עד שלא חוויתי חורף בבוקרשט לא באמת ידעתי מה זה חורף אמיתי

מתישהו במחצית שנות התשעים נפרדתי מירושלים שהייתה עיר החלומות שלי מילדות, עיר שבחרתי ללמוד ולחיות, וקיוויתי להישאר בה עוד שנים רבות, עד שהחיים עשו סיבוב פרסה לשפלת החוף. המעבר לגושדן, במקביל להקמת משפחה ואובדן מקום עבודה מעולה, היה מלווה בשנתיים של אבל בגין פרידה מהעיר האהובה עלי בעולם ומהחיים הסטודנטיאלים המרתקים. יחד עם אלה נפרדתי מכל בגדי החורף שכבר לא הזדקקתי להם כי בישראל, חוץ מאשר בירושלים בגליל ובגולן, אין ממש חורף אמיתי.

יותר מעשרים שנה לא היה לי מעיל, ואז הגעתי לבוקרשט

מרבד שלג בוקרשט בחורף, צילום יעל פרי

בכל אחד מארבעת החורפים שעברתי בבוקרשט קרה לי אסון קטן, לא משהו שהיה בלתי נמנע, אלא תוצאה של חוסר זהירות והתנהגות שאינה מתאימה למזג אוויר המאפיין את מזרח אירופה בחודשי החורף הבאמת קשוחים. יש אנשים שלוקח להם זמן לשנות הרגלים ישנים, בטח כשמעורב בזה אגו ותחושת מסוגלות עצמית בלתי מותאמת למציאות. שילמתי מחירים, בעיקר בריאותיים, בין היתר יד שבורה אחרי שיצאתי לסיור בעיר שהפכה בן לילה למשטח החלקה על הקרח ולא נעלתי נעליים עם סוליות נגד החלקה, או דלקת ריאות חריפה שהתלבשה עלי והסתבכה כהוגן אחרי שיצאתי מהבית עם שיער רטוב באמצע דצמבר וזכיתי בחוויה מפוקפקת להכיר מחלקת אשפוז בבית חולים ציבורי בבוקרשט מבפנים בשנת קורונה, ויש עוד דוגמאות לאסונות קטנים בגין התנהגות בלתי אחראית שלא מוסיפות לי כבוד.

הכלבים שלי דווקא גילו סבילות גבוהה לשלג

לייקה וזוריק צמד רועים גרמנים מתענגים על השלג, צילום יעל פרי

לייקה וזוריק, שני הכלבים שלנו שנולדו בישראל החמה ועברו איתנו לבוקרשט, גילו את הכייף שבמשחק שלג, והקור הזה לא מזיז להם את קצה הזנב. אותי לעומת זאת החורף פה ברומניה קצת מפחיד, אחרי חוויות העבר, במיוחד שהשנה הוא הקדים להגיע כבר בתחילת אוקטובר, עונה שבהחלט מצופה ממנה לתת לנו ליהנות מעוד קצת תמונות של שלכת וסתיו.

אז הנה כמה טיפים שלי על חופשת חורף בטוחה בבוקרשט

עקבו אחרי תחזית מזג האוויר: בכל טלפון נייד יש אפליקציה חינמית שנותנת תחזית 10 ימים קדימה. ברירת המחדל היא לפי זיהוי מיקום אבל אפשר לבחור כל יעד אחר בעולם. אם אתם מתכננים לצאת מבוקרשט להרים, דעו כי עשויים להיות הבדלים דרמטיים בכמויות משקעים קור ושלג בין אזורים שונים ברומניה, אז בידקו כל אזור שמתכננים להגיע אליו.

התלבשו בהתאם: חורף בבוקרשט זה לא משחק ילדים, ולהתלבש בהתאם זה לא מה שאתם מכירים מישראל, ומומלץ לכלול בו: ביגוד טרמי מתחת לבגדים, גרביים עבות, נעליים גבוהות סגורות ואטומות לרטיבות ועדיף עם סוליות למניעת החלקה, כובע, מגיני אוזניים, צעיף, כפפות מצוינות, מעיל ממש איכותי. אם בכל זאת הגעתם לבוקרשט לא מצוידים עד הסוף, תמיד תוכלו לעצור בסניף דקטלון בבניאסה, הנמצא ממש על אם הדרך משדה התעופה לעיר, ולהצטייד במה שחסר ובמחירים די נוחים. כמו כן, אפשר להשיג בדקטלון סוליות גומי עם מסמרים, שמתלבשות על סוליות הנעליים שלכם, כדי להימנע מהחלקה על שלג.

להתלבש בשיטת הבצל: מקומות סגורים כמו מסעדות, בתי מלון, מוזיאונים, רכבת תחתית ועוד מחוממים יתר על המידה בחורף, לכן לבוש בשיטת הבצל יעזור לכם להתקלף מעודף בגדים במהירות. בכל קניון עומדים לרשותכם לוקרים בהם תוכלו לאפסן מעילים ובגדים מיותרים וכן שקיות של הקניות שעשיתם, כדי לפנות את הידיים לעוד קניות.

נהיגה: אם החלטתם לשכור רכב ולנהוג בעצמכם, חשוב לוודא בחברת ההשכרה כי ברכב מותקנים צמיגי חורף. על פי החוק כל כלי הרכב ברומניה מחויבים לעבור לצמיגי חורף כבר בחודש נובמבר, וכדי להבטיח את עצמכם בעניין הזה השכירו רכב רק דרך חברת השכרה גדולה ומוכרת גם אם זה יעלה לכם קצת יותר יקר. בענייני בטיחות בחופשה זול עלול להתברר כמאוד יקר אם משהו משתבש. בזמן הנהיגה סעו לאט, הרבה יותר לאט ממה שאתם רגילים בישראל. אם יוצאים מהעיר להרים יש אזורים גבוהים ששורר בהם ערפל כבד ושם צריך להיזהר עוד יותר. אדגיש כי אם אתם לא יוצאים מבוקרשט אין שום צורך לשכור רכב. בעיר יש תחבורה זמינה וזולה. במידה ואתם חוששים לנהוג ובכל זאת מעוניינים לצאת לטיול מחוץ לבוקרשט, תוכלו להשתמש בשירותים של נהג/מדריך מקומי שיש לו ניסיון בנהיגת חורף. אם תרצו המלצות על מדריך או חברת השכרת רכב אתם יכולים לפנות אלי בפרטי (פרטי התקשרות בסוף הפוסט).

אם חשקה נפשכם להחליק על הקרח, במהלך החורף נפתחים בבוקרשט משטחי החלקה רבים, ובעיקר בחודש דצמבר לקראת חג המולד זאת חוויה חגיגית נהדרת. המשטח הכי מדליק הוא בפארק צ'ישמיג'יו, כאשר האגם מתרוקן ממים וחלק ממנו הופך למשטח החלקה גדול.

עץ אשוח נשאר ירוק גם בחורף, צילום יעל פרי

החדשות הטובות הן שהסיורים שלנו בבוקרשט יוצאים גם בחורף

כיוון שחרטנו על דגלנו להנגיש את הסיורים שלנו לכולם, אנחנו לא נרתעים ממזג אוויר קיצוני, לא בקיץ הלוהט וגם לא בחורף הקפוא. לכן אנחנו ממשיכים להוציא את הסיורים שלנו בעיר, מתלבשים חם ויוצאים לדרך עם חיוך ורוח טובה. יש רק מזג אוויר אחד שיגרום לנו לבטל סיור, ולא בגלל סופת שלגים, אלא מול רוחות חזקות וטמפ' נמוכה מאוד. תוכלו להזמין דרכנו סיור היכרות רגלי, סיור קולינרי, סיור ברכב (פרטי בלבד), וטיולים מחוץ לבוקרשט (פרטי בלבד). הסיורים שלנו מתאימים לכל גיל, מילד ועד קשיש, הן ברמת המסלול והן ברמת התוכן. המוטו שלנו הוא לכבד את כל מי שבוחר להגיע לסיור איתנו, ולכן לא ננמיך את רמת הסיור בגלל ילדים, ועם זאת יש לנו דרכים לגרום להם לגלות עניין בתכנים שלנו. וזה באחריות על סמך ניסיון של מאות ילדים שהשתתפו בסיורים שלנו והיו מרותקים לתכנים.

משפחת אדלר, סיור עם ילדים שהיה מושלם

הצטרפו לסיור היכרות שלנו בבוקרשט. להזמנת סיור כיתבו לי הודעת ווטסאפ למספר 0040746683714, או לחצו כאן ותתחברו ישירותאפשר גם במייל [email protected]. מזמינה אתכם להצטרף לקבוצת הפייסבוק אוהבים את בוקרשט. ובקישורים הבאים תוכלו לקרוא חוות דעת של אנשים רבים שסיירו איתי בבוקרשט, וטרחו לכתוב בעמוד הפייסבוק של Travel With Yael או ממש כאן באתר למטייל.

לסיום עוד תמונה ממש מדליקה שצילמתי בבוקרשט בחורף שעבר ליד הבית

כותרת התמונה "צא דיבוק צא"