יום ראשון 18 ביולי- הגעה

איזה כיף!!!! שוב ניתן לטוס ולטייל למרות הקורונה ששיבשה לכולנו את החיים ובטח טיולים.... אז אנחנו נוסעים ונשמרים ונושמים אויר הרים מסונן כשצריך במסכות. הטיול מורכב מ6 ימים באזור זלצבורג ועוד 3 ימים בוינה. טיול משפחתי של סבא סבתא, 3 נכדות מתוקות בנות 10 ושלושת הוריהן. מי שקורא על הטיולים שלי יודע שאני כותבת כל יום על היום שהיה עד לסיום הטיול. היום הינו ה18 ביולי 2021, וזה היום הראשון לטיול שלנו.

טיסות הלוך- טסנו עם ריינאייר לוינה, בטיסת צהריים ונחתנו כעבור 3 ורבע שעות של טיסה נוחה ומפתיעה במרווח הרגליים. טיסת שכר כזו- הכל עולה כסף ואם רוצים אפשר לקנות אוכל בטיסה. אנחנו הצטיידנו בביסלי גריל ענק ומים. טסנו עם ההורים שלי, כשאחי (עם שתי בנותיו ) הצטרף בטיסה אחרת. אחי טס עם אל על. אנחנו ב1230 צהריים והוא ב1530 אחה"צ. ההורים שלי המתינו לו בשדה בעוד שאנו לוקחות את הרכב ששכרנו ויוצאות לכיוון פלאכאו בחבל (האוסטרים אומרים מדינת...)זלצבורגלנד.

כמה מילים על מתן שירות- האוסטרים קיבלו ממני ציון 10 עד כה בשירותיות וגם חברת התעופה. אבי מתקשה בהליכה ונעזר בקלנועית. מצב זה אומר המון סידורים סביב : אישור הטסת הקלנועית, התנהלות בשדה ובמטוסים. אישור הקלנועית נעשה דרך המייל מול שרות הלקוחות של ריינאייר והיה נוח, קל, זריז. יש לי ניסיון עם זה בחברות אחרות וזו התעלתה על כולן עד כה! בנחיתה המתין ליד כבש המטוס רכב מותאם צרכים לאיסוף שלנו לטרמינל עם הקלנועית מזומנה. בכניסה לטרמינל המתין לנו עובד שליווה אותנו עד ליציאה של קבלת הרכב השכור, מעבר גבולות, איסוף מזוודות הכוונה והדרכה. האמת שפשוט התרגשתי מהחויה הטובה שאבי עבר.

רכב שכור- שכרתי דרך בוקינג בחברת FoxAuto. גם פה שירות מעולה!! טלפון לחברת ההשכרה ותוך 10 דקות רכב גדול ונוח אוסף אותנו לדלפק השכירות שנמצא מחוץ לשדה. הנהג מעלה ופורק את המזוודות , מסייע בישיבה ואחרי 5 דקות אנו בדלפק של פוקסאוטו. הזמנו סוזוקי s- cross, ואכן קיבלנו...אוטו מרווח, חדיש עם וואייפיי . יש מקום ל2 מזוודות גדולות ול3 טרולי . טרולי נוספת בכסא מאחור. הסבר מקיף וסיוע בהתחברות לווייז. חשוב להוסיף אפשרות של כביש אגרה ולסמן את האופצייה vt של אוסטריה!! אחרת למשל במקום לנסוע 3 שעות לבקתה, הווייז נתן 5 וחצי שעות!! קבלנו מדבקת וינייט , לנסיעה בכבישים המהירים ונהג נוסף מבוגר ללא שום עלות נוספת. שלמנו 20 יורו על החזרה של הרכב במרכז וינה. לזכור שסוגרים באשראי כסף לביטחון (900 יורו) שאינו זמין במסגרת שלרשותכם, עד לשבועיים לפעמים גם לאחר שהשבתם את הרכב ועד שחברת השכירות משחררת את הסגירה. אני הזמנתי ב400 שח כיסוי מלא של ביטוח ובביטוח נסיעות פספורטכארד שלי , הזמנתי ביטול השתתפות עצמית.

ההורים שלי המתינו לאחי בשדה כדי לנהוג עמו את הדרך לבקתות שלנו. אחי הזמין בבאדג'ט וקיבל רכב סיאט דומה לשלנו, אבל רק לאחר שנעשתה החלפה עם הרכב הראשון שסיפקו לו שהיה קטן מלהכיל 5 אנשים וציוד.

הדרך לבקתה-. יצאנו לדרך לאחר עצירה בבילה- הסופרמרקט בשדה ( קניות לארוחת הבוקר למחרת) ותדלוק של חצי טנק. קבלנו חצי טנק והודיעו לנו על כך בדלפק. הנסיעה ארכה 3 וחצי שעות, בכבישים מצויינים, יש אור עד מאוחר. הגענו לבקתה שלנו בעשר בלילה ועד לשעה 9 ורבע היה עדיין אור. יש שפע של תחנות דלק ואזורי מנוחה בדרך אז בכלל אין שום בעיה לעצור כשרוצים.

הבקתות- הזמנתי דרך בוקינג, את הבקתות של פיירנדורף אוברהוף בפלאכאו.חיכה לנו מפתח בעציץ שליד הצק אין. בעלת המקום, שלחה לי על כך הודעה. הגענו מאחר ואין קבלה שעובדת בשעה זו- קצת לא נוח לאתר את הבקתה שלנו שנמצאת במעלה בחשכה. קיבלנו שתי בקתות בכל בקתה יש שני חדרים עם מיטה זוגית, ספה נפתחת ב"סלון", פינת אוכל מרווחת ומטבח מאובזר. שירותים נפרדים, מקלחת נפרדת. בארונות בחדרים יש שמיכות וכריות נוספות. מגבות ושוקלדים על המיטות , פרחים ותפוחים בפינת האוכל קיבלו את פנינו העייפות מיום נסיעות ארוך!! ההורים שלי ואחי הגיעו 3 שעות אחרינו- והם בבקתה משלהם. מילה טובה על רמת הנקיון - שאצלי יכול הדבר להרוס לי שהות, הכל נקי מצוחצח!!

עלויות יום זה - טיסות הלוך ושוב עם מזוודה אחת ו2 טרולי לוינה, כולל בחירת מושבים - כ289 יורו עם ריינאייר. הזמנה מוקדמת חוסכת , אין ספק!

רכב שכור- כ1600 שח פלוס 400 שח כיסוי ו20 יורו דמי החזרה במקום אחר.

ביטוח בריאות בפספורדכארד- הורים וילדה, כיסוי קורונה וררכב- 1003 שח

קנייה של אוכל ראשוני- 83 יורו

חצי טנק דלק- 35.40

יום ב ה19 ביולי - פלאכאו

היום התחיל מאוחר בשל ההגעה המאוחרת אמש. אז בכיף התעוררנו לנוף משגע מהבקתה של ענן מרחף לו על הר ירוק עם בקתות פזורות בין מרעה דשא ירוק עז אחד לאחר, עמק עם עיירה צבעונית. צלמתי את כל מי שהתעורר כשהוא רואה את הנוף נשקף כדי לתעד את התגובות ליופי הזה! הכנו ארוחת בוקר גדולה ומפנקת במטבח המאובזר היטב של הבקתה(כולל פרקולטור, טוסטר ועוד) לכל השמנייה שהתיישבה בנוחות בפינת האוכל. צ'יק צ'ק למדיח הכלים בסוף הארוחה ואנחנו בדרך החוצה.

קניות בסופר -במרכז העיירה על הכביש הראשי- התחלנו בזה, כדי שיהיה לנו אוכל טוב בבקתה ליומיים הבאים. יש עוד סופרים גדולים אבל אנו נכנסנו לראשון שראינו. יש הכל מהכל ועבורי הדובדבנים הענקיים הם העיקר. יצא לא זול אך לא יקר בסה"כ.

רכבל starjet אל הר הסקי של פלאכאו- ממליצה בחום: א. הילדות ואנחנו נהנינו מאד מרכבל הסקי כל הדרך מעלה ומטה. עולים בתוך נוף משגע (המלה נוף תחזור רבות בטיול הזה כנראה...)ושקט של הר למעט דינדון פעמוני הפרות. הזכיר לי את התיאורים בספר של היידי בת ההרים. הרכבל עולה ממרכז העיירה(שבחורף נחשבת למרכז סקי מעולה)1000 מטר בפעם הראשונה. יורדים ויש מסלול לילדים עם חידות, קרטינג ומתנפחים על הרכס. יש בית קפה גדול מאד עם קינוחים שווים ועוד קיוסק לאוכל מהיר. ספסלים אל מול נוף כזה שברור לי מדוע אנשים מתיישבים ארוכות בשקט ונדמה שעושים מדיטציה. את ההורים שלי היה קשה להרים משם כדי לעלות לחלק השני של ההר. שוב עוד כ1000 מטר מעל מאגר מים ובקתות הרים ומטבי לכת , מזג האויר מצטנן ולכן לחלק זה צריך כבר להיות עם ביגוד ארוך.כשהגענו למעלה השעה הייתה 4 וחצי אחה"צ, התחיל לטפטף והירידה האחרונה מטה היא בשעה 5 (צריך להגיע עד שעה זו לרכבל התחתון והנסיעה ברכבלים בעצמה אורכת כ10 דקות לכל מקטע), אז החלטנו לרדת חזרה מבלי לטייל ברום ההר. קחו בחשבון שמי שמפספס את הירידה האחרונה עושה את הדרך ברגל!! המעבר הרגלי בין שני חלקי הרכבל היא בתעלה מקשרת עם תמונות יפות של המקום בחורף ובעבר. אני ואחי חושבים לחזור לכאן לסקי בחנוכה.

ב. למי שמתארח בפלאכאו בקיץ יש כרטיס קיץ שמקבלים חינם בחלק ממקומות האירוח. הכרטיס מקנה גישה למערך תכנון טיולים, הזמנות מסעדות וטייקאווי עד פתח הדלת של הבקתה אם מבקשים , והכיי חשוב הנחות גדולות לאטרקציות ואפילו בחינם- כל העלייה להר ברכבלים-בחינם!!! חיסכון אדיר וכיף ממש!

מסעדה זום הולצוורם- אכלנו שניצל וינאי עם תפודים ואוכמניות , מרק עם חביתיות ומיץ אוכמניות שחורות ובירה מקומית, פיצה מרגריטה לילדה. ההורים ואחי ובנותיו הזמינו דברים אחרים. היה מצויין והמסעדה ספונת העץ עם שירות חייכני ונהדר . בחוץ יש מרפסת יפה, אנו העדפנו בפנים

זהו, אנו עייפים וחוזרים לבקתות. 8 בערב אני אחרי מקלחת, הולכת לישון והילדות שבסופר קנו להן פינוקים , פוצחות במסיבת פיג'מות. לילה טוב!

עלויות יום זה- מסעדה 190 יורו ל8 אנשים כולל שרות. לנו מתוך זה יצא 64 יורו.

יום ג ה20 ביולי- הליין וזלצבורג

היום הזה התחיל בנסיעה למערת המלח של אזור הליין, דרומית לזלצבורג. המקום עצמו נעים, נקי והכל מתקתק כמו שעון. יש שמע בעברית, אנו הסתפקנו בהדרכתו של אלכסיי שיודע כמה מילים בעברית ומדריך באנגלית וגרמנית. בחנות המזכרות שווה לקנות מגנטים, אני אוספת אז זה כיף. לא חייבים לקנות מלח כי מקבלים דוגמיות מתנה בסוף הסיור. רצוי לעלות לתצפית ולצלם. שימו לב לא לפספס את תחילת הסיור, הם מקפידים בזמנים. הסיור ממש ממש מוצלח. יש בו עניין, חוויות של גלישה ושיט ורכבת כורים ואמא שלי אמרה, וזה ציטוט:"אני מרגישה כמו ילדה ממש". חובה להתפנות לפני הסיור, במיוחד הילדים, 90 דקות ללא אפשרות של נוחיות מצלמים מספר תמו ות לאורך המסלול. מייצרים מספר עותקים כדי שיהיה עותק לכל המצולמים. בפועל, מדובר לרוב באותה משפחה ולכן, לדעתי, ניתן לרכוש עתק אחד, לסרוק את קוד התמונה( יש אפשרות שכזו, לשלוח במייל לכל המצולמים . תמונה עולה כ7.5 יורו, אני רכשתי 3 תמונות. מזכרת כיפית.

מהמערה נסענו לארמון הלברון. העניין בארמון זה הוא בגני השעשוע של מזרקות מפתיעות. הילדות נהנו מהשפריצים מכל כיוון וגם פה, כמו במגלשות מערת המלח, נשמעו קולות הצהלה שלהן. יפה מאד המקום. הסיור בארמון עצמו לא הלהיב אותי. נשמרו רק הפרסקו שעל הקירות וכל היתר רוקן לשימור ככל הנאה. למי שראה ארמונות באירופה או מתכוון לבקר בעוד ארמונות , ניתן לדלג לגמרי על הביקור במבנה הארמון הזה ולבקר בגן המזרקות (המעניינות מאד) בלבד. בית הקפה בגנים יקר יחסית ומנת הנקניקיות היא כשל נקניקיות הילדים בארץ. השטרודל גם לא מומלץ. מכל מה שהוזמן, מה שלי היה טעים היה השוקו עם קצפת.

לנו לא השתלם כרטיס זלצבורג אך אתר זה מופיע על הכרטיס. לא זוכרת את העלות כניסה, אך זה לא מהאתרים היקרים לביקור.

נסענו לזלצבורג היפה יפה, וחנינו מחוץ לחומה של העיר העתיקה, שלמנו חניה של יורו למדחן(כמו בארץ התשללום עד שעה 1900) ונכנסו רגלית וקלנועית לעיר.יש חניה חינם מחוץ לעיר העתיקה וכניסה בשאטל או חניונים יקרים בתוך העיר העתיקה פסטיבל מוסיקה יש כעת בעיר ולנו אין זמן שמסתדר לכך אך זה חבל לי מאד, לא נורא, בפעם הבאה...

האוסטרים יוצאים לבילוי לבושים היטב ורבות ורבים מהם בלבוש מסורתי, חגיגה לעיניים. בככר ביתו של מוצרט יש חנות קטנה של פרוזן יוורט מעולה ב4.9 יורו. קפה טומסלי ובון בון המוצארט המקורי הם חלק מהכיף. החלטנו לצאת חזרה לאחר שיטוט בין הכיכרות הסמוכות זו לזו, נסענו חזרה לבקתה תוך עצירה במקדונלדס.

עלויות יום זה- הן הכניסה למערת המלח סביבות ה34 יורו, לארמון סביבות 20 יורו, מסעדות ומזון הן יצא עוד 65 יורו. מלאתי חצי טנק נוסף ב41 יורו

יום ד' ה21 ביולי- ערוץ זיגמונד טון והכביש האלפיני גרוסגלוקנר

ארוחת בוקר טובה כרגיל בצימר ואנו נוסעים דרומית מזרחית לכיוון אזור קפרון כשעה וחצי. שינתי את היעד של היום בשל בדיקת מזג האויר והבנה שביום המחרת צפוי להיות מעונן באזור זה ואילו היום יפה ובהיר אז החלפתי את התכנון היומי והקדמתי להיום את הסיור בכביש האלפיני שחד משמעית אין מה להגיע אליו בתנאי ראות לא נוחים ואם אין שמש ושמיים בהירים. אחי היה צריך חיבור מיוחד לנייד שלו והוא מצא אותו באווטלט שסמוך לתחנת דלק shell ו- lanzit, כ5 דקות מהיציאה לפלאכאו. הסופר שם זול ועם אופציות של ארוחות ארוזות וסושי. כולם לקחו להם משהו לדרך לפי בחירה אישית.טעים ונוח ולא יקר.

ערוץ זיגמונד טון שווה כל אגורה מ27 היורו שעלתה הכניסה אליו להורים וילדה. מאד ממליצה. בחרתי בו כי הוא הנוח ביותר מבחינת מסלולים אלטרנטיביים למי שמתקשה בהליכה. אבי ואמי הלכו בגישה נוחה יותר ואנו במסלול הרגיל בתוך הערוץ.טיפוס במדרגות אמנם, אך עוצרים כל רגע לצילומים של כל מה שהעין בולעת בשקיקה. לכן העליה בלתי מורגשת למי שכושרו נמוך. לא מתאים עם עגלות משום סוג!! חובה נעל נוחה ומתאימה לרטיבות ולחלקלקות בשל המים המטפטפים.

בסוף המסלול יש אפשרות של מסעדה בשביל אחד או בית קפה -מזנון בשביל אחר. אנו ישבנו באחרון. אכלנו מנת ילדים של נאגטס וצ' יפס ב4.5 יורו, הפוך ואפלשטרודל עם רוטב וניל ב5 יורו ונקניקיה ב7 יורו עם שתיה ב2 יורו. יש גם גן שעשועים חמוד ליד. יש חניה צמודה ולכן למי שלא מעוניין לעשות טיול מעגלי בערוץ, כמונו, , צריך להקפיץ רכב לכאן. חניון זה במפת הערוץ מסומן כחנייה לאוטובוסים אך בפועל אין זה כך.

מפה החלטנו להמשיך לכביש האלפיני, למרות שתכננתי את הסכרים של קפרון אך זה לא אפשרי מבחינת הזמן שנותר לנו. נסיעה של חצי שעה ואנו בכניסה לתשלום פר רכב בכניסה אל הכביש (יש כניסה נוספת מכיוון דרום למי שבא מאזור טירול נניח). 37 יורו לאוטו ליום. אם עוצרים פה, יש כאן חוות ליטוף וחנויות ומזנונים ומסעדות. פה הכל יקר יחסית למקומות אחרים. הדרך עולה ומתעקלת ויש עצירות רבות ונוחות ולא עמוסות מתיירים. כדאי מאד לעצור בנחת, להתרשם ולחגוג את כל הנוף של גלויות שתראו פה. בעצירות המרכזיות בדרך ( יש 12 כאלו) יש מזנונים או מסעדות ושירותים וגם צימרים או מלונות למי שנשאר לילה. יש שלג במקומות מסויימים וכמובן שהילדות משחקות רצות וזורקות זו על זו כדורי שלג בשמחה גדולה. עד למנהרה הראשונה בכביש, הנוף הררי וירוק ומשם והלאה הנוף סלעי ומושלג. התצפית של סבורסקי על שם הקיסר פראנץ יוזף נהדרת אך מצריכה טיפוס אליה ברגל בעליה קצרה יחסית אך תלולה מה. נוח להחנות בחניון החינמי שיש מתתחת לתצפית הזו. עולים עם הרכב בספירלה ובוחרים לאיזה קומת חניון להיכנס. אנו בחרנו בחניון הגג. חזרנו מאותה דרך שבאנו . לקח לנו שעתיים ורבע להגיע לצימר. השעה כבר 9 בערב ואנו נכנסים לאכול במסעדת הוגשאכט ברחוב הראשי של פלאכאו. אכלתי דג שמרלינג, שדומה מאד לפורל ורוד עם תפודים, ב19 יורו היה לא פחות ממעולה! הקטנה הזמינה ספגטי בולונז ב ו5 וחצי יורו ממבחר מנות הילדים ואשתי לקחה תבשיל קארי מצויין ב9.5 יורו. במסעדה זו שהסגנון שלה הוא מודרני מקומי לצד מנות אסייתיות, יש אפשרות להזמין יום קודם מנות חלוקה שוות במיוחד. לא ידענו מראש על כך וחבל. לכן למי שמעוניין כי המקום מבשל נפלא, הסתכלו בתפרית מראש והזמינו. תהנו מאד !! ליל מנוחה.

יום ה' ה22 ביולי- מגלשות הרים והר קריפשטיין והאלשטאט

כל יום פה רווי בשפע של היופי המתפרץ מכל עבר, ויום זה היה בדיוק כזה!! אבטנאו בפני עצמה הינה עיירה חמודה ולו היה לי זמן , אז הייתי מתחילה לטייל בה במדרחוב המלא בבתי קפה קטנים. במקום נכנסנו ממול המדרחוב לקיק- חנות נוסח פריימארק רק יותר קטנה במיקום הזה. קנייה גדולה מאד ועל הדרך עוד מזוודה שתכיל את התוספת הנכבדת ורכישה של עוד מזוודה באפליקצייה של ראייןאייר....כמובן שהזמן הזה לא תוכנן בלוז היומי ומכאן אנו ממשיכים לתוכנית היומית:

מגלשות ההר של אבטנאו פתחו את היום. היתרון לדעתי הינו בכך שזו מגלשת הרים שמתאימה לכאלו שזו להם הפעם הראשונה. המסלול של המגלשות אינו על גובה כי אם צמוד לדשא הירוק והפורח. זה מאד מעלה את תחושת הביטחון. זו ירידה נעימה ולא מפחידה . סביבות ה30 יורו לעליה ברכבל וירידה במגלשת לזוג וילדה.

משם הזדרזנו לרכבל של הר דכשטיין קריפשטיין, כ20 דקות נסיעה אולי חצי שעה. הגענו לשם בשעה 2 בצהריים. למרות ההמלצות הגורפות לעלות לתצפית 5 האצבעות, לא עשינו כך. הסיבה היא שלהורים שלי זו עליה מאומצת ולא נגישה עם הקלנועית. לצערי הרבה נמנע כאן גם באתרים מובילים בשל חוסר נגישות. סיבה נוספת הינה שהאתר נסגר לגמרי ב6 בערב והסיורים במערות, בחלקן הסיור האחרון הוא בסביבות 4. אם רוצים לעשות תצפית ומערה אחת (יש כאן עוד שתיים : נחושת וממותה) אז צריך לתכנן 6 שעות לפחות, ולקחת בחשבון שההגעות ליעדים על ההר הן מאומצות. אני ואחי והבנות מאד רצינו לראות את מערת הקרח כאן. לשם כך עולים ברכבל לתחנה הראשונה מבין 3. הגובה אדיר ואני רק יכולה לשער את התחנה השנייה (שבה התצפית על הקרחון של דאכשטיין) והשלישית...לא למי שסובל מגבהים זה ברור... , בתחנה הראשונה יש חנות מזכרות, בית קפה, מוזיאון קטן ומערת הקרח. הטיפוס אליה בשביל מתעקל ותלול כ20 דקות הליכה עם מאמץ. עושים את זה אמנם, אבל התלונות באויר כמו ההתנשפויות שלי...היה לי לא קל. ממתינים למדריך שיגיע ובדיוק על הדקה הוא מתייצב. הסבר בגרמנית והסבר באנגלית. הסיור נמשך 50 דקות במערה. 15 דקות ראשונות ללא קרח. מטפסים 520 מדרגות בקצב איטי בתוך המערה כדי לעלות את הפרש 50 המטר של הגבהים בתוכה. להתלבש חם כיאה לאפס עד 3 מעלות טמפרטורה ! המעקות קפואים אז צריך כפפות והמסכות יעילות כדי לחמם את האויר הנשאף. סיור מרתק משולב גאולוגיה, מוסיקה ודובים. הילדות נהנות וחשות כחלק מהסרט של אלזה ואנה. מהיציאה יורדים את כל המסלול שעלינו בו ואני לוקחת את הזמן וקוטפת לי פרחים לזר קטן לאמא שלי. הכל ירוק ופורח בשלל צבעים נוספים. גלויה כבר אמרתי?! גם הנוף על האגם של האלשטאט מהמם וקשה לי להפסיק לצלם . בחנות המזכרות יש גלידה עגולה על מקל במגוון טעמים עבודת יד, טעים ממש! את הרכבל בדרך למטה מעמיסים בכ30 אנשים לפחות. צפוף ועמוס ומעצבן כי קורונה רבותי...הלו??!!! וחלק מהעניין זה לצפות בנוף ולא בגב של אנשים. מעצבן.

15 דקות ברכב ואנו בהאלשטאט, השעה כבר 6 בערב כל החנויות סגורות וגם רוב בתי האוכל. מצאנו חנות מזכרות אחת והילדה שכל כך רצתה שמלה מסורתית מקבלת לבחירתה אחת כזו סגולה. 48 יורו שמיד היא לובשת ומסתובבת בשמלה בכל הסיבוב בעיירה ציורית זו. כל מה שמספרים על העיירה הזו והמתיקות והיופי הקסום שלה, נכון לגמרי! אני אחזור לכאן לסופ"ש מתישהו , לפחות כך ליבי רוצה...ישבנו לקפה עם קצפת , בירה ועוגת שזיפים ב17 יורו, טעים ומקסים. אישית גם יום שלם פה לא היה מספיק לי...אבל בהחלט הקדימו את בואכם אם ברצונכם גם להיכנס לחנויות המקומיות והזמינו מראש מקום ישיבה על הטרסות של האגם בבתי הקפה השונים. קפה באום צפוי לקבל ממני ביקור כזה . שוב ליבי מבקש מאד!!

שעה נסיעה ואנו בצימר, אחרי עצירה במקדונלדס לבקשת הבנות. עייפות של 11 בלילה מקלחת והופה חרופה.

עלויות יום זה- אני לא מחשיבה פה קניות ...אבל כן את ההר והרכבל ב71 יורו לנו ולילדה. בית קפה- 17 יורו. גלידה-5 יורו. הכנו סנדוויצ'ם בצימר.

יום ו' ה23 ביולי- מצודת וורפן וקניות-

בוקר ארוך בצימר, לקחנו לנו את הזמן ...התפקענו מצחוק סביב מבנה בית- הכיסא האוסטרי...כשתגיעו לכאן תבינו על מה מדובר, אסתפק בכך שזה משונה.

ב11 ורבע אנו בכניסה למעלית ההר שתעלה אותנו למצודת ימי הביניים בעיירה וורפן- הוהנוורפן. המקום מרשים, וכבר מתקיים מאז המאה 12. כבוד!! מרגישים כאן שאתה בזמן קדום אחר וההפעלות לילדים ברחבי המצודה מסייעות לכך- חץ וקשת, קליעה, מגנים וחרבות בסגנון אבירים מעץ וכד'. בחנות המזכרות הילדה ביקשה חץ וקשת שעלו 12.5 יורו (חישבו היטב האם לקנות ...)ואין לי מושג איך אביא את זה ארצה, לאבירה הפרטית שלי...למזוודה הקשת לא תיכנס לפי גודלה. אכן לא נכנסת למזוודה הקשת ובשדה זה יעלה לי 40 יורו!!!( יסתבר לי...ובגלל שנפשה של בתי נקשרה בקשת זו..אני משלמת את כל הטוב הזה...קראו בהמשך...)

ניתן לקחת סיור מודרך, (נכנסים לחדרים ומקומות שאין כניסה אליהם ללא סיור מודרך) אין התאמות למתקשים בהליכה ולכן זה לא אפשרי עבור המשפחה שלי. מופע ציפוריי הטרף, חובה לראות. יש ב11 ב2 ורבע וב4 וחצי לבדוק את הזמנים...אנו מגיעים למופע של 2 ורבע. הירידה למופע שוב בגרם מדרגות וירידה תלולה אך קצרה. ההורים צלחו אותה . במדשאה יש מקומות ישיבה. אך, כדי לתפוס מיקום טוב כפי שאמליץ תכף, הקדימו הגעתכם למדשאה ב20 דקות , חצי שעה. המקום מתמלא ואז התצפית פחות טובה ונוחה לדעתי, בשל מיקום, חוסר בצל ועמידה ממושכת. שבו בספסלים מתחת לעץ הכי גדול (בדיוק כפי שהומלץ בספר " המשפחה המטיילת") בגלל שהמקום מוצל והציפורים ברובן מתחילות את המעוף שלהן בנקודה זו. שימו לב לחלון השמאלי בקיר המצודה שנמצא מאחורי העץ...גם משם יוצאות חלק מהציפורים. לכל אורך המופע ניתן הסבר מפורט רק בגרמנית (בתחילת המופע ממש נאמרות כמה מילים כלליות על המגוון של הציפורים שנראה) ...רק אמא שלי יודעת גרמנית אז לא הבנו כלום. אבל, גם רק לצפות בציפורים ללא ההסברים, מספק אותנו בהחלט. הכינו מצלמות במיוחד לרגע קטן שבו נשר ענק צועד לשניות בודדות על הדשא מלפני הספסלים. מופע מוצלח מאד!! ברחבה המרכזית של המצודה יש בית קפה נחמד להתרעננות. יש תערוכה בנושא מכשפים ובעיקר מכשפות, (נמצא על גרם המדרגות שיורד לכיון מופע הציפורים) ויש תערוכה בנושא כלי לוחמה עתיקים( ממול הכניסה לתערוכת המכשפות) ויש סרט שמספר על צילום הסרט של איסטווד וברטון ב1963.

ירדנו חזרה את ההר במעלית ההר התלולה ונסענו להשלמת קניות באווטלט של זלצבורג. תראו, לו זה תלוי בי אז אני מעדיפה פחות קניות אבל בטיול כשאתה לא לבד השכל הטוב אומר להתפשר וכולם יהנו. אז קניות, אם אתם נוסעים לוינה- עדיף חד משמעית את מתחם הקניות של פנדורף, וכך גם אם אתם חוזרים לגרמיה- אז למרכז הקניות בדרך למינכן, אחרת זה מקום מספק בהחלט. חנויות הספורט של המותגים אדידס פומה סקצרס ונייק שוות במיוחד. יש את המותג אוליבר ושם משקפיי שמש בזיל הזול יחסית ומעולות. זכרו נסגר ב ב6 וחצי כיאה לאוסטריה...חזרנו לארוחת ערב בצימר ופתחנו בקבוק יין טוב בכיף.

טירה- 35 יורו כולל מעלית וקניות. .אחסוך לכם כמה...

יום שבת ה24 ביולי- מתחם הקניות פנדורף והגעה לוינה.

התארגנו על עזיבת הצימרים. אני כאמור, הזמנתי דרך בוקינג על מחיר זה יש מס מקומי בגובה 12 יורו ליום לאדם!! אבל עדיין זול יחסית ושווה לגמרי. הנסיעה לוינה לוקחת כ3 וחצי שעות אבל אנו עוצרים לפיקניק בדרך באחד מהכפרים שמצאו חן לנו. תפסנו נדנדת עץ וגן שעשועים קטן ושקט ונעים מאד. נקניקים, גבינות טובות, לחמניות ופירות הכל נאסף בspar הסופר המקו י המוצלח ברחוב הראשי של פלאכאו, וכולנו שבעים ומרוצים וקדימה למרכז הקניות פנדורף. כמה קניות כבר אפשר??!! אבל מה אגיד לכם...הילדות ואחי מרוצים מהעניין מאד אז גם אני. האמת שהופתעתי ביג טיים, כי המקום ענק- 4 מתחמי קניות ע נ ק י י ם בכל טווח מחיר לכיס של כולם. מי שאוהב מארה"ב את t.j max יקבל פה את מבוקשו. אסכם בכך, שאנו הלכנו למתחם המותגים של הביוקר...לפחות נרגיש מיליונרים...ויש מה לקנות!! גם פה המקום נסגר בלי חוכמות בשעה 1800 אז לתכנן בהתאם. יש כאן הכל מהכל לכל גיל טעם ובעיקר כיס. 40 דקות למרכז וינה.

אנו הגענו ב7 למלון שלנו - hotel post wein. ממוקם הכי אבל הכי טוב שאפשר למלון 3 כוכבים. חטפנו דוח 36 יורו על ההתחלה כי העזנו להחנות את הרכב כדי לפרוק מזוודות. אסור!! היה צריך להשאיר נהג ברכב. בדקו עם המלון מה עושים במצב זה. אני לא בדקתי כי התכנון הוא להחזיר את הרכב במרכז וינה עד 2000 בערב.

החזרת הרכב- בשיטת דרופ אוף של המפתח וחנייה בחניון לפי הכתובת בוייז.לי היה קל להחזיר את הרכב אבל החניון אינו ממש במרכז העיר. לאחי, ששכר בבאדג'ט, מיקום החניון ממש מרכזי אבל קשה לאיתור..אז שתדעו שבוויז צריך לכתוב חניון החזרת רכב של באדג'ט ( נכון גם לאביס) ולא את הכתובת שנותנים להחזרת הרכב. פקחו עיינים והסתכלו מסביב וחפשו פניה ימינה שכאילו נכנסת לתוך הככר עצמה. לקחנו מונית ב7.8 יורו חזרה למלון להתארגן בחדרים ולצאת לטיול ערב.

המלון מעולה לטעמי- נקי מאד, ארוחת בוקר שופעת וטעימה (אבל צריך להגיע אליה לפחות כחצי שעה לפני זמן הסגירה ב10 בבוקר כי לא מחדשים הכל כל הזמן), יש פירות, ירקות, ביצים, ממרחים, נקניקים גבינות , מיץ עוגות שתיה חמה...באמת תענוג! חדרים מרווחים והמיקום כפי שציינתי מנצח! הצוות בקבלה מסייע בהכל ורצוי דרכו להזמין כרטיסים כי יש הנחה על המחירים. הפאס של וינה , בשונה מהפאס של זלצבורג אינו מאפשר כניסה חינם לכל המקומות כי אם לחלקם הוא מקנה הנחה. בדקו כדאיות, זו הוצאה גדולה יחסית למשפחה.

יצאנו לטייל, העיר ערה ובועטת עד חצות , מטבחים ומסעדות נסגרים ברובם להזמנות בסביבות 10. לא כך, הרד רוק קפה המגניב והברים, הפתוחים מאוחר בהרבה. אכלנו בהרד רוק- (3 דקות מהמלון) על כל מנת מבוגר עיקרית - מקבלים מנת ילדים חינם . השתייה בכוסות זה בריפיל. הבנות אכלו בחינם תכלס, ונהנו מאד. הריבס מעולה וזו מנה לזוג לא ליחיד לדעתי- 22 יורו , שתייה כ3.5 יורו. בירה 4.5. אחלה של מקום. עוד סיבוב קצת בין הרחובות דרך ככר גוטנברג ואנו שוב במלון והולכים לישון.

יום א' ה23 ביולי-קמנו לבוקר וינאי- יצאנו לטייל, לא עשינו את אוטובוס התיירים הפעם, למרות שזה מנהג שלי בכל עיר מרכזית, משום שהסיור היומי עד 6 בערב ואנו בדרכנו לארמון שונברון, אז זה לא משתלם. במטרו מהשבידנפלאטצ( רחוב יורד מהמלון) לוקחים את הu4 עד לארמון. שימו לב!!!: 1. בודקים אישורים של קורונה בכל מקום ובוינה לילדים מעל ג'יל 6 בניגוד לזלצבורג ששם זה מעל גיל 12. זה משתנה לפי צו השעה- אז בדקו רלוונטיות לכם כמובן...

2.יש בדיקת אנטיגן תקפה ל24 שעות (למי שלא מחוסן או מחלים) לילדים שאין להם אישור התחסנות בכל מקום מרכזי בעיר אבל זה גוזל זמן וזה מטרטר. שיקלו מה מתאים לכם ובהתאם לאן לא ללכת...הארמון משגע ויש הסבר באנגלית אם מבקשים מכשיר שמע. ערכנו את הסיור הבסיסי במשולב עם מוזיאון הילדים- 54 יורו לתעריף משפחתי של שני הורים וילדים כך ש2 בנות נכנסו חינם בעצם. יש עוד מגוון כרטיסים אפשריים בשילובים שונים. לנו זה התאים גם מבחינת הזמן. הכל לוקח הרבה זמן. למשל , גן החיות הצמוד לארמון ביחד עם הסיור בארמון עם מוזיאון הילדים וסיור בגנים המטופחים לא אפשרי בכלל , אם אתם בעניין של להקשיב להסברים ולא לרוץ בלחץ. זה עולה לא מעט כסף! שווה לבוא ביום נוסף אם יש לכם זמן, לנו אין. לקחנו גם טיול בכרכרה גדולה בגנים לחצי שעה סיבוב- 9 יורו למבוגר ו5 לילד. כרכרה פרטית עולה 75 יורו לחצי שעה. מוזיאון הילדים מקסים! מתאים לילדים עד גיל 11 כזה אבל אני נהנתי לא פחות. תמונות בתלבושות של בני מלוכה וכל מני הפעלות. כיף ממש. יש בית קפה מעולה - רזידנס ( נמצא בכניסה לגנים לכיוון האורנג'רי) לא לפספס עוגות פה.. זה אינו בית הקפה של חנות המזכרות! בארמון זה יש גם קונצרטים ועוד אפשרויות לבילוי למי שיש זמן ובהתאם לכיס ולעניין. הילדה התעניינה אם אפשר לשכור פה אולם לעריכת בת מצווה והתשובה היא שכן, ברצינות ! טוב, אבל לא יקרה...אך למי שרוצה אז זה אכן אפשרי.. חזרנו לעיר לאכול שוב בהרד רוק, מההתלהבות של אתמול...ושוב טעים מאד ומשתלם . טיול במרכז העיר וזמן לישון.

יום ב' ה26 ביולי - לא מוזאונים כי סגור בשני!! מעצבנן אך ידוע מראש ולכן זה יום סיור בעיר, מה לעשות - עוד קניות , ארוחת ערב מסורתית. אנחנו חייבים להתעכב ולערוך בדיקות קורונה לכולם כמתחייב בארץ ולשלם דוחות חנייה. אז אחרי א. בוקר, ממול המלון יש דואר ושם משלמים. בגלל שזה יכול לעלות לנו בעניינים עם חברת השכרת הרכבים אנחנו משלמים במזומן במקום וזה עולה בעוד 10 יורו, שניתן אמנם לחסוך דרך העברה בנקאית אך שוב השיקול שלנו זה לסגור הרמטית טענות מצד חברת ההשכברה. צמוד למלון יש סוג של סופרפארם מקומי בשם bipa. אפשר דרכו לעשות בדיקת קורונה pcr בחינם, דרך ערכות שמקבלים במקום ודרך אפליקציה. אנו בחרנו לנסוע ולעשות בדיקה בחינם, אך מול גורם אנושי כדי שיהיה לנו ברור ועם מי לדבר. הבדיקה נערכת מחוץ לגן הורדים שממול לרזידנספלאצ', שזה הערייה בעצם. שימו לב , לא בפארק שצמוד כי אם מעבר לכביש בגן הורדים. בפינת הגן ועל הצומת יש קונטיינרים עם בודקים. לבוא עם דרכונים וכולם חייבים להיות נוכחים. מקבלים תשובות במייל ואז לבקש הדפסה שלהם בקבלה של המלון. לא קיבלתם תשובה תוך 24 שעות? חזרו למקום זה ותקבלו אותן מודפסות ביד. לנו הכל הלך חלק וזה חיסכון של 67 עד 89 יורו לאדם לבדיקה!!! כל הכבוד לוינה שמעודדת כך תיירות! הלכנו לטייל דרך מתחם ארמון הופבורג- לכיוון בית הספר הספרדי לרכיבה. נפלא. הסיור בשעה 1300 מעניין מאד. אנו לא נכנסנו אליו כי רצינו את האימונים של 10 בבוקר אבל מה לעשות - בדיקות הקורונה עכבו אותנו. סטארבקס ממול והילדה אוהבת ממש ואז בית קפה דמל עבורי בעיקר, העוגות שלהם - אין להכביר במילים - שמיימי! חוויה ! קחו הכל מהכול, ובאמת מה שלא תטעמו - תתענגו!! ממשיכים לטייל בין הרחובות ועד לסטפאןפלאצ. הכנסייה מרשימה, פעם ראשונה שאני רואה מתפללים רבים כל כך בסתם יום של חול באירופה. מעניין. משם דרך חניות רחוב karntner; מוותרת בשמחה רבה על רחוב מריה הילפר ומסתפקת בזה וגם זה עבורי כבר מוגזם...ושוב מתלוננת אבל קונה.. זכרו שוב שהחנויות נסגרות באזור 6 וחצי בערב, יש לנו פה רק שעתיים והסיילים חוגגים. חוזרים להתרענן במלון דרך הגלידה המעולה של זאנוני וזאנוני. הזמנו מקום למסעדה מסורתית. ברחוב של המלון - פליישמרקט , יש שתיים. האחת משנת 1447 וכל הידועים אכלו בה כולל מוצארט. נראה מצויין ותפריט טוב אבל אני שבזלצבורג פספסתי את השמרן המקומי nockerl , באה לעשות תיקון כאן; להבנתי רק במסעדה זהזמנתי אליה מקום, ניתן להשיג את זה בכל וינה. היה לי שווה וטעים מאד. כל מה שהוזמן היה טעים ולא מאד יקר. מנה סביבות 12 יורו שתייה 3.5 יורו. המשכנו לטייל בין הרחובות הנעימים. לבסוף קינחנו בסושי מתחת למלון- נהדר, סלט מנגו וקומבינציה קטנה כמעט 10 יורו. ליל מנוחה.

יום ג' - ה27 ליולי- מוזיאון הבלוודר, מזכרות והתראגנות. התחלנו בu1 לכיוון הבלוודר. בשבידןפלאצ' מוכרים איכרים ואיכרות פירות יער. 40 שח עלה לנו דובדבנים, פטל שחור ואוכמניות. יותר זול בסופר, אבל האיכות והגודל מצדיקים... הליכה דרך רחוב ארגנטינהשטאסה ואנו בתור לכרטיסים. ילדים חינם. עולה לנו 20 יורו . באנו לראות את קלימט ואת שילה וכמובן שלא התאכזבנו בכלל. תערוכות מרחיבות לב ודעת של היוצרים מהמיטב שיש. תערוכת "זמנים טובים יותר? " פשוט משגעת. ההתרגשות מיצירות הנשיקה ויהודית של קלימט באמת שמגביהות אותנו עוף...ולא הפסקתי לצלם. מה עוד שיש קשר הדוק בין המוזות של קלימט בציורים שלו ליהדות אוסטריה המכובדת והעשירה. מרתק. בית הקפה של המוזיאון נהדר- קפה מריה תירזה , עוגת האסתרהזי והזאכרטורט נהדרות אבל גם האוכל שם נהדר, הילדה מרוצה מאד מהצ'יפס. אלגנטי והדור וטעים. יש טראסה יפה אבל לנו חם בחוץ והבפנים זה ארמון הרי בסופו של דבר... חזרנו דרך חנות מזכרות במחירים נהדרים, ממול ההרד רוק קפה ועברנו דרך הspar שברחוב של המלון לנקניקים וגבינות ושוקולדים לארוז הביתה. מחירים בדיחה לעומת הארץ. גם כך בbipa פארם. לזכור שלא מעלים למטוב בקבוקים או קרמים מעל 100 מיליליטר...(לכן לי העיפו לפח 3 שפורפרות של מרכך שיער שאין בארץ.)הכנסנו הכל למזוודות והזמנו מונית (בבוקר, דרך הקבלה- )גדולה לכולנו- 8 איש ומזוודות. היה בסדר גמור. 70 יורו. לקחה אותנו למלון nh בשדה של וינה. חשבתי שיהיה יותר נכון עם הילדים כך. הטיסה ב0640. כלומר, ב3 וחצי בשדה. המלון ממול הכניסה לטרמינל אז ישנו עד 0310. בלובי ארזו לנו ארוחות בוקר בשקיות לאכול בטרמינל. היה כל מה שצריך כולל שתיה וסכום חד פעמי . החדרים גדולים , יפים ועם מכונת קפה טובה. ארוחת הערב בסגנון בופה ב23 יורו ללא השתיה , יקרה ולא טעימה במיוחד. עדיף להזמין ולא בופה או לחצות לטרמינל לפאסטפוד . האמת, שבפעם הבאה אזמין מונית ישירות מהמלון, גם אם צריך להתעורר מוקדם יותר אני חושבת. כל הסיבוב הזה כשהילדים לא ממש קטנים וכשיש מזוודות להוליך נראה לי מיותר. אבל גם פה נהניתי אז אני לא החלטית לגמרי בעניין, זה לשיקול של העדפות.

השדה מפוצץ בבוקר לטיסה ועד שעוברים ביטחון, פתחו לנו טרולי וכפי שסיפרתי העיפו ב"חביבות" כל מה שאסור לעלות לטיסה. אין כבר זמן לדיוטיפרי שם. שמתי לב שרבים עוכבו בשל אי מילוי טפסים של כניסה לארץ, לא נבדקו בבדיקה מסוג pcr או/ו לא בזמן הנכון...חבל על כל זה ...האוסטרים לא זזים ימינה או שמאלה מהנדרש!! אז הקפידו ובררו על כל שינוי. הטיסה מתופעלת על ידי חברת לאודה. האוירון של ראיינאייר בהלוך היה הרבה יותר נוח. צוות הדיילים חביב מאד.

הנחיתה עם כל עניין הקורונה, נו...מה לעשות...טוב שהזמנו בדיקות מראש, התור למי שלא הזמין ארוך . הקשת...(זוכרים ממה שכתבתי בטירה של וורפן???) לא בנמצא...הגשתי בקשה דרך דלפק אובדן כבודה ( למחרת קיבלתי אותה הביתה עם נהג, שאפו!! עלתה ארצה בטיסה אחרת.. )

איזה כיף לחזור הביתה, הכי הכי כיף . יש לי ארץ נהדרת ואהובה!!!!!! אוופוידרזיין בטיול הבא🤩

טיפים לסיכום:

1. לא זול אבל אפשר להסתדר גם ברמת תקציב לא גבוהה. 6000 למלונות וטיסות ורכב שכור. כל היתר it is up to you....

2. . נקי מאד בכל מקום וגם בשירותים ציבוריים

3. נכון לעתה, אין חובת עטיית מסכות, אך מקפידים בכל מקום לבקש הוכחה כתובה על חיסון או החלמה. ילדים מתחת לגיל 12 פטורים בחבל זלצבורגלנד. בוינה מגיל 6- חובת בדיקות תקפות למי שלא מחוסן או מחלים.

4. בוסטר ברכב עד גובה 130ס"מ

5. פלאכאו ממוקמת נהדר מבחינת הגישה לכבישים ול- A10. שימו לב אבל היכן עיקר המקומות לביקור שלכם. זה המקום הנוח לשהות סביב העיר זלצבורג.

6. יש אור עד 9 בלילה ומחשיך ממש רק לקראת 10. למרות שכך ברוב המקומות הכל נסגר בסביבות 5 עד 6 אחה"צ. לתכנן זמנים בהתאם.

7. כניסה משפחתית ממוצעת היא בין 30 ל70 יורו למשפחה , תלוי באטרקציות במקום.

8. מי ששותה קפה בארץ ובמיוחד בוץ, להביא אריזות מהבית.

9. אין גישה/ הנחות במיוחד לנכים ורוב האתרים אינם מונגשים!

10. חובה להשאיר ברכב השכור אופציות זמינות לבוש למזג אויר קר וגשום.

11. חובה לבדוק מזג אויר מדי יום ולעשות שינויים בהתאם. אני משתמשת האתר של acuweather.

12. האתרים שאנו ביקרנו בהם לא הצטיינו בשרות למאותגרים בהליכה, בלשון המעטה...חבל כי היה נחמד לו אתרים כה מתויירים היו מונגשים. ככל שהניידות מורכבת יותר כך יש לשקול הגעה לאזור זה באוסטריה ואני לא יודעת באשר לאזורים אחרים. שווה בדיקה מראש!!

13. האוסטרים ברובם אינם דוברים אנגלית ולא פעם זו מכשלה. לעבוד עם גוגל תרגום.