אטרקציות מרכזיות במחוז הרקליון

כמעט כל ביקור בכרתים מתחיל בהרקליון, המחוז המרכזי של האי, הכולל גם את בירתו, שעל שמה הוא קרוי. בהרקליון תמצאו הרבה יותר מהעיר עצמה ומשרידים מינואים. כאן נמצא איזור היין המרכזי של כרתים, שמשובץ נופים ציוריים והזדמנויות מצויינות לעצירות נעימות בדרך
גיל חן - צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: אטרקציות מרכזיות במחוז הרקליון
© Depositphotos/Patryk Kosmider

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• ישראלים יכולים להכנס ליוון, אך תחת התנאים הבאים: מחוסנים ומחלימים יכולים להכנס, ללא צורך בבידוד, לאחר הצגת אישור על כך + בדיקת קורונה מה-72 שעות האחרונות.
  • לא מחוסנים, נדרשים להציג בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולהכנס לבידוד ל-7 ימים.
  • לפני היציאה מישראל ליוון יש למלא ולשלוח 2 טפסים עד 24 שעות לפני ההגעה: טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל וטופס כניסה לשלטונות יוון.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • אין לצאת מבית המלון למעט לצורך רכישת מזון או רופא או רכישת תרופות וגם זאת לאחר משלוח SMS למספר 13033 עם ציון הסיבה ליציאתך מהבית.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 21:00-05:00 ובאיזורים מסויימים העוצר מתחיל כבר מהשעה 18:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

הרקליון העיר

הרקליון (Heraklion) בירת כרתים היא העיר החמישית בגודלה ביוון וזו בדרך-כלל נקודת המפגש הראשונה של המטיילים עם האי. העיר עסוקה ושמחה, ותמצאו בה את כל השירותים שאתם מחפשים, וכמובן המון מסעדות מצויינות ומקומות בילוי מעולים.

ההיסטוריה המורכבת של העיר מתחילה לפחות לפני 3,000 שנה, אז נרשמת שם תחילת התקופה המינואית, הקרויה על שם חברה מפותחת ומרשימה שחיה באיזור עליה שלט המלך המיתולוגי מינוס. שרידים רבים למינואים ניתן לראות ברחבי כרתים, אבל המוצגים המרשימים ביותר ללא ספק נמצאים במוזיאון לארכיאולוגיה של הרקליון. אחרי המינואים היה זה תורם של הרומאים (67 לפנה"ס), הביזנטים (395 לספירה), והוניציאנים ששלטו באי החל משנת 1210. השפעתם של אלה, כמו גם של התורכים שהחליפו אותם בשנת 1669 ניכרת עד היום בצורה מהותית בהרקליון.

המוזיאון לארכיאולוגיה של הרקליון
 שני רק למוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה שבאתונה, המוזיאון לארכיאולוגיה של הרקליון (Archaeological Museum of Heraklion) הוא בבחינת אתר חובה למי שהגיע לכרתים בשביל קצת יותר מחוף ים. במוזיאון ניתן למצוא את האוסף המרשים והשלם ביותר של ממצאי התרבות והאומנות המינואית: חרס, תכשיטים, פסלים, סרקופגים, וציורי קיר מהאתרים קנוסוס ואיה טריאדה.

במוזיאון יש כ-20 חדרי גלריות, שמכסים תקופה של כ-5000 שנה, ומציגים את המיטב שבממצאים המינואים מהאי כולו. אל תפספסו את אחד המוצגים המרשימים ביותר כאן - הדיסקוס המפורסם של פסטוס (The Phaistos Disk), לוח חמר עגול עתיר כתובות שמזכירות כתב חרטומים, אבל מקורותיו או פרושו לא פוענח עד היום. התחושה של מסר מהעבר שאנחנו לא מצליחים להבין היא מרגשת ומתסכלת כאחד. על מנת להתרשם בצורה טובה ממצאי המוזיאון תצטרכו להקדיש לביקור לפחות שעתיים.

• כתובת: רחוב Xanthoudidou מספר 1. (מצפון ל-Plateia Eleftherias, קרוב מאד לצד המזרחי של החומות).
  • טלפון: 302810279000+
  • שעות פעילות: רביעי – שני, 8:00-20:00, שלישי, 10:00-20:00
  • מחיר: כ-6 יורו לאדם. ניתן לקנות כרטיס שכולל את קונוסוס ב-10 יורו.
  • אתר אינטרנט: https://www.heraklion.gr/en/ourplace/archeological-museum/archeological-museum.html

המוזיאון לתולדות כרתים
 המוזיאון לארכיאולוגיה של הרקליון פתח לנו צוהר לחיים בכרתים לפני 5,000 שנה, והמוזיאון לתולדות כרתים (Historical Museum of Crete) מאפשר לנו להכיר את מה שקרה בכרתים מאז, ובעיקר בתקופה שמאז הכיבוש הוניציאני. האוספים מוצגים לאורך שלוש הקומות של המוזיאון לפי תקופות ולפי נושאים: אוסף ימי הביניים והרנסאנס, הכולל פסלים, ציורי קיר, בגדים, קישוטים כנסייתים, צלמיות, תכשיטים ומטבעות מהתקופות הביזנטית, הוונציאנית, והעותמנית. בנוסף יש במוזיאון את הציור היחיד של אל גרקו המוצג בכרתים הכולל בגדים, קישוטיים כנסייתים, צלמיות, תכשיטים, מטבעות ועוד.

מהתקופה המודרנית יותר, ניתן למצוא כאן אוסף המתאר את המאבק לעצמאות (המאה ה-19) וכולל דגלים, כלי נשק, ותמונות של מנהיגי המאבק וכן אוסף אומנות עממית הכולל מוצרי אריגה, רקמה ותחרה, שטיחים, תכשיטים, וכלי נגינה. עוד במקום העתק מדויק של חדר משפחה כרתי מסורתי. בחצר האחורית יש מצבות קבורה של קברים יהודיים עם מגיני דוד וכתובות ברוסית. יש הטוענים כי המוזיאון בנוי על יסודות בית הכנסת של הירקליון, ומאידך יש הטוענים כי החורבה הסמוכה היא בית הכנסת לשעבר ואילו המוזיאון הוקם על וילה יהודית.

• כתובת: רחוב Sofokli Venizelou Ave מספר 27, בחלקה הצפוני של העיר.
  • טלפון: 28102-83219, 28102-88708
  • שעות פעילות: אפריל- אוקטובר: ב`- שבת 09:00-17:00, נובמבר-מרץ: ב`- שבת 09:00-15:00, ביום ד` פתוח גם 18:00-21:00. בימי א` סגור.
  • מחיר: כ-5 יורו למבוגר ו-3 לילדים, סטודנטים, או גמלאים. מתחת לגיל 12 - חינם.
  • אתר אינטרנט: www.historical-museum.gr

האתרים הוניציאנים של הרקליון
 השלטון של אימפריית ונציה בכרתים אמנם הסתיים כבר לפני יותר מ-300 שנה, אבל החותם שהיא השאירה ניכר עד היום. האתר הבולט ביותר הוא המצודה הוניציאנית קולס (Koules Venetian Fortress), הנקראת גם Rocca al Mare, ושולטת על הנמל העתיק בזכות מיקומה בקצה המזח. במשך 22 שנה עיכבה המצודה את הכיבוש התורכי, וגם היום מתנוסס עליה בגאווה האריה המכונף, סמלו של סן מרקו, פטרונה של ונציה. כיום ניתן לראות במתחם תערוכות אומנות יפות ולהנות מקונצרטים והופעות בערבים.

אף עיר ונציאנית לא תהיה שלמה ללא הלוג`ה (Loggia), מקום מושבם של השליטים והאצולה הוניציאנית. הלוג`ה, שמתפקדת היום כמושב העירייה, ממוקמת צפונית לככר פלאטיאה וניזלו (Plateia Venizelou), על מדרחוב 28 Avgoustou, והמבנה המרשים שלה בהחלט שווה הצצה.

קצת דרומה, בככר עצמה, תמצאו את אחד האתרים המיוחדים ביותר מן המסורת הונציאנית: מזרקת מורוזיני (Morosini Fountain). בעבר המזרקה שילבה בין הסמל הונציאני לבין המיתולוגיה היוונית, אבל בתקופת הכיבוש התורכי נהרס פוסידון שניצב מעליה, ונותרו רק ארבעת האריות. ולמרות ההרס, גם היום המזרקה נותנת לככר ארשת מאד מיוחדת.

מסביב לחומות העיר
 בלתי אפשרי לבקר בהרקליון ולא להתקל בחומות שלה, שסוגרות על העיר העתיקה כמעט מכל צדדיה. יפה לראות כיצד סממן ההתגוננות הישן של העיר הופך היום לחלק חי ונושם שלה, שלא מפריד אותה מסביבתה, אבל כן שומר על קסם מסויים בתוכה. סיור לאורך החומות ממזרח למערב מתחיל מתחנת האוטובוס A, והליכה קצרה מובילה אתכם אל פלטיאה אלפתריאס (Plateia Eleftherias), הככר הגדולה ביותר בעיר, וללא ספק אחת המזמינות שבהן, הודות לאווירה השוקקת שלה.

בסמוך, מתחת לשער ג`ורג`, תמצאו תערוכות אומנות מתחלפות שמאפשרות לכם הצצה לאומנות מודרנית מהאיזור. הליכה עוד דרומה בתוך החומות, ויציאה מהן בשער הבא (Kenourgia Porta) מפגישה אתכם עם התיאטרון הפתוח שניתן לראות בהם מופעים מעניינים בקיץ, ועוד הלאה תפגשו את הגנים העירוניים, שיכולים להיות הפוגה נעימה בטיול.

מצידן השני של החומות שוכן קברו של המשורר והסופר המפורסם ביותר של כרתים, Nikos Kazantzakis, שאולי מוכר לכם מיצירות כמו "זורבה היווני", ובשביל לראות אותו תוכלו להכנס דרך השער הבא של החומות ולחזור מעט מזרחה לאורכן. עוד מערבה, ליד שער חאניה (Hanioporta) תוכלו למצוא את האצטדיון הלאומי, וככר עם פסל של המהפכן החשוב Korakas.

קנוסוס

האתר המפורסם ביותר, שם שכנה בירתה של כרתים בתקופה המינואית. העיר שוכנת על תל מלאכותי נמוך, והסביבה כולה מלאה בשרידים החובקים 2500 שנות היסטוריה אם כי הארמון, הוא הראשון שביניהם. את עתיקות קנוסוס (Knossos) גילה הארכיאולוג הבריטי, סר ארתור אוונס, שהשקיע במקום שנות מחקר וכספים רבים. הביקור בעתיקות קנוסוס מאפשר לכם הצצה לחיים במקום על כל גווניהם: החיים בארמון העצום, מגורי פשוטי העם ומקומות קבורה.

האתר מסועף מאוד ולכן הקצו לו לפחות כשלוש שעות, ואנחנו ממליצים גם לדאוג להדרכה במקום, שתאפשר לכם להבין את המראות (ההדרכה בתוספת תשלום). כדאי גם לנסות לשים לב לא רק לבניה המרשימה ולציורי הקיר המרהיבים, אלא גם לפרטים הקטנים יותר שמעידים על רמת הפיתוח של החברה המינואית, כמו תעלות הניקוז, אמצעי החימום והקירור, וטכניקת התאורה.

• הגעה לאתר: אוטובוס מספר 2 יוצא מהירקליון לקנוסוס מדי רבע שעה מ Bus Station A.
  • טלפון: 28102-31940
  • שעות פעילות: כל ימות השבוע, 8:00-18:00
  • מחיר: 6 יורו. ניתן לקנות כרטיס שכולל את המוזיאון לארכיאולוגיה בהרקליון ב-10 יורו.
  • למידע נוסף: www.ancient-greece.org
  • כתבה מתוך אתר למטייל: אתרים ארכיאולוגים בכרתים

האקווריום של כרתים

זה הוא אחד האתרים החדשים באיזור, ובהחלט שווה ביקור, גם למי שבדרך כלל לא נמשך לסוג כזה של מקומות. האקווריום של כרתים הוקם בהשקעה אדירה בתחומי תחנת המחקר הימי Thalassocosmos. כרתים, כאי מוקף מים מציב בראש סדר העדיפויות את ההיכרות עם החיים שסובבים אותו, ומזמן לכם מפגש מרתק איתם. לפעמים הדגים באקווריומים, ולפעמים הצופים, האקווריום בנוי כמעבר בין תחומים החיים השונים של עולם הים.

המבקרים נפגשים עם חיות החושך, שחיות בדרך כלל בקרקעית הים, ואז פוגשים את חיות הים הפתוח כולל כרישים ודגי טרף, וכן דימוי מרהיב לשוניות אלמוגים. בהמשך עוברת התצוגה להתמקד בחיי החוף, על המערכת האקולוגית העדינה שנוצרת שם, וכן יש תצוגה מרהיבה של עולם המדוזות. לסיום, תפגשו את העולם הצבעוני של הדגים הטרופיים, שרובם הגיעו לים התיכון מתעלת סואץ. מומלץ בחום!

• הגעה לאתר: ברכב כדאי להגיע לאקווריום מהאוטוסטרדה. המקום משולט, ונמצא כ-15 ק"מ מזרחית להרקליון. באוטובוס, הנסיעה אורכת כ-20 דקות ויוצאת מתחנת האוטובוס בנמל אל עבר Gournes, בו שכן בעבר הבסיס האמריקני.
  • טלפון: 28103-37888
  • שעות פעילות: קיץ: כל ימות השבוע, 9:30-19:00, חורף: כל ימות השבוע, 9:30-16:00
  • מחיר: מבוגר: 10 יורו, ילד (5-17): 6 יורו, עד גיל 4 - חינם. ניתן לשכור מדריך קולי בתוספת מחיר של 2 יורו.
  • אתר אינטרנט: www.cretaquarium.gr

זארוס

אם אחרי ביקור בהרקליון אתם מגלים שקצתם בערים גדולות, כ-45 ק"מ דרום-מערבית לעיר תמצאו את זארוס (Zaros), כפר קטן ומקסים שמרגיש כמו כרתים של פעם. עם סמטאות נעימות לשיטוט, אומנים רבים, חקלאות וטבע נפלא מסביב - זהו יעד מוצלח למי שמבקשים לטעום קצת מכרתים הכפרית. ניתן לקחת סיורים מודרכים ממרכז הרקליון (המחירים משתנים – בהתאם לסיור).

אם אתם מבקרים כאן עם רכב, אנחנו ממליצים בחום לצאת מהכפר ולגשש את דרככם בין הגבעות הסובבות, והמנזרים הפזורים עליהם. ניתן גם לצאת למספר מסלולי הליכה נעימים באיזור. המלצה שלנו: הכינו את סלסלות הפיקניק! האגם פשוט מושלם לזה.

• הגעה: מהרקליון יש שני אוטובוסים ביום לזארוס, היוצאים מהתחנה B בשעות 13:00 ו- 15:00. החזרה היא בשעה 16:30, ועלות הנסיעה כ- 4.5 יורו.
  • למידע נוסף: www.interkriti.org

מאטאלה ופסטוס

מאטאלה (Matala), כ-75 ק"מ דרומית להרקליון, נחשבה בעבר לאחד ממעוזי ההיפים של כרתים, אבל גם לאחר שאלה עזבו, נותרה כאן רצועת חוף מן המוצלחות באיזור. מעבר לרצועת חוף יפהפיה עם חול בוהק וים טורקיז, החוף מיוחד במערות הקבורה עתיקות שקיימות בו מן המאה הראשונה לספירה.

11 ק"מ צפונית לה נמצא האתר המינואי פסטוס (Phaestos), שהיתה עיר הארמון השניה בחשיבותה בכרתים המינואית. אמנם כאן לא תמצאו את אותם ציורי קיר מרהיבים המעטרים את הארמון בקונוסוס, אבל ניתן בקלות לראות את מבנה הארמון והעתיקות הפזורות. עוד דבאר שמייחד את האתר הוא הנוף המרהיב, הודות למיקומו הצופה על מישור מסארה ועל הר אידה. זהו גם המקום בו נמצא הדיסקוס המפורסם של פסטוס (ר` המידע על המוזיאון לארכיאולוגיה של הרקליון).

• הגעה: אוטובוס למטאלה יוצא 5 פעמים ביום ולפסטוס כ- 8 פעמים מהתחנה B. משך הנסיעה הוא כשעה וחצי, ומחירה כ-6 יורו. 5 אוטובוסים גם מחברים בין מאטאלה לפסטוס.
  • מחיר: הביקור באתר עולה כ-4 יורו.
  • טלפון באתר: 28920-42315
  • שעות פתיחה: בקיץ - 8:00-19:30, ובחורף 8:00-17:00
  • ניתן להזמין סיורים מודרכים ממרכז הרקליון (במחירים משתנים)

משהו מתוק לסיום:

אזורי היין של איזור פזה

אחרי שביקרנו בעיר הגדולה וטבלנו את רגלינו גם במורשת ההיסטורית של כרתים, הגיע הזמן להתבשם מאחת התוצרות הנפלאות של האי - היין. כרתים מייצרת כ-20% מכלל היין היווני, ורובו מגיע מעמק פזה (Peza Vally). היין המיוצר באיזור זה הוא לבן (Vilana), רוזה ואדום (Kotsifali, Mandilari ו- Liatiko), וכן צימוקים מזן סולטאנינה וענבי מאכל מזן רוזאקי.

המבקרים באיזור מוזמנים להתארח ביקבים שונים באיזור, לראות, ללמוד על תהליכי הייצור, וכמובן - לטעום. ואם אתם מבקשים להביא מתנה מקורית הביתה - לא יחסר לכם כאן יין משובח. אה - ואל תשכחו למנות נהג שלא ישתתף בטעימות!

אנחנו ממליצים לבחור אחד משלושת היקבים הבאים, או אפילו לשלב את כולם:

Boutaris Winery
 היקב הקרוב ביותר להרקליון, והראשון לפתוח את שעריו לציבור, מציע לכם לבקר סיור מודרך הסוקר את תהליך היצור, ומרתפי היין, תצוגת מולטי-מדיה על ההיסטוריה של יצור היין, טיפם לטעימת יינות, וכמובן טעימות מהתוצרת הנוכחית ואפשרויות לרכישה של יינות מיוחדית מתוצרת היקב.

• הגעה: היקב ממוקם בכניסה לכפר Skalani, כ-8 ק"מ דרומית להרקליון, על הכביש לכפר Myrtia. חפשו את האחוזה הנקראת Fantaxometocho
  • שעות פתיחה: 10:00-18:00
  • טלפון: 28107-31617
  • אימייל: crete.winery@boutari.gr
  • אתר אינטרנט: www.boutari.gr

Minos Winery
 היקב הזה מציג לכם תערוכה של כלי הפקת יין ישנים מתקופות שונות, כולל עתיקים למדי. תוכלו גם לצפות בסרטון וידאו קצא על החברה והיין בכרתים, וכמובן - לטעום ולרכוש יינות.

• הגעה: היקב ממוקם בכניסה לכפר Peza, כ-17 ק"מ דרומית להרקליון, על הכביש העובר את קונוסוס. באיזור הפניה לקאסטלי (Kasteli) חפשו את היקב הנקרא Milliarakis Winery
  • שעות פתיחה: בקיץ - בין השעות 09:00-16:00 בימים ב`-ו`, 11:00-16:00 בשבת. בימי ראשון ומחוץ לעונת הקיץ - בתיאום מראש.
  • טלפון: 28107-41213
  • אימייל: info@minoswines.gr
  • אתר אינטרנט: www.minoswines.gr

Peza Union Winery
 זהו יקב קולקטיבי של כפרי האזור, והביקור בו מתחיל בסרט קצר המתאר את האיזור ותעשיית היין שלו. מכאן עוברים המבקרים, מלויים באחת משתי המדריכות החביבות במקום, לתצוגה של כלי הפקת יין מהתקופה שקדמה למלחמת העולם השנייה, ולבסוף יש גם טעימה של שלושה מהיינות המוצעים ביקב.

• הגעה: היקב ממוקם כמה ק"מ דרומית ל- Peza, כ-20 ק"מ דרומית להרקליון, על הכביש לכפר Agies Paraskies.
  • שעות פתיחה: בין השעות 09:00-15:00 בימים ב`-שבת, מועדים נוספים - בתיאום מראש.
  • טלפון: 28107-41948
  • אימייל: marketing@pezaunion.gr
  • אתר אינטרנט: www.pezaunion.gr

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.