פתיחה: יצאנו לחופשה זוגית קצרה בברלין. החופשה ארכה ארבעה ימים מלאים ושני ימים לטיסות. והתקיימה בסוף פברואר. מזג האוויר היה קררר בין 6 ל 11 מעלות, כאשר אחד הימים היה גשום לכל אורכו.

טיסה: טסנו עם חברת easyJet . הטיסה יצאה מטרמינל 3.

לינה: שכרנו לינה במלון NH Collection Berlin Mitte Friedrichstrasse הממוקם במקום מרכזי מאוד צמוד לתחנת Friedrichstrasse דבר שאפשר לנו להגיע כמעט לכל אתר בלי להחליף רכבות ובמהירות., למלון ציון 9.0 ב Booking.

הסעה משדה התעופה וחזרה: השתמשנו בשירותי ההסעה של טוני 0049-17630435366 במחיר של 35 אירו לכיוון בנסיעה פרטית או 30 אירו במידה ונוסעים עם נוסעים נוספים. המחיר תלוי ביעד בברלין. השירות היה ללא דופי.

ניווט בעיר: לניווט רגלי ובתחבורה הציבורית השתמשנו באפליקצית Google Map

כרטיסים: כרטיסים לביקור ברייכסטאג הוזמנו מראש . באתר הבא: רייכסטאג. שימו לב לא מספיק לקבל אישור מיידי (בגרמנית) למועד שבחרתם צריך לקבל הודעה נוספת עם לוגו של הנשר של הבונדסטאג.

היום הראשון

ביום הראשון תוכנן מסלול ההליכה הבא:

בדרך לארוחת הבוקר עברנו ליד אנדרטת משלוח הילדים המרגשת

את ארוחת הבוקר אכלנו במסעדת “פלמינגו” שנמצאת ליד המלון (ארוחת הבוקר במלון הייתה יקרה), מומלץ בחום (חבל שהמסעדה סגורה בשבת וראשון).

את יום הטיול התחלנו בבית השוקולד “ריטר ספורט”. שימו לב, המקום נפתח רק בשעה 10

ליד בית השוקולד נמצאת כיכר ז'נדרמרקט שמקיפים אותה בית האופרה והקתדרלות הגרמנית והצרפתית.

המשכנו לחנות השוקולד “ראוש” שבה יש פסלים משוקולד ובנוסף מוכרים פרלינים

ובמעבר חד עברנו לכיכר בבל שבה שבה שרפו הנאצים כ- 20 אלף ספרים ובמרכזה אנדרטת “הספרייה הריקה”. ליד הכיכר נמצאת אוניברסיטת הומבורט, האוניברסיטה העתיקה בברלין שבה לימדו מפורסמים רבים בינהם אלברט איינשטיין. בכניסה לאוניברסיטה יש אבני שפה עם שמות של סטודנטים מהאוניברסיטה שנספו בשואה.

באי תנועה במרכז הכביש נמצא פסל של המלך פרידריך השני

המשכנו לבית המשמר החדש שבמרכזו אנדרטה מרשימה

בהמשך נכנסנו לקתדרלה של ברלין. הקתדרלה יפה מבחוץ ומבפנים, הכניסה בתשלום וצריך להשאיר תיקים בלוקרים הנמצאים ברחבת הכניסה לקתדרלה. יש אפשרות לטפס לתצפית.

המשכנו לאי המוזאונים ונכנסנו למוזאון “פרגמון” בפירוש המוזאון הבולט באי. יש אופציה לרכוש כרטיס לחמישה מוזאונים או כרטיס משולב עם פנורמת פרגמון. בחרנו באפשרות עם הפנורמה.

המוזאון מרשים מאוד וכולל מקדשים שלמים שהובאו מעירק סוריה ועוד, כגון שער אשתר.

המשכנו לפנורמה פרגמון , מבנה מעגלי המציג בתמונת ענק באופן ראליסטי כיצד נראו החיים בעיר פרגמון העתיקה.

לאחר מנוחת צהריים המשכנו לקניות באלכסנדרפלאץ.

היום השני

ביום השני נסענו כחצי שעה לעיר פוטסדאם ולארמון סנסוסי. מתחנת הרכבת בפוטסדאם לקחנו אוטובוס מספר 695 אל הארמון. המבנה מבחוץ והגנים מאכזבים, אולי בגלל שהגענו בחורף. אבל הארמון מבפנים נראה מרהיב ומפואר.

בסוף הסיור, יצאנו מהארמון , פנינו לכיוון הגנים וירדנו במדרגות לכיוון העיר.

בסוף המדרגות פנינו שמאלה, ולאחר הליכה קצרה, הגענו לשער ברדנבורג של פוטסדאם שממנו מתחיל המדרחוב המרכזי של העיר.

בהמשך קרוב לגשר המוביל אל תחנת הרכבת נמצאים המבנים המרשימים של כנסיית ניקולאס הקדוש ומוזאון ברבריני

בנסיעה ברכבת בחזרה לברלין ראינו די הרבה גרפיטי על הבתים

לאחר מנוחה קצרה במלון הלכנו ברגל לכיוון ה- DRIVE סלון המכירות של פולקסווגן, שנמצא ליד אונטר דה לינדן במקום דגמי העתיד של הרכבים וכלי התחבורה שלהם.

המשכנו לאורך אונטר דה לינדן. בדרך לא פספסנו את החנות האיקונית של הרמזורים הברלינאים

וכמובן לא פספסנו את הדובים הברלינאים

הגענו אל שער ברדנבורג

משם מהשכנו שמאלה אל אנדרטת השואה ואל כיכר פוטסדאמר

ניכנסנו אל קניון ברלין שם קיבלנו את מפת הקניון עם הסבר בעברית, בקניון נמצא דגם של פסל הניצחון ואת העצים בכניסה כיסו בגופי תאורה .

היום השלישי

יום זה היה גשום מהבוקר עד הערב וניסינו למצות את המקסימום ממזג האוויר.

את היום רצינו להתחיל ברייכסטאג היות וביצענו הזמנה מראש, אבל הסתבר לנו שהאישור לשעה שקיבלנו ב- email בגרמנית לא היה סופי והיינו צרכים לקבל אישור נוסף עם לוגו של הבונדסטאג.

נאלצנו לפנות למשרד מעבר לכביש כדי לקבוע ביקור ליום המחרת.

מהרייכסטאג לקחנו אוטובוס קו 100 אל מגדל הניצחון שנמצא בגני טריגרטן

ניתן לראות מהכיכר של מגדל הניצחון את שער ברדנבורג

ומסביב לכיכר פזורים פסלים שונים

נסענו לכיוון הטופוגרפיה של הטרור. תערוכת תמונות בעיקר של לפני המלחמה ואחרי המלחמה לאורך שריד של חומת ברלין.

משם המשכנו רגלית אל צ'ק פוינט צ'ארלי. היה שם תור של תיירים שביקשו להצטלם מאחורי השקים של עמדת הבידוק.

צמוד לעמדה נמצאת “פנורמה ברלין” בה ניתן לראות תמונת פנורמה ענקית המציגה את החיים בברלין סמוך לחומה בשנת 1980. ניתן לראות את החיים התוססים בצד המערבי מול הגדרות והחיילים בצד המזרחי.

אחרי צעידה ארוכה בגשם (אין תחבורה נוחה) הגענו למוזאון היהודי של ברלין. לדעתנו המוזאון הוא אכזבה ובזבוז זמן לישראלים, במיוחד אם באים עם ילדים. ההסברים במוזאון שמו דגש על כישרונו של האדריכל שתכנן את המוזאון והמסרים שהוא מעביר בחללים השונים.

חזרנו להפסקת צהריים במלון והמשכנו לתחנת הרכבת האופט באנהוף. תחנה יחסית חדשה, הגדולה באירופה המשלבת קניון עם תחנת רכבת גדולה.

ממנה הלכנו מספר מאות מטרים אל מוזאון המדע החדש, שהכניסה אילו ללא תשלום. המוזאון נחמד אבל מתאים יותר לילדים.

היום הרביעי

ביום זה, יצאנו שוב אל הרייכסטאג, ובדרך צילמנו עוד מספר דובים.

הכניסה לרייכסטג מתבצעת לאחר בידוק בטחוני. הכניסה הייתה מהירה ולא הקפידו על השעה המדויקת. הביקור כלל מדריך קולי הנותן הסבר באופן אוטומטי בהתאם למיקום ברייכסטאג. מהכיפה ניתן לראות תצפית היקפית על ברלין.

אחרי הרייכסטאג המשכנו לביקור בבית הכנסת הגדול של ברלין. בניגוד למוזאון היהודי הביקור היה מרגש, מעניין ונתן תמונה רחבה על חיי היהודים בגרמניה. לא ניתן לצלם בתוך בית הכנסת.

המשכנו אל בית העלמין של יהודי ברלין. במקום יש מספר מצבות בודדות. בכניסה לבית העלמין, נמצאת אנדרטה מצמררת של “הילדים הרעבים” ולידה קיר עם פסיפס אופטימי.

המשכנו אל חצרות האקשה הופה והאקשה מרקט. היה נחמד אבל עמוס מאוד.

התחנה הבאה שלנו בברלין הייתה “איסט סייד גאלרי” 1400 מטר של גרפיטי על שריד של חומת ברלין.

את היום והטיול כולו, סיימנו בסיבוב קניות נוסף באלכסנדר פלאץ.

להתראות בטיול הבא לאחר שמשבר הקורונה יחלוף.