איי לופוטן הם שרשרת של איים הממוקמים בצפון נורוגיה בחוג הארקטי.

בלופוטן 4 איים מרכזים, 7 איים בינוניים ועוד מאות איים קטנים המחוברים ביניהם בשרשרת של גשרים. שטחם הכולל 1214 ק'מ ומספר התושבים 80000, רובם מתפרנסים מדייג ותיירות.

האיים מאופיינים בנופים עוצרי נשימה של הרים גבוהים ומשוננים, פיורדים מרהיבים, כפרים קטנים וציוריים וחופי ים עם חול לבן ומים בהירים.

טיילנו באיי לופוטן בחודש יוני ונהנינו משמש חצות  המאפשרת לטייל שעות רבות כל יום.

אין חשש להיכנס לחושך, כי אין חושך (:  .

מז"א בתקופה זו קר (בממוצע 10 מעלות) לנו שרגילים לטמפרטורות מאוד גבוהות בקיץ. למקומיים מדובר בקיץ, פגשנו בחופים ילדים שמתרחצים בים. התלבשנו היטב וזכינו בימים יפים עם מעט מאוד גשם.

זמן ההגעה לאיים ארוך. יש מספר דרכים להגיע, אנחנו בחרנו לטוס לטרומסו, העיר הצפונית הגדולה בנורבגיה. בחרנו כך משום שלטרומסו טיסות ישירות מציריך והעדפנו קונקשין אחד על פני 2 קונקשנים.

כבר שנוחתים בטרומסו מרגישים בעולם אחר. שדה התעופה קטן, יורדים מהמטוס והולכים ברגל לטרמינל, אין תורים, אין ביקורת דרכונים. אוספים את המזוודות ויוצאים לדרך.

אספנו את הרכב ונסענו לאי senja - אחד האיים הגדולים בצפון נורבגיה, ממנו יוצאת המעבורת לנקודה הצפונית ביותר בלופוטן. כדי להגיע אל האי, חוצים גשר שיוצא מהעיירה Finnsnes.

הדרך יפה, רובה עוברת לאורך פיורדים וכפרים קטנים וציוריים.

לנו בעיירה Finnsnes ובבוקר נסענו לנמל הקטן ב – Gryllefjord ממנו יוצאת מעבורת ל – Andenes העיר הצפונית ביותר באיי לופוטן. ישנן 3 מעבורות ביום, הראשונה יוצאת ב-11:00. כדאי לבדוק במלון או באינטרנט את הזמנים משום שהם משתנים בהתאם לתקופה. אין אפשרות להזמין כרטיסים מראש ולכן כדאי להגיע לפחות שעה לפני ההפלגה אם אתם עם רכב משום שמספר הרכבים שיכולים לעלות על המעבורת מוגבל.

משך הפלגה : 1:40 ש'.

מעבורת ל - Andenes

ההפלגה במעבורת היא חוויה בפני עצמה, נהנינו מנופים קסומים שניתן לראותם מהזווית של הים.

הגענו ל – Andenes בשעות הצהריים.

Andenes היא העיירה הצפונית ביותר באיי לופוטן. חיים בה 2000 תושבים, יש בה מרכז קטן עם כמה חנויות, מסעדות וכנסייה. העיירה מאוד מנומנמת, כמעט ולא רואים אנשים ברחובות.

נסענו לטייל לאורך החוף המערבי לכיוון עיירה בשם Bleik, בדרך נקודות תצפית יפות לאוקיאנוס.

המשכנו בדרך עפר נוחה לכל רכב לאורך הים, החופים משגעים ושווים עצירה. דרך העפר מסתיימת באגם קטן וקסום Solsvatnet.

אגם Solsvatnet

חזרנו לחוף, השארנו את הרכב בצד הדרך ועלינו בשביל המוביל לשמורת הטבע Bleikmorenen – השמורה בנויה מאגמים קטנים המוקפים באחו ירוק, בין האגמים שבילי הליכה וברקע נופים של הים.

שמורת טבע - Bleikmorenen

חזרנו ל- Andenes ללינה  במלון Marena, מלון קטן ונחמד, חדר קטן ונקי, ארוחת בוקר טובה.

ביום השני באיי לופוטן התחלנו את מסענו דרומה על כביש 82 שמתחבר ל-E10 , כבישים אלה הם המרכזיים שחוצים את האיים מהנקודה הצפונית ביותר לנקודה הדרומית ביותר.

סה"כ 210 ק'מ עד לעיירה Svolvær – בירת האיים.

הדרך נהדרת, נופים מרהיבים, מפרצים, כפרים קטנים, פיורדים והרים גבוהים. עצרנו בכל נקודת עצירה להתרענן, לצלם ולהפנים את הנופים המטורפים.

בדרך ל - Svolvær

עשינו הפסקת צהרים בעיר Sortland – כן, כן ממש עיר עם חנויות, קניון קטן, בתי קפה ומסעדות.

כדי להגיע ל – Sortland יש לסטות קלות מהדרך עם כביש 82 ולעבור על הגשר למרכז העיר.

כביש 82 לכיוון דרום הופך לכביש 85 המתחבר בסופו של הפיורד Gullesfjord ל – E10.

מכאן הופכים הנופים יותר דרמטיים ובכבישים קצת יותר תנועה, שכן בצפון כמעט ולא פגשנו רכבים נוספים על הכבישים.

26 ק'מ לפני העיירה Svolvær עצרנו לנקודת תצפית מרשימה על הפיורד, יש שילוט מהכביש ל – Austnesfjorden, בנקודה זו חניה ומדרגות עץ מסודרות לנקודת התצפית.

תצפית Austnesfjorden

הגענו ל – Svolvær – כאמור עיר הבירה של איי לופוטן. בעיר נמל גדול אליו מגיעות אוניות גדולות וקרוזים וממנו יוצאים כלי שיט שונים להפלגות בפיורדים.

מרכז  Svolvær שוקק, מלא בתיירים, מסעדות, בתי קפה ודוכנים שמוכרים כרטיסים לאטרקציות בסביבה. האטרקציה הכי מבוקשת היא שייט ל – Trollfjord.

טיילנו במרכז העיירה ונסענו ל – Henningsvær. כפר דייגים שממוקם 25 ק'מ דרומית ל – Svolvær.

16 ק'מ דרומית ל – Svolvær, פונים שמאלה מכביש E10  לכביש 816 ונוסעים אתו עד הסוף.

ממש בפיצול עצרנו בחוף Rorvika הקסום. יש בו קמפינג ומפרץ עם חולות לבנים ונחל שנשפך אל הים.

חוף Rorvika

המשכנו לכפר– Henningsvær- מכנים אותו ונציה של לופוטן בשל תעלות המים עליהן בנויים בתי כלונסאות בהם חיים 500 התושבים. בכניסה לכפר חניה גדולה, הכניסה אליו ברגל.

Henningsvær

חזרנו ל – Svolvær ללינה במלון Scandic Svolvær – המלון שוכן על אי קטן אליו עוברים בגשר.

החזית שלו יושבת ממש על הנמל. שידרגנו את החדר לחדר עם מרפסת ונוף לנמל. החדרים קטנים אך נקיים ונוחים. ארוחת הבוקר הייתה מצוינת. החניה בתשלום באמצעות אפליקציה שמורידים לטלפון הנייד או באמצעות מדחנים. לנו בו 3 לילות.

Scandic Svolvær

ביום השלישי באיים יצאנו לשייט ב – Trollfjord. השייט יוצא מהנמל של Svolvær, ניתן לבחור בסירת מרוץ, סירת דייגים או יאכטה גדולה. אנחנו בחרנו ביאכטה הגדולה משום שפחדנו מהקור ואכן בזמן מסוים לקראת סוף ההפגנה נכנסנו פנימה להתחמם.

Trollfjord הוא פיורד צר המתעקל בין הרים גבוהים, צמחיה ירוקה שופעת ומפלים שוצפים. מהרגע שנכנסים לפיורד הלב פועם מהתרגשות מהיופי האין סופי של הטבע.

משך ההפלגה כ – 3.5 שעות והיא מלווה בהדרכה של מדריך מקומי דובר אנגלית.

Trollfjord

לאחר ההפלגה נסענו ל - Haukland Beach מרחק שעה נסיעהמ-Svolvær בחלק המערבי של לופוטן.

החוף יושב בקצהו של מפרץ חולי, מים כחולים וצלולים וברקע הרים גבוהים וירוקים, מראה פסטורלי.

Haukland Beach

ביום הרביעי באיים נסענו את הדרך מ-Svolvar ל – A – הישוב הדרומי ביותר באיי לופוטן.

דרך זו שנחשבת לאחת הדרכים היפות בנורבגיה עוברת מאי לאי המחוברים בגשרים.

תחילה עצרנו ב – Nusfjord – כפר עתיק שמשמש כמוזיאון פתוח, במאה ה-13 הוקמו כאן בקתות דייג המכונות Rorbu ששימשו את הדייגים שהגיעו מכל רחבי נורבגיה לדוג.

ההגעה ל – Nusfjord דרך כביש Fv807.

Nusfjord

המשכנו לכפר Reine, כפר קסום מוקף הרים גבוהים. המבנה שלו יוצר מפרץ ממנו יוצאים לשייט קיאקים.

Reine

עצירה הבאה בכפר Sørvågen שם קיבלה את פנינו מקהלת הכפר בתהלוכה ונגינה לכבוד השבת.

Sørvågen

ב – Sørvågen הלכנו למפלי לופוטן , יש שילוט ממרכז הכפר. המסלול למפלים קצר ונוח.

המשכנו בנסיעה לכפר הדרומי ביותר באיי לופוטן עם השם הקצר ביותר A.

בכניסה לכפר חניון ממנו מסלול הליכה לנקודת תצפית מרהיבה .

נקודת תצפית ב - A

מנקודת התצפית ירדנו רגלית לכפר. זהו כפר טיפוסי לאיים עם בתי כלונסאות אדומים על המים ורחובות צרים.

אחרי 4 ימים באיים התחלנו את דרכינו חזרה לטרומסו.

מדובר בנסיעה ארוכה ויפה, 423 ק'מ. אנחנו הארכנו את הדרך בכדי לזכות להמשיך את הנסיעה בקטע היפה של כביש E10 לשמורת Abisko בשוודיה. אכן מדובר בכביש מרהיב ביופיו, עובר בין פסגות הרים מושלגים ואגמים בחלקם קפואים.

כביש E10 לשמורת Abisko בשוודיה

בשעות הערב הגענו לטרומסו. עיר קסומה שנחשבת לבירת הצפון, עיר תוססת, מלאת חיים, מוקפת בערים מושלגים, מפרצים ופיורדים. טרומסו נמצאת כאלפיים קילומטרים "בלבד" מהקוטב הצפוני, ועל כן מכונה בפני רבים "שער הכניסה לקוטב הצפוני".

לטרומסו מרכז עיר תוסס עם חנויות לציוד טיולים, מזכרות, מסעדות ובתי קפה.

לנו 2 לילות במלון Scandic Ishavshotel, נהנינו מאוד מהשהייה במלון, הזמנו חדר עם נוף למפרץ, חדר גדול ומרווח, מודרני , עם חלון ענק. ארוחת הבוקר כמו בכל בתי המלון הקודמים הייתה טובה ועשירה.

נוף מהחדר במלון Scandic Ishavshotel

ביום הבא טיילנו בטרומסו ובסביבה.

התחלנו באי הדייגים – Sommarøy. אי קטן שנמצא במרחק 60 ק'מ מערבית לטרומסו, הדרך אליו נהדרת, ברובה לאורך פיורד על כביש 862. מחובר ליבשה באמצעות גשר. באי חיים 300 תושבים כולם דייגים שמייצרים בעיקר הרינג. הנופים מהאי מרשימים, מצפון ניתן לראות את כל האיים הקטנים של מחוז טרומסו. מדרום ניתן לתצפת על חצי האי Senja.

החופים חלומיים, מפרצים עם מים רדודים וחול לבן.

אי הדייגים – Sommarøy

בהמשך היום ביקרנו בקתדרלה הארקטית. הקתדרלה נבנתה בהשראת הנוף הארקטי, ומכאן המראה הייחודי שלה. בשל גודלה, גובהה והאורות הבוהקים שלה, ניתן להבחין בה כבר בעת הנחיתה בעיר, או בתצפית מגשר טרומסו.  מוזאיקת הזכוכית היפהפה שמעטר את הקתדרלה הוא אחד מגולות הכותרת של המקום. הוא מתאר כיצד מחלק אלוהים את האור דרך שלוש קרניים – אחת לישו, אחת אישה ואחת לגבר.

הקתדרלה הארקטית

תיירים רבים מגיעים בחורף לטרומסו לצפות בזוהר הצפוני.

למחרת טסנו משדה התעופה הקטן והחביב של טרומסו לציריך ואחרי קונקשין ארוך חזרנו הביתה.