אמל״ק - יש פה מסלול מפורט מאוד של 11 יום בנורווגיה באיזור הפיורדים, עם דגש על מסלולי הליכה. הרבה קישורים ל-Google Maps, המלצה על כבישים ונקודות עצירה ותובנות שלי מהטיול, מקווה שיעזור לכם בתכנון!
נורווגיה
בתחילת יוני 2023 טיילנו אני ואחי, באיזור גיל 30 ובכושר סביר, בדרום-מערב נורווגיה באיזור הפיורדים. נורווגיה יפהפיה, מלאת פיורדים, מצוקים, הרים וקרחונים ותספק לכם חווית טבע יפהפיה, בין היפות שיש להציע.
נתחיל עם טיפים כלליים שנכונים בכל טיול ובמיוחד בנורווגיה:
ישראלים אוהבים הרבה פעמים לטייל בשיטת ה״צ׳ק ליסט״ - אוספים את האתרים המוכרים משלל מקומות, ומרכיבים מסלול שיעבור בכולם, לא משנה כמה שעות נסיעה זה ייצא ביום וכמה זמן יישאר להם פשוט להנות מהטבע ואפילו לעשות קצת מסלולי הליכה. כל אחד והעדפותיו, אבל לדעתי בנורווגיה זו גישה שיכולה להיות מאוד מעייפת ויקרה - נורווגיה מאוד גדולה, מלאת טבע (אפילו נסיעה סתמית בכביש יכולה להיות יפה מאוד) ואין סיבה לקרוע את עצמכם במאמץ לבקר בכל המקומות היפים שלה כי זה חסר סיכוי. אין נקודות חובה, תקראו קצת על המקומות השונים, תראו איזה מקומות יותר מושכים אתכם, ותתרכזו בהם ותשאירו לכם זמן להנות מהם. כמעט בכל איזור יש גם נקודות תצפית וגם מסלולי הליכה, ותמצאו בו אטרקציות לטעמכם. ביום שהעמסנו יותר מדי שעות של כבישי נוף, לא משנה כמה הכבישים יפים, מרגישים תחושת מיצוי באיזשהו שלב. נורווגים אוהבים לפתוח כסא נוח במקומות עם נוף יפה ופשוט להנות עם ספר - רובנו כמובן לא שם, אבל אפשר קצת לקבל השראה לטיול רגוע ונינוח יותר.
בהמשך לנקודה הקודמת, Wanderlog עזרה לי מאוד לתכנן את הטיול הזה. יום טיפוסי בנורווגיה יכול לכלול נסיעות בין כמה מקומות ונקודות תצפית, Wanderlog עוזרת לכם לעקוב אחרי כל הלינות והטיסות, לתכנן בכל יום איזה נקודות תרצו לבקר. Wanderlog תחשב לכם לבד את זמני הנסיעה הצפויים של כל יום וככה תוכלו לוודא שלא הגזמתם עם כמות הנסיעה בכל יום.
ממליץ לשריין טיסה, רכב, ומקומות לינה כמה שיותר זמן מראש שניתן - הטיול בנורווגיה ברובו נעשה בעיירות קטנות, ואפשרויות לינה מתלאות יחסית מהר, בטח בחודשי הקיץ. כדי למצוא מקומות שמתאימים לכם, במחיר סביר ורצוי עם נוף יפה לטבע - כדאי להזמין כמה שיותר זמן מראש, תמיד אפשר למצוא אופציות עם ביטול חינם למקרה שתוכניות ישתנו בהמשך.
טיול חד כיווני - לרוב טיול באיזור הזה מתבצע מצפון לדרום או להפך, ובסוף הטיול כבר מתרחקים מרחק של לא מעט שעות נסיעה מנקודת ההתחלה. אם רוצים להקל על עצמכם, ויש לכם כוח לבדוק כמה אפשרויות של טיסות ורכב, ממליץ לבדוק אפשרויות של טיסה שנוחתת בנקודת ההתחלה של הטיול, ויוצאת בסוף הטיול. היתרון הוא חסכון בזמן טיול, דלק, ולעתים מסי דרך ומעבורות, החסרון הוא שמתווספת עמלת השכרת רכב במקום אחד, והחזרתו במקום אחד. במקרה שלנו מצאנו שלהתחיל את הטיול ב-Stavanger ולסיים את הטיול ב-Bergen מייקר את השכרת הרכב ב-1850 NOK (כ-615 ש״ח) ולנו זה השתלם כדי לחסוך כ-5 שעות נסיעה. אם זה לא מסתדר או אין לכם כוח להתחיל לבדוק אופציות שונות של טיסות והשכרת רכב, תעדיפו לטוס לברגן על פני אוסלו, שיותר קרובה לאיזורי הטבע.
העיירות Flam ו-Geiranger מאוד מוכרות ויפות ומופיעות כמעט בכל תכנון טיול באיזור, אבל הן מאוד עמוסות ותיירותיות, ולא יפות בהרבה ממקומות אחרים בנורווגיה. מעבורות ענקיות בגודל של כמה בניינים עוגנות בהם עם מלא תיירים. Flam מוכרת בזכות הרכבת שלה שמטפסת בעמק בין ההרים - ארחיב עליה בהמשך, אני לא הייתי מקדיש יותר מלילה לכל אחד לכל אחת מהעיירות.
הנסיעה בנורווגיה תלויה הרבה פעמים במעבורות רכב - חוויה נחמדה וחלקה למדי. המעבורות במקומות ראשיים יוצאות באופן רציף של 2-3 פעמים בשעה, כדאי לבדוק אם מסלול הנסיעה כולל מעבורת מה הלו״ז שלו כדי לוודא שאתם לא מסתמכים על מעבורת שיוצאת פעמים בודדות ביום.
מסלולי הליכה בנורווגיה באופן כללי יכולים להיות מעט מאתגרים - הרבה עליה וטיפוס בין סלעים. ממליץ לבדוק כשמתעניינים על מסלול מה העלייה המצטברת שלו, שיכולה להיות משמעותית גם במסלולים קצרים, להתחיל עם מסלולים קלים יותר ותוך כדי הטיול להבין מה רמת הקושי של טיול שאתם בסדר איתו.
השמש שוקעת מאוד מאוחר בקיץ בנורווגיה (ביוני באיזור 11, וגם אז לא באמת מחשיך לגמרי). זה יכול לשחק לטובתכם בתכנון הטיול, אפשר לתכנן ימים ארוכים יותר אם תרצו. אפשר להגיע לאתרים המוכרים (כמו Pulpit Rock) בשעות הצהריים, ולרוב הם יהיו פחות עמוסים מאשר בבקרים, מבלי חשש שלא תספיקו לסיים את המסלול עד סוף היום.
ימי ראשון הרבה מהסופרים והמסעדות או סגורים, או עובדים בשעות מצומצמות - כדאי לוודא בימי שבת שיש לכם מה שאתם צריכים כדי לא להתקע.
המסלול
אז כמו שציינתי, נחתנו ב-Stavanger והמראנו מ-Bergen, וזה היה תכנון הטיול שלנו:
יום 1 - נחיתה ב-Stavanger ואיסוף רכב, לינה בעיירה Byrkjedalstunet
יום 2 - מסלול Pulpit Rock, לינה ב-Byrkjedalstunet
יום 3- מסלול Kejrag, לינה ב-Byrkjedalstunet
יום 4 - נסיעה ל- Odda
יום 5 - במקור יועד למסלול Trolltunga, בפועל הוקדש מסלול Buerbreen, לינה ב-Odaa
יום 6 - מסלול Lilletopp, נסיעה לאיזור Flam, לינה בעיירה Aurland
יום 7 - רכבת ל-Myrdal, לינה בעיירה Aurland (בדיעבד הייתי אולי ישן פה במקום אחר, אפרט בהמשך)
יום 8 - נסיעות בכבישי נופים 243, 55, ו-258 לינה ב-Geiranger
יום 9 - איזור Geiranger, נסיעה לעיירות Styrn, Loen, Olden, לינה באיזור
יום 10 - איזור Olden , נסיעה לברגן
יום 11 - החזרת רכב וטיסה חזרה לארץ
המסלול עובר בכמה מאיזורים היפים והמוכרים של נורווגיה. אנחנו שמנו דגש על מסלולי הליכה, אבל בכל איזור יש אטרקציות מכל הסוגים ובכל רמות הקושי.
יום 1 - נחיתה ב-Stavanger
תחילת המסלול ב-Stavanger נועדה לעשות 2 מהמסלולים המוכרים של נורווגיה: Pulpit Rock ו-Kejrag.
כבר כמה טיולים שאני מזמין השכרת רכב דרך https://www.economycarrentals.com - מחירים טובים לעומת הזמנה ישירה מהספק, אמינים (אפילו הספקתי להפעיל את הביטוח שלהם באחד הטיולים).
ישנו ב-Byrkjedalstunet - מלון קטן וחמוד, מעט מבודד בלב הטבע, כדי לאפשר גישה נוחה לשני המסלולים. אם לא בטוחים שתעשו את Kejrag, עדיף לישון כבר בעיר Stavanger עצמה. מלבד סופר במרחק של 5 דקות נסיעה אין הרבה באיזור והחדרים מאוד פשוטים, אבל אווירת האורחן והארוחת בוקר חמודים מאוד.
יום 2 - מסלול Pulpit Rock, לינה ב-Byrkjedalstunet
אולי המסלול המוכר ביותר בנורווגיה, שייקח אתכם למצוק בגובה של 600 מטר עם עם תצפית ישירה לפיורד. מסלול בדרגת קושי בינונית, הליכה של 4 ק״מ לכיוון (8 ק״מ סה״כ הלוך וחזור), ולוקח 4-6 שעות. מזכיר שוב שאם אפשר להתחיל את המסלול בצהריים ולנצל את שעות היום הארוכות בקיץ, תהנו ממסלול מעט פחות עמוס לעומת הבוקר. המסלול אינו קשה במיוחד, אבל כן כולל טיפוס של הרבה מדרגות סלעים. רק לקראת סוף המסלול ייפתח בפניכם הנוף אל המצוק ואל הפיורד. אין איפה להצטייד במים לאורך הדרך, אז מומלץ להביא מספיק מים מראש.
למרות שרוב האנשים חונים בחניה P1 (כולל אותנו), בדיעבד מסתבר שאפשר לחנות בחניון P2 ולחסוך מעט מהעלייה הראשונית. להבנתי זה חניון שאפשר להשתמש בו כש P1 מתמלא, אבל נסו את מזלכם להחנות שם. חנייה במסלול עולה 250 nok ליום.
פרטים נוספים על מסלול תוכלו למצוא כאן
בדרך חזרה למלון עצרנו לארוחת ערב ב-Stavanger
יום 3- מסלול Kejrag, לינה ב-Byrkjedalstunet
מסלול Kejrag הוא מסלול יפהפה בו תטפסו על הר Kejrag, כשבסוף המסלול נמצאת תצפית יפה בגובה 1000 מטר אל Kjeragbolten - סלע מפורסם שתקוע בין שני קירות מצוקים ומאחוריו פרוש הפיורד. אם אתם נועזים, תוכלו לעמוד על הסלע ולהצטלם (זו אטרקציה תיירותית בפני עצמה ויכול להשתרך תור קטן לקחת תמונה), אבל אני מזהיר מראש שמתחת לסלע אין שום דבר שיתפוס אתכם מלבד הקרקע שנמצאת 1000 מטר מתחת.
המסלול הזה ברמת קושי גבוהה וכוללת 800 מטר של טיפוס מצטבר ו- 6 ק״מ לכיוון (12 ק״מ סה״כ הלוך וחזור). המסלול לוקח באיזור 7-8 שעות. הרבה מהעליות תלות מאוד (העלייה התלולה ביותר היא דווקא על תחילת המסלול), ונעשות על ידי משיכת שרשראות שמקובעות להר. זה מסלול קשה בהרבה מPulpit Rock, וכדאי לעשות אותו אם אתם בכושר טוב. חלילה לא מנסה להפחיד, אבל שווה לתאם ציפיות שמדובר במסלול קשה ועם הרבה עליות תלולות. כדאי להצטייד בנעלי טיולים, ואיזשהו בגד חם שיהיה באיזורים בהם תהיו חשופים לרוחות. גם כאן כדאי להצטייד במזון ומים, אפשר למלא מים במקומות שיש בהם זרימה חזקה.
המסלול יחסית מרוחק ואם אתם בוחרים לעשות אותו מ- Stavanger שימו לב שמדובר ב2.5-3 שעות נסיעה.
הנסיעה אל תחילת המסלול עוברת בדרך הרים יפה. החנייה במסלול עולה 300 nok ליום.
המסלול דואג לתיאום ציפיות מאוד מהיר, וכבר בתחילתו מכיל טיפוס תלול שלפרקים מרגיש כמעט אנכי, ושרשרות יעזרו לכם לדחוף את עצמכם למעלה.
הרוב המוחלט של המסלול הוא יום חוויתי ומאתגר בהרים, בו תחלפו על אגמים, נחלים, קרחונים ומפלים.
לקראת סוף המסלול תגיעו לפסגת Kejrag (כל הכבוד, החלק הקשה מאחוריכם!) וממנו ממשיך המסלול אל אותה נקודת תצפית מוכרת. אם מחליטים לעלות על הסלע לתמונה - לעשות את זה לאט ובזהירות, הרגליים שלכם כנראה כבר עייפות מהטיפוס. בכל מקרה, מומלץ להתקדם למצוק שמשמאל לסלע כדי להנות מהתצפית על הפיורד.
לעוד פרטים על המסלול מוזמנים להכנס לכאן
יום 4 - נסיעה ל- Odda
אחרי שני המסלולים, עוברים לאיזור הבא - איזור Odda על סף פיורד Sørfjorden.
המסלול המוכר באיזור הוא ה-Trolltunga (אותו לא עשינו בסוף), אבל לא חסרים מסלולים ונקודות תצפיות אחרות באיזור.
הנסיעה מ-Stavanger ל-Odda לוקחת 4-5 שעות נטו, אנחנו אנחנו לקחנו את היום הזה לאט כיום הפוגה.
התחלנו את היום בסיבוב באיזור המרכזי של Stavanger - שם עצרנו לאכול ולמעט שופינג (H&M נורווגיה יחסית זול יותר במטבע המקומי!).
לפני שתגיעו ל-Odda, לא לפסס את מפל Låtefossen - מפל מיוחד עם 2 זרמים וזרימה חזקה מאוד. המפל נצפה ממש מהכביש ולא צריך להתאמץ כדי לראות אותו
ישנו בעיירה Odda, שהיא העיירה היותר גדולה באיזור.
יום 5 - במקור יועד למסלול Trolltunga, בפועל הוקדש מסלול Buerbreen, לינה ב-Odaa
במקור תכננו לעשות את Trolltunga, עוד אחד מהמסלולים המוכרים של נורווגיה. אם תשריינו מראש שאטל או חנייה בחניון P3 של המסלול (מומלץ מאוד לעשות את זה כדי להפוך את זה לאפשרי יותר, יכולים לקרוא פרטים כאן) , המסלול יהיה סה״כ 20 ק״מ הלוך וחזור ועלייה מצטברת של 800 מטר.
אנחנו הרגשנו עוד מאותגרים מהמסלולים הקודמים, וקראנו שהמסלול עוד בחלקו מכוסה בשלג, ולכן החלטנו לוותר על המסלול.
במקומו עשינו מסלול לקרחון Buerbreen שהיה בין הפתעות הטיול. הייתי אומר שזה מסלול ברמת קושי בינוני, אורך 3 ק״מ לכיוון (סה״כ 6 ק״מ), אבל טיפוס מצטבר של 600 מטר (תמיד תחפשו את הנתון הזה במסלולים בנורווגיה, זה מה שהופך מסלול תמים של 6 ק״מ למתאגר יותר). מסלול באורך 4-5 שעות סה״כ.
מה שנחמד במסלול הזה הוא שהוא מגוון מעט את המסלולים הקודמים ולרגע נותן תחושה של נוף אלפיני. החניה של תחילת המסלול נמצאת במעלה עמק יפה לכשעצמו. המסלול מתחיל עוד בשטח מיוער, ולאט לאט ככל שתופסים גובה עוברים מעל נהרות ומפלים עם גשרים. מרגע שעוברים את גובה העצים נחשף הנוף של ההרים והקרחון. מכאן ממשיך טיפוס חוויתי בין סלעים, לפרקים יהיו חבלים שיסייעו לכם למשוך את עצמכם בטיפוס. הטיפוס ממשיך עד לנקודת תצפית אל הקרחון הגדול ואגמים ומפלים מכל כיוון.
מסלול מאוד חוויתי, מאמץ אבל לא קשה מדי, גם כאן כדאי לבוא עם נעלי הרים ואוכל ושתיה ליום.
לעוד פרטים על המסלול מוזמנים להכנס לכאן
יום 6 - מסלול Lilletopp, נסיעה לאיזור Flam, לינה בעיירה Aurland
את היום התחלנו במסלול חמוד מאוד שנמצא באיזור Odda והוא Lilletopp. יש לו יחס נהדר בין כמות המאמץ הלא רבה שהוא דורש, לנוף היפה שרואים ממנו. -הרבה רואים בו מעין תחליף קל יותר ל-Trolltunga. סה״כ 1.4 ק״מ לכיוון (2.8 ק״מ סה״כ), ועלייה מצטברת של 200 מטר (מה זה לעומת המסלולים הקודמים שעברנו).
המסלול לכשעצמו לא מעניין במיוחד, ולקראת סופו תלכו לצד צינורות גדולים ששימשו לתחנת אנרגיית מים. לקראת סוף המסלול תגיעו לביתן עם מוזיאון שמסביר על התחנה, אבל לא להתבלבל, זה לא סוף המסלול והחלק היפה עוד לפניכם. טפסו על המדרגות שיוצאות מהמוזיאון במעלה הסלע, תלכו מעט ומשם תפתח לכם תצפית יפה מאוד אל הפיורד לשני כיווניו.
משם המשכנו לנסיעה עם הרבה עצירות בדרך אל היעד הבא - Flam.
עצרנו בשתי עצירות שלא לגמרי בדרך ומוסיפות כשעה וחצי נהיגה :
מפל Vøringfossen - מפלים עצומים בגובה של 182 מטר, שניתן להגיע לתצפית לתחילת המפלים בכמה דקות הליכה מהחניה. נקודת התצפית היא בגובה 700 מטר, וכל הנוף שנפתח ממנה יפה ממש. במרחק כמה דקות מההליכה מספר מרפסות שקופות שניתן לתצפת מהן על המפל.
Eidfjord - עיירה חמודה עם כמה אופציות לארוחת צהריים
Kjeåsen - חווה שהיא גם נקודת תצפית יפה ממש שאפשר להגיע אליה גם עם אוטו וגם במסלול הליכה. הדרך אליה עוברת במנהרה שעוברת דרך ההרים, שצריך לשים לב שבגלל שהיא צרה, יש בה שעות מוגדרות לנסיעה בכיוון למעלה, ונסיעה בכיוון למטה. הנסיעה למעלה אפשרית בכל שעה עגולה למשך חצי שעה (למשל 14:00-14:30, 15:00-15:30), והנסיעה למטה אפשרית בשאר השעה (למשל 14:30-15:00, 15:30-16:00).
במרחק של כמה דקות הליכה פשוטות מהחניה, תגיעו לתצפית אל פיורד בגובה 600 מטר. התצפית מאוד רגועה ונינוחה, ולא מאוד מתויירת. בהרבה מסלולי הליכה בנורווגיה מתאמצים מאוד להגיע לנקודות תצפית גבוהות אל פיורד, ופה פשוט מגיעים לזה כמעט בלי מאמץ.
משם המשכנו בנסיעה לכיוון Flam, והנסיעה לצד הפיורד בין כל נקודות העצירה האלו יפה מאוד, קחו את הזמן להנות ממנה.
משם עוד כמה נקודות עצירה בדרך אל Flam:
Stalheim Hotel - קצת בהמשך לחניית המלון, יש נקודת עצירה עם נוף יפה אל ההרים.
Stalheimskleiva - ממש קצת אחרי המלון, יוצאת דרך הרים יפה שאמורה להיות פתוחה בקיץ, אבל נכון ליוני 2023 הייתה סגורה.
Gudvangen - כפר עם נקודת תצפית
מפה המשכנו עד לדירה שלנו ב-Aurland (דילגנו על Flam שבדרך בה נבקר למחרת). עיירה חמודה ממש עם נוף יפהפה אל הפיורד (לדעתי נוף יותר יפה מב-Flam), עם הרבה אופציות ללינה ממש על הפיורד עצמו. גם אם לא ישנים ב- Aurland, ממליץ בחום לעצור ולהנות מהנוף שם.
יום 7 - רכבת ל-Myrdal, לינה בעיירה Aurland
העיירה Flam היא אחת הנקודות המתויירות (ולא במובן החיובי) בנורווגיה. היא יפה, אבל לדעתי לא יפה משמעותית מיתר המקומות שתראו בטיול. בגלל שמשמשת נקודת עצירה לספינות קרוז עצומות, היא ברגע יכולה להפוך למלאת תייירים. בעיניי להקדיש יום אחד לאיזור זה מספיק.
הרבה ממי שמתכנן טיול לנורווגיה, מתלבט אם לקחת את הרכבת של Flam. היא אטרקציה תיירותית מאוד מוכרת, אבל די יקרה.
יש שני סוגי כרטיסים:
נסיעה הלוך-חזור עם הרכבת (פרטים והזמנת כרטיסים כאן) - נסיעה הלוך חזור ברכבת הרים שעוצרת בדרך במפל Kjosfossen, ועולה עד לתחנת Myrdal שממוקמת על הר. כרטיס הלוך חזור עולה באיזור ה-225 ש״ח. לדעתי ודעת הרבה אנשים אחרים שביקרו שם - לא שווה את המחיר, הנוף מהרכבת מוגבל (לא מזכיר את הרכבות הרים היפות של שוויץ), ובשביל נקודת תצפית למפל ונקודת תצפית מהר, לא יודע אם שווה לשלם את המחיר. הרכבת יכולה להיות מאוד נחמדה לאלה שמגיעים אליה כנקודת עצירה בקרוז, וזו דרכם לחוות את נורווגיה, אבל כל מי שמטייל בנורווגיה ייראה עוד הרבה נקודות תצפית יפות לא פחות במחיר סביר יותר. אם רוצים, יש כביש שעובר לצד חלק גדול מתוואי הרכבת - לא תוכלו לראות את המפל לדוגמה, אבל כן תוכלו לראות את הנוף של ההרים והעמק.
כרטיס שמשלב רכבת, אומגה, ואופניים (פרטים והזמנת כרטיסים כאן) - הופך את עניין הרכבת להרבה יותר חוויתי: נסיעה הלוך ברכבת עד התחנה אחת לפני האחרונה. ממרחק הליכה קצר מהתחנה, יורדים באומגה מול נוף ההרים באורך של 1.3 קילומטר. בסוף האומגה ימתינו לכם אופניים, איתם תוכלו לרכב במורד העמק עד ל-Flam במרחק של 15 ק״מ. הרוב הכמעט מוחלט של הדרך הוא בירידה ככה שמדובר ברכיבה קלה ונינוחה בנוף של הרים, מפלים ונהרות. המחיר לאדם הוא כ-550 ש״ח. זה לחלוטין לא זול, אבל זה כבר מכניס אלמנט של אקסטרים וכיף ליום, ונותן לכם לחוות את הנוף שלא דרך חלון רכבת. אלה הכרטיסים שאנחנו הזמנו ונהנו, למי שזה קצת יקר לו - לא לדאוג, לא חסרים אטרקציות ופעילויות אחרות יפות לא פחות בנורווגיה.
לסיכום - לא הייתי הולך על נסיעה הלוך-חזור ברכבת בכל מקרה, השילוב של אומגה ואופניים בחזור הופכים את זה להרבה יותר חוויתי וכיף. אם מעדיפים לוותר משיקולי עלות - לא קרה כלום ויש עוד הרבה נופים יפים שמחכים לכם בטיול.
בדיעבד היום הבא יצא מאוד עמוס, ואולי הייתי מתחיל אותו עוד ביום הזה.
יום 8 - נסיעות בכבישי נופים 243, 55, ו-258 לינה ב-Geiranger
יום 8 הוא היום האחרון באיזור Flam, ותחילת הנסיעה ל-Geiranger.
במקום לנסוע בדרך הקצרה ביותר בחרנו לשלב 3 כבישי נוף (מדרום לצפון):
כביש 243 - דרך השלגים . מתחיל בנקודת התצפית של Stegastein (נקודת תצפית יפה מגובה על הפיורד, מומלץ לעצור עם האוטו) עד ל-Aurlandsfjellet, הכניסה הצפונית לכביש. הכביש עולה לגובה (אכן ראינו שלגים!), ורואים ממנו הרים לכל כיוון. לעוד פרטים על הכביש ונקודות עצירה
כביש 55 - כביש יפה ומרשים, אבל ארוך יחסית ומוסיף סטייה ארוכה יחסית מהדר ל-Geiranger. זה מעבר ההרים הגבוה ביותר בצפון אירופה, ובשיאו מגיע לגובה של 1,434 מטר. הכביש מתחיל מדרום ב-Gaupne, שם תסעו לצד פיורד, ולאט לאט הכביש תופס גובה עד שנוסעים לצד פסגות הרים מכל כיוון. לעוד פרטים על הכביש ונקודות עצירה. יש אפשרויות למסלולי הליכה לאורך הכביש שלא עשינו.
כביש 258 - כביש הרים בסוף הדרך ל-Geiranger, מתחיל ב-Grotli במזרח, ומסתיים ב-Gamle במערב. הכביש צר ויפה, ומשקיף גם הוא להרים וקרחונים. לעוד פרטים על הכביש ונקודות עצירה
כמה הערות:
כל 3 הכבישים יפים ומגוונים, ואפשר לעשות את כולם ביום אחד כמו שאנחנו עשינו. אבל זה יוצר יום עם הרבה שעות באוטו, והמוח בסופו של דבר קצת מתקשה להמשיך ולקלוט את כל הנופים. אידיאלית הייתי מפצל את הכבישים על פני יומיים, ואולי מתחיל את הנסיעה יום לפני (לינה באיזור Lom אחרי כביש 55 אפשרית, וזה איזור שיש בו הרבה מה לעשות).
אם אתם קצרים בזמן, כבישים 243 ו-258 יחסית לא מאריכים את הנסיעה וכדאי לא לוותר עליהם.
הכבישים נפתחים רק בקיץ, כדאי לוודא שהכבישים פתוחים לפני שמתחילים לנסוע בהם.
בסוף כביש 258 תתקרבו לישורת האחרונה בדרך ל-Geiranger, וגם הדרך הזו יפה מאוד.
אם תרצו תוכלו לעצור בדרך לנקודת תצפית בגובה של 1500 על Geiranger - Dalsnibba Utsiktspunkt. כדי לעלות לנקודה, תצטרכו להפרד מ-300 nok. אני קצת חלוק בנוגע לכדאיות של עלייה לשם. הנוף אכן יפה ממש מגבוה, אבל בטח אם עשיתם את כבישי הנוף בדרך, לא בטוח שכדאי להשקיע עוד 100 שקל בנקודת תצפית נוספת.
מפה אתם במרחק של כמה דקות נסיעה מ-Geiranger, ואפשר לעצור בנקודת תצפית (החינמית) האחרונה להיום - Flydalsjuvet.
ישנו ב-Grande Fjord Hotel - מלון חמוד במרחק של כמה דקות נסיעה מהאיזור המרכזי של Geiranger. הוא שוכן על הפיורד, וארוחת הבוקר שם הייתה ללא ספק המפנקת יותר בטיול.
יום 9 - איזור Geiranger, נסיעה לעיירות Styrn, Loen, Olden, לינה באיזור
הקדשנו כיום לאיזור Geiranger, ולדעתי זה מספיק. כמו ב-Flam, גם פה עוגנת ספינת קרוז עצומה שקצת מורידה מתחושת הטבע הפראי, והאיזור מתוייר יחסית ועמוס.
בבוקר נסענו אל נקודת התצפית Ørnesvingen Viewpoint - נקודת תצפית צפונית ל-Geiranger ולדעתי היפה באיזור. אם יש לכם עוד כמה ימים לטיול, רוב המסלולים ממשיכים מפה לדרך הטרולים ול-Ålesund, אבל אנחנו החלטנו לסיים ב-Geiranger כנקודה הצפונית ביותר בטיול. אם ממשיכים לשם וחוזרים בטיסה מ-Bergen כדאי לוודא טוב את זמני הנסיעה בחזור שמתחילים להתארך מהנקודה הזו.
מפה נסענו לאיזור Styrn - Loen -Olden שלדעתי היה אולי האיזור היפה בטיול, ומאוד ממליץ לכם לכלול אותו.
עצירה ראשונה להתרעננות וארוחת צהריים בעיירה Styrn.
משם המשכנו לעיירה Loen, שיש בה את הרכבל LOEN Skylift. כרטיס עלייה חזור נכון ליוני 2023 עולה 575 nok לנסיעה הלוך חזור (כ-200 ש״ח). בניגוד לאטרקציות היקרות יותר שכתבתי שמבחינתי אפשר לוותר עליהן, על הרכבל אני דווקא ממליץ בחום. הוא פותח את הנוף לפיורד ולאגמים באיזור, לפסגות הרים ממול, ויש הרבה מסלולי הליכה במגוון רמות קושי שאפשר לעשות ממנו. הייתי משאיר לו זמן למקרה ותרצו לעשות מסלולי הליכה.
יש שני קרחונים שניתן לבקר באיזור:
קרחון Kjenndal - ההגעה אליו היא דרך נסיעה יפה לצד אגם Lovatnet היפה בצבע טורקיז (ממליץ מאוד לנסוע לאורך האגם גם אם לא רוצים לבקר בקרחון). כביש אגרה פרטי מגיע לחניה (אפשר לשלם עליו במזומן או בסריקת קוד QR בכניסה), ומגיע לחניה שממנה ניתן לתצפת על הקרחון. הקרחון לא היה מרשים כמו Buerbreen, אבל שווה בעיניי ביקור בשביל הנסיעה לאורך האגם, וגם כי ניתן להגיע לעמדת התצפית ללא מאמץ של הליכה.
קרחון Briksdal - לא ביקרנו בו בסופו של דבר, אבל זה הקרחון המוכר באיזור. ההגעה אליו היא דרך מסלול הליכה שלוקחת כשעה-שעה וחצי לכיוון.
ישנו ב-Oldevatn Camping - אתר קמפינג על אגם בצבע טורקיז, שיש בו גם כמה דירות לשינה, וגם אופציות לינה בקמפינג.
יום 10 - איזור Olden , נסיעה לברגן
היום הוקדש לעוד מעט עצירות באיזור, ונסיעה לאיזור Bergen. במקור תכננו להאריך את הדרך ל-Bergen ולעבור בכביש 613, אבל החלטנו לקחת את הדרך הקצרה לברגן ולהשאיר זמן לסיבוב בה.
אחרי סיבוב בעיר, נסענו למלון ליד שדה״ת והמראנו למחרת. ישנו במלון Clarion Hotel Bergen Airport - מלון מאוד חמוד ליד שדה״ת (מרחק 5 דקות הליכה) עם ארוחת בוקר נחמדה.