מסלול עד שבוע בפרובאנס ”פרובנס עם גיחה לדורדון המזרחי“

קיבלנו טיפ שהתברר כמצוין עבורנו, לעשות בתוך שבוע גם את פרובנס (ללא מזרח פרובנס) עם גיחה לדורדון, שחלקו המזרחי אמנם מרוחק כ-300 ק"מ מפרובנס אבל יש שם אתרי חובה מדהימים. המסלול המתואר מחייב כושר גופני טוב, אהבה לנהיגה, מעבר ממלון למלון בכל יום, ובעיקר לאנשים שבאים לטייל הרבה ופחות לנוח. נפלנו על מזג אוויר מדהים של ספט-אוק, המלונות ומקומות החנייה חצי ריקים, ובמחירים סבירים, וגם בכניסה למערות לא היו שום תורים. שמענו שבאוגוסט העסק בעייתי יותר.

אתחיל בטיפ אחד הכי חשוב: תכוונו את הטיול כך שתהיו בקרפנטרה בשישי בבוקר, ובאקס למחרת (הערים הללו במרחק פחות משעה)- הסיבה: יש באותם מועדים בערים הללו שווקים נפלאים, שהפכו את הטיול שלנו למקסים במיוחד. ככלל, המסלול רומנטי מאד, ומתאים לזוגות ולא לילדים.

יום 1- הגענו מאוחר בערב ממרסיי לאביניון כך שיום זה אינו נחשב כיום טיול.

יום 2- סיור באביניון, שבה המוקד המרכזי הוא ארמון האפיפיורים - אתר חובה בפרובנס- משם נסענו לגשר הרומי (אתר חובה) ומשם לעיר נים, שלדעתי אם תהיו בארל ואורנג' אזי היא מיותרת. סיימנו את היום בסן רמי, אך זו טעות משום שאין בה שום ייחוד ובאים לישון בה כהכנה לביקור בכפר לה-בו-פרובנס, אולם לא בעונת העומס אין שום סיבה לכך.

יום 3- התחלנו את היום בסיור בכפר המדהים לה-בו, חובה להיכנס בתשלום להריסות המבצר שהיה על המצוק, וכדאי מאד להיכנס לקפלה הקטנה שם בה מוצג סרטון "ממעוף הציפור". משם נסענו לעיר ארל שהיא מבחינתי אתר חובה, לא פחות יפה מאביניון ומשום מה לא זכתה לאותו מוניטין. משם נסענו דרומה לחוף ים התיכון לאזור הקמארג' שהתברר כאכזבה גדולה, לדעתי מי שלא משוגע על סוסים שלא יגיע לשם, ממש הורס את חוויית הכפרים הציוריים של ימי הביניים, כשלפתע אתה מוקף ביצות ועיירות מלאות בצוענים. לפיכך חתכנו מידית מערבה לכיוון הדורדון והגענו בערב לקרקסון- שוב, זו עיר מדהימה שפשוט רבים לא מגיעים לשם בגלל המרחק מפרובנס- וחבל! יש בקרקסון עיר עתיקה שהיא למעשה מבצר אדיר שפשוט מהפנט להתבונן בו מכל כיוון ומרחק, ולסייר בתוכו.

יום 4- מקרקסון נסענו צפונה אל עמק לוט ששייך לאזור פריגור דורדון. הדרך ארוכה והחלטנו לעצור בטולוז, להרגיש קצת עיר גדולה. מרכז העיר יפה מאד, ויש דופק חיים אחר לגמרי מהכפרים הרדומים של פרובנס. הגענו לעמק לוט, הנופים מרהיבים, יש שם כפר תלוי אחד שהוא פשוט אתר חובה מדהים: סיינט-סירק-לאפופי. אבל לפני כן נכנסו למערת האדם הקדמון "פש-מרל"- אם אכן הציורים הם מימי האדם הקדמון זה באמת מרשים (ויש אפילו תכנייה בעברית!) אבל המערות הבאות שנהיה בהן הרבה יותר מדהימות. החלטנו לישון בכפר לאפופי, למרות שאין כניסה למכוניות, פשוט הוקסמנו מהמקום!

יום 5- המשכנו צפונה מלאפופי וכעבור שעה וחצי הגענו לאזור הכפר רוקאמדור. לפני כן החלטנו להיכנס ל"תהום פדיראק" מדובר בקניון בעומק 100 מטר מתחת לאדמה, עוצר נשימה ממש, ובו עושים שייט וסיור רגלי- חובה לכל חובבי הטבע! משם לרוקמאדור, אין הרבה מה להגיד, מיליוני תיירים לא יכולים לטעות, כפר מדהים ואתר חובה נוסף.

למעשה בכך סיימנו את הדורדון וחוזרים לפרובנס, במסלול מעגלי, ולא כפי שבאנו, כלומר נשוב במתווה צפוני כך שנגיע לצפון פרובנס (וליתר דיוק לערוץ ארדש). זו נסיעה קשה אין כמעט כבישים מהירים אבל האתרים הנ"ל בדורדון הצדיקו כל מאמץ. עצרנו ללינה בעיר רודז.

יום 6- מרודז הגענו כעבור 3 שעות נהיגה, שחלקם בנופים נפלאים ממש, אל ערוץ ארדש- נכנסנו לסיור מודרך במערת "אבן אורנייק Aven Orgnac, שהיא שפירוש אתר חובה מדהים לגמרי לכל מי שמבקר בפרובנס! מה גם שהדרך בכביש התיירים 290 (בצוקי ארדש) מקסימה לגמרי. בסוף היום מיהרנו ללון בקרפנטרה בכדי להתעורר ביום שישי לשוק המדהים שיש שם.

יום 7- שוק קרפנטרה, כל מילה מיותרת, שוק שיצא לו שם בכל צרפת. חובה לכל מי שאוהב שווקים! הסתובבנו במדרחובים ממש עד לסגירת השוק ב-12:30, ושילבנו ביקור קצר בבית הכנסת היפהפה שבמרכז העיר העתיקה- משם יצאנו לסיור ברכב בכפרי האזור המקסימים גורד, רוסליון (הכפר האדום! מקסים!) המעיין "פונטיין ווקלוז" (מאכזב!) והעיר אוראנג' שבה שער ניצחון ואמפי רומיים נהדרים.

יום 8- הפינאלה של הטיול ופנינת פרובנס, העיר אקס. בילינו שם את רוב היום, עיר נפלאה שביום שבת הופכת לשוק אחד ענק ונהדר (צפונית לשדרות מיראבו), מומלץ להיכנס לכנסיית סן סובר, שממילא נמצאת באזור המדרחובים הקסומים. עיר שהיא חובה! וממילא קרובה למרסיי שם התחלנו וסיימנו את הטיול, מבלי לבקר בה כלל, ועדיין טיול פשוט נפלא ומומלץ מאד!