הצד האחר של גרמניה: עיירות ונופים ששווה לגלות

עיירות בארוקיות יפהפיות, טירות עתיקות שמתנשאות מעל, נופים מדהימים והרבה שלווה – בואו לגלות את המקומות שאתם עוד לא מכירים בקרבת היער השחור ובחבל בוואריה הגרמני
יעל כפיר מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: הצד האחר של גרמניה: עיירות ונופים ששווה לגלות
צילום: יעל כפיר

בתחילת ספטמבר יצאתי לטיול בדרום גרמניה, להיכרות עם שני אזורים יפהפיים: חבל באדן וירטמברג וחבל בוואריה. מה שבולט במיוחד באזור הוא המעבר החד מטבע פראי וירוק לעיירות צבעוניות ורגועות, שכאילו שוכפלו כדי לקשט ביופיין את הדרך.

גרמניה היא מדינה מקסימה, שההגעה אליה עלולה לגרום לנו להרגיש בקונפליקט בגלל משקעי העבר. אבל בדומה לסלוגן של משרד התיירות הגרמני – “גרמניה היא מדינה ידידותית” – היא ותושביה משתדלים להיות כאלו, וכך הרגשתי בכל מקום שאליו הגעתי וסיפרתי שאני מישראל. הנופים הירוקים, העיירות הצבעוניות והבירה המנחמת, אמנם לא משכיחים את מה שקרה פה, אך בהחלט מספקים יעדים שווים לטיול, במחירים משתלמים ועם הרבה רצון טוב.

מדינת באדן וירטמברג (Baden-Württemberg) היא השלישית בגודלה בגרמניה, ויש סיכוי גבוה שאתם מכירים אותה, כי בה נמצא האזור הכי אהוב על הישראלים (שהוא לא ברלין) – היער השחור. לא מאוד רחוק משם נמצאת עיר מרכזית בשם היידלברג (Heidelberg) ובה התחלתי את הטיול. נחתתי בפרנקפורט ולקחתי רכבת משדה התעופה למנהיים (Mannheim), וממנה המשכתי להיידלברג, בנסיעה שארכה בסך הכל כשעה וחצי.

היידלברג הרים סביב לה

מדובר בעיר קטנה ויפה שמומלץ לשהות בה יומיים, ובה שוכנת האוניברסיטה העתיקה בגרמניה, וגם אטרקציה מעניינת – כלא הסטודנטים (Studentenkarzer), שהיה פעיל בין השנים 1712-1914 ובו נכלאו סטודנטים שביצעו עבירות קלות ומילאו את קירות הכלא בגרפיטי ותמונות (למידע נוסף: www.tourism-heidelberg.com). אך עיקר המשיכה לעיר היא ההרים הירוקים שמקיפים אותה, והטירה היפהפיה הניצבת מעל. היא משקיפה על שורות של בתים עם גגות אדומים, המפוזרים משני צדי נהר הנקר (Neckar), וביניהם מחבר גשר קשתות אדמדם.

החלק המעניין ביותר בעיר הוא הרובע העתיק, המלא בסמטאות צרות ומפותלות, חנויות מטופחות, מסעדות ופאבים אותנטיים והרבה מבנים עתיקים. רוב הבניינים באזור נבנו בתחילת המאה ה-18 בסגנון הבארוק, ורבים מהם עשויים אבן חול אדומה, בדומה לקירות הטירה. אם תביטו למעלה במהלך השוטטות שלכם בין הסמטאות, תוכלו למצוא הפתעות שונות, כמו פסלים קטנים וקישוטים שמתחבאים בין הקירות.

הרחוב המרכזי, Hauptstrasse, הוא אחד המדרחובים הארוכים באירופה ולאורכו תמצאו שלל בתי כלבו, חנויות מעוצבות, פסלים וגינות קטנות. המדריכה שלנו הובילה אותנו למספר חצרות פנימיות יפהפיות, שמשמשות כחנויות בוטיק או בתי קפה. המדרחוב מסתיים בכיכר השוק (Marktplatz) של העיר העתיקה, שעמוסה בדוכנים צבעוניים ושלל תוצרת מקומית. בכיכר שוכנים גם בית העירייה וכנסיית רוח הקודש (Heiliggeistkirche), שהיא הכנסייה הראשית של היידלברג.

הטירה שמביטה בכל מלמעלה

מעט לפני הכיכר נמצאת תחנת הפוניקולר, רכבת השיניים שאיתה עולים אל הטירה שעל הר הקניגשטול. טירת היידלברג (Heidelberger Schloss) משקפת את סגנון הבנייה הרנסאנסי ויש בה מספר מבנים חשובים מבחינה ארכיטקטונית ומרתף יין, שבו נמצאת חבית בירה עצומה. יש סברה שהיא אף הגדולה באירופה שעשו בה אי פעם שימוש. כמו כן, ניתן לבקר בגנים ובמדשאות סביב הטירה ולטייל בין שלל מסלולים ושבילים בשטחה. אל תשכחו להביט אל מאות גגות הרעפים האדומים של העיר העתיקה, שנפרשים למרגלותיכם לצד הנהר.

אם תביאו אתכם יין ומשהו לאכול, תוכלו לעצור כאן לפיקניק נפלא מול הנוף. יש כאן מדשאות מטופחות והרבה ספסלים. אחד השבילים הפופולאריים פה הוא “דרך הפילוסופים” (Philosophenweg), המטפסת על הגבעות שמול העיר העתיקה, בגדה הצפונית של נהר הנקר.

איפה לישון: אני התארחתי במלון Hotel Bayrischer Hof Heidelberg – מלון חביב בן 3 כוכבים עם ארוחת בוקר שווה ביותר! המחירים מתחילים מ-120 אירו לזוג ללילה.

הירשהורן – העיירה שטבולה בטבע

מכאן המשכתי להירשהורן (Hirschhorn), שמשמעות שמה הוא 'קרן-צבי' והיא מרוחקת מהיידלברג בכ-25 קילומטרים. על רכס ההרים שמעליה משתרעת טירת הירשהורן (Burg Hirschhorn) המרשימה, שמשמשת כיום כמלון ומסעדה מבוקשת. הירשהורן נמצאת גם היא על גדת נהר הנקר והיא מוכרת כפנינה של העמק בגלל יופיה וייחודה הימי ביניימי.

האזור כולו מפורסם בשבילי ההליכה המגוונים שלו והדרך שמתפתלת לצד הנהר. המסלול שאנחנו עשינו, מתחיל בדרך קלילה ויפה בשמורת הטבע נקרגראך (Neckargerach), שלאורך ארבעת הקילומטרים שלו פזורות עמדות מידע והסבר. המסלול יוצא מאזור מגורים כפרי ושליו והוא קליל מאוד בשלב זה. בהמשך, הדרך נמתחת אל תוך יער ירוק ועוברת לצד נופים מקסימים של הנהר והעיירה. פיתולי הסיור ייקחו אתכם אל מסלול Margarethenschlucht, המטפס היישר אל תוך אחד המפלים הגבוהים בגרמניה - 110 מטרים מעל הקרקע!

בנוסף להליכה בתוך ערוץ הנחל, שעשויה להיות מאוד חלקלקה, אל תתעלמו מהנופים המרהיבים של הר מיטלברג (Mittelberg) ומצוקי האבן המרשימים שלו, לצד הצמחייה המיוחדת.

מופע נשרים ומסעדת אבירים

בדרכנו לעיר הבאה, אנו עוצרים בטירת גוטנברג (Burg Guttenberg), שנמצאת בבעלות משפחתית כבר כ-800 שנה. אחת מהאטרקציות שלה הוא מופע נשרים שמתקיים פעמיים ביום, ב-11:00 וב-14:00. מדובר בנשרים ועוד בעלי כנף גדולים, ששוקמו ואולפו כאן במשך הרבה מאוד שנים, וכיום הם חלק בלתי נפרד מהמקום. הציפורים עצמן מאוד מרשימות ובאמת עושות כל מיני טריקים חביבים והמופע יכול לשעשע מאוד את הילדים, אך מצד שני עשוי להפחיד ולא מתאים לכל אחד. כך שלא בטוח שזו חוויה מומלצת לכולם, אבל זה בהחלט מופע לא שגרתי, אם אתם מחפשים משהו מיוחד כמו נשרים שתופסים אפרוחים באוויר...

אם כל הנשרים האלה עשו אתכם רעבים, כדאי לאכול במסעדת האבירים Burgschenke, שמציעה אוכל מסורתי בדגש על “מה שסבתא בישלה”. תוכלו ליהנות שם מתבשילים כמו שפצלה (אטריות בצק הנפוצות בדרום גרמניה), תבשילי בשר שונים, תפוחי אדמה על כל צורותיהם ושלל עוגות וקינוחים. הנופים מהחלון מדהימים וצופים אל כל עמק הנקר. בחצר הטירה תמצאו אזור משחקים, בו הילדים יוכלו להתרוצץ וגם להתחפש לאבירים בזמן שאתם, ההורים, תנקו קצת את הראש.

אם לא הספיק לכם מהנופים המרהיבים, תוכלו לטפס עוד גבוה יותר אל מגדל התצפית. שם גם ימתין לכם מוזיאון שמספר את תולדותיה של הטירה והמשפחה לאורך ההיסטוריה. כאן תמצאו בעלי חיים מפוחלצים, כלי נשק וספריה מיוחדת במינה המנציחה את פועלו של אבי המשפחה – הוא תיעד את כל העצים שנטעו בשטח הטירה, בצורת ספר-קופסה, שבו מונחים עלים, פירות וחתיכות גזע מכל עץ. מידע נוסף באתר הטירה: burg-guttenberg.de

אחרי שנפרדנו מהטירה, המשכנו לנסוע בתוך נופים קסומים אל העיירה העתיקה באד וימפן (Bad Wimpfen) – פירוש המילה 'באד' מגרמנית היא 'רחצה'. בעבר היתה זו עיירה ידועה במרחצאות וספא, וכיום נותרו בה בניינים מרשימים מאוד מהמאה ה-14, חלקם משולבים בעץ וכולם מתוחזקים בצורה מעולה.

העיירה חודשה כולה לאחר מלחמת העולם, ורחובותיה היפים מטופחים בשלל פרחים צבעוניים. תוכלו להסתובב בין בתי האבן העתיקים ולראות את סגנונות הבנייה השונים, את החלונות המקושטים והגינות הפורחות. במרכז העיירה תוכלו לראות את המגדל הכחול, שממנו ניתן לערוך תצפית על העיר ולהתרשם מבתי המגורים המעוטרים במסגרות עץ.

בערב תוכלו לצאת לסיור היסטורי בעיר שמודרך על ידי שומר הלילה של העיר ולגלות כל מיני אתרים מעניינים בעיר מזווית לא שגרתית. יש לתאם זאת מראש עם לשכת התיירות של העיר »

מומלץ לאכול ארוחת ערב במסעדת פרידריך העתיקה, שחלקה משמר את האווירה ההיסטורית עם צבעים כהים, חלונות ויטראז', תמונות ועוד, וחלק ממנה הפך למודרני יותר. האוכל מאוד ייחודי ותוכלו למצוא מנות כמו תבשיל בקר שעבר בישול של 20 שעות, תפוחי אדמה במגוון סגנונות ועוד.

• איפה לישון: במלון הבוטיק המיוחד Hotel Herberge Zur Traube אשר מעוצב בסגנון וינטג' עם גינה פנימית נעימה.

לגלות את הצד הבווארי שלך

מכאן המשכנו בכביש המהיר לעיירה גונצנהאוזן (Gunzenhausen) בצפון בוואריה, במשך כשעה וארבעים דקות. העיר ממוקמת במרכז האגמים של האזור, מה שמאפשר לראות צמחייה טרופית ונופים שונים מאלו האופייניים לאזור. חלק גדול מהתושבים כאן מגדירים את עצמם פרנקוניים – כיוון שלפני כ-200 שנה הייתה זו אימפריה עצמאית שסופחה לבוואריה על ידי נפוליאון. הפרנקוניים מנסים לשמור על מורשתם, יש להם מבטא קצת שונה ומטבח אופייני.

היא בנויה בסגנון בארוקי כמובן והיא מפורסמת בייצור בירה עם כמות האלכוהול הגבוהה בגרמניה (50%). בנוסף, היא נמצאת ממש בקרבת הדרך הרומנטית וניתן לצאת ממנה למספר מקומות בסביבה. האגם עצמו מוקף בשבילי רכיבה המיועדים לאופניים והולכי רגל. ניתן לרכוב במסלול שלגדות האגם ולהמשיך גם לאי הציפורים שבמרכז אגם Altmühlsee. לאורך המסלולים יש שלל מקומות ישיבה נעימים.

אם אתם רעבים, מומלץ לאכול צהריים במסעדת Gasthof Zum Hirschen Wald, בכתובת 57 91710 Gunzenhausen. זה מקום נחמד לאוכל מנחם בדמות שניצלים, תבשילי בשר, דגים ועוד.

העיר עצמה יפהפיה ונעימה. לנתי במלון Gasthof Arnold המקסים, שנמצא ממש במרכז העיר וממנו ניתן בקלות לצאת לטייל ברחובותיה. צאו לבקר בכנסיית סנטה אנה, שיש בה אפילו כיתוב מיוחד בעברית מעל לפסלו של ישו. קיים בעיר גם קיר שלם המתעד את שמות היהודים שנרצחו כאן בליל הבדולח.

גונצנהאוזן היא גם עיר מצויינת לשופינג ולכן מומלץ לעצור כאן להתרעננות אם אתם באזור. ארוחת ערב מומלץ לאכול ב-Gasthaus Lehner בכתובת Weißenburger Str. 24 91710 Gunzenhausen. כמו רבות מהמסעדות המקומיות, העיצוב נעשה בהשראת ימי הביניים עם ספסלי עץ גדולים, ריפודי עור, קרני שור ניצבות בפתח הדלת וכוסות בירה ענקיות מוגשות בהמוניהן. מסעדות רבות פועלות כחלק מפנסיון, כך שתוכלו להשתכר ללא דאגה.

העיר הכי יפה בעולם?

מכאן, נסיעה של 40 דקות הובילה אותנו לאיכשטאט (Eichstätt), שגם היא עיר מרכזית למטיילים ונמצאת בקרבת שמורת אלמולטל (Altmühltal). ניתן לקבל מידע בלשכת התיירות המקומית השוכנת בכנסייה עתיקה ויפה (Klosterkirche Notre Dame du Sacré Coeur), ושווה ביקור בפני עצמה. הטיול המומלץ ביותר הוא המסלול הפנורמי, שנקודת ההתחלה שלו מתחילה בכביש שמעל לעיר והוא יורד אט אט למרכזה. המסלול נמתח לאורך ארבעה קילומטרים קלילים, עובר בתוך יער מרשים, כשמדי פעם, בין העצים, ניתן לראות את הנופים היפהפיים של העיר. המסלול הקסום הזה נע ממש בתוך היער ועדיין הוא קרוב מאוד לעיר.

זהו רק חלק קטן מאחד הפארקים הגדולים בגרמניה – פארק אלמולטל (Altmühltal), ששוכן בין מינכן, נירנברג, רגנסבורג ואוגסבורג ומשתרע על שטח של 3,000 קמ"ר. האזור מתאפיין בטירות ישנות, כנסיות ומנזרים מעניינים, שמהווים עדות להיסטוריה הארוכה והמורשת התרבותית העשירה של אזור זה. עמק אלטמול (Altmühl) הוא גן עדן לחובבי אופניים, ונהר אלטמול, עם זרימתו האיטית, הוא אידיאלי לטיולי חתירה.

העיר עצמה יפה ונעימה, בכיכר המרכזית, שאליה הגענו ישר כשיצאנו מהיער, מתקיים שוק איכרים קטן וחביב עם מספר דוכני מזון ותוצרת חקלאית. סביב הכיכר תמצאו רחובות מעניינים, כמו גם בניינים בסגנון בארוקי וגותי, ושלל חנויות ובוטיקים.

מכאן המשכנו לעיירה רגנסבורג (Regensburg), שנמצאת בדרום מזרח גרמניה ומצאנו עיר בארוקית יפהפיה שנמצאת במרחק של כשעה וחצי נסיעה. יש שאומרים שזו אחת הערים היפות בעולם. מדובר אכן בעיר קסומה ומיוחדת, עם מבנים שנשתמרו לאורך 2,000 שנה וכיום ניתן לראות אותם ברחבי העיר, מטופחים ומרשימים. יש בעיר כ-1,500 מבנים היסטוריים לשימור והעיר העתיקה כולה הוכרזה כאתר מורשת של אונסק”ו.

כיכר העיר היא מרכז העניינים והיא מוקפת בבניינים מרשימים והרבה בתי קפה. מכאן תוכלו לצאת לטייל ברחובות העיר ובין המבנים העתיקים, כמו קתדרלת סנט פיטר, שלמעשה אי אפשר לפספס אותה כי היא בעצם מבנה כנסייתי אדיר ואחד מהמבנים הגותיים המפורסמים ביותר בגרמניה. בפנים תמצאו חלונות ויטראז' מרשימים מאוד. אם תביטו על הכנסייה מבחוץ, תבחינו ב"מגדל החמור" – הצריח המרכזי שלה. למה "חמור"? פשוט מאוד – הוא מסמל חריצות, אותה העריצו מקימי הכנסייה.

בנוסף, תוכלו לצעוד לאורך הנהר ועל גשר האבן החדש שנבנה עליו, בתוך הסמטאות הצרות ובין המבנים וכמובן להתיישב באחד מגינות הבירה לאורך הנהר או באחד מבתי הקפה וגם לשוטט בין שלל החנויות היפות והבוטיקים הרבים בעיר.