חבל אלזס – כריסמס 2019

טסנו מישראל ביום ב' 23/12/2019 עם חברת פגסוס התורכית מנתב”ג לש”ת סביחה באינסטנבול ולאחר המתנה של שעתיים המשכנו לש”ת באזל שם נחתנו בסביבות השעה 12:00 בצהריים.

לקחנו רכב מחברת יורופקאר בצד השוויצרי (כי שם מקבלים כברירת מחדל צמיגי חורף איתם ניתן גם להיכנס לגרמניה). כטוב ליבה של הפקידה באותו יום שודרגנו וקיבלנו רכב מסוג סקודה סקאלה (1.5 טורבו עם כל הפיצ'רים הקיימים למעט GPS).

לאחר שבדקנו את הרכב נסענו לצימר שהוזמן מבעוד מועד (בתקופת הכירסמס המקום עמוס מטיילים ותיירים מכל רחבי אירופה).

הצימר שהזמננו נקרא MAISON D'HÔTE LA ROMANCE ונמצא בעיירה DIEFFENBACH-AU-VAL.

אתר הצימר : http://www.la-romance.net/language/en/home/

אנחנו קיבלנו את חדר ROSE שבקומה הראשונה.

לציין כי כל ששת החדרים בצימר מתוכננים בטוב טעם, יפים ונעימים. גם מבחינת המראה וגם מבחינת הנוחות.

בחדר שלנו יש בנוסף לחדר הגדול חדרון קטן ויפה

הנוף הנשקף מהחדר:

בחדר קיים חדר שירותים נקי ומצוחצח עם שירותים ומקלחת וכמובן מייבש שיער, סבונים/שמפו ומחמם מגבות. מים חמים, כל הזמן ובשפע.

במלון גם חדר לארוחת בוקר מסודר בטוב טעם עם נוף נפלא של ירוק.

ארוחת הבוקר כוללת לחמים טריים (אוי הבאגט הצרפתי), מבחר נקניקים, מבחר גבינות צהובות, שתיה חמה וקרה (מיץ תפוזים), ריבות, דגני בוקר וכמובן ביצים (רכות/חצי קשות/קשות). העדר ירקות קצת הפריע אבל הצלנו לשבוע גם ללא.

לאחר שהתמקמנו במלון נסענו מיד לתחנתו הראשונה, הכפר Kaysersberg. עם ההגעה לכפר נתקלנו במגרשי חנייה עמוסים לעייפה ובתחילה היה נראה כי הסכוי למצוא חניה קלוש. נסענו לכיוון החניה החיצונית ברח' Allée Stoecklin ומשם נכנסנו לכיוון העיר העתיקה ושוק הכריסמס.

וככה נראית העיירה “מבפנים”

לאחר שחרשנו את הכפר חזרנו לצימר לישון ולאגור כוחות ליום המחר, ערב חג המולד 24/12/2019. זה המקום לציין כי באתר חג המולד באלזס ראינו מתי פתוחים שווקי חג המולד בכל מקום ולכן החלטנו לבלות את ערב חג המולד בשטרסבורג ואילו את היום שאחריו בקולמר.

ביום שלישי 24/12 לאחר ארוחת הבוקר נסענו לשטרסבורג, עניין של כ-50 ק”מ. הגענו לחניון אוסטרליץ שהיה עדיין ריק והחננו את הרכב.

הלכו לעיר שזה עתה התעוררה ודוכני חג המולד החלו רק להיפתח אבל תכננו ללכת לטייל בעיר ולקראת אחה”צ והערב להסתובב בין הדוכנים.

הגענו לקתדרלה, התפעמנו מיופיה גם החיצוני וגם הפנימי.

לאחר הביקור בקתדרלה שמנו פעמינו לכיוון כיכר קלבר בה נמצא עץ חג המולד הגבוה באירופה. כיכר קלבר (Kléber) היא הכיכר המרכזית של העיר, היושבת בלב האזור המסחרי. הכיכר קרויה על שמו של הגנרל ז'אן בטיסט קלבר ובמרכזה ניצב גם פסלו הירקרק. האווירה כמו שניתן להתרשם מהתמונות נעימה ובערב חג המולד גם צבעונית.

בהגיענו לכיכר כבר החלו החנויות והדוכנים להפיתח וגם הרכבים המפורסמים שנפתחים לחנויות בשווקים הנודדים החלו במימכר הגבינות והבשרים

המשכנו בטיול הרגלי לכיוון רובע Petite France, צרפת הקטנה. הבניה ברובע הזה מתאפיינת בבתי עץ עם מסגרות בשחור ולבן, הניצבים לאורך הנהר ומאפשרים להתנתק מהשאון וההמולה האורבנית הנמצאת ממש מספר מטרים משם.

הגענו כבר לכיוון הצהריים והחלטנו לחזור לכיוון הקתדרלה ולקחת משם את הסיור בספינה המשייטת בתעלות.

רכישת הכרטיסים מתבצעת ע”י מכונה אוטומטית שניתן להמיר את השפה לאנגלית. בחרנו בסיור של 45 דקות ושטנו לאורכו של הנהר כאשר אנו מקבלים הסבר באנגלית במערכת השמע של הספינה – לכל נוסע אוזניות בהם ניתן לבחור שפה (אין עברית)

עם סיום השייט כבר ירד הערב והתחלנו בסיור הלילי בעיר.

סיימנו את סיורנו בשטרסבורג לא לפני שהלכנו לבית הכנסת והשתתפנו בהדלקת נרות חנוכה.

גילוי נאות, היות ומדובר בקהילה חרדית ולא בחבדניקי”ם, הקטע של חנוכה הוא מסובך יותר אך לא פה המקום להרחיב.

חזרנו לצימר לאחר ארוחת ערב.

למחרת יום רביעי 25/12/19, הבטיחו לנו שהכל סגור למעט אי אילו מסעדות ובתי קפה.

ניחא. הסתדרנו עם זה לא רע.

הגענו לקולמר בבוקר ומצאנו חנייה ב- Rue Turenne סמוך ל- Museum of Natural History and Ethnography.

החניה, לשמחתנו, צמודה לונציה הקטנה, שם התחלנו את סיורנו.

לאחר התעלות מיופיו של המקום החלנו בסיור בעיר העתיקה.

וגם פה נכנסו לכניסה לראות את תחילתה של המיסה בבוקר חג המולד

המשכנו לטייל בעיר העתיקה.

וגם פה הגענו לבית הכנסת שהיה סגור ומסוגר.

בסיורנו בעיר הגענו, כמובן, לראות את ציורי הקיר שעל חזית המונומנט ההיסטורי Pfister Maison, הממוקם ברחוב Rue des Marchandse ונחשב לאטרקציית חובה במהלך השיטוט בעיר.

שורשי העיירה מתחילים אי שם במאה ה-13 ומרכזה נמצא בתוך חומות עתיקות. בעיירה ניתן לראות את סגנון הבניה האלזסי – בתים עתיקים, צמודים אחד לשני שכל בית בצבע אחר, קורות עץ מקשטות את חזיתות הבתים, בגגות רעפים עתיקים והרבה ירוק שבחורף נראה קצת פחות. אנו הסתובבנו בדוכני שוק חג המולד בכיכר השוק – Place du Marché והמשכנו לאחר מכן ברחוב השוק – Rue du Marché, רחוב לא ארוך מלא בבתי קפה ומסעדות. בקצה הרחוב מגיעים, כאמור לבית הכנסת ולשער החומה העתיק, משם אפשר לצאת לסיור מסביב לחומות העיר. תשומת לב מיוחדת יש לתת לשני חנויות הסמוכות לבית הכנסת. האחד חנות מאפים של רשת Maison Alsacienne de Biscuiterie והשניה, חנות של השוקולטייר Jacques Bockel.

מאוברני המשכנו ל- Gertwiller.

מה מיוחד בעוד כפר על דרך היין? ובכן, בכפר הזה יש מסורת עתיקה של הכנת לחם ג'ינג'ר המשמש להכנת עוגות ועוגיות מקושטות. ניתן להתרשם מהכנת הלחם ואף לטעום (די מזכיר דובשניות שאצלנו בארץ) בשני מקומות עיקריים:

1. חנות ליפס שנמצאת במרכז הכפר, שנראית כמו הבית של עמי ותמי.

1. מוזיאון לחם התבלינים והחנות של פורטוונגר (Fortwenger). נכנסנו למוזיאון ולחנות הצמוד אליה. המחשה של הכנת הלחם לא קיבלנו בגלל החג אבל מבחר עשיר של לחמים והמון צבע קיבלנו גם קיבלנו.

יום שישי 27/12/2019

ביום שישי נסענו לבקר שני כפרים שכבר היינו בהם בעבר, אבל היינו חייבים לחזור אליהן שוב. היופי והיין, אילו הסיבות.

הכפר הראשון אליו הגענו: Ribeauville - ריבוויל הוא כפר מוקף כרמים ונחשב לבירת יין הריזלינג של האזור. הכפר גדול יותר מריקוויר ובו מדרחוב מרכזי עם בתי אבן ועץ ציוריים מימי הביניים משני צידיו וחנויות רבות, מסעדות ובתי קפה.

מהמדרחוב יוצאות סמטאות, בהן חנויות יין. הכפר מתגאה ביקב Trimbach הידוע באיכות הגבוהה של תוצרתו.

די בשעה אחת לביקור בכפר. גם פה יש מסעדות המתמחות במאכל המקומי הנפוץ – Tarte Flambee, מעין פיצה דקה עם גבינות וקרם. האנינים יכולים להזמין תוספות של נקניק ועוד.

בכניסה לכפר חנות גדולה של השוקולטייר Daniel Stoffel. החנות נמצאת בכתובת RIBEAUVILLE Route de Guémar. גילוי נאות – מחירים לא זולים כלל וכלל.

המשכנו לכפר Riquewihr - כפר מוקף חומה, שהרחוב המרכזי שלו הוא אחד היפים בדרך היין. ברחובות אוירת חג. מאות אנשים הסתובבו ברחובות הקטנים ובכל מקום “עמדות” למכירת יין חם. גם בכפר הזה, הרחובות מאוד צרים וציוריים כי המקום עצמו די קטן ובנוי מרחוב ראשי שבו מסעדות וחנויות מזכרות ומעט רחובות קטנים מסביב. בקצה הרחוב הראשי נמצא מגדל פעמונים ובסמוך לו רחוב היהודים. דרך כיכר חצר היהודים, מגיעים למגדל הגנבים ששימש בעבר כבית כלא.

בהמשך היום עברנו לשלב הקניות ונסענו למרכז קניות Centre Commercial Shop'iN Houssen ולאחר מכן לצידו השני של הכביש (E-25) למרכז קניות של Rosenkranz (חנות C&A). חזרנו למלון מלאים..למלא את המזוודות במתנות לנכדים.

למחרת, יום שבת 28/12 נפרדנו בברכות חמות מהצימר. זה המקום לציין את המקום. נהננו מכל רגע ותודה ענקית לקורין, בעלת המקום על הארוח ועל הסיוע במפות, הסברים והדרכה. היה נפלא. ממליצים בכל לב.

שמנו פעמנו לכיוון Saint-Louis, סמוך לשדה התעופה למלון Hotel ibis Aéroport Bâle Mulhouse. אתר המלון: https://all.accor.com/hotel/5612/index.en.shtml?dateIn=2020-01-07&nights=1&compositions=2&stayplus=false

לאחר ששמנו את המזוודות במלון, חזרנו לכפר נוסף נוסף, על פי המלצת חבר – Eguisheim.

הכפר אגיסהיים הוא כפר אלזסי טיפוסי אשר ממוקם על דרך היין באלזס חמישה ק"מ דרום-מערבית מהעיר קולמר. בדומה לכפרים רבים מאלזס מוקף הכפר בגבעות בהן ניטעו כרמים עוד בימי הביניים. הכפר עבר את התהפוכות שעברו על אלזס כולה, הוא נכבש על ידי הגרמנים במלחמת פרוסיה-צרפת וסופח לגרמניה ב-1871 עד שבשנת 1919 נחתם חוזה ורסאי לפיו כל השטחים שנכבשו על ידי הקיסרות הגרמנית הוחזרו לצרפת (סעיף 51). בשנת 1940 נכבשה אלזס שוב על ידי גרמניה הנאצית וסופחה לרייך השלישי. לאחר סיום מלחמת העולם השנייה סופחה אלזס שוב לצרפת.

אגיסהיים ידוע ביינות הלבנים המיוצרים בו ובמיוחד יין גווירצטרמינר. קירבתו של הכפר לדרך היין ויופיו הייחודי מושכים אליו תיירים רבים, אגיסהיים נבחר לכפר האהוב ביותר על הצרפתים בשנת 2013.

בדרך חזרה למלון עצרנו לאכול במסעדת Buffalo Grill Colmar Wintzenheim – סטייקים ברמה בינונית. לא מעבר לזה.

אתר המסעדה: https://www.buffalo-grill.fr/restaurant/colmar-wintzenheim

חזרנו למלון ללילה אחרון וסידור המזוודות.

למחרת, יום א' 29/12/2019 נסענו לפני הצהריים לשדה התעופה להחזיר את הרכב. כמו שכתבתי, הרכב נלקח מהצד השוויצרי ורציתי להחזירו לאותו מקום כדי להודות לפקידה על הרכב הנפלא שקיבלנו.

אז כמה תובנות:

1. בתאום מוקדם ניתן להחזיר את הרכב לסניף יורופקאר בצד הצרפתי מבלי להיות מחוייב בגין החזרת רכב במדינה שונה ממדינת הלקיחה. מומלץ לבדוק קודם ולוודא שהכל בסדר ואין שינויים.
  2. לגבי ניווט לצד השוויצרי. הדבר די פשוט. החניות של הרכבים השכורים הם חניות 10. בצד הצרפתי החניון הוא F10 ובצד השוויצרי S10. מגדילים את התמונה בתוכנת הניווט עד שרואים את החניון S10 ומסמנים אותו כיעד להגעה. מכאן הכל פשוט. בנסיעה יש גם שלטים המכוונים לחניון הרכבים השכורים עם הסימון CH (שוויץ) דבר שמקל מאוד.

לאחר החזרת הרכב, קניות אחרונות בחנויות DF, בידוק בטחוני, ביקורת דרכונים ואנחנו בדרך הארוכה הביתה, טיסה מבזל לאיסטנבול, המתנה באיסטנבול של מעל שש שעות (בלאונג') וטיסה לישראל.

הגענו עייפים אך מרוצים אור ליום שני 30/12/2019, בשעה 01:00. המתנה למזוודות (כן יגיעו, לא יגיעו) בסוף הגיעו. יצאנו בכיף מהשדה ב – 02:00. יום ארוך של חזרה לארץ.

לסיכום:

חבל אלזס, על האזורים האורבניים הגדולים, שטרסבורג וקולמר ועל הכפרים הקטנים יותר ודרך היין , יפייפיים ומקושטים למכביר ערב חג המולד. שווקי חג המולד יפים, ססגוניים ומושכים את העין, ריחות הבשרים, הגבינות, המאפים והיינות החמים מעוררים את התיאבון והחגיגה פשוט מושלמת.

שנה אזרחית טובה (2020) לכולם.