תשעה ימים באיסלנד

לא רחוק מישראל שוכנת לה איסלנד, ארץ קטנה ומדהימה שמעטים מאיתנו מגיעים אליה. אנחנו הגענו, הצצנו ונפגענו. אין ספק שמדובר בטיול מיוחד- גם ההכנות אליו שונות וגם המראות והחוויות שניתן להפיק ממנו שונות וטובות. להלן תיאור מצולם של טיול בן 11 יום סביב האי העובר בחלק גדול מנקודות המשיכה של האי. קראו ותהנו וסעו גם אתם.
דודו זיידנר
תמונה ראשית עבור: תשעה ימים באיסלנד
© איתמר ברק

הכנות לטיול

הכנות:
 את ההכנות לטיול התחלנו (אשתי ואני) בדצמבר 2002 על מנת להזמין מראש חדרים באתרים שבהם רצינו להיות. כל החומר נלקח מהאינטרנט, מאתר "למטייל", חוברות "מסע אחר" ובעיקר ממספר אתרים איסלנדיים:
www.icetourist.is

וטנהיוקול:
www.vatnajokull.com

לינה:
www.farmholidays.is- רשת מקומות לינה בחוות (יש נציג בארץ).
מלונות:
www.hotel.is האתר כולל קישורים לכל דבר, רכב, פעילויות ועוד !!!!!
 פוס הוטל: www.fosshotel.is

מידע על מצב הדרכים (בעיקר טוב בחורף): www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/pages/english.html

רכשנו דרך האינטרנט כרטיס SCAN+ (לא זוכר כמה אבל משהו כמו 12 יורו) המקנה באיסלנד ברשת המלונות Foss הנחת 10% על כל לילה וכל לילה שישי חינם - מוזיל בכ-25% את עלות המלונות.

מחירי מלונות- בגלל ההיצע הקטן יש מחיר לחדר ללא שירותים ומקלחת צמודים ומחיר כפול בדיוק לחדר עם, כמובן שככל שמבצעים את ההזמנה מאוחר יותר נותרים רק חדרים ללא שירותים בתוך החדר שלא לדבר על מלונות שמתמלאים - רצינו להזמין מלון ליד הקרחון הגדול באירופה וכבר בדצמבר לא היה מקום ונאלצנו לישון במלון "קרוב"- 80 ק"מ מהאתר.למי שמוכן- ניתן להתאכסן גם במגורים משותפים וגם בתנאי "שקי שינה"- כל ירידה בתנאי האחסון מורידה דרסטית את עלויות הלינה הגבוהות.שכרנו רכב 4X4 - סוזוקי גימני (הכי זול ממשפחת 4X4, קטן מאוד ויחסית נמוך - ממליץ למי שיכול להרשות לעצמו ללכת על ניסאן טרנו שמאפשר עבירות גדולה יותר בעיקר במעברי מים עמוקים).

קנינו כרטיסים באל-על לפרנקפורט והמשך עם איסלנד-אייר לריקיאויק.

חובה :

1. מפת דרכים טובה - כל הוצאה שתשקיעו כאן תחזיר את משקלה בזהב, בדרכים הפנימיות אין את מי לשאול ואפשר לעבור עשרות ק"מ בלי לפגוש רכב אחד.
  2. נעלי הליכה חסינות למים- הכל רטוב, פלגי מים , חלק וקר.
  3. כרטיס אשראי בן לאומי- לא בכל מקום יש מכשיר ATM ולא נתקלתי באף מקום שלא מקבלים כרטיס אשראי.
  4. טלפון סלולרי- כנ"ל - טלפון ציבורי יש בריכוזי תיירות, בהרבה מקומות שרצינו- לא היה.
  5. לשאול על מצב דרכים לפני שנוסעים איפה שרק אפשר - לא לשכוח להצליב מידע, למרות הרצון הטוב לעזור לפעמים המידע הנמסר לא כל כך מדויק.
  6. להכין את המסלול כמה שרק ניתן - חוסך הפתעות לא נעימות.

נחיתה בבירה

יום ראשון:
    טיסה לפרנקפורט + טיסת המשך לריקיאויק, נוחתים בשדה תעופה קטן, אין ביקורת דרכונים, קיבלנו רכב שכור ונסענו לעיר הבירה (חצי שעה) למלון Hofdi ברשת Foss - 3 כוכבים בסטנדרט סביר. בדרך עברנו ליד ה-Blue Lagoon ואזור פעיל גיאותרמי בשם Krysuvik. לא צריך להמיר יותר מ-100 יורו משום שכמעט הכל משולם בכרטיס אשראי !!! הלכנו לטייל ברחוב הראשי של עיר הבירה השקטה מאוד וראינו שעם בואנו העלנו את צפיפות האנשים ברחובות בעשרות אחוזים - מעט אנשים ברחובות, משתפר לקראת שעות הלילה. בדרך ביקרנו מבחוץ בכנסיית Hallgrimskirkja היפה מבחוץ והמשעממת מבפנים.

אגב: לא לשכוח !!! כל העסקים המסחריים (למעט מסעדות ואולי הקניון היחיד) נסגרים בכל רחבי איסלנד בשעה 18:00 בדיוק - קחו בחשבון לתכנן את היום לטייל בחוץ באור אפשר עד מתי שרוצים אולם אם רוצים להיכנס לכנסיות, חנויות וכו`, רק במשך היום.

יום שני:
    טיילנו במשולש הזהב שכולל את הגייזר STROKKUR שכל מספר דקות מקיא את נשמתו בשלושה פרצי מים לגובה של 20-30 מטרים, לידו מספר נביעות של מים חמים ומסריחים (גופרית וכו`).המשכנו למפלי GULLFOSS המרשימים, אפשר לרדת ממש לנקודה קרובה לפני שהמפל נשפך לערוץ - ממש מרשים !! משם נסענו ל- Thingvellir מורשת האיסלנדים.

אגב: הדרכים באיסלנד זה לא משהו שאנחנו רגילים אליהם, יש כביש אחד המקיף את האי (כביש מספר 1), כביש זה סלול בחלקו הגדול אם כי יש חלקים רבים דווקא במקומות הקשים לנהיגה שהכביש הופך לדרך עפר או מלא מהמורות בצורה שאינה מאפשרת לנסוע יותר מ-30 קמ"ש ואפילו פחות. אם תוסיפו על זה מזג אויר קשה (גשם, ערפל, רוח חזקה) תגיעו לכך שהמרחקים הקצרים יחסית בין האתרים דורשים זמן רב למעבר !!!

כשיורדים מכביש זה - הכל פתוח, יש כבישי עפר, כורכר, סתם משעולי עיזים ועוד - צריך לבדוק היטב לאיזה כביש נכנסים על מנת להעריך את זמן הנסיעה.יש לזכור !!!- "דרך המלך" מסומנת משני צידיה בעמודים צהובים ומאפשרת הסתמכות על עובדה זו במידה וטועים/יש פיצול לא צפוי בכביש וכדומה. משם נסענו 20 ק"מ בדרך F550 העוברת בין שני קרחונים גדולים (LangJokull & HofsJokull) לכיוון צפון האי (למי שנוסע במסלול המקובל הזה) ופנינו לדרך לא דרך של 15 ק"מ לכיוון אגם Hagavatn הגובל בקרחון LangJokull. הדרך לקחה כ-40 דקות, טיפסנו לאגם לתצפית, מרשים- אגם בצבע לבנבן ובו צפים גושי קרח קטנים, שקט, מהאגם מוביל מפל "מדרגות" מרשים אל נחל שנעלם במדבר המקיף את האזור ובחזרה.

סה"כ 4 שעות בהן לא ראינו אף אחד ולא פגשנו אף אחד - קחו בחשבון שבמקרה של בעיה כל שהיא, אין על מי לסמוך אלא על עצמנו. הכי טוב לנסוע בזוגות, או מתארגנים בארץ או באיסלנד עצמה בכל טיול שתרצו. חזרנו ונסענו מערבה לאזור חצי האי סנפלסנס. שם עלינו לקרחון סנפלס-יוקול (יוקול = קרחון) לטיול בין ערביים ומשם למלון Framnes-נחמד ומפתיע בנמל קטן ושומם של grundarfjourer. ברוב האתרים שאנחנו התאכסנו, כשמגיעים בשעה 21:00 וצפונה אין שום אפשרות לאכול אלא במלון, עובדה זו גוררת גם הוצאות נכבדות וגם קשיחות בבחירת התפריט (לא שהאוכל רע - ברוב המקומות היה טוב מאוד והתבסס בעיקר על דגי, פירות ים וכבש). נקודה חשובה - לכל אורך המסלול, בכל מקום, נידח ושומם ככל שיהיה יש רוכבי אופניים שנוסעים על הכבישים הצרים עם כל הבית על האופניים, לפעמים בזוגות זה לצד זה ולעיתים במזג אויר קודר קשה להבחין בהם בזמן להיזהר !!!

אגם מיווה

יום שלישי- את היום הקדשנו לנסיעה מהצד המערבי אל אגם Myvatn (מבוטא MIVA ללא הסיומת), בדרך עברנו מספר מפלים יפים Hraunfossar & Barnafoss, כפרים וחוות מבודדות לרוב ואת בירת הצפון AKURERY.ואת מפלי Godafoss.
     הגענו בערב לאגם המוקף תופעות טבע מעניינות - אגב, האגם גם מוקף בברחשים מציקים מאוד. כל פעם שאין רוח הוקפנו בענן של ברחשים שאמנם אינם עוקצים אולם מאוד אוהבים לבקר בנחיריים ובתעלות השמע של בני האדם - טרדה אבל לא אסון, ניתן לרכוש כובע מיוחד עם רשת (ראינו ממש בודדים שהשתמשו בכיסויי ראש כאלו) הלכנו קצת לטייל ליד האגם ומשם למלון Reynhild.

יום רביעי:
     כל היום טיילנו בסביבות האגם ולפי הסדר הבא :
  1. VITI המקומי (גהנום בשפה המקומית)- מכתש של התפרצות הר געש קדום מלא במים כחולים ולצידו נקודה "חמה" מלאה מרק גופרית מבעבע - כשעה סיור קל.
  2. הר געש "ישן" KRAFLA שעדיין עולה עשן מנקודות חמות - כשעתיים וחצי סיור קל.
  3. NAMASKARD- אזור תרמי של בורות בוץ, גופרית וקיטור - מרשים !!! נותן תחושה מעשית של איך היה פעם ואולי איך ייראה הגהנום (למאמינים בלבד) - שעה וחצי קל.
  4. DIMBURGIR- אתר של עמודי אבן שהבליה הטבעית חצבה סביבם את הכל, מעניין ומוזר, בחרנו בשני מסלולים קצרים - שעתיים, קל.
  5. הר Hverfjall- הר געש כבוי, שחור כולו, עליה תלולה, בתוכו יש עדויות למטורפים שכבר היו שם, ירדו פנימה וייצרו בעזרת אבנים שמות של אהבות, ארצות ושטויות.בשלב זה התחלף מזג האוויר משמש וחמים (18-20) לקר (8-13) ורטוב שנמשך כך לאורך מספר ימים למעט הפסקות קטנות ומתוזמנות היטב.

6. שמורת טבע על שפת האגם HOFOI- שעתיים של שיטות באווירה שקטה, גשם מטפטף בעדינות, הכל ירוק, אין אף אחד מלבדנו ומולנו אגם Myvatn ובו עמודי אבן בצורות שונות - פנטסטי. משם למלון באפיסת כוחות (22:00).

מכתש אסקה ומפלים

יום חמישי:
-Askja- אחת הפנינים של איסלנד אם לא הפנינה. Askja הינו מכתש ענק שנוצר מהתפרצות עצומה במרכז האי, הוא מוקף הרים מושלגים ומלא באגם מים שקטים וכחולים. הדרך אליו עוברת במדבר ארוך (80-100 ק"מ) ולא מיושב וחוצה מספר מעברי מים שאחד מהם ממש מפחיד.אנחנו לקחנו טיול מודרך עם "סופר-גיפ" שחצה את כל המעברים בקלות יתרה, לא יודע לגבי סוזוקי גימני. בדרך עוברים לטיול רגלי של שעה בקניון הדרקון- קניון פראי עם מעט קרח שלא נמס ובקצהו מפל גבוה ומרשים. הגענו לחניה שבקצה הדרך, משם הולכים במסלול תחום ע"י עמודים צהובים כמו הכבישים כשני קילומטר על מישור שחור לגמרי מהפליטות הוולקניות המנוקד בכתמי שלג נכבדים ומגיעים למכתש. לצד המכתש הגדול יש מכתשון הנקרא (איך לא) "ויטי" - גהנום, המכיל מים חמימים מלאי מינרלים. המהדרין יורדים למים ורוחצים של בעירום - חבל על בגד הים.

הירידה (לא כ"כ קשה אם כי לא קלה כשחלק מהגשם) נעשית בצד שמאל לאורך הנתיב שקילוח מים המגיע מהמישור נופל אל תוך האגם, יש להיאחז ולשים את הרגליים על האבנים שהמים הביאו לנקיק ולהיזהר מאוד - השיפוע גדול מאוד (להערכתי משהו בסביבות 60 מעלות). אין ספק שזו חוויה מטרפת לשכב במים החמימים לבד או כמעט לבד, גשם יורד, למעלה רואים אנשים עטופים במעילים. משם חזרנו בדרך שונה, חצינו נהר ששמו Jokulsa, אגב לכל הנהרות שבאים מקרחון יש אותו שם עם תוספת של עוד מזהה. עם החזרה למלון, נסענו להתרחץ בברכת מים שנוצרת ליד כל מפעל לניצול מי התהום החמים, בחוץ היו 9 מעלות + רוח אימים ובפנים אמבטיה מדהימה במי מינרלים, אחרי שנכנסים רועדים אין שום סיבה ודחף לצאת !!!

משם נסענו לעיירת חוף צפונית בשם Husavik שם אכלנו בנמל במסעד דגים מעולה ושם גם ישנו באחד ממלונות Foss. הדרך מאגם Myvatn ל-Husavik שאורכה 70 ק"מ לקחה לנו כארבע שעות בגלל הופעתו של ערפל נוראי שהכריח אותנו לזחול כ-50 ק"מ, למזלנו רוב הדרך הייתה על כביש סלול היטב ולא על דרך עפר.

יום שישי:
את היום הקדשנו לנסיעה מצפון האי למזרחו לכיוון Egilsstaoir שם ישנו בלילה במלון מרשת Foss באזור ירוק שקט ויפיפה. בדרך עברנו במשך כל היום בתוך הפארק הלאומי Jokulsargljufur. התחלנו את הטיול בסיור של שעה בקניון Asbergy ממרכז המידע של הפארק. בהמשך נסענו לאורך הגדה המערבית של הקניון ועצרנו בשלושה אתרים שבכל אחד מהם ירדנו לטיול רגלי של בין שעה וחצי לשלוש שעות ובהם ראינו מפלים, נהר מטריף שזורם בקניון ותופעות גיאולוגיות רבות שהיו מביאות בעוצמתן ובשונותן את המרצה שלי לגיאולוגיה לקריאות התפעלות !!!

הדרך הולכת וקשה ולוקחת זמן רב, כשלוש שעות כל כיוון ככל שמתקרבים למפלי DettiFoss. למעשה זו הנקודה האחרונה ואליה לא הגענו דרך הגדה המערבית משום שבכל מקרה על מנת להגיע למזרח האי היה צריך לחזור עד הכניסה לפארק הלאומי, לעבור אל צידו השני של הערוץ ולנסוע לכל אורך הערוץ אבל ממזרח לו. בדרך עצרנו במספר אתרים של סלעים/גבעות בצבעי אדום שונים, במפלי HafragilsFoss. וקינחנו במפלי DettiFoss שהם החזקים והסואנים באירופה, מפלים אלו מביאים מי קרחונים חומים בזרם שוצף ורב כוח ונשפכים לנהר שלאורכו טיילנו כל היום משני צידיו. משם נסענו למלון אליו הגענו בשעה 22:00, ארוחת ערב במסעדה הצרפתית של המלון ונשפכנו לישון.

אזור הקרחון הגדול

יום שביעי:
 היום נסענו לכל אורך הפיורדים המזרחיים עד למרגלות קרחון VatnaJokull שהוא הקרחון הגדול באירופה, שטחו 8,300 קמ"ר ויש לו מספר לא מבוטל של "רגליים" שבחלקן ביקרנו. הפיורדים שלאורך הדרך יכולים להזכיר את איזור שארם א שייך למעט המחסור החמור בשמש שחווינו. בסופו של המסע לאורך כפרוני דייגים שקטים ודלילי אדם ובקור מקפיא (הרוח, הרוח) הגענו למרגלות הקרחון למלון FossHotel VatnaJokull. בשעות הערב נסענו לבקר "רגל" של הקרחון בשם Hoffellstokull, ממש פני הקרחון ממוקמת ימה קטנה בה צפים גושי קרח קטנים.

יום שמיני:
את היום ייחדנו לאזור הקרחון הגדול, בבוקר נסענו אל מרומי הקרחון בדרך יפיפיה וקשה למעבר, הכל לאורך אגמים מדהימים ממוקמים במעלה ההר. הדרך עולה ויורדת בשיפועים גדולים, הרבה בהילוך ראשון גם לכוח וגם לבלימה, תלול, חלק, בקיצור דרך די מפחידה. הגענו למעלה והצטרפנו לטיול על אופנועי שלג- מקבלים ביגוד מתאים שם (כולל כל\פפות צמר למי שלא בא מאורגן), נוסעים חמישה ק"מ במעל הקרחון על האופנועים, עוצרים לטיולון וצילומים, מחליפים נהגים (כל זוג על אופנוע) וחוזרים. סה"כ לוקח כחצי יום. משם נסענו לאורך כביש מספר 1 לכיוון דרו מערב לימת הקרחון JokullSarlon. ללא ספק אחד המקומות היפים באיסלנד !

מדובר בימה גדולה מאוד, הגובלת בצד אחד בקרחון הגדול ובצידה השני נשפכת לנהר קצר מאוד הנשפך לים. בתוך המים צפים קרחונים קטנים - מאות ואלפים - בגדלים שונים ובמגוון הצבעים מלבן מסנוור ועד כחלחל מדהים. מי המלח שחודרים לימה מכרסמים באושיות הקרחון וגורמים לנפילת גושי קרח עצומים אל תוך הימה, שם הם צפים לכיוון הנהר ולים. לפי דברי המדריכה (לקחנו הפלגה בסירה בתוך הימה ובין הקרחונים - חובה ומצווה) משך הזמן שלוקח לקרחונים הקטנים להגיע מרגע שבירתם לים הוא כשבע שנים. לאחר השעתיים וחצי ששהינו במקום נסענו להתמקם במלון כ-100 ק"מ מערבית ובערב נסענו לפארק הלאומי Skaftafel בו ממוקם מפל SvartiFoss שהוא הגירסה האיסלנדית לבריכת המשושים רק הוא מפל באותה אוירה.

הטיול למפל וחזרה לקח כשעתיים. את הערב סיימנו בטיול רכיבה על סוסים של שעה וחצי. תשכחו את כל הפרסומים !! בכל אתר באינטרנט מרבים בשבחו של הסוס האיסלנדי, אז כך: הוא מבין רק איסלנדית, לא אנגלית ולא עברית - בקיצור, עושה מה שרוצה.
 אם אתם לא רוכבים בתדירות גבוהה אני ממליץ לפסוח על החוויה ולשמור את שרירי העכוז, הגב, הרגליים ומה לא לרכיבה ביערות הכרמל או משהו כזה - בגלל שהסוס קטן מאוד הוא כל הזמן רץ ריצה קלה (טרוט) והרוכב (אני) מיטלטל בעוצמה ואכזריות על גבו הקטן ונאחז בכל כוחו על מנת לא ליפול לבוץ. שלושה ימים אח"כ עדיין קיללתי את הסוס האיסלנדי לדורותיו בכל פעם שקמתי, ישבתי, הלכתי וכו`. משם למלון לארוחת ערב מדכדכת של כבש דרוס ותפוחי אדמה מבושלים ללא תבלינים ולשינה של אפיסת כוחות.

קרחונים ושמורות טבע

יום תשיעי:
 התחלנו את הבוקר בטיול רגלי עם מדריך על קרחון Skaftafel, חוויה מאוד מעניינת למי שלא הלך על קרחון מימיו. הקרח קשה כמו אבן, מכל מקום זולגים מים בגלל שהקרחון למעשה נמס כל הזמן, המרקם משובץ באבנים, אפר וולקני וכו, מלא צבעים מלבן ועד שחור דרך כחלחל על גווניו ופני השטח מלאים מהמורות ובקעים. הזמנו טיול דרך einar@hofsnes.com. איינר הוא שמו של המדריך שהיה נחמד מאוד, עזר ללבוש את הקרמפונים והסביר בכל בהרחבה. הוא גם מארגן טיולי צפייה בתוכוניי הים המפורסמים Pufins של האיזור הזה (אגב - מאוד טעימים).

בביקור נוסף בשמורת Skaftafell בעיקר לצורך התייעצות לגבי מסלול הטיול שרצינו לבצע, במרכז המידע הודיעו לנו שהדרך הרוסה בגלל שיטפון - דבר שבעצם היה מקלקל לנו את התוכנית ומונע מאיתנו להגיע לנווה המדבר המפורסם Landmannalugar שנחשב לאחת מפנינות איסלנד. בעודנו מיואשים בחוץ ומתקשקשים להחליט מה לעשות הציע לנו אדם שעמד לידנו עם רכב "סופר-גיפ" עזרה. מסתבר שהוא מורה דרך ישראלי למשפחות בעלות אמצעים החי באיסלנד. כששמע את סיפורינו הבטיח לנו שזה לא נכון, הוא עבר שם לפני יומיים והכל בסדר, הוא אף הזהיר אותנו מפני מעבר המים האחרון לפני השמורה והמליץ לא לנסות לעבור אותו עם הרכב שלנו.

משם נסענו לשמורה, מדובר באמת במסע שאורכו כשמונים ק"מ בדרך לא דרך החוצה 22 מעברי מים שחלקם מספיק עמוקים ורחבים על מנת להחסיר פעימת לב פה ושם - לא זוכר שציינתי אולם הביטוח על רכב שכור מחריג במפורש תקלות הנגרמות מנסיעה במעברי מים בפרט וב"שטח" בכלל, כך שכל תקלה עלולה להסתיים בהוצאה משמעותית, צריך להיזהר מאוד ולא לעשות שטויות.במהלך הנסיעה חברנו לגיפ נוסף לצורך הבטיחות של שני כלי הרכב. הדרך לשמורה פשוט מדהימה, עוברים בנופים צחיחים, נופי מושלגים, חוצים נהרות, עננים, שמש, קרח, מפלים מדהימים ובסוף הדרך מגיעים לשמורה שנקודת השיא שלה היא בריכה שמנקזת מים רותחים היורדים מההר ובברכה משתכשכים המטיילים. יש גם מסלול לטיול בקניון המרשים שאורך כשעתיים-שלוש.

חזרנו ונסענו למלון בשם Skagar הנמצא ביישוב בשם זה, המלון היה הפתעת הטיול, בבניין שנראה חיצונית כסתם בית חד קומתי שוכן מלון מצוין ובו Hot Tub, המכילה מים מינרלים רותחים ושמנונים, סאונה ומסעדה צרפתית מעולה וכל זה בסמוך למפל SkogaFoss המפורסם שאותו ביקרנו בחצות הלילה במזג אויר סגרירי ולמחרת בבוקר בשמש גם טיפסנו - קשה, שעה - אל ראשו. קשה להסביר את התחושה של רביצה במים רותחים עם בקבוק בירה קרה כקרח כשמחוץ ל-Hot Tub 10 מעלות ויורד גשם דוקרני מלמעלה.לאחר ביקור במפל המשכנו דרך מפל SeljalandsFoss שמפורסם בכך שאפשר ללכת סביבו (אכן).

משם נסענו לשמורת הטבע Thorsmork, נסיעה קשה מאוד- שעתיים שבסופה הגענו למעבר מים שהיה פשוט גדול עלינו. הטריק הוא די פשוט - אם נראה רחב/עמוק מדי צריך לסרוק את המשך הנחל לשני הכיוונים, אם רואים מעבר להולכי רגל (יכול להיות אפילו חצי ק"מ רחוק מנקודת המעבר) זה בדר"כ סימן שכלי רכב קטנים צריכים להדמים מנוע ולחצות ברגל. כמובן יש שלט אזהרה לפני כל מעבר עמוק ואפילו ניתן להמתין- לפעמים שעות- עד שעובר רכב גדול יותר ולנסות לחשב האם תעברו או לא.

במקרה הזה הלכנו ברגל כשישה ק"מ לכיוון הקניון שרצינו ללכת לאורכו המלא במים זורמים וצריך לחצות אותם הרבה פעמים לאורך הטיול. כאן הצדיקה עצמה ההוצאה על נעליים חסינות למים, בלעדיהן היו רגלינו נרטבות וקופאות. בחזרה עצרנו טרמפ עם אוטובוס מטיילים שלקח אותנו מפתח הקניון ועד האוטו. מהמשך הוא נסע לפנינו ונתקע לאחר מעבר מים רציני ויותר לא ראינו אותו. משם נסענו ללינה במלון Foss באיזור Sellfoss.

יום עשירי: נסענו לריקיאויק דרך מספר נקודות שרצינו בדרך, מכתשים של הרי געש ישנים וכדומה. בעיר הבירה זרקנו את הדברים במלון ונסענו ל-Blue Lagoon. האתר הוא מסחור חמוד ביותר של בריכת מים חמים הנוצרת מפעילות מפעל לניצול מי תהום חמים. המים החמים נשלחים בצינורות לחימום בתי התושבים ולמקלחות - הווה אומר שכשמתרחצים במים חמים יש להם ריח קלוש של גופרית, לא להיבהל. שהינו מספר שעות באתר להתרגעות ומנוחה. משם לקניון היחיד של ריקיאויק, ביקור בתוך הכנסיה הגדולה, תצפית מאתר הנקרא The Perl וסיום מוצלח במסעדת Tapas Bar במרכז העיר שהושתת על פירות ים במחירים שבירים.
הלכנו לישון בלילה האחרון באיסלנד.

למחרת בבוקר החזרנו את הרכב בשדה התעופה וטסנו לאמסטרדם להמשך הטיול.