נסענו באמצע חודש יוני, שני זוגות לשבוע. לנו זו פעם שנייה באזור ולהם ראשונה. ניסינו לתפור מסלול למקומות שאנחנו עוד לא היינו ושיתאים לאהבות, רצונות וכו של כולנו.

אז מי זה כולנו??

*זה שנסענו לחגוג לו 60 ורוצה נוף להרים ולראות את וונציה 🏔🏞

*אחותו שרצתה מסעדות טובות, בעיקר עם פסטה פירות ים 🍜 🦐

*בעלה שרצה אפרול שפריץ ואספרסו קורטו סמבוקה (לא מכירים? תזמינו ותנסו)🍹🍺

*ואני , אישתו של החוגג שרציתי מסלולי הליכה בטבע 🌄👣

יצא שבוע נפלא שהיה בו קצת לכל אחד מאתנו והרבה לכולנו יחד. נסענו הרבה, אכלנו הרבה, שתינו מלא, צחקנו , שרנו עם פליליסט מעולה באוטו ונהננו מהיחד של ארבעתנו.

טסנו הלוך לברגמו עם ריינאיר וחזור מוונציה עם וויזאייר.

היום הראשון - נחתנו בחמש אחר הצהריים בברגמו, ואחרי תור ארוך לביקורת הדרכונים מצאנו את עצמנו בתור ארוך עוד יותר לקבל את הרכב. בילינו בשדה תעופה שלוש שעות מתישות שבסופם קבלנו את הרכב המיוחל (בדיוק זה שהזמנו) ויצאנו לכיוון אגם קומו.

הזמנו מראש דירה בעיירה Mandello del Lario שנמצאת בצידו המזרחי התחתון של האגם, היא נבחרה בגלל המרחק הסביר משדה התעופה בברגמו. מדובר במתחם של מספר דירות בגדלים שונים שפזורות בעיירה, מראש ביקשנו לתת לנו שתי דירות סמוכות. הדירות נקראות Mamma Ciccia . קבלנו שתי דירות קטנות וחמודות מאוד במרחק 50 מטר אחת מהשנייה שהיו ממוקמות ממש על שפת האגם והחנייה הייתה כמאה מטר מהדירות.

את ארוחת הערב אכלנו במסעדה של המלון מול האגם, היה טעים ונעים. למרות השעה עוד יצאנו לסיבוב נעים בעיירה השקטה והכמעט לא מתויירת . מצאנו במרכז גלידרייה מלאה בנוער מקומי אז כמובן שקינחנו בגלידה ושתינו אספרסו קורטו סמבוקה (מעכשיו נקרא לו אספרסו ק..ס..)

סיכום יומי - נוף ✔ אוכל ✔ שתייה ✔ מסלול הליכה בטבע ❌

Mandello del Lario

היום השני - להתעורר מול אגם קומו, חלום שמתגשם. השקט של הבוקר, מעט מקומיים שמטיילים עם הכלבים שלהם. נפלא. אכלנו ארוחת בוקר במסעדה של המלון מול האגם ועשינו סיבוב נוסף בעיירה המתוקה. אח"כ נבין היטב עד כמה זה כיף לטייל בלי עומס תיירים סביבנו.

משם נסענו לעירה השכנה והמתויירת וארנה, החנינו את הרכב בחניון קומות גדול ממש בכניסה לעיירה מול Villa Monastero וטיילנו ברחובות היפים עד לנמל משם שטנו כרבע שעה לעיירה בלאג'יו.

קישור ללוח הזמנים לשייט https://www.navigazionelaghi.it/risultati?lake=Como

בבאלג'יו ביקרנו בגנים היפים מאוד של וילה מלצי https://giardinidivillamelzi.it/en/home-eng/ ולא הפסקנו לצלם את היופי שלהם. השילוב של הירוק עם הכחול של האגם מרהיב. משם המשכנו לשיטוט ברחובות העיירה שהיו עמוסים מאוד מאוד בתיירים מה שגרם לנו לא להאריך שם את שהותנו ולאחר ארוחת צהריים עם מנת אלכוהול נדרשת הפלגנו חזרה לוארנה.

וילה מלצי

מוארנה המשכנו בנסיעה צפונה לעיירה השכנה בלאנו וטיילנו לנקיק Orrido of Bellano https://www.eccolecco.it/en/nature/lakes-and-rivers/orrido-of-bellano/ ההליכה במסלול היא מעגלית וקצרה מאוד, נקיק חביב ברמה של "טבע עירוני". הכניסה בתשלום.

Orrido of Bellano

בשלב הזה נפרדנו זמנית מהאגם ונסענו מזרחה לכיוון העיירה Morbegno ממנה עלינו למקום הלינה הבא שלנו בחווה שנקראת Agriturismo da Ysy. בדרך נתקלנו במרוץ מכוניות, כמובן שעצרנו והצטרפנו לקהל הרב שעמד בצידי הדרך. בהמשך התברר שהדרך שלנו לחווה חסומה בגלל המרוץ מה שגרם לוויז לקחת אותנו לדרכים בלתי אפשריות. לאחר התכתבות עם פאולו בעל החווה קבלנו ממנו הנחיות לדרך חלופית נוחה ובטוחה יותר .

החווה יושבת על ההר בנוף משגע, בירה וקפה מול הנוף אוששו אותנו מהיום העמוס.

הנוף מהחווה לכיוון אחד
הנוף מהחווה לכיוון השני

בחווה יש ארבעה חדרי שינה ומסעדה. חובבת הפסטה עם פירות ים החליטה שפאולו דומה לפול ניומן (האחרים פחות מצאו דמיון אבל זרמו...) ומאותו הרגע כך קראנו לו .

את ארוחת הערב אכלנו במסעדה של החווה, הזמנו אותה מראש. היא התבססה על תוצרת מקומית והיתה ארוחה גדולה ומגוונת מאוד.

סיכום יומי - נוף ✔ אוכל ✔ שתייה ✔ מסלול הליכה בטבע ✔

היום השלישי -  התעוררנו מוקדם בבוקר לצלצולי הפעמונים של הפרות מהחווה השכנה שיצאו בבוקר למרעה. הקפה מול הנוף פיצה על ההשכמה המוקדמת. ארוחת הבוקר בחווה היתה דלה במקצת . קנינו מפול ניומן אוכמניות טעימות ויצאנו לדרך.

נסענו כחצי שעה בהרים אל שמורת הטבע VAL DI MELLO https://www.valmasino.info/schede/val-di-mello/

VAL DI MELLO

קצת התקשנו למצוא עליה מידע מקדים ובכל זאת החלטנו לא לוותר. נסענו לעירה San Martino שם החנינו את הרכב בחניון מסודר בתשלום ממנו יוצא המסלול ובו גם יש עמדת מודיעין בה ניתן לקבל מפות והסבר על המסלולים השונים והרבים באזור. לאחר שקבלנו הסבר טוב במודיעין יצאנו לדרך.

תחילת המסלול עוברת בתוך העיירה אך מהר מאוד מגיעים ליער והולכים לאורך הנחל. בהמשך מגיעים לכניסה הרשמית לשמורה. יש חנייה גם ממש ליד הכניסה אבל כששאלנו עליה במודיעין נאמר לנו שנגמרו שם המקומות, בפועל ראינו שם הרבה מקום פנוי. הכניסה לשמורה בחינם.

לאחר הכניסה לשמורה עלינו לאורך הנחל בגדה השמאלית עד לרפיוג' RASICA . המסלול בגדה זו מסומן היטב, רחב ומתאים לצעידה נוחה. ברפיוג' RASICA עצרנו לבירה מרעננת וקצת אחריו חצינו את הנחל וחזרנו לאורך הגדה השנייה. בגדה זו המסלול פראי יותר ופחות ברור. אנחנו אהבנו את השוני והגוון אבל בהחלט אפשר לעלות ולרדת באותו הצד. באופן כללי ניתן לומר שזה מסלול מישורי וקל.

בדרך יש מספר מסעדות (רפיוג'), מלא מקומות לפיקניק ורחצה ויופי שלא נגמר. לנו לקח בהליכה נינוחה עם הרבה הפסקות לצילום , נישנוש ושכשוך (חובב הנוף אפילו שחה ממש) כחמש שעות. מקום מקסים ומאוד מומלץ לביקור.

ואל די מלו
בירה ברפיוג' הפסקה מרעננת בדרך

לאחר מנוחה קלה בעיירה San Martino (ארטיק בקיוסק כי היתה שעת צהריים והכל היה סגור) נסענו לעיר Morbegno וביקרנו במעדניית Fratelli Capponi שקיימת משנת 1885 http://www.ciapponi.com/ ביקור קצר ומומלץ מאוד לחובבי הגסטרונומיה.

Fratelli Capponi

משם בנסיעה של כשעה חזרנו לאגם קומו והפעם לצידו המערבי למקום הלינה הבא בעיירה סאן סירו בדירה שנקראת Casa Bellavista Wi-Fi Parcking Free, דירה גדולה ומרווחת מאוד עם מרפסת שצופה לאגם. קלאדיו בעל הדירה לא הזכיר לנו שום כוכב קולנוע... פגשנו גם את אימו שחיכתה לנו כאשר הגענו ואת אביו שבא לתקן סתימה בביוב במקלחת (קורה, תוקן מהר וטוב). ארוחת ערב ובוקר אכלנו בדירה עם מוצרים שניקנו במכולת שבעיירה.

ארוחת ערב בדירה מול האגם

סיכום יומי - נוף ✔ אוכל ❌ (למרות שהארוחה שבשלנו בדירה היתה מצוינת) שתייה ✔ (לא היה אפרול שפריץ ואספרסו ק..ס.. אבל היתה בירה מרעננת ברפיוג') מסלול הליכה בטבע ✔✔

היום הרביעי - שוב קפה של בוקר מול האגם בעיירה שקטה, נראה לי שזה המתכון הנכון להתחיל את היום.

קפה מול האגם

ארוחת בוקר הכנו בדירה ולאחריה נסענו דרומה בכביש היפה לאורכו של האגם עד לעיר קומו. החנינו בחניון Parcheggio centro lago Via A. SantElia, 6 Como  אשר ממוקם ממש במרכז. הלכנו ישר לפוניקולור לברונטה, החלטה חכמה לאור התור שהיה שם כאשר ירדנו (לנו לא היה בכלל תור). למעלה טיילנו קצת וחיפשנו נואשות מקום לשבת לשתות אבל הכל היה עדין סגור (נפתח רק ב 12). הנוף מלמעלה מקסים, תצפית נהדרת צפונה לאלפים המושלגים שיחד עם האגם יוצרים מראה מרהיב.

תצפית מברונטה
האלפים מהתצפית בברונטה

לאחר שירדנו הלכנו לכיוון הדומו ושם השלמנו חוסרים של אפרול שפריץ. נכנסנו לדומו בדיוק בשעת המיסה של יום ראשון, שוטטנו בסמטאות היפות, אכלנו גלידה מצוינת, הסתובבנו בשוק בנמל (קנינו לבנים בבית דגמים של מזרטי ופורשה, כל אחד לפי דרישותיו) ויצאנו לכיוון אגם גארדה.

בדרך היינו מאוד עסוקים בחיפוש אחר מסעדה של רשת אוטו גריל עליה קבלנו המלצות חמות, מי שהמליץ כנראה לא מבין את הסטנדרט שלנו, הסנדביצ'ים היו מצוינים אבל הציפייה היתה אחרת.

אוטוגריל

עצירה נוספת עשינו בקניון מול שדה התעופה בברגמו כי בכל זאת צריך קצת קניות בחול, שתינו שם קפה (נכון אספרסו ק..ס..) בעיקר והלכנו לאיבוד בגודלו העצום.

לקראת הערב הגענו לעיירה סרמיונה למלון מקסים בשם B&B Il Mosaico Foresteria Lombarda שם הזמנו מראש לינה לשני לילות. חדרי המלון מעוצבים מקסים, הם מרווחים מאוד ובעוד שבועיים תפתח שם גם בריכת שחייה. העיקר במלון הוא טונייה בעלת המקום, אישה אנרגטית, חייכנית ומדליקה. המלון נמצא כ10  דקות נסיעה מהעיר העתיקה ויש שאטל בתשלום שיוצא ממש מקרבתו אל העיר העתיקה כך שלא נזקקנו לאוטו בתוך העיר. האזור של המלון מלא בבתי מלון ומסעדות . המקום הזה קיבל מכולנו ציון מאוד גבוה.

לאחר טיול בשכונה של המלון החלטנו לחזור לארוחת ערב במסעדה של טונייה שנמצאת במלון, היה טעים מאוד.

אצל טונייה במסעדה יפה וטעים

סיכום יומי - נוף ✔ אוכל ✔ שתייה ✔ מסלול הליכה בטבע ❌

היום החמישי – לאחר ארוחת בוקר טובה במלון  נסענו עם האוטו לעיירה PESCHIERA DEL GARDA במקום התקיים בדיוק שוק גדול עם הרבה ביגוד סיני זול והמון המון תיירים. שוטטנו בעיירה היפה, בנמל ובשוק. התרעננו באפרול שפריץ ונסענו חזרה לנוח במלון.

בפסקריה דל גארדה

אחר הצהריים נסענו עם השאטל לעיר העתיקה סרמיונה, עיר מקסימה. המצודה היתה סגורה (ימי שני סגור) הרחובות היו עמוסים בתיירים בצורה סבירה (נראה ששעות אחה"צ פחות עמוסות ויותר נעימות לשוטט בעיירה), ירדנו לשכשך בחוף ג'מאייקה היפה, טיילנו בפארק ובסמטאות, אכלנו גלידה כמובן וצילמנו בלי סוף.

המצודה בסרמיונה

את ארוחת הערב אכלנו במסעדה ליד המלון אשר הצטיינה בפירות ים (חוץ ממני הצימחונית כולם לקחו מנות שכללו פירות ים, גם המנה הצמחונית היתה מצוינת).

סיכום יומי - נוף ✔ אוכל ✔ שתייה ✔ מסלול הליכה בטבע ✔(בערך... שפת האגם, פארק יפה)

היום השישי – לאחר ארוחת בוקר מצוינת נוספת אצל טונייה נפרדנו בצער ונסענו לורונה. טיילנו בה כשלוש שעות במסלול הקלאסי והמתויר (ארנה, דומו, יוליה...).

הארנה בורונה
יוליה....

משם המשכנו לתחנת הרכב במסטרה, החזרנו את הרכב ועלינו על רכבת לוונציה. 1.5 יורו ורבע שעה נסיעה והגענו לתחנת סנטה לוצ'יה. מהתחנה ע"פ הנחיות בעלת הדירה Ca' dell'Arciere Apartments שהזמנו עלינו על אוטובוסירה מספר 2, היא רק שכחה לציין איזה כיוון לקחת אותו וכך קרה ששטנו הרבה זמן וגם הצטרכנו ללכת מרחק יחסית גדול.

הדירה היתה ממש ליד כיכר סאן מרקו, מיקום מעולה, אך היתה בקומה חמישית, הטיפוס עם המזוודות לאחר המסע אל הדירה היה לא קל. בדירה יש שני חדרי שינה שבעצם כל אחד מהם הוא יחידה נפרדת משני צידי חדר המדרגות. מלבד היותה בקומה חמישית ללא מעלית היא היתה נהדרת (באחת היחידות השרותים המקלחת קטנים בצורה קיצונית).

לאחר התאוששות מהמסע אל הדירה יצאנו לטייל ברחובות וונציה והתאהבנו, הכל כל כך יפה! ארוחת ערב אכלנו באחת הסימטאות היפות , אפרול שפריץ שתינו בסימטה יפה אחרת, ואספרסו ק..ס.. שתינו בסימטה שלישית. הלכנו לישון עייפים שבעים ומרוצים

סיכום יומי - נוף ✔ אוכל ✔ שתייה ✔ מסלול הליכה בטבע ✔❌❓️ (ונציה זה טבע??)

וונציה
כיכר סאן מרקו

היום השביעי – בבוקר התעוררנו מצווחות השחפים (היינו קרובים אליהם בקומה חמישית) ויצאנו להמשך שיטוטים בעיר. ארוחת בוקר ופעמיים אספרסו ק..ס.. וחזרנו לדירה להתארגנות לטיסה חזרה הביתה. צעדנו לרציף ריאלטו הסמוך לדירה ומשם בסירה של חברת ALILAGUNA https://www.alilaguna.it/  שטנו לשדה התעופה מרקו פולו. השייט אל שדה התעופה לקח כחמישים דקות והיה חוויה נחמדה (שטים ממש לתוך השדה). הוא עלה 15 יורו לאדם, לא זול אבל האופציה הנוספת של אוטובוסירה ואח"כ אוטובוס היתה עולה לנו 14 יורו אז ההפרש ופחות מעברים היו שווים את החוויה (בדקנו גם לגבי מונית סירה לארבעתנו וביקשו 130 יורו).

בזמן ההמתנה לסירה דגמנו עוד שפריץ מסוגים שונים (אפרול, קאמפרי וסלקט שהתברר שהוא האפרול המקומי של וונציה). היה נחמד לעלות לסירה אחרי מנת אלכוהול 🤣

וונציה היפה
מגיעים בשייט לשדה התעופה בונציה

בשדה התעופה בילינו קצת יותר מדי בגלל דחייה של הטיסה בשעתיים...

סיכום יומי - נוף ✔ אוכל ✔ שתייה ✔✔(יום עם הרבה שתייה בעיקר אספרסו ק..ס..) מסלול הליכה בטבע ✔ (השייט לשדה התעופה נכנס לקטגורית הטבע בזכות הציפורים הרבות שראינו בדרך)

היה שבוע עמוס אבל אין על איטליה, הנופים, האוכל, האנשים, יעד מושלם.

תודה לשותפים המופלאים שלי לטיול שמילאו אותו ואותי בדברים משמחים ובחברה נפלאה.