אוסטריה וגרמניה - שבועיים של עיירות עתיקות וטבע נפלא

שבועיים באוסטריה ודרום בוואריה הם בדיוק הזמן המספיק לטיול במקומות היפים שיש לאזור להציע, שכוללים גם עיירות מימי הביניים וגם אתרי טבע, בהם נקיקים, עמקים ואגמים - מקומות מושלמים לפיקניק משפחתי.
דפנה ורועי
תמונה ראשית עבור: אוסטריה וגרמניה - שבועיים של עיירות עתיקות וטבע נפלא
Depositphotos/Photogearch ©

עיירות עתיקות בדרום בוואריה והטירות של לודוויג

יום 1 - נסענו, זוג הורים וארבעה ילדים (14,11,7,7), לטיול של שבועיים באוסטריה. נחתנו במינכן בשעות הבוקר ויצאנו דרומה לדרום בוואריה, על גבול טירול. ביקרנו במנזר אטאל וסיירנו בו במשך כשעה. המנזר המרשים מעוטר בציורי קיר ותקרה והנזירים בו מומחים בהכנת שנאפס.

משם המשכנו לאוברמגאו (Oberammergau), עיירה בווארית עתיקה, המאופיינת בציורים על חזיתות הבתים, המתארים סיפורים שונים מ"הברית החדשה". הלכנו לאורך הנהר שבמרכז העיירה וברחוב הראשי המוביל לכנסיה עתיקה. עיירה זו מתאימה לסיור קצר בן שעה. משם נסענו לארמון הקטן של לודוויג המטורף (Linderhof Schloss), שם צעדנו כעשר דקות בין עצים ואגם ברבורים מהחנייה לחצר הארמון, סיירנו בחצר הארמון ונכנסנו לסיור מודרך בן חצי שעה בשתי קומות הארמון. זהו ארמון בסגנון ורסאי ובו פסלי זהב ומזרקה מרהיבה, גנים יפהפיים ומערת נטיפים קטנה, הסמוכה אליו.

משם המשכנו לגרמיש (Garmisch), עיירה בווארית טיפוסית על גבול אוסטריה. זוהי עיירה תיירותית בעלת רחוב ראשי עם חנויות מסוגננות, המתאימה לסיור של אחר הצהריים ואכילת גלידה מרעננת לפני נסיעה לדירה. הצטיידנו שם במזון ליום הראשון בסופר האזורי. בדרך לדירה עברנו בעיירה ארוולד (Ehrwald), משם יש תצפית יפה לכיוון הזוגשפיץ. בתשע בערב הגענו בדרך ציורית ויפה לעיירה וואלד (Wald) ולדירה, שהתגלתה כנעימה ונוחה עם נוף נפלא מהמרפסת.

יום 2 - באימסט (Imst Rollercoster) עלינו ברכבל פתוח, השקפנו על נוף מרהיב של העמק וירדנו במגלשת ההרים המוצלחת. כולנו נהנינו ביותר (להשאיר תרמילים ברכב, פרט לתיק מצלמה, הנסיעה ברכבת ההרים היא ללא תרמילים). המשכנו למנזר Stams שבאזור, שחלקו משמש כיום כבית ספר למוזיקה. סיירנו במבנה המרשים, בחצר, בכנסייה ובכפר ושתינו בירה שטיגל צוננת בפאב ליד המנזר עם פרעצל`ס לילדים.

המשכנו בדרך יפהפיה לעיירה מיטנוואלד (Mittenwald), עיירה בווארית יפה, השוכנת למרגלות רכס הרים והמפורסמת במסורת בת מאות שנים של בניית כינורות. חנינו (ברחובות הצדדיים ניתן לחנות היכן שאין סימון כחול ו/או אחר ללא תשלום) וסיירנו כשעה. במערב העיירה יש פארק מקסים, בו עשינו הפסקת צהריים. היו שם משחקים שונים לילדים, כגון שחמט מפסלי עץ/פלסטיק, שניתן להזיז ולשחק.

המשכנו במרחק נסיעה של כמה דקות לנקיק הרוחות Leutasch Klamm, פרויקט, המשותף לגרמניה ולאוסטריה. החנייה היא בתשלום סמלי והכניסה חופשית. הלכנו במסלול נהדר, בנקיק עמוק וצר, על גשרים, התלויים מעליו ומעל הנהר הזורם. במהלך המסלול יש פעילויות שונות לילדים בנושא הגובלינים, הכוללות פעמונים, מראות וכו`. אחרי שחוצים את הגשר התלוי יש התפצלות ואפשרות לעלייה לכיוון המפלים (אנחנו ויתרנו, הליכה ארוכה מדי הלוך חזור. אפשר להגיע לנקודת המפלים לאחר מכן עם הרכב) או פנייה ימינה לחזרה דרך היער והמשך הפעלות לילדים במסלול. הילדים מאוד נהנו בטיול הזה וציורי הגובלינים וההפעלות מאוד הוסיפו להנאה.

חזרנו לסיור ערב בעיירה היפה מיטנוואלד. בעת בה היינו, היו בעיקר מקומיים בלבוש מסורתי, שישבו בפאבים ובבתי הקפה במדרחוב, שבמרכז העיירה. מומלץ לעצור במאפיות השונות. אנחנו קנינו פרצעל`ס ועוגות במחירים מקומיים וזולים (כך עשינו בעיירות רבות). בכנסייה העתיקה שמענו את נגינתו הנפלאה של העוגב ואף עלינו עם הילדים להכיר את הנגן ואת העוגב מקרוב. מהעיירה חזרנו לדירה.

יום 3 - יום גשום. נסענו לעיירה הנהדרת פוסן (Fussen). בגבול גרמניה אוסטריה. בקרנו במוזיאון מעניין ביותר על תולדות העיר העתיקה, שבו ספרייה עתיקה, וכן חלק, המלמד על בניית כלי מיתר עתיקים וכינורות. הילדים מאוד התעניינו. בקרנו בכנסייה יפהפיה, בגן על גדות הנהר ובמפל לך (Lechfall), שנמצא במרחק הליכה מהעיר העתיקה.

לאחר כשעתיים בעיירה, נסענו כעשר דקות לטירתו השנייה של לודוויג המטורף, טירת "דיסני" - נוכווינשטיין (Neuschwanstein). עלינו ברגל (אנחנו עשינו זאת בגשם ועדיין זו הייתה עלייה פשוטה) כחצי שעה ביער נהדר לפיסגת ההר, שם ממוקמת הטירה המיוחדת והראוותנית. עשינו סיור מודרך של כשעה בחדרי הארמון השונים וירדנו חזרה לרכב באחד השבילים הצדדיים בתוך היער. בסך הכל, הביקור בטירה, כולל עלייה וירידה מההר, ארך שלוש שעות.

מקונסטנץ עד לסולדן ובאמצע חג טירולי מקומי

יום 4 - נסיעה לאזור אגם קונסטנץ. שעתיים ורבע נסיעה בכבישים מהירים ללא פקקים בשעות הבוקר המוקדמות. הגענו בתשע לעיר הגרמנית העתיקה לינדאו ולאי המדהים לינדאו (Lindau Insel). הרחובות בעיר צרים ויש בה שוק אוכל נהדר של שבת עם גבינות, לחמים ופירות יער. יש בה עיר עתיקה ויפהפיה, מזח מרהיב ובו המגדלור המפורסם. סיירנו כשעה בעיירה, במזח, בבנין העיריה הישן ושמענו את צלצול הפעמונים בשעות העגולות לידו בכיכר המרכזית של העיר. לא לשכוח להביא שאריות לחם לברווזים ולברבורים. זכינו לראות שיירת מכוניות מרוץ עתיקות משנות הארבעים בדרך לטיול של שבת. משם ניתן להמשיך למוזיאון הצפלין בעיירה Friedichshafen. בשל קוצר זמן ורצון להגיע לאי הפרפרים, המשכנו ישירות למירסבורג (Meersburg) וסיירנו בעיירה כשעה.

ממירסבורג שטנו עם הרכב במעבורת, כ- 15 דקות לקונסטנץ (מומלץ לצאת מהרכב ולעלות לסיפון). נסענו ימינה לכיוון אי הפרפרים מיינאו (Mainau). סיירנו שעתיים שלוש באי היפהפה ועטור הגנים המקסימים. יש בו גן ורדים מדהים, פסלים, חממות והאטרקציה - חממת הפרפרים הנדירים. לאחר סיום הסיור באי נסענו לקונסטנץ, לקתדרלת "גבירתנו האהובה". ביום שבת מתקיים שוק פשפשים יוצא דופן וארוך במיוחד ובו מגוון פריטים עצום מכל הסוגים והמינים, עתיקים יותר ועתיקים פחות. השוק מתקיים בשעות הערב, בסביבות השעה 19:00, הוא מתחיל בשדרה המרכזית של קונסטנץ הגרמנית ומסתיים בחלק השוויצרי של העיר. הגבול בין שוויץ וגרמניה עובר באמצע הרחוב. חזרנו לאוסטריה, אך לא דרך שוויץ, שכן ענייני אגרות הכבישים יקרים מאוד, אלא באמצעות המעבורת חזרה למירסבורג. משם המשכנו מזרחה לטירול האוסטרית בכביש המהיר. הגענו לדירה אחרי חצות.

יום 5 - יום א`. התחלנו את היום בחגיגת הכפר Arzl, הסמוך לוואלד. התחלנו את דרכנו כרגיל מחוץ לכפר, כשלפתע נתקלנו בתושבי האזור לבושים בלבוש חג מסורתי טירולי לרגל חגיגות ה-21.6, שהוא היום הארוך בשנה. הומלץ לנו לגשת לאירוע מקומי של התושבים באחת מהחוות -; פסטיבל תפוחי אדמה, שכלל בירות בכל עבר, עוגות מעולות, תבשילים טירוליים, תזמורת טירולית אופיינית ואוירת חג מקומית ולא תיירותית, נהנינו מאוד. הילדים נהנו מהעוגות ואנחנו מהבירה המקומית Stigle .

משם המשכנו לעמק אוטץ (Otztal), עמק יפהפה, המטפס לאיטו למרומי הרי האלפים, עד לגבול איטליה. בעמק פנינו לכיוון אגם פיבורג (Piburg), אגם נסתר הסמוך לכפר פיבורג. צעדנו מהחנייה לכיוון האגם, הקפנו אותו בהליכה ועצרנו לשיט משוטים באזור הפונדק שבאגם. זהו מסלול הליכה נוח ויפה ושיט מהנה ביותר. בסך הכל עצרנו במקום לכשעתיים. המשכנו בנסיעה עד לסולדן (Solden) כדי לעלות לקרחון ברכבל, אך לאכזבתנו הרכבל נסגר בשעה 16:00, ובשעה זו יורד הרכבל האחרון (מי שרוצה לעלות לקרחון - יש להקפיד להגיע עד השעה 15:00 לתחנת הרכבל).

חזרנו בדרך היפהפיה, העוברת בעמק, לכיוון מפלי שטובאי (Stubaibenfall). מהחניה מדובר על הליכה של כשעה לכל כיוון. מומלץ לעלות לתצפיות הגבוהות יותר, הכרוכות בחצי שעה נוספת של הליכה והמעניקות תצפית נפלאה על המפלים. הקדשנו למקום כשעתיים וחצי, הכניסה חופשית (פרט לתשלום בחניון). טיילנו במסלול עד שמונה וחצי בערב, בהתאם לשעות האור המאוחרות של האזור. המסלול מדהים והמפלים מדהימים, בשל כמות הגשמים המרובה, שהייתה באותה תקופה באזור. הנסיעה בעמק היפהפה מומלצת ביותר וכן מסלולי ההליכה. ישנם בעמק עוד מסלולים רבים, שרובם וודאי נהדרים.

אינסברוק - ביקור באתריה המרהיבים

יום 6 - קנינו את האינסברוק קארד ל-24 שעות. הכרטיס מקנה כניסה לאתרים בעיר וגם נסיעה חינם בכל אמצעי התחבורה הציבורית בעיר. עלינו לתצפית ממגדל העיר, טיילנו במדרחוב המפורסם הרצוג פרידריך שטראסה, ראינו את הגג המוזהב המפורסם וביקרנו בקתדרלת סנט יעקב. משם נכנסנו לארמון הופבורג, שרובו היה בשיפוצים, אך שלושה חדרים מרכזיים בו היו פתוחים לסיורים. הארמון מרהיב ויש בו אולם ארוח מרשים, שבו מוצרט ניגן וכן שעונים עתיקים מהמאה השש עשרה והשבע עשרה. משם עלינו בהר ברכבל הסגור לפסגת ההר. יש שלוש תחנות ברכבת סגורה (פוניקולור): בתחנה השנייה יש גן חיות אלפיני ובהמשך עולים ברכבל עם שתי תחנות נוספות עד פסגת ההר. באמצע יוני זכינו לפתיתי שלג שירדו עלינו. כולנו הופתענו, הילדים חגגו והמחזה היה מרהיב. ירדנו מההר ועצרנו לביקור בן כשעה וחצי בגן החיות האלפיני. לאחר מכן, המשכנו לפארק של אינסברוק, הקרוי Hofgarden והסמוך לבית התיאטרון. חזרנו לעיר העתיקה של אינסברוק והסתובבנו ברחובות העתיקים והמיוחדים, העיר "נרדמה" בסביבות השעה שבע בערב וחזרנו לדירה.

יום 7 - מכיוון שהרגשנו שלא מיצינו את אינסברוק ונותרו לנו מספר שעות בכרטיס האינסברוק קארד, הגענו בבוקר לכנסיית החצר (Hofkirche) המפורסמת, שבה פסלי הברונזה של משפחת הבסבורג ואצילים אחרים, כגון המלך ארתור וכן מצגת מעניינת על הקיסר מקסימיליאן. משם המשכנו למוזיאון לאומנות עממית טירולית, מוזיאון מרתק, המציג כיצד חיו בטירול בימי הביניים ובעת החדשה עם חפצים מקוריים מהתקופות השונות. זהו מוזיאון מדהים ומומלץ ביותר עם חדרים אותנטיים מהתקופות, המתארים כיצד חיו בטירול בעבר. הכניסה למוזיאון הינה מתוך כנסיית החצר. ממוזיאון האומנות הטירולית המשכנו למוזיאון הפעמונים של משפחת גרוסמאייר. משפחה, המייצרת פעמונים 400 שנים. הילדים נהנו מאוד ללמוד על תהליך ייצור הפעמונים ולצלצל בפעמונים כנסיות בגדלים שונים ומדהימים.

המשכנו באוטובוס האדום הסובב בין אתריה של אינסבורק לכיוון טירת אמברס (Ambras Castle), ארמון מרהיב עם גנים יפהפיים, אגם יפה וארמון מיוחד ובו תצוגת תלבושות השריון והנשק של האבירים, שמאוד ריתקו את הילדים. כמו כן, יש במקום תערוכת ציורים מדהימה וביניהם ציורים של ולסקז ורובנס במגדל הארמון.

נסענו לפיצטל (Pitztal) לסיור בעמק המדהים ביופיו ועלינו עד לכניסה לקרחון. בקיץ 2009 הקרחון סגור למבקרים, אך העמק עצמו שווה אף הוא טיול מרהיב בין נופים יוצאי דופן בנסיעה בכביש פתלתל המלווה בנוף מדהים. הגענו בנסיעה זו עד למורדות הפסגות המושלגות של האלפים דרך כפרים ציוריים וזרימת מים מכל עבר, הודות לגשמים שהאזור חווה בתחילת יוני. משם המשכנו לטיול על הגשר המיוחד שליד וואלד, המשמש לקפיצות באנג`י מעל לקניון עצום. הגשר קרוי על שם השיאן האולימפי בסקי האוסטרי, בני רייך.

ממשיכים בדרך לזלצבורגלנד

יום 8 - יצאנו לדרך מוקדם בבוקר, נפרדנו מטירול ונסענו לכיוון זלצבורגלנד. בדרך עצרנו לתצפית במעבר גרלוס (Gerlos Pass) ובהמשך, לא רחוק משם, לתצפית נוספת על מפלי קרימל, לפני הירידה לעמק בכביש המפותל והיפה. שימו לב, רכישת כרטיס הזלצבורגלנד היא לא בכניסה למפלים, אלא בתוך העיירה קרימל (Krimml), בתחנת המידע לתיירים ובמזומן בלבד. הילד השלישי והילד הרביעי מקבלים כרטיס זלצבורגלנד בחינם. באותה הזדמנות צפינו במרכז העיירה בתצוגת אומנים, העוסקים בפיסול וגילוף בעץ. היה נחמד מאוד לצפות בעת עבודת האומנים.

משם המשכנו לתצפיות שונות על המפלים. מומלץ לעלות לעבר כמה מרפסות תצפית במעלה הנחל. לא ראינו צורך להיעזר במונית היקרה (חמישה יורו לאדם). לאחר הטיול הרגלי במעלה ובמורד מפלי קרימל, נכנסנו לפארק שעשועי מדע ומים, הסמוך לכניסה למפלים. כל הילדים, כולל הבכורה, בת ה-14, נהנו ביותר. מומלץ בחום. ניתן להקדיש כשעה עד שעה וחצי לאתר, כלול בכרטיס.

משם המשכנו למוזיאון הטבע של שמורת הוהה טאורן, המצוי במיטרסיל (Mittersill). מוזיאון זה, הכלול אף הוא בכרטיס, הוא מוזיאון טבע מושקע ומודרני ובו סרט תלת מימד על היווצרות רכס האלפים, הסברים על היווצרות הקרחונים ותופעות נוספות באיזור. המוזיאון קטן ומספיק להקדיש לו כשעה עד שעה וחצי.

המשכנו לעבר פלכאו (Flachau) והתמקמנו בדירה הנוחה בחוות Fingerhof של משפחת קירשנר. החווה נהדרת ויש בה פינת חי חביבה עם ארנבות, עיזים ותרנגולות וכן רפת עם עגלים ופרות, אופניים לנסיעה באיזור, טרמפולינה ושולחן פינג פונג לילדים.
אתר אינטרנט: Www.Urlaubbauernhof.At

יום 9 - נסענו לביקור חוויתי במכרה המלח בהאליין (Hallein). הכניסה אינה כלולה בכרטיס הזלצבורגלנד, אך עם זאת כדאית. נהנינו מסיור מודרך ומעניין של כשעה וחצי. נסענו ברכבת כורים בלבוש כורים ולסיום גלשנו על גבי קורות עץ חביבות. ליד המכרה יש שיחזור של עיירת כורים קלטית עתיקה. ניתן להקדיש לאתר השחזור מספר דקות. העיירה האליין עצמה מעניינת ומיוחדת. מדובר בעיירה מימי הביניים, שבה רחובות צרים על גדות הנהר וכנסייה גדולה ומיוחדת מבפנים. מאוד נהנינו להסתובב בה. ממכרה המלח המשכנו לעבר מערת הקרח Eisriesenwelt בוורפן (Werfen), אף היא אינה כלולה בכרטיס הזלצבורגלנד. העלייה אמנם מאומצת, אך יותר להורים מאשר לילדים, אשר עלו אותה בקלילות. המערה מומלצת ביותר, זו היתה חוויה מדהימה עבור כולנו. לא לשכוח לבוש חם כולל כובעים וכפפות. חזרנו לחווה לרכיבה באופניים לאורך גדות הנהר של פלכאו, תוך ניצול שעות האור המאוחרות, חוויה שחזרנו עליה בכל לילה במשך הטיול. הדבר מרגיע, משפחתי ומסיים באופן נינוח וחוויתי ימי טיול נהדרים.

ביקור באתרים של זלצבורג היפה

יום 10 - ביקור בעיר זלצבורג ובכל האתרים שמופיעים בכרטיס הזלצבורגלנד. התחלנו השכם בבוקר בארמון הלבורן (Hellbrun). השתתפנו בסיור מודרך ומשעשע בין מזרקות המים ופעלולי המים של הארכיבישוף של זלצבורג וסיירנו בגני הארמון ובביתן הזכוכית, המופיע בסרט "צלילי המוזיקה". הקדשנו למקום כשעתיים. בדרכנו לעיר העתיקה חנינו בפאתי העיר ברחוב מגורים צדדי (שם החנייה חופשית) ונסענו לעיר בתחבורה ציבורית (אוטובוס 25 או חשמלית מספר 5) לעיר העתיקה. התחלנו את סיורנו בארמון המגורים Rezidenz - ארמון מעודן ומרשים מאוד, שכל חדריו הם בסגנון תחילת הבארוק. בקומה העליונה יש תערוכת ציורים מעניינת מתקופת הרנסאנס, כולל ציורים של רמברנדט. המשכנו לעבר הקתדרלה המפורסמת של זלצבורג, כנסיה מדהימה ומרשימה ומשם לבית הולדתו של מוצרט, בו תצוגות שונות, הקשורות לחיי מוצרט ומשפחתו, תצוגה מעניינת ואותנטית. חצינו את נהר הזאלאך ונכנסנו למלון זאכר המפורסם מוינה, שאף בזלצבורג הינו מפורסם ומפואר לא פחות, ומשם לעבר פסטיבל מוזיקה ובירה מקומי, שנמשך כיומיים וכלל הופעות רחוב ססגוניות והפעלות לילדים. לקראת ערב לקחנו את השיט האחרון על נהר הזאלאך, שהיה חביב ביותר ובסיומו ריקוד במעגלים לרקע מוסיקה קלאסית מרגיעה של מוצארט. בערב המשכנו לסייר ברחובותיה היפים והעתיקים של זלצבורג.

יום 11 - חזרנו לזלצבורג ועלינו באמצעות הפוניקולור, רכבת קטנה בתוך ההר, לסיור במבצר הוהנזאלצבורג, בו תצוגה מרתקת מימי מלחמת העולם הראשונה. במוזיאון המבצר יש כלי נשק ובגדי אבירים וכן תערוכת מריונטות חביבה. המשכנו לעבר גני מיראבל לסיור בגנים המרהיבים והילדים שיחקו בגן השעשועים החביב הנמצא בסמוך. חזרנו לעיר העתיקה וצפינו במופעי רחוב של מוסיקה קלאסית ושווקים של שבת ומשם המשכנו חזרה לחווה לטיול אופניים ארוך ומהנה בשבילי הטבע של פלכאו.

יום 12 - יום גשום. נסענו לאגם, הנמצא צפונית לזלצבורג. בשל הגשם לא היה שייט, אך מכיוון שזה היה יום ראשון, נכנסנו למיסה בכנסייה המקומית מהמאה האחת עשרה. הביקור בכנסייה היפהפיה היה מרתק ובסיום המיסה הוזמנו לחגיגה המקומית לרגל תחילת חופשת הילדים - מוזיקת פולקלור אוסטרית באקורדיון גיטרה וקונטרבס, בירה, תבשילים מקומיים ועוגות אוסטריות מדהימות מעשה ידי תושבי האזור. היה מרתק ומעניין לשוחח עם תושבי האזור ולהשתתף בחגיגה. חלקם פגשו לראשונה ישראלים מה- Holyland. החלטנו לשוב לזלצבורג למוזיאון הטבע והמדע החביב. החלק של הטבע מעט מיושן אך המבנה הנוסף של המדע -; שלוש קומות של שעשועי מדע מודרניים מומלצים במיוחד. כדאי להתחיל משם ולהשאיר את הטבע לסוף על מנת למצות את ההפעלות באגף המדע. הביקור במוזיאון מעניין ומהנה והילדים לא רצו לעזוב עם סגירת המוזיאון.

קניון ליכטנשטיין, שעשועים באלפים ועיירות קייט

יום 13 - יצאנו מוקדם ופתחנו את אתר קניון ליכטנשטיין המדהים. הטיול לאורך הנקיק היה מדהים, בייחוד לנוכח הגשמים שהיו באזור. הזרימה של המפלים הייתה מפעימה והטיול זכור כחוויתי ביותר. הלכנו כחצי שעה לכל כיוון, הלוך וחזור באותו מסלול. מומלץ להגיע מוקדם בבוקר לפני הטיולים המאורגנים הרבים המגיעים לאזור, ההליכה לבד בנקיק מדהימה.

המשכנו לכיוון וואגריין (Wagrain), עלינו ברכבל לגראפנברג (Grafenberg), גן הרפתקאות לילדים במרומי האלפים עם נוף מרהיב ומתקני משחקים אתגריים יותר ופחות לילדים. זהו אתר חביב ביותר למשפחות, המשלב הליכה באלפים תוך הפעלות ומשחקים, כולל מסלול "רגליים יחפות", קיר טיפוס קטן, נדנדות מיוחדות, פירמידת חבלים ושעשועי מים. גם לשם מומלץ להגיע בבוקר, אז עוד אין תור למתקנים השונים. האתר כלול בכרטיס הזלצבורגלנד. הקדשנו למקום כשעתיים.

מוואגריין נסענו לכיוון אבטנאו. גילינו שמגלשות ההרים סגורות כי מעונן ומעט גשום. המשכנו לבאד אישל, עיירה יפהפיה ואירופאית, ששימשה עיירת קיט עבור הקיסר פרנץ יוזף וסיסי. ביקרנו בוילת הקיסר (כלול בכרטיס הזלצבורגלנד), ארמון קיץ מעודן ויפהפה (היפה ביותר, לדעתנו, מכל הארמונות שראינו בטיול), מעוצב בטוב טעם. השתתפנו בסיור מרתק עם מדריכה בעלת אנגלית טובה וידע רב ובמהלכו זכינו לפגוש את הנין של פרנץ יוזף וסיסי, שהוא היום בעל האחוזה. סיירנו בגן הארמון בשביל היקפי ולאחר מכן בעיירה, כולל עצירה בקפה המפורסם טצאונר, שעל גדת הנהר. זוהי עיירה יפהפיה, כאמור, ומאוד אירופאית בעיצובה. המשכנו בנסיעה סביב האגם סט. וולפגאנג הגדול עד לעיירה סט. וולפגאנג, שהינה עיירה תיירותית למהדרין, ולטעמנו, לא מעניינת במיוחד. חזרנו דרך כביש נופי מרהיב ומיוחד, כביש פוסטאלם (Postalm), שבשעות היום הינו כרוך בתשלום אגרה, אך משום שחזרנו בשעות הערב לא התבקשנו לשלם. מדובר בדרך יפהפיה, בכביש מפותל ובנסיעה, הנמשכת כשעה והיוצאת מאובראס איגן (Oberes Aigen), הסמוכה לאגם סט וולפגאנג ומסתיימת בוולדורף (Waldhof). משם המשכנו לחווה ולטיול אופניים.

רכבת הרים באבנטאו, הלשטאט וחזרה למינכן

יום 14 - יצאנו מוקדם בבוקר לכיוון המגלשות באבטנאו. שמחנו לגלות שהאתר פתוח ועלינו ראשונים ברכבל לרכבת ההרים. מהשנה, כרטיס הזלצבורגלנד נותן כניסה חופשית לכל היום למגלשות ההרים ללא הגבלה. דהרנו ברכבת ההרים חמש פעמים ועם הענן הראשון שהגיע נסגרה רכבת ההרים והמשכנו מרוצים לכיוון אגם גוסאו היפהפה, הנמצא במרחק נסיעה קצר. באגם שטנו בסירת מנוע קטנה ולאחר מכן עלינו ברכבל לתצפית על האגם (הרכבל כלול בכרטיס הזלצבורגלנד). טיילנו והילדים שיחקו ונהנו בשלג שנותר במקום. המשכנו לעיירה הלשטאט, שעל גדות האגם הלשטאט, עיירה ציורית, מיוחדת ועתיקת יומין, הבתים בה בנויים בצפיפות ורחובותיה צרים עם מדרגות רבות. יש בה כנסייה עתיקה עם ויטראז`ים יפים ומזח יפה. זו עיירה מיוחדת, אך מאוד תיירותית. בדרך הביתה עצרנו בסופרמרקט גדול להצטייד בשוקולדים ובליקר המוצרט המפורסם במחירים מקומיים. לאחר מכן, חזרנו לחווה לטיול אופניים אחרון על גדות הנהר של פלכאו לפני חזרתנו ארצה.

יום 15 - הטיסה שלנו בעשר וחצי ולכן יצאנו בשעה חמש בבוקר לכיוון מינכן. הגענו בשעה שבע למינכן, מילאנו בתחנת הדלק האחרונה באוסטריה את מיכל הדיזל. ביקורת יורופקאר נתגלתה כיעילה ביותר ולבקשתנו קיבלנו אישור באנגלית על מיכל מלא ועל 0 נזקים. הצטיידנו בסנדויצ`ים טעימים של Nordsee באולם הטרמינל המרכזי של השכרות הרכב ובקפה טוב והתחלנו את המסע לעבר הטרמינל המרוחק של אל על.

המלצות לסיום

אוכל - הסופרים נסגרים בשמונה בערב (עבורנו פעמים רבות זה היה אמצע היום) ומחשיך אחרי עשר, כך שמומלץ להצטייד בצידנית מתקפלת עם שני קרחונים וכך להצטייד בדברים הנחוצים גם אם עדיין רחוקים במקצת מהדירה. כמו כן, לקחנו עמנו תרמוס לכולנו, שהתגלה כדבר נהדר - לשתות תה חם על שפת הנהר בסיומו של מסלול מעייף.

אנחנו אכלנו ארוחות ערב גדולות שהכנו בעצמנו בדירה, ובמהלך היום הצטיידנו בסופר בגבינות טובות, בנקניקים, בלחמים ובעוגות במאפיות המקומיות והיינו עושים פיקניקים בפארקים היפהפיים או בכיכרות המזרקה בעיירות השונות. לארבעה ילדים כדאי לרכוש ארטיקים בחבילות בסופר ולא בבודדים בקיוסקים, הבדל במחיר עצום. מעבר לכך, היינו קונים במדרחוב גלידות וכו`. בסופר ניתן לקנות לחמניות חצי אפויות בוואקום, ובבוקר אופים אותן בעשר דקות בתנור ויש סנדויצ`ים טריים וריח של מאפייה ביתית. מאוד זול ומומלץ (שמונה לחמניות בשישים סנט). שקיות עם סגירה הרמטית מהארץ לסנדויצ`ים יעילות ביותר. רשתות שונות של סופרמרקט: Hoffer הזולה ביותר. באופן אישי, אהבתי את רשת Spar. יותר מותגים מוכרים, מחירים נוחים ומגוון גדול של מוצרים.

יומני מסע - הפעלה נהדרת לילדים בסוף היום, שתורמת גם למנוחת ההורים. בארץ רכשתי לילדים ספרונים עם שורות ולקחנו איתנו כלי כתיבה, כולל מספריים ודבק סטיק (מספריים להכניס למזוודה, אסור להעלות למטוס) וכך כל ערב הילדים היו גוזרים מהעלונים שאספנו במקומות שביקרנו, מדביקים את הכרטיסים למקומות השונים וכותבים את סיפור המסע של אותו היום בשפתם, תוך שילוב ציורים והדבקות. הילדים מאוד נהנו מכך וגם אנחנו נהננו מהשיחה על המסע באותו היום.

רכב - קנינו מדבקת אגרה לאוסטריה ל-10 ימים בתחנת הדלק באזור הגבול בין גרמניה לאוסטריה (לא לשכוח להביא אפוד זוהר מהבית), בוסטרים לילדים הבאנו מהבית. לגבי ה- Gps - לעיתים הוא "מאבד את הצפון" בשל קשיי קליטת לווין. כדאי לאתחל את המכשיר עד שהוא קולט את הלווין. כמו כן, חשובה מאוד מפת כבישים טובה של האיזור.

טיסה לארץ ממינכן - לפי הנחיות הבטיחות של האיחוד האירופי, כל בקבוק או פחית מעל 100 Cc יש לאחסן במזוודות העולות לבטן המטוס. כנ"ל לגבי שפופרות, קרמים, צנצנות וכו` וגם מספריים ופינצטות. ראינו משפחות רבות המתעכבות בשל כך, קחו לתשומת לבכם.