לאן לנסוע: פראג או בודפשט - מדריך להשוואת יעדים

פראג ובודפשט הן שתיהן ערים יפות להפליא, עם היסטוריה ארוכת שנים, שפע של מופעי תרבות ואפשרות לטעום מאירופה הקלאסית במיטבה - אך מה קורה כשצריך לבחור בין השתיים? לפניכם מדריך שיקל עליכם לבחור יעד לחופשה הבאה
עמית פלד - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: לאן לנסוע: פראג או בודפשט - מדריך להשוואת יעדים
צילום: יעל כפיר

עלות

בודפשט ופראג הן מבין הערים הזולות באירופה ועל אף הפופולריות שלהן, זה עדיין לא “עלה להן לראש”, כך שהן מתאימות מאוד למי שמבקש לספוג אווירה אירופאית מבלי להכביד על הכיס. לשני היעדים אפשר למצוא דילים של מלון וטיסה במחירים זולים מאוד ומשתלמים מאוד ולשתיהן פועלות מספר חברות תעופה לואו קוסט שמאפשרות לטוס במחיר מוזל. המחיה בשתי הערים זולה וניתן לאכול היטב ולבלות כמו שצריך, במחירים נמוכים יחסית ליבשת. יחד עם זאת, פראג יקרה מעט יותר בכל הנוגע ללינה, אוכל, קניות ואטרקציות.

לסיכום, שתי הערים זולות יחסית לערים אירופאיות אחרות כמו רומא, פריז, לונדון, ברצלונה ואמסטרדם, אך בודפשט עדיין נותנת אופציה זולה יותר בלינה, קניות ומסעדות.

למי מתאים הטיול

שתי הערים מתאימות למי שמחפש חופשה מוצלחת במחיר זול, יחסית. מי שמחפש חופשה קצרה לסוף שבוע יוכל לעשות זאת בהנאה רבה בפראג הקומפקטית. לבודפשט רחבת הידיים יש להקדיש חופשה ארוכה יותר. יש לסייג ולומר שגם בודפשט היא יעד מתאים לחופשת סוף שבוע, אך חופשה זו תהיה על קצה המזלג. כמו כן, פראג היא אמנם קטנה, אך מי שירצה לראות מעט יותר מצ'כיה ולצאת מפראג לערים הסמוכות או לאחד מאתרי הסקי הרבים שבמדינה, יצטרך מעט יותר מכמה ימים.

לסיכום, לחופשה קצרצרה פראג היא יעד מושלם, כל עוד לוקחים בחשבון שמדובר בביקור בעיר בלבד ולא יוצאים ממנה. אם יש בידיכם חופשה ארוכה יותר, תוכלו לצאת למרחבי צ'כיה או להקדיש את הזמן הראוי לבודפשט.

חיי לילה

בודפשט אולי לא קופצת לראש כשחושבים על עיר עם חיי לילה תוססים, אך למעשה, ההפך הוא הנכון. כמות הברים והמועדונים הפועלים בעיר הולכת וגדלה ויש בהם משהו שונה ממה שאנו מורגלים אליו במחוזותינו. קחו למשל את הברים המחתרתיים של העיר, שצצו בעיר בשנים האחרונות ופועלים בבניינים נטושים או את המועדונים הפתוחים הפועלים בחודשי הקיץ באוויר הפתוח. ריכוז של ברים ומסעדות נמצא בכיכר פרנץ ליסט (Liszt Ferenc), שנחשבת לאזור בילוי מרכזי בעיר. טרנד הבילויים העכשווי בעיר הוא ז'אנר של פתיחת מקומות בילוי במקומות נטושים ובמבנים מבודדים, מה שמאפשר היכרות עם מקומות לא שגרתיים.

כיאה לעיר שבה הבירה זולה יותר ממים, פראג נהנית ממספר מכובד של ברים ומבשלות בירה. דרך טובה להכיר אותם לעומק היא להצטרף לסיורי ה-Pub Crawl, שיוצאים מדי לילה מהרחבה שלפני השעון האסטרונומי בעיר. גם בכל הנוגע למועדונים, פראג לא טומנת את ידה בצלחת ומציעה מבחר נאה של מקומות, בהם גם המועדון Karlovy Lázně, שהוא אחד המועדונים הגדולים בעיר וכולל חמש רחבות ריקודים. שכונת ז'יז'קוב מציעה סצנת בילוי צעירה ואלטרנטיבית ומי שאלכוהול או ריקודים אינם כוס הלאגר שלו, יהנה משפע מועדוני ג'אז ומופעי מוזיקה המתקיימים ברחבי העיר מדי ערב. חשוב לדעת, שבמהלך השבוע, חיי הלילה חלשים מעט ועיקר הבלגן מתרחש במהלך הסופ"ש.

לסיכום, שתי הערים מציעות מגוון מכובד של חיי לילה ושתיהן מתפתחות ומציעות איזורי בילוי שונים, אך בבודפשט נושבת רוח צעירה יותר ומי שמחפש חופשה עם פעילות לילית ללא הפסקה, צפוי ליהנות בה יותר בעיקר כיוון שהיא גדולה יותר ומציעה שפע רב יותר של מקומות. סצנת חי הלילה בפראג מתפתחת מאוד ומציעה אף היא אופציות רבות לבילוי בשלל ברים ואזורים מתחדשים.

אטרקציות

שתי הערים יפהפיות, בעלות מבנים מרשימים, נהר שזורם במרכזן וגשרים שחוצים אותו. פראג הקומפקטית נהנית מאווירת ימי ביניים קסומה, עם מבנים עתיקים שהשתמרו היטב ולא ניזוקו במהלך מלחמת העולם השנייה, ובפרט בעיר העתיקה של פראג, שהוכרזה כאתר מורשת עולמי על ידי אונסק"ו. אתרים בולטים כוללים את השעון האסטרונומי בכיכר העתיקה ואת גשר קארל, החוצה את נהר הוולטאבה ואשר ידוע בפסלים המעטרים אותו, במופעי הרחוב ובדוכני המזכרות. בנוסף, יש בפראג את קומפלקס הטירה המרשים ואת נקודת התצפית על העיר מגבעת פטרז'ין. גודלה הקטן של פראג עומד לרועץ בהיבט הזה, שכן מרכז העיר מתוייר לעייפה והדבר בא לידי ביטוי בתורים ארוכים לאתרים ובאווירה ממוסחרת.

בודפשט ידועה במבנים היפהפיים שלה, דוגמת בניין הפרלמנט, כנסיית סן אשטבאן ובית הכנסת הגדול באירופה. יש בה פארקים רחבי ידיים, באי מרגיט, למשל ותצפית יפה על העיר מתקבלת מגבעת המצודה, ששוכנת בבודה. יתרון שיש לבודפשט על פני פראג הוא המרחצאות המפורסמים שלה, שפזורים ברחבי העיר ומעניקים חוויה מענגת לרוחצים בהם. בניגוד לפראג הקטנה, בבודפשט, הגדולה יותר, פרושים האתרים על פני שטח רחב יותר, דבר המאפשר "אורך נשימה" ותחושה תיירותית מעט פחות. טענה נוספת שנשמעת היא, שבעוד שניתן להרגיש את הונגריה בבודפשט, על מנת להרגיש את צ'כיה, יש לצאת מגבולות פראג ולבקר בערים נוספות במדינה.

לסיכום, שתי הערים יפות ונעימות לשיטוט, יחד עם זאת, קיימת נטייה קלה לטובת פראג, שציון יופייה עוצר הנשימה מופיע בכל טיפ או המלצה על העיר, בעוד עברה הקומוניסטי של בודפשט עדיין נראה לעין, בכמה מבנים, דבר שלדעת רבים גורע מיופייה של העיר. כמובן שהריכוז הגדול של המבנים המרשימים בפראג באזור אחד וקטן, תורם להתרשמות הכללית...

עונות

שתי הערים מתאימות לטיול במהלך השנה, כאשר חודשי הסתיו והאביב הם החודשים העיקריים לטיול בהן, בשל הימים החמימים והלילות הקרירים. חודשי הקיץ עלולים לתעתע ולנוע בין ימים חמים לימי גשם בשני היעדים. בחודשי החורף, בשעה ששכבה לבנה מכסה את הערים, נוהרים אליהן רבים, כשהם לבושים היטב. תקופת חג המולד עמוסה במיוחד. התקופה האידיאלית לביקור היא ממאי עד אמצע יוני ומספטמבר עד אמצע אוקטובר.

לסיכום, חודשי הסתיו והאביב הם התקופה הטובה ביותר לבקר בפראג ובודפשט, אך גם חודשי החורף בפראג או בודפשט ובפרט בתקופת החגים, יכולים להיות חוויה מהנה. בהחלט.

תרבות ואמנות

סצנת המוזיקה בפראג מפותחת מאוד, וברחבי העיר מתקיימות אינסוף הופעות, מאופרה ועד ג'אז ובמחירים שווים לכל נפש. חובבי המוזיקה הקלאסית ישמחו לדעת, שקונצרטים מתקיימים בכנסיות, בקתדרלות ובאולם העיריה של פראג. מידע על קונצרטים מתוכננים אפשר לקבל ממקדמי מכירות הפונים לתיירים ומציגים בפניהם את הרפרטואר הצפוי. בפראג פועלים כמה תיאטראות שחורים, מופע, המתקיים בחשיכה כאשר פריטי הלבוש של השחקנים מוארים באור אולטרא סגול. מופע זה נחשב לאטרקציה מרכזית בפראג ולחוויה מהנה ומיוחדת בעיני רבים.

חובבי התרבות המגיעים לבודפשט, ירוו נחת ממופעי אופרה המתקיימים בבית האופרה המפואר והעתיק בעיר. מופעים אלה, הכוללים יצירות נודעות כמו נבוקו ולה בוהם, מאפשרים בילוי אירופאי קלאסי באווירה יוקרתית ואלגנטית ובמחירים זולים יותר מכרטיס לקולנוע בארץ. בנוסף לכך, יש שפע של מחזות זמר ומופעי בלט, ממש כמו בלונדון או יורק, אך ממש לא באותם מחירים.

לסיכום, שתי הערים מספקות חוויה תרבותית איכותית, נקודת החוזקה של פראג היא במופעי המוזיקה שלה ובתיאטרון השחור הייחודי לה ואילו בודפשט היא מעדן עבור חובבי האופרה, הבלט ומחזות הזמר.

אוכל

המטבחים הצ'כי וההונגרי דומים זה לזה. בשניהם מהווה מנת הגוּלש מרכיב מרכזי ובגזרת הקינוחים מקביל הטרדלניק הצ'כי למאפה הקיורטוש ההונגרי. בפראג, כדאי לשים דגש על אינספור סוגי הבירה המקומית והמצויינת ובבודפשט, לא לפספס את הקונדיטוריות הרבות, הפרושות ברחבי העיר, שמציעות שפע משכר של עוגות עסיסיות, שהידועות שבהן הן הדובוש והקרמשניט. לעומת זאת, יש רבים שיעידו שהאוכל ההונגרי הוא מנחם יותר ואף טעים יותר מהאוכל הצ'כי, שעשוי לא לערוב לכל חך.

לסיכום, בשני היעדים תמצאו אוכל טוב וזול, חובבי המתוקים יחגגו בבודפשט וחובבי הבירה בפראג. האוכל ההונגרי ידוע כאוכל טוב יותר לאלו שמעדיפים טעמים עמוקים ומגוון רחב של מאכלים, תבשילים וטעמים.

כשרות

פראג היא יעד טיול נוח עבור המטייל הדתי, שכן ניתן למצוא בה מספר מסעדות כשרות, כמו גם מספר בתי כנסת פעילים, המקיימים תפילה מדי יום. בעיר העתיקה נמצא בית חב"ד, המפעיל מסעדה כשרה ובית כנסת, בתי כנסת נוספים הם ה-אלטנוי שול, בית הכנסת העתיק ביותר בעולם, הפעיל משנת 1270, ברחוב Maiselova st. and Cervena, בית הכנסת הספרדי ברחוב Vezenska 1, בית הכנסת הגבוה בבית הקהילה היהודית ברחוב Maiselova 18 ובית הכנסת הירושלמי ברחוב Jeruzalemska. בכל הנוגע למסעדות כשרות, ניתן לציין את מסעדת קינג סלומון, דיניץ, שלום ומסעדת "שלנו" של בית חב"ד. למידע נוסף על מסעדות כשרות בפראג >>

ברחוב Dohany בבודפשט ניצב בית הכנסת הגדול באירופה. ניתן לבקר במבנה המרשים ולהשתתף בתפילות, בסמוך לו נמצאת אנדרטת הערבה הבוכייה, שעליה חרוטים שמות יהודי הונגריה שנרצחו בשואה. בית כנסת פעיל נוסך ניצב ברחוב Dob Utca 35. ניתן להתפלל גם בבית חב"ד בעיר, שנמצא מול בית הכנסת הגדול. בית כנסת נוסף נמצא לא הרחק מתחנת הרכבת קלטי ברחוב Telekiter 22 ברובע היהודי בעיר פועלות חנויות המוכרות מזון כשר ומספר מסעדות כשרות כמו בית הקפה הכשר פרוייליך (Fröhlich Kóser Cukrászda), מסעדת חנה (Hanna's Orthodox Restaurant), קפה תל-אביב (Tel Aviv Cafe), ומסעדת כרמל (Carmel Restaurant). תוכלו לקרוא עוד בבלוג של גולש באתר למטייל >>

לסיכום: בשתי הערים ישנם בתי כנסת פעילים, בהם ניתן להצטרף לתפילה וגם מבחר מגוון של מסעדות וחנויות אוכל, המוכרות אוכל כשר.

קניות

בשנים האחרונות הפכה פראג ליעד קניות אידיאלי, עם מחירים זולים יותר מהמחירים בארץ ועם אזורי קניות, בהם ניתן למצוא רשתות דוגמת H&M, C&A ובנוסף, פועלים בה כמה קניונים, חלקם חדשים מאוד, שיכולים בקלות לספק תעסוקה ליום טיול. הקניון הפופולארי ביותר בפראג הוא קניון פלדיום (Palladium). קניון זה הוא הגדול ביותר בכל צ'כיה והוא נמצא בסמוך לתחנת המטרו Namesti Republiky. מרכזי קניות נוספים הם ה-Letnany, אשר ברחוב Veselska 633 וקניון Metropole אליו מגיעים מתחנת המטרו Zlicin. הקניונים Arkady ו- Chodov מעניקים חווית קניות בלתי פוסקת. עוד על קניות בפראג »

בודפשט - קניות - בבודפשט יש שפע של אפשרויות שופינג, החל מהמדרחוב המתוייר בואצי אוצה וכלה בקניונים הגדולים והחדישים שנפתחו בה, בהם קניון Mom Park, שנמצא ברחוב Alkotas Utca 53 וקניון West End City המודרני, שנמצא ברחוב ואצי. בל נשכח את השוק המקורה בקצה רחוב ואצי, שנחשב לאתר תיירות מרכזי בעיר ואת השוק הסיני השנוי במחלוקת. המחירים בבודפשט זולים במעט לעומת המחירים בפראג, כך שחוויית הקניה בכללותה טובה יותר.

לסיכום, בשני היעדים יש שפע של מקומות המתאימים לשופינג, קניונים מפוארים ומרווחים ושווקים פתוחים, יחד עם זאת, בכל הנוגע למחירים, ככל הנראה שבודפשט זולה יותר.

תחבורה

בשתי הערים אמצעי התחבורה מצויינים ויאפשרו הגעה נוחה ממקום למקום. גודלה הקטן של פראג והמרחקים הקצרים, יאפשרו לכם להגיע ברגל כמעט לכל אתרי העיר, בעוד בבודפשט יש צורך לעשות שימוש בתחבורה הציבורית כדי להגיע לחלקיה השונים של העיר. בשתי הערים כרטיס הנסיעה הוא משולב ומאפשר שימוש באמצעי התחבורה השונים. תדירות הקווים היא גבוהה מאוד ויש כיסוי נוח של כל אזורי הערים.

הן בפראג והן בודפשט ניתן לקנות כרטיסים לשימוש חופשי ליום, שלושה ימים וכרטיס שבועי. בבודפשט גם קיימת אפשרות לקניית כרטיס משפחתי, שתקף ל-48 שעות ומכסה שני מבוגרים ועד שבעה ילדים עד גיל 14. הבודפשט קארד הוא כרטיס שתקף ל-24 שעות (5,500 פורינט), ל-48 שעות (6,900 פורינט) או 72 שעות (8,300 פורינט) ומלבד שימוש חופשי בתחבורה הציבורית, הוא מקנה הנחות בכניסות למוזיאונים ובמסעדות שונות. הכרטיס הדומה בפראג נקרא Prague Card ומקנה גם הוא כניסה חינמית או מוזלת לאתרים ונסיעה חופשית בתחבורה הציבורית - בהזמנת הכרטיס אונליין.

כדאי לשקול אם יש צורך בקניית כרטיס חופשי-יומי בפראג או להסתפק בנסיעות בודדות שוב (כרטיס למשך חצי שעה או שעה וחצי), בשל הצורך המועט יחסית בשימוש באמצעי התחבורה. בשני היעדים חשוב להחתים את כרטיס הנסיעה מבעוד מועד ולהמנע מקנס גבוה.

לסיכום, שימוש בתחבורה הציבורית בבודפשט הוא הכרחי לכיסוי יעיל של אזורי הטיול, בפראג השימוש פחות קריטי ואפשר להסתפק בקניית כרטיסי נסיעה בודדים, בהתאם לצרכים.

טיולים יומיים מחוץ לעיר

מבודפשט ניתן להגיע בקלות אל העיירות הסמוכות והמקסימות - סנטאנדרה, (Szentendre), וישגראד (Visegrad) ואסטרגום (Esztergom). הנסיעה מבודפשט אל סנטאנדרה ברכבת אורכת כ-45 דקות וממנה ניתן להמשיך אל שתי העיירות הנוספות ולחזור לבודפשט בשייט לילי. את הטיול הזה אפשר בהחלט לערוך באופן עצמאי. הצעה נוספת לטיול יום מבודפשט היא נסיעה בת שלוש שעות ברכבת לעיר וינה, אשר באוסטריה.

טיול יום פופולארי מפראג הוא נסיעה אל קרלובי וארי (Karlovy Vary), עיר המרחצאות והמרפא. ניתן לנסוע בטיול מאורגן, שמוציאות סוכנויות הנסיעות השונות, אך נסיעה עצמאית ברכבת או אוטובוס היא אפשרית בהחלט וזולה יותר. משך הנסיעה הוא כשעתיים. יעד נוסף היא העיר טרזין (Terezin), שנמצאת במרחק של כ-35 קילומטרים מפראג, שימשה כגטו יהודי במהלך מלחמת העולם השנייה וסמוך לה נמצא מבנה ששימש כבית כלא מאותה תקופה. העיירה צ'סקי קרומלוב (Cesky Krumlov) היא אתר תיירות פופולארי מאוד בצ'כיה. בעיירה, הנמצאת במרחק של כשעתיים מפראג, ניצבת טירה גדולה ויש בה עיר עתיקה עם אווירת ימי ביניים. ניתן להגיע אליה בנסיעת אוטובוס מפראג. אפשרות נוספת לטיול יום מפראג היא נסיעה, עצמאית או מאורגנת, לעיר דרזדן (Dresden) בגרמניה, שנמצאת במרחק של כ-150 קילומטרים מפראג, כשעתיים בנסיעת רכבת. באופן כללי, מיקומה של פראג הופך אותה ליעד נוח, ממנו ניתן להגיע בקלות למדינות השכנות.

לסיכום, שתי הערים הן נקודות מוצא נוחות לטיולי יום בערים ובמדינות סמוכות.

שפה והתמצאות

בשתי הערים אין זה פשוט למצוא תושבים דוברי אנגלית, אך צעירי בודפשט שולטים יותר יותר בשפה, דבר שהופך את ההתמצאות בעיר לנוחה מאוד. בפראג מדברים במקומות רבים גם גרמנית ורוסית. בכל מקרה, אתם לא צפויים להתקל בבעיות, אחרי הכל, זו אחת הערים המתויירות ביותר באירופה.

לסיכום, מיעוט דוברי האנגלית לא צריך להפריע בתכנון טיול לשני היעדים, בעזרת רצון טוב, מילים בודדות באנגלית ואפילו תנועות ידיים, תוכלו להגיע לכל מקום אליו אתם חפצים להגיע.

הכתבה נכתבה בסיוע ירון סלע, מדריך טיולים בפראג, יונית אבני - מנהלת פורום אירופה וטיולי משפחות באתר למטייל ועופר ורדי, מחבר הספר "גולאש לגולש".

רוצים לקרוא עוד על טיול בבודפשט או על טיול בפראג? הכתבות הבאות עשויות לעניין אתכם: