פרסמתי בעבר מספר פוסטים על פראג אבל הם “נפלו” בגרסה החדשה של האתר...החלטתי לקבץ ולשתף שוב טיפים ודברים שאפשר לראות ולעשות בעיר המופלאה הזו שלראשונה נחשפנו אליה ב-2006 ומאז חזרנו כמעט כל שנה ולעיתים גם פעמיים בשנה. אז נתחיל מההתחלה במספר עצות פרקטיות ונתקדם משם…

מתי הכי כדאי לנסוע: אנחנו היינו כמעט בכל חודש למעט יולי-אוגוסט! אלו חודשים פשוט אכזריים משתי סיבות: 1) ח-ם...2) העיר מפוצצת בתיירים. כמובן שעונות המעבר הן אידיאלייות אבל כאמור אנחנו נסענו גם בנובמבר-דצמבר וגם בינואר פברואר ונהננו מאוד! מתלבשים חם ואם לא יורד גשם (מה שדווקא קורה בקיץ) אז אין בעיה להסתובב וכמובן שמדיי פעם עוצרים לקפה או פונץ' חם. יתרון נוסף – מחירי בתי המלון זולים מאוד בחודשים האלה. סוף ינואר שעבר הזמנתי חדר במלון הסוויטות IRON GATE https://www.irongatehotel.com/ במחיר מצחיק של 330 ש”ח ללילה כולל ארוחת בוקר. תנסו להזמין חדר בעונה ותראו את ההבדל הקטן…

כסף והחזר מס: הקרונה הצ'כית עדיין בתוקף למרות שהאירו בהחלט מטבע עובר לסוחר בפראג. לא צריך להחליף בארץ. הצ'יינג'ים הכי טובים לדעתי נמצאים ליד מרכז הקניות פלדיום (ממש צמוד מצד שמאל לכניסה הראשית) וסמוך לבית קפקא בקצה הכיכר המרכזית רחוב KAPROVA 14/13. מקום נוסף הוא בית הכלבו טסקו ברחוב NARODNI 63/26. החסרון שחייבים לקנות משהו אבל השער תמיד טוב. אל תחליפו כסף ברשת שנקראת INTERCHANGE!! הם גנבים ולוקחים 28% עמלה (באותיות הקטנות...).

לגבי החזר מס: הסכום המינימלי משתנה בין החנויות אבל אחרי שקיבלתם את הטופס מהחנות מלא וחתום כדין הכי נוח לגשת לעמדת המודיעין בקניון פלדיום (עם דרכון!) ושם יעשו עבורכם את כל העבודה כולל קבלת הכסף! מקום נוסף של גלובל בלו בכיכר המרכזית מול השעון האסטרונומי יש חנות תכשיטים ושעונים. שוב לבוא מסודרים עם כל הקבלות ודרכונים.

תחבורה: שדה התעופה של פראג הוא אחד הבודדים במזרח אירופה ללא רכבת למרכז העיר! יש אוטובוס ממש מול היציאה מהטרמינל שעולה כמה קרונות ועוצר במספר תחנות מרכזיות בעיר. אנחנו בד”כ השתמשנו בשירותים של חברה בשם פראג טרנספר https://www.prague-airport-transfers.co.uk/ יש מצב שהיום כבר יש אובר לא בדקתי מאז פברואר 2018, אבל החברה הזו פשוט מעולה, אחראית, נהגים מקצוענים, ובמחירים שווים לכל נפש. בעיר עצמה כמובן שיש תחבורה מעולה גם רכבת תחתית, אוטובוסים, וחשמליות א-ב-ל ההמלצה שלי תלכו ברגל!! תבינו בהמשך.

בתי מלון: היינו בהרבה מאוד בתי מלון בפראג, רובם ככולם ברובע מספר 1 שמשתרע מהרובע היהודי דרך העיר העתיקה בואכה מאלה סטראנה שמעבר לנהר (רובע המצודה). כפי שציינתי, הכי טוב להגיע לפראג מחוץ לעונה שזה בערך מאוקטובר ועד אפריל. המחירים ממש ברצפה. גם להזמין מראש, אם ניתן, בעיקר במלונות הבוטיק ואלו הקטנים שנמצאים במבנים עתיקים. אנחנו מאוד לא אוהבים את המלונות הגדולים והמודרניים אבל זה עניין של טעם כמובן. מתוך הרשימה הארוכה אמליץ על: ROTT, LIPPERT, GRAND PRAHA, TRI BUBNU, MAXIMILIAN, CLEMENTIN OLD TOWN, וכמובן IRON GATE שכבר הוזכר. בצד השני של הנהר היינו פחות כיון שיש יחסית יותר הליכה לכוון הכיכר והרובע היהודי אבל אציין שלושה מאוד טובים: WALDSTIEN, DESIGN NERUDA, ו-BEST WESTERN KAMPA.

מסעדות ובתי קפה: המלצתי בטיפ נפרד אבל אחזור: יש זוג מסעדות “אחיות” עם אותו שם, Mlejnice: אחת בכתובת Zatecka 7/17 מאוד קרובה לכיכר המרכזית והשניה ברובע היהודי ברחוב Kozna 14 האתר: Www.restaurace-Mlejnice.cz פשוט מסעדות מעולות, גם האוכל, גם האוירה, וגם העיצוב הפנימי. זו שקרובה לכיכר קטנה יותר ולכן אם באים ללא הזמנה לפעמים היא מלאה...אנחנו בד”כ אכלנו צהריים מאוחר בגלל ארוחות הבוקר הטובות...אז כמעט תמיד התמזל מזלנו. מחירים כמובן זולים גם בשאר המקומות בהמשך.

רשת בתי קפה שהפכה להיות קפה הבית שלנו היא EBEL COFFEE. לצערנו הגדול במהלך השנים הרשת הצטמצמה מ-6 סניפים ל-3 בלבד https://www.ebelcoffee.com/ פשוט מקומות קטנים וחמודים, אוירה מיוחדת וקפה נהדר (גם העוגות..).

בית קפה נחמד נמצא בערך בחצי הדרך בעליה לגבעת פטרין: Caffe Atlant. אומנם שתינו כבר קפה יותר טוב...אבל הנוף...חבל”ז. אפשר לעלות ברגל מרחוב UJEZD או לקחת את הרכבל לגבעה ולרדת בתחנת הביניים. אפשר להמשיך למעלה אחרי הקפה.

בית הקפה הכי מפורסם בפראג הוא CAFE SLAVIA שיושב על הנהר פינת רחוב NARODNI, סוג של כסית של פראג...אנחנו פחות אהבנו כיון שהוא גדול והמוני לטעמנו. מקום נוסף מומלץ וגם אותו לא אהבנו עקב פלצנות יתר...הוא בית הקפה בבית העירייה היפה והמפואר שנמצא סמוך למגדל השריפה ונקרא Obecní dům. ישבנו גם בסטארבקס כמובן, בעיקר בפלדיום, אחרי שאשתי סיימה את הקניות...אבל אין כמו בתי הקפה הקטנים בפינות הרחוב.

המלצה נוספת לבאים בחודשים מאי עד ספטמבר: לרדת לנהר ולחפש מקומות אוכל ממש על הגדות. יש למשל מקום שנקרא

Biergarten an der Moldau. מוכרים שם בעיקר נקניקיות, כרוב כבוש והרבה הרבה בירות...בנוסף יש להם זמר בית. המקום מוצל ואפשר להעביר שם בכיף שעה על חצי ליטר בירה (או ליטר...:)) הברווזים על חשבון הבית…

אגב, למי שמגיע פעם ראשונה לפראג מומלץ לשבת על הפוך או אספרסו כפול בכיכר המרכזית ולהתרשם מהעוברים ושווים. נחמד.

מסעדות נוספות: PASTA FRESCA רחוב CELETNA 11. יורדים למרתף שתי קומות...אוכל איטלקי מן הסתם. המסעדה על הגג של בית הכלבו TESCO!! במזג אויר טוב מומלץ! מסעדה בשם

Bellavista Prague. Strahovské nádvoří 132/1, בין הטירה למנזר סטרהוב. גם שם נוף מדהים על הנהר והעיר. ברובע היהודי מול בית הכנסת הספרדי יש מסעדה שהיא גם מבשלת בירה בשם KOLKOVNE. הכי נחמד לשבת על החלון (כסאות גבוהים) שצופה לבית הכנסת והפסל של קפקא. יש גם קומת מרתף.

בדרך כלל אני לא נוהג להמליץ על רשת מזון מהיר אבל זו רשת מאוד טובה לטעמי שקיימת כמעט בכל אירופה ונקראת NORDSEE. השם מסגיר את סוג האוכל...דגים ופירות ים!! כשאין לנו חשק או זמן להתחיל להתיישב במסעדה ולחכות, אנחנו נכנסים לשם (הגשה עצמית). אוכל חם טרי וטעים. ארוחה מלאה עולה בין 10 ל-15 אירו לאדם. יש סניף מרכזי ברחוב החנויות NA PRIKOPE.

המלצה אחרונה בתחום: באופן כללי יש הרבה מאוד מסעדות שנמצאות בחצרות של בתים עתיקים. שווה להכנס פנימה, להעיף מבט בתפריט, ולפעמים להשאר...לרוב יש גם מוזיקה חיה.

קניות: לנשים בלבד...סתתםםם :)) אז ציינתי את קניון פלדיום הידוע והטוב ואת רחוב NA PRIKOPE, שם יש הרבה מותגים כמו ZARA ועוד. למי שיש עודפי מזומנים...ממליץ לגשת לרחוב RUE DE PARIS (יוצא מהכיכר המרכזית לתוך הרובע היהודי). לדעתי שם הרחוב הוחלף לא מזמן, אבל פריס ממש מתאים...:)) כל מותגי היוקרה נמצאים שם (כולל חנות של נספרסו...אני קונה שם קפסולות) וכמובן שאפשר לעשות שופינג בעיניים.

הזכרתי את הטסקו שזה המשביר לצרכן הצ'כי. יש שם בהחלט דברים איכותיים לבית, בגדים, צעצועים, קוסמטיקה, נעליים ועוד. הבחרובקה (משקה על בסיס עשבי מרפא מעולה!) הכי זולה נמצאת שם וגם בית קפה טוב בקומת הכניסה.במרתף יש אחלה סופרמרקט למי שצריך.

אחרון חביב: מול קניון פלדיום נמצא עוד מרכז קניות קטן, יחסית לפלדיום, ולא מתויר בדרך כלל בשם KOTVA. ארבע או 5 קומות מלאות בדברים טובים ויפים ולא יקרים. שווה אם יש זמן.

עד כאן מידע טכני. לגבי מה לראות: אז לבאים פעם ראשונה בשערי פראג ההמלצה היא על בין 3 ל-4 ימים מינימום. כיון שיש המון מידע על העיר,גם באתר למטייל ובאחרים, ומה לעשות בה רק אציין שחלוקת הימים היא כדלקמן:

יום אחד – רובע יהודי. אנחנו רכשנו כרטיס שמשלב כניסה למספר בתי כנסת ובית הקברות שצמוד לבית הכנסת פנחס. ותרנו על בית הכנסת חדש-ישן שדורש כרטיס נפרד.

יום שני – רובע המצודה (מאלה סטראנה) עם דגש כמובן על סיור במצודה עצמה (כל יום ב-12:00 החלפת משמרות לא לפספס!!). אנחנו קנינו כרטיס שמאפשר כניסה לקתדרלת ויטוס הקדוש ולסמטת הזהב. ותרנו על מספר אולמות בתוך הארמון. כל שאר האיזורים הכניסה חופשית.

יום שלישי – העיר העתיקה. אנחנו מדברים על הכיכר המרכזית, השעון האסטרונומי+המגדל, קתדרלת טין, מגדל אבק השריפה, בית העירייה, כל האיזור שנמצא בין הכיכר לגשר קארל והגשר עצמו.

כל זה MUST!! עכשו תלוי בזמן שנותר: בין חצי יום ליום – עליה לגבעת פטרין, רגלית למיטיבי לכת או לקחת את הרכבל מסמטת LANOVE DRAHY פינת רחוב UJEZD. למעלה יש את מגדל אייפל הקטן ובית קפה נחמד (כאמור יש בית קפה גם במחצית הדרך). משם ממליץ לעשות טיול רגלי דרך החורשה לכוון מנזר סטרהוב ומשם ל”התגלגל” למטה לכוון גשר קארל במידה והמלון בכוון ההוא.

עוד חצי יום עד יום: באיזור גשר קארל, חצי האי קמפה כולל פארק קמפה שצמוד אליו. אחר כך להמשיך לכוון האי שנמצא בין שני צידי גשר LAGIONS. זה כמובן כשמזג האויר יפה. האי הזה באביב ובקיץ מלא בחבר'ה שעושים ספורט, משפחות עם ילדים, מאוד נחמד.

עוד שתי פעילויות נחמדות לזמן עודף ומזג אויר סביר: לעשות סיבוב בעיר העתיקה על גבי כרכרה עם סוסים. נקודת יציאה וסיום בכיכר המרכזית, ושיט על נהר הולטאבה. כאן יש המון אופציות מהרבה נקודות עגינה בנהר. אנחנו לקחנו שיט אחה”צ ממעגן שצמוד לגשר קארל בצד של האי קמפה. סדר גודל של שעה-שעה וחצי סביב ה-200 קרונות לאדם. ניתן לשלב גם עם ארוחת ערב, אנחנו ותרנו.

ועכשו פראג למתקדמים...כלומר אלו שכבר היו מספר פעמים ומחפשים דברים מיוחדים.

קודם כל ולפני הכל, בכל נסיעה שלנו לפראג, וכאמור היו לא מעט כאלה, אנחנו “סורקים” את הסמטאות הקטנות בכל אחד מהרובעים. כפי שציינתי אשתי ואני אוהבים סגנונות בניה של פעם אבל גם מודרני, כלומר אנחנו מחפשים את המקומות העתיקים ששופצו עם אלמנטים מודרניים של תאורה, זכוכית, עץ, ועוד. יש כאלה לא מעט בפראג, אם זה בתי המלון, חלק מהמסעדות, בתי הקפה והחנויות. לכן כל סמטה בשבילנו היא חגיגה לעיניים.

מעבר לכך מקומות ואירועים ספציפיים שלא במסלול התיירותי הרגיל:

“הבית הרוקד” – בניין מעניין מאוד בעיצובו...על גדות הנהר פינת רחוב RESSLOVA וגשר JIRASKUV. אפשר גם לעלות לגג (בתשלום) אבל אפשר פשוט להתרשם מבחוץ בזויות שונות…

הקיר של לנון – קיר גרפיטי קרוב לאי קמפה שמוקדש רובו ככולו לחיפושיות. Velkopřevorské náměstí, זו הכתובת הרשמית, האמת שזו סמטה מקבילה. לחפש את קפה פריס וללכת לקצה המבנה.

הסמטה הצרה בפראג – לדעתי בעולם...אבל לא בדקתי. מיד אחרי גשר קארל ימינה U Lužického semináře, מרוב שהיא צרה יש שם רמזור אדום וירוק...כיון שרק בן אדם אחד עובר שם. זו ירידה במדרגות (או עליה) לכוון הנהר ובקצה הירידה יש מסעדה נחמדה על הנהר עצמו CERTOVKA. לתפוס מקום על המים על כוס בירה אבל לא להאכיל את הברבורים…

הבית הקטן ביותר בפראג – Anežská 1043/4, צמוד לרובע היהודי לכוון הנהר. בהמשך הרחוב יש מסעדה נחמדה בתוך חצר בשם AGNES.

שוק האיכרים – כל יום ברחוב RYTIRSKA פינת MELANTRICHOVA. כל יום משעות הבוקר המוקדמות ועד 14:00 לערך. חגיגה לעיניים ולחיך...

הפארק של ארמון Zahrada Černínského – מקום מקסים ושקט (לזוגות...) שכמעט אף אחד לא מגיע אליו אבל הוא לא רחוק מהמצודה...ממליץ לבוא עם בקבוק יין וכריך טוב ולתפוס ראש...למי שמגיע למצודה פשוט להמשיך ולטפס במעלה הרחוב ואז מצד ימין יש כיכר מוקפת במשרדי ממשלה בתוך ארמונות לשעבר. זה שם.

גני ולנשטיין כולל הארמון – מקום ידוע מן הסתם אבל אנחנו חוזרים לשם בעיקר באביב ובסתיו לשמוע קונצרטים וסתם להסתובב בגנים. אחלה מקום.

קונצרטים בימי שישי בצהריים – צריך לבדוק מראש אבל כמעט בכל הכנסיות הגדולות יש קונצרט מנחה מה שנקרא ב-14:00 ללא עלות! אנחנו היינו בכנסיית ניקולאי בכיכר המרכזית.

תיאטרון שחור – סוג של תיאטרון פרינג' צ'כי. לא חובה אבל שוב נחמד מאוד במידה ויש עודף זמן או שאתם בפעם השישית בעיר...אנחנו הלכנו לתיאטרון החדש של פראג שנקרא LATERNA MAGICA ברחוב 4 NARODNI ליד התיאטרון הלאומי של צ'כיה.

הקשיש המזמר – אני מאחל לו בריאות ואריכות ימים...אנחנו מכירים אותו למעלה מעשור. ה”בחור” מנגן בסקסופון עם מוסיקת רקע ממגבר בכיכר הגדולה של פראג מול כנסיית ניקולאי (היכן שהסוסים עומדים). תמיד עליז תמיד גורם למצב רוח טוב. יש כמובן עוד הרבה מופעי רחוב בכיכר אבל הוא מספר 1!!

חנויות ייחודיותBOTANICUS – מאחורי כנסיית טין נכנסים למתחם סגור נחמד. חנות מדהימה שמחולקת לשניים: טבע אורגני ונורות בגדלים ובצבעים שונים ומשונים. MANUFAKTURA – רשת חנויות ברחבי בעיר העתיקה עם כל מיני דברים מיוחדים למטבח, חדרי רחצה, צעצועים מעץ ועוד. מריח חבל”ז…