13.6 רביעי – לינה מוזמנת בניס – מלון TROCADERO, 2 דקות מתחנת הרכבת,

אבל ההגעה בלילה בטיסת אייר פראנס עלתה 39 יורו במונית.

14.6 חמישי - לינה מוזמנת בקסטלן, CAMPING FREDERIC MISTRAL

בוקר בניס: טויוטה אוונסיס מ- EUROPCAR, ליד מלון מרידיאן. נסיעה לאורך הטיילת Promenade des Anglais, כניסה ויציאה לאנטיב ועצירה בעיירה Biot העתיקה. המשכנו לגראס הנחשבת כבירת הבשמים. מוזיאון הבושם מציג את תעשיית הבשמים של 4,000 השנים האחרונות. נמצא במבנה עתיק, בן המאה ה-19, באחד מבתי החרושת לייצור בשמים Fragonard שממוקם על הרחוב הראשי ליד כיכר הבזאר הגדולה בעיר העתיקה. הכניסה והביקור חינם. המשכנו בדרך נפוליאון למחנה הקמפינג ב (Castellane) וקיבלנו 2 קראוילות נהדרות, מצוידות היטב לרבות סדינים ומגבות, למרות שבהזמנה באתר האינטרנט נרשם כי עלינו לשלם תמורתם. הכנו ארוחת ערב טעימה וטיילנו ברחוב הראשי כאשר בראש הצוק, מעל העיירה, ניצבת כנסיית נוטר-דאם דו רוק, שאורותיה האירו עד למרחוק (הטיפוס הרגלי אליה הצריך חצי שעה אבל ויתרנו על כך).הגענו לגשר שלפני העיירה וחזרנו למחנה הקמפינג.

15.6 שישי – לינה מוזמנת בבונייה BONNIEUXHOTEL PANORAMIQUE CESAR

אכלנו ארוחת בוקר נהדרת ויצאנו לדרך לכיוון קניון Gorges du Verdon) Verdon): מדובר בקניון בעומק של 700 מ' ובאורך של 25 ק"מ, השני בגודלו בעולם אחרי ה"גראנד קניון" בארה"ב. מצאנו את D23 שיורד לתוך הקניון עצמו. חנינו, תצפנו על הרבה ירוק וירדנו רגלית לנגוע במים הזורמים. עצרנו ב- POINT SUBLIME. יש שם מסלול הליכה במנהרות שהצריך הצטיידות בפנסים אך שכחתי מקיומו והסתפקנו בתצפית. אכלנו ושתינו בכפר Rougon. קניון ורדון מסתיים באגם המלאכותי סנט קרואה Lac de Ste Croix, שאפשר לשוט בו עם סירות פדלים. תצפנו מעליו וראינו את מימיו בצבע הטורקיז המהמם. עברנו את הגשר מעל הורדון והמשכנו לכיוון העיירה איגווין Aiguines , מפני שבאתר אינטרנט נרשם שביום שישי אמור להתנהל שם שוק כפרי, אבל התאכזבנו לגלות כי הוטענו. עשינו סיור קצר בעיירה וחזרנו לכיוון מוסטייה סאן-מרי Moustiers Sainte Marieעיירה יפיפייה, שנמצאת בפתח קניון ורדון, משופעת בנחל הזורם במספר מפלים במורדותיה המקושטים בפרחים ובצמחייה ירוקה. בדרך לאפט APT עברנו בעיירות ולנסול VAENSOLE ומנסקווה Manosque ועצרנו לצלם את שדות הלבנדר האופייניים לפרובאנס. העיר הקטנה אפט – Apt מוקפת בכפרים רבים המשתייכים לשמורת Le Luberon המשתרעת לאורך של 55 ק"מ. שוטטנו באפט וקיבלנו טיפ נהדר משתי צרפתיות צעירות: כל שבת בבוקר מתקיים שם שוק כפרי. המשכנו ל - BONNIEUX והטעו אותנו בהכוונה למלון. הגענו לבית קברות, זוג אנגלי מבוגר, שהפרענו לו בשתיית יין, כיוון אותנו למלון מסעדה במרכז הכפר היפיפה, שבתיו נבנו במאות ה- 16-18. הנוף הנשקף מכאן על ההרים ועל כפרי הסביבה הוא מרהיב ביופיו. בערב אכלנו מרק דגים במסעדה סמוכה.

שבת 16.6 הדרך מ Bonnieux ולינה ראשונה ב Avignon

השכם בבוקר טיפסתי ל- Eglise Vieille (הכנסייה הישנה) בשמונים ושש מדרגות אבן: זוהי כנסייה רומאית עתיקה הבנויה על תל, אשר ארזים בני מאות שנים עוטפים אותה מסביב. עשיתי סיבוב ברחבי הכפר ושמנו פעמינו בחזרה לשוק באפט. נהנינו מכל רגע: אכלנו חציל וקישוא מטוגנים, קנינו דובדבנים טעימים וזולים ודברים נוספים.

נסענו לרוסיון ROUSSILLON: הכפר ה"אדום" עם מרבצי האוכרה משתרע על משטח סלע עשיר בחלודה שנקרא ההר האדום mont rouge. בתי העיירה בגוונים של אדום וצהוב עם סמטאות ציוריות. מרכז הכפר קטן, כיכר עליזה עם בתי קפה. טיילנו ב"שביל האוקר" Sentier des Ocres האוכרה התגלתה במלוא תפארתה, בצבעי דם וזהב ובשלל תת-גוונים. כניסה:2.5 יורו לאדם (בנוסף ל-3 יורו חנייה למכונית), מיוחד, שווה, כדאי, לא קשה ולא יקר. הנעליים קצת התלכלכו בצבע אדום וצהוב אבל התנקו בקלות. הכפר הבא היה GORDES, כפר תלוי יפהפה ומושבת אמנים. נוף משגע של פרובאנס. רחובות צרים מרוצפים ומעגליים עם בתי אבן חול זהובה. גלריות, בוטיקים יפים וארמון מפואר. המשכנו לפונטן דה ווקלוז Fountaine de Vaucluse בין צוקי אבן נקווה מעיין מים יפה אשר מהווה את נקודת נביעתו של נהר "סורג". טיפ: בכניסה לכפר יש חניון, ניתן לחנות וללכת ברגל תמורה 3.5 יורו. עיירה קטנה ושלווה ומקור טבעי של מים, שם נובע נהר ה- VAUCLUSE מהעוצמתיים ביותר בעולם. נחום טבל רגליו במים הקרים ואפילו נהנה מכך. עברנו כיכר גדולה וחצינו את הסמטאות המשובצות בתים עתיקים שנשתמרו מהמאה ה- 15. בקצה העיירה, שהדרך אליה ירוקה וסלולה לאורך הנהר, מצוי מסלול הליכה קצר ומלא חנויות מזכרות. ציפי לא ויתרה לעצמה ולנו והתעקשה להגיע לסוף המסלול כדי לראות את המקור ממנו בוקעים המים. המשכנו לאביניון AVIGNON כדי למצוא את המלון שהזמנתי בזול באינטרנט. נכנסנו לפאתי עיר ענקית ונעזרתי בזוג צעירים מוסלמיים. הצעירה הסתכלה ב- GPS וסיפרה שצריך לנסוע 10 ק"מ והסבירה בקצרה כיצד להגיע. לאחר דיון קצר ביניהם בישרו לנו שיובילו אותנו למקום. היינו המומים לנוכח הנכונות שלהם. נסענו בעקבותיהם בדרך המהירה והספקנו לראות את חומות העיר העתיקה מהמאה ה-14. הגענו לאזור, הודינו להם מקרב לב ומצאנו בית מלון ללא מקלחת ושירותים צמודים המאוכלסת בגברים זרים בלבד. הנשים הטילו וטו ומצאנו בית מלון סמוך במחיר סביר של 60 יורו ללילה. הפקיד הלבקן צעק עלינו כאשר הלשינו לו כי ערכנו שולחן מלא בכל טוב.

ראשון 17.6 לינה ב- נים Nimes(התוכנית המקורית כללה לינה נוספת באביניון)

מצאנו מקום חניה בעיר העתיקה ולא שילמנו מפני שבימי ראשון החנייה בחינם. פנינו לרחוב הראשי RUE DE LA REPUBLIQUE, שבקצהו ניצב ארמון האפיפיורים ושילמנו 7 יורו.

באביניון קבעו האפיפיורים של המאה ה 14 את מושבם palace des papes ובנו את ארמונם הגותי בעל שישה מגדלים. אין כמעט ריהוט וציורים בארמון המפואר והמרשים. הגנים מחוץ לארמון היו סגורים. בשביל מיוחד צעדנו לעבר גשר סנט בנזט SAINT- BENEZETהבלתי גמור. עלינו על המבצר ללא תשלום, תצפנו, צילמנו ופגשנו את מדריך הטיולים ממזרח תורכיה, מויש מעוז ורעייתו. ירדנו דרך החומה והצריחים לכיכר הארמון place du palais, ככר גדולה בחזית ארמון האפיפיורים. המשכנו לרובע היהודי ולכיכר ירושלים ומצאנו בית כנסת סגור. המשכנו לפון דו גאר Pont du Gard, לצפות על אחת האטרקציות התיירותיות של דרום צרפת: אמת מים מושלמת על גשר ציורי, המסמל את גדולתם של המהנדסים הרומאים שבנו אותו במאה הראשונה לספירה ואורכו כ-50 ק"מ. לגשר יש 3 קומות של קשתות וגובהו כמעט 50 מטר. יעדו הסופי היה העיר נים Nimes.מבחינה הנדסית כדאי לציין שלאורך כל אורכו, הפרשי הגובה של הגשר הם כ-17 מטר בלבד, ובמקרה של פון דו גאר ההפרש הוא 2.5 ס"מ בלבד! נתון מדהים, בהתחשב שבתקופה ההיא לא היו כלי מדידה מדויקים ושאורכו של המפלס העליון של הגשר הזה הוא כ-275 מטר. הכניסה לאתר עולה 18 יורו למכונית ומומלץ להקדיש שם מספר שעות ואולי יום לפיקניק. המחיר כולל מלבד רחצה ושייט גם מוזיאונים, סרטים ומשחקים לגדולים ולקטנים. המשכנו ל Uzes, כפר קטן עם ארמון יפה וכנסייה מעוטרת. המשכנו ל-נים Nimesולנו בבית מלון משפחתי תמורת 60 יורו, .HOTEL ACANTHE DU TEMPLE נים עיר קטנה ובה כמה מהמבנים הרומיים השמורים ביותר באירופה. צילמנו בלילה את המפלס העליון של האמפיתיאטרון הארנה PLACE DES ARENES שנשמר מאז נבנה במאה לספירה עבור 24,000 צופים וגם את מזון קארה (Maisom Carree) שפירושו הבית המרובע.

שני 18.6 נסיעה ולינה מוזמנת בקרקסון Carcassonne ETAP HOTEL (רשת מצוינת)

יצאנו לעבר מונפלייה Montpellier ושתינו קפה ותה בכיכר המרכזית לה קומדי Place de le Comedie המוקפת בניינים יפים, בתי קפה ומסעדות. המשכנו לעיירה נחמדה PEZENAS וביקרנו במוזיאון. העיר המבוצרת קרקסון (Carcassonne) מעניינת בכל דרום צרפת. שוכנת בקצה גבעה, מבצר רב רושם, שנכלל ברשימת אתרי המורשת של אונסק"ו. המבצר מכיל בין חומותיו עיר עתיקה ויפה. ההנאה הגדולה בביקור בעיר היא לשוטט בסמטאותיה ולהתרשם מהמבנים היפים. צריך להגיע מוקדם כדי להספיק לעשות סיור בשעות הערביים על החומות.

שלישי 19.6

יצאנו מקרקסון בחזרה לפרובנאס. דרך ניס פנינו מערבה לבוקר Beaucair. בימי שלישי המוזיאונים סגורים ולכן המשכנו לטרסקון Tarascon. צמד הערים משני עברי נהר הרון מכונות גם "בודה ופשט של פרובנס". האתר החשוב ביותר בטרקסון הוא טירה עצומה ומרשימה שהשתמרה באופן יוצא מן הכלל מהמאה ה-14, של הרוזן רנה (Rene), שחפירים עמוקים חוצצים בינה לבין העיר. ממול לטירה ניצבת קתדראלה גדולה. המשכנו לכיוון הכפר Les Baux de Provence לֶה-בּוֹ דֶה פּרובנס. חנינו ולא שילמנו בגלל השעה המאוחרת וטיפסנו עד לפסגה בגובה של כ-254 מטר מעל לפני הים. נוף מדהים.אחת העיירות היפות בצרפת. המשכנו ל-St Rémy de Provence כדי לחפש מקום לינה והציעו לנו מעל 100 יורו לחדר. המשכנו ל- CAVALION ומצאנו מלון ברשת ETAP במחיר סביר של 57 יורו לחדר. שוטטנו בעיר הנחמדה.

רביעי 20.6

בלאמאנון (Lamanon) גדל עץ דולב ענק, המכונה "הענק של פרובאנס" Le Grand Platane, שגובהו:20,קוטרו:7.5 והיקפו:23.5 מ'. כשמגיעים ממרכז העיר לכיוון הטירה יש לפניה בצד שמאל מגרש כדורגל ופארק משחקים. ממש ממול (שטח פרטי) נמצא העץ. החל לרדת גשם והנשים פתחו מטריות. הכפר הסמוך והיפה אגייר (Eyguie'res) שפסגת האלפיי המתנוססת מעליו מקנה לו רושם רב. סלון דה פרובנס: בעבר מבצר וכיום עיירה מודרנית ועסוקה ונקלענו ליום שוק. המשכנו ל-Aix En Provence  אקס אן פרובאנס עיר ציורית ומקסימה מכוסה סמטאות מרוצפות אבן, שדרות ומזרקות מים. עיר סטודנטים עם מסעדות, בתי קפה, פאבים, שוק ומזרקות. יש לה ממתק משלה: קאליסון (Calisson) בצורת עין, יקר ומכיל שקדים טחונים, מחית מלונים, וציפוי לבן סוכרתי. קנינו בסופרמרקט ולא התלהבנו. הרחוב הראשי הוא Cours Mirabeau ונחום מצא לבסוף את החלק המתאים לבגז' ברנו מגן שלו. המשכנו לקסיס (Cassis): נמל הדיג והיאכטות לרגלי המצוק הימי הגדול ביותר בצרפת. שוטטנו לאורך הסמטאות המשובצות בבתים המצופים בחיפוי צבעוני. ישבנו בטיילת בבית קפה והתבשמנו מהנוף הרגוע בחוף. מקסיס דרומה לאורך החוף נסענו באחת הדרכים היפות בצרפת (טיילת הרכסים) שמובילה לעיר הדייג לסיוטה La Ciotat. נסענו לבאנדול (Bandol): אזור יין עם אחד היינות הטובים והמבוקשים ביותר בסביבה בזכות זן המורבדר (Mourvèdre). עיירת נופש ובה מרינה, נמל דייגים והרבה מסעדות דגים. חיפשנו לינה ולא מצאנו. המשכנו ל- סנרי (Sanary sur Mer) בדרך העוברת דרך גבעות והים כל הזמן מופיע מדרום במראה עוצר נשימה ואחר כך הגענו ל-La-Seyne-Sur-Merראינו בתי מלון מימיננו, טעינו משום שירדנו לדרך ראשית חזרה לבאנדול. חזרנו לכביש האגרה ל- טולוןToulon  וחיפשנו את מלון ETAP ב 2330. עצרתי ליד בית קפה ושמעתי שיחה במרוקאית. ביקשתי הכוונה ובחור צעיר כיוון אותי. חזרתי לאוטו והוא נקש על החלון ואמר שהוא יוביל אותי. היינו המומים מקבלת הפנים השנייה של המוסלמים בצרפת. ואמנם הוא הוביל דרך מנהרה, פניות ורמזורים עד שהגענו. הפרחתי לו נשיקות באוויר ועליתי לקבלה. הפקיד המוסלמי אמר שנשאר חדר אחרון. התחלקנו בו, לכל משפחה היה נציג שנחר אבל הלילה עבר בשלום וקמנו מאוששים ונמרצים.

יום חמישי 21.6

יצאנו מטולון לכיוון סן טרופה אבל נחום אמר שחבל להפסיד את העיר הגדולה.

חזרנו ל-טולוןToulon  שנמלה הוא השני בגודלו בצרפת, מוקפת בהרים גבוהים המשובצים במבצרים. הסתובבנו בין מאות הדוכנים בשוק שבעיר העתיקה, חזרנו לטיילת הנמל מרוצים והחלטנו לוותר על הקניון הגדול. עצרנו לארוחה בכפר יפהפה CARQUEIRANNE על חוף הים וסיימנו בעיירונת הנופש .LE LAVADOU מצאנו לינה במחיר סביר של 68 יורו במלון CALIFORNIA וירדנו לרחצה בחוף הים. בהתחלה היה קר אבל שחינו וניהנינו. בערב אכלנו במסעדת דגים במחיר מלא.

יום שישי 22.6 לינה מוזמנת באנטיב HOTEL STARS

הגענולסן טרופה Saint Tropez: עיירת חוף יוקרתית, בתי נופש מרהיבים, חופים מקסימים עם חולות לבנים נהדרים ומים צלולים ותכולים. המשכנו ל-פור גרימוport grimaud , מקום קטן ומקסים. החנינו את המכונית בכניסה לכפר הקטן הבנוי על המים. סירות קטנות עוברות בין הבתים. בכפר מספר גשרים מעל המים וכיכרות עם מסעדות וחנויות קטנות. עברנו בסנט מקסים (Sainte Maxime) התוססת ועצרנו ב- Frejus.נסענו ל-St-Raphael סאן רפאל והמשכנו לכיוון Cannes בדרך הנמתחת לאורך מספר קילומטרים בחופים, כשמצד אחד חולות לבנים וים תכול מהצד השני. מאחורי שדרת הדקלים יש איזור יוקרתי המאכלס מלונות פאר, בוטיקים ומסעדות. סיימנו ב-אנטיבּ (Antibe) התיישבות יוונית, שנכבשה על ידי הרומאים ואלה הפכו אותה לעיר הגדולה ביותר באזור. נעזרנו בהכוונה כדי להגיע למלון בשעות אחה"צ ויצאנו לארוחה במקדונלד שנמצא במרכז מסחרי גדול וסמוך. רק אחר כך גילינו כי בקומה השנייה יש מסעדה בשרות עצמי ושתינו שם קפה ותה.

23.6 שבת - לינה מוזמנת בניס, HOTEL CARLYNA

מצאנו את בית המלון בעזרתם האדיבה של המקומיים, פרקנו מזוודות, מלאנו דלק והחזרנו את הרכב, ששירת אותנו נאמנה בכל הטיול, למוסך. בסמוך למלון נמצאת כיכר מאסנה המרכזית Place Massena וקרוב אליה טיילת האנגלים PROMENADE DES ANGLAIS. קיבלנו מפות של ניס ומונקו בלשכת התיירות ושמנו פעמינו לשוק הפרחים במדרחוב סאליה Course Sleya, שבעיר העתיקה. אחר כך מגיעים לדוכני ירקות, גבינות, פירות מסוכרים ומרציפנים. שוטטנו ברחובות הצרים ונכנסנו בחינם למוזיאון PALAIS LASCARIS: ראינו בית מרקחת עתיק, כלי נגינה וגובלנים. בראש גבעת המצודה של ניס COLLINE DU CHAFEAU, 90 מטר מעל העיר העתיקה, ראינו כמה יפים בתיה של ניס, אדריכלות הבל-אפוק – הבתים צבועים בגוני פסטל רכים. טיפסנו אל מרפסת התצפית בשביל מתפתל מרחובות העיר העתיקה. ניתן לראות את כל מרכז העיר ואת החוף המעוגל של המפרץ. תצפנו לעבר הקתדרלה הרוסית, שהוקמה בידי הצאר ניקולאי השני, השליט האחרון של אימפריה הרוסית. ירדנו, חזרנו למלון דרך העיר העתיקה, נחנו ושוב יצאנו. תמורת 8 יורו ניתן להצטרף לסיור בן 45 דקות ברכבת מצועצעת קטנה בשם Trains Touristiques di Nice, המתחילה את הסיור ליד הטיילת המפורסמת הסמוכה לים ממשיכה דרך העיר העתיקה והנמל למרומי המצודה. המלון שכן בצמוד לגלארי לה פייט. נכנסנו לשם והמחירים זעזעו אותנו. בשכונת CIMIEZ המרוחקת קצת מן המרכז פועלים שני מוזיאונים מעניינים ומגיעים אליהם בקו 22 או 15 מהעיר:מאטיס ושאגאל. מוזיאון מאטיס פועל בווילה גדולה ואדומה ששמה דז ארן דה סימייה ומכיל יצירות מכל התקופות. הכניסה חינם אך הגענו מאוחר ומצאנו קונצרט בסמוך. חזרנו מבלי לשלם (עד 75 דקות ודמי נסיעה:1 יורו). טיילנו בטיילת האנגלים הנחמדה.

24.6 ראשון - לינה מוזמנת בניס, HOTEL CARLYNA

השכמתי כדי לצלם את המרתון בניס: ריצה ומרוץ אופניים שהחל ב-0630. כיוון שהעיר נסגרה נסענו ברכבת למונקו תמורת 2.7 יורו. בדרך התבוננו בעיירות מצוירות כמו Beaulieu Sur Mer; סן ז'אן קפ פרה Saint Jean Cap Ferrat; אזה EZEולה טורבי La Turbie. ירדנו רגלית לכיוון הנמל. נסענו באוטובוס (2 יורו) לקזינו הנהדר והמפורסם ביותר בעולם. ניתן להיכנס לאולם הכניסה בחינם אך לא הורשנו לצלם. מי שרוצה להיכנס לאולם ההימורים ישלם 10 יורו. ליד הקזינו מלון וקפה פאריס. נסענו באוטובוס (2 יורו) לארמון הנסיך PALAIS PRINCIER וציפינו בחילופי המשמרות של חיילי המשמר המלכותי. המשכנו לקתדרלה הענקית. גם כאן יש רכבת זעירה MONACO TOURS, שתמורת 8 יורו ניתן לנסוע באתרים המפורסמים. חזרנו לניס באוטובוס מס' 100. כל אחד שילם 1 יורו. חזרנו לעיר העתיקה וקינחנו בגלידה ב- Fenocchio Glacier: גלידה איכותית. בגלידרייה 96 (!) סוגי גלידה. אכלנו ארוחת ערב במסעדת דגים וקינחנו בתה וקפה ברחובות הפנימיים שליד טיילת האנגלים. צילמנו את הרצים האחרונים של המרתון המתיש ולסיום צילמנו זיקוקי די נור לציון סיום המרתון.

25.6 יום שני

חיפשנו מונית והלכנו רגלית מהמלון, הספקנו להגיע לאוטובוס 99 בתחנה הרכבת המרכזית של ניס בשעה 0800 ושילמנו 4 יורו כל אחד.

הערות: מסעדות פתוחות 1200-1400, 19:30-21:30. נסיעה: כבישים מהירים autoroute מסומנים באות A. כבישי אגרה מסומנים ב- T או במילה peage. כבישים בין עירוניים המסומנים ב- D או N. חשמל: 2 פינים עגולים (אין פין שלישי להארקה). רכב: חנייה חינם בימי ראשון בפס כחול. קנס על מהירות מופרזת: 400 יורו.