חופשה בברלין - טיול יום לפוטסדאם

במרחק של חצי שעת נסיעה מברלין שוכנת העיר היפה פוטסדאם. יש בה כנסיות יפות, רובע הולנדי, שער ברנדנבורג משלה, מדרחוב נעים וארמון מפואר, מוקף בגנים פורחים ומטופחים. לפניכם מסלול מומלץ לטיול יום בעיר.
נתן אלפרן
תמונה ראשית עבור: חופשה בברלין - טיול יום לפוטסדאם
© איתמר ברק

אתרים מרכזיים בפוטסדאם

יעד מומלץ לטיול יום מהעיר ברלין הוא העיר הסמוכה פוטסדאם (Potsdam). ההגעה פשוטה והיא נעשית באמצעות רכבת פרברית או רכבת S-Bahn מספר 7. ניקח מפה בעמדת המידע לתיירים בתחנה המרכזית ונצא לטייל בעיר. נתחיל את היום בכנסיית ניקולאי (Nikolaikirche) היפה. הכנסייה מאוד מרשימה בסגנונה הניאו-קלאסי ומומלץ להיכנס לתוכה. הכניסה הינה חינם ועליה לגג הכנסייה לתצפית על העיר עולה כ-5 יורו. מפת גרמניה, תקל עליכם להכיר את האזורים השונים שלה.

ליד הכנסייה ממוקמות האורוות המלכותיות. כיום משמשות האורוות כמוזיאון הקולנוע ומומלץ להעיף בהן מבט מבחוץ. מהאורוות נמשיך ברחוב Friedrich-Ebert-Straße ונפנה ימינה ברחוב ברנדנבורג (Brandenburger Straße) לכנסייה הקתולית של העיר, כנסיית St Peter und Paul Kirche. מומלץ להיכנס פנימה ולראות את המבנה והעיטורים האופייניים לכנסיות קתוליות. מהכנסייה נמשיך לטייל לכיוון הרובע ההולנדי השוכן בין הרחובות Gutenbergstraße ו- Kurfürstenstraße.

הרובע ההולנדי. צילום: ארנבון צביהרובע ההולנדי. צילום: ארנבון צבי
ארמון סאנסוסי. צילום: ארנבון צביארמון סאנסוסי. צילום: ארנבון צבי

נטייל ונקיף את הרובע ההולנדי, ונגיע לשער נאוונר (Nauener Tor). השער, שנבנה במיקומו הנוכחי ב-1750, היה אחד מהשערים של העיר העתיקה של פוטסדאם וכיום הוא יעד תיירותי ומקום מעברן של חשמליות. נחזור דרומה ברחוב פרידריך אברט ונפנה ימינה ברחוב ברנדנבורג. הרחוב הוא אחד מהרחובות היפים בעיר ומוקף בבתים יפים והמון חנויות, בתי קפה ומסעדות. מומלץ לעצור לקפה או גלידה טרם המשך הטיול שלנו. הרחוב מסתיים בשער ברנדנבורג של העיר פוטסדאם. השער, שנבנה לקראת סוף המאה ה-18, בנוי בסגנון רוקוקו ושונה במבנהו ממקבילו הברלינאי, הבנוי בסגנון ניאו-קלאסי. משער ברנדנבורג נפנה לכיוון ארמון סאנסוסי (Sanssouci) והפארק המקיף אותו. הארמון נבנה באמצע המאה ה-18 בתקופת שלטונו של המלך הפרוסי פרידריך הגדול. פרידריך, שגר בארמון, היה מהמנהיגים הבולטים באירופה במאה ה-18 והושפע רבות מתנועת הנאורות שפעלה באירופה באותה התקופה ואף אירח בארמונו את הפילוסוף הצרפתי וולטר. הארמון עצמו בנוי בסגנון רוקוקו וניתן לבקר בו (אם כי מחיר הכניסה מעט גבוה והמוצג בארמון לא מרגש במיוחד). נסייר בשדרה המרכזית של הפארק, נעבור ליד הארמונות, המזרקות והפסלים השונים. השדרה המרכזית מסתיימת בארמון הבארוק הגדול "הארמון החדש" (Neues Palais). ניתן להקיף את הארמון ולראות את חצרות האוניברסיטה של העיר או לחילופין, להמשיך לסייר בפארק לכיוון ארמון שרלוטנהוף (ארמון קטן יותר) ומרחצאות שנבנו בסגנון רומאי.

אתרים בחלקה הצפוני של פוטסדאם

לאלו מכם, שנשאר זמן ומרץ, לאחר ביקור באטרקציות המרכזיות של פוטסדאם, ניתן לבקר בחלק הצפוני של העיר. חלק זה פחות מרגש וניתן לוותר עליו ולחזור לברלין בשעות הערב המוקדמות. לחלק הצפוני נגיע באחד מהאוטובוסים המקומיים (עלול לקחת כחצי שעה), אשר מסלוליהם מופיעים על מפת העיר (כרטיס ABC תקף בפוטסדאם ואין צורך בתשלום תחבורה ציבורית נוסף).

בחלק הצפוני ממוקם הפארק החדש (Neuer Garten), בו ניתן לראות את ארמון צציליינהוף – אחוזה גדולה בה נערכה ועידת פוטסדאם בשנת 1945 עם סיום מלחמת העולם השנייה. בפארק ניתן לראות גם פירמידה וארמון שיש. בקרבת הפארק ממוקמת מושבה רוסית בשם אלכסנדרובקה (Russische Kolonie Alexandrowka). המושבה נבנתה ע"י המלך פרידריך ווילהלם השלישי כאות ידידות לשושלת רומנוב ששלטה ברוסיה. כיום, רוב הבתים עברו לבעלות פרטית והמקום הפך ליעד תיירותי. במידה ויש מעט זמן לאחר הטיול בפוטסדאם, ניתן להעביר את הערב בקניות, למשל בחנויות New Yorker, קניון Alexa, Saturn או חנות C&A בכיכר אלכסנדרפלאץ. את הערב נעביר בפאב או מועדון באזור מגורינו.

מפת המסלול העיקרי בפוטסדאם

View Larger Map

להזמנת כרטיסים לסיור בפוטסדאם לחץ כאן »