טיול יומי באמסטרדם

הצעה מהירה למסלול יומי באמסטרדם: מתחילים מבית אנה פרנק או בית הכנסת הפורטוגזי, עוברים בכיכר דאם ובמספר אטרקציות מיוחדות ברחבי העיר, כולל ארוחת צהריים שהיא גם תצפית על גגות אמסטרדם, ביקור באזור המוזיאונים וסיום בכיכר רמברנדט
מערכת אתר למטייל

בית אנה פרנק הוא מקום טוב להתחיל את הביקור בעיר. הנאצים כבשו את הולנד בשנת 1940. כשהחלו רדיפות היהודים בקיץ 1942 נכנסה משפחת פרנק, שהגיעה מפרנקפורט, למסתור. בנין המחבוא מורכב משני חלקים: במבנה הקדמי היו עסקי המשפחה ובקומה העליונה של המבנה האחורי הוקם המחבוא. שנתיים הצליחו להתחבא עד שנתפסו. במהלך ההסתתרות כתבה אנה יומן בו תיארה את חייה במחבוא. הספר יצא לאור בשנת 1947 על ידי אביה, ותורגם ל-55 שפות (ניתן לראות במקום את היומן המקורי וכל התרגומים). כיום מקום המסתור הוא חלק ממוסד אנה פרנק, שעוסק במאבק נגד גזענות ואנטישמיות.

• שעות פעילות: ממרץ עד אוקטובר 9:00-21:00 (בשבת עד 22:00), מאוקטובר עד מרץ 9:00-19:00(בשבת עד 21:00).
  • כתובת (הכניסה): Prinsengracht 267
  • הגעה: טראם 13, 14 ו-17 לתחנת Westermarkt
  • מחיר: 9 יורו. חינם לבני 9 ומטה.
  • אתר אינטרנט: www.annefrank.org

מבית אנה פרנק כדאי לנסוע ולבקר בבית הכנסת הפורטוגזי. בית הכנסת שוכן בכיכר ווטרלו, שהיתה ליבו של הרובע היהודי. בית הכנסת נבנה בשנת 1675 לתפארת יהדות אמסטרדם. המבנה גדול ומפואר ועשוי לבנים אדומות. ממולו שוכן בית הכנסת האשכנזי שכיום הוא מרכז ומוזיאון יהודי. בחצר בית הכנסת נמצאת סוכה בת 300 שנה. בספריה מחזיקים בכתב החרם שהוטל על ברוך שפינוזה. בית הכנסת הוכרז כאנדרטה לאומית עוד לפני מלחמת העולם השניה ולמרבה הפלא כיבדו הנאצים צו זה והגנו על המקום.

• כתובת: Mr. Visserplein 3
  • שעות פעילות: ראשון עד חמישי 10:00-17:00 (בחורף עד 16:00), שישי עד 16:00 (בחורף עד 14:00), שבת סגור.
  • הגעה: טראם 9, 14 לתחנת Waterlooplein
  • עלות: 12 יורו, גילאי 13-17 - או עם סיטי פאס - 6 יורו
  • אתר אינטרנט: www.portugesesynagoge.nl/eng/visit

מאחורי בית הכנסת, בכיכר Jonas Daniel Meijer (ששמה של הכיכר ניתן לה על שם משפטן יהודי מהמאה ה-19), ניצב פסלו של "פועל הנמל". האנדרטה הוקמה לזכר שביתת פועלי נמל אמסטרדם בפברואר 1941 שנערכה כמחאה על רדיפת יהודי העיר בזמן שלטון הנאצים ומעצרם של 435 צעירים יהודים. ב-25 בפברואר נהוג לערוך ליד הפסל טקס לזכר ההתנגדות לנאצים.

לקראת שעות הצהרים נתקדם לעבר כיכר הדאם ובהולנדית: De Dam – מבית אנה פרנק צעידה על תעלת פרינסן (Prinsengracht) – שפירושה תעלת הנסיכים. אחרי הכנסייה יש לפנות לרחוב Raadhuisstraat המוביל עד כיכר הדאם. בכיכר מצטלבים המדרחובים: קאלברסטראט (Kalverstraat) וניינדייק (Nieuwendijk). במרכז הכיכר מתנוססת אנדרטת הלאום לזכר קורבנות מלחמת העולם השניה. זהו אובליסק בגובה 22 מטר. ארבע דמויות גברים מייצגות את טרגדיות המלחמה, האישה והילד מסמלים את השלום, הגברים עם הכלבים הם סמל לתנועת ההתנגדות לכיבוש. מאחורי האובליסק נמצאים 12 ארונות קבורה שכל אחד מהם מכיל עפר מכל אחת מהפרובינציות המרכיבות את הולנד ואפילו מאינדונזיה.

מדי שנה ב-4 במאי (מאז 1956) נערך לרגלי האנדרטה טקס לכבוד חללי המלחמה. בכיכר ישנו סניף של מוזיאון מאדאם טוסו. על הכיכר משקיף ארמון המלוכה, אשר משמש בעיקר לטקסים מלכותיים. הארמון נבנה בין השנים 1648- 1655, ואף על פי כן נראה כמקשה אחת. המראה החיצוני פשטני ושיגרתי. לעומתו, החלק הפנימי עשיר ומפואר. הארמון לא הוקם למען השליט, אלא למען הצרכים המנהליים הפונקציונליים של העיר. בקומת הקרקע בחדר "חבר השופטים העשויים שיש" ניצבים פסלי נשים המסמלות את המורשעים בדין.

מעל מקום מושב השופטים ישנם שלושה תבליטים המתארים סיפורי משלים מהתנ"ך ומהמיתולוגיה שנושאם צדק, חוכמה וחוק. בקומה העליונה נמצא אולם העירייה הגדול שהוא מרכז המערכת הארכיטקטונית- פסלו של אפולו תומך את כדור הארץ ומפות עולם משורטטות על הרצפה. את האולם מקיפים לשכות האוצר, היתומים, מועצת העיר ועוד. שעות פתיחה: פתוח לציבור כל יום בחודשים יוני עד ספטמבר משעה 12:30 עד 17:00 ובחודשים אוקטובר עד מאי, בימים שלישי עד חמישי משעה 13:00 עד 16:00. הארמון סגור בחגים ובימים בהם המלכה מגיעה לכאן. כניסה בתשלום וצילום חופשי.

בצמוד נמצאת כנסיית Nieuwe Kerk, שנבנתה במאה ה-15 והיא נחשבת חדשה ביחס לכנסיית Oude Kerk הנמצאת לא רחוק ממנה ונבנתה מאה שנה קודם לכן. סגנון הבניה גותי מאוחר. פנים הבניין הוא מהמאה ה-17. בעבר הוכתרו כאן המלכים וכיום נערכים בה קונצרטים וטקסים וכן מתקיימות תערוכות. בכנסיה קבור גדול גיבורי הים של הולנד, האדמירל מיכיל דה רויטר. כדאי לשים לב לאורגן, תיבת הדרשה ובימת המזבח. שעות פתיחה: כל יום משעה 11:00 עד 17:00. הכניסה כרוכה בתשלום.

במרחק של מספר דקות הליכה מכיכר הדאם (פנייה מרחוב Kalverstraat שמאלה ל- St.Luciensteeg) נמצא המוזיאון ההיסטורי של אמסטרדם. מהמוזיאון נמשיך דרך הסחטרסחאלריי Schuttersgalerij - מעבר משמר אזרחי מקורה, המקושט ב-15 ציורי ענק, עד שנגיע אל אחת הנקודות היפות, השקטות והמעניינות בעיר: הבחינהוף (Begijnhof), מקבץ של בתי מחסה לעניים נבנה בשנת 1346 כמקום ל-Begijntjes – נשים קתוליות שחיו כנזירות ללא שבועה. המקום נשמר יפה למרות שהוא נמצא קרוב מאוד למדרחוב Kalverstraat הסואן.

המלצה: לעלות למסעדה שבראש מרכז הקניות Kalvertoren ולאכול תוך תצפית על גגות העיר (מהלך דקה מ-Begijnhof). אחרי הארוחה במסעדת המגדל כדאי לשתות את הקפה בבית הקפה על שם "דוד וגליית" (David en Goliat), הכניסה מ-Kalverstraat. המסעדה צמודה למוזיאון ההיסטורי והמיוחד בה הוא זוג פסלים גדולים של דוד וגלית, הפסלים הם שרידים שהובאו מאתר משחקים מחוץ לעיר. המוזיאון ההיסטורי עצמו נמצא באתר ששימש בעבר בית יתומים. ניתן לראות את התאים ששמשו כארונות לחפציהם). על חזיתות בתי המחסה לעניים סיפורי תנ"ך (על מספר 19 סיפור יציאת מצרים). כיום עומדות במקום שתי כנסיות ואחד מבתי העץ (מספר 34) היחידים ששרדו בעיר.

הכנסיה העתיקה ובהולנדית: Oude Kerk: ההתחלה היא בראשית המאה ה-13 כשכנסיה מעץ נבנתה במקום. המבנה הגותי העומד כיום הוא מהמאה ה-14, וגדל לכדי בזיליקה. ציוריה ופסליה נהרסו בשנת 1578 עת גורשו הקתולים מאמסטרדם, אך שני אוצרות נשמרו: הויטראז'ים ובייחוד "מותה של הבתולה" והתקרה המצופה זהב. בכנסיה קבורים: אשתו הראשונה של רמברנדט, האדמירלים Jacob van Heemskerk ו-Abraham van der Hulst. כדאי לשים לב לאורגן הגדול משנת 1724 הכולל 54 צינורות זהב, שיש ועץ. כתובת: Oudekerksplein 23. שעות פתיחה: הכנסייה פתוחה משני עד שבת מ-10:00 עד 18:00, וביום ראשון משעה 11:00. תחבורה: ניתן להגיע בחשמליות 4,9,16,24,25. הכניסה כרוכה בתשלום. אתר אינטרנט: www.oudekerk.nl

מבין 1400 הגשרים בעיר, נתפס גשר Megere בעיני רבים כגשר המפורסם ביותר. הוא מחבר את Kerkstraat עם Nieuwe Kerkstraat המוביל למתחם Plantage. הגשר המקורי נבנה בשנת 1670. המסורת מספרת שנקרא על שם שתי אחיות מבית Mager אשר גרו משני צדי הנהר, אם כי יותר מקובל שהשם ניתן בשל עיצובו הצר. הגשר העומד כיום הוא משנת 1969 ועל אף שהוא רחב יותר פעילותו נותרה כמו לפני 300 שנה.

אמסטרדם מציעה לחובבי האמנות מספר מוזיאונים חשובים לאומנות, שאפילו תייר ממוצע לא פוסח עליהם, בייחוד על רייקסמוזיאום, מוזיאון ואן גוך, מוזיאון הימאות ההולנדית, Amstelkring ו- Stedelijk. תוכלו לקרוא מעט על המוזיאונים כאן »

על מנת להכיר את מבנה העיר, תעלותיה, אתריה המרכזיים וסביבתם מומלץ לצאת לשייט מאורגן. רוב החברות יוצאות מהרציפים שליד התחנה המרכזית. לבילוי ערב כדאי לקפוץ לכיכר רמברנדט בטבעת התעלה המזרחית Eastern Canal Ring. במקום עשרות בתי קפה, חלקם קיימים עוד מהמאה ה-19.