יש לכם שורשים ברומניה? הפוסט הזה הוא בשבילכם.

כ- 850 אלף יהודים חיו בשטחי רומניה הגדולה ערב מלחמת העולם השנייה. קרוב למחצית מהקהילה היהודית נרצחה בשואה, ורוב אלה ששרדו עזבו את רומניה. בישראל יש קהילה רומנית גדולה. בסיורים שלי אני פוגשת רבים מצאצאי יהודי רומניה שמספרים לי שהם לא כל כך מכירים את ההסטוריה המשפחתית, או שיש להם רק רסיסי מידע אבל חסרה להם התמונה המלאה.

מאיפה ברומניה המשפחה הגיעה? אני שואלת. ורבים עונים לי סבא נולד ברומניה אבל בבית דיברו הונגרית. ואנשים לא יודעים ולא מבינים את האירוע ההסטורי של סיפוח שטחים מהונגריה לרומניה. לפעמים אני עוברת בסיור ליד קונידטוריה שמתמחה במאפים מאיזור בוקובינה, המחוז הצפון מזרחי של רומניה. וקורה לא פעם שאחד מחברי הקבוצה מספר בהתרגשות שסבתא הייתה מכינה פלצ'ינטה בדיוק כמו זאת שיש בויטרינה, ואוכל כדי להיזכר שוב בטעמים של הבית. וגם צאצאים של יוצאי העיר יאשי מספרים שסבא ניצל מהרכבת, אבל מעבר לכך לא כל כך מכירים את הסיפור המלא של הפוגרום הנורא ביוני 1941. אלה הן רק כמה דוגמאות של המפגשים שלי עם צאצאי יהדות רומניה הגדולה שמגיעים לחופשה בבוקרשט, ובזמן הסיור, כשאני מספרת את קורותיה של הקהילה היהודית, נופלים להם אסימונים.

אנשים צמאים להכיר את הסיפור ההסטורי של המשפחה שלהם

גם אני לא מספיק מכירה את ההסטוריה של המשפחה שלי, הוריי וסבתי שכבר הלכו לעולמם לא ששו לספר. גם אני ניזונה מרסיסי מידע לגבי קורותיה של משפחתי, משפחה מעורבת משני קצוות שונים של כדור הארץ, שונים לא רק גאוגרפית אלא גם תרבותית. לפני כעשר שנים מסרתי מיטת תינוק לאילן שיינפלד, אב יחידני, סופר ומשורר, שהביא לעולם תאומים בעזרת פונדקאית. כשהוא הגיע לביתי לאסוף את המיטה הוא העניק לי במתנה ספר פרי עטו בשם "מעשה בטבעת". לאילן לא היה מושג שהמתנה התמימה פתחה לי צוהר לסיפור המשפחתי האישי שלי של הגירת יהודי מזרח אירופה לדרום אמריקה בתחילת המאה העשרים. את הרומן עב הכרס בלעתי ברעבתנות וסקרנות, ולא הנחתי אותו מהיד עד שסיימתי.

כשבתי הבכורה כתבה עבודת שורשים בכיתה ז' נרתמתי לעזור לה. חשבתי שילד בן 12 עדיין לא בשל לכתוב עבודת מחקר מעמיקה בלי לקבל עזרה משמעותית מההורים. האמנתי שהחוויה המשותפת של הילד עם הוריו היא חלק מהתהליך הנכון לכתיבת עבודת שורשים משפחתית, במיוחד במשפחה כשלנו שהגיעה משלל תפוצות העולם. מה שקרה בפועל הוא התמסרות טוטאלית שלי לחקר המשפחה, סריקת עשרות מסמכים ותמונות, וספר זכרון אחד של משפחה מגוונת שאבותיה היגרו לישראל מכמה קצוות תבל.

רומניה הגדולה, מדינה שמורכבת מכמה מחוזות שהתאחדו יחד למדינה רק בעידן המודרני. האיחוד עם מולדובה במחצית המאה ה- 19, הסיפוח של טרנסילבניה במלחמת העולם הראשונה, אובדן שטחים משמעותיים ממולדובה לבריה"מ במלחמת העולם השנייה. שטחים אוחדו, שטחים נכבשו ושטחים נלקחו, לכל אירוע הסטורי יש השלכות על האוכלוסיה, ולכל מחוז ואיזור ברומניה יש סיפור ייחודי שהוא רק שלו.

טיול שורשים הוא לא סתם עוד טיול

חקר השורשים המשפחתיים הוא במידה רבה מסע רגשי, מסע של חזרה לילדות, מסע של למידה, מסע של השלמה, של טעמים שנשכחו, של זכרונות שהודחקו, של כעס, של חמלה, של יצירת גשרים, של חיבור מחדש, ולפעמים זה אפילו מסע שמערב רגשות של אכזבה.
יש אנשים שמקדישים את ימיהם לליווי משפחות שרוצות לעבור את מסע השורשים, יש אנשים שהתמקצעו באיזורים מסוימים או אחרים ברומניה, יש מי שיודעים לתת תמיכה של ידע, גאוגרפיה, לוגיסטיקה, קשרים, וכל מה שנדרש כדי לסייע בידיכם להרים טיול שורשים שיהיו בו כל המרכיבים שאתם מחפשים.

אם אתם מתכננים טיול שורשים משפחתי ברומניה, כיתבו לי ואשמח לעזור לכם למצוא את האנשים הכי מתאימים בכל נושא שתבקשו. שלחו לי הודעת ווטסאפ ונדבר.