוניות מכל הצבעים וזה כולל את הנהר והסירות השטות בו . העיר העתיקה כוללת שוק אוכל בלילה (באי הסמוך) פעיל ומגוון והרחובות מלאים בתיירים המשוטטים בין החנויות השונות המציעות מכל טוב הארץ.

ביום יש שווקים מקומיים המציעים משלל הנהר והתוצרת החקלאית.

פינות חמד יפות שאין לפספס הינן ביקור באיים השכנים. מירב המלונות מציעים אופניים חינמיים לאורחיהם, המסלולים הנוחים, המרחקים הקצרים , הגשרים המחברים יאפשרו גישה אל האיים, על שלל נקודות החמד האוטנטיות שלהם. להערכתי 2-3 שעות רכובות יספיקו לכל אי. אני ביקרתי אי בכל יום. בנוסף יש חוף ים, נגיש גם הוא באמצעות האופניים, החול דומה לחול בארצנו, כיסאות ומיטות שכיבה לשיזוף זמינות למי שזה הקטע שלו.

אוכל -האי השכן מארח שוק אוכל לילי מקסים ששם אפשר לטעום מגוון מנות מהירות מהנות, הסביבה שווה ביקור גם בשביל האווירה, חיי הרחוב וחיי הלילה. לקרניבורים חובבי הבשר המעושן, שבינינו הייתי ממליץ מאוד שלא לוותר על מקום צנוע בשם hai café אשר בחצרו תראו מעשנת ויאטנאמית, לטענתם היחידים בעיר, ומה שהם מוציאים מהמעשנת הזו – ללקק ת'אצבעות, מרגע, שגיליתי אותם לא הלכתי למקום אחר וכל זאת במחירים....מצחיקים.

מהוי אן לקחנו אוטובוס שכלל לינה עד לעיירהninh binh שם התחלנו את טיול המקטע הצפוני שארגנו מהארץ. בעת התכנון עמדו בפנינו שתי חלופות עיקריות, סיבוב באיזור sapa וסיבוב באזור ha giang אנחנו העדפנו ב'גדול' את האפשרות השנייה מהיותה פחות מתויירת ויותר אטרקטיבית מבחינת נופים, מיעוטים, שווקים ובכלל מה שיש לראות. במבט לאחור, אחת ההחלטות היותר מוצלחות שעשינו. את המסלול, מקומות הלינה והרכבים תיאם בחור בשם מר hung מעין 'ילדון' מלבב שממוקם ב ha giang. (אפשר להזמין אצלו גם אופנועים לרכיבה עצמית) החבילה אצלו כללה מלונות ואוכל, רכב ומדריך – סד"ג של 375$ לאדם – למשך 9 ימים. הטיול הקיף נופים עוצרי נשימה, מפלי מים מרשימים והדרכה אינטנסיבית שצררה את הכל בצרור אחד גדול של הבנת הסביבה, תרבותה, מנהגיה, מקורות כלכלתה והאנשים המרכיבים את הפסיפס המעניין של תושביה.

תושביה ידידותיים מאוד וקרה לנו לא אחת שעצרנו ליד חתונה או חגיגה משפחתית 'קטנה' במסעדה בעיר. עצם ההתעכבות שלנו כבר זימנה הזמנה להשתתף, לשתות, להצטלם ובעיקר חוויה של חגיגה עם המקומיים. רוצה לאמר, במידה והינכם רואים התכנסות, תהלוכה של מקומיים, עיצרו את הרכב, רדו , הצטרפו ומשם החווייה כבר תזרום ותתפתח מעצמה.

באמצע הטיול לא וויתרנו על חווית halong bay זו חוויה של פעם בחיים, שייט עם ספינה במפרץ, בין גבעות המתרוממות מן הים, נופים ומראות של פעם בחיים. לכן אין ל'קמץ', אני ממליץ לקחת ספינה של לפחות 4 כוכבים, סד'ג של עד 300$ ללילה לחדר. המלצה נוספת שלי היא לקחת ספינה מודרנית (לפי שנת ההשקה) קטנה ככל הניתן (שלנו כללה עד 20 נוסעים).venezia cruises , הסיור כולל עצירות במקומות מעניינים, שייט קייאקים ועוד כל מיני חוויות יפות. אנחנו לקחנו, בשביל החוויה חבילה שנקראת 1לילה/2 ימים שזה למעשה סיפור של 24 שעות. הספיק ב'לחץ', ניתן גם לקחת 2 לילות, אבל זו תהיה כבר כפילות עם חבילת לילה אחד.

לאחר סיום הסיור 'נחתנו' בהאנוי, לא הספקנו להכיר את העיר, להערכתי צריך להתמקם ברובע העתיק, מלוןgold suites hotel מצויין, ולהקדיש לעיר לפחות 3-4 ימים מלאים.

TIN-TIN MR. HUNG

משם המראנו לסינגפור.
סינגפור
מדינה קטנטנה, מעניינת מאוד, נקייה, בטוחה, חדשנית ו......עתידנית. אנחנו התמקמנו בקרבת שדה"ת עקב רצוננו לבלות זמן ניכר בשדה"ת החדשני הנחשב למתקדם ולמעניין בעולם. המתחם החדיש והמרתק בשדה – JEWEL לא הכזיב , למעשה מתחם שדה"ת מהווה מקום בילוי ממש כמו העיר עצמה, אין להפסיד.
 בעיר עצמה ביקרנו במרכז החדש, פארק המפרץ שמעליו מתנשאת הבריכה המפורסמת בעולם (מעל מגדלי שלדון אדלסון.)בעיר עצמה ישנם 2 – 3 רבעים מעניינים, הרובע הסיני, ההודי ורובע העסקים. בנוסף לאלו יש אי נוסף, סמוך – סנטוזה, אשר מכיל מעין יוניברסל/דיסני וולרלד.
אנחנו כאמור שהיינו במולן די מפואר , סמוך לשדה"ת שהעמיד לרשותנו תחבורה חינמית של השדה וחזרה וכן פעם ביום תחבורה חינמית אל העיר, לדעתי בחירה מוצלחת.

משם המראנו לאתונה ולמעשה לאחר קלאסיקות כמו סיבובי שווקים ורבעים תוך ביקורים בטברנות, המראנו ארצה וחזרנו להמשיך את הבונוס לטיול של 14 יום התבודדות מרצון (לפי ההנחיות שהתפרסמו באותה עת.)