באוגוסט 2021 טיילתי 4.5 ימים באיזור יונגפראו בשוויץ כחלק מטיול בו ביקרתי גם בצרמט, כשהמטרה הייתה לעשות כמה שיותר טיולי יום בטבע. בין ההרים הגבוהים והמוכרים באיזור הם יונגפראו (4,158 מטר), "אייגר" (Eiger‏ 3,970 מטר) ו"מונך" (Mönch‏ 4,107 מטר). אפשר לראותם אותם במגוון מסלולים שאפשר לעשות.

בהשוואה לצרמט מדובר באיזור רחב של כמה כפרים והמון אפשרויות למסלולים ופעילויות באיזור.

כמה ימים?

זה מעט קמצני להקציב רק 4 ימים לאיזור הזה, ואפשר להעביר שם יותר משבוע בקלות. אני מאוד רציתי לראות גם את צרמט בטיול, אז הסתפקתי בזמן הזה.

איפה לישון?

אני ישנתי בעיירה גרינדלוולד (Grindelwald) והייתי מרוצה מהבחירה. העיירה נמצאת במיקום נוח בתחילת העמק בין ההרים נוח להגיע לכל הרכבות והרכבלים, והגישה ממנה ליציאה מהעמק לאינטרלקן יחסית קצרה. ראיתי פה ושם תלונות שהיא מעט תיירותית מדי ומי שמעדיף חוויה שקטה יותר יכול לבחור לישון ב-Murren, אבל לא הרגשתי את זה, ודווקא נהניתי מזה שיש סופר והרבה חנויות ומסעדות סביבי.

ישנתי במלון Alpina. המחיר של החדרים היה נמוך ביחס לאיזור, המיקום היה מאוד נוח וקרוב מאוד לתחנת רכבת, מעלית וחדרים נוחים, הבעלים היה נחמד מאוד ועזר לי כמעט כל יום לתכנן מסלול, ואפילו חניה חינם, אבל צריך לתאם ציפיות שהחדרים מעט מיושנים. בכל מקרה אם אתם מגיעים ברכבת לאיזור, הייתי מחפש מלון ליד אחת מתחנות הרכבת.

הרחוב של גרינדלוולד
הנוף מהמלון בגרינדלוולד

רכב או רכבת?

הרבה מתלבטים בשאלה הזו, ואחרי טיול אני יכול להגיד ככה: לרוב הפעיליות והמסלולים רכב מיותר לגמרי וכנראה יישאר בחניה. אבל רכב יכול להיות שימושי מאוד כשיש מזג אוויר לא טוב, ואז יש לכם גמישות במה שאתם יכולים לעשות וקצת מורכב לעשות בתחבורה ציבורית (למשל, לצאת לנסיעה ולראות את האגמים מסביב, לבקר בלוצרן, ועוד). אז רכב זו מותרות מעט יקרה ולחלוטין אפשר להסתדר בלעדיה בפעילויות השונות, אבל יכול לעזור לכם לאלתר כשמזג האוויר לא טוב.

למי שבמקרה ירצה לשלב גם את צרמט ואיזור יונגרפאו - את החלק הראשון שלי לצרמט עשיתי ברכבת, ואחרי צרמט לקחתי רכבת לעיר ברן ושכרתי רכב ביורופקאר ברן, והחזרתי אותו בסוף הטיול בשדה התעופה. לדעתי זה שפצור נחמד, חוסך רכב לצרמט שבאמת אין בה צורך ברכב, יורופקאר בברן נמצא במרחק הליכה קצר מהרכבת, ואתה מנצל את הרכבת כדי להגיע במהירות לאיזור. גם המחיר של יורופקאר על השכרה ממקום אחד והחזרה במקום אחר היו טובים.

התכוננות

• גם פה שווה לציין את ה-Half fare card, שנותן 50% הנחה ברכבלים וברכבות, מאוד משתלם ויחזיר את ההשקעה מהר.

• האתר של יונגפראו מאוד עוזר בתכנון ויש בו את כל מה שאתם צריכים: הצעות למסלולים ופעילויות, מחירי כרטיסים, תחזית מזג אוויר ומצלמות שמשדרות כמעט בלייב (בדיליי של חצי שעה) מנקודות תצפית שונות. אי אפשר להדגיש כמה זה חשוב לבדוק את המצלמות במקום מסוים לפני שאתם מגיעים אליו, יכול לחסוך מכם זמן וכסף בהגעה לנקודה גבוהה שכרגע נמצאת בערפל מוחלט.

• שלא כמו ה-Pass של צרמט שהרגיש לי יקר יחסית, יונגפראו מציעים פאס שיכול להיות מאוד משתלם, וגם עליו תקבלו הנחה מסוימת אם יש לכם Half fare card. אפשר לראות מחירים ופרטים כאן. קצת מסובך לחשב מתי הפאס הזה משתלם, ומתי עדיף לקנות כרטיסים בנפרד עם ה-half fare card, אבל ככה"נ אם אתם שוהים כמה ימים באיזור ומתכננים לעלות לתחנת יונגפראויך (עליה נפרט בהמשך), כמעט בוודאות שה-Pass משתלם גם אם רכשתם Half fare card. אם יש לכם תכנון ויודעים איזה רכבלים ורכבות תצטרכו, מוזמנים לשחק עם המחירים ולהשוות איזו מהאפשרויות יותר משלמת.

• תתכננו רשימה כללית של פעילויות שהייתם רוצים לעשות בטיול, ותהיו גמישים לפי המזג אוויר - תשאירו את הדברים שהייתם הכי רוצים לראות לימים עם מזג האוויר הכי בהיר.

• האפליקציה של SBB מאפשרת לכם לקנות כרטיסים בקלות לכל הרכבות והאוטובוסים ורוב הרכבלים בלי לחכות בתור. האפליקציה מאוד נוחה ויכולה גם לעזור לכם לבדוק מסלול בתחבורה ציבורית, ולרכוש בפעם אחת את כל הכרטיסים למסלול. מאוד מומלץ, ואפשר להזין אליה גם שיש לכם Half fare card אם קניתם, כדי לקבל את התעריף המוזל.

פעילויות

אני אתאר מסלולי הליכה שעשיתי ומהם יהיה אפשר להבין נקודות עניין ותצפיות, כמו תמיד לא חסרים מסלולים ופעילויות אחרות באותם מקומות. בגלל שלא הייתי הרבה ימים באיזור ולא תמיד מזג האוויר היה לטובתי, אפשר להשלים עם מדריכים אחרים על פעילויות באגמים ובעיירות באיזור אינטרלאקן ובדרך ללוצרן, שאותם ראיתי בחטף ועוד מסלולים ופעילויות באיזור.

MÄNNLICHEN - KLEINE SCHEIDEGG

מסלול קל באופן יחסי עם נוף פנורמי במגמת ירידה באורך 4.4 ק"מ, לדעתי מאוד מומלץ גם אם אתם לא בקטע של הליכה. הדרך סלולה, ואם אתם מתכננים לעלות ליונגפראויך זה מסלול שיכול להשתלב מעולה לפניו.

הרכבל ל-MÄNNLICHEN יוצא מ- Grindelwald Terminal, תחנת רכבת שצמודים אליה חנויות ותחנת רכבל. חלק מהחנויות זה חנות מטורפת של שוקולד לינדט וסופר שאפשר להצטייד בו ליום. אם ישנים בגרינדלוולד, כדאי לקחת רכבת קצרה אליה.

משם לוקחים רכבל אל MÄNNLICHEN , נקודת תצפית יפה לכשעצמה וגן שעשועים לילדים. מכאן יוצא המסלול ל-KLEINE SCHEIDEGG, ובכל עיקול בירידה נפתח לכם הנוף לעוד חלק מרכס ההרים מולכם.

לקראת סוף המסלול וממש עליו נמצא מלון עם מסעדה עם מרפסת יפה לכיוון ההרים, שם תוכלו לנוח ולמלא מאגרים למשך שאר היום.

עוד מעט הליכה אחריו ותגיעו לתחנת הרכבת KLEINE SCHEIDEGG.

תחנת הרכת KLEINE SCHEIDEGG נמצאת במיקום אסטרטגי לכמה פעילויות שאפשר להמשיך אליהן:

• תוכלו לעלות לתחנת יונגפראויך (KLEINE SCHEIDEGG נמצא מרחק 2 תחנות רכבת ממנה)

• תוכלו לקחת רכבת לתחנת Eigergletscher הסמוכה ולעשות מסלול מוכר בשם EIGER TRAIL (מסלול ברמת קושי גבוהה יותר על צלע הר אייגר, היה ברשימת הדברים שרציתי לעשות אבל לא הספקתי בסופו של דבר)

אני באופן ספונטני המשכתי ליונגפראויך למרות שתכננתי במקור לעשות את המסלול השני.

תמונת פנורמה מהנוף הפנורמי במסלול
ההרים מהמסלול

יונגפראויוך ( Jungfraujoch )

בנסיעת רכבת תוכלו להגיע אל יונגפראויוך, תחנת הרכבת הגבוהה באירופה הנקודה הגבוהה ביותר שניתן להגיע אליה באיזור בגובה 3,454 מטר. בתחנת הרכבת מתחם ענקי בן 4 קומות, בו תוכלו לצאת למרפסת פנורמית, לצאת לשלג ואפילו מסלול הליכה בשלג אל בקתה, תערוכה בשלג ומסעדות ובתי קפה.

הנסיעה רחוקה מלהיות זולה ועולה 213 פרנק לפני כרטיסי ההנחה השונים (אם תשלבו עם המסלול הקודם ייצא מעט יותר זול). השאלה אם המחיר שווה את החוויה מאוד סובייקטיבית. מצד אחד הנוף מלמעלה מרשים ועוצר נשימה ויש אפשרות להעביר פה כמה שעות עם כל הפעילויות השונות. מצד שני הכרטיס יקר, יש כל מיני אלטרנטיבות זולות בהרבה לנקודות תצפית מהגובה הזה (וראו בפוסט הקודם את האפשרות לעלות לקליין מטרהורן בצרמט בגובה 3,883 מטר כמעט בחצי המחיר), והמתחם המושקע והיפה יכול להרגיש כמו מעין פארק שעשועים לתיירים. אז כאמור זה מאוד אישי, אני עליתי ונהניתי, אבל לא חסרות פעילויות ונקודות תצפית יפות אחרות באיזור אם המחיר יקר לכם מדי, ויש אופציות אחרות בשוויץ להגיע לגובה דומה במחיר שפוי יותר.

בכל מקרה חובה לעלות רק ביום עם ראות טובה, ותוכלו להיעזר במצלמות של האתר כדי לוודא את זה בבוקר של הטיול. הראות טובה יותר בד"כ בשעות 9:00-14:00. לבוא עם הרבה שכבות כי קר למעלה.

במתחם יש מסלול מעגלי מסודר שייקח אתכם בין כל הפעילויות, ביניהן: מרפסת תצפית, יציאה נוספת לקרחון, תערוכה של פסלי קרח במנהרת קרח, חנויות, מסעדות ועוד כל מיני תערוכות ומוצגים.

אופציה מעניינת לחובבי המסלולים היא לצאת אל מהמתחם אל הקור ולעשות מסלול בשלג באורך 45 דקות אל בקתה. מזג האוויר לא היה מדהים אז עשיתי רק חלק מהמסלול, והמסלול לא פשוט כי הוא בשלג, אבל נראית לי כמו חוויה מיוחדת למי שמסוגל.

תשאירו זמן להנות מכל הפעילויות (בטח אם אתם עוד רוצים לעשות את המסלול לבקתה), ושימו לב למתי יוצאת הרכבת האחרונה. משם אפשר לקחת רכבת ורכבל חזרה ל-Grindelwald Terminal, ומשם להמשיך למלון.

הנוף מיונגפראוך
הנוף מיונפראויך
בימים עם ראות טובה יותר, אפשר לראות את כל העמק

איזור Lauterbrunnen

באיזור עמק לאוטרבונן (Lauterbrunnen) יש פעילויות שיכולות למלא כמה ימים, אני הקדשתי יום אחד לאיזור.

אפשר להגיע עם רכבת לתחנת הרכבת של העיר לאוטרברונן הנמצאת בתחילת העמק, אם ישנים בגרינדלוולד עם רכב, תוכלו להחנות את הרכב בחניון ליד תחנת הרכבת ולחסוך מעט מהנסיעה.

עמק לאוטרבונן מפורסם בזכות 72 המפלים שנמצאים בו וזה שהוא מוקף הרים. הדרך הכי נחמדה לטייל בו היא לצאת מהשביל שיוצא מהרחוב הראשי של העיר לאוטרבונן ועובר דרך המפלים. ההליכה לאורך כל העמק היא 5.5 ק"מ מישוריים וסלולים היטב, ובמקביל לשביל קיים כביש שממנו אפשר לקחת אוטובוס חזרה לעיר עצמה. בגלל שההליכה מישורית ובגובה נמוך, אפשר לעשות את זה גם ביום עם מזג אוויר בינוני.

ההליכה מרגיעה והנוף לאורך כל העמק יפה. המפלים המוכרים יותר בעמק (למרות שכל ה-72 יפים) הם:

• מפלי שטובאך (Staubbach Falls) - נמצאים יחסית בתחילת המסלול וקרובים לעיר, ניתן לטפס מעט לתצפית יפה על המפלים בחינם.

• מפלי טרומבלבאך (Trümmelbachfälle) - נמצאים באמצע המסלול, וכמובן אפשר להגיע אליהם שלא דרך המסלול עם רכב. לאמור להיות מסלול יפה בתשלום לאורך המפלים, אך בקושי רואים את המפלים אם לא נכנסים למסלול בתשלום. אני וויתרתי עליו כי התור לכרטיסים למפל היה ארוך מאוד והתקדם באיטיות.

בסיום המסלול תוכלו לקחת אוטובוס או ללכת חזרה לעיר לאוטרבנן. אם תרצו להמשיך לעוד מקומות יפים באיזור, לקראת סוף העמק נמצאת תחנת רכבל ממנה תוכלו להגיע לעיירות Gimmelwald ו-Mürren, ואם מזג האוויר והראות טובה הרכבל ממשיך מ-Mürren עד לSchilthorn, הר בגובה 2,970 מטר עם נקודת תצפית יפה. מזג האוויר לא שיתף פעולה, ולכן הסתפקתי בלבקר ב-Gimmelwald ו-Mürren.

Gimmelwald היא עיירה קטנטנה וחמודה ללא גישת רכב, אפשר לעשות בה סיבוב קטן ולשתות קפה בהוסטל שנמצא ליד תחנת הרכבל. נמצאת על הדרך ל-Mürren.

משם אפשר להמשיך ברכבל אל Mürren, עיירה גבוהה יותר שנמצאת בין ההרים. העיירה פסטורלית והנוף ממנה יפה. לא התעמקתי בה מלבד סיבוב וארוחת צהריים, אבל יש שם לא מעט פעילויות ואופציות למסלולים.

אפשר לחצות את העיירה לתחנת הרכבת שלה, ולקחת רכבת הרים חזרה לעיר לאוטרבונן ממנה יצאתי. הנוף מהרכבת יפה ומשקיף על העמק מגבוה, ומצדיק לבדו את העלייה ל-Murren.

העיירה לאוטרבונן על רקע המפלים
1 מ-72 מפלים בעמק לאוטרבונן
קפה ומחסה מהגשם ב-Gimmelwald
המבורגר בינוני וראות בינונית ב-Mürren

Schynige Platte-> First

מסלול קשה באורך 16 ק"מ יפהפה שמחבר בין 2 נקודות שאפשר (וכנראה בדיעבד גם רצוי) לראות בנפרד:

• SCHYNIGE PLATTE - הר שמגיעים אליו ברכבת הרים, עם נקודות תצפית יפות וכמה מסלולי פנורמה קצרים שאפשר לעשות סביבו (המסלול הפנורמי נותן נקודות תצפיות יפות גם לרכס ההרים שממול, וגם לאינטרלקן והאגמים מסביבה, מאוד מומלץ)

• First - הר שניתן להגיע אליו ברכבל מגרינדלוולד. בתחנת הרכבל יש את ה-First Cliff Walk, מעין גשר צמוד להר שנותן תצפית יפה על כל האיזור ומסלול הליכה לא קשה מדי אל אגם BACHALPSEE. אפשר לרדת מההר עם כל מיני פעילויות כמו אומגה, סנפלינג, קורקינטים ועוד (אפשר לראות פרטים כאן, אני בעצמי לא עשיתי את זה)

אם תרצו לחבר את 2 הפעילויות ליום ארוך בהרים תוכלו לבצע את המסלול שנחשב לאחד היפים באיזור: יוצא מ-SCHYNIGE PLATTE, מגיע לתצפית יפה על אינטרלקן והאגמים בשם Oberberghorn, עובר לצד רכס ה-Loucherhorn, עוצר בבקתת ההרים Männdlenen, עובר בפסגת ההר Faulhorn בגובה 2,681 מטר שם תמצאו בקתת הרים ומסעדה (טיפ של עייפים שגיליתי רק לאחר הטיפוס עליו - אפשר לוותר עליו ולהמשיך באותו מסלול אם התעייפתם), ומשם בירידה לאגם Bachalpsee ואל הר First.

המסלול אמנם יפה ממש וכולל הרבה נקודות תצפית שלא תראו ב-2 ביקורים נפרדים ב-SCHYNIGE PLATTE ו-First אבל הוא לא פשוט בכלל עם עליות מצטברות של 825 מטר. בנוסף אתם תלויים ברכבל האחרון שיוצא מ-First לגרינדלוולד (אצלי זה היה 18:00, השעה המדויקת של הרכבל האחרון מופיעה ביצאה מ-SCHYNIGE PLATTE). אז הייתי ממליץ על המסלול רק למי שבכושר מעולה (אני התקשיתי במסלול). אם אתם הולכים על המסלול, כדאי להתחיל את היום כמה שיותר מוקדם כדי שתוכלו לקחת את הזמן ולעשות הפסקות מבלי להיות לחוצים (קחו בחשבון שהרכבת אל SCHYNIGE PLATTE היא רכבת הרים איטית, אז לוקח זמן מרגע שאתם יוצאים לדרך ועד שאתם מתחילים את המסלול). לי המסלול לקח 7 שעות עם הפסקות, ויצאתי ממנו מרוצה אך עייף מאוד.

אל SCHYNIGE PLATTE מגיעים מרכבת הרים שיוצאת מתחנת Wilderswil.

אל First מגיעים מרכבל שיוצא מתחנת הרכבל מתוך גרינדלוולד.

התמונות מתקשות להעביר את היופי, אבל זה ללכת לצד רכס אלפים שלא נגמר

אגם BACHALPSEE, העננים פה לא התחשבו
ההרים מ-First והרבה מצנחי רחיפה

מסעדות ועוד

• C und M - מסעדה/בית קפה. הספיישל זה רביולי מעולה שהם מכינים במקום, ויטרינת קינוחים, ומרפסת עם נוף להרים

רביולי יין ונוף, לא צריך הרבה יותר מזה
    אוקיי אפשר להוסיף קינוח
    • Alte Post מסעדה קטנה ונחמדה ברחוב הראשי, מרקים טעימים שמכינים במקום ותפריט מגוון

מרק עגבניות ובירה
  • יש סניפים של הסופר Coop גם בגרינדלוולד, וגם בתחנת הרכבת גרינדלוולד טרמינל. בשניהם יש אוכל מוכן ופירות וירקות, אפשר לסגור פינה של ארוחה קלה בכיף

סלט חזה עוף ופטל זו ארוחה לא רעה בכלל
  • אם התעייפתם בטיול או סתם תרצו לפנק את עצמכם במסאז׳, ממליץ על מוניקה בגרינדלוולד. מסאז׳ מהנה, קליניקה נקייה ונעימה, והיא עצמה מאוד נחמדה והייתה זמינה במייל לתאם שעה למסאז׳. עולה 80 פרנק ל-50 דקות, כשבמלונות במרכז העיר לוקחים 120. תגידו שליאור מישראל שלח אתכם, לא שזה צפוי לעזור במחיר איכשהותמונה מתוך אתר למטייל