מסלול טיול בטבע של בולגריה

איילת ואני טיילנו בבולגריה 10 ימים בספטמבר 2003. כל הציוד נכנס בקלות לתרמיל, מכיוון שצפינו מזג אוויר נעים יחסית ושילבנו סיורים בערים המרכזיות ביחד עם ביקור בכפרים נדחים וטיולי טבע קצרים.
צפריר אסף - למטייל ירושלים
תמונה ראשית עבור: מסלול טיול בטבע של בולגריה
Dollarphotoclub ©

הקדמה וטיפים כלליים

איילת ואני טיילנו בבולגריה בספטמבר 2003 במשך 10 ימים. כל הציוד נכנס בקלות לתרמיל, כיוון שצפינו מזג אוויר נעים יחסית ושילבנו סיורים בערים המרכזיות יחד עם ביקור בכפרים נידחים וטיולי טבע קצרים. ויתרנו מראש על האפשרות לבקר באזור הים השחור (וארנה, בורגאס וכו`), משום שיודעי דבר סיווגו אזורים אלה כמתוירים ביותר ופחות מעניינים. בנוסף, השימוש בתחבורה הציבורית המקומית מאט את יכולת ההתקדמות. וחוץ מזה, אנחנו בחופש, למה לרוץ?

המסלול שלנו כלל נחיתה ולילה ראשון בסופיה, יציאה דרומה לכיוון מנזר רילה, המשך דרומה לרכסי הפירין והרודופי, משם צפונה לפלובדיב ואחר כך, דרך עמק הורדים ומעבר השיפקה לוליקו-טארנובו. טיולנו הסתיים בביקור קצר בפלבן וביום מלא בסופיה. אנסה לתאר את מה שלא תקראו במדריכי הטיולים. לצורך הנוחות, המחירים מצויינים ב"לבה", המטבע המקומי. 1 דולר אמריקאי = 1.75לבה; 1 אירו =1.95 לבה.

טיפים כלליים:

• עלות הטיול למטייל בודד כפולה ואף למעלה מכך מהעלות לזוג או לחבורה של מטיילים.
  • קשה מאוד לקבל אינפורמציה אמינה ומדוייקת לגבי אטרקציות, אתרים, לוחות זמנים או כל נושא בבולגריה. כדאי להצליב מידע על ידי בירור עם נוסעים אחרים, איתור לוחות הזמנים המפורסמים בתחנות וכל מקור אחר.
  • "החיים הם מה שקורה בזמן שאתה מתכנן את החיים". אמרה זו נכונה מאוד בבולגריה. היו סבלניים לעיכובים בדרך ושינויים בלוח הזמנים שלכם.
  • הנהיגה בבולגריה היא חוויה מיוחדת, משלוש סיבות:
    1. הכבישים רעועים ולאחר גשם או שלג מצבם אף גרוע יותר. בנהיגה באזורי הפריפריה יש לוודא לפני היציאה את מצב הדרך עד ליעד. לרגל המשחקים האולימפיים שופצו מספר כבישים המובילים דרומה לגבול היווני.
    2. השילוט כולו בכתב קירילי. יש להצטייד במפה עם כיתוב כפול- קירילי ולטיני, ולשאול בכל הזדמנות אפשרית. לקראת הגעה אל היעד יש להאט, על מנת שתוכלו לפענח את השלטים. (ולקבל בהבנה התברברות, כבר אמרנו?...)
    3. הנהגים המקומיים, במיוחד נהגי המוניות, נוהגים בפראות. זהירות!!!

• הבולגרים מנידים את ראשם הפוך מאיתנו (כן= הנעת הראש ימינה ושמאלה; לא= מטה-מעלה). הדבר מבלבל מאוד. כאשר משוחחים עם מקומי, המנעו מלהניד את ראשכם משום שהדבר יגרום לבלבול רב יותר. אגב, מסופר, שהבולגרים עונים בשלילה על ידי הנדת הראש מטה-מעלה משום שבימי קדם היתה נסיכה בולגריה יפהפיה, אשר חויבה על ידי אביה המלך להינשא לנסיך אותו לא אהבה. כדי להמנע מכך הצמידה הנערה חרב תחת סנטרה - וכך התאבדה...
  • נסו ללמוד מספר מילים בסיסיות, והצטיידו בשיחון - תזדקקו לו מאוד.
  • גנרל מזג-אויר יאיר פניו למבקרים במדינה בחודשים יוני - אוגוסט ולגולשי הסקי בדצמבר - פברואר. ספטמבר מעט קריר יותר (בעיקר בהרים) אך בהחלט נעים לטיול, ויתרונו הוא שהמחירים יורדים בכל המדינה.
  • האוכל מצוין וזול בצורה בלתי רגילה. ניתן לאכול ברחוב ("שווארמה" מבשר עוף, צ`יפס ושתיה) תמורת 2-3 לבה. במסעדות תאכלו תמורת 15-25 לבה לזוג, ארוחה הכוללת מנות ראשונות, עיקריות, קינוחים ושתיה, ללא יין. מומלץ לחפש את המחנה (MEHANA) - מסעדה בולגרית מקומית. התפריט גדוש כמעט בכל סוג מזון בו תחשקו. במחנות רבות יש תפריט באנגלית, ובאילו שאין, אל תהססו להמר! סביר להניח שתקבלו אוכל מצוין וגם אם לא - הזמינו מנה נוספת, העלות ממילא אפסית. בתחום המתוקים - אל תפספסו את הבניצה (BANITZA ) - עוגת גבינה מ-ע-ו-ל-ה (במיוחד עם קפה של בוקר על מרפסת שטופת שמש בוליקו טרנובו).
  • כבכל מקום, ניתן ללון בכל רמת מחיר ופאר בה תחפצו. בערים הגדולות ובשיא העונה המחירים עולים. אכסניות לתרמילאים נפוצות פחות בכפרים. על אף ההמלצות במדריכי הטיולים (ROUGH GUIDE/ LONELY PLANET) התברר לנו שחדרים בבתים פרטיים אינם זולים יותר.
  • קניות: יש הכל, ובזול. מהתרשמותנו, פלובדיב מועדפת לאופנה, וסופיה, באופן טבעי, היא היקרה ביותר.
  • אנו טיילנו עם "העולם- בולגריה" (תרגום מקוצר של ה-LONELY PLANET) ועם ה-ROUGH GUIDE. הספר באנגלית מספק חומר רקע מצוין ומעניין בנושאי היסטוריה, תרבות, פוליטיקה, וכלכלה. הוא כמובן היה מפורט יותר, אך לא מדויק יותר (ככל הנראה עקב הקושי להשיג מידע). לנוהגים מומלץ לא לסמוך על המפות הכלליות שבספרים, אלא להצטייד במפות 1:55,000 הירוקות של קרטוגרפיה (5-6 לבה לכל אחת).
  • שעת גלישה באינטרנט = 1 לבה. התקשינו להשתמש בכרטיסי החיוג של החברות הישראליות. שימוש בסלולרי או בכרטיסי חיוג מקומיים נראה פשוט יותר אם כי יקר יותר.

יעדים מרכזיים ואטרקציות

סופיה
תחבורה: מונית משדה התעופה למרכז העיר צריכה לעלות 8-10 לבה. מתחנת הרכבת חשמלית מס. 6 מגיעה לעיר. שימו לב! כרטיסים לחשמלית קונים בדוכנים קטנים ליד התחנה (לעיתים כה קטנים שקשה להבחין בהם...). אם אין דוכן, ניתן לקנות כרטיסים מהנהג. אם גם לנהג אין כרטיסים... יש לכם בעיה... מי שיתפס ללא כרטיס ישלם קנס של 5 לבה (לעומת 50 סטוטינסקי (אגורות- מחיר נסיעה רגילה). המנעו ממצב כזה, משום שלא תצליחו להסביר לכרטיסן למה אין לכם כרטיס, וגם היתממות של תיירים לא תציל מקנס!

לינה: ממליצים על אכסניה מ-ע-ו-ל-ה במרכז העיר, בה שני חדרים משותפים וחדר פרטי אחד, מנוהלת על ידי זוג צעיר IRA+ ASSEN, דובר אנגלית ובעל ידע רב:
HOSTEL MOSTEL
2 DENKOGLU STREET
 359-889-223296/ 359-888-643294 טלפון:
www.hostelmostel.com
info@hostelmostel.com

אוכל: "קשטטה" (הבית), רחוב וורילה מס. 4. זהו בית בן שלוש קומות שהוסב למסעדה.

מה עושים?: מרכז העיר "כלוא" בטבעת שיוצרות השדרות SLIVINITSA- OPALCHENSKA- SKOBELEV- VASIL LEVSKI. ניתן לראות את כולו ברגל בתוך 6-7 שעות (כולל הפסקות קפה וקניות). בית הכנסת המרכזי ב- ULITSA EXZARH סגור למבקרים, גם אם הם ישראלים כשרים, בשישי - שבת. ברחבת הכניסה לקתדרלת ALEXANDER NEVSKI יש שוק קטן לעתיקות, ובו ניתן למצוא בין היתר סמלים ומדים ממלחמת העולם ה-2, פריטים מתקופת השלטון הקומוניסטי, מטבעות ועוד אלטע-זאעכן.

מידע אמין, עזרה בתכנון הטיול ומפות טופוגרפיות של אזורים שונים תקבלו (תמורת תשלום) מצוות דובר אנגלית במשרד הנסיעות ODYSSEIA-IN בכתובת: STAMBOLISKI 20 (כניסה מרחוב LAVELE),טלפון: 9890538-02 (בסופיה).
www.netravel.com

מנזר רילה
אוטובוס יומי ישיר יוצא מסופיה (3.5 שעות), או לחילופין סעו לדופניצה (DUPNICA), משם לכפר רילה (RILA) ומשם למנזר. בחזרה תוכלו לתפוס את האוטובוס היוצא מרחבת הכניסה או לממהרים - טרמפ עם אחד מהתיירים הרבים העוזבים את המקום. אין סיבה טובה לישון במנזר, אף כי זו אפשרות אם הגעתם מאוחר. בכפר רילה ניתן לישון ב- HOTEL RILA (מבנה ענק כ-100 מטר ממערב למרכז הכפר) ובבוקר לתפוס את האוטובוס הראשון למנזר.

הכביש הסלול היוצא מרחבת החנויות שבאחורי המנזר הוא תחילתו של מסלול בן כשעה וחצי למערת סיינט ג`ון. לאחר כ-2 ק"מ תראו משמאלכם מפרץ חניה ושלט הכוונה למסלולים שונים. כאן מתחיל שביל (סימון לבן-כתום- לבן) העולה אל צלע ההר, עד למערה. על פי המסורת, עולי הרגל למנזר רילה חוייבו לעבור בפתח הצר של המערה לפני כניסתם למנזר. מי שהיה רחב ממדים נשלח חזרה לביתו. מי שעבר זכה לקיים מצוות עליה לרגל למנזר החשוב וזכה גם בברכה (ככל הנראה משקל תקין ואורך חיים בריא...)

בנסקו
תחבורה: מ-BLAGOEVGRAD- הנסיעה אורכת 75 דקות במחיר של 2.3 לבה) או מ- GOCE DELCEV (הנסיעה אורכת שעה ועולה 2.5 לבה). ישנם מספר אוטובוסים ביום. בנסקו היא העיירה המרכזית ברכס הפירין (PIRIN) והיא יושבת על צומת חשוב בין הרי רילה (מצפון), פירין (דרום+ מערב) ורודופי (מזרח). העיירה מתעוררת לחיים בעונת הסקי, אך גם בקיץ שווה ביקור. אל תצפו לקבל מידע בלשכת התיירות שבמרכז העיירה. אם תמצאו אותה פתוחה, דעו לכם שאתם ברי מזל...

למי שאין כוח לתזז בהרים, כאי לצאת לטיול קליל (כ-6 ק"מ במישור) מבנסקו לדוברינישטה (DOBRINISTE), שם תמצאו מרחצאות מים חמים. על מנת שלא להרוס לכם את הכיף, לא אתאר את המקום. נסו ותהנו... שעות הפתיחה קצת מוזרות: 07:00-11:30 ו- 21:00-14:00. את השעתיים הפנויות כדאי מאוד להעביר במחנה המצויינת הסמוכה למרחצאות.
 אוכל: המממממ... אכלנו טוב בבנסקו ב: MEHANA SINANITSA, 26 BULGARIA STREET, טלפון: 11-23/ 07443 או 361510-088. וגם ב: MEHANA BARYAKOVA, PL. VARAZHDANE (מול האנדרטה וליד הכנסיה), טלפון: 36-22/ 07443 או 8994742-088.

הרי הרודופי
 רודופי והם היו זוג נאהבים יפה תואר. כה חזקה היתה אהבתם עד כי טעו לחשוב שאהבתם מעניקה להם כוחות חזקים מאלו של בני אנוש, כוחות של אלים. הדבר הרגיז מאוד את זאוס מלך האלים. בזעמו, הפריד זאוס בין האהובים: אותה הפך לרכס הרודופי ואותו לרכס הרי הבלקן. כדי שלא יוכלו לשוב ולהיפגש העביר ביניהם את הנהר הגדול מריצה (MARITSA). רכס הרודופי חוצץ בין בולגריה ושכנותיה מדרום טורקיה ויוון. זהו האזור העני ביותר והפחות מאוכלס במדינה. כאן תוכלו לראות ישובים משותפים לרוב הנוצרי- אורתודוקסי ולמיעוט הסלאבי- מוסלמי ("פומאקים"). התנועה בהרי הרודופי קשה, כיוון שיש במקרה הטוב אוטובוס אחד ממקום למקום. במספר מקרים תפסנו טרמפים ובאחרים לקחנו מונית על מנת לעבור בקטעים בהם לא מצאנו אפילו טרמפ. "DOSPAT- THE MOST REMOTE PLACE IN THE RODOPI" "דושפאט היא המקום הנידח ביותר ברודופי" אמר לנו אמריקאי חביב שלקח אותנו טרמפ. הסיבה היחידה (והיא בהחלט סיבה טובה) להגיע לכפר היא מסעדת "פנורמה" PANORAMA. ארוחת הבוקר במקום טעימה מאוד. יחד עם זאת, הנוף הוא הסיבה האמיתית להגיע לשם.

מערת התותים
6 ק"מ דרומית לכביש דווין-דושפאט (DEVIN-DOSPAT), ליד נחל שוצף, נמצאת מערת הנטיפים הזו, שהיא חלק ממערכת מערות באורך כולל של למעלה מ-10 ק"מ. סיור של כקילומטר אורך 45 דקות (הסברים ממדריך דובר... בולגרית שוטפת) ועולה 4 לבה לבן אדם. הסיור יוצא כל רבע של השעה, עד 16:15 (אם אתם ללא רכב, הגיעו מוקדם ככל האפשר). לבולגרים, כפי שתגלו, יש דרך משלהם לשמור על ערכי טבע ונוף, והיא כוללת צילום בתוך המערה, טיפוס על זקיפים ונגיעה בנטיפים.

מכאן ניתן לחזור בחזרה לכביש הראשי, ובמרחק לא רב משם לפנות שוב ימינה (דרומה) לתוך קניון טריגראד (TRIGRAD GORGE) עד למערת "לוע השטן" (DYAVOLSKO GARLO) - מערה באורך 150 מטרים, הנקראת כך משום שלא ידוע מהיכן יוצאים המים הנכנסים אליה במפל תת קרקעי מרשים. מספר צוללנים קיפחו חייהם בנסיון לפתור את התעלומה. כניסה למערה עולה 4 לבה ומתקיימים בה סיורים מודרכים בבולגרית. ניתן לצעוד מ"לוע השטן" ליגודינסקה פשטרה (10 ק"מ- הצטיידו במפה טופוגרפית מתאימה!).

שירוקה-לקה (SHIROKA-LAKA) הוא כפר, שלא הותיר בנו את הרושם העז שהותיר במחברי הספרים ובמדריכי הקבוצות המאורגנות הרבות שעוצרות במקום. אחרי יום או יומיים באזור, כפר זה נראה דומה לקודמיו.

נקודה מרכזית לפני שמצפינים אל עמק טראקיה היא פמפורובו (PAMPOROVO), עיירת סקי פופולרית, שמחוץ לעונה נראית כעיירת רפאים. אנו "ניצלנו" מהקור העז והערפל במלון פרספה (PRESPA) - אחד הבודדים שהיה פתוח בעונה זו, ובוודאי היחיד במחיר סביר (28לבה לזוג). השתדלו להמנע מללון בעיירה זו.

פלובדיב
העיר השניה בגודלה במדינה. פה גילינו לאן נעלמו כל הצעירים שלא ראינו באזור הרודופי. נסיעה מפמפורובו לפלובדיב נמשכת שעתיים ועולה 7 לבה (היקרה ביותר בטיולנו). בניגוד לכתוב, הבתים הפרטיים לא זולים יותר מאכסניות ומלונות. אנחנו שילמנו למריה 32 לבה ומשיחות עם מטיילים אחרים התברר שבהחלט לא נדפקנו. 2B ANTIM 1 STREET, טלפון: 236-516/ 032. המטרה העיקרית היא "לשטוף את העיניים": בעיר חנויות יוקרה, בתי קפה, אנשים צעירים, שמחים ויפים. בדרך כדאי לשתות את הבירה הלאומית של בולגריה - קמניצה (KAMENITZA) המיוצרת בעיר. כטוב ליבכם בבירה, טפסו לעיר העתיקה, בה תוכלו לצפות על העיר וסביבותיה וללמוד משהו על שליטיה הקדומים- הטראקים והרומאים.

נסיעה מפלובדיב לקאזאנלק (KAZANLUK)- שתי תחנות האוטובוס ותחנת הרכבת של פלובדיב סמוכות זו לזו, עובדה המקילה על מציאת האפשרות הטובה ביותר מתוך מבחר לא גדול של נסיעות ישירות. אפשרות נוספת היא לנסוע לעיירה קארלובו (KARLOVO) שעל "דרך המלך" סופיה-בורגאס ומשם ומזרחה לאורך "עמק הורדים".

מעבר שיפקה
מעבר זה חוצה את הרי הבלקן ומקשר בין הסרנדה גורה (SRENDA GORA)- הרמה המרכזית ובין עמק הדנובה. קו 6 יוצא כל חצי שעה מהרחוב הסמוך לתחנה המרכזית בקאזאנלק. הנסיעה לפרברי העיר נמשכת 20 דקות ועולה 40 סטוטינסקי. משם עוד 10 דקות בעליה עד לכנסיה. אפשרות נוספת היא לנסוע באוטובוס לגברובו (GABROVO), אותו אוטובוס שתיקחו מאוחר יותר מהכנסייה למעבר עצמו.

המעבר נחלק ל-3 חלקים. סמוך לקאזאנלאק, כאמור, נמצאת הכנסייה האורתודוקסית, שנבנתה לאחר מלחמת העצמאות הבולגרית לזכר החיילים הרוסים שנפלו על שחרור שכנתם. צריחי הכנסיה עשויים כולם מפליז של תרמילי הכדורים שנורו בקרבות. החלק השני הוא המעבר עצמו - נקודת עצירה, מנוחה ותצפית. כאן, כמו בכנסייה, ניתן לרכוש בשמים וקרמים עשויים ורדים (איילת ממליצה על קרם הידיים!). החלק השלישי, לקרביים בינינו, כולל טיול בפסגות החולשות על המעבר.

גברובו
 לכאורה זוהי רק עיר מעבר בין וליקו טרנובו לפלובדיב או סופיה, אך גם כאן ניתן להתעכב מעט. מגיעים לכאן אוטובוסים תכופים מוליקו טרנובו או מקאזאנלאק. שימו לב שהאוטובוס האחרון מגברובו לוליקו טרנובו יוצא בסביבות 18:00. המאחרים יאלצו לישון בגברובו או להגיע לוליקו טרנובו ברכבת לאחר חשכה. לא מומלץ לישון במלון פנורמה (PANORAMA) - הוא רחוק מהכל, מדכא ולא זול. מלון גברובו (GABROVO) ביציאה מהעיר לכיוון אטאר (ETARA) נראה מפנק הרבה יותר. הכפר אטאר, 10 ק"מ מהעיר, הוא מוזיאון חי לאזור כפי שהיה לפני 150 שנה. החל מ-09:00 תוכלו לראות חרשי ברזל, מנפחי זכוכית, תופרים, אופים ועוד בעלי מלאכה רבים, חלקם כאלו שכבר לא קיימים היום, עוסקים באומנותם בבתי עץ חמימים וקטנים... ממש כמו פעם...

וליקו טרנובו (VELIKO TARNOVO)
 בירתה הראשונה של הממלכה הבולגרית ומקום קבלת החוקה של בולגריה המודרנית. זוהי עיר גדולה וסואנת בעלת מבנה מפותל ונהר בצידה והכי חשוב - מסבירה פנים לתייר! ניתן להגיע אליה מגברובו, כאמור, או מסופיה דרך פלבן (PLEVEN) וגורנה (GORNA). יש בה אין ספור אפשרויות לינה מצויינות. אנחנו נהנינו בבית של אלידה: ,ELIDA, 3 RESERVOARSKA STREET, טלפון: 77-80-3/ 062, 29-23-3/ 062, 830180-088.
באשר לאוכל- דגים ומאכלי ים יש במסעדת קפטן קוק (CAPTAIN COOK) ברחוב הראשי (שדרות סטמבולוב - STAMBOLOV). טלפון: 09-79-63. לקינוח אל תפספסו את קרם הברולה המעולה! (גם חרוז וגם אמת...)

מה עושים?: קודם כל מסתובבים בעיר, שותים קפה אחד ועוד אחד, נהנים מהשמש והנוף. חוץ מזה:
1. סיור במצודה החולשת על העיר (TSAEVETS) כניסה 4 לבה.
2. בערב מתקיים מופע אור קולי על חומות העיר העתיקה. המופע מתאר באורות, קרני לייזר ומוזיקה בולגרית את ההיסטוריה של העיר. המופע מתקיים בתנאי שיש מספיק מבקרים ששילמו 12 לבה לאדם (לרוב קבוצה מאורגנת או שתיים פותרות את העניין). לתפרנים, כדאי להגיע לרחבת הכניסה למצודה בסביבות 21:00, לתפוס מקום בבית הקפה הסמוך ולצפות במופע בחינם. כשידלקו האורות תופתעו לגלות את אלו ששילמו ישובים 20 מטר מכם....
 3. ליד מלון אטאר (ETAR) נמצאת לשכת תיירות המספקת מידע מדוייק באנגלית.

ארבאנסי
 כפר סמוך לוליקו ומפורסם כמוקד תיירות חשוב. לדעתי, לא מקום מלהיב במיוחד. כניסה לכל אתר חשוב (כנסיה עתיקה, מוזיאון, בית משוחזר) עולה 4 לבה לאדם. שווה את הביקור אם יש לכם זמן ובא לכם לנשום אויר צח.

פלבן
 אולי "הפספוס" של הטיול שלנו, ודוגמה טובה לחוסר המידע על הדברים הכיפיים באמת בבולגריה. הרכבת מוליקו טרנובו (שעתיים עם החלפה בגורנה, במחיר 4.70 לבה) או מסופיה (שלוש שעות ורבע במחיר של 5.90 לבה) חוצה את רכס הסטרה פלנינה (STARA PLANINA ) ומספקת נופים מרהיבים נוספים של חלקו הדרומי של עמק הדנובה. ככלל, הנסיעה ברכבת בבולגריה היא חוויה נעימה ומעניינת, המזמנת מפגש עם אנשים מיוחדים כמו גם עם נופים מרהיבים. יתרה מכך, זהו אמצעי התחבורה העיקרי במדינה, ועל-מנת להבין אותה כדאי להתנסות הנסיעה ברכבת. במקום ציור קיר ענק (PLEVEN EPOPEE 1877 בשמו המקומי) המתאר את הקרב המכריע, רב התהפוכות והאכזרי בין הרוסים לטורקים ב- 11-12.9.1877. הציור נמצא במוזיאון פנורמה (PANORAMA) - גבעה המשקיפה על העיר ושימשה בעבר כמוצב עותמאני חשוב. כדאי לתאם הדרכה באנגלית עם יואנה וליקובה (IOANA VELIKOVA) בטלפון 5-02-3/ 64. שעות הפתיחה: 12:00-09:00/ 16:30- 12:30. מהר מאוד התלהבנו מהעיר הזאת, בה גנים רבים ומדרחוב ארוך ושוקק חיים שנאלצנו לעבור בריצה כדי לא לפספס את הרכבת. כדאי!

לסיכום + אתרים למידע נוסף

אם אתם מחפשים יעד לא כל-כך שגרתי לטיול, אם אתם רוצים לתקשר בשפת סימנים, לטעות ולהתבלבל מבלי שזה יהיה נורא באמת, אם אתם רוצים לראות מקום בעל היסטוריה ארוכה ותרבות עשירה, אם אתם רוצים לאכול הרבה, טוב ובזול (ולעזאזל הדיאטה...)... אם בא לכם טיול מלא התרחשויות אך רגוע ונינוח, אם אתם מחפשים מקום בו האנשים נחמדים באמת (בדרך כלל...), אם אתם מחפשים מדינה שהשתנתה מהקצה אל הקצה ב-15 השנים האחרונות ותהיה אחרת לגמרי בעוד 15 שנים...

היה לנו טוב בבולגריה ואני בטוח שגם אתם תהנו!