בקיץ 2017 טיילנו טיול משפחתי בן 10 ימים בסלובקיה. מצאנו בה שילוב נהדר של טבע ונופים עם אתגרים פיזיים ואטרקציות לילדים. בהשוואה למסלולים שכבר עשינו בארצות מרכז אירופה, לא מצאנו בה את הפסגות הכי גבוהות, או את נופי האלפים האינסופיים. הנוף מתון יותר אך דליל יחסית בנקודות יישוב, שמור מאד ויפה מאד. מצד שני מסלולי הטיול בה מהנים בצורה בלתי רגילה ומציעים שילוב מנצח של טבע עם אתגרים שמעשירים מאד את החוויה.

לפעמים נדמה שלסלובקים פשוט "אין אלוהים". אין צוק שלא ניתן להציב עליו סולם, אין ערוץ שלא ניתן לגשר עליו, וגם אם יש מפל מים בדרך, פשוט עוברים מעליו. ההליכה בנחלים דומה להליכה בקניוני הנגב, רק אינטנסיבית יותר ובנוף אירופאי ירוק ורטוב. הכל משתלב בהתרשמות הכללית שלנו מהסלובקים כאנשים שמאד אוהבים ליהנות ולטייל וממצים מכל מקום את אפשרויות הבילוי שהוא יכול להציע.

אנו זוג עם שתי בנות, בנות 7 ו-11 שאוהבות טיולים רגליים, טיפוס ומים. פה המקום לציין שהמסלולים היפים ביותר שערכנו מתאימים למיטיבי לכת, ואנשים שלא מורגלים בטיולים רגליים של 8-12 ק"מ, עם טיפוס בסולמות ועליות תלולות, רצוי שישקלו מחדש את היעדים שאני אזכיר בבלוג.

הטיול התמקד בהרי הטטרה וסביבתם, עם דגש על טיולים בטבע ופחות יעדים עירוניים (בברטיסלבה לא ביקרנו). תיבלנו בלא מעט אטרקציות וביקורים בטירות נבחרות, ואת הכל אפרט מיד.

בגדול, הטיול התחלק לחלק מזרחי וחלק מערבי, ואנו פיצלנו את מקומות הלינה בהתאם וערכנו שני טיולי כוכב. הטיול המזרחי כולל את הרי הטטרה הגבוהים (Vysoké Tatry) ו"גן העדן הסלובקי" והטיול המערבי את הרי הטטרה הנמוכים (Nízke Tatry) וה-"Mala Fatra". בסוף המאמר מצורפים קישורים למקומות הלינה בהם התארחנו. כולם מומלצים מאד.

טיול כוכב מזרחי:

בהרי הטטרה הגבוהים התמקמנו בעיירה Tatranska Lomnica שהיא בסיס מצויין לטיולי כוכב באזור ובגן העדן הסלובקי. יש בה מסעדות, סופרמרקט, פארק חבלים, מגלשת הרים וכמה אפשרויות לספורט מוטורי הררי – קורקינטים וקרטינג שמתגלגלים במדרון. רוב אלו ממוקמים בסמוך לתחנת הרכבל התחתונה. העיירה בנויה כמעין פארק גדול, אפשר לשכור בה אופניים או סתם לשוטט בה וליהנות מהאווירה הרגועה.

הרי הטטרה הגבוהים  (Vysoké Tatry) :

מסלול 1 – מנק' המוצא העיירה Tatranska Lomnica: מסלול נהדר שמשלב המון מוקדי עניין – גם נוף, גם מפלים מרשימים, וגם שימוש בכל מיני כלי תחבורה שונים, מה שמהווה כמובן אטרקציה לבנות (ולאבא). התחלה היא בעלייה מהעיירה ברכבל אל האגם Skalnate pleso. מפה יש כאלו שעולים לפסגה הנקראת Lomnický štit, אולם הרכבל לשם אינו נוח והלוגיסטיקה (יש לתאם מקום מראש) עייפה אותנו אז ויתרנו. מהאגם היפה יוצאים מערבה במסלול האדום. מהמסלול שמתפתל על צלע ההר ניבט לכל אורכו נוף לעמק רחב הידיים, ולא צריך להתאמץ כדי ללקט אוכמניות מהשיחים הרבים שפזורים לאורכו.

יש לא מעט עדויות ברשת לאנשים שפספסו את המפלים שבסופו ולכן אשתדל לדייק – לאחר שהמסלול יורד לנחל מגיעים לפיצול שבילים. יש להמשיך את הירידה בשביל הכחול, וזה יוביל אתכם לסדרה של מפלים מרשימים ביותר. בפיצול הבא בוחרים בשביל הירוק ומגיעים ל- Hrebienok. משם יש לנסוע בפוניקולור לעיירה Starý Smokovec וממנה משתמשים ברכבת כדי לחזור לנקודת המוצא. כל התחבורה הזו מתוזמנת להפליא וקלה להתמצאות.

מסלול 2 – מנק' המוצא Štrbské Pleso: האגם Štrbské Pleso הוא נקודת עניין תיירותית שוקקת עם המון מלונות, מסעדות, חנויות מזכרות וגדודי תיירים. ערכנו במקום טיול קצר אך מאומץ. עלינו ברכבל לבקתת הרים שנקראת Chata Solisko. ממנה יוצא מסלול לא-קל אך קצר המטפס כ-250 מ' תלולים מאד לפסגה הנקראת Predna Solisko. העלייה משתלמת והנוף משם מהמם. לאחר הירידה ברכבל בחזרה ערכנו סיבוב קצר סביב האגם היפה. הכל לקח כ-3 ש'. יש גם מסלולים שיורדים מהבקתה אל האגם ברגל אולם מפאת קוצר הזמן לא עשינו זאת.

גן העדן הסלובקי – Slovensky Raj:

אין מבקר בסלובקיה שאינו מטייל בגן העדן הסלובקי. מדובר בשטח הררי אך לא גבוה מאד, מיוער ברובו ומחורץ במספר פלגים ונחלים. אלו יוצרים בו מספר ערוצים יפיפיים ושופעי מים שנתנו לאזור את שמו. יש כמה אפשרויות טיול באזור ברמות קושי שונות. אנחנו בחרנו בשני מסלולים ארוכים יחסית אבל מלאי אטרקציות. שני המסלולים מתחילים מחניון מסודר בפאתי העיירה Podlesok.

קישור לאתר מפות אינטראקטיבי מצוין של הפארק: http://www.mapaslovenskyraj.sk/en

Suchá Belá : גולת הכותרת של המסלולים בגן העדן הסלובקי. המסלול התלול ביותר, בעל המספר הגדול ביותר של מפלים, גשרים ומדרגות עץ בתוך ערוץ נחל מקסים. תחילת המסלול בעלייה במסלול הירוק, ומשלבת הליכה במים. אפשר לנסות לקפץ מסלע לסלע אבל הסיכוי שהנעלים ישארו רטובות אינו גדול. לאחר מכן יש לעבור מספר מדהים של מכשולים תלולים – גשרי עץ, מפלים, סולמות וחבלים שפשוט כיף לטפס עליהם. 4.5 הק"מ הראשונים הם האינטנסיביים והרטובים. מראש המסלול מתגלגלים למטה במסלול הצהוב ואז באדום. בסה"כ אורכו של המסלול כ-10 ק"מ והוא לוקח יום שלם. הוא מסלול לא קל ואינו מומלץ לאנשים שאינם מטיבי לכת או כאלו שסובלים מפחד גבהים. אנו נתקענו מאחורי אחת כזו באחד מהסולמות וזה יצר עיקוב גדול כי יש המון מטיילים במסלול.

Prielom Hornadu– מסלול נוסף בגן העדן הסלובקי, שלדעתי הוא המוצלח ביותר. הוא יותר רבגוני מה-Suchá Belá ומכאן יופיו. יוצאים מזרחה מהחניון לאורך המסלול הכחול. תחילת הדרך בהליכה מנהלתית של 2 ק"מ עד שמגיעים לנחל Hornad. מדובר בנחל רחב ושוצף, שהסלובקים התקינו עליו כמה גשרים תלויים ומרפסות די מבהילות עליהן צריך לעבור.

לאחר הליכה של 3 ק"מ לאורך הנחל מגיעים לפיצול שבילים. משם ממשיכים במסלול הירוק שנקרא גם Klastorska roklina שחותר בערוץ נחל במעלה ההר. אופי חלק זה של הטיול, שאורך כ-1500 מ' דומה ל-Suchá Belá עם מפלים גבוהים, סולמות וגשרי עץ רופפים. קטע זה מסתיים בחורבות המנזר שנתן למסלול את שמו, שסביבו כרי דשא נרחבים ומסעדה. משם צריך פשוט לרדת באחד המסלולים המהירים והנוחים בחזרה ל- Podlesok. אורכו הכולל של המסלול הינו 12 ק"מ.

Dobšinská ľadová jaskyňa: מערת קרח טבעית ויפה הנמצאת בגן העדן הסלובקי, אך לא משתלבת במסלולים השונים. לא ביקור חובה אבל חלופה טובה למזג אוויר גשום. למערה מוביל מסלול קצר של כקילומטר. הביקור בה אורך כשעה.

אתרים נוספים באזור המזרחי:

טירת Spišský hradný- עוד אופציה ליום גשום. בניגוד לארמונות המפונפנים שלפעמים פוגשים באירופה, פה מדובר במבצר מרשים מימי הביניים, עם מרתף עינויים, אולמות אבירים, ומגדלים וחומות שקל לדמיין גדודי אבירים שצרים עליהם בעוד קשתים ובליסטראות מנסים להדוף אותם. ביקור מהנה של כשעה וחצי כולל סיבוב גם על החומה התחתונה. לא רחוק מהטירה שוכנת העיירה החמודה Levoča. מרכז העירה כלוא כולו בין החומות וחלק ניכר מהבתים בו עתיקים ממש. בטבורה של העיר העתיקה שוכנת הכיכר המרכזית הנאה והגדולה, שבמרכזה כמה מבני ציבור יפים וכלוב עתיק בו היו כולאים ילדים שסררו. הסיור בה לא ארוך ועוזר להוריד את ארוחת הצהרים שאכלתם באחת מהמסעדות שבכיכר.

רפטינג על נהר ה- Dunajecצפונית להרי הטטרה זורם הנהר Dunajec שחוצץ בין סלובקיה לפולין. Pieniny sport centrum‏ הוא אחד ממרכזי השיט שבעיירה Červený Kláštorשלחופו. המסלול על הנהר די רגוע, וניתן לעשות אותו ברפסודה או בסירת רפטינג. החלופה השנייה פחות יציבה ומאפשרת להוציא קצת יותר מהמסלול הרגוע הזה. האטרקציה העיקרית במהלך השיט בן השעה וחצי היא הנוף המרשים של הצוקים המקיפים את הנהר. מנקודת הסיום אפשר לחזור באופנים שכורות או באוטובוס.

Bobová dráha (נקרא גם Tatrabob): רכבת הרים קצרה וחביבה בעיירה Tatranska Lomnica. זו אטרקציה חביבה ולא יקרה, אולם ללא ספק לא רכבת ההרים המסעירה שפגשנו.

פארק המים Aquacity Popard: יחסית לפארקי המים שבאזור המערבי (ראו בהמשך) מדובר במשהו יותר רגוע. יש אמנם מגלשות מים לא רעות אבל הדגש הוא על בריכות חמות, רובן מקורות, ג'קוזי מסוגים שונים ואווירה כללית רגועה יותר. מספיקות 3-4 שעות לכל היותר כדי למצות את האתר. אנו הגענו לשם אחרי יום מאומץ במיוחד בגן העדן הסלובקי והוא היה אידיאלי להרגעת השרירים הדואבים.

טיול כוכב מערבי:

קשה להגיד אם הרי הטטרה הנמוכים (Nízke Tatry) מאופיינים בנוף שונה מהרי הטטרה הגבוהים. במרכז האזור ממוקם אגם Liptovská Mara וסביבו רכסים גבוהים עם אינספור מסלולי טיול, אטרקציות ומרכזי ספורט חורף.

התמקמנו באזור נופש קטן שנקרא Hrabovo. מלבד המלון המקסים יש שם אגם מלאכותי עם מספר אטרקציות, פארק חבלים מעולה (ראו בהמשך) ורכבל המוביל למספר מסלולי ספורט אתגרי (לא ניסינו, דורש הזמנת מקום).

Mala Fatra – המסלול הארוך ב- JÁNOŠÍKOVE DIERY: מסלול מקסים ברכס ה- Mala Fatra שלמרות הפופולריות שלו לא מורגש בו עומס. המסלול זוכה להערכת חסר מישראלים, בעיקר בגלל שהם לא עושים את כולו אלא רק את החלק הקצר בתחילתו. המסלול הקצר הוא אכן יפה מאד אבל מפספס לגמרי את מה שיש למסלול הזה להציע – יותר מ-20 מפלי מים שונים. אנחנו כמובן שעשינו את המסלול הארוך.

שני המסלולים, הקצר והארוך, מתחילים במסלול הכחול שיוצא מהעיירה Biely potok וממשיכים במסלול הצהוב. במפגש הבא עם המסלול הכחול הדרך הקצרה היא לחזור בו צפונה לנקודת ההתחלה. אנו כמובן שהמשכנו דרום מזרחה במסלול הכחול לסדרה מדהימה של מפלים ובריכות עליהן מטפסים בסולמות, גשרים וחבלים. המסלול מעפיל כך עד לאוכף הנקרא Pod Tanečnicou. משם יורדים בחזרה במסלול הירוק. עקרונית המסלולים הם חד כיווניים אולם כיוון שכשהגענו למעלה היתה כבר שעת צהרים והמסלול כבר די ריק מאנשים חזרנו חלק מהדרך, במסלול הכחול בו הגענו. זה הרבה יותר כיף כי עוברים שוב בכל המפלים אבל איטי הרבה יותר. האורך של כל המסלול הוא כ-12 ק"מ.

מפת המסלולים. המסלול המומלץ הוא מסלול מספר 2

Jasna: רכס הרים מרשים שהוא חלק מהרי הטטרה התחתונים, עם מספר רב של מסלולי טיול. סדרה של רכבלים מובילה לפסגה Chopok, ממנה תכננו לרדת למטה במסלול שאמור להיות מרהיב, אולם תנאי מזג האוויר בפסגה – ערפל כבד, רוחות וקור מקפיא – אילצו אותנו לאלתר.

לאחר הביקור המתסכל בפסגה ירדנו בחזרה לתחנת הרכבל Priehyba. מתחנה זו יוצאת דרך עפר ברורה ורחבה לכיוון מזרח שמתחברת עם המסלול הירוק (מס' 4). המסלול הירוק לקח אותנו מערבה והעפיל אל בקתת ההרים Luková. למרות העלייה המאומצת מאד לא נרשמו כל תלונות כיוון שלאורכה גדלים מרבדים של שיחי פטל ואוכמניות, ופשוט לא הפסקנו לזלול. גם הנוף צפונה יפה מאד. מבקתת ההרים ממשיך המסלול הירוק מערבה למרגלות צוקים מרשימים עד שהוא פונה צפונה בחדות. החזרה לרכבל התחתון מתבצעת לאורך פלג מים מלבב. לפני ההגעה לתחנת הרכבל עוברים לאורכו של אגם קטן - Vrbické pleso שלחופו יש גן שעשועים מושקע.

פארק המים Aquapark GINO PARADISE BEŠEŇOVÁ: סביב האגם Liptovská Mara ממוקמים כמה פארקי מים גדולים. אנו דגמנו אחד מהם, והוא מוצלח מאד. יש בו אינספור אטקרציות ומגלשות, בריכת גלים ומה לא. אין כמעט תור גם בימים עמוסים ושווה לשריין כחצי יום לבילוי ממצה בו.

FUN PARK Žiarce: מגלשת ההרים המוצלחת של הטיול. נמצאת במתחם שמכיל עוד אטרקציות רבות כמו קארטינג, טרמפולינות ועוד.

פארק חבלים Tarzania hrabovo: פארק חבלים מוצלח מאד מחוץ למלון בו התאכסנו. מעבר למסלולים ארוכים וטובים לכל הגילאים האטרקציה העיקרית (בתשלום נוסף) היא אומגה מפלצתית באורך של כ-300 מ', מעל לאגם. באגם אפשר לשכור סירה או להתנסות בהליכה על המים בבלוני פלסטיק שקופים (הבנות אמרו שזה כיף).

Demänovská Cave of Liberty: באזור Jasna יש שתי מערות: מערת קרח, אותה לא דגמנו והמערה הזו. מדובר במערת נטיפים גדולה ומרשימה, שהסיור בה אורך כשעה. לא המערות המפלצתיות של סלובניה, אבל בהחלט משהו שכדאי לראות.

Trenčín –ביום הנחיתה בסלובקיה לנו בעיירה Trenčín, עיירה חמודה שעיקר פרסומה הוא מהטירה המרשימה שלמרגלותיה היא שוכנת. הביקור בטירה מהנה. יש תצוגות נשק, מרתף עינויים ונוף יפה מאד של הסביבה. בעיירה ממוקמת אוניברסיטה והאווירה בה צעירה גם אם לא שוקקת במיוחד. שווה לאכול באחת המסעדות שבעיירה ולהתרשם מבית הכנסת הגדול שבנוי ככנסייה ביזנטית.

לסיכום – מילה אחת על האוכל. בדרך כלל בטיולים בחו"ל אנו מבשלים כמעט את כל הארוחות בעצמנו, ונהנים מהתוצרת המקומית. בסלובקיה המעטנו בזה. גם כי קשה היה למצוא, במיוחד באזור המזרחי סופר מרקט גדול עם מחלקות בשר ודגים טובות, וגם כיוון שהאוכל במסעדות זול מאד. זה אוכל פשוט בדר"כ, אבל טעים ומשביע. אל תחמיצו את המשקה הלאומי – הקופולה. זה משקה לא-אלכוהולי שמזכיר קולה והבנות שלי התמכרו אליו מהרגע שהוא התגלה.

בסלובקיה מאד התרשמתי מהשמירה על הטבע. גם באזורים מעובדים שאינם שמורות טבע ניכר שהאוכלוסיה שומרת בקנאות על נוף נקי מפרסומות, בינוי חריג, פסולת ולכלוך. הנופים מדהימים ומסלולי הטיול מיוחדים ואתגריים. מעל לכל מרחפת תחושה שהסלובקים הם אנשים שפשוט אוהבים ליהנות, למצות את האפשרויות שהטבע מעניק להם וחובבי טיול. אותי הם הדביקו בהתלהבות שלהם.