מסלול יומי בפראג - לטעום מהעיר ביום אחד

אם הגעתם לפראג היפהפייה לזמן קצר בלבד - אל דאגה. תוכלו להספיק לבקר בנקודות העניין המרכזיות בעיר ולחוות מקסמה הייחודי. לפניכם הצעה למסלול יומי מלא וגדוש מוצלח במיוחד, שבטוח יותיר אתכם בסופו עייפים, אך מרוצים.
איילת רגב
תמונה ראשית עבור: מסלול יומי בפראג - לטעום מהעיר ביום אחד
© Depositphoto/Bloodua

מבנים מיוחדים

נתחיל את הטיול בפראג מצפון למנזר סטראחוב, בכיכר הלורטו (Loretanske Namesti) המפורסמת בזכות שני המבנים הניצבים סביבה: ארמון צ'רנין (Cernin Palace) וכנסיית הלורטו. הכנסייה היא דוגמה מובהקת לבארוק עשיר. הכנסייה המקורית באיטליה נחשבה לאחד המקומות הפופולרים ביותר בימי הביניים, ומבין חמישים העתקי הכנסיות שנבנו ברחבי בוהמיה במאה ה-17, זו שבפראג נחשבת למפוארת ביותר. בקומה השנייה תוכלו לראות את חדרי האוצר ובהם להתרשם ממוצג ייחודי "השמש של פראג" - תשמיש קדושה שעוצב במאה ה-17 ומשובץ באלפי יהלומים. בנוסף אליו ישנו ציור של מריה הקדושה, שצויר בידי הצייר ההולנדי אדריאן אוטרחט.

לא לפספס ביקור ב-Santa Casa, העתק הבית של מריה, שנבנה בין השנים 1626-1631. על פי האמונה, במאה ה-13 הובא הבית מארץ הקודש ללורטו שבאיטליה. מאחורי הבית נמצאת כנסיית Nativity, שגם בה מומלץ לבקר. בכל שעה עגולה מנגנים כל 27 פעמוני הכנסייה.

• הגעה: חשמלית מספר 22 עד לתחנת Pohorelec.
  • שעות פתיחה: שלישי-ראשון בשעות 09:00-12:15, 13:00-16:30. הצילום אסור.

משם צעידה על רחוב Loretanska תוביל ישירות לכיכר חראדצאני (Hradcanske Nam) - מרכז הרובע הנושא אותו שם, שסביבה לא פחות מחמישה ארמונות. מדרום ניצב Schwarzenberg Palace (שכיום שוכן בו המוזיאון הצבאי), ממזרח – ארמון טוסקנה (Toscana Palace) ו- Martinic Palace, מצפון ארמון הארכיבישוף ולצידו מעבר לארמון שטרנברג, שבו מוצגים אוספי הגלריה הלאומית לאומנות אירופאית.

בנוסף, בצדה המזרחי נמצאת הכניסה למתחם המצודה של פראג (Hradcany), החולשת על העיר. המצודה (המכונה גם הארמון), הבנוייה מכמה מבנים שנבנו בין המאה ה-9 ל-16 בסגנונות שונים, משקיפה על העיר ונראית כמעט מכל עבר. הקומפלקס כולל את הארמון, כנסיות, מוזיאונים וגינות בנות אלף שנה. הארמון שימש במשך שנים רבות כמקום מגורי מלכי בוהמיה ומרבית נשיאי צ'כיה והמקום הדתי והתרבותי של העיר.

בכניסה הראשית למצודה מכיכר חראדצאני, ניצבים העתקים של "הלוחמים הענקיים" - אל תפספסו. המצודה בנויה משלוש חצרות, המחברות בין המבנים והאגפים השונים. חצר הטקסים (החצר הראשונה), שנחשבת לאחד החלקים הישנים של המצודה מובילה למעון הנשיאות לחצר השניה.

ממש מול השער נמצא Chapel of the Holy Cross, שבו נמצאים האוצרות היקרים ביותר. במרכז ישנה מזרקה. מן העבר השני של החצר נמצאת גלריית המצודה. בחצר השלישית בולטת קתדרלת סנט ויטוס Katedrala Sv. Vita. המבנה הושלם אלף שנה אחרי שנבנתה קפלת סנט ואצלב, אשר נועדה לשמש המקום הקדוש ביותר במדינה ועל כן קושטה ועוטרה במספר פסלים, ציורי קיר ואבני מרגלית. הקתדרלה בנויה בסגנון גותי עם השפעה צרפתית. כל חזית שונה מרעותה והוויטראז'ים יפים ובשלל צבעים.

• שעות פתיחה: אפריל עד אוקטובר: שני-שבת: 9:00-17:00, ראשון: 12:00-17:00 נובמבר עד מרץ: נסגר שעה קודם. כניסה אחרונה 20 דקות לפני שעת הסגירה.
  • אתר אינטרנט: www.katedralasvatehovita.cz

בחצר השלישית ישנו גם פסל של סנט ג'ורג' הנלחם בדרקון - אובליסק עשוי שיש לזכר אלו שנפלו במלחמת העולם הראשונה והארמון המלכותי הישן, אשר שימש כמקום מושב שליטי בוהמיה, מאז המאה ה-11, ועד למאה ה-16 ובנוי במספר סגנונות ארכיטקטוניים.

ירידה לאורך החצר מובילה בהמשך לבזיליקה של סנט ג'ורג' (St. George Basilica) משנת 920. חזיתה האדומה, בסגנון הבארוק, מחביאה חזות פנימית בסגנון הרומני. הבזיליקה משמשת לרוב לאירוח קונצרטים.

בקצה החצר ניצב ארמון לובקוביק (Lobkovic Palace), אשר נבנה באמצע המאה ה-16 וכיום הוא חלק מהמוזיאון ההיסטורי הלאומי. מולו נמצא מוזיאון הצעצועים. מכאן שתי אופציות להמשך הביקור: האחת - לרדת לאורך המדרגות הישנות לכיוון גני Wallenstein או ללכת לאורך החומה הצפונית של המצודה לאורך שלושת המגדלים. האופציה השנייה תיקח אתכם לאורך החומה הצפונית. המגדל הראשון שבו תתקלו הוא מגדל Dakibora, שמימין לו מתחילה סמטת הזהב.

מגדל דאקיבורה נבנה ב-1496 כחלק מתהליך ביצור המצודה ומאוחר יותר שימש בית סוהר לבני האצולה. סמטת הזהב בנויה משורת בתים שנבנו במאה ה-16. מקור השם כנראה בצורפים ובאלכימאים שהתגוררו כאן במאה ה-17. לרחוב אופי ייחודי. בית מספר 22 ברחוב היה בבעלותה של אחותו של פרנץ קפקא, הסופר המפורסם, והוא התגורר כאן בין 1916 ל-1917. יש הטוענים שמכאן הוא שאב את השראתו לסיפורו המאוחר יותר "הטירה". כיום, לאורך הסמטה יש מספר חנויות לממכר מזכרות ועבודות יד.

בקצה השני של הסמטה ניצב המגדל הלבן (White Tower) שימש בית סוהר לאלכימאים, אשר לא מצאו חן בעיני השלטונות. בהמשך, מאחורי הקתדרלה של סנט ויטוס, ניצב מגדל אבק השריפה  הידוע בצ'כית כ-Mihulka. מגדל זה נבנה במקור לשמש מקום לייצור כלי נשק, אולם רודולף הפך אותו למעבדה עבור האלכימאים. מאוחר יותר, שימש לאחסון תחמושת וכיום משמש משכן לתערוכות בנושא אלכימיה ומתכות.

הכניסה לגנים המלכותיים, שנמצאים מחוץ למצודה אינה אפשרית מכיוון זה בימות החורף. כרטיס כניסה אחד מכסה את כל אתרי המצודה והוא תקף לשלושה ימים.

• דרכי הגעה: מטרו: תחנות - Hradcanska, Malostranska. חשמלית - 22 לתחנה Prazsky hard או U Praseho mostu.
  • שעות פתיחה: אפריל-אוקטובר: 5:00-חצות, נובמבר-מרץ: 6:00-23:00. טקס החלפת המשמרות מתקיים מדי יום ב-12:00 בחצר הראשונה, בכל שעה עגולה בין השעות 7:00-20:00 (קיץ) ו-7:00-18:00 (חורף) בשער הראשי.
  • אתר אינטרנט: www.hrad.cz

איזור כיכר העיר הקטנה

לאחר הביקור במצודה כדאי לרדת דרך Zamecke Schody לעבר כיכר העיר הקטנה. על הכיכר חולשת כנסיית Kostel sv. Mikulase, שפתוחה כל יום בשעות 09:00-17:00, הצילום אסור. אל תפספסו את הפרסקו של הכיפה, פסלי אבות הכנסייה, בימת ההטפה והעוגב. עיצוב הפנים הוא היפה ביותר בעיר. רוב המבנים שמסביב לכיכר הם בעלי יסודות מתקופת ימי הביניים וחודשו בתקופות הרנסנס והבארוק. מול כנסיית סנטה קלאוס נמצא הקולג' הישועי. מהכיכר יוצא רחוב Nerudova, שהוא אחד הרחובות היפים של העיר, אבל מסלולנו הפעם ימשיך דרך רחוב Mostecka ישירות עד גשר קארל (Karluv Most), אחד האתרים המרכזיים בעיר.

גשר קארל נבנה בשנת 1357. עד המאה ה-19 שימש כדרך היחידה שקישרה בין סטרה מאסטו (Stare Mesto) לרובע היהודי ואזור המצודה. הפסלים המרשימים שעל הגשר נוספו במאה ה-17, וביניהם ישו הצלוב, בעל הכתובת המוזהבת בעברית; ג'ון הקדוש מנפומוק ו-St. Luitgard. הפסלים רובם העתקים, והמקוריים נמצאים במוזיאון הלאומי. כיום, הגשר משמש כטיילת אופנתית, העמוסה בדוכני מזכרות, אבל גם בכייסים. מגדלי הגשר משני צדדיו פתוחים כל יום משעה 10:00 עד 18:00 ומאוקטובר עד מאי עד השעה 17:00. בפינה הדרומית-מזרחית של הכיכר נמצא בית העירייה הישן, שקיים כבר 600 שנה ואחד המבנים המרשימים ועליו, במגדל הגבוה, מתנוסס השעון האסטרונומי העתיק. חלקו העליון של השעון האסטרונומי הוא גלגל המזלות ותנועת השמש והירח, חלקו התחתון הוא לוח שנה.

דרכי הגעה: מטרו: קו A לתחנת Stanomestska או בקווים A & B לתחנת Mustek. חשמלית: קו 17. שעות: מדי שעה עגולה בשעות 9:00-21:00, “יוצאות” הבובות מתוך השעון וזזות למספר דקות.

מומלץ לשבת באחד מבתי הקפה שבכיכר (המומלץ - קפה "מילנה") ולצפות ב"מופע", אם עומדים ברחוב יש להיזהר מכייסים המנצלים את הרגע בו מרימים את הראש והמצלמות לביצוע זממם. בכיכר העיר יש גם בניינים מהתקופות הגותית והרנסנס, האנדרטה לרפורמטור הצ'כי יאן הוס (Jan Hus), הסלון הספרותי בבית "חד הקרן המוזהב" בו ביקר קפקא ועוד.

בצד המזרחי של הכיכר ניצב ארמון גולץ' קינסקי ומאחוריו כנסיית טין Kostel Panny Marie pred Tynem (בצומת הרחובות Stupartska ו-Tynska). הכנסייה פתוחה רק לתפילות. זו הכנסייה השנייה בחשיבותה בעיר. קל לזהותה בשל שני המגדלים הענקיים, שנראים כאילו מכשפות מזדקרות מהם. מכאן תוכלו לראות שוב את קתדרלת סנט ויטוס - המרשימה שבקתדרלות פראג ובסמוך לה את בית האבן (Stone Bell במספר 605/13).

בקצה שני של הכיכר, בפינה עם רחוב Paris, נמצאת כנסיית סנט ניקולאס (St. Nicholas), שנבנתה ב-1735. הליכה מהכיכר לכיוון הנהר מובילה ל-Golden Well ול-Golden Serpent (ברחוב הצר Karlova), ממש לפני שמגיעים למבנה האדיר שנקרא Clementium. זהו מונומנט אומנותי מרשים, שבין כתליו נמצאת הספריה האוניברסיטאית הראשונה, ספריה מוזיקלית, הספריה הלאומית והספריה הטכנית.

נצא מהכיכר בכיוון צפון לביקור ברובע היהודי Josefov, אשר היה גטו מאז סוף המאה ה-12. תחת הכיבוש הנאצי הקהילה היהודית כמעט ונכחדה, רק 10% מאוכלוסיית בוהמיה ומורביה שרדה את המלחמה. כיום מתגוררת ברובע קהילה אורתודוכסית קטנה. כשנכנסים לרובע מרחוב Maislova (הרחוב שמאחורי כנסיית סנט ניקולס) ,מיד מבחינים ב בית הכנסת מייזל Maisel, שנוסד ב-1590, הבנוי בסגנון ניאו-גותי.

בלב הרובע נמצא בית הקברות היהודי העתיק (U Stareho hrbitova), שנוסד במחצית הראשונה של המאה ה-15. זהו אחד האתרים ההיסטוריים החשובים והשמורים של הרובע היהודי בפראג. מצבת הקבורה העתיקה ביותר היא מצבת קברו של הרב והפייטן אביגדור קרא משנת 1439. בית העלמין תיפקד עד שנת 1787. כיום, נמצאות בו 20 אלף מצבות, אולם מספר הקבורים גבוה יותר, ביניהם רבי ליווא בן בצלאל - המהר"ל, ראש עיריית הגטו מרדכי מייזל, ההיסטוריון, המתמטיקאי והאסטרונום מהרנסנס דוד גנץ, המדען וההיסטוריון יוסף שלמה דלמדיגו, דוד אופנהיים - רב ואספן ספרים וכתבי יד עבריים.

את בית הקברות תוחמים שני בתי כנסת: האחד, בית הכנסת ע"ש פינקס, שנחנך ב-1479 וכיום משמש אתר זיכרון לקרבנות השואה, כשעל קירותיו חקוקים שמות הנספים. מן העבר השני, ניצב בית הכנסת ע"ש Klausen . בצד השני של רחוב Maislova ישנם שלושה מבנים חשובים: הראשון הוא בית הכנסת אלט-נוי (צומת הרחובות Cenvena ו-Parizska), שנבנה באמצע המאה ה-13 בסגנון גותי מתקדם.

במקור נקרא "החדש" או "הגדול", על מנת להבדילו מבית כנסת ישן יותר שלא נשתמר. רק במאה ה-16, כאשר נוספו בתי כנסת בפראג, החלו להשתמש בכינוי הנוכחי (”חדש-ישן”). האולם המרכזי הוא יחיד מסוגו, המייצג אבטיפוס של בית כנסת מימי הביניים. האולם הראשי מקומר בשישה קמרונות, כל אחד בעל חמש צלעות, ונתמך על ידי שני עמודים מרכזיים מתומנים. מתקיימות בו תפילות סדירות. בית הכנסת אינו חלק מהמוזיאון היהודי. המבנה השני הוא בית העירייה היהודי והמבנה השלישי הוא בית הכנסת הגבוה.

סיום היום יהיה בשדרות המרכזיות והתוססות של פראג כיכר וצלאב (Vaclavske Namesti). הגעה: חשמלית - 3,9,14,24. מטרו - Muzeum, Mustek. בשנת 1348, אחרי שקיבל החלטה להפוך את פראג לעיר היפה בעולם, הניח קארל הרביעי את אבן הפינה לעיר החדשה נובה מייסטו (Nove Mesto), ובמרכזה נבנתה כיכר וצלאב, שפארה נשמר עד היום.

הכיכר המרכזית היא לא כיכר בכלל, אלא שדרה רחבת ידיים, שבה התרחשו כמה אירועים היסטוריים. הליכה לאורכה של השדרה היא גם סיור ארכיטקטוני: המבנה הקוביסטי של היונגמנובה, אר נובו של מלון "אירופה", ניאו רנסנס של בית ויהל ומלון "יאלטה" בסגנון הסובייטי. מול המוזיאון הלאומי האנדרטה לוצלאב ובצמוד האנדרטה לקרבנות הקומוניזם והלוח לזכרו של יאן פלאך.